quote:
op 18 Oct 2003 23:22:32 schreef s.de graaf:
De heer Ampliatus gaat ook wel erg kort door de bocht naar mij toe. Ik heb meegemaakt dat mensen demonstratief de kerk verlieten bij een bepaald gezang. De eredienst werd daardoor op een gevaarlijke manier verstoord en volgens mij is deze manier van doen er debet aan dat de standpunten gaan verharden. Graag hoor ik van u hoe u op een positief kritische manier hebt geprobeerd bepaalde gezangen te weren.
.
U vergeet dat u t.a.v. de geschiedenis van de Afscheiding in de 19e eeuw geleerd hebt, dat weglopen uit een eredienst waar de Naam van de Here door gezangen werd óntheiligd, als Gereformeerd en eervol wordt beschouwd. Soms verdraagt een langer blijven zich niet met de simpele gehoorzaamheid aan God.
quote:
T.a.v. het benoemen van de ware kerk nog dit. Als je een kerk ware kerk kunt noemen volgens de daarvoor geldende criteria, is die kerk ook een ware kerk.
Uw antwoord was in dit geval heel erg wazig en zeer kort door de bocht. De criteria zijn nl. voor iedereen dezelfde. Als mijn mening anders is als die van u dient u mij daarvan te overtuigen.
Ware kerk:
a. de kerk onderhoudt de zuivere prediking van het Evangelie
als zingen ook Woordverkondiging is (visie deputaten) dan zeg ik zéker nee.
als gezegd wordt: melkspijze of surrogaat: dan zeg ik ja, dát horen we.
maar het gaat om het onderhoúden van de zuivere prediking. dan zeg ik opnieuw: nee, dat is verleden tijd
b. het onderhouden van de zuivere bediening van de sacramenten.
kijk ik naar de besluitvorming t.a.v. avondmaal-te-velde of naar bijv. Franeker, dan zeg ik: nee, dat is ook verleden tijd. Los van het feit dat Liedboekliederen uit de 350-serie zich absoluut niet verdragen met een Geref.Avondmaalsleer.
c. de kerkelijke tucht uitoefenen om de zonde te bestraffen.
sorry, maar daar heb ik inmiddels staaltjes van meegemaakt in de zin van repressie van bezwaarden, die niets meer te maken hebben met de kenmerken van de ware kerk.
Valse kerk:
a. deze schrijft zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen.
Antwoord: als ik zie hoe het 4e en 7e gebod worden geherintrepeteerd binnen ónze kerken, en omgegaan wordt met het Liedboek, en nu - aan de vooravond van een nieuwe synode m.b.t. het Schriftgezag: dan zeg ik: ja aan dit criteria voldoen we ten volle
b. zij bedient de sacr. niet zoals God in Zwijn Woord geboden heeft, maar zij voegt er aan toe en laat er uit weg naar het haar goeddunkt, dan zeg ik opnieuw: ja, dat zie ik om me heen gebeuren binne ónze kerken.
c. zij vervolgt hen, die heilig leven naar Gods Woord en die haar berispen om haar zonden, hebzucht en afgoderij.
Dan zeg ik opnieuw: ja, dat zie ik gebeuren.
quote:
Tot nu toe heb ik dat in geen enkel artikel of referaat van de kant van de bezwaarden kunnen vinden. Dan komt er een punt dat men niet meer naar elkaar lijkt te willen luisteren. Maar via dit forum lijkt er toch nog een mogelijkheid te zijn.
Het is de hoogste tijd dat beide kanten ootmoedig hun zorgen voor de Heer van de Kerk voorleggen en vragen of Hij de éénheid wil herstellen
Ik poog zo in dit forum althans u wat helderheid te verschaffen. Een opmerkende insider had u dat ook kunnen vertellen. Binnen de Gereformeerde broederschap is dit namelijk helemaal geen verrassing meer...