quote:
op 18 Oct 2003 02:38:46 schreef Qohelet:
Ik vind de vraag van verantwoordelijkheid in dezen heel moeilijk, maar ik kan me niet onttrekken aan de gedachte, dat een bepaalde geestelijke leiding gemist is. Het is flauw om dominees de schuld te geven; ik zal dat niet doen en als ik ooit dominee ben hoop ik dat men het evenmin doet. Maar wie was er verantwoordelijk voor de communicatie van het veranderend theologisch gedachtegoed in de laatste 20 jaar -- zoals jij toegeeft is dat gebeurt, onder predikanten? Waardoor komt het toch, dat bezwaarden "ineens" zo'n afstand constateren, dat alle vertrouwen weg is?
Goede vraag Q.
Ik heb al onder een paar andere topics verteld over een video opname die gemaakt is door de luisterpost en op de schooldag geannonceert: Professoren in gesprek.
Ik heb de band bekeken en moet zeggen dat het best onthullend was. Er wordt duidelijk hand in eigen boezem gestoken als het gaat om wat Kampen had kunnen doen om deze escalatie te voorkomen. Ze geven aan te naief te zijn geweest. Ze geven ook aan dat er dingen moeten veranderen in Kampen. Diepgang van de prediking en versmalling van de belijdenis zijn voor hen zorgpunten.
Dat ze de studenten niet goed voorbereiden lijkt evident. Zelf merk ik dat jonge dominees veel materiaal lezen en gebruiken buiten de strikte reformatorische traditie. En dat werpt zijn vruchten af.
ter info:
De professoren zijn:
- Prof. dr. B. Kamphuis
- Prof. dr. C. J. de Ruijter
- Prof. dr. G. Kwakkel
- Prof. dr. F. van der Pol
De stellingen die door hen besproken worden zijn:
Stelling 1 - De TU geeft prima leiding aan het kerkelijke leven als zij...
Stelling 2 - Momenteel weet een handje vol behoudende kerkleden het hele kerkelijke leven te frustreren.
Stelling 3 - Om te voorkomen dat enthousiaste jongeren elders op zoek gaan naar geloofsbeleving is het nodig om…
Stelling 4 - Vroeger was de predikant het boegbeeld van de gemeente, maar nu meer...
Stelling 5 - Het ontbreekt de gemiddelde kerkenraad aan visie op het gebied van gemeente-zijn.
Stelling 6 - Preken zouden tegenwoordig veel meer...
Stelling 7 - Het is goed om binnen de opleiding van de TU veel aandacht te besteden aan vragen zoals die van ds. Jasperse.
Stelling 8 - Kerkmuren geven je geloof de ruimte.
Stelling 9 - De aandacht voor beleving is één van de grootste bedreigingen voor de kerk.