Beste Qohelet, Peter, en Pulpeet,
Blijkbaar ben ik de enige pro-Opwekker die nog bereid is om te discussieren. Hoe zou dat nu komen?
Niettemin ik zal mijn best doen:
Allereerst Qohelet:
quote:
Ho ho... volgens mij was er nog een tussenliggende kwestie die niet is opgelost. Namelijk: als een Opwekkingslied bijbels is, is het dan ook een aanwinst?
Absoluut. Iedere lofprijzings is er één extra voor God, lijkt mij. (Ongetwijfeld zijn hier bijbelteksten bij te vinden.)
quote:
Past het in de stijl van de eredienst?
Allereerst stijl heeft veel te maken met voorkeur/ smaak. Daarover valt niet te twisten. Ga ik dus ook niet doen. Ten tweede, stijl kunnen we veranderen. Ik ben in het Middenoosten wel eens naar een kerk geweest en daar werden veel van die Jiddische up-tempo opwekkingsliederen gezongen. Met andere woorden stijl is niet normatief (en als dat nu wel zo is, morgen een synode beleggen

)
Dan Peter:
quote:
Wat ik hier merk bij de Opwekking-voorstanders is, dat men het al-of-niet-bijbels zijn niet als een drijfveer ziet, maar als een min of meer lastige toetssteen.
Dit is een aanname die voor mij absoluut niet geldt. (En ik denk ook niet voor de meeste andere Opwekkers).
quote:
Het tegemoetkomen aan persoonlijke behoeften en gevoelens (als het gaat om de lof aan God) is iets, wat ik in de Bijbel niet tegenkom. Wel lees ik de Bijbel, dat God zelf aangeeft hoe Hij gediend wil worden. God reikt het zelf aan. Moet ik dat dan links laten liggen en mijn emoties de voorrang geven?
In het artikel wat door Martin gelinkt is aan dit onderwerp. (Lezen! als u dit nog niet heeft gedaan), wordt duidelijk gezegd dat het bij aanbidding om twee zaken draait:
1. Het karakter van God: God is drie-enig, God is reddend, en God is heilig.
2. Ons antwoord op God: Dankbaar en blijdschap voor het reddende werk van Jezus, en ontzag voor Gods heiligheid.
Het gaat dus om God
en ons. En als u dankbaar bent meneer Peter, zegt u dan alleen maar droog “Dank u wel”? Ik niet.
quote:
De vraag 'Waarom geen opwekking' vind ik dus fout gesteld. De vraag moet zijn: waarom wel?
Omdat we God er op een hele betrokken manier mee eren!! Niets meer en niets minder.
Tenslotte Pulpeet
quote:
Er is een oproep geweest aan opwekking-voorstanders om liederen te verdedigen. Daar is niet zinnig op gereageerd.
We hadden het hier over de principiele vraag ‘Waarom geen Opwekking?’ Bij zo’n principiele vraag vind ik het persoonlijk niet handig om op specifieke gevallen in te gaan. Is misschien wel heel goed, maar open dan een apart topic (Mag ik even opmerken dat we nu al op 9 pagina’s zitten; en we niet allemaal zulke debaters zijn als wij.)
quote:
Hoe moesten ze dat dan tweehonderd jaar geleden doen, toen opwekking nog niet eens bestond?
Opwekking is er altijd wel geweest. Misschien niet in Nederland. Maar in het Middenoosten hebben altijd up-tempo Jiddische gezangen bestaan.
quote:
Gaan we voor de snelle religieuze bevrediging, of zoeken we de diepte van Gods openbaring? En zijn we bereid te aanvaarden dat dat laatste ons moeite zal kosten?
U zet nu een karikatuur neer: Opwekking is oppervlakkig, en de schrijvers van de liederen hadden niet inspiratie en hebben niet getranspireerd. Gister was ik in de evangelische boekhandel. Daar lag een interessant boek van Darlene Zschech. Gaat u dat eens kopen en ervaar eens wat voor passie die vrouw heeft voor de Heer, en probeer dan nog eens te beweren dat dit om snelle religieuze bevrediging gaat.
quote:
Ik denk niet dat je er uiteindelijk emotioneel slechter vanaf komt met de psalmen.
Ik denk het wel als we met poker-face haatpsalmen blijven zingen. (Maar laten we dit svp buiten de discussie laten en/of open hier een apart topic over).
quote:
In het licht van Gods openbaring krijgen ook onze emoties meer diepte.
Hier begrijp ik weinig van.