quote:
op 18 Mar 2004 00:07:14 schreef Koerok:
Sorry, maar ik zie het causale verband niet. Ik beweer dat het onderlinge sociale contact tussen mensen vergroot wordt als je je houdt aan je afspraken. Meer niet.
Iemand die zich daar om de haverklap niet aan houdt wekt terecht irritatie op en valt buiten de boot (althans: er wordt niet meer op hem gerekend). Wat is hier onlogisch aan?
Dat begrijp ik wel maar ik bedoelde net iets anders. Laat ik het stap voor stap zeggen om te voorkomen dat het door elkaar gaat lopen.
Uit de beschrijving van de werkelijkheid zoals wij die zien (wetenschap) valt het menselijk gedrag niet te herleiden zonder van buitenaf een idee van goed en kwaad erbij te halen.
Ik bedoel dit:
- Waarom wil een mens sociaal contact?
- Waarom dient een mens zijn eigen belang?
- Waarom wil een mens zich goed voelen?
- Waarom wil een mens uberhaupt wat?
- Waarom heeft een mens bewustzijn?
De mens is toch niet meer dan een verzameling chemicalien? Zelf gevoelens ed. zijn rechtstreekst te herleiden tot chemicalien in de hersenen.
Je kunt vervolgens slechts 4 kanten op:
1. Er is een god
2. Evolutietheorie
3. Nihilisme
4. Het is nu eenmaal zo (daar lijk jij voor te kiezen)
quote:
Verder pretendeer ik niks. het enige wat ik doe in om me heenkijken en zien dat het werkt voor grote groepen mensen.
1. Er is een god, maar jij bent ervan overtuigd dat Hij niet bestaat, dus deze valt af.
4. Het is nu eenmaal zo, en zo werkt het nu eenmaal.
Dit is het nihilisme niet aandurven. Als je echt consequent bent dan moet je zeggen dat echt alles zinloos is. Het is het gelaten ondergaan van een werkelijkheid. De ultieme doodoener: Het werkt nu eenmaal zo.
3. Nihilisme. Lijkt me legitiem, alleen dan moet je wel volledig consequent zijn. In wezen is er geen goed en geen kwaad, alles is zinloos en alles is zonder doel.
2. Evolutietheorie.
De mens zoekt zijn eigen behoud en dat van zijn soort, omdat dat het instinct is. Afgezien van het feit dat dit eigenlijk valt onder nummer 4: Het is nu eenmaal zo, valt hier nog wel wat meer over te zeggen.
Het zou betekenen dat alle normen en waarden hieraan gerelateerd zijn, omdat een ieder zijn eigen belang en dat van de soort zoekt. ff een paar quotejes erbij pakken.
quote:
Nogmaals: evolutie heeft geen doel. Als sociaal gedrag het einde van de mensheid zou betekenen (wat uiteraard niet het geval is), dan was dat de evolutie best.
[...]
Nogmaals: je weegt voors en tegens tegen elkaar af.
[...]
Waarom? Die weegschaal ben jezelf. Je kijkt gewoon welke aspecten voor jou belangrijk zijn en welke niet.
Evolutie heeft geen doel maar is wel gebaseerd op de uitgangspunten dat een ieder individu overleving nastreeft van zichzelf en van de eigen soort.
Dat betekent dat ieder individu voortdurend afwegingen maakt tussen beide belangen.
Het kan niet anders of je hanteert bepaalde maatstaven op basis waarvan je beslist. Dat bedoelde ik met de weegschaal en de weegschaal kun je niet zelf zijn.
Als jij zegt dat je kijkt welke aspecten voor jou belangrijk zijn en welke niet dan heb je het in beide gevallen over je eigen belang.
Juist in concrete gevallen kan dat duidelijk worden. Waarom kies je op dat moment om dat en dat te doen.
Ik geloof niet dat ons normen en waarden systeem te herleiden valt tot de evolutie. Nihilisme of God is dan logischer.
Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te voeren over een wetenschappelijke theorie, maar ik wil even het volgende zeggen.
Ik vind het vreemd dat er een theorie bestaat over een hoog geordend systeem dat als uitgangspunten heeft dat de ordening gehandhaafd blijft. Ik kan dat maar lastig combineren met de thermodynamica ed.
quote:
Denk er nog maar eens goed over na en besef dat er weinig verschil zit tussen die twee dingen. ELKE handeling wordt je zelf beter van, hetzij direct (bijv. materieel), hetzij indirect (bijv. gevoelsmatig).
waarom geven mensen aan een collectes voor de kankerbestrijding?
1. Ze zij begaan met het lot van patienten (geven levert een fijn gevoel op)
2. Je kunt zelf kanker krijgen (lijkt me duidelijk)
3. Je wilt geen gezichtsverlies leiden t.o.v. de collectant (schaamte is een rotgevoel)
En ik beweer dus te zeggen dat je als je je al echt goed voelt, de handeling verder geen enkel effect heeft op je gevoel. Ik geef dan bijvoorbeeld zonder me beter of slechter te voelen.
Kortom ik beweer te zeggen:
Logischerwijs is er in mijn ogen geen zingeving door wetenschap maar door religie.
Daarnaast is echte liefde altijd volledig gericht op de ander en niet op het eigen gevoel.