Een ergernis van de afgelopen zondag is denk ik in dit topic wel op zijn plaats.
In een bepaalde gemeente in een bepaalde studentenstad in Noord-Nederland (ik las een tijdje terug dat namen noemen verboden is hier

) werden
tot voor kort 1 keer per maand 's middags zogenaamde ontmoetingsdiensten gehouden.
Diensten die toegankelijk(er) zijn dan de "gewone" kerdiensten voor mensen die normaal gesproken niet naar de kerk gaan.
Er wordt bijvoorbeeld van te voren gezegd wanneer je moet gaan staan en zitten en er wordt uitgelegd waarom we dat doen, net als allerlei andere rituelen.
De liedjes zijn voorgedrukt in een stenciltje dat je bij de ingang krijgt - hardstikke handig voor mensen die niet al die boekjes hebben en die altijd een kwartier voor de dienst al op zijn. (en al heb je er 1 weten te bemachtigen, zie dan als leek nog maar eens het juiste liedje in het juiste boekje te vinden!)
Preken zijn makkelijk te begrijpen en leuk.
Ideaal om daar ongelovigen of beginnend-gelovigen mee naar toe te nemen! Ik vond het zelf toen ik twee jaar geleden in dat schuitje zat ronduit geweldig.
En ik was niet de enige, de kerk zat elke maand
afgeladen vol in deze anders niet-zo-populaire middagdiensten. Heel veel mensen namen daar anderen mee naartoe, een geweldig initiatief.
Inmiddels ben ik teamlid bij een interkerkelijke Alpha-cursus in deze zelfde stad, en wij wilden onze "alpha-kindjes" graag met een kerk kennis laten maken. En: gisteren was de eerste zondag van november, dus een ontmoetingsdienst. Perfect voor de ongeveer zes volstrekt ongelovige mensen die meegingen.
Nou, NOT dus.
De ontmoetingsdiensten mochten niet meer van de synode/classis of weet ik veel wat voor instantie!!!!!!!

Het ging tegen de kerkorde in om vaker dan vier keer per jaar een ontmoetingsdienst te organiseren, dus die "ruimte" mochten ze houden, maar daarin moeten ook de andere speciale diensten en themadiensten gehouden worden dus het aantal ontmoetingsdiensten is teruggebracht van 12 keer per jaar naar 1 of 2 keer.
En dat terwijl er overduidelijk zo'n behoefte aan was!
Allerlei mensen die hun ongelovige vrienden er mee naartoe namen!
Een keer per maand een stamp- en stampvolle middagdienst (ik heb wel eens op de grond gezeten)!
Ik vind het echt MEER dan belachelijk en hoor graag reacties.