Auteur Topic: De tweede dienst  (gelezen 11541 keer)

M@rgreet

• Niet moeten, maar willen.
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #50 Gepost op: augustus 25, 2003, 01:43:40 pm »
Ik ben echt jaloers op je verhaal Wilhelmina! Wat geweldig dat vooral kinderen en tieners met plezier naar de kerk gaan, volgens mij is dat een unicum aan het worden.
Zelf ben ik ook voor een betere/andere invulling van de tweede dienst. Echter, wat mij betreft hangt het ook met andere factoren samen. In de kerk waarin we nu zitten is het een massaal gebeuren. Elke zondag weer zie je totaal nieuwe mensen. Het kost zeer veel tijd om een kring op te bouwen. Voor mij is het allereerst ook essentieel dat je je thuis voelt in de gemeente, dat het een uitnodigende gemeente is die uitstraalt dat we sámen naar de kerk gaan en om daar sámen God te loven en te prijzen.
Ik ervaar het zo vaak als een individueel gebeuren, net of iedereen er voor zichzelf komt.

Ik denk dat kleine dingen al kunnen uitmaken. Waarom zoveel weerstand tegen het Liedboek of het amen zingen. Waarom wordt het niet meer een dienst die we samen 'maken' en beleven. Laat elke leeftijdscategorie een aandeel leveren. Iemand een gedicht laten lezen, een groep van de basisschool voorin de kerk de psalm voor die week laten zingen. Laat anderen eens het bijbelgedeelte voorlezen. Werk met meer visuele dingen, een scherm met bijbelplaten bij het gedeelte. In onze kerk is er niet eens een apart blad voor de kinderen met een samenvatting van de preek. Wel is er eindelijk een commissie die een soort nevendienst op poten zal gaan zetten.

Het lijkt me noodzaak om echt eens kritisch naar onze zondagen te kijken. En natuurlijk eerst naar onszelf en met welke instelling wij naar de kerk gaan.
"Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op Zijn tijd"

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #51 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:04:15 pm »
Ik kan hier alleen maar "amen" op zeggen (of zingen ;))
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #52 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:10:12 pm »
quote M@rgreet :

Ik denk dat kleine dingen al kunnen uitmaken. Waarom zoveel weerstand tegen het Liedboek of het amen zingen. Waarom wordt het niet meer een dienst die we samen 'maken' en beleven. Laat elke leeftijdscategorie een aandeel leveren. Iemand een gedicht laten lezen, een groep van de basisschool voorin de kerk de psalm voor die week laten zingen. Laat anderen eens het bijbelgedeelte voorlezen. Werk met meer visuele dingen, een scherm met bijbelplaten bij het gedeelte. In onze kerk is er niet eens een apart blad voor de kinderen met een samenvatting van de preek. Wel is er eindelijk een commissie die een soort nevendienst op poten zal gaan zetten.

Dit is het precies. Je beschrijft hoe de dienst bij ons verloopt. Het is niet weggelegd voor alleen de dominee.
Voor de preek begint, komen er verschillende aan het woord die hun ervaringen en getuigenissen van de afgelopen week vertellen, wij hebben een hele bak met vlaggen en dan mogen de kinderen naar voren komen om er mee te zwaaien bij een lied. Gister had onze voorganger links en rechts een (kunst) boom op het podium gezet, en hield een preek over de twee bomen in het paradijs, zo zie je het a.h.w. voor je.En de preek was niet mis te verstaan, we gingen allemaal met een vermaning naar huis.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

xgnoom

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #53 Gepost op: augustus 25, 2003, 02:39:31 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 13:43:40 schreef M@rgreet:
Ik denk dat kleine dingen al kunnen uitmaken.

Dit ben ik helemaal met je eens. Enthousiasme en positieve opbouw bereik je niet door alle ideeën tot op het bot te fileren wat daar niet fout aan zou kunnen zijn  (vgl wat Jezus hierover zegt in Mat 23: Gij die een mug uitzift, maar een kameel doorzwelgt).

Als er vrijheid is voor ideeën kun je je ontplooien als gemeente. Dat is toch tot Gods eer? Zo ben je toch gemaakt? En daarin maken kleine dingen al uit... het grote kunnen we met een gerust hart aan God overlaten.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Timo

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #54 Gepost op: oktober 31, 2003, 09:52:37 pm »
Voor de invulling van de zondag zijn veel dingen te zeggen.
Toch denk ik niet dat de zondag gevuld moet zijn met een dienst, gezamenlijke maaltijd en daarna iets leuks.
Als gemeente is dat mooi, maar het gezin of de alleengaande komt dan in het gedrang. Ook om de ouderen en de erg jongen moet worden gedacht.
Ik denk dat ik gaandeweg deze discussie ervoor ben om na te denken hoe we twee diensten per zondag goed een plaats kunnen geven. :9

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #55 Gepost op: november 02, 2003, 01:36:33 pm »
Ben ik ook voorstander van.... Heb jij al bepaalde ideeen hoe en wat? en ehm... bij een gezamelijke maaltijd is een alleenstaande toch juist niet de dupe?
« Laatst bewerkt op: november 02, 2003, 02:23:08 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Antje|inactief

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #56 Gepost op: november 03, 2003, 01:26:54 pm »
Een ergernis van de afgelopen zondag is denk ik in dit topic wel op zijn plaats.

In een bepaalde gemeente in een bepaalde studentenstad in Noord-Nederland (ik las een tijdje terug dat namen noemen verboden is hier ;) ) werden tot voor kort 1 keer per maand 's middags zogenaamde ontmoetingsdiensten gehouden.
Diensten die toegankelijk(er) zijn dan de "gewone" kerdiensten voor mensen die normaal gesproken niet naar de kerk gaan.

Er wordt bijvoorbeeld van te voren gezegd wanneer je moet gaan staan en zitten en er wordt uitgelegd waarom we dat doen, net als allerlei andere rituelen.
De liedjes zijn voorgedrukt in een stenciltje dat je bij de ingang krijgt - hardstikke handig voor mensen die niet al die boekjes hebben en die altijd een kwartier voor de dienst al op zijn. (en al heb je er 1 weten te bemachtigen, zie dan als leek nog maar eens het juiste liedje in het juiste boekje te vinden!)
Preken zijn makkelijk te begrijpen en leuk.

Ideaal om daar ongelovigen of beginnend-gelovigen mee naar toe te nemen! Ik vond het zelf toen ik twee jaar geleden in dat schuitje zat ronduit geweldig.
En ik was niet de enige, de kerk zat elke maand afgeladen vol in deze anders niet-zo-populaire middagdiensten. Heel veel mensen namen daar anderen mee naartoe, een geweldig initiatief.

Inmiddels ben ik teamlid bij een interkerkelijke Alpha-cursus in deze zelfde stad, en wij wilden onze "alpha-kindjes" graag met een kerk kennis laten maken. En: gisteren was de eerste zondag van november, dus een ontmoetingsdienst. Perfect voor de ongeveer zes volstrekt ongelovige mensen die meegingen.
Nou, NOT dus.

De ontmoetingsdiensten mochten niet meer van de synode/classis of weet ik veel wat voor instantie!!!!!!!
|:(  |:(  |:(                                                               8)7  8)7  8)7

Het ging tegen de kerkorde in om vaker dan vier keer per jaar een ontmoetingsdienst te organiseren, dus die "ruimte" mochten ze houden, maar daarin moeten ook de andere speciale diensten en themadiensten gehouden worden dus het aantal ontmoetingsdiensten is teruggebracht van 12 keer per jaar naar 1 of 2 keer.

En dat terwijl er overduidelijk zo'n behoefte aan was!
Allerlei mensen die hun ongelovige vrienden er mee naartoe namen!
Een keer per maand een stamp- en stampvolle middagdienst (ik heb wel eens op de grond gezeten)!

Ik vind het echt MEER dan belachelijk en hoor graag reacties.
 :(

fransje

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #57 Gepost op: november 03, 2003, 02:41:02 pm »
Het lijkt inderdaad belachelijk, maar toch moet je voorzichtig zijn met zulke verhalen.
Je hoort op deze manier maar een kant van het verhaal en dan kan je geen afgewogen oordeel geven.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Antje|inactief

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #58 Gepost op: november 03, 2003, 02:54:09 pm »
Het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen en ik sta open voor iedere andere kant van het verhaal, graag zelfs!

De vraag is:
Waarom moeten ontmoetingsdiensten beperkt worden tot 4 keer per jaar, terwijl er overduidelijk behoefte aan was?

Jakolien

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #59 Gepost op: november 03, 2003, 03:16:36 pm »
Antje, vanuit jouw opinie is het te begrijpen dat jij je hebt geërgerd aan de beknotting van de 'ontmoetingsdiensten'. Toch kan ik me voorstellen dat die diensten van 12 naar 4 per jaar zijn teruggebracht. Een eredienst moet volgens de gereformeerde visie (dus ook volgens de kerkorde) in de éérste plaats een heilige ontmoeting tussen God en Zijn gemeente zijn. En de 'diensten' zoals jij die beschrijft lijken waarschijnlijk meer op evangelisatie-bijeenkomsten. Op zich niks mis mee, maar wel als die de plaats van de normale erediensten verdringen. Als een totale gemeente met grote regelmaat wordt samengeroepen om een evangelisatie-bijeenkomst bij te wonen in plaats van een eredienst, dan komt die gemeente daarin tekort. En wat nog belangrijker is: het heilige karakter van de eredienst wordt niet begrepen, en dus wordt God zelf tekort gedaan.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Antje|inactief

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #60 Gepost op: november 03, 2003, 03:30:56 pm »

quote:

op 03 Nov 2003 15:16:36 schreef Jakolien:
Antje, vanuit jouw opinie is het te begrijpen dat jij je hebt geërgerd aan de beknotting van de 'ontmoetingsdiensten'. Toch kan ik me voorstellen dat die diensten van 12 naar 4 per jaar zijn teruggebracht. Een eredienst moet volgens de gereformeerde visie (dus ook volgens de kerkorde) in de éérste plaats een heilige ontmoeting tussen God en Zijn gemeente zijn. En de 'diensten' zoals jij die beschrijft lijken waarschijnlijk meer op evangelisatie-bijeenkomsten. Op zich niks mis mee, maar wel als die de plaats van de normale erediensten verdringen. Als een totale gemeente met grote regelmaat wordt samengeroepen om een evangelisatie-bijeenkomst bij te wonen in plaats van een eredienst, dan komt die gemeente daarin tekort. En wat nog belangrijker is: het heilige karakter van de eredienst wordt niet begrepen, en dus wordt God zelf tekort gedaan.

Ik zie en begrijp je punt, Jacolien.
Maar:

- de ontmoetingsdiensten zijn maar 1 op de 8 a 10 keer.
- de ontmoetingsdiensten zijn gewone diensten "PLUS". De gewone gemeenteleden en God komen niet te kort volgens mij, de dienst duurt wel langer omdat er meer toestanden omheen zijn (o.a. uitleg) maar heeft niet minder inhoud dan een andere dienst. Misschien wel een andere inhoud (meer op beginnelingen gericht) maar om af en toe aan de basis herinnerd te worden is voor de meeste gemeenteleden ook niet zo slecht.
- Het is een manier om de tweede dienst leuker te maken waar de HELE gemeente aan meedoet en nog veel meer - ongelovige vrienden en familie namelijk. Dat moet veel mensen toch aanspreken: niet bij een ander aan tafel gaan eten maar af en toe juist mensen bij jouw en je gezin aan tafel uitnodigen en samen weer stil te staan bij het (vaak zo vanzelfsprekende) eten.
- Het is de verantwoordelijkheid van de mensen die de dienst leiden, die in de dienst zitten, en de mensen die ongelovige vrienden en familie meenemen, om het heilige karakter van de erediensten uit te leggen aan de bezoekers, zodat ze het wel begrijpen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #61 Gepost op: november 03, 2003, 04:50:52 pm »
Antje, als je een handtekeningenactie begint, wil ik de eerste zijn die tekent! :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marloes

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #62 Gepost op: november 03, 2003, 05:10:49 pm »
Handtekeningenacties worden in ******** niet geaccepteerd.. :)
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #63 Gepost op: november 03, 2003, 08:48:09 pm »

quote:

Heeft een kerk dan geen evangeliserende taak? Kan een "Heilig samenkomen tussen God en Zijn gemeente" alleen in een traditionele vorm, kan dat niet in een laagdrempelige dienst? Wordt God tekort gedaan als een viering eens wat laagdrempeliger en aansprekender is, als een heleboel niet-gelovigen van Gods woord horen, als het voor kinderen ook een keer begrijpelijker een leerzamer is en zo? Ik denk dat God daar juist heel blij mee is. En dat Hij er van baalt dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes.

dingo

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #64 Gepost op: november 03, 2003, 11:17:10 pm »

quote:

op 03 Nov 2003 20:48:09 schreef Marnix:
[...]
Heeft een kerk dan geen evangeliserende taak? Kan een "Heilig samenkomen tussen God en Zijn gemeente" alleen in een traditionele vorm, kan dat niet in een laagdrempelige dienst? Wordt God tekort gedaan als een viering eens wat laagdrempeliger en aansprekender is, als een heleboel niet-gelovigen van Gods woord horen, als het voor kinderen ook een keer begrijpelijker een leerzamer is en zo? Ik denk dat God daar juist heel blij mee is
Tot zover ben ik het helemaal met je eens, sterker nog ik denk dat dat onze opdracht is!

quote:

En dat Hij er van baalt dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes.

Maar hier word ik wat voorzichtiger, volgens mij kan Hij helemaal niet "balen" en Zijn mening over tradities en gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes weet ik ook niet zo een 123. Bovendien is dat helemaal niet aan de (kerk)orde of andere regeltjes. In de kerkorde staat namelijk dat de tweede dienst een leerdienst is/moet zijn. Een laagdrempelige dienst is een leerdienst bij uitstek en dus volledig volgens de kerkorde. Als de classis daar iets over gezegd heeft, zit ze gewoon "fout" en Jakolien ook want dat gaat over de eredienst 's-morgens.

Kortom we komen weer uit op het grootste probleem in ons kerkelijk samenleven, die kerkorde, traditie, gereformeerde visie, regeltjes zijn niet het probleem maar de mensen die de ruimte die deze regels bieden steeds verder willen inperken omdat ze bang zijn voor "ontsporingen". Angst is altijd al een slechte raadgever geweest. Ik hoop wel dat als de situatie daadwerkelijk zo is als Antje het beschrijft dat die kerkenraad snel tot inkeer komt en zijn (haar?) eigen verantwoordelijkheid neemt en niet afschuift, op de classis of andere kerkelijke vergadering, wat zijn (haar?) plicht is.

fransje

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #65 Gepost op: november 04, 2003, 08:34:23 am »
Marnix, je moet echt voorzichtiger zijn met woorden als `ik weet zeker dat God hier van baalt`.
Je moet God niet voor je eigen karretje spannen.
Verder ben ik het met Dingo eens. Laagdrempelige erediensten zijn bij uitstek leerdiensten lijkt mij. Voor ons maar ook voor buitenkerkelijken er goed.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2003, 03:30:53 pm door fransje »
maar ik doe mijn best.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #66 Gepost op: november 04, 2003, 11:58:34 am »
Was het niet Jezus, die de Farizeeërs vervloekte omdat ze het onmogelijk maakten voor mensen om het Koninkrijk van God binnen te gaan?

Ik wil niet zeggen dat Jakolien (en gelijkdenkenden) zo'n vervloekte Farizeeër is, ik wil wél zeggen dat ze heel voorzichtig moet gaan worden als er door een bepaald denkbeeld over de kerkdienst het voor mensen moeilijker gemaakt wordt om tot God te komen.

Want kennelijk bracht die alternatieve tweede dienst béter mensen tot het Koninkrijk dan de "normale". Leggen we dan niet mensen dingen "in de weg" om tot het Koninkrijk te komen??

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #67 Gepost op: november 04, 2003, 06:36:50 pm »
Precies.... Ik krijg bij elke vorm van kritiek die ik heb als reaktie: Je moet God niet voor je karretje spannen, ik weet niet wat God er van vindt etcetera.

Kijk nou eens naar de bijbel. Naar wat Jezus deed en zei (bedankt voor je voorbeeld Zwever)... maken wij het met onze regels en tradities niet juist voor buitenstaanders heel moeilijk om tot geloof te komen, omdat de vormen totaal niet begrijpelijk en aansprekend zijn voor deze mensen?

Ik zie bij jeugdkerken mensen tot geloof komen en dan denk ik: Waarom kan dat niet in de kerk? En hoeveel mensen zijn daar niet op afgeknapt omdat we veel te veel in tradities en patronen blijven hangen? Er staat in de bijbel dat als iemand tot geloof komt er in de hemel feest wordt gevierd. Maar wat als iemand afknapt op vormen de kerk of de boodschap gewoon niet begrijpt en daarom teleurgesteld weer de kerk verlaat?

Ik wil God niet voor mijn eigen karretje spannen.... ik zeg dit neit omdat ik er zelf beter van wil worden.... Ik wil graag dat anderen ook gaan geloven. En als God blij is als iemand zich bekeerd, hoe kan ik hem dan daarmee voor een karretje willen spannen?

dingo

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #68 Gepost op: november 04, 2003, 07:05:26 pm »

quote:

op 04 Nov 2003 18:36:50 schreef Marnix:
Precies.... Ik krijg bij elke vorm van kritiek die ik heb als reaktie: Je moet God niet voor je karretje spannen, ik weet niet wat God er van vindt etcetera.

Kijk nou eens naar de bijbel. Naar wat Jezus deed en zei (bedankt voor je voorbeeld Zwever)... maken wij het met onze regels en tradities niet juist voor buitenstaanders heel moeilijk om tot geloof te komen, omdat de vormen totaal niet begrijpelijk en aansprekend zijn voor deze mensen?

Ik zie bij jeugdkerken mensen tot geloof komen en dan denk ik: Waarom kan dat niet in de kerk? En hoeveel mensen zijn daar niet op afgeknapt omdat we veel te veel in tradities en patronen blijven hangen? Er staat in de bijbel dat als iemand tot geloof komt er in de hemel feest wordt gevierd. Maar wat als iemand afknapt op vormen de kerk of de boodschap gewoon niet begrijpt en daarom teleurgesteld weer de kerk verlaat?

Ik wil God niet voor mijn eigen karretje spannen.... ik zeg dit neit omdat ik er zelf beter van wil worden.... Ik wil graag dat anderen ook gaan geloven. En als God blij is als iemand zich bekeerd, hoe kan ik hem dan daarmee voor een karretje willen spannen?

Kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest dus ik zal het kort en bondig formuleren: Je weet helemaal niet of dat Hij er van baalt dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes.
Hoe zou je dat moeten weten, of heeft Hij het je (persoonlijk) vertelt? Nee JIJ baalt er van dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes. En dat is je goed recht maar projecteer dat niet op wat Hij denkt, zegt of doet.

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #69 Gepost op: november 04, 2003, 07:23:19 pm »

quote:

op 03 Nov 2003 20:48:09 schreef Marnix:
[...]

Heeft een kerk dan geen evangeliserende taak? Kan een "Heilig samenkomen tussen God en Zijn gemeente" alleen in een traditionele vorm, kan dat niet in een laagdrempelige dienst? Wordt God tekort gedaan als een viering eens wat laagdrempeliger en aansprekender is, als een heleboel niet-gelovigen van Gods woord horen, als het voor kinderen ook een keer begrijpelijker een leerzamer is en zo? Ik denk dat God daar juist heel blij mee is. En dat Hij er van baalt dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes.
Alsof de vorm die jij voor ogen hebt niet door mensen is verzonnen. :|

Ik ken zat mensen die daar ook op afknappen, hoor.
Zou God daar niet van balen dan?

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #70 Gepost op: november 04, 2003, 07:23:56 pm »
Daarom begon ik dat standpunt ook met "ik denk"

Het gaat niet om die tradities etc. zelf... het gaat er om wat het voor gevolgen heeft voor de wereld. Ik zie haast nooit meer dat jongeren in de kerk een ongelovige vriend/vriendin/buren/collega's meenemen naar de kerk. Ik heb het wel eens geprobeerd maar het spreekt die mensen niet aan.... vanwege de vorm. Dan kun je zeggen dat vorm niet belangrijk is maar als het er voor zorgt dat de inhoud er door niet komt bij niet-christenen en de vooroordelen tegen de kerk (saai, ouderswets etc) alleen maar groeien... Zijn we dan wel goed bezig als kerk? Wij in de kerk ruzie maken of een laagdrempelige dienst wel kan, of we wel nieuwe liederen in de kerk moeten.... terwijl buiten mensen doodgaan! Voor eeuwig verloren kunnen gaan als ze niet van God horen. Laat ik de vraag open stellen: Zou God daar blij mee zijn? Beantwoord die vraag eens met ja of nee. En laten we dan eens gaan kijken wat we als kerk daaraan kunnen doen...

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #71 Gepost op: november 04, 2003, 07:48:50 pm »
Da's geen open vraag. Dat is een meerkeuzevraag. Waarop ik het antwoord niet weet.

Ik weet niet of al die mensen "buiten" doodgaan.
Ik weet ook niet of de kerk wel zo belangrijk is als ze zelf denkt.
En ik weet ook niet of wij als kerkmensen wel zo belangrijk zijn als we denken.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2003, 08:08:26 pm door Pulpeet »

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #72 Gepost op: november 04, 2003, 08:07:36 pm »
En om op de tweede dienst terug te komen.

Laten we die voor onszelf gebruiken. Het is mijn overtuiging dat als we zelf tevreden zijn over onze diensten, dat dan ook buitenstaanders gemakkelijk betrokken kunnen worden. Als onze eigen ontevredenheid op buitenstaanders geprojecteerd wordt, verplaats je alleen maar een probleem.

fransje

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #73 Gepost op: november 04, 2003, 08:26:05 pm »
Bij ons in worden ook `laagdrempelige kerkdiensten`gehouden, waarin dan vervolgens allerlei venieuwende elementen worden ingevoerd.
Gemeenteleden die gedeelten uit de bijbel lezen, andere instrumenten, diakenen die de collecte aankondigen, enz.
Opzich niks mis mee ( waarom sobere diensten als ze feestelijk kunnen zijn )  maar of je daar buitenkerkenlijken mee trekt.....
Soms denk ik, het is soms ook een manier om eens wat uit te proberen met als excuus de ongelovige te trekken.
Zeker als ik dan om me heen kijk en verder geen gasten kan ontdekken.
Ja. alleen onze schoonzoon, die nog maar net mee komt naar de kerk en zich dan juist ongemakkelijk gaat voelen.
maar ik doe mijn best.

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #74 Gepost op: november 05, 2003, 09:10:02 am »

quote:

Da's geen open vraag. Dat is een meerkeuzevraag. Waarop ik het antwoord niet weet.

Sorry, ik bedoelde een gesloten vraag. Anywayz... We kunnen God leren kennen uit de bijbel. Daarin laat Hij zien hoe Hij is. Het antwoord staat in de bijbel.

quote:

Ik weet niet of al die mensen "buiten" doodgaan.
Ik weet ook niet of de kerk wel zo belangrijk is als ze zelf denkt.
En ik weet ook niet of wij als kerkmensen wel zo belangrijk zijn als we denken

Ook dat staat in de bijbel... Er is maar 1 weg om gered te worden en die weg kennen ongelovigen niet. Zonder Jezus kun je niet gered worden... anders had Hij niet voor ons hoeven sterven. We hebben een evangelisatieopdracht en misschien onderschatten we die nog wel eens. Heb uw naaste lief als uzelf.... hoe graag willen wij dat onze naaste ook gered wordt? Wat hebben we daarvoor over?

En ehm Fransje, je hebt gelijk.... met alleen iets laten voorlezen door gemeenteleden ben je er niet... maar hou eens regelmatig een laagdrempelige dienst voor kinderen, niet gelovigen (die 2 groepen kun je goed in 1 dienst bereiken) en zing es wat moderne liederen, preek eens op een wat modernere manier etc.... Het gaat denk ik ook om onze uitstraling. Zoveel mensen denken dat de kerk saai en ouderwets is en zijn daarom niet geinteresseerd om een keer mee te gaan. Vormen zijn nog niet zo onbelangrijk als ze lijken.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #75 Gepost op: november 05, 2003, 09:26:21 am »

quote:

op 04 Nov 2003 20:26:05 schreef fransje:
Bij ons in worden ook `laagdrempelige kerkdiensten`gehouden, waarin dan vervolgens allerlei venieuwende elementen worden ingevoerd.
Gemeenteleden die gedeelten uit de bijbel lezen, andere instrumenten, diakenen die de collecte aankondigen, enz.
Opzich niks mis mee ( waarom sobere diensten als ze feestelijk kunnen zijn )  maar of je daar buitenkerkenlijken mee trekt.....
Soms denk ik, het is soms ook een manier om eens wat uit te proberen met als excuus de ongelovige te trekken.

Zeker als ik dan om me heen kijk en verder geen gasten kan ontdekken.

Ja. alleen onze schoonzoon, die nog maar net mee komt naar de kerk en zich dan juist ongemakkelijk gaat voelen.

Als je een dienst houdt voor ongelovigen, dan zou dat denk ik ook ruim van te voren aangekondigd moeten worden zodat mensen hun gasten mee kunnen nemen. Ongelovigen lopen inderdaad niet zomaar van de straat een kerk binnen, ze denken zelfs vaak dat dat niet mag! Dat de kerk een besloten vereniging is of zo. Dat dacht ik tenminste wel eerst.

Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om mensen mee te vragen anders komt er nooit iemand. Iedereen heeft toch wel ongelovige vrienden, familie of collega's of zo?

Jammer dat je schoonzoon het niet leuk vindt in een speciale dienst.
Dat kan natuurlijk, maar ik kan het me niet zo goed voorstellen, veel mensen die ik ken en ikzelf ook, die niet geloven of geloofden, vonden juist zo'n dienst heel erg gaaf. Projecteer je niet je eigen ongemakkelijke gevoel op hem?
Niet bedoeld als op de man spelen of zo, hoor!  O-)
Ik ben gewoon benieuwd waarom hij zich ongemakkelijk voelt.
Bombus terrestris Reginae

Garfield

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #76 Gepost op: november 05, 2003, 09:45:56 am »

quote:

op 05 Nov 2003 09:10:02 schreef Marnix:
....Het gaat denk ik ook om onze uitstraling. Zoveel mensen denken dat de kerk saai en ouderwets is en zijn daarom niet geinteresseerd om een keer mee te gaan. Vormen zijn nog niet zo onbelangrijk als ze lijken.

Hoi Marnix,

Wordt onze uitstraling ook niet door een belangrijk deel bepaald door de manier waarop we over onze diensten praten?
Ik bedoel: iedereen heeft wel iets (negatiefs) te zeggen over de diensten: de een vindt het te saai, de ander vindt ze te modern en/of te vrolijk en ga zo maar door......
Mijn indruk is dat we ons vaak (onterecht) schamen, omdat we het belangrijker schijnen te vinden wat gasten van de dienst (en de verkondiging) vinden dan dat we laten zien wat God en zijn Woord in ons (dagelijks) leven betekent. Ook al gaat dat tegen de heersende cultuur in.
Heeft de vorm dan geen invloed? Zeker wel.
Maar mi wat veel meer invloed heeft is de overtuiging die je uitstraalt. Laten we echt zien dat we ons leven willen aanpassen aan wat God van ons vraagt? En dat we dat niet erg vinden om dat te doen?
edit:
Zoals Bumblebee al vraagt: projecteren wij onze eigen (ongemakkelijke) gevoelens niet te veel op anderen?

Kortom:
Met je stelling dat veel mensen denken dat de kerk saai en ouderwets is ben ik eens. Ik denk echter ook dat we door de manier van praten daarover (of juist er helemaal niet erover praten) er zelf ook mee de oorzaak van zijn.
Nog even voor de duidelijkheid: dit is niet tegen jou persoonlijk bedoeld, je praat juist regelmatig positief  (hoewel je er de laatste tijd wat meer moeite mee scheen te hebben ;) )
« Laatst bewerkt op: november 05, 2003, 09:50:53 am door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #77 Gepost op: november 05, 2003, 11:48:35 am »

quote:

op 04 Nov 2003 19:05:26 schreef dingo:
Kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest dus ik zal het kort en bondig formuleren: Je weet helemaal niet of dat Hij er van baalt dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes.
Hoe zou je dat moeten weten, of heeft Hij het je (persoonlijk) vertelt? Nee JIJ baalt er van dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes. En dat is je goed recht maar projecteer dat niet op wat Hij denkt, zegt of doet.

Ja, dat heeft Hij mij persoonlijk vertelt, via de Bijbel.

Let maar op:

1 Timotheus 2:3-4 "Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."

Oke, we weten dus dat God wil dat iedereen behouden wordt en tot erkentenis der waarheid komt.

Nu zijn er twee scenario's:

1. We vieren traditionele diensten.
2. We vieren af en toe speciale diensten voor ongelovigen.

De objectieve(!) gevolgen hiervan blijken (bijna) telkens weer te zijn bij de twee scenario's:

1. Er komen weinig mensen tot behoudenis.
2. Er komen veel meer mensen tot behoudenis.

Daarom kiezen we voor scenario 2, want we weten dat God wil dat er mensen tot behoudenis komen.

Als er noemenswaardige bij-effecten zijn van scenario 2 moeten we daar rekening mee houden, maar als het alleen maar onze eigen regeltjes zijn, zijn daarmee die regeltjes tot een gruwel geworden voor God. We kiezen immers dan iets, wat niet naar Gods wil is, maar slechts naar onze eigen wil.

Die woorden durf ik wel in de mond te nemen.

dingo

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #78 Gepost op: november 05, 2003, 05:48:41 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 11:48:35 schreef Zwever:
[...]
Ja, dat heeft Hij mij persoonlijk vertelt, via de Bijbel.

Let maar op:

1 Timotheus 2:3-4 "Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."
Ik zie nergens staan dat Hij er van baalt dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes.

quote:

Oke, we weten dus dat God wil dat iedereen behouden wordt en tot erkentenis der waarheid komt.

Nu zijn er twee scenario's:

1. We vieren traditionele diensten.
2. We vieren af en toe speciale diensten voor ongelovigen.

De objectieve(!) gevolgen hiervan blijken (bijna) telkens weer te zijn bij de twee scenario's:

1. Er komen weinig mensen tot behoudenis.
2. Er komen veel meer mensen tot behoudenis.

Welke objectieve(!) gevolgen? Wanneer is dat gemeten, wat was het ijkpunt, welk type en omvang gemeente?

quote:

Daarom kiezen we voor scenario 2, want we weten dat God wil dat er mensen tot behoudenis komen.

Als er noemenswaardige bij-effecten zijn van scenario 2 moeten we daar rekening mee houden, maar als het alleen maar onze eigen regeltjes zijn, zijn daarmee die regeltjes tot een gruwel geworden voor God. We kiezen immers dan iets, wat niet naar Gods wil is, maar slechts naar onze eigen wil.

Die woorden durf ik wel in de mond te nemen.

Je kiest voor scenario 2 omdat je zelf graag zo'n soort dienst mee maakt en dat mag van mij, maar er is weinig objectiefs aan. Nogmaals projecteer niet iets wat je zelf vindt, denkt of voelt op Hem, want daar heb je als mens geen weet van.
En om weer op topic te komen, ik ben een warm voorstander van laagdrempelige middagdiensten en liefst 1x per maand en met de feestdagen! Wie denkt daar anders over en waarom?

fransje

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #79 Gepost op: november 05, 2003, 06:37:17 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 09:26:21 schreef Bumblebee:
Projecteer je niet je eigen ongemakkelijke gevoel op hem?
Niet bedoeld als op de man spelen of zo, hoor!  O-)
Ik ben gewoon benieuwd waarom hij zich ongemakkelijk voelt.

Zelf heb ik niets tegen laagdrempelige kerkdiensten, zoals ik al eerder zei.
Maar mensen zoals mijn schoonzoon, die nog niet zolang in de kerk komen hebben vaak behoefte aan duidelijkheid. Als je lichtelijk onzeker in de kerk zit en je krijgt net zo`n beetje door hoe alles in elkaar zit is het niet zo prettig als ze de boel gaan `opleuken`.

Hij krijgt dan het gevoel dat er wat van hem verwacht wordt, blijheid bijvoorbeeld
terwijl hij dat nog niet kan opbrengen.
maar ik doe mijn best.

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #80 Gepost op: november 06, 2003, 01:46:48 pm »

quote:

Welke objectieve(!) gevolgen? Wanneer is dat gemeten, wat was het ijkpunt, welk type en omvang gemeente?

Kom... Steek nou niet je hoofd in het zand. Ik zie zelden mensen niet-gelovigen meenemen naar de kerk. Ik zie zeer iemand die niet gelovig is uit zichzelf naar onze kerk gaan. Ik zie zelden dat iemand in onze kerk bekeerd wordt. Terwijl ik het bijvoorbeeld bij jeugddiensten wel veel heb gezien. Dat heeft echt niet met eigen belang te maken of met het projecteren van je eigen denkwijze op die van anderen. Het gaat om begrijpen van wat je hoort of niet. Daarin zullen mensen ongetwijfeld verschillen meer er zit wel een bepaalde lijn in. Dan kun je gaan roepen dat dat maar jou mening is... maar er bestaat ook zoiets als cultuur en tijdsgeest... een mening waar niet iedereen het mee eens is naar een brede groep wel.

Nogmaals, ik ben niet ontevreden met de kerk, ik vind het zoals het nu gaat niet ontzettend slecht... wel denk ik dat de kerkdiensten niet geschikt zijn voor evangeliserende doeleinden, de groep mensen die Jezus nog niet kent.

marijma

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #81 Gepost op: november 06, 2003, 02:07:26 pm »
Onze kerk is een evangeliserende gemeente en elke dienst is een evangelisatiedienst. Toch zijn het inhoudelijk zeer sterke diepe preken die onze pastor houd. Toch krijgen we veel nieuwe mensen in ons midden en is er op het moment zelfs een opwekking  gaande in onze gemeente.
Ik snap trouwens wel heel goed dat in de gereformeerd vrijgemaakte kerk dit wat moeilijker zit. Deze kerk immers heeft een sterke geschiedenis en een sterke hiërarchie wat in zijn voordeel maar ook zeker in zijn nadeel kan werken.
Mensen zul je het nooit allemaal naar hun zin maken, dat is absoluut onmogelijk. Ik denk wel dat het in ieder geval erg helpt dat er meer prediking mag komen over openheid naar andere mensen toe. Het is heel fijn, als je voor het eerst in de kerk komt, je aangesproken wordt. Gewoon hartelijk persoonlijk, en dat je die persoon misschien ook eens uitnodigd in je huis.
Misschien dat je daarmee kan beginnen, dan begin je al met een heel andere houding en kan de kerk misschien ook van binnenuit meer veranderd worden. Want houding van mensen/christenen is allesbepalend, meer dan je je kan voorstellen.

groetjes,

:)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Mart

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #82 Gepost op: november 06, 2003, 02:09:58 pm »

quote:

op 06 Nov 2003 14:07:26 schreef marijma:
en is er op het moment zelfs een opwekking  gaande in onze gemeente.
wat is een opwekking?

marijma

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #83 Gepost op: november 06, 2003, 02:12:34 pm »

quote:

op 06 Nov 2003 14:09:58 schreef _Mart_:
[...]

wat is een opwekking?
Er komen steeds meer nieuwe mensen naar onze dienst die God leren kennen en ook blijven komen. Onze kerk groeit echt, heel mooi om te zien :). Dat is opwekking.

Mart

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #84 Gepost op: november 06, 2003, 02:16:27 pm »

quote:

op 06 Nov 2003 14:12:34 schreef marijma:
[...]

Er komen steeds meer nieuwe mensen naar onze dienst die God leren kennen en ook blijven komen. Onze kerk groeit echt, heel mooi om te zien :). Dat is opwekking.

okee. :)

ik ga trouwens ook best vaak opgewekt naar de kerk hoor.

marijma

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #85 Gepost op: november 06, 2003, 02:24:03 pm »

quote:

op 06 Nov 2003 14:16:27 schreef _Mart_:
[...]

okee. :)

ik ga trouwens ook best vaak opgewekt naar de kerk hoor.

hahaha, ok dan, way to go :D, en als je dan ook nog een slootje mensen meeneemt dan ben je opgewekt aan een opwekking begonnen :+

Maar ff serieus, ik snap heel erg goed dat de discussie hier gaande is over de vorm van de kerkdiensten, vooral naar buiten toe. Maar ik ken deze kerk ook goed genoeg (was zelf grefo) dat dit niet makkelijk gaat en ik heb gemerkt dat mensen het enorm waarderen als je een belangstellend praatje met ze maakt, ze uitnodigd voor het eten of bij ze langskomt als ze vaker komen in de kerk. Dan kan heel snel gaan dan hoor. En het mooie is, als je zo'n houding aannneemt kan dat besmettelijk werken op andere mensen, en vooral als je zo houding gaat prediken. Dit zal wschl wel erg idealistisch overkomen maar het werkt wel.

groetjes,

Mart

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #86 Gepost op: november 06, 2003, 02:34:33 pm »

quote:

op 06 Nov 2003 14:24:03 schreef marijma:
[...]

En het mooie is, als je zo'n houding aannneemt kan dat besmettelijk werken op andere mensen, en vooral als je zo houding gaat prediken. Dit zal wschl wel erg idealistisch overkomen maar het werkt wel.

Hier ben ik het wel mee eens ja. Vooral in ons soort kerken wordt er volgens mij veel te veel naar binnen gericht gepreekt en kerkdienst gehouden, veel te veel gericht op gemeenschap bínnen de kerk. Terwijl het evangelie toch juist een boodschap is die naar buíten toe zoveel kracht heeft. (in woord en daad)

Gaat heen maakt al de volken tot mijn discipelen is juist een opdracht om naar buiten te treden. NIet om in je eigen gemeenschap over allerlei vormen en menselijke regels te gaan discussieren. Niet om het in eigen gemeenschap zo goed en fijn te hebben. Het is wel belangrijk, maar het is belangrijker om de buitenwereld tot een licht te dienen.
Discipel zijn betekent dat je het evangelie verkondigt (weer door woord en daad) aan mensen die er nog niets van af weten.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #87 Gepost op: november 06, 2003, 02:36:25 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 17:48:41 schreef dingo:
Ik zie nergens staan dat Hij er van baalt dat mensen zo vastzitten aan door mensen verzonnen tradities, gereformeerde visie, kerkorde en regeltjes.

Dat staat ook niet in deze tekst, maar wel in de conclusie hieruit.

quote:

Neem als voorbeeld deze "studentenstad in het Noorden". Maar bijvoorbeeld ook dingen als GodFashion of andere jeugdkerken. Nee ik heb geen harde cijfers maar met 15 jaar ervaring in heel veel verschillende kerken / vormen kerkdienst weet ik ook onderhand wel waar de meeste mensen "tot geloof" komen. Ik heb het in ieder geval nog zelden meegemaakt dat iemand in een gewone dienst tot geloof komt.

quote:

Je kiest voor scenario 2 omdat je zelf graag zo'n soort dienst mee maakt en dat mag van mij, maar er is weinig objectiefs aan. Nogmaals projecteer niet iets wat je zelf vindt, denkt of voelt op Hem, want daar heb je als mens geen weet van.

Ik respecteer je voorzichtigheid, maar ik denk dat het misplaatst is. Omdat we kinderen van God zijn kunnen we ook met Hem in Zijn vreugde meevoelen als ons gezin wordt uitgebreid. Niks geen projectie van mijn gevoelens op Hem, Hij heeft mij Zijn gevoelens verteld en ik ervaar ze ook precies zo.

Trouwens, in mijn leven heb ik heus niet alles alleen maar gedaan omdat het voor mij zo lekker voelde, maar soms omdat ik wist dat God dit wél zo wilde.

Als het aan mijn gevoel lag, had ik de hele traditionele kerk al lang en breed de rug toegekeerd!

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #88 Gepost op: november 07, 2003, 08:56:47 am »

quote:

Maar ff serieus, ik snap heel erg goed dat de discussie hier gaande is over de vorm van de kerkdiensten, vooral naar buiten toe. Maar ik ken deze kerk ook goed genoeg (was zelf grefo) dat dit niet makkelijk gaat en ik heb gemerkt dat mensen het enorm waarderen als je een belangstellend praatje met ze maakt, ze uitnodigd voor het eten of bij ze langskomt als ze vaker komen in de kerk. Dan kan heel snel gaan dan hoor. En het mooie is, als je zo'n houding aannneemt kan dat besmettelijk werken op andere mensen, en vooral als je zo houding gaat prediken. Dit zal wschl wel erg idealistisch overkomen maar het werkt wel

Ben ik het op zich met je eens! Maar vaak wek je met een praatje (iets wat mensen inderdaad erg waarderen) belangstelling van mensen en is een volgende stap om ze eens mee te nemen naar de kerk. En dat vind ik moeilijk.... Ik denk dat als je met mensen praat etc. juist ook vervolgens iets in de kerk moet kunnen bieden. Als je bijvoorbeeld 1x in de kerk een laagdrempelige dienst hebt, gericht op bijvoorbeeld ongelovigen, jonge jeugd etc... je ze makkelijker ook mee naar de kerk kan krijgen. In plaats van: Ga je een keer mee naar de kerk, het is wel moeilijk te begrijpen en misschien spreekt het je niet zo aan maar ja.... kun je dan zeggen: Heej ga je een keer mee naar de kerk, we hebben een viering, speciaal gericht op mensen die niet geloven maar wel geinteresseerd zijn... Dat scheelt denk ik wel. Je laat dan zien dat je niet alleen als persoon belangstelling hebt voor die, niet gelovige... maar dat je ook als kerk belangstelling voor hem/haar hebt.

Overigens, als ik soms wat kritisch overkom.... ik ben jong en misschien geeft dat een wat vertekend beeld... Omdat ik denk dat het vooral voor jongeren moeilijk is om andere jongeren bijvoorbeeld mee naar de kerk te nemen en vooral ook de vorm voor niet gelovige jongeren vaak niet aansprekend en ouderwets is. Wat oudere mensen weten vaak wel hoe het er aan toe gaat en zijn er ook nog wel een beetje aan gewend.

fransje

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #89 Gepost op: november 07, 2003, 09:06:24 am »

quote:

op 07 Nov 2003 08:56:47 schreef Marnix:
[...]

....Ga je een keer mee naar de kerk, het is wel moeilijk te begrijpen en misschien spreekt het je niet zo aan maar ja....

Volgens mij wordt dat bedoeld met ....`projecteer je niet je eigen ongemakkelijke gevoelens op de ander`.........
Maar opzich heb je gelijk, het blijft moeilijk om gasten mee te nemen. Ik kan wel stoer praten en zeggen gewoon doen, maar het blijft altijd moeilijk
maar ik doe mijn best.

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #90 Gepost op: november 07, 2003, 01:31:59 pm »
Ik projekteer niet mijn ongemakkelijke gevoelens op anderen. Hoewel ik zelf ook best dingen in de kerk anders wil zien voel ik me er zeker niet ongemakkelijk en sinds een poosje voel ik me ook weer aangesproken. Maar uit ervaring merk ik dat het niet-christenen vaak totaal niet aanspreekt. Moeilijk taal in liederen en soms ook in preken... een saaie vormgeving en ouderwetse muziek.... Zo zien veel niet-christenen, vooral jongeren dit gewoon... Het lijkt er op alsof sommige mensen hier daar een beetje voor willen wegvluchten door het af et doen als: Ach die jongen praat gewoon uit eigen belang, hij denkt zo en denkt gelijk dat iedereen daarom zo denkt.

Misschien zien we dat zelf niet altijd helemaal. Soms in een gesprek met mijn ouders gebruiken ze een woord of een uitdrukking die voor hen heel normaal is... maar waar ik echt nog nooit van heb gehoord. Ze vinden het dan vreemd dat ik dat niet ken.... maar als ik het nooit gehoord heb kan ik dat niet helpen. Zo moeten we denk ik beseffen dat sommige dingen die voor ons na jaren kerkbezoek heel normaal zijn, voor anderen onbegrijpelijk of vreemd kunnen zijn.

marijma

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #91 Gepost op: november 07, 2003, 08:16:57 pm »

quote:

op 07 Nov 2003 13:31:59 schreef Marnix:
Ik projekteer niet mijn ongemakkelijke gevoelens op anderen. Hoewel ik zelf ook best dingen in de kerk anders wil zien voel ik me er zeker niet ongemakkelijk en sinds een poosje voel ik me ook weer aangesproken. Maar uit ervaring merk ik dat het niet-christenen vaak totaal niet aanspreekt. Moeilijk taal in liederen en soms ook in preken... een saaie vormgeving en ouderwetse muziek.... Zo zien veel niet-christenen, vooral jongeren dit gewoon... Het lijkt er op alsof sommige mensen hier daar een beetje voor willen wegvluchten door het af et doen als: Ach die jongen praat gewoon uit eigen belang, hij denkt zo en denkt gelijk dat iedereen daarom zo denkt.

Misschien zien we dat zelf niet altijd helemaal. Soms in een gesprek met mijn ouders gebruiken ze een woord of een uitdrukking die voor hen heel normaal is... maar waar ik echt nog nooit van heb gehoord. Ze vinden het dan vreemd dat ik dat niet ken.... maar als ik het nooit gehoord heb kan ik dat niet helpen. Zo moeten we denk ik beseffen dat sommige dingen die voor ons na jaren kerkbezoek heel normaal zijn, voor anderen onbegrijpelijk of vreemd kunnen zijn.

Hé Marnix, ik snap wel wat je bedoelt hoor.
Ik weet nog dat een aantal jaren terug ik een vriend had in de kerk, die op een ietwat ongewone manier in de gereformeerd vrijgemaakte kerk terechtgekomen was. Hij vertelde dat hij aantekeningen moest maken want de preken waren voor hem veel te moeilijk. De preken zijn dan gericht op de gemeente die veel scholing hierin heeft gehad, wat natuurlijk best goed is. Maar om nu bijv. 1 vaste dienst per zondag wat toegankelijker te preken, wat overigens niet hoeft te betekenen dat het simplistisch moet zijn....zal denk ik wel heel wat schelen. Ik snap aan de ene kant dat dit een probleem kan zijn om door te zetten in de gereformeerd vrijgemaakte kerk, aan de andere kant ook weer niet want hoe kun je nu als levend christen vooral binnenin denken. Wel denk ik dat ook een dominee hierin een hele grote rol kan hebben dmv de preken. Waar ik het al eerder over had, stimuleren dat mensen meer naar buiten toetreden door zijn preken, de dominee zou zelf een voorbeeld kunnen stellen door zelf ook actief mee te doen met evangelisatieactiviteiten ipv dat alleen aan de commissies over te laten. Kortom, het naar buiten treden met je geloof wat laagdrempeliger te maken en daardoor ben ik dan ook overtuigd dat er dan ook veel dingen vanzelf in de gang zullen worden gezet.

groetjes,

Timo

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #92 Gepost op: november 07, 2003, 10:45:30 pm »
Wat Marijma zegt is overduidelijk en ik ben het daar van harte mee eens.
Er zijn in de begin periode van de reformatie heel andere diensten geweest als nu.
Mensen liepen in en uit, kinderen liepen vrij rond en er waren zelfs dieren in de kerk aanwezig.
Nu waren deze diensten ook alle-dag-diensten. Men hoorde iets, ging weer weg, zong eens mee, hoorde het nieuws van stad of land.
Dat veranderde. En op den duur kwam daar een Woord- en een leerdienst voor in de plaats.
De r.k. kerken hadden elke dag de mis, de Reformatorische kerken alleen op de zondag. Denk eens na wat voor een breuk dat moet zijn geweest. Voor beide partijen.
Daarna gingen de gereformeerde kerken ook nog maar eens enkele keren per jaar het Heilig Maal vieren. Tenslotte bleef het alleen voor behouden aan enkelen.
Reformatie is iets van elke dag. Ook nu we ons bezinnen over heel veel dingen in de Kerk. Maar laten we ook de tijd gunnen aan degenen die meer tijd nodig hebben daar over na te denken en hen betrekken bij alle besluiten.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #93 Gepost op: november 13, 2003, 11:33:04 am »
Nav het meevragen van anderen het volgende.
In onze zoektocht naar eenheid heeft mijn vrouw ervoor gekozen om wegens gemis van zaken als doop en avondmaal en het ouderenkarakter bij het Leger des Heils te kiezen voor de gereformeerde kerk vrijgemaakt, waar ik zelf ook na diverse zoektochten toch steeds weer uitkom!
Ik ben zelf opgegroeid met onderwijs in de Bijbel en Bijbelse woorden. Mijn vrouw dus absoluut niet. Voor haar is het dan ook veel lastiger om soms een preek of bepaalde liederen te begrijpen. Ik ben blij dat ze toch mee heeft willen gaan ondanks haar vraagtekens (ook nog eens gevoed door het wel heel massale van de kerk).
Daar zien wij toch heel duidelijk Gods leiding in, want ik zou niet weten hoe ik haar had mee moeten vragen zonder Zijn hulp. Ook ik blijf eigenlijk altijd steken in de gesprekken met anderen over geloof en dergelijke. Een uitnodiging om mee te gaan volgt niet snel. Waarom niet? 1. Het massale karakter van de kerk waar ik me ook enigszins verloren in kan voelen. 2. Het gebruik van kerktaal. 3. Mijn eigen angst (Voor afwijzing? Voor reactie van anderen? Om mezelf centraal gesteld te krijgen? Voor opdringeringheid? Ik weet het niet direct).
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Era

• Respect reformanda
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #94 Gepost op: november 15, 2003, 10:34:28 pm »
In ere houden. De Here roept ons 2 keer om naar de kerk te gaan, en wat is nou 2 keer +/- 1uur per Zondag. Niets toch op 168 uur per week dat wil zeggen dat je nog 166 uur de tijd hebt om leuke dingen te doen.

Wij moeten ons niet zo aanstellen moet je eens weten wat God allemaal gedaan heeft voor ons en dan zouden wij nog geen 2 kerkdiensten lang iets terug doen voor ons SCHANDALIG houd de SABAT in ERE!!

------------------------------------------------------------------
2 keer per zondag is het MINIMALE wat je kan doen!
Respecteer elkaar in de keuze die men maakt in deze moeilijke tijden van kerk zijn!

Bijna 18

En dan heeft de SGP er weer 1 stem bij.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #95 Gepost op: november 15, 2003, 10:40:54 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 22:34:28 schreef Era:
In ere houden. De Here roept ons 2 keer om naar de kerk te gaan
Ik wil niets afdoen aan je motivatie waar ik ook wel achter sta, maar waar roept de Here ons om twee keer naar de kerk te gaan? Volgens mij nergens....

Zijnkind

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #96 Gepost op: november 15, 2003, 10:42:32 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 22:34:28 schreef Era:
De Here roept ons 2 keer om naar de kerk te gaan
Oh ja? Waar lees je dat? Maak van een menselijke instelling geen goddelijke a.u.b.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roos

• liefde is de bron
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #97 Gepost op: november 15, 2003, 11:36:27 pm »

quote:

op 07 Nov 2003 20:16:57 schreef marijma:
Hé Marnix, ik snap wel wat je bedoelt hoor.
Ik weet nog dat een aantal jaren terug ik een vriend had in de kerk, die op een ietwat ongewone manier in de gereformeerd vrijgemaakte kerk terechtgekomen was. Hij vertelde dat hij aantekeningen moest maken want de preken waren voor hem veel te moeilijk. De preken zijn dan gericht op de gemeente die veel scholing hierin heeft gehad, wat natuurlijk best goed is. Maar om nu bijv. 1 vaste dienst per zondag wat toegankelijker te preken, wat overigens niet hoeft te betekenen dat het simplistisch moet zijn....zal denk ik wel heel wat schelen. Ik snap aan de ene kant dat dit een probleem kan zijn om door te zetten in de gereformeerd vrijgemaakte kerk, aan de andere kant ook weer niet want hoe kun je nu als levend christen vooral binnenin denken. Wel denk ik dat ook een dominee hierin een hele grote rol kan hebben dmv de preken. Waar ik het al eerder over had, stimuleren dat mensen meer naar buiten toetreden door zijn preken, de dominee zou zelf een voorbeeld kunnen stellen door zelf ook actief mee te doen met evangelisatieactiviteiten ipv dat alleen aan de commissies over te laten. Kortom, het naar buiten treden met je geloof wat laagdrempeliger te maken en daardoor ben ik dan ook overtuigd dat er dan ook veel dingen vanzelf in de gang zullen worden gezet.
Ik hoor bij een evangelische gemeente en wij organiseren een aantal keren per jaar "gastendiensten". Dit zijn dus laagdrempelige diensten, met aansprekende onderwerpen, gericht op ongelovigen. Er worden mooie uitnodigingskaarten gemaakt die we folderen, en we laten een stukje plaatsen in de plaatselijke krant. En natuurlijk nodigen we ongelovige vrienden of kennissen uit die we op ons hart hebben. Een stukje toneel, mime of een getuigenis is meestal ook een onderdeel van deze diensten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #98 Gepost op: november 16, 2003, 12:58:05 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 22:42:32 schreef Zijnkind:
[...]

Oh ja? Waar lees je dat? Maak van een menselijke instelling geen goddelijke a.u.b.
Dat zei ik ook al... :P

Zijnkind

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #99 Gepost op: november 16, 2003, 03:07:48 pm »

quote:

op 16 Nov 2003 12:58:05 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Dat zei ik ook al... :P

Zag ik ook pas nadat ik mijn reactie verstuurd had. Maar de mijne was iets feller en met reden.
In het topic over 1 dienst heb ik over dit soort stellingen al gepost. Daarin probeer ik juist deze benadering van de 2e dienst als heilig en onaantastbaar zijnde terug te brengen naar de werkelijke proportie. Namelijk een menselijke instelling. Niet per definitie fout uiteraard maar ook niet heiligmakend op zich.
Een ander punt is dat ik erg veel moeite heb met het feit dat je "te beroerd bent om 2 keer te gaan" als je dit soort dingen wilt aankaarten. Zo maak je je er wel erg makkelijk van af. Veroordeel gewoon de andere benadering en je bent van al het gezeur af of zo??  |:(
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.