Auteur Topic: Jehova's getuigen: wat geloven ze (niet)?  (gelezen 22104 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Jehova's getuigen: wat geloven ze (niet)?
« Reactie #50 Gepost op: januari 04, 2006, 11:04:13 am »

quote:

Vind je het goed dat ik een poging doe te reageren? Ik laat me graag corrigeren door Aimé als daar aanleiding voor is, maar aangezien hij/zij nog niet gereageerd heeft en je blijkbaar om een antwoord verlegen zit, kan ik mogelijk vast enig licht op de zaak werpen.

quote:

Jezus is God.
Als ik me niet vergis stellen de JG dat Jezus wel een god is, maar niet in de triniteits-gedachte van het orthodoxe christendom.

quote:

Dit wil ik graag met de bijbel laten zien:
Hierbij is het wel relevant op te merken dat je gebruik maakt van een vertaling die de JG niet gebruiken. Vertalen is interpreteren, en dat maakt het gebruik van een vertaling altijd link. Als je al vertalingen gebruikt, omdat je de grondtaal niet beheerst, is het, juist als je je niet richt tot iemand die het toch al met je eens is, iemand die in een op punten fundamenteel andere religie staat dan jij zelfs, vaak wel handig meerdere vertalingen te raadplegen. Maar goed, ook met maar één vertaling is je bewering minimaal discutabel.

quote:

In het allereerste begin was Christus er al.
Waar staat dat?

quote:

Hij was bij God en was Zelf God
Waar staat dat? En wat staat daar precies?

quote:

Alles ontstond door Zijn Woord. Zonder Hem is niets ontstaan; al het bestaande heeft Hij gemaakt. In Hem is eeuwig leven en dat leven is het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in zijn macht kunnen krijgen.
Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar als je de Bijbel gebruikt om iets aan te tonen, is het wellicht goed te zien wat daar exact staat. Als mijn informatie klopt ontkennen JG's weinig van wat hier staat. Het grote verschil is, als ik het goed zie, dat de meeste christenen het OT proberen te interpreteren op basis van het NT, waardoor ze oplossingen moeten verzinnen voor de volstrekt monotheïstische insteek van het OT. En die oplossing is de Triniteits-leer, en de twee-naturen-leer. JG's doen het omgekeerde, ze lezen het NT in het licht van het OT, en dus lezen ze het NT volstrekt monotheïstisch. Alleen, JG's hebben dan evenzeer een probleem, en dat lossen ze op door wel één God te erkennen, maar meerdere goden. En gek genoeg helpt juist het OT ze daar geweldig bij. Het OT gaat blijkbaar (voor wie niet leest met een al te moderne christelijke bril) uit van verschillende goden, waarbij de God van de Joden de belangrijkste is. Die andere goden raken pas veel later buiten beeld (Karen Armstrongs Geschiedenis van God kan hierbij een boeiende blik op de Bijbel, met name OT, bezorgen).

Je kunt dus wel zeggen dat de JG's het fout zien, en de christenen goed, maar feitelijk hebben alleen de Joden een redelijk houdbare oplossing: die negeren het NT gewoon. OT en NT zijn juist op het punt van hun godsbeeld gewoon niet consistent. En alleen vanuit een bepaald geloof is die inconsistentie met (niet Bijbelse!) theologie op te lossen. JG's kiezen de ene benadering, christenen de andere. En in alle eerlijkheid, ik denk dat JG's een lastig te weerleggen punt hebben, voor wie zegt zich uitsluitend op de Schrift zelf te baseren.

{knip: meer parafrasering van de Schrift waar prachtige dingen staan, maar nergens "Jezus = God"}

quote:

In de persoon van Christus is de onzichtbare God zichtbaar geworden. Hij was er al voordat God aan de schepping begon. Christus Zelf heeft alles in de hemelen en op aarde geschapen, al het zichtbare en onzichtbare. Koningen en werldheersers, regeringen en andere autoriteiten , alles is door Christus gemaakt tot Zijn eer. Hij was er al voordt er iets bestond en alles wat bestaat, is er dank zij Hem. Hij is het hoofd van de Gemeente, Zijn lichaam. Hij is het begin van alles en ging ons als eerste voor in de opstanding uit de dood. In alles is Hij de eerste. Want God had besloten met Zijn hele wezen in Zijn Zoon te wonen......U was dood door uw ongehoorzaamheid aan God en de macht van de zonde leefde nog in u. Maar nu heeft Hij u samen met Christus levend gemaakt en al uw overtredingen vergeven. Hij heeft ons strafblad dat tegn ons getuigde - de lijst met regels waaaraan we ons niet hebbben gehouden verscheurd. Dat bewijs heeft Hij vernietigd door het aan het kruis te slaan. Colossenzen 1:15-19, 2:13,14
En opnieuw, dit is volgens mij niet iets dat de JG's ontkennen. Maar zoals ze terecht vaststellen: hier staat niet dat er één trinitaire God is.

quote:

Gods Zoon straalt van Gods heerlijkheid en uit alles wat Hij is en doet, blijkt dat Hij in wezen God is. Hij beheerst alles me tZijn machtige woord. Door voor ons te sterven, heeft Hij ons gereiningd en al onze zonden uitgewist. Daarna is Hij gaan zitten naast de Almachtige God, Die in de hemelen is...Maar van Zijn Zoon zegt Hij: Äan Uw koninkrijk, o God, komt nimmer een einde, er gelden regels die goed en rechtvaardig zijn". Hebreeën 1:3,8
En wederom, heel mooi allemaal, maar er staat gewoon niet dat er één trinitaire God is.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 04, 2006, 11:42:33 am »

quote:

diak2b schreef op 04 januari 2006 om 11:04:
[...Hij was bij God en was Zelf God...]
Waar staat dat? En wat staat daar precies?

Een dergelijke uitspraak hangt niet op één 'bewijs'tekst. Als je de evangelien leest, zie je geregeld dat Jezus attributen en handelingen claimt die alleen door JHWH gedaan kunnen worden (zonden vergeven, alle macht op hemel en op aarde hebben, mensen oproepen te volgen 'in mijn naam') en uitermate exclusief zijn.

quote:

Dat is allemaal mooi natuurlijk, maar als je de Bijbel gebruikt om iets aan te tonen, is het wellicht goed te zien wat daar exact staat. Als mijn informatie klopt ontkennen JG's weinig van wat hier staat. Het grote verschil is, als ik het goed zie, dat de meeste christenen het OT proberen te interpreteren op basis van het NT, waardoor ze oplossingen moeten verzinnen voor de volstrekt monotheïstische insteek van het OT. En die oplossing is de Triniteits-leer, en de twee-naturen-leer. JG's doen het omgekeerde, ze lezen het NT in het licht van het OT, en dus lezen ze het NT volstrekt monotheïstisch. Alleen, JG's hebben dan evenzeer een probleem, en dat lossen ze op door wel één God te erkennen, maar meerdere goden. En gek genoeg helpt juist het OT ze daar geweldig bij. Het OT gaat blijkbaar (voor wie niet leest met een al te moderne christelijke bril) uit van verschillende goden, waarbij de God van de Joden de belangrijkste is. Die andere goden raken pas veel later buiten beeld (Karen Armstrongs Geschiedenis van God kan hierbij een boeiende blik op de Bijbel, met name OT, bezorgen).

Je kunt dus wel zeggen dat de JG's het fout zien, en de christenen goed, maar feitelijk hebben alleen de Joden een redelijk houdbare oplossing: die negeren het NT gewoon. OT en NT zijn juist op het punt van hun godsbeeld gewoon niet consistent. En alleen vanuit een bepaald geloof is die inconsistentie met (niet Bijbelse!) theologie op te lossen. JG's kiezen de ene benadering, christenen de andere. En in alle eerlijkheid, ik denk dat JG's een lastig te weerleggen punt hebben, voor wie zegt zich uitsluitend op de Schrift zelf te baseren.

Grappig genoeg is de triniteits-gedachte gewoon een gevolg van eerdere joodse gedachten op dit punt. Joden speculeerden al heel lang over hoe het nu precies zat met God en diens Wijsheid. De Wijsheid van God komt (bv in Spreuken en wat apocriefen) als losse handelende 'actor' naar voren, maar God is toch één. De joodse filosoof Philo had een soort 'dualiteit' waarin God en diens Woord wel één waren, maar ook heel distincte 'karakters' hadden. In de joodse mystiek had God soms zelfs 7 'onafhankelijke' attributen waardoor o.a. de wereld geschapen was (omdat God immers de Geheel Andere was, die niet direct met de wereld kon interfereren, en er dus goddelijke 'tussen-attributen' waren)

zie: http://www.tektonics.org/jesusclaims/trinitydefense.html

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 04, 2006, 12:55:34 pm »

quote:

Nunc schreef op 04 januari 2006 om 11:42:
Grappig genoeg is de triniteits-gedachte gewoon een gevolg van eerdere joodse gedachten op dit punt. Joden speculeerden al heel lang over hoe het nu precies zat met God en diens Wijsheid. De Wijsheid van God komt (bv in Spreuken en wat apocriefen) als losse handelende 'actor' naar voren, maar God is toch één. De joodse filosoof Philo had een soort 'dualiteit' waarin God en diens Woord wel één waren, maar ook heel distincte 'karakters' hadden. In de joodse mystiek had God soms zelfs 7 'onafhankelijke' attributen waardoor o.a. de wereld geschapen was (omdat God immers de Geheel Andere was, die niet direct met de wereld kon interfereren, en er dus goddelijke 'tussen-attributen' waren)

Ik ben het wel eens met Diak2b dat de Triniteit eerder impliciet dan expliciet in het NT te vinden is.

En deze conclusie van Nunc, dat de teksten van het NT niet hoeven te vallen buiten de brede kerk van het Joods monotheisme, ben ik ook al eens tegengekomen bij een serieuze bron.

Ik ken de versie van de JG niet, dus ik kan niet beoordelen in hoeverre de verschillen afhangen van verandering, interpretatie, of vertaling.  

Ik geloof (ja ja, bewijs is wat anders) niet aan wezenlijke bewuste veranderingen in de grondtekst in de Christelijke traditie.

Wat vertaling betreft, we hebben aan de ene kant 20 eeuwen zwoegen om de zaak zo goed mogelijk vertaald te krijgen, aan de andere kant 1 vertaling van recente datum en steunend op een beperkte pool van experts.

Het zou best interessant te zijn om te zien waarop de JG's hun interpretatie baseren. Ik moet zeggen dat ik ze op voorhand niet veel kans geef me te overtuigen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 04, 2006, 03:41:46 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 januari 2006 om 12:55:
En deze conclusie van Nunc, dat de teksten van het NT niet hoeven te vallen buiten de brede kerk van het Joods monotheisme, ben ik ook al eens tegengekomen bij een serieuze bron.

en bedankt hè ... als je nou zei: bij een andere serieuze bron  :'(

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 04, 2006, 05:27:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 04 januari 2006 om 15:41: en bedankt hè ... als je nou zei: bij een andere serieuze bron  :'(

_/-\o_       timet Liudger, et dona ferentem

Het was wreed, maar onbedoeld. Ik beloof beterschap.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 04, 2006, 07:38:28 pm »
Wel, daar zit voor mij de juist de kneep.

Is het gerechtvaardigd te noemen dat de Jehova's tenminste langs de deuren gaan? Als blijkt dat half Nederland er een vooroordeel over heeft? Als mensen aangesproken worden, maar er helemaal niets mee kunnen omdat er geen gesprekken maar monologen gevoerd worden? Als mensen helemala niet tot Jezus gebracht worden maar tot het JG gezelschap? Of dat vooroordelen versterkt worden ipv afgebroken? Is dat te rechtvaardigen onder het mom van: 'Ze doen tenminste iets' ?

Ik zeg niet dat de Gereformeerd Vrijgemaakten nou overal zo goed in zijn en alles btere doen, alhoewel ik wel een hoop goede verbeteringen zie. Toch blijft het in mijn ogen belangrijk om de vorm van je boodschap af te stemmen op je ontvanger zonder de inhoud t vervormen en sowieso geen monologen aan deuren te voeren.

Daarom ben ik ook zo benieuwd hoe het zit met de evangelisatieontwikkelingen aan de JG kant....?
Zijn er al andere (effectievere) methoden die de JG hanteert?
Just B te W te Ee

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 04, 2006, 07:53:27 pm »
Modbreak:
Enorme off-topic discussie met veel op de man-vrouw-spelen verwijderd. Er stonden sporadisch wel on-topic gedeelten tussen maar het was me teveel werk om die berichten afzonderlijk te gaan bewerken. Nu weer gewoon on-topic en aardig voor elkaar zijn.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 04, 2006, 08:48:37 pm »

quote:

B Te W te Ee schreef op 04 januari 2006 om 19:38:
Wel, daar zit voor mij de juist de kneep.

Is het gerechtvaardigd te noemen dat de Jehova's tenminste langs de deuren gaan? Als blijkt dat half Nederland er een vooroordeel over heeft? Als mensen aangesproken worden, maar er helemaal niets mee kunnen omdat er geen gesprekken maar monologen gevoerd worden? Als mensen helemala niet tot Jezus gebracht worden maar tot het JG gezelschap? Of dat vooroordelen versterkt worden ipv afgebroken? Is dat te rechtvaardigen onder het mom van: 'Ze doen tenminste iets' ?
Ik denk dat JG's dat prima kunnen rechtvaardigen onder het mom van: de Bijbel eist dat we verkondigen, en we willen zoveel mogelijk mensen de kans geven gered tew orden voor het te laat is, of zoiets. En het is al bijna te laat he, of het is al een paar keer te laat geweest, dat gedeelte volg ik nooit zo goed.

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 04, 2006, 11:57:58 pm »
Waar staat dat Jezus het woord is?

In het beginne was het woord (logos) en het woord was bij God en het woord was God.
Alle dingen etc. in Johannes natuurlijk.

Er zijn vele vertalingen , maar zij komen allen op hetzelfde neer.

Diaken, denk nou toch eens aan de geloofbelijdenis van Nicea, dan is het toch duidelijk wie Hij is????
Begrijp niet waarom je zulke vragen stelt.

Als je dit betwijfelt waarom wil je dan priester worden?
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 05, 2006, 12:00:59 am »

quote:

desiree schreef op 04 januari 2006 om 23:57:
Waar staat dat Jezus het woord is?

In het beginne was het woord (logos) en het woord was bij God en het woord was God.
Alle dingen etc. in Johannes natuurlijk.

Er zijn vele vertalingen , maar zij komen allen op hetzelfde neer.

Diaken, denk nou toch eens aan de geloofbelijdenis van Nicea, dan is het toch duidelijk wie Hij is????
Begrijp niet waarom je zulke vragen stelt.

Als je dit betwijfelt waarom wil je dan priester worden?
Ik ben nog geen diaken, zoals je linksgetekend, en uit mijn nick kan begrijpen. Ik wil geen priester worden: je moet echt proberen niet zo makkelijk aan te nemen dat je wel weet hoe het met mij zit. En tenslotte: lees nou gewoon wat ik zeg. Ik probeer aan te geven hoe, naar mijn beste weten, JG's tegen deze zaken aankijken. En ik constateer (a) dat het credo van Nicea NIET in de Bijbel staat, dat dit (b) naar mijn vaste geloof buiten de catholica en de orthodoxie foutief wordt verstaan en beleden en (c) NERGENS heb ik beweerd het geloof der JG's te delen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 05, 2006, 12:04:35 am »
Volgens mij had ik Joh. 1 ook al geciteerd. En niet iedereen weet dat, niet iedereen ziet de Bijbel als 'spoorboekje' waarin je alles kunt vinden wat je nodig hebt. (Ik ook niet trouwens). Buiten Joh. 1 kun je dit ook wel weten denk ik. Het lijkt me trouwens nuttig om onderscheid te maken tussen 'De Bijbel' als 'Gods Woord' en 'De Nieuwe Wereldvertaling', het boek dat de JG gebruiken in plaats van de Bijbel, die op cruciale punten afwijkt.

Saillant detail: de eerste 'Bijbel' die ik ooit in handen kreeg was de Nieuwe Wereldvertaling van mijn JG-schoolvriendin. Na het lezen van Gen. 1 gaf de Geest mij in dat dit boek niet Gods woord is. Ik kocht daarop een Grieks Nieuw Testament (grondtekst) en de Groot Nieuws Vertaling met deuterocanonieke boeken. ;) De 'vertaling' van de JG wijkt op punten sterk af van de de NT-grondtekst, regelmatig staat in de 'JG-vertaling' duidelijk iets anders dan in de originele versie. Er is duidelijk vanuit een bepaald vooropgesteld idee vertaald en niet vanuit de H. Geest. Ook missen bepaalde delen die wel in de Textus Receptus staan, maar niet in de Nieuwe Wereldvertaling. Ik meen zelfs dat dit bijv. delen Johannes zijn. Ook zijn delen toegevoegd. Ik weet niet meer zo gauw welke delen dat precies waren, moet ik even nazoeken (er staat hier nog een Nieuwe Wereldvertaling in de kast onder een dikke laag stof). Misschien kan Aimé vervolgens uitleggen hoe de JG aan die 'mysterieuze' extra hoofdstukken komen, waar die in alle andere vertalingen ontbreken. :)

* Roodkapje gaat na het weekend op zoek. :)

offtopic:Een diaken is volgens mij iets heel anders dan een priester. Net zoals in protestantse kerken een diaken heel iets anders is dan een dominee. Verder lijkt dit me nier relevant voor de discussie.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2006, 12:08:06 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 05, 2006, 12:44:23 am »

quote:

Roodkapje schreef op 05 januari 2006 om 00:04:
offtopic:Een diaken is volgens mij iets heel anders dan een priester. Net zoals in protestantse kerken een diaken heel iets anders is dan een dominee. Verder lijkt dit me nier relevant voor de discussie.
Niet helemaal correct, maar dat lijkt me hooguit iets voor een ander topic (over die andere foute club, de RKK :D )

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 06, 2006, 12:06:01 pm »

quote:

Aimé schreef op 03 januari 2006 om 22:04:
[...]

Dag Rene Z,

De goddelijke naam komt in de Christelijke Griekse Geschriften van de Nieuwe Wereldvertaling op 237 plaatsen voor.

Een lijst van de 237 plaatsen waar de naam "Jehovah" in de tekst zelf van de Nieuwe-Wereldvertaling van de Christelijke Griekse Geschriften voorkomt kan je vinden op blz.1565 van de Nieuwe Wereldvertaling van de H.Schrift met studieverwijzingen.

Groeten Aimé

Klopt, echter die hebben jullie zelf ingevoegd (ik heb de nieuwe wereldvertaling en de cd-rom van het wachttorengenootschap) want het staat niet in de grondtekst . En hier is een foutje gemaakt:

De tweede brief aan de Thessalonicenzen
2 Broeders, met betrekking tot de tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus en ons vergaderd worden tot hem, verzoeken wij U echter 2 UW denken niet vlug in de war te laten brengen, noch opgewonden te raken, hetzij door middel van een geïnspireerde uiting of door middel van een mondelinge boodschap of door middel van een brief die van ons afkomstig zou zijn, hierop neerkomend, dat de dag van Jehovah reeds is aangebroken.

Hier wordt namelijk over de Here Jezus gesproken, het is namelijk Hij die komt om de grote verdrukking aan te kondigen en de gemeente op te nemen. Het is dus Zijn dag.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 07, 2006, 10:06:17 pm »
Aime?
Just B te W te Ee

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 07, 2006, 10:50:21 pm »

quote:

Rene Z schreef op 06 januari 2006 om 12:06:
[...]

Klopt, echter die hebben jullie zelf ingevoegd (ik heb de nieuwe wereldvertaling en de cd-rom van het wachttorengenootschap) want het staat niet in de grondtekst . En hier is een foutje gemaakt:

De tweede brief aan de Thessalonicenzen
2 Broeders, met betrekking tot de tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus en ons vergaderd worden tot hem, verzoeken wij U echter 2 UW denken niet vlug in de war te laten brengen, noch opgewonden te raken, hetzij door middel van een geïnspireerde uiting of door middel van een mondelinge boodschap of door middel van een brief die van ons afkomstig zou zijn, hierop neerkomend, dat de dag van Jehovah reeds is aangebroken.

Hier wordt namelijk over de Here Jezus gesproken, het is namelijk Hij die komt om de grote verdrukking aan te kondigen en de gemeente op te nemen. Het is dus Zijn dag.

Dag Rene Z.

Die dag was voorzegt in de hebreeuwse geschriften.Daar staat duidelijk Gods naam.

Zefanja 1:14      

http://darbybible.com/zephaniah/1.htm

Aimé
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2006, 10:54:44 pm door Aimé »
Aimé

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 07, 2006, 10:55:30 pm »
Aimé

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 08, 2006, 12:14:22 am »

quote:

Aimé schreef op 07 januari 2006 om 22:50:
[...]

Dag Rene Z.

Die dag was voorzegt in de hebreeuwse geschriften.Daar staat duidelijk Gods naam.

Aimé

Dat lijkt me een reden te meer of Jezus als God te zien. Hij ontving ook goddelijke eer:

Openb. 5
1 Toen zag ik dit: degene die op de troon zat had in zijn rechterhand een boekrol die aan beide kanten beschreven was en met zeven zegels was verzegeld. 2 Ik zag een machtige engel die met luide stem uitriep: ‘Wie komt het toe de zegels te verbreken en de boekrol te openen?’ 3 Maar er was niemand in de hemel of op aarde of onder de aarde die de boekrol kon openen en inzien. 4 Het deed me veel verdriet dat blijkbaar niemand het verdiende om de boekrol te openen en hem in te zien. 5 Toen zei een van de oudsten tegen mij: ‘Wees niet verdrietig. Want de leeuw uit de stam Juda, de telg van David, heeft de overwinning behaald, en daarom mag hij de boekrol met de zeven zegels openen.’ 6 Midden voor de troon, tussen de vier wezens en de oudsten, zag ik een lam staan. Het zag eruit alsof het geslacht was en het had zeven horens en zeven ogen; dat zijn de zeven geesten van God die over de hele wereld zijn uitgestuurd. 7 Het lam ging naar degene die op de troon zat en ontving de boekrol uit zijn rechterhand. 8 Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen. 9 En ze zetten een nieuw lied in:
‘U verdient het om de boekrol te ontvangen en zijn zegels te verbreken. Want u bent geslacht en met uw bloed hebt u voor God mensen gekocht (5:9) mensen gekocht – Andere handschriften lezen: ‘ons gekocht’.uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 10 U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde.’
11 Daarna hoorde ik het geluid van een groot aantal engelen rondom de troon, de wezens en de oudsten; het waren er oneindig veel, tienduizend maal tienduizenden, duizend maal duizenden. 12 Met luide stem riepen ze: ‘Het lam dat geslacht is, komt alle macht, rijkdom en wijsheid toe, en alle kracht, eer, lof en dank.’ 13 Elk schepsel in de hemel, op aarde, onder de aarde en in de zee, alles en iedereen hoorde ik zeggen: ‘Aan hem die op de troon zit en aan het lam komen de dank, de eer, de lof en de macht toe, tot in eeuwigheid.’ 14 De vier wezens antwoordden: ‘Amen,’ en de oudsten wierpen zich in aanbidding
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 08, 2006, 11:56:46 am »

quote:

Adinomis schreef op 08 januari 2006 om 00:14:
[...]

Dat lijkt me een reden te meer of Jezus als God te zien. Hij ontving ook goddelijke eer:

Openb. 5
1 Toen zag ik dit: degene die op de troon zat had in zijn rechterhand een boekrol die aan beide kanten beschreven was en met zeven zegels was verzegeld. 2 Ik zag een machtige engel die met luide stem uitriep: ‘Wie komt het toe de zegels te verbreken en de boekrol te openen?’ 3 Maar er was niemand in de hemel of op aarde of onder de aarde die de boekrol kon openen en inzien. 4 Het deed me veel verdriet dat blijkbaar niemand het verdiende om de boekrol te openen en hem in te zien. 5 Toen zei een van de oudsten tegen mij: ‘Wees niet verdrietig. Want de leeuw uit de stam Juda, de telg van David, heeft de overwinning behaald, en daarom mag hij de boekrol met de zeven zegels openen.’ 6 Midden voor de troon, tussen de vier wezens en de oudsten, zag ik een lam staan. Het zag eruit alsof het geslacht was en het had zeven horens en zeven ogen; dat zijn de zeven geesten van God die over de hele wereld zijn uitgestuurd. 7 Het lam ging naar degene die op de troon zat en ontving de boekrol uit zijn rechterhand. 8 Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen. 9 En ze zetten een nieuw lied in:
‘U verdient het om de boekrol te ontvangen en zijn zegels te verbreken. Want u bent geslacht en met uw bloed hebt u voor God mensen gekocht (5:9) mensen gekocht – Andere handschriften lezen: ‘ons gekocht’.uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 10 U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde.’
11 Daarna hoorde ik het geluid van een groot aantal engelen rondom de troon, de wezens en de oudsten; het waren er oneindig veel, tienduizend maal tienduizenden, duizend maal duizenden. 12 Met luide stem riepen ze: ‘Het lam dat geslacht is, komt alle macht, rijkdom en wijsheid toe, en alle kracht, eer, lof en dank.’ 13 Elk schepsel in de hemel, op aarde, onder de aarde en in de zee, alles en iedereen hoorde ik zeggen: ‘Aan hem die op de troon zit en aan het lam komen de dank, de eer, de lof en de macht toe, tot in eeuwigheid.’ 14 De vier wezens antwoordden: ‘Amen,’ en de oudsten wierpen zich in aanbidding

Natuurlijk is Jezus Christus  de op de troon gelpaatste koning van Gods koninkrijk.
Toch zal hij het volgende doen:(1Kor15:24)..... daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben.

Na duizend jaar van heerschappij over de aarde zal Jezus Christus het koningschap over de aarde aan zijn vader Jehovah overdragen.

Jehovah is en blijft altijd de opperste souverein in het universum.

Aimé
Aimé

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 08, 2006, 02:23:14 pm »

quote:

Aimé schreef op 07 januari 2006 om 22:50:
[...]

Dag Rene Z.

Aimé
Maar over wie wordt hier nu gesproken? Over God of over Jezus? (in thesalonicenzen)
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 08, 2006, 02:41:21 pm »
Als je Jezus als God ziet dan is er geen verwarring.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 08, 2006, 03:20:29 pm »
Aime, hoe zit het met de evangelisatiemethoden van de Jehova's?
Just B te W te Ee

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 08, 2006, 03:42:22 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 08 januari 2006 om 14:41:
Als je Jezus als God ziet dan is er geen verwarring.
Ik zie Jezus niet als God en toch is er geen verwarring.  ;)

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 08, 2006, 03:45:18 pm »
Aimé,

Waarom vieren jullie geen feestdagen terwijl de bijbel zegt dat dat wel mag? (beide teksten uit de nieuwe wereld vertaling.

Aan de Romeinen
14:5 De een oordeelt dat de ene dag belangrijker is dan de andere; een ander oordeelt dat de ene dag gelijk is aan alle andere; een ieder zij volledig overtuigd in zijn eigen geest. 6 Wie de dag onderhoudt, onderhoudt die voor Jehovah. En wie eet, eet voor Jehovah, want hij brengt dank aan God; en wie niet eet, eet niet voor Jehovah, en toch brengt hij dank aan God.

Aan de Kolossenzen
2:16 Laat niemand U daarom oordelen inzake eten en drinken of met betrekking tot een feestdag of een viering van de nieuwe maan of van een sabbat, 17 want die dingen zijn een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 08, 2006, 05:52:35 pm »

quote:

Aimé schreef op 08 januari 2006 om 11:56:

Natuurlijk is Jezus Christus  de op de troon gelpaatste koning van Gods koninkrijk.
Toch zal hij het volgende doen:(1Kor15:24)..... daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben.

Na duizend jaar van heerschappij over de aarde zal Jezus Christus het koningschap over de aarde aan zijn vader Jehovah overdragen.

Jehovah is en blijft altijd de opperste souverein in het universum.

Aimé

Je bent in je antwoord niet ingegaan op wat ik bedoelde: namelijk dat Jezus, het Lam aanbeden werd en goddelijke eer ontving. Jezus Christus zat samen met de Vader op de troon.
In Op. 5:8 wierpen de oudsten zich voor het Lam neer.
In vers 13 …het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid….
Op. 7:10 ..de zaligheid is van onze God en het Lam
Ook in Op. 11: 16 en 17 deelt de Gezalfde in de goddelijke lofprijzing en aanbidding.
Engelen accepteren zo´n aanbidding niet. Zie Openb. 19:10. Daarin wordt gezegd: aanbidt God. En in wat je zei over 1 Kor. 15, daarin zie ik dat de éénheid tussen de Vader en de Zoon tot volle glorie komt. Wel éénheid in verscheidenheid.
Je schreef eerder dat je in alle oprechtheid op de dingen wilde ingaan. Dat waardeer ik heel erg. Maar ik begrijp ook dat je als Jehova getuige de inzichten daarover zo maar niet kunt en wilt prijsgeven. Dat geldt natuurlijk ook voor mij. Daarom lijkt het me niet zinvol om hierover eindeloos te gaan discussiëren. Tenzij je echt meer hierover wilt weten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 08, 2006, 06:59:28 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 januari 2006 om 17:52:
[...]

Je bent in je antwoord niet ingegaan op wat ik bedoelde: namelijk dat Jezus, het Lam aanbeden werd en goddelijke eer ontving. Jezus Christus zat samen met de Vader op de troon.
In Op. 5:8 wierpen de oudsten zich voor het Lam neer.
In vers 13 …het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid….
Op. 7:10 ..de zaligheid is van onze God en het Lam
Ook in Op. 11: 16 en 17 deelt de Gezalfde in de goddelijke lofprijzing en aanbidding.
Engelen accepteren zo´n aanbidding niet. Zie Openb. 19:10. Daarin wordt gezegd: aanbidt God. En in wat je zei over 1 Kor. 15, daarin zie ik dat de éénheid tussen de Vader en de Zoon tot volle glorie komt. Wel éénheid in verscheidenheid.
Je schreef eerder dat je in alle oprechtheid op de dingen wilde ingaan. Dat waardeer ik heel erg. Maar ik begrijp ook dat je als Jehova getuige de inzichten daarover zo maar niet kunt en wilt prijsgeven. Dat geldt natuurlijk ook voor mij. Daarom lijkt het me niet zinvol om hierover eindeloos te gaan discussiëren. Tenzij je echt meer hierover wilt weten.

Het is dus zo dat Jezus Christus door zijn Vader verhoogd is tot een positie direct onder God, zodat "in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen van hen die in de hemel en die op aarde en die onder de grond zijn, en iedere tong openlijk zou erkennen dat Jezus Christus Heer is tot heerlijkheid van God, de Vader".

En inderdaad uit Hebreeën 1:6 blijkt eveneens dat zelfs de engelen de opgestane Jezus Christus hulde brengen.

Veel vertalingen geven het woord pro·sku´ne·o in deze tekst met "aanbidden" weer, maar sommige gebruiken uitdrukkingen als 'zich neerbuigen' (LV) en "huldigen" (NBG).

Ongeacht welke uitdrukking er in het Nederlands wordt gebruikt, het oorspronkelijke Grieks blijft gelijk en de opvatting over dat wat de engelen Christus schenken, moet met de overige inhoud van de Schrift overeenstemmen.

Jezus zelf zei uitdrukkelijk tot Satan: "Jehovah, uw God, moet gij aanbidden [een vorm van pro·sku´ne·o] en voor hem alleen heilige dienst verrichten" .

Evenzo ontving Johannes van de engel het gebod: "Aanbid God" (Opb  22:9), en dit uitdrukkelijke bevel werd na de opstanding en verhoging van Jezus gegeven, waaruit blijkt dat er in dit opzicht niets was veranderd.

Aimé
Aimé

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 08, 2006, 08:51:26 pm »
Graag had ik bij "enige grote geschilpunten"die hier werden neergezet enige toelichting gegeven :

1 Zij erkennen niet dat Jezus God is;

2 Zij geloven niet in een Drieëenheid;

3 Zij verrichten geen militaire dienst;
Een eer om geen bloedschuld te hebben opgelopen in de wereldoorlogen en andere conflikten.Dit was voor mij de beginreden om de interpretatie zoals Jehovah's Getuigen ze geven aan de H.Schrift te onderzoeken.
Ik zocht een Christelijke religie die het vertikte oorlog te voeren en broederschap en liefde niet nationaal ,maar internationaal in de praktijk brengt.Wie doet het ons na?
Daarom ben ik zeker niet verlegen om te zeggen dat wij de bijbel lezen met een wachttorenbrilletje.Onze eenheid en liefde wereldomvattend is subliem.

Moest Jezus Christus morgen mij de vraag stellen waarom ik één van Jehovah's Getuigen geworden ben,dan zou het bovenstaande mijn antwoord zijn.

4 Zij ondergaan geen bloedtransfusies;
Maar aanvaarden wel veel alternatieve middelen.Hebben bloedvrije geneeskunde over gans de aarde een enorme steun in de rug gegeven,zodanig dat nu honderden ziekenhuizen wereldwijd verspreid reclame maken met hun "bloedvrije afdeling"en daarbij zelfs vermelden "vlugger herstel".

5 Zij geloven niet dat de mens een ziel heeft;( de mens is een ziel)

6 Zij geloven niet in een hel;
Jezus was bij zijn dood in 'Hades',in veel vertalingen weergegeven met hel of helle,Job vroeg om te mogen verborgen worden in Sjeool (Job 14:13) Sjeool is Hebreeuwse equivalent voor Griekse woord Hades=hel.

7 Slechts 144000 van hen komen in de hemel en dat getal is al vol;
Een minderheid gaat naar de hemel om tesamen met Christus als priesters en koningen te regeren over de aarde.Uiteraard blijft de meerderheid op de aarde.

8 Zij moeten door een armageddon, en als ze dat redden komen zij op de paradijsaarde.
Gans de mensheid wordt straks geconfronteerd met armageddon.Zorg dat  u zich niet in oppositie bevindt t.o.v. Gods Koninkrijk.

9 Wie niet op de paradijsaarde terugkomt, wordt voor eeuwig vernietigd.
Wie door armageddon gaat blijft eeuwig leven.Onder Gods koninkrijk vind de opstanding plaats hier op aarde vele getrouwen uit de oudeheid zullen we kunnen verwelkomen (Heb.11)

10 Zij moeten verplicht langs de deur "prediken".
Zekers niet verplicht.(2 Korinthiërs 9:7) . . . God heeft een blijmoedige gever lief.Christenen streven er wel naar om zich aan alle bijbelse geboden te houden,waaronder ook prediken.(Mattheüs 28:20) . . . en leert hun onderhouden  . . .

11 Als iemand van hun geloof afvalt, wordt hij uitgesloten, en mag niemand, ook familie, niet meer met hem omgaan;

Ik ken bv. iemand die jaren geleden bij ons is weggaan,als ik die persoon tegenkom spreek ik over alles en nog wat met hem,heb zelfs nog met hem een pint gedronken in een gezellig café!
Ik wil maar zeggen dat het degenen zijn die onberouwvol zonde beoefenen waarmee wij het contact mijden!Bijbels!(1 Korinthiërs 5:13)
Al vastgesteld dat deze procedure goed werkt ,dat verschillende na uitsluiting ,soms na 10j terugkomen.
Zo kennen wij wel reine gemeenten,en zodoende een reine organisatie.Met welliswaar mensen die onvolmaakt zijn,doch niet onfeilbaar.

12 Leerstellingen van de kerken zijn van de satan.
De ganse wereld licht in de macht van Satan.2Kor.4:4,Matth.4....Is het niet logisch dat Satan valse religie gebruikt?Kijkt naar de werken van de vele religies.....oorlogen ed.
Babylon de grote (Op.18)is het wereldrijk van valse religie waaruit christenen dienen weg te vluchten.

13Zij zeggen dat alleen zij Gods kanaal op aarde zijn;

Joh.17:17;Mattheüs 24:45

14 Niemand kan zelfstandig de bijbel onderzoeken zonder hulp van hun leiders
Bij mijn persoonlijke studie doe ik veel beroep op het internet ,kom ik op sites niet van het WTG.zoals hier nu.
Heb hier ook al een goede hint gegeven naar bv  http://darbybible.com
(Doordenkertje:Ik heb wel een zwaard gekregen van een moeder,ik ga met dat zwaard die moeder niet steken)

15 Men kan alleen eeuwig leven verkrijgen door het lidmaadschap van het W.T G.( Wachttoren Genootschap)
Kan een serieuze hulp zijn.Toch zijn Jehovah's Getuigen zo georganiseerd wanneer WTG moesten wegvallen.J.G.nog bestaan.

16 Zij vieren geen verjaardagen en ook geen Chr. en Nat. feestdagen;
De meesten zitten anders om een feestje niet verlegen hoor!  :P  

17 Jezus is een door God geschapen hoogste engel;
Hoogste aartsengel,machtigste autoriteit na Jehovah God.Op de troon geplaatste koning van Gods koninkrijk.

18 Jezus stond geestelijk op, niet lichamelijk:

19 Zij geloven niet in een wedergeboorte;
Wel in hemelse opstanding en aardse opstanding.
Wij weten wel heel goed wat Jezus bedoelde in Johannes 3:5.

20 Israël is vervallen verklaard;
God is onpartijdig:(Handelingen 10:34-35) . . . Ik bemerk zeer zeker dat God niet partijdig is, 35 maar in elke natie is de mens die hem vreest en rechtvaardigheid beoefent, aanvaardbaar voor hem.

21 De nadruk ligt op het koninkrijk van God;
Wat was het thema van Jezus bediening?

22 Zij bidden uitsluitend tot God en niet tot Jezus;Door bemiddeling van Jezus tot God.

23 De H.Geest is geen persoon, maar een aktieve kracht;

Wij hebben een eigen vertaling van de bijbel, die ietwat afwijkt zoals elke ander vertaling.
Aimé

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 09, 2006, 12:24:06 am »

quote:

Quakers. Amish.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 10, 2006, 06:48:48 pm »
Modbreak:
Omdat een aantal mensen Jezus niet als God erkennen gaan we over de grens van CL heen. De 12 artikelen vormen o.a. die grens en daarin wordt Jezus als Heer/Zoon etc.. erkend. Vandaar een verplaatsing naar een ruimer subforum...LB. Als er bezwaren zijn dan graag een TR.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2006, 06:49:54 pm door Zijnkind »

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 10, 2006, 10:21:34 pm »
Aimé schreef
8 Zij moeten door een armageddon, en als ze dat redden komen zij op de paradijsaarde.
Gans de mensheid wordt straks geconfronteerd met armageddon. Zorg dat u zich niet in oppositie bevindt t.o.v. Gods Koninkrijk.

Je bedoeld hier, door een verdrukking heen. doelende op de grote verdrukking, waar van Daniël 9:27, en wat Jezus in Matthéüs 24:15 aanhaalt?
Het armageddon dat is toch een verzamelnaam van onreine geesten, het deïsme, het atheïsme en het pantheïsme, die zich verzameld hebben, in het wat genoemd wordt het grote Babylon. Het grote Babylon, al de kerken met hun  tegenstrijdige leringen, het lijkt mij dat de Jehova Getuigen, daar ook onder zijn te brengen, met hun eigenzinnige tegenstrijdige leer. net zo goed als de Rooms Katholieke Kerk, of de Protestantse kerken, en nog een veelvoud van leringen.  Jehova Getuigen gaan er makkelijk aan voorbij, wat gegeven is in de zegen aan Abraham. Dat alle volkeren daar in gezegend zullen worden. Het armageddon  zal uiteindelijk de twee getuigen doden, Openbaringen 11: 7-8  de twee getuigen, dat zijn Woord en Geest, het zal zedelijk gedood worden. Het is dacht ik de gemeente, die een last hebben gekregen (gelijk Elia, en Johannes de Doper, een last hadden ontvangen om te volbrengen), om de wederkomst van Jezus aan te zeggen, en in het bijzonder in de christenheid. Maar je weet zelf als Jehova Getuigen heel goed hoe moeizaam dat is. Ik heb veel met Jehova Getuigen gesproken, maar al die punten die je noemt, daar is wel wat tegen over te zetten. Je heb het b.v. over leiders, voor mij zijn leiders, zoals de Bijbel dat verkondigd in de Efeze 4:8-14.  In Jesaja 45:5 staat het zeer nadrukkelijk,God is een enig God, God verdraagt geen anderen goden, voor mij is het wel dat God zich openbaard, als Vader, Zoon en Heilige Geest, maar het is een enig God. Hoe moet het maaksel God verklaren?

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 11, 2006, 10:51:17 pm »

quote:

leem schreef op 10 januari 2006 om 22:21:
Het armageddon dat is toch een verzamelnaam van onreine geesten, het deïsme, het atheïsme en het pantheïsme, die zich verzameld hebben, in het wat genoemd wordt het grote Babylon.

Dag Leem,

Over wat Babylon de Grote is :"Het wereldrijk der valse religie" zijn we het blijkbaar eens.
Maar hoe kom je aan de definitie die je daar aan Armaggedon geeft?

Volgens ons Jehovah's Getuigen is Armageddon, of Har-Mágedon,  een translitteratie van het Griekse equivalent van de Hebreeuwse uitdrukking Har Meghiddon´, wat "berg van Megiddo" of "berg van verzameling van troepen" betekent.

Deze naam wordt in verband gebracht met "de oorlog van de grote dag van God de Almachtige".
Armageddon is Gods oorlog.

Er werd voorzegd dat "onreine geïnspireerde uitingen" zouden uitgaan "tot de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige". Aangespoord door de van Satan afkomstige geïnspireerde propaganda zouden de "koningen" worden vergaderd "tot de plaats die in het Hebreeuws Har-mágedon ["Berg van Megiddo"] wordt genoemd". - Openbaring 16:13-16.

Er bestaat momenteel  geen  berg met die naam.
Maar in bijbelse tijden werden er wel vele veldslagen(altijd beslissende) geleverd in de buurt van een stad die Megiddo heette(vlakte van Esdralon). Maar er was en is daar geen berg - alleen een heuveltje.

Hoewel het woord "Har-mágedon" kennelijk afgeleid is van Megiddo, ligt de ware zin ervan in de betekenis van het woord, namelijk: "berg van de vergadering van troepen".

Dit alles toont aan dat Armageddon geen plaats is, maar veeleer [een situatie]: de verzameling of het zich in het gelid scharen van de wereld tegen God en zijn volk,wat uitloopt op een definitieve beslissing.
Aimé

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 12, 2006, 09:52:33 am »
Aimé,

De bijbel leert ons dat wij, christenen, voor de grote verdrukking opgenomen zullen worden en naar de hemel zullen gaan (immers we gaan de Here Jezus tegemoet en die is in de hemel). Dus wij maken de grote verdrukking (Armageddon) niet mee. Kun je me ook nog antwoord geven over de feestdagen?

1 Korintiërs 15:
51 Ik zal u een geheim onthullen: wij zullen niet allemaal eerst sterven – toch zullen wij allemaal veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, wanneer de bazuin het einde inluidt. Wanneer de bazuin weerklinkt, zullen de doden worden opgewekt met een onvergankelijk lichaam en zullen ook wij veranderen.

1 Tessalonicenzen 4
15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. 16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de lucht tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden.

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 12, 2006, 11:32:42 am »

quote:

Rene Z schreef op 08 januari 2006 om 15:45:
Aimé,

Waarom vieren jullie geen feestdagen terwijl de bijbel zegt dat dat wel mag? (beide teksten uit de nieuwe wereld vertaling.

Aan de Romeinen
14:5 De een oordeelt dat de ene dag belangrijker is dan de andere; een ander oordeelt dat de ene dag gelijk is aan alle andere; een ieder zij volledig overtuigd in zijn eigen geest. 6 Wie de dag onderhoudt, onderhoudt die voor Jehovah. En wie eet, eet voor Jehovah, want hij brengt dank aan God; en wie niet eet, eet niet voor Jehovah, en toch brengt hij dank aan God.

Aan de Kolossenzen
2:16 Laat niemand U daarom oordelen inzake eten en drinken of met betrekking tot een feestdag of een viering van de nieuwe maan of van een sabbat, 17 want die dingen zijn een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe.

Dag Rene Z.

De geschiedenis vertelt ons dat het oude Israël feesten vierde.
Met zulke feesten eerde men  God (Deuteronomium 16:14, 15).

De apostel Paulus schreef over feesten die onder de Wet die God aan het oude Israël had gegeven, vereist waren geweest.

De christenen in Kolosse moesten hun positie voor het aangezicht van God door niemand laten oordelen op grond van het vieren van feesten die tot de Mozaïsche wet behoorden.

Ze moesten niet toe laten dat anderen een oordeel velden over hun geloof en rechtvaardigheid, bewerend dat zij geen redding konden ontvangen als zij niet besneden werden en niet de wet van Mozes gingen volgen.

De grote feestdagen die men thans in de wereld viert zijn meestal gegrond op heidense feestdagen soms van over duizenden jaren geleden.Waar men dan wel een christelijk tintje aan gegeven heeft.

Naar mijn inziens kan dit niets gemeen hebben met ware aanbidding.

Aäron liet op een bepaald moment ook heidense vormen van amusement en aanbidding toe en bestempelde ze ook ten onrechte als "een feest voor God" .
Dit zwakke excuus was ondeugdelijk.  Exodus 32:5, 25.
Aimé

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 12, 2006, 08:40:58 pm »

quote:

Aimé schreef op 11 januari 2006 om 22:51:
[...]

Volgens ons Jehovah's Getuigen is Armageddon, of Har-Mágedon,  een translitteratie van het Griekse equivalent van de Hebreeuwse uitdrukking Har Meghiddon´, wat "berg van Megiddo" of "berg van verzameling van troepen" betekent.

Deze naam wordt in verband gebracht met "de oorlog van de grote dag van God de Almachtige".
Armageddon is Gods oorlog.

Er werd voorzegd dat "onreine geïnspireerde uitingen" zouden uitgaan "tot de koningen van de gehele bewoonde aarde, om hen te vergaderen tot de oorlog van de grote dag van God de Almachtige". Aangespoord door de van Satan afkomstige geïnspireerde propaganda zouden de "koningen" worden vergaderd "tot de plaats die in het Hebreeuws Har-mágedon ["Berg van Megiddo"] wordt genoemd". - Openbaring 16:13-16.

Er bestaat momenteel  geen  berg met die naam.
Maar in bijbelse tijden werden er wel vele veldslagen(altijd beslissende) geleverd in de buurt van een stad die Megiddo heette(vlakte van Esdralon). Maar er was en is daar geen berg - alleen een heuveltje.

Hoewel het woord "Har-mágedon" kennelijk afgeleid is van Megiddo, ligt de ware zin ervan in de betekenis van het woord, namelijk: "berg van de vergadering van troepen".

Dit alles toont aan dat Armageddon geen plaats is, maar veeleer [een situatie]: de verzameling of het zich in het gelid scharen van de wereld tegen God en zijn volk,wat uitloopt op een definitieve beslissing.

Beste Aimé
Heel intressant, ik heb wat tijd nodig om te antwoorden.

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 13, 2006, 09:04:50 pm »
Een eer om geen bloedschuld te hebben opgelopen in de wereldoorlogen en andere conflikten.Dit was voor mij de beginreden om de interpretatie zoals Jehovah's Getuigen ze geven aan de H.Schrift te onderzoeken.
Ik zocht een Christelijke religie die het vertikte oorlog te voeren en broederschap en liefde niet nationaal ,maar internationaal in de praktijk brengt.Wie doet het ons na?
Daarom ben ik zeker niet verlegen om te zeggen dat wij de bijbel lezen met een wachttorenbrilletje.Onze eenheid en liefde wereldomvattend is subliem.

Aime,

Als ik zo vrij mag zijn te reageren.
Wat mij opvalt in deze paar zinnen is dat je een religie zoekt die het best bij Jou, als mens past.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nogal van schrik. Moeten we er niet voor waken dat we God niet tot iets maken wat ons het beste lijkt, en waarbij we ons het meest op ons gemak voelen.
ik spreek hierbij zeker geen waarde oordeel uit over je redenen, laat dat heel duidelijk zijn.
Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maarja ik praat ook maar naar dat ik wijs ben :*)
was ik weer

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 13, 2006, 09:11:23 pm »

quote:

Moest Jezus Christus morgen mij de vraag stellen waarom ik één van Jehovah's Getuigen geworden ben,dan zou het bovenstaande mijn antwoord zijn.

.

Aimé,
Hoe ga je om met de politie? De politie gebruikt ook, indien nodig, geweld. Soms ook dodelijk geweld.

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 13, 2006, 10:30:19 pm »

quote:

smooky schreef op 13 januari 2006 om 21:04:

Aime,

Als ik zo vrij mag zijn te reageren.
Wat mij opvalt in deze paar zinnen is dat je een religie zoekt die het best bij Jou, als mens past.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nogal van schrik. Moeten we er niet voor waken dat we God niet tot iets maken wat ons het beste lijkt, en waarbij we ons het meest op ons gemak voelen.
ik spreek hierbij zeker geen waarde oordeel uit over je redenen, laat dat heel duidelijk zijn.
Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maarja ik praat ook maar naar dat ik wijs ben :*)

Dag Smooky,

Het is allemaal begonnen toen ik in Duitsland mijn legerdienst verrichte.
Ik was gelovig opgevoed en nam mijn geloof serieus op,iedere zondagmorgen naar de kerk,ook in de kazerne.

Maar dan begon ik mij te realiseren dat er buiten de kazerne ook kerken stonden.
Dan vroeg ik mij af waarom die kazernes in Duitsland.......was een uitloper van de wereldoorlog......wie hadden die gestreden......?

Dan begon ik mij te realiseren dat miljoenen 'christenen' ,waaronder leden van de kerk waartoe ik behoorde ook hadden moeten moorden.Dan sloeg ik de Duitsers gade buiten de kazerne;allemaal vriendelijke brave mensen.....
Toen mijn legerdienst gedaan was zat ik met een enorm ei.

Ik kon niet meer naar de kerk,want zo redeneerde ik:Een kerk waar broeders elkaar met miljoenen afslachten dat kan Gods volk niet zijn.

Dan terug in het burgerleven, terug thuis,stond ik op een zondag voormiddag wat  te zonnen tegen de gevel van mijn huis i.p.v.naar de kerk te gaan,zag ik in de verte Jehovah's Getuigen aankomen.

De vraag brandde al op mijn tong toen ze mij naderden:Verrichten jullie ook legerdienst?
Dit was de aanzet om de bijbel met Jehovah's Getuigen te bestuderen.

Sorry dat het wat lang wordt hoor!Maar ik ben verplicht om nu nog enkele dingen te zeggen,want ik voel nu al de vragen  komen.

Jullie weten dit ook allemaal dat we als christenen niemand niet mogen oordelen.Ik veroordeel zeker geen militairen,mijn beste buurman naast mij is een militair,wij kunnen heel goed met elkaar opschieten!Ook ben ik bekend met het verslag van Cornelius in de H.Schrift,een Romeins bevelhebber.

Maar als Jehovah's Getuige ben ik een onderdaan van Gods koninkrijk (regering),die regering is in de hemelen opgericht ,alle tekenen duiden daarop.

Die regering heeft 2 hoofdwetten :Liefde voor God en liefde voor onze naaste.

Die regering heeft geen leger:Jezus zei:

(Johannes 18:36) . . . Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron."

(Johannes 13:35) . . . Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt."

Ondanks de problemen,onvolmaaktheden ,brengen Jehovah's Getuigen dat bijzonder goed wereldomvattend in praktijk,hun eenheid is legendarisch.....niet uit hun eigen maar d.m.v.Gods Woord en Zijn geest.

Aimé
Aimé

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 13, 2006, 10:37:50 pm »

quote:

Rene Z schreef op 13 januari 2006 om 21:11:
[...]

Aimé,
Hoe ga je om met de politie? De politie gebruikt ook, indien nodig, geweld. Soms ook dodelijk geweld.

Dit wordt aan het geweten van elkeen over gelaten.Wel zal het zo zijn naarmate iemand groeit in bijbelkennis hij meestal ten eerste alle vechtsporten zal laten,en ten tweede een beroep kiest, of een dienst bij de politie kiest waar geen wapen noodzakelijk is.

Aimé
Aimé

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: januari 13, 2006, 10:46:23 pm »
betekend dat dan niet, dat ons eigen geweten de maatstaf wordt ?
was ik weer

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: januari 13, 2006, 10:57:00 pm »

quote:

Aimé schreef op 08 januari 2006 om 20:51:

Een gevallen wereld zonder geweld is een illusie. Hoe weet je dat jij (of andere JG's) geen bloedschuld hebben opgelopen? Is passief aan de zijlijn staan soms niet veel erger? De 'beschaafde' wereld heeft ook niet militair ingegrepen in Ruanda, maar ik voel mij daar niet beschaafder om, en evenmin denk ik dat we daardoor geen bloedschuld hebben. Sterker nog, het westerse onvermogen om in te grijpen, heeft miljoenen het leven gekost. Ik denk dat een volledig pascifistisch standpunt niet houdbaar is in een wereld, waar zoveel slechte mensen rondlopen.

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: januari 13, 2006, 11:24:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 januari 2006 om 22:57:

[...]

Een gevallen wereld zonder geweld is een illusie. Hoe weet je dat jij (of andere JG's) geen bloedschuld hebben opgelopen? Is passief aan de zijlijn staan soms niet veel erger? De 'beschaafde' wereld heeft ook niet militair ingegrepen in Ruanda, maar ik voel mij daar niet beschaafder om, en evenmin denk ik dat we daardoor geen bloedschuld hebben. Sterker nog, het westerse onvermogen om in te grijpen, heeft miljoenen het leven gekost. Ik denk dat een volledig pascifistisch standpunt niet houdbaar is in een wereld, waar zoveel slechte mensen rondlopen.

Een Getuige van Jehovah is niet beter dan wie maar ook.Inderdaad ik kan ook bloedschuld oplopen.Maar het is een feit wanneer een mens in eer en geweten een christelijke levenswijze aanhoud dit hem voor een enorm groot percentage kan vrijwaren van bloedschuld.

Natuurlijk,het menselijke hart is veraderlijker dan wat anders,wie kan het kennen,daarom dienen we ons hart te beveiligen.
En tijd en onvoorziene gebeurtenissen treffen hen allen.

U weet best dat er geen wereldbekering gaat plaatsvinden.
Smal is de weg ...en weinigen zijn er die hem vinden.
Gods koninkrijk wordt niet over gans de aarde gepredikt tot een wereldbekering ,maar tot een 'getuigenis'.

Van mensen die zich christen noemen zou men na 2000 jaar toch verwachten dat ze zich anders gingen gedragen.Dat was zo tijdens de W.O's en nu nog in onze tijd...
Wat is het percentage religies ,wat naslagwerken geven over de bevolking in Ruanda?
Wat is er mis?Bepaalde kerken die deel uitmaken van Babylon de Grote?

(Openbaring 18:4) . . . "Gaat uit van haar, mijn volk, indien GIJ niet met haar in haar zonden wilt delen, en  . . .
Aimé

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: januari 13, 2006, 11:33:36 pm »

quote:

smooky schreef op 13 januari 2006 om 22:46:

Christenen streven een  geweten na die op de H.Schrift wordt gevormd.
Want een geweten kan men oefenen,dichtschroeien of verontreinigen ed...

Een christen moet voortdurend zijn best doen om in alle dingen een eerlijk geweten te behouden (Heb 13:18). Daarom is bijbelllezen zo belangrijk om te weten wat God van ons verlangd.
Aimé

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: januari 14, 2006, 08:35:16 am »

quote:

Aimé schreef op 13 januari 2006 om 22:37:
[...]

Dit wordt aan het geweten van elkeen over gelaten.Wel zal het zo zijn naarmate iemand groeit in bijbelkennis hij meestal ten eerste alle vechtsporten zal laten,en ten tweede een beroep kiest, of een dienst bij de politie kiest waar geen wapen noodzakelijk is.

Aimé
En wat is grotere liefde, een gewetenloze terrorist doodschieten en zo misschien wel honderden levens sparen, of de gewetenloze terrorist laten gaan.... Ik komt op mij over als een beetje vage redenering....Alsof ik met heel veel bijbelkennis geen politieman, marinier of soldaat kan zijn. Zet je dan mensen in vakjes?
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2006, 08:39:11 am door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: januari 14, 2006, 10:01:08 am »

quote:

Aimé schreef op 13 januari 2006 om 23:33:
[...]

Christenen streven een  geweten na die op de H.Schrift wordt gevormd.

Een christen moet voortdurend zijn best doen om in alle dingen een eerlijk geweten te behouden (Heb 13:18). Daarom is bijbelllezen zo belangrijk om te weten wat God van ons verlangd.
Je hebt gelijk dat bijbellezen erg belangrijk is. Toch gaan er overal bijbellezende mensen de fout in. Ze verheffen een bepaalde waarheid uit de bijbel tot "hun" waarheid en proberen anderen daarmee te manipuleren. Of ze trekken bepaalde teksten uit hun verband en nemen op grond daarvan verkeerde beslissingen. Ook jij en ik staan bloot aan de verleiding tot zulk bijbelgebruik. Daarom is het uiterst belangrijk om een relatie met God te hebben en te vragen om de leiding van de Heilige Geest. Het is dus niet de bijbel alleen, maar woord en Geest .
En wat versta je onder "je best" doen? Al doen we nog zo ons best, we schieten altijd te kort in liefde. We hebben nodig ons toe te eigenen wat Christus voor ons heeft gedaan. Dat blijkt ook uit het vervolg van de tekst die jij noemde uit Heb. 13

quote:

20 Moge de God van de vrede, die onze Heer Jezus, de machtige herder van de schapen, door het bloed van het eeuwig verbond uit de wereld van de doden heeft weggeleid, 21 u toerusten met al het goede, zodat u zijn wil kunt doen. Moge hij in ons datgene tot stand brengen wat hem welgevallig is, door Jezus Christus, aan wie de eer toekomt, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: januari 14, 2006, 01:04:36 pm »

quote:

Aimé schreef op 13 januari 2006 om 23:24:
U weet best dat er geen wereldbekering gaat plaatsvinden.
Smal is de weg ...en weinigen zijn er die hem vinden.
Gods koninkrijk wordt niet over gans de aarde gepredikt tot een wereldbekering ,maar tot een 'getuigenis'.
gelukkig staat er in Openbaring ook: "een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden" (opb. 7:9). Geen wereldbekering, maar wel wereldwijde bekeringen.

quote:

Van mensen die zich christen noemen zou men na 2000 jaar toch verwachten dat ze zich anders gingen gedragen.Dat was zo tijdens de W.O's en nu nog in onze tijd...
Dus?.... als twee partijen vechten, of in het geval van Ruanda, als de ene partij genocide uitvoert, dan is het in feite hun eigen schuld, dus we hoeven ons er niet mee te bemoeien?

quote:

Wat is het percentage religies ,wat naslagwerken geven over de bevolking in Ruanda?

quote:

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/rw.html
Religions:  
Roman Catholic 56.5%, Protestant 26%, Adventist 11.1%, Muslim 4.6%, indigenous beliefs 0.1%, none 1.7% (2001)  

quote:

Wat is er mis?Bepaalde kerken die deel uitmaken van Babylon de Grote?

(Openbaring 18:4) . . . "Gaat uit van haar, mijn volk, indien GIJ niet met haar in haar zonden wilt delen, en  . . .

Bewijs eerst maar eens dat die slachtoffers van genocide ook deel uitmaakten van 'Babylon de grote'. Wat je hier in feite zegt is dat het hun eigen schuld is dat ze in een genocide zijn omgekomen. Dat komt op mij vrij harteloos over.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: januari 14, 2006, 07:04:44 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 09 oktober 2003 om 18:59:
Toen zei hij :" jehova...." Ik onderbrak hem en zei" die bestaat niet". Dat mag u vinden was zijn reactie. Nergens in de Bijbel zult u in de tekst jehova vinden, deze naam bestaat niet. Zijn reactie: Ik heb thuis 3 bijbels..... , da's mooi onderbrak ik hem, maar ik doelde op de Hebreeuwse grondtekst. Daar staat geen jehova. Dat is een hebreeuws onmogelijke constructie. Ik wilde het hem verder nog uitlegggen, maar hij wist niet hoe snel hij weg moest komen. Ik heb er achteraf hard om kunnen lachen, maar geeft wel aan de ze de bel hebben horen luiden...... Of die jehova van hun is een andere god en niet de G'd van Jisrael.

Jezus = Jehovah is redding

En als Jehovah nu ‘fout’ is, dan is er ook met de naam 'Jezus' iets mis…

quote:

Voor hen die het allemaal willen weten wil ik wel uitleggen waar jehova vandaan komt.

Ben ik nu wel benieuwd naar. :)

http://www.blueletterbibl...ds/3/1137265707-5111.html

Hier hanteert men in ieder geval wél Jehovah als vertaling van de Hebreeuwse grondtekst.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2006, 08:15:52 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: januari 14, 2006, 07:59:11 pm »
Beste Aimé,
Terug komende  op wat jij gepost had op 10 januari 2006-01-14
Betreft Armageddon, wat jij, dan in verband brengt met Openbaring 20:8, meen ik? doordat je het heb over de grote dag, dat satan in zijn geheel overwonnen wordt?
Armageddon dat is een verzameling, en je komt het meerdere keren in de kerkgeschiedenis tegen, het is een verzameling tegen de gelovigen, om hen te beproeven in het geloof, er staan geschreven , in Jes. 45:7-9. dat God alles geschapen heeft, ook het kwaad.
Armageddon dat is een beproeving, net zo goed dat de woestijn een beproeving was voor Israël, toen ze verlost waren uit Egypte, toen werden zij op de proef gesteld, en faalde, op twee na,  Jozua en Kaleb zij konden geloof tonen.
Na de uitstorting van de Heilige Geest, was er een moment van stilte, of rust, waarin de kerk gestalten kon krijgen, het was belangrijk dat de kerk vaste voet  zou krijgen in de wereld, de kerk moest verlossing gaan verkondigen in een vijandige wereld, door te geloven in de verdiensten van Jezus. Na dat in die stilte, de kerk gerealiseerd was, kwam de beproeving, het armageddon, al het boze werd verzameld, en ingezet om de gelovigen christenen   te verzoeken, en wat begon met de steniging van Stephanus.
De kerk bleef niet staande in het geloof, door menselijk handelen, er waren wel stemmen, die de verdiensten van Jezus bleven verkondigen, er was geen stilte, de inquisitie zat er boven op. Die stilte kwam pas in 1517 en in die tijd kregen de hervormers gelegenheid om vaste voet te krijgen, wat hun verkondiging betrof. In 1530 wisten zij zich gevestigd, hun was een open deur gegeven, en wie zou kunnen sluiten. De vervolgingen begonnen pas goed in het jaar 1546, daarin werden de gelovigen beproeft,  en dat was vooral door die onreine geesten, die verzameld werden, en dan ook opkwamen in die tijd, nadat de hervorming gevestigd was. De beproeving,  het armageddon bestond uit  het deïsme, het atheïsme en het pantheïsme, die zich verzameld hadden in de kerk, en daar door is de kerk een  Babylon is geworden,  daarom staat er geschreven in Openbaringen 18:4 “En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt”. Al die verzamelde onreine geesten zijn als een armageddon, een woestijn, voor de christenen.
Mijn conclusie is, dat een armageddon, altijd volgt op een gebeurtenis van herstel, de hervorming was een herstel, Jezus heeft dat herstel gegeven, de gene die het aannamen, die zich hebben kunnen bevrijden van de leugen. Het armageddon, het verzamelen, tegen deze gelovigen komt altijd, daarom altijd de waarschuwing, om staande te blijven in het geloof. Het geestelijk Israël is blijkbaar niet anders als het natuurlijk Israël? Wat het falen betreft, het is geworden tot een Babylon, een grote verdeeldheid, elkaar niet verstaan, elkaar altijd tegen spreken.
Openbaring 16:13-16 handelt, wat dat betreft over de hervorming, want het lukt de boze om dat werk te overwinnen,  er is een overblijfsel ook genoemd in Jesaja 1:8-9, Ezechiël 36:4.
Openbaring 20:7 handelt over de tijd na het duizend vrederijk, als de volkeren niet meer verleid zullen worden, om reden dat satan gebonden is geworden, als de satan ontbonden wordt, na deze duizend jaren, dan is zijn werk weer, om te verzamelen, en dat zijn die mensen, die eigenlijk altijd geveinsd hadden, deze mensen zijn makkelijk te winnen voor satan, lees, te verzamelen, en dat zijn er blijkbaar niet weinig, om dat Godsrijk te verstoren, maar God zelf zal dat niet toe laten, en ingrijpen, en dan pas, is de algemene opstanding der doden, om geoordeeld te worden.
En wat betreft berg,
in de typologie staan bergen voor machten , Ezechiël 36:4, Psalm 72:3 enz.
Ik ben van mening dat je de Bijbel alleen maar kan uitleggen, door schrift met schrift te vergelijken.

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: januari 14, 2006, 08:30:55 pm »
Citaat
Nunc schreef op 14 januari 2006 om 13:04:

[...]

gelukkig staat er in Openbaring ook: "een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden" (opb. 7:9). Geen wereldbekering, maar wel wereldwijde bekeringen.

Je moet wel even door lezen, nunc, wie deze grote scharen  dan wel mag zijn,

Openbaring 7:13-14 13 En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Dezen, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?
 14 En ik sprak tot hem: Heere, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams.

De grote verdrukking zal aanvangen, na de opvaart der getuigen, de gemeente. De gelovigen die achter blijven, de dwaze maagden, aangezien zij geen olie in hun vaten hadden, zij meende het niet nodig te hebben, maar ja, wachten duurt lang, en maakt slaperig. Het is daarom wijs, om nu al naar die Olie Verkopers te gaan. In de grote verdrukking zullen die olie verkopers er ook zijn. Het zal wel een zeer benauwde tijd zijn, voor de achterblijvende gelovigen, en als deze gelovigen standvastig zullen blijven, en niet het merkteken van het beest zullen aannemen, wel zullen zij gedood worden. daar door de overwinning ontvangen en staan voor de troon van het Lam, dat is de belofte.

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: januari 14, 2006, 08:49:13 pm »
quote:
smooky schreef op 13 januari 2006 om 22:46:

Christenen streven een geweten na die op de H.Schrift wordt gevormd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Streven we een geweten na??

het laatste ben ik helemaal met je eens, maar als we de bijbel gaan lezen met als maatstaf ons eigen geweten, Kunnen we dan nog wel leren wat God van ons verlangd?

Met andere woorden: is het dan niet zo dat waar we ons goed bij voelen "onze waarheid" wordt, en waar we ons niet goed bij voelen niet de waarheid is.
Ik wordt al bang bij de gedachte dat  mijn eigen geweten dat gene is waar ik mijn geloof aan moet toetsen. ik kan op die vraag niet een antwoord op vinden in je bovenstaande reactie.

smooky
was ik weer

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: januari 14, 2006, 10:33:02 pm »
Citaat
leem schreef op 14 januari 2006 om 20:30:

quote:

Nunc schreef op 14 januari 2006 om 13:04:

[...]

Je moet wel even door lezen, nunc, wie deze grote scharen  dan wel mag zijn,

Openbaring 7:13-14 13 En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Dezen, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?
 14 En ik sprak tot hem: Heere, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams.
Dat weet ik, en ik wilde ook geen alverzoening suggereren ofzo. Wat ik bedoelde was, dat 'breed is de weg ..en smal de poort' etc, z'n tegenhanger vindt in 'uit alle talen, volken, stammen en natiën'. Dus de weg mag moeilijk zijn, maar velen zullen er komen, zo wordt ons in Openbaring beloofd.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: januari 15, 2006, 12:42:12 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 januari 2006 om 10:01:
Je hebt gelijk dat bijbellezen erg belangrijk is. Toch gaan er overal bijbellezende mensen de fout in. Ze verheffen een bepaalde waarheid uit de bijbel tot "hun" waarheid en proberen anderen daarmee te manipuleren.

Lijkt me een goede beschrijving van het christendom. Al vanaf het begin was er een Apostolische Geloofsbelijdenis. De grootste fout die er ooit gemaakt is denk ik, want dit is G’d en alles wat er maar te verklaren valt, samenvatten zodat het past op de achterkant van een bierviltje.

Maar G’d en de Bijbel kunnen heel goed voor zichzelf spreken, dus volstrekt onnodig zo’n AG om Hem zo in zakformaat ten toon te stellen.

Want wie is G’d? Dat is een vraag die in het christendom allang beantwoord lijkt, maar dat is maar schijn. Als het gaat om bv. het spreken van G’d dan zegt het Oude Testament:

Job 37
1 Ja, deswege beeft mijn hart
en springt op van zijn plaats.
2 Hoort, hoort het daveren van zijn stem,
de donder, die uit zijn mond komt.
3 Hij laat die los onder de ganse hemel
en zijn bliksemlicht tot de einden der aarde.
4 Zijn stem brult achter Hem aan,
Hij dondert met de stem zijner majesteit
en houdt ze niet terug, wanneer zijn stem zich laat horen.
5 *  Wonderbaar dondert God met zijn stem;
Hij doet grote dingen, en wij begrijpen ze niet
;

Het oude geloof in Thor ( god van de donder, sterkste onder de goden, beschermheer van mensen, vroeg geen mensenoffers ) was dus zo slecht nog niet, het Oude Testament zegt feitelijk hetzelfde. En dat zijn wij al vele eeuwen kwijtgeraakt: een vanzelfsprekende verbondenheid met de Natuur van G’d.

De moderne mens ervaart G’d niet meer in het onweer, dat lijkt volstrekte onzin, achterhaald, een mythe, bijgeloof. O ja? Zeker weten?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thor

Zonder AG ( zoals ook bij de Jehovah Getuigen ) kom je dus tot ruimere c.q. andere uitleggingen... :)
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2006, 01:28:19 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )