quote:
op 08 Oct 2003 15:09:04 schreef Alfredt:
Ik ben op voorhand eigenlijk al negatief. Hoe is de toetsing dit keer geweest?
Kinderliederen?? gaan we dan ook richting kindernevendiensten?
Komen de psalmen nu nog meer in de verdrukking?
Nee van mij hoeft het niet zo nodig. De psalmen zijn zo rijk en vol... maar ze worden steeds verder naar de achtergrond geduwd. Hoeveel psalemen worden er nog gezongen op kerkelijke activiteiten buiten de eredienst om?
Nee het is allemaal moderne liederen... een verschraling vind ik het.
[beetje off-topic]
Toetsing, toetsing, altijd maar weer die toetsing.. Net of wij uit kunnen maken wat God goed vindt en wat niet.
En waarom gelijk kindernevendiensten als er wat meer aandacht komt voor het kinderkerklied? Wees toch gewoon eerlijk en geef toe dat ook kinderen wat meer aandacht verdienen binnen de opzet van de eredienst. Het heil is niet alleen voor de volwassenen. Kinderkerkliederen zijn gewone liederen die wat eenvoudiger van opzet zijn, goed te begrijpen voor kinderen en volwassenen. Als je geen kindernevendienst wil in de toekomst, zul je juist nu wat meer aandacht aan kinderen moeten geven, bijvoorbeeld door deze nieuwe liederen.
De psalmen in de verdrukking? De psalmen zijn ons niet gegeven om in de eredienst te zingen, dat hebben wij mensen er van gemaakt. De psalmen zijn ons gegeven om te laten zien hoe vol een leven met God is en hoort te zijn. Daar kun je wat van leren.
En hoeveel psalmen worden er nog gezongen op activiteiten buiten de eredienst? Uit eigen ervaring kan ik zeggen (jeugdvereniging, gemeenteavonden, wijkavonden): Veel.
[/beetje-offtopic]
Kortom, eerst maar eens kijken wat voor liederen het precies zijn, of ze moeilijk aan te leren zijn, of ze te zingen zijn, voor welke gelegenheden ze zijn. Ik ben op voorhand positief.