Beste P&A, ik heb weinig zin om op opmerkingen als boven te reageren, omdat ze eigenlijk een vorm zijn van iemand wegzetten en op de man spelen. Als je direct zegt: jij bent iemand die steeds maar twijfelt aan Gods goede woorden, duikt er misschien een mod op die zegt: ho even. Als je hetzelfde in een bijzin zegt en van een vraagteken voorziet, blijft het in ieder geval staan. Ook de verdere insinuerende kleur van de regels (als u meent wat u zegt dan, uzelf en hen die onder uw gehoor zijn, er maar liever niet over preken en zo) vind ik zo onzindelijk en beneden de maat dat ik er niet verder op inga dan in mijn huidige onderschrift.
Over tijdgebonden heb ik het niet gehad. Tijdgebondenheid suggereert tenminste en betekent ook bijna altijd dat iets (een uitspraak, een instelling) ooit betekenis had, maar nu niet meer. Als Paulus, binnen de voor hem vanzelfsprekende situatie van zijn cultuur, uitspraken doet over onderdanigheid, dan houden die betekenis. Voor ons, in een andere gegeven situatie, is de vraag alleen: welke? Doen alsof er niets veranderd is, hier dus: doen alsof de verhouding in onze huwelijken eigenlijk nog die van eigendom en gezag is, is gewoon de werkelijkheid niet serieus nemen. Je bent als vrouw niet het eigendom van je man en gezag heeft hij ook niet over je. Een man die het zich wel aanmeet zou terecht door een rechter kunnen worden aangesproken.
Doen alsof er eigenlijk niets had mógen veranderen omdat de gegeven verhoudingen in de bijbel de norm zouden moeten zijn voor alle tijden, lijkt me een vorm van vreemd bijbelgebruik dat niemand consequent kan volhouden. Dan mogen we ook direct de slavernij wel weer proberen in te voeren, onze dochters uithuwelijken en voor de doodstraf pleiten, om niet meer te noemen.
Ook de verwijzing naar de schepping van Eva uit de rib van Adam als 'hulpe tegenover hem', kun je zo makkelijk niet opladen tot een voorgeschreven verhouding van gezag van de man over de vrouw. In Genesis 2 zelf is de mens pas af met zijn vrouw, zoals ook in Genesis 1 al was aangekondigd met dat mannelijk en vrouwelijk schiep God de mens. Wat Paulus zegt over de verhouding van man en vrouw gaat overal uit van de toen gegeven situatie, zegt daar mooie en belangrijke dingen over, maar impliceert voor zo ver ik kan zien nergens dat die gegeven situatie een blauwdruk voor eeuwig is.
Daarmee leg ik nergens goede woorden van God naast me neer. Ik probeer ze serieus te nemen en er op een normale manier naar te luisteren, zoals dat bij de hele bijbel te doen is. God spreekt niet in eeuwige waarheden, maar via concrete mensen. Hij heeft geen koran gegeven, maar een bijbel. Dat mensen het er niet mee eens zijn, ik verwacht niet anders. Ik verwacht wel dat die mensen m'n integriteit respecteren, zeker in de kerk.