Auteur Topic: 1 dienst is voldoende, prima zelfs als je het goed benut  (gelezen 9105 keer)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
1 dienst is voldoende, prima zelfs als je het goed benut
« Reactie #50 Gepost op: oktober 28, 2003, 12:54:25 am »
Ik ga al jaren één keer naar de kerk. Omdat wij, NGK te Vlaardingen, geen eigen kerkgebouw hebben zitten we in de kerk van de Remonstanten. Die hebben om 10:30 dienst dus onze ochtendienst begint op de onmenselijke vroege tijd van 9:00 en aangezien ik een avondmens ben trek ik dat dus niet. Als ik ga ben ik lijvelijk wel aanwezig maar geestelijk lig ik nog op bed. Ik weet dat ik veel mis maar ik kan het echt niet opbrengen om op die tijd in de kerk te zitten dus ga ik alleen maar naar de middagdienst.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 28, 2003, 01:39:46 pm »

quote:

op 28 Oct 2003 00:54:25 schreef Santaarnpaal:
Ik ga al jaren één keer naar de kerk. Omdat wij, NGK te Vlaardingen, geen eigen kerkgebouw hebben zitten we in de kerk van de Remonstanten. Die hebben om 10:30 dienst dus onze ochtendienst begint op de onmenselijke vroege tijd van 9:00 en aangezien ik een avondmens ben trek ik dat dus niet. Als ik ga ben ik lijvelijk wel aanwezig maar geestelijk lig ik nog op bed. Ik weet dat ik veel mis maar ik kan het echt niet opbrengen om op die tijd in de kerk te zitten dus ga ik alleen maar naar de middagdienst.
Hoe laat moet je op je werk zijn dan door de week???

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 28, 2003, 02:06:49 pm »

quote:

op 28 Oct 2003 13:39:46 schreef Wilhelmina:
[...]

Hoe laat moet je op je werk zijn dan door de week???
Ook regelmatig vroeg maar dat is doewerk ipv denkwerk. Het is niet mijn hobby om vroeg te beginnen (ik heb nogal last van ochtendhumeur) maar daar ontkom ik niet aan, tevens gaat "de baas" bellen als ik niet kom bij de kerk is dat niet zo. De kerk is gelukkig geen verplichting. Ik vind het nogal nutteloos om 9 uur in de kerk te zitten als ik toch niks opvang van wat er gezegd wordt. Vroeger ging ik wel maar dan lag ik gewoon te pitten tijdens de dienst. Als de eerste dienst om 11 uur zou beginnen zal ik wel aanwezig zijn.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 28, 2003, 04:02:41 pm »

quote:

op 28 Oct 2003 14:06:49 schreef Santaarnpaal:
[...]

Ook regelmatig vroeg maar dat is doewerk ipv denkwerk. Het is niet mijn hobby om vroeg te beginnen (ik heb nogal last van ochtendhumeur) maar daar ontkom ik niet aan, tevens gaat "de baas" bellen als ik niet kom bij de kerk is dat niet zo. De kerk is gelukkig geen verplichting. Ik vind het nogal nutteloos om 9 uur in de kerk te zitten als ik toch niks opvang van wat er gezegd wordt. Vroeger ging ik wel maar dan lag ik gewoon te pitten tijdens de dienst. Als de eerste dienst om 11 uur zou beginnen zal ik wel aanwezig zijn.
Ook regelmatig vroeg maar dat is doewerk ipv denkwerk.
Er is zat doewerk in de kerk hoor.

Het is niet mijn hobby...................
Kerkgaan is geen hobby hoor.

tevens gaat "de baas" bellen als ik niet kom bij de kerk is dat niet zo.
God nodigt óók hoor!

De kerk is gelukkig geen verplichting.......
Laten we onze onderlinge bijeenkomst niet verzuimen....

Vroeger ging ik wel maar dan lag ik gewoon te pitten tijdens de dienst.....
Was het zo boeiend ?

Als de eerste dienst om 11 uur zou beginnen zal ik wel aanwezig zijn.
Ja,ja, Wat een animo....
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 28, 2003, 04:11:36 pm »
Hmm je kunt natuurlijk het allemaal bij de mensen neerleggen... heb je ook een taak als kerk op dit punt?

Ik wil de stelling in een iets andere omschrijving hier neerzetten:

- Als christenen 2x naar de kerk gaan teveel van het goede vinden is er iets met de kerkdienst niet helemaal in orde. De kerk zou dan de vormen misschien eens moeten aanpassen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 28, 2003, 04:28:40 pm »

quote:

op 28 Oct 2003 00:54:25 schreef Santaarnpaal:
Het lijkt me dat 'rust' van rustdag een wat royalere strekking heeft dan de invulling die jij er aan geeft.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 28, 2003, 04:41:58 pm »

quote:

op 28 Oct 2003 16:11:36 schreef Marnix:
Hmm je kunt natuurlijk het allemaal bij de mensen neerleggen... heb je ook een taak als kerk op dit punt?

- Als christenen 2x naar de kerk gaan teveel van het goede vinden is er iets met de kerkdienst niet helemaal in orde. De kerk zou dan de vormen misschien eens moeten aanpassen.

Natuurlijk heeft de kerk een taak op dit punt. De kerk is als eerste geroepen om de publieke eer van God uit te roepen.
En als er wat ontevreden geluiden te horen zijn, dan kun je nadenken over de invulling. Maar volgens mij doe je dan aan symptoombestrijding. Eerst kijken of je die tweede dienst wel moet/mag/wilt beleggen. En als we daarvan overtuigd zijn gaan we die dienst invullen. En dan kun je in een veranderde cultuur de mogelijkheden en uitdagingen aangrijpen om beide(!) diensten in te vullen. Dan kom je vanzelf ook bij die tweede dienst uit. En het lijkt me gezond om eens een boel ballast uit het verleden te vervangen door zaken die aansluiten op de hedendaagse kerkganger, jong en oud, denkers en doeners, relationeel en cognitief ingestelde mensen, en noem maar op. De discussie geeft in ieder geval aan dat er wel e.e.a. duidelijk aan verandering toe is.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 28, 2003, 04:53:58 pm »
Waarom gaan de mensen die elke week avondmaal willen vieren en 1 keer in de week een uitgebreide dienst willen meemaken niet gewoon naar de evangelische gemeente?
Zijn alle problemen opgelost is iedereen tevreden....
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 28, 2003, 05:19:43 pm »

quote:

op 28 Oct 2003 16:11:36 schreef Marnix:

Dat er iets met die kerkdienst niet helemaal in orde zou zijn is nog maar de vraag, misschien is iets met die christenen niet in orde. Als de grondhouding nu al is 2x is veel te veel, hoeveel spektakel moet je dan in die middagdienst inbouwen om die mensen toch te trekken? Dat wil niet zeggen dat er niets met de vorm van de middagdienst mag, maar dan liever iets laagdrempeligs waar je je buren en collega's ook mee naar toe kan nemen (IMO).

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 28, 2003, 09:40:42 pm »

quote:

Ook regelmatig vroeg maar dat is doewerk ipv denkwerk.
Er is zat doewerk in de kerk hoor.

OK, zingen misschien maar dat bedoel ik niet. Ik ga voor de preek naar de kerk.

Citaat
Het is niet mijn hobby...................
Kerkgaan is geen hobby hoor.
Citaat
Nee maar geen baan.

quote:

tevens gaat "de baas" bellen als ik niet kom bij de kerk is dat niet zo.
God nodigt óók hoor!

Ik geloof niet dat God van mij verlangd dat ik om negen uur aanwezig ben. In de middagdienst ben ik trouw aanwezig. Ik wil best twee keer naar de dienst maar dan graag een later tijdstijd voor de ochtenddienst.

quote:

De kerk is gelukkig geen verplichting.......
Laten we onze onderlinge bijeenkomst niet verzuimen....

Doe ik ook niet zie bovenstaande. Trouwens heel veel mensen komen juist 's middags niet.

quote:

Vroeger ging ik wel maar dan lag ik gewoon te pitten tijdens de dienst.....
Was het zo boeiend ?

Daar ligt het niet aan, ik kan me niet consentreren op zo'n vroeg tijdstip. Had ik ook last van toen ik jaren terug op school zat. De eerste uren vond ik een drama.

quote:

Als de eerste dienst om 11 uur zou beginnen zal ik wel aanwezig zijn.
Ja,ja, Wat een animo....
huh?

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 28, 2003, 10:57:18 pm »

quote:

op 28 Oct 2003 21:40:42 schreef Santaarnpaal:

Daar ligt het niet aan, ik kan me niet consentreren op zo'n vroeg tijdstip. Had ik ook last van toen ik jaren terug op school zat. De eerste uren vond ik een drama.

Handelingen 20:

.....zette hij zijn rede voort tot middernacht. 8 En er waren verscheidene lampen in de bovenzaal, waar wij vergaderd waren. 9 En een zekere jonge man, genaamd Eutychus, zat in de vensterbank, en door een diepe slaap bevangen, viel hij, toen Paulus zo lang sprak, door de slaap overmand, van de derde verdieping naar beneden en werd dood opgenomen. 10 Doch Paulus kwam naar beneden, wierp zich op hem, en sloeg de armen om hem heen, en zeide: Maakt geen misbaar, want er is leven in hem. 11 En bovengekomen, brak hij brood en at, en hij sprak nog lang met hen, tot de morgenstond, en zo vertrok hij. 12 En zij brachten de jongen levend weg, en werden buitengewoon bemoedigd.

Tis niet erg als je je niet kunt concentreren hoor, maar tis wel belangrijk dat je aanwezig bent..

;)
lol

let er trouwens wel op wat men toen allemaal over had voor het evangelie uit Paulus' mond!
tot middernacht een toespraak, en daarna tot de morgenstond erover doorpraten!

Was Paulus zo boeiend?
Is het tegenwoordig minder boeiend als ten tijde van Paulus?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 29, 2003, 09:29:25 am »
Marloes nav jouw vraag aangaande de haalbaarheid van een soort kringgebed met 1000 mensen in een kerk kan ik me zo voorstellen dat er door de gebedsleider (predikant) aangegeven wordt dat er ruimte is voor gebed door anderen en dat er na een stilte van tien minuten afgesloten wordt door de predikant, zodat duidelijk is dat het kringgebed ten einde is. Tijdens het gebed mag verwacht worden dat mensen elkaar laten uitspreken en dat mensen die tegelijkertijd beginnen zelf beleefdheid in acht nemen om een spreker tegelijk te hebben. In de gebedsgroepen waar ik ooit ervaring met kringgebed heb opgedaan (ook binnen GKV!), heeft dit eigenlijk nooit tot echte wanordelijkheden geleid.

Alles is mogelijk voor wie gelooft!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 29, 2003, 09:44:33 am »
Picardijn
Wil jij iedereen bekeren tot een evangelische gemeente?
Ik wil samen zoeken naar Jezus en dat kan ik voor mezelf niet binnen de evangelische gemeenten zoals ik ze ken:
1. de kinderdoop vind ik zelf zeer waardevol en uitlegbaar vanuit het evangelie van Jezus Christus;
2. de enige evangelisch getinte kerk met erkenning van kinderdoop die ik ken zit maar op 1 plek in Nederland, terwijl ik vind dat ik mijn geloof in de buurt moet kunnen beleven;
3. de diensten van evangelische gemeenten waar ik zo eens ben binnengelopen zijn bij mij toch wat vreemd overgekomen:
- rommelig verloop door de continue inloop van mensen die later binnenkomen;
- wel erg gericht op de Geest en Zijn werking in allerlei grote wonderen, terwijl ik juist zo stil kan worden van de 'kleine' wonderen, zoals het ontvangen van steeds weer een nieuwe dag, eten, drinken, mensen om mij heen.

Kortom, ik voel mij niet geroepen om naar een evangelische gemeente te gaan. En enkel door mensen laat ik mij niet roepen. God is het Die roept!

Ik voel mij wel geroepen om samen met medegeloofsgenoten te blijven nadenken over de invulling van onze erediensten tot eer van God en tot opbouw van de gemeente. En dan denk ik dat er vele mogelijkheden zijn die met open vizier bekeken moeten worden door ons als GKV. We moeten niet gaan verstarren in allerlei tradities, want dan komt de kerk boven God te staan. God is zeer dynamisch, Hij zit nooit stil. Waarom zouden wij het kerk-zijn dan wel stil laten zitten?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 29, 2003, 12:55:15 pm »
Als je met 1000 mensen wilt bidden, moet je of in groepjes bidden (lijkt mij de best oplossing) of een microfoon neerzetten waar je dan heen moet lopen als je iets wilt zeggen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 29, 2003, 09:44:15 pm »
Sinds dit seizoen doe ik weer mee met een bijbelstudiegroep in mijn gemeente. Het is een gkv-gemeente waar ik me helemaal thuisvoel. Maar de afgelopen 2 jaar ben ik ook veel in aanraking geweest met het Evangelische gedachtengoed.
Het draait daar niet alleen om de Geest, of de kinderdoop. Hun aandacht is ook erg gericht alleen op de Liefde van Christus.
In onze bijbelstudiegroep kwamen wij tot de conclusie dat onze gebeden vaak gericht zijn aan de Vader en dat de Zoon en Geest er wat bij hingen.
Als wij als gkv-ers dat willen veranderen, hebben we aan 1 dienst per zondag echt niet genoeg. Veranderen gaat langzaam ten goede en snel naar het slechte is mijn ervaring.
Over het vroeg naar de kerk gaan op zondag, heb ik slechts dit te zeggen: Je wilt als deel van Christus' bruid aanwezig zijn of niet. Denk aan de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 30, 2003, 01:41:25 am »

quote:

op 29 Oct 2003 21:44:15 schreef Timo:

Over het vroeg naar de kerk gaan op zondag, heb ik slechts dit te zeggen: Je wilt als deel van Christus' bruid aanwezig zijn of niet. Denk aan de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden.
Ik word zo moe van dit soort opmerkingen. Totaal niet in kunnen leven in een ander en dat zomaar weer ergens iets uit te bijbel halen om hun gelijk te halen.

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 30, 2003, 01:55:22 am »
Ok, ik was de discussie begonen het wasvrijdag en een beetje laat. Dus m`n argumeneten waren misschien een beetje slap. Ik zal nog ene keer een uitgebreide uitleg geven om jullie allen te overtuigen maar nu geef ik ook (weer) simpele argumenten

Dat veel van jullie twee keer naar de kerk gaan vind ik echt belachelijk. Je gaat toch ook niet twee keer per dag naar je werk, zelfs een work a holic niet. Zo ga je ook niet twee keer per dag naar school. Sterker nog, als je daar tussen uren hebt wordt iedereen kwaad. Je gaat ook niet `s ochtens even naar je vriendin en `s avonds even naar je vriendin. Nee, als je kunt kiezen ga je liever één keer langer, kun je namelijk een dieper en fijner gesprek voeren.

Wiskundig klopt het trouwens ook.

2 x 1 = 2
1 + 1 + 1 = 3 (en dan ook nog de bonus van de extra woensdagdienst) +1 = 4

Het is alleen een beetje jammer dat iedereen zo zwaar weegt aan die 2(x) en 1(uur)
verander die 2 in 1 en die 1 in 3.

Ohja, ik ben niet te lui, stel m`n familie niet voorop en het gaat niet om het eten. Alleen als de kerk iets niet logisch organiseerd moet je dat veranderen.

Brug

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 30, 2003, 01:57:53 am »

quote:

op 29 Oct 2003 09:44:33 schreef HenkG:
Picardijn
Ik wil samen zoeken naar Jezus en dat kan ik voor mezelf niet binnen de evangelische gemeenten zoals ik ze ken:
1. de kinderdoop vind ik zelf zeer waardevol en uitlegbaar vanuit het evangelie van Jezus Christus;
2. de enige evangelisch getinte kerk met erkenning van kinderdoop die ik ken zit maar op 1 plek in Nederland, terwijl ik vind dat ik mijn geloof in de buurt moet kunnen beleven;
3. de diensten van evangelische gemeenten waar ik zo eens ben binnengelopen zijn bij mij toch wat vreemd overgekomen:
- rommelig verloop door de continue inloop van mensen die later binnenkomen;
- wel erg gericht op de Geest en Zijn werking in allerlei grote wonderen, terwijl ik juist zo stil kan worden van de 'kleine' wonderen, zoals het ontvangen van steeds weer een nieuwe dag, eten, drinken, mensen om mij heen.

Kortom, ik voel mij niet geroepen om naar een evangelische gemeente te gaan. En enkel door mensen laat ik mij niet roepen. God is het Die roept!

Ik voel mij wel geroepen om samen met medegeloofsgenoten te blijven nadenken over de invulling van onze erediensten tot eer van God en tot opbouw van de gemeente. En dan denk ik dat er vele mogelijkheden zijn die met open vizier bekeken moeten worden door ons als GKV. We moeten niet gaan verstarren in allerlei tradities, want dan komt de kerk boven God te staan. God is zeer dynamisch, Hij zit nooit stil. Waarom zouden wij het kerk-zijn dan wel stil laten zitten?
Leuke discussie maar OFF-Topic

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:38:52 pm »
Gelieve aan de oproep gehoor te geven om ontopic te blijven!

@Brug: Jah.. belachelijk om twee keer naar de kerk te gaan op een zondag.. net zo belachelijk dat God Zelf heeft ingesteld dat je vroeger een ochtend en een avond offer had..

je begrijpt.. ik vind het een waardeloos argument. Is het te moeilijk om voor God 2x naar de kerk te lopen, te fietsen of de auto te pakken? Als God het even te moeilijk vind om aan jou of ons te denken.. dan is het leven op aarde afgelopen.. Maar gelukkig heeft God geen menselijke trekjes!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 30, 2003, 12:50:45 pm »

quote:

op 29 Oct 2003 09:44:33 schreef HenkG:
Picardijn

Gaat mij er niet om iedereen te bekeren tot de evangelische gemeente, integendeel zelfs. Zou graag willen dat iedereen die probeert van de GKV een evangelische gemeente wil maken eens zou opstappen.

quote:

Dus de kerk moet maar wereldgelijkvormig worden?  8)7
Misschien de overstap overwegen naar de SOW of de Synodale kerk? Misschien past de cultuur van de kerk daar beter.
Het jammere van alle voorgestelde veranderingen is dat men het zo radicaal wil doen....maar waar komen de ideeen vandaan en wat wil men er mee bereiken.
Men wil God tastbader maken, net zoals het volk van Israel perse een gouden kalf moest hebben.
Liefde is vreemd

Frank)

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 30, 2003, 01:16:03 pm »

quote:

op 30 Oct 2003 12:50:45 schreef Picardijn:
[...]
Dus de kerk moet maar wereldgelijkvormig worden?  8)7
Misschien de overstap overwegen naar de SOW of de Synodale kerk? Misschien past de cultuur van de kerk daar beter.

Het jammere van alle voorgestelde veranderingen is dat men het zo radicaal wil doen....maar waar komen de ideeen vandaan en wat wil men er mee bereiken.
Men wil God tastbader maken, net zoals het volk van Israel perse een gouden kalf moest hebben.

Waarom wordt de kerk dan direkt wereldgelijkvormig? En waarom over stappen naar een andere kerk? Dat vind ik wel heel slap.

De kerk is de laatste 2000 jaar erg veranderd en dat zal zo blijven, daarom is het goed om erover na te denken. Als je het stilzwijgt maak je pas een grove fout!

gr. FD

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: oktober 30, 2003, 01:19:40 pm »

quote:

op 30 Oct 2003 01:55:22 schreef Brug:
Dat veel van jullie twee keer naar de kerk gaan vind ik echt belachelijk. Je gaat toch ook niet twee keer per dag naar je werk, zelfs een work a holic niet.

duh..

mijn vader werkt op een kantoor en komt tussen de middag elke dag even thuis eten, daarna gaat hij gewoon weer naar zn werk.

dus hij gaat 2 keer per dag naar zn werk.

(hij heeft wel als voordeel dat'ie eigen baas is, maar dat zijn we met betrekking tot kerkgang toch ook?)
:)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: oktober 30, 2003, 02:31:44 pm »
In sommige kerken zijn er enthousiaste jongeren die een praise-dienst willen beleggen. Kerkenraad vindt het oké, máár een praise-dienst is geen volwaardig alternatief voor de tweede dienst op zondag, met als gevolg dat er op zondag 3 diensten worden gehouden... 's ochtends, 's middags en 's avonds.

Het 'leuke' is dan natuurlijk ook nog weer eens dat de organisatoren erop aan worden gekeken als ze niet bij de andere twee diensten óók aanwezig zijn. Zo krijg je wel erg strak gebeuren.

Maar die praise-diensten zijn wel gaaf trouwens :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

BMR

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: oktober 30, 2003, 08:56:14 pm »
Citaat
op 26 Oct 2003 19:26:56 schreef Bert Jan Souman:

Een paar argumenten om te zoeken naar nieuwe vormen:
- we leven niet meer in een langzame, beeldloze cultuur. In zo'n cultuur ontstond het huidige ritme van twee diensten;

quote]

Hoe kom je daar nou bij? Je weet kennelijk weinig af van de geschiedenis van de gereformeerde kerk in de zestiende en zeventiende eeuw. Ik adviseer je het boek 'Bavianen en Slijkgeuzen' eens te lezen van A.Th. van Deursen (tot nu toe de expert op het gebied van de kerkgeschiedenis van de Nieuwe Tijd). Geeft je de mogelijkheid de volgende keer met juiste argumenten te komen.

BMR

jwoosterkamp

• "Humor is balsem voor de ziel,
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: oktober 30, 2003, 09:36:27 pm »

quote:

op 30 Oct 2003 01:55:22 schreef Brug:
Ok, ik was de discussie begonen het wasvrijdag en een beetje laat. Dus m`n argumeneten waren misschien een beetje slap. Ik zal nog ene keer een uitgebreide uitleg geven om jullie allen te overtuigen maar nu geef ik ook (weer) simpele argumenten

Dat veel van jullie twee keer naar de kerk gaan vind ik echt belachelijk. Je gaat toch ook niet twee keer per dag naar je werk, zelfs een work a holic niet. Zo ga je ook niet twee keer per dag naar school. Sterker nog, als je daar tussen uren hebt wordt iedereen kwaad. Je gaat ook niet `s ochtens even naar je vriendin en `s avonds even naar je vriendin. Nee, als je kunt kiezen ga je liever één keer langer, kun je namelijk een dieper en fijner gesprek voeren.

Wiskundig klopt het trouwens ook.

2 x 1 = 2
1 + 1 + 1 = 3 (en dan ook nog de bonus van de extra woensdagdienst) +1 = 4

Het is alleen een beetje jammer dat iedereen zo zwaar weegt aan die 2(x) en 1(uur)
verander die 2 in 1 en die 1 in 3.

Ohja, ik ben niet te lui, stel m`n familie niet voorop en het gaat niet om het eten. Alleen als de kerk iets niet logisch organiseerd moet je dat veranderen.

Sinds wanneer is de kerk georganiseerd volgens de wetten van de logica.
Jammer dat sommige kerkmensen geprogrammeerde ritmedieren zijn, die niet kunnen leven met het Mysterie van het geloof, dat zich ontrekt aan alle wetten van onze logica. Opdat de mens nederig blijft voor de grootheid van dat mysterie. Gelukkig is JHWH ook niet na te rekenen, hetgeen sommige debaters in dit forum wel schijnen te denken. JHWH is de Gans Andere die zich verlaagt heeft om in ons beperkte blikveld opgemerkt te kunnen worden. Laten we van dat Mysterium Fidei
afblijven.
Wat de 2 diensten betreft, het lijkt me weinig zinvol om elkaar de maat te nemen op het punt van kerkgang.
jwo VDm

Frank)

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: oktober 31, 2003, 04:00:47 pm »
Ik zal 1 dienst wel voldoende vinden op zondag. Maak die uitgebreider. Maarja, volgens mij komen we er toch niet uit; het is maar net wat jij fijn vind.
Bij ons, in de gemeente, zijn ze er serieus aan het nadenken over andere vormen, ik zal is vragen wat voor voorstellen er liggen.

Groeten Frank

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 31, 2003, 04:49:54 pm »

quote:

op 30 Oct 2003 12:50:45 schreef Picardijn:
[...]
Gaat mij er niet om iedereen te bekeren tot de evangelische gemeente, integendeel zelfs. Zou graag willen dat iedereen die probeert van de GKV een evangelische gemeente wil maken eens zou opstappen.

En bedankt Picardijn. Ook een manier om elke discussie over vernieuwing die maar enigzins evangelisch ruikt te veroordelen. Waarom lees je dit topic eigelijk?
Verder niet persoonlijk bedoeld maar met dit soort opmerkingen breek je meer af dan dat je positief met je naaste meedenkt. Ik wordt moe van de mensen die evangelisch-bezwaarde (wat een term) gereformeerden gelijk stellen aan evangelischen.

Brug,
Ik denk al vele jaren over een andere indeling van onze kerkdiensten. Het is soms stuitent om te merken hoe heilig dat 2 keer gaan voor de mensen is geworden. Het is haast een verdienste geworden. Als ik maar 2 keer ga...dan is God wel tevreden over me of zoiets. Geldt niet voor iedereen maar je proeft het ook hier weer terug. Nadenken over alternatieven wordt al bij voorbaat in een kwaad daglicht gezet tenzij het over alternatieven in de vormen gaat.
Dat de 2e dienst minder wordt bezocht speelt geen rol voor me. Mag ook geen argument zijn/worden. Het zit hem meer in praktische argumenten zoals de hele indeling van de rustdag en de overige dagen. Steeds meer kwam ik daarbij uit op een indeling die jij nu voorstelt inclusief een dienst op een andere dag om God ook meer bij de week te betrekken. Ik ben blij dat veel mensen dat al doen in het priveleven...maar waarom niet gemeentebreed?
Het argument dat 1 dienst al zeer vullend kan zijn onderschrijf ik. Bij 2 preken blijft van beiden wel iets hangen maar de hele samenhang gaat wat verloren. Bij ons is er nu een (theoretisch) onderscheid tussen de diensten. In de morgen een vierdienst (meer zingen) en in de middag een leerdienst (cathechismus). Mijn inziens geen succes. Het verschil is nauwelijks op te merken.
Ik zeg niet dat 1 dienst het summum is.  Misschien dat we uiteindelijk wel weer op 2 of meer diensten uitkomen. Maar als we het niet eens mogen proberen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 31, 2003, 05:48:15 pm »

quote:

Dus de kerk moet maar wereldgelijkvormig worden?  

Kijk uit wat je zegt. Je beschuldigt mensen hier van afgoderij... terwijl ze juist God zoeken en Hem dichterbij willen voelen, meer van Hem willen leren, Hem beter willen kunnen dienen, (met heel je hart, ziel, verstand en al je krachten)

En dan kom je met als tegenargument: dat wilde Israel ook met het gouden kalf doen. Alsof proberen te bereiken dat je in de kerk God met al je mogelijkheden kunt aanbidden te vergelijken is met het maken van een afgodsbeeld.

Bedankt voor je nuttige bijdrage en denk voortaan es na voor je wat zegt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 31, 2003, 11:17:19 pm »
HALLOOOOOO!!!!

Leuk dat jullie allemaal zo gezellig doorkeuvelen over één kerdienst, maar heeft er al iemand een oplossing voor de werkenden-op-zondag  bedacht ?   :?

Al vast bedankt !  :+

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 31, 2003, 11:24:09 pm »

quote:

op 31 Oct 2003 23:17:19 schreef macguinness:
HALLOOOOOO!!!!

Leuk dat jullie allemaal zo gezellig doorkeuvelen over één kerdienst, maar heeft er al iemand een oplossing voor de werkenden-op-zondag  bedacht ?   :?

Er is al meerdere keren een dienst doordeweek als optie genoemd. Zou dat helpen?

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 31, 2003, 11:28:59 pm »

quote:

op 31 Oct 2003 23:24:09 schreef Zijnkind:
[...]

Er is al meerdere keren een dienst doordeweek als optie genoemd. Zou dat helpen?

Nee, natuurlijk niet.
Doordeweeks wordt er ook savonds gewerkt, en dat gebeurt vaak door de zelfde mensen die ook zondags moeten werken.

Volgende optie a.u.b.  :+

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: oktober 31, 2003, 11:34:23 pm »

quote:

op 31 Oct 2003 17:48:15 schreef Marnix:
Kijk uit wat je zegt. Je beschuldigt mensen hier van afgoderij... terwijl ze juist God zoeken en Hem dichterbij willen voelen, meer van Hem willen leren, Hem beter willen kunnen dienen, (met heel je hart, ziel, verstand en al je krachten)

En dan kom je met als tegenargument: dat wilde Israel ook met het gouden kalf doen. Alsof proberen te bereiken dat je in de kerk God met al je mogelijkheden kunt aanbidden te vergelijken is met het maken van een afgodsbeeld.

Niet om je post en intenties de grond in te boren, maar misversta hem niet hij is (m.i. terecht) bezorgd, tegenwoordig zijn mensen steeds meer geneigd God 'naar zich toe te trekken' en m.n. op deze manier "dichter bij God" willen staan.
Dat kan ook te ver gaan, God bevindt zich niet op ons niveau, maar een stuk hoger, Hij daalt af naar ons, wij kunnen onze relatie met God niet te dichtbij onszelf brengen alsof Hij zomaar een vriend is. Je ziet veel dat dat gebeurd op menselijke gronden, en dan maak je van God een vriendje van je terwijl Hij veel meer is, nl. onze schepper en verlosser.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: oktober 31, 2003, 11:39:30 pm »

quote:

op 31 Oct 2003 23:28:59 schreef macguinness:
Volgende optie a.u.b.  :+

Dit is wel een heel erg passieve en recalcitrante houding :?

Denk je zelf aan opties? deel ze met ons :)
Iets meer input mag ik toch wel verwachten, dit ben ik niet van jou gewend macguinness, ik heb intelligenter posts van jou gezien...

Ik hoop dat je beseft dat het merendeel van de mensen in het weekend en 'savonds vrij is dus midden op de dag een dienst beleggen lijkt mij niet erg practisch aangezien 70-80% van de leden dan werkt, hoewel het me wel een mooie optie lijkt om door-de-weeks een dienst te hebben waar men heen kan gaan, maar practisch is dat haalbaarder om dat 'savonds te doen, helaas.

Daarbij komt dat de meeste mensen die in het weekens en 'savonds werken ook gelegenheid krijgen minstens een avond in de week vrij te hebben/nemen om een dienst te bezoeken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: oktober 31, 2003, 11:57:19 pm »

quote:

op 31 Oct 2003 23:28:59 schreef macguinness:
Nee, natuurlijk niet.
Doordeweeks wordt er ook savonds gewerkt, en dat gebeurt vaak door de zelfde mensen die ook zondags moeten werken.

Dan zijn er erg veel mensen op zaterdag vrij....maar een dienst op die dag zal de sabbath discussie nodeloos aanwakkeren en wordt ongetwijfeld ook verbonden met de rooms katholieke kerk. M.a.w...Ik zie geen probleem :+ voor een dienst op zaterdag hoor, als jij alle andere dagen moet werken  
Waar een wil is........

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: november 01, 2003, 11:42:03 am »

quote:

op 31 Oct 2003 23:17:19 schreef macguinness:
HALLOOOOOO!!!!

Moet je Rooms Katholiek worden  :+ kun je op vrijdagavond.
Liefde is vreemd

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: november 01, 2003, 11:58:56 am »

quote:

op 31 Oct 2003 17:48:15 schreef Marnix:
[...]

Laurens beantwoord geheel mijn intentie met de post.
Je moet niet proberen de smalle weg breder te maken dan hij is, het gevaar is dat je er dan vanaf valt. Het gouden kalf haal ik aan omdat men kan leren van de steeds wederkerende fout van de mensen die God aanbidden.
Liefde is vreemd

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: november 01, 2003, 09:38:22 pm »

quote:

op 01 Nov 2003 11:58:56 schreef Picardijn:
Laurens beantwoord geheel mijn intentie met de post.
Je moet niet proberen de smalle weg breder te maken dan hij is, het gevaar is dat je er dan vanaf valt. Het gouden kalf haal ik aan omdat men kan leren van de steeds wederkerende fout van de mensen die God aanbidden.

Waarmee je weer op hetzelfde uitkomt...namelijk dat er geen discussie mogelijk zou zijn over hoe God te dienen.
Het is echter wel erg hoogmoedig om te stellen (want dat doe je feitelijk) dat de frequentie en manier van diensten vieren waarmee jij en ik opgegroeid zijn de enige ware is. En laten we eerlijk zijn...die diensten zijn in ieder geval qua vorm al redelijk veranderd in de loop der jaren. Wel nu, de frequentie van de diensten raakt net zo min de inhoud ervan en valt m.i. dus ook onder de "vorm". Waarom zou dat niet besproken mogen worden en moet je dan maar naar een ander kerkverband zoals je nu al meerdere keren hebt betoogd?

Het jezelf dichter bij God brengen lijkt me een heel andere discussie en hier niet ter zake. Je kunt jezelf afvragen of dat niet altijd je drijfveer moet zijn. Uiteraard daarbij God niet als vriendje maar als HEER en hemelse Vader beschouwend. Beide kanten. In evenwicht. Maar van een inhoudelijke goede dienst mag je verwachten dat dit wel goed zit. Anders hebben we het inderdaad niet meer over een gereformeerde dienst lijkt me.

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: november 01, 2003, 09:40:40 pm »
Lijkt me zalig om de hele Zondag in de gemeente te vertoeven!
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: november 01, 2003, 09:54:55 pm »
Een niet al te radicaal voorbeeld. Laat de zondag zo als ie is....2 diensten. Organiseer daarnaast een dienst op bv. woensdag zoals nu al vaak op bid- en dankdag het geval is. Ga niet verplichten dat mensen naar alle diensten moeten komen. (Uiteraard is totale afwezigheid uit den boze)
Indeling van de diensten hoeft (nog) niet te wijzigen. Het gaat puur om frequentie en verdeling over de zondag/week van het ontmoeten van God en je naasten in de gemeente.
Het zal mij benieuwen hoe de kerkleden hiermee om zullen gaan.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: november 01, 2003, 09:57:30 pm »

quote:

op 01 Nov 2003 21:40:40 schreef fruitbat:
Lijkt me zalig om de hele Zondag in de gemeente te vertoeven!
Alleen maar zondag? Ik beleef de gemeenschap der heiligen gelukkig elke dag  O-)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: november 02, 2003, 02:32:17 pm »

quote:

Niet om je post en intenties de grond in te boren, maar misversta hem niet hij is (m.i. terecht) bezorgd, tegenwoordig zijn mensen steeds meer geneigd God 'naar zich toe te trekken' en m.n. op deze manier "dichter bij God" willen staan.
Dat kan ook te ver gaan, God bevindt zich niet op ons niveau, maar een stuk hoger, Hij daalt af naar ons, wij kunnen onze relatie met God niet te dichtbij onszelf brengen alsof Hij zomaar een vriend is. Je ziet veel dat dat gebeurd op menselijke gronden, en dan maak je van God een vriendje van je terwijl Hij veel meer is, nl. onze schepper en verlosser.
Dus? Moet het maar iets afstandelijks worden, geloven? God ging in het paradijs 's avonds regelmatig een wandeling maken met Adam... Henoch wandelde met God. Jezus noemt ons niet vrienden maar zelfs broers en zussen.... Over een intieme relatie gesproken.... God noemt ons in de bijbel zelfs Zijn bruid, aanstaande vrouw.... God komt inderdaad dichtbij.... maar je kunt ook als Hij te dichtbij komt dat af gaan stoten. God wil het liefste dat wij een intense relatie met hem hebben... dat je close bent met God. Hij wil een Vader zijn.... een vader is niet afstandelijk... maar juist heel dichtbij. Dat wil God dan ook graag... de vraag is, willen wji het ook? Of zjin we daar bang voor en houden we Hem een beetje op een afstand?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: november 02, 2003, 02:49:27 pm »
Whoei! wat een post ;)

Zoals ik zei: niet om je post en intenties de grond in te boren...

En natuurlijk heb je gelijk, maar het probleem wat zich de laatste tien jaar erg veel voordoet is het probleem dat ik beschreef, dat mensen zichzelf oneigenlijk  'omhoog' of God 'omlaag' trekken vanwege de 'persoonlijke' ervaring, natuurlijk is die ervaring opzich niet verkeerd, zeker niet --> te wensen zelfs, maar het gevoel is een gevolg van onze relatie met God, het moet niet de drijfveer zijn.
En dat is wat erg veel gebeurd, de zaken worden omgedraaid en dat kan een gevaar zijn.

Tot zover mijn idee hierover, ik, en Picardijn neem ik aan ook, probeerde een beetje nuance aan te brengen aangaande deze ontwikkelingen.
Doe er je voordeel mee, neem het desnoods voor kennisgeving aan, geen reden dus om over door te steggelen.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: november 02, 2003, 09:05:19 pm »

quote:

op 31 Oct 2003 23:39:30 schreef Laurens:
[...]

Dit is wel een heel erg passieve en recalcitrante houding :?

Denk je zelf aan opties? deel ze met ons :)
Iets meer input mag ik toch wel verwachten, dit ben ik niet van jou gewend macguinness, ik heb intelligenter posts van jou gezien...

Mijn idee is: gewoon laten zoals het is.
Kijk, als er mensen zijn die het te veel moeite vinden om twee keer naar de kerk te gaan op zondag, dan vind ik dat heel erg jammer, en ik begrijp het ook niet zo goed eerlijk gezegd. Niet iedereen is in de gelegenheid om dan die ene keer naar de kerk te gaan op zondag, en als je dus één dienst afschaft ontneem je die mensen hun mogelijkheid om naar de kerk te gaan.(en dat zijn er toch meer dan je denkt)

Ik denk dat de meeste mensen toch wel tevreden zijn met de situatie zoals die nu is.
Een extra dienst op een doordeweekse dag organiseren is een prima idee, dan kunnen we misschien ook eens wat meer "experimenteren" met andere vormen, die bijvoorbeeld de jeugd meer aanspreekt, en als dat bevalt kunnen we het misschien ook op de zondagen toepassen, je moet nooit de dingen te snel willen veranderen denk ik. Alles op z'n tijd.

Zo, intelligent genoeg Laurens ?   :)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: november 02, 2003, 10:50:26 pm »

quote:

op 02 Nov 2003 21:05:19 schreef macguinness:
Zo, intelligent genoeg Laurens ?   :)

Now we're talkin' :)

Misschien was het verstandig om daar gelijk mee te komen of om je vraagstelling (die je neem ik aan stelt om mensen na te doen denken) wat subtieler te formuleren ;)

Goed idee btw, ik denk dat dat idd een goede weg is om te gaan.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: november 03, 2003, 12:24:49 pm »

quote:

op 01 Nov 2003 21:38:22 schreef Zijnkind:
[...]

Waarmee je weer op hetzelfde uitkomt...namelijk dat er geen discussie mogelijk zou zijn over hoe God te dienen.
Het is echter wel erg hoogmoedig om te stellen (want dat doe je feitelijk) dat de frequentie en manier van diensten vieren waarmee jij en ik opgegroeid zijn de enige ware is. En laten we eerlijk zijn...die diensten zijn in ieder geval qua vorm al redelijk veranderd in de loop der jaren. Wel nu, de frequentie van de diensten raakt net zo min de inhoud ervan en valt m.i. dus ook onder de "vorm". Waarom zou dat niet besproken mogen worden en moet je dan maar naar een ander kerkverband zoals je nu al meerdere keren hebt betoogd?

Het jezelf dichter bij God brengen lijkt me een heel andere discussie en hier niet ter zake. Je kunt jezelf afvragen of dat niet altijd je drijfveer moet zijn. Uiteraard daarbij God niet als vriendje maar als HEER en hemelse Vader beschouwend. Beide kanten. In evenwicht. Maar van een inhoudelijke goede dienst mag je verwachten dat dit wel goed zit. Anders hebben we het inderdaad niet meer over een gereformeerde dienst lijkt me.

De kern van het verhaal is toch jezelf dichter bij God willen begeven. De vorm van de "eredienst" is hier vrij belangerijk in.
Het word zo gebracht dat de huidige/vroegere vorm van de kerkdienst niet meer toereikend is om een goed lichaam te kunnen vormen.
Daarmee stel ik helemaal niet dat de manier die jij kent (ik ken er wat meerdere door mijn contacten met meerdere kerkvormen) de enige ware is.

Wat ik zie is dat er veranderingen worden doorgevoerd alleen geen verbeteringen. Waarom achter bepaalde zaken aanhollen die in andere kerken al worden gepractiseerd? Kun je toch beter overstappen naar een andere kerk?
De tijdstippen van de kerkdiensten mogen best ter discussie gesteld worden...kerkdiensten die om 3 uur worden gehouden (dit omdat de boeren de koeien konden melken) kunnen best weer teruggebracht worden naar 5 uur.
Kerken met een grote van meer dan 500 opsplitsen in kleinere gemeenten.
Eventueel invoeren van een derde kerkdienst vind ik geen probleem.
Het voor of na de kerkdienst houden van extra zangdiensten/speciale diensten vind ik geen probleem.  

Maar dan raak je de kern weer van de discussie er is geen tijd voor bij de mensen om dit vol te kunnen houden vanwege de toch al volle agenda....dus moet het maar in de kerkdienst worden gegoten. Om zodoende extra tijd voor extra dingen over te houden.
Liefde is vreemd

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: november 03, 2003, 01:23:09 pm »

quote:

Wat ik zie is dat er veranderingen worden doorgevoerd alleen geen verbeteringen. Waarom achter bepaalde zaken aanhollen die in andere kerken al worden gepractiseerd? Kun je toch beter overstappen naar een andere kerk?

Omdat de kerk ook een hoop positieve dingen heeft. Bovendien stappen er al zoveel mensen over naar charismatische kerken... en daar is de kerk niet blij mee... Je kunt beter kijken hoe je die mensen vast kunt houden...

En daarnaast... het valt me op dat bij vormen zo naar de kerkleden wordt gekeken... wat vinden die er van.... maar wat te denken van de niet-gelovigen? Doen we er alles aan om die ook binnen te krijgen? Ik heb het idee dat daar niet genoeg naar wordt gekeken.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: november 03, 2003, 01:54:53 pm »

quote:

op 03 Nov 2003 13:23:09 schreef Marnix:
[...]

Omdat de kerk ook een hoop positieve dingen heeft. Bovendien stappen er al zoveel mensen over naar charismatische kerken... en daar is de kerk niet blij mee... Je kunt beter kijken hoe je die mensen vast kunt houden...

En daarnaast... het valt me op dat bij vormen zo naar de kerkleden wordt gekeken... wat vinden die er van.... maar wat te denken van de niet-gelovigen? Doen we er alles aan om die ook binnen te krijgen? Ik heb het idee dat daar niet genoeg naar wordt gekeken.

Waarom zou je de vorm moeten veranderen om mensen die over willen stappen naar een charismatische kerk? Laat ze gaan in plaats van kunstmatig vasthouden.
De mensen die niet-geloven daarvoor de kerkdienst veranderen? Omdat de vorm niet goed genoeg is? Misschien moet je eerst eens kijken naar de mensen in de kerk....genoeg reden om buitenkerkelijk dingen te laten gebeuren dat er meer gemeeschapszin komt. Maar het moet perse in de uurtjes op zondag, omdat de mensen buiten die uurtjes op zondag geen tijd hebben voor de kerk.
Liefde is vreemd

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: november 03, 2003, 07:50:24 pm »

quote:

op 03 Nov 2003 12:24:49 schreef Picardijn:
De kern van het verhaal is toch jezelf dichter bij God willen begeven. De vorm van de "eredienst" is hier vrij belangerijk in.
Het word zo gebracht dat de huidige/vroegere vorm van de kerkdienst niet meer toereikend is om een goed lichaam te kunnen vormen.
Daarmee stel ik helemaal niet dat de manier die jij kent (ik ken er wat meerdere door mijn contacten met meerdere kerkvormen) de enige ware is.Wat ik zie is dat er veranderingen worden doorgevoerd alleen geen verbeteringen. Waarom achter bepaalde zaken aanhollen die in andere kerken al worden gepractiseerd? Kun je toch beter overstappen naar een andere kerk?  

Ook ik heb meerdere diensten bezocht varierend van alle gereformeerde gezindten, diverse hervormde gezindten, evangelisch en Rooms katholiek. Daarnaast diverse buitenlandse diensten. Waar het omgaat is dat de inhoud van Gods woord het beste in de gkv wordt samengevat naar mijn inzien. Het gaan naar een andere kerk is daarom niet zo aanvaardbaar voor mij als dat blijkbaar voor jou is. Daarnaast is er ook nog eens zoiets als gemeenschap der heiligen die je in de 1e plaats hebt met de gelovigen direct om je heen zoals familie en kerk. Daar geeft God je ook een verantwoording in!
Ik merk echter tegelijker tijd op dat die gkv-se woordverkondiging niet altijd even goed vormgegeven is. Er bestaat zowiezo geen ideale vorm. Daarvoor verschillen smaken te veel. Ook tijdsinvloeden ontkom je niet aan. De bijbel geeft ook al geen kerkorde. Het vormingsproces van de diensten is van alle tijden. Het proces zal nooit stilstaan. Alleen als er geen proces meer is. In andere woorden: er geen verlangen meer is om dichter bij God te komen.
Ondanks dat ik niet wil overstappen naar een andere kerk besef ik echter wel dat er veel te leren valt van mede christenen. Het valt me van je tegen dat jij ondanks je kennis van hun diensten er verder niets mee wil doen. We hebben met elke kerk wel iets gemeenschappelijk. Waarom zou dan een verandering afgekeurd moeten worden enkel en alleen omdat het al in een andere kerk wordt gepractiseerd? Dan is je blik wel erg smal.....
Je opmerking dat er geen verbeteringen zijn onderschrijf ik absoluut niet. Maar dat kun je alleen op plaatselijk niveau beoordelen.

quote:

De tijdstippen van de kerkdiensten mogen best ter discussie gesteld worden...kerkdiensten die om 3 uur worden gehouden (dit omdat de boeren de koeien konden melken) kunnen best weer teruggebracht worden naar 5 uur.
Kerken met een grote van meer dan 500 opsplitsen in kleinere gemeenten.
Eventueel invoeren van een derde kerkdienst vind ik geen probleem.
Het voor of na de kerkdienst houden van extra zangdiensten/speciale diensten vind ik geen probleem.

Wat is het verschil tussen een kerk- en een zangdienst? Wij zingen in de kerkdienst :).

quote:

Maar dan raak je de kern weer van de discussie er is geen tijd voor bij de mensen om dit vol te kunnen houden vanwege de toch al volle agenda....dus moet het maar in de kerkdienst worden gegoten. Om zodoende extra tijd voor extra dingen over te houden.
Nee. Dit is niet de motivatie van voorstanders van 1 dienst. Tenminste niet zoals je het hier verwoord. Het beter beleven van een (de) dienst(en), het werkelijk hebben van een rustdag, het vieren van de dienst en contact met God ook op andere dagen. Dat zijn enkele argumenten waarmee ik nadenk over het indelen van de dienst aan God. Niet tijdgebrek maar een betere besteding van tijd (met God).

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: november 03, 2003, 08:54:14 pm »

quote:

Waarom zou je de vorm moeten veranderen om mensen die over willen stappen naar een charismatische kerk? Laat ze gaan in plaats van kunstmatig vasthouden.
De mensen die niet-geloven daarvoor de kerkdienst veranderen? Omdat de vorm niet goed genoeg is? Misschien moet je eerst eens kijken naar de mensen in de kerk....genoeg reden om buitenkerkelijk dingen te laten gebeuren dat er meer gemeeschapszin komt. Maar het moet perse in de uurtjes op zondag, omdat de mensen buiten die uurtjes op zondag geen tijd hebben voor de kerk.
Kortom... als mensen zich willen bekeren... prima... willen we zelf misschien ook nog wel wat voor doen... zolang ze maar niet in onze kerkdiensten komen want dan moeten we met ze rekening houden in de kerkdiensten zelf en dat willen we niet? Beetje cynisch maar goed... waarom mag dat niet in een kerkdienst?

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: november 05, 2003, 12:21:08 pm »

quote:

op 01 Nov 2003 21:54:55 schreef Zijnkind:
Organiseer daarnaast een dienst op bv. woensdag (...) Het gaat puur om frequentie en verdeling over de zondag/week van het ontmoeten van God en je naasten in de gemeente.
Het zal mij benieuwen hoe de kerkleden hiermee om zullen gaan.

En het zal mij benieuwen hoeveel dominees dan onder de werkdruk verdwijnen van het toneel....

Of had je in gedachte dat anderen dan de dienst voorgaan en dergelijke?