Auteur Topic: 1 dienst is voldoende, prima zelfs als je het goed benut  (gelezen 9103 keer)

Mart

• Bekijk profiel
1 dienst is voldoende, prima zelfs als je het goed benut
« Reactie #100 Gepost op: november 05, 2003, 01:17:15 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 12:21:08 schreef nitpicker:
[...]

En het zal mij benieuwen hoeveel dominees dan onder de werkdruk verdwijnen van het toneel....

Of had je in gedachte dat anderen dan de dienst voorgaan en dergelijke?
er staat nergens in de bijbel dat dominees moeten voorgaan in diensten. Ook in synagoges was het de gewoonte dat iedere man de wet en de profeten mocht lezen en verklaren. Natuurlijk moet een en ander ordelijk verlopen, maar scherpe richtlijnen bestaan daar niet voor. De liturgie hoe wij die nu hebben is ook maar een menselijke instellling. Het is goed dat er dominees zijn die gestudeerd hebben op Gods Woord, maar eigenlijk is de evangelieverkondinging niet voorbehouden aan dominees. Iedereen kan vol van de Geest spreken over en van God. Zelfs gewone vissers konden het..

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: november 05, 2003, 03:46:49 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 13:17:15 schreef _Mart_:
er staat nergens in de bijbel dat dominees moeten voorgaan in diensten. Ook in synagoges was het de gewoonte dat iedere man de wet en de profeten mocht lezen en verklaren. Natuurlijk moet een en ander ordelijk verlopen, maar scherpe richtlijnen bestaan daar niet voor. De liturgie hoe wij die nu hebben is ook maar een menselijke instellling. Het is goed dat er dominees zijn die gestudeerd hebben op Gods Woord, maar eigenlijk is de evangelieverkondinging niet voorbehouden aan dominees. Iedereen kan vol van de Geest spreken over en van God. Zelfs gewone vissers konden het..

De liturgie is vaak wel in de bijbel terug te vinden, hoe en wat weet ik zelf niet precies, maar mijn vader schijnt daar nog wel het een en ander over te weten, Hij loopt hier ook rond dus misschien reageert ie nog ;)

Wat betrft de preken, bij ons (NGK) kennen we naast de dominee's zgn. preekgerechtigden, dat zijn mensen die bewezen hebben dat zij ook een preek kunnen maken die voldoet aan de 'eisen' die in de Gereformeerde kerken aan een preek worden gestelt, vaak gaat het om mensen die op de een of andere manier theologie hebben bestudeerd/gestudeerd, of anderszins hebben bewezen dat ze capabel zijn een preek te maken. Dat zijn gewoon mensen met een reguliere baan die op de kansel kunnen staan bij gebrek aan een predikant.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: november 07, 2003, 11:21:35 pm »

quote:

op 05 Nov 2003 12:21:08 schreef nitpicker:
En het zal mij benieuwen hoeveel dominees dan onder de werkdruk verdwijnen van het toneel....
Of had je in gedachte dat anderen dan de dienst voorgaan en dergelijke?

Ik dacht niet direct aan andere voorgangers maar zie daar inderdaad wel meer mogelijkheden dan alleen predikanten. Lijkt me echter nu even te ver gaan. Wat werkdruk van dominees betreft...mijn ervaring daarmee is dat ze slecht zijn in het uit besteden van taken. De gemiddelde dominee wil graag pastor zijn van zo ongeveer elk gemeentelid (veel bezoeken), voorzitter van de kerkenraad en het moderamen (veel vergaderingen), hoofdredacteur van het kerkblaadje, afgevaardige voor alle classis en synode bijeenkomsten, lid zijn van op zijn minst de commisies die over liturgie en erediensten gaan (en mogelijk andere commisies) en natuurlijk alle diensten verzorgen. Vindt je het gek dat ze overwerkt worden..zelfs als ze geen enkele kritiek zouden krijgen. Een dominee is uiteindelijk maar 1 van de gemeenteleden ook al heeft ie meer gestudeerd.

Mijn ideaal zou trouwens 1 dienst op zondag en 1 op een doordeweekse dag (bv. woensdag) zijn zodat de netto werkdruk gelijk blijft. Wat diensten betreft dan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: november 08, 2003, 06:13:45 pm »
Citaat
op 07 Nov 2003 23:21:35 schreef Zijnkind:
[...]

Ik dacht niet direct aan andere voorgangers maar zie daar inderdaad wel meer mogelijkheden dan alleen predikanten. Lijkt me echter nu even te ver gaan. Wat werkdruk van dominees betreft...mijn ervaring daarmee is dat ze slecht zijn in het uit besteden van taken. De gemiddelde dominee wil graag pastor zijn van zo ongeveer elk gemeentelid (veel bezoeken), voorzitter van de kerkenraad en het moderamen (veel vergaderingen), hoofdredacteur van het kerkblaadje, afgevaardige voor alle classis en synode bijeenkomsten, lid zijn van op zijn minst de commisies die over liturgie en erediensten gaan (en mogelijk andere commisies) en natuurlijk alle diensten verzorgen. Vindt je het gek dat ze overwerkt worden..zelfs als ze geen enkele kritiek zouden krijgen. Een dominee is uiteindelijk maar 1 van de gemeenteleden ook al heeft ie meer gestudeerd.

De werkdruk van predikanten heeft weinig te maken met het al of niet houden van een tweede dienst. Maar wat je schrijft heeft natuurlijk wel belangwekkende kanten. Gelukkig kunnen die overbelaste predikanten van Mozes leren dat je kunt delegeren, en van de apostelen dat je taken kunt verdelen (oudelingen en diakenen)
En verder is het wat preekarbeid net als met de liturgie: er is van alles te bedenken aan voorwaarden, maar gedetailleerde beschrijvingen ontbreken in de Bijbel. En dat is meteen het aantrekkelijke: je hebt als christen in de kerk mogelijkheden (vanuit de bijbel) en verantwoordelijkheden (eer van God). En dan is het goed om op grond van de voorschriften en van de bedoelingen die je uit de Bijbel kunt halen een tweede dienst beleggen, liturgie vormgeven, ambtsdragers aanstellen en nog veel meer. Maar het is niet goed om dat in het wilde weg te doen. Als je als gezamenlijke kerken daarover afspraken maakt is het gevaar van uitglijders en zo al een stuk minder. En het ene kerkgenootschap komt bij andere detail-invullingen uit dan het andere kerkgenootschap. En toch gebaseerd op de Bijbel. Dan kun je ook meteen zien dat het allemaal best goed kan gaan als je voor specifieke invullingen (zoals niet-predikanten op de preekstoel) gevaren ziet, en van de ongewenste ontwikkelingen kunnen anderen weer leren en hun voordeel doen.
Overigens, ik zwerf af en toe rond maar heb niet altijd gelegenheid om te reageren.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: november 12, 2003, 04:30:48 pm »
Wie gaan de mooie constructieve ideeën nu eens bundelen in een officieel voorstel? En hoe gaan we dat organiseren? Ik wil me wel aanbieden, maar ben voor een dergelijke klus pas na januari 2004 beschikbaar wegens studieverplichtingen (een vijftal scripties voor die tijd is wel genoeg).
Marnix? MacGuinness? Van jullie weet ik me in elk geval positieve reacties te bedenken. Interesse? Anderen misschien die ik vanwege het snelle bladeren misschien wat over het hoofd zie?

Ik hoop in elk geval dat er iets positiefs mee gebeurd. En dat betekent vooral bij de eigen kerk blijven en deze tot steun doen zijn om te groeien als gemeente Gods! Want, en dan richt ik me weer even tot Picardijn in het bijzonder, naar een andere kerk gaan en de anderen laten zitten lijkt me niet echt getuigen van christelijk gedrag. Met elkaar het gesprek aangaan, zoals binnen dit forum, daar hebben we wat aan. Daarom wil ik ook jou, Picardijn, wel vragen of jij mee wilt doen aan de werkgroep zoals ik die hier nu voorstel.

:?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis