Auteur Topic: Hoe zit het nou? Vrij, vrij van de wet.... vertaling..... uitleg  (gelezen 11368 keer)

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
Hoe zit het nou? Vrij, vrij van de wet.... vertaling..... uitleg
« Reactie #100 Gepost op: februari 05, 2004, 07:32:37 pm »
maar ja, pak eens een andere bijbel vertaling
Of ga eens opzoeken wat het worod gehenna werkelijk betekent, want dat is wat er in het grieks staat voor woord..

En nee de ziel is niet onsterfelijk...
Er zijn zoveel teksten die aangeven dat de ziel sterft:
"de ziel die zondigt, die sterft" bijv
moet ik er meer geven?
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: februari 05, 2004, 07:41:30 pm »
Adam WERD een levende ziel...

Bijbel zegt dat dieren ook zielen ZIJN. Geloof je ook dat dieren onsterfelijke ziel hebben (Gen. 1:20, 21, 24, 25; Lev. 24:17, 18; Openb. 16:3)

Ziel heeft bloed, eet en kan sterven sterven: Jer 3:34, Le 7:18; Ezech. 18:4; Hand. 3:23;

Met de ziel wordt gewoonlijk de mens aangeduidt, het leven, bijvoorbeel spreekwoord: Hoe meer zielen hoe meer vreugd...

Bijbelteksen, mens is een ziel: Ge 2:7, 1 Kor 15:45; Joz 11:11; Han 27:37

Leven als een persoon of schepsel is een ziel, ziel is geen geest: Joh 10:15; Lev 17:11;

Levenskracht die zielen kracht geeft, of activeert, of tot leven brengt, wordt "geest" genoemd: Ps 146:4, 104:29

Bij dood keert macht over levenskracht bij God terug, dus de ziel vergaat dan: Pr 12:7

Alleen God kan levenskracht in werking stellen, dus kan een ziel laten leven of sterven...: EZ 37: 12-14
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: februari 05, 2004, 07:47:11 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 19:32:37 schreef reindertje:
maar ja, pak eens een andere bijbel vertaling
Of ga eens opzoeken wat het worod gehenna werkelijk betekent, want dat is wat er in het grieks staat voor woord..

Wat staat er in de grondtekst?

quote:

En nee de ziel is niet onsterfelijk...
Er zijn zoveel teksten die aangeven dat de ziel sterft:
"de ziel die zondigt, die sterft" bijv
moet ik er meer geven?

Dat duidt op het sterven hier op aarde. Onze ziel, ons wezen houdt nooit op te bestaan. Of je hebt het eeuwige leven bij God, of je hebt het eeuwige leven zonder God........toch?!

Even off-topic, ik las dat jij een Jehova getuige bent.....dan heb je dus een andere Bijbel. Wat zijn de wezenlijke verschillen tussen jouw Bijbel en mijn Bijbel?

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: februari 05, 2004, 07:53:26 pm »
Ik lees ook uit andere bijbels hoor...

kom s ff bij msn online ok, keeskareldevries@hotmail.com

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: februari 05, 2004, 07:54:10 pm »
ik snap nl niet meer wat je bedoeld

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: februari 05, 2004, 08:00:13 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 19:53:26 schreef reindertje:
Ik lees ook uit andere bijbels hoor...

kom s ff bij msn online ok, keeskareldevries@hotmail.com
Ik heb geen msn........

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: februari 05, 2004, 08:06:08 pm »
wat voor chat heb je wel?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: februari 05, 2004, 08:53:56 pm »
Gewoon via het forum of via email heidi@gelooft.nl

geen chat dus.

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: februari 05, 2004, 10:00:07 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 19:47:11 schreef Heidi:

Dat duidt op het sterven hier op aarde. Onze ziel, ons wezen houdt nooit op te bestaan. Of je hebt het eeuwige leven bij God, of je hebt het eeuwige leven zonder God........toch?!
Wees gerust Heidi, wij ALLEN zullen eeuwig leven bij God hebben. Er zal geen jota uitgezonderd worden van "zijn zaligheid".

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: februari 05, 2004, 10:07:25 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 22:00:07 schreef Eduard:Wees gerust Heidi, wij ALLEN zullen eeuwig leven bij God hebben. Er zal geen jota uitgezonderd worden van "zijn zaligheid".
Eduard, alleen wie gelooft heeft eeuwig leven bij God.......de Bijbel is daar heel duidelijk over!

Johannes 3:36
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: februari 06, 2004, 12:56:37 am »

quote:

door Chaveriem op 03 Feb 2004 22:13  
Het woord vervangen komt in de tekst echter niet voor, evenals vervallen niet. Ook niet in B'rit HaChadasha (NT )

Heb 8,13
Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.

quote:

- Een heel nieuw tijdperk gaat in: dat van het Christendom: we moeten Christus navolgen, die op zijn beurt weer een volmaakte afspiegeling is van Gods Wil.

Chaveriem:
Waar staat dat? Het christendom is schuldig van de moord op Joden in Yerushalayim. Er bleven er slechts 2 leven..... volmaakte afspiegeling???????
Voor de duidelijkheid: Christus is de volmaakte afspiegeling van Gods wil….. Je wil toch niet beweren dat je wat er in naam van Christus gebeurt allemaal ook aan Hem toeschrijft…. Het is inderdaad wel beschamend wat de christenheid ervan heeft gemaakt…. Maar zie dat los van Christus, Die als enige volmaakt was….

Op het moment dat het ‘christendom’ staatsgodsdienst werd in 313 (?) bij Constantijn de Grote, heeft het zich verbonden met MACHT en dat is nooit de bedoeling geweest…..
Ik weet dat het vaak anders wordt uitgelegd maar in de gelijkenis van het mosterdzaadje zie je dat terug. Wat uit het mosterdzaadje groeit, is een grote boom, waarvan de takken totaan de hemel rijken.. En de vogelen des hemels nestelen zich daarin.
Het is tegennatuurlijk dat uit het mosterdzaadje een grote boom groeit… Het was dus niet de bedoeling…
De vogelen des hemels zijn de boze machten (vergl. De uitleg bij de gelijkenis van de zaaier: Mattheus 13: 3: ‘En Hij sprak tot hen vele dingen in gelijkenissen en zeide: Zie, een zaaier ging uit om te zaaien. 4 En bij het zaaien viel een deel langs de weg en de vogels kwamen en aten het op.’ De verklaring volgt in vers 18: Gij nu, hoort de gelijkenis van de zaaier.
19 Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is: dat is de langs de weg gezaaide
)
Zo zie je steeds weer terug dat de christenheid zich niet aan haar roeping heeft gehouden…. Je ziet dat in de bijbel steeds terugkomen – er wordt ‘dolik’ tussen de echte tarwe gezaaid. Haast niet te onderscheiden, het moet dan ook samen opgroeien tot de oogst…De gelijkenis van de vrouw die stiekem zuurdesem in het  meel doet is ook een beeld van het verkeerde wat ingebracht wordt in de christenheid en het in z’n geheel doortrekt… Zie Mattheus 13 voor de gelijkenissen van het koninkrijk…

Je kunt deze gedachte ook terugzien in de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaringen 2 en 3…daar staat o.a. elke keer genoemd; ‘Ik heb tegen u…..en dan worden er bepaalde dingen genoemd.
Je kunt wat er allemaal gebeurt is dus niet zien als "Gods wil".

quote:

Je kunt ervan uitgaan dat de belangrijkste dingen uit de wet die oorspronkelijk voor de Joden geschreven was, herhaald werden in het nieuwe testament, als 'wetten' voor ons in het christelijk tijdperk, voor een ieder die God wilde aanbidden..

Chaveriem:
Joden bestonden toen niet. Joden (Yehuda) bestaan uit de stammen Juda en Levi. Er ontbreken dus nog 10 stammen.

De wet is natuurlijk voor het gehele Israëlitische volk bestemd…De twaalf stammen….
Het 10-stammenrijk is in ballinschap gegaan en nog steeds niet teruggekeerd….
De twee stammen zijn wél teruggekeerd uit de Babylonische ballingschap….

Misschien staat het in jouw TeNaCH anders, maar in mijn Oude Testament staat dat het twee-stammenrijk bestond uit Juda en Benjamin…. Ook Levieten waren hierbij, zij hadden geen ‘erfdeel’ maar de ‘Heer’ was hun erfdeel (Numerie 18:20) zij deden dienst in de tempel…
Joden vandaag de dag in Israël zijn inderdaad van deze twee stammen Juda en Benjamin. Levieten kun je herkennen aan de achternaam “Cohen”….duidelijk ook te traceren in de tegenwoordige tijd.
Het valt dus nog wel eens mee met de kennis van Christenen van de TeNaCH… :)

quote:

Geloven is niet zo simpel?...... Gezien alles wat je schrijft, ik heb niet eens overal opgeschoten, weet je heel weinig hoe de Tora beleefd wordt. Toch aardig om te zien dat christenen precies weten hoe Joden moeten leven en hoe niet. Regelmatig bekruipt mij het gevoel dat de boodschap van een rebbe verworden is tot een christelijke vinding.

Die rebbe wordt anders wel Christus genoemd - 528 vindplaatsen in 496 verzen in het nieuwe testament….
Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt, maar die rebbe (bedoel je rabbi??) is voor mij niet alleen een rabbi, maar de Zoon van God. Als je ‘verworden’ zegt, snap ik eigenlijk niet wat je nog te discussiëren hebt met mensen die een romeinse scheldnaam aannemen en de joodse boodschap laten verworden tot een ‘christelijke vinding’. Dan wordt het meer een afzetten tégen dan een discussie óver….

Ik zou het op prijs stellen als jij eens duidelijk vertelde wat die Yeshua nu voor je betekent……hoe zie jij Hem, wat is Hij volgens jou wél en wat is Hij niet…
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2004, 01:02:30 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: februari 06, 2004, 01:37:41 am »

quote:

door Chaveriem op 04 Feb 2004 10:55  
maar het NT is veel meer een 'Joods' boek dan menigeen weet of wil weten. Een voorbeeld; Veel gelijkenissen die Yeshua vertelt komen gewoon uit de Talmud. Niets geen nieuwe verhalen, maar herhalen. Voorbeeld? De gelijkenis van de arme lazerus en de rijke man. Beide komen te overlijden. De rijke naar de hel en Lazerus bij Avraham op schoot. Ook dit is niet toevallig. Waar volgens de christelijke overleveringen Petrus bij de Hemelpoort zou staan, is dat in het Jodendom zo, dat je naar de Hemel gaat langs Avraham. Anyway, de rest van het verhaal kan je.

Elk evangelie laat Jezus zien vanuit een ander gezichtspunt…ze vullen elkaar aan.
Mattheus is het evangelie waar Jezus geschilderd wordt als de Koning der Joden,
Het evangelie van het koninkrijk wordt er heel duidelijk naar Joden toe, gebracht….
Alleen de Joden moesten Hem niet….
Matt. 23 :37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Volgens deze tekst zul je dit alles pas begrijpen als je Hem wil zien, als je Hem ziet als de Messias die komt in de naam van de Heer…Anders zal Hij voor jou een 'steen des aanstoots' blijven (of is dat niet zo)
Deze Jezus claimt van zichzelf het volgende:
Joh 5,39:
Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen,
Luc 24,27
En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.

Het hele oude testament spreekt van de Here Jezus…

En christelijke ‘overleveringen’ doe ik niets mee, ik houd mij aan de bijbel….
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: februari 29, 2004, 09:12:20 pm »
chaverim

ik vind het afschuwelijk wat ze hier tegen je zeggen en natuurlijk vooral die oeroude valse beschuldiging dat de Joden Jezus zouden hebben vermoord. Het echtpaar Goeree, zal ik maar zeggen. Reindertje is op het anti-semitische af.
Ik ben een tijd weg geweest en zie tot mijn verbijstering dat niemand z'n christelijke b.. heeft gebruikt om jou te steunen.
Je hebt gelijk: Jezus was volkomen Joods, naar geest ziel en lichaam, met een volmaakt geloof dat nergens met Mozes in strijd was.
Zijn tegenstanders waren inderdaad vooral de Sadduceeën. En de tegenstanders van de Joden zijn hun vriendjes.
Trek het je alsjeblieft niet aan. Ik schaam mij plaatsvervangend.
Voor mij is Jezus de messias, de ben David en de ben Josef, en DE messias is DE zoon van God.
Ik geloof wel dat zijn moeder zwanger was uit de Heilige Geest, die immers ook broedde op de wateren totdat de Schepper zijn woord sprak en het licht werd geboren.
Als jij moeite hebt met die geboorte van Jezus sta je niettemin dichterbij mij dan de reindertjes. Jouw geloof is echter en liefdevoller.
gideon

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: februari 29, 2004, 09:57:28 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 08:17:38 schreef reindertje:
En over christenen die de Joden doden? Ehm Joden die Gods zoon vermoord hebben? Die schreeuwden dat ze liever een moordenaar lieten leven dan Jezus Christus?

Vanavond een preek gehoord over Joh 3:14-15 hetgeen verwijst naar Num 21:9. In Numeri was het probleem niet de vurige slangen die het volk beten, maar het ongeloof, en de slang op de stok duidt op Gods genade en wijst vooruit naar Jezus. Genas de slang op de stok de mensen die gebeten waren? Nee, het was God, die daarvoor die slang in feite niet nodig had.
Zo is het ook met de kruisiging van Jezus. Er zijn verklaringen gezocht en bedacht waarom Jezus nu eigenlijk zo moest lijden. Ten diepste is het antwoord op die vraag: Omdat God het zo gewild heeft. De Joden waren hierbij (slechts) een instrument in Gods hand.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: maart 01, 2004, 01:45:40 pm »

quote:

ik vind het afschuwelijk wat ze hier tegen je zeggen en natuurlijk vooral die oeroude valse beschuldiging dat de Joden Jezus zouden hebben vermoord. Het echtpaar Goeree, zal ik maar zeggen. Reindertje is op het anti-semitische af.

Als Jezus in Nederland had geleefd.... hadden de nederlanders Hem vermoord. In het land waar Hij geboren zou worden zou Hij ook vermoord worden. Ik vind niet dat de joden meer schuld kan geven van deze moord dan iemand anders. Om het maar met Mel Gibson in een interview over The Passion, waarin hij antwoord gaf op de vraag of de film aanzet tot jodenhaat, te zeggen: De joden hebben Jezus niet vermoord. Ik heb Hem vermoord, ik sloeg de spijkers door Zijn handen.

Jezus stierf voor de zonden van alle mensen. Ieder mens die zonde doet heeft evenveel schuld aan zijn dood!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: maart 01, 2004, 03:21:00 pm »
de vervloekte film van Gibson heeft reeds een gigantische stroom van antisemitisme op gang gebracht. Wisten julie dat niet?
En dan exact als in de Middeleeuwen wanneer op goede vrijdag weer was gepreekt in dezelfde trant van de Joden die niet willen en de Joden die hadden vermoord.
Ook op dit forum hoor ik geluiden van "de Joden MOETEN en de Joden kEREN Jezus de rug toe, wijzen hem af enz enz.

Als het Wiesenthalcentrum terecht protesteert tegen die strekking begint het:
"ja, jullie willen natuurlijk niet dat het in de openbaarheid komt wat jullie hebben gedaan"
Nog even en de pogroms beginnen opnieuw.
Zelfs aan kerkmuren zijn al posters gesignaleerd met Jodenhaat, door de film.
Ga maar kijken op de website van het Wiesenthalcentrum.
Vrijgemaakten wordt wakker.
gideon

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: maart 01, 2004, 05:34:37 pm »
Ik voel me niet aangesproken, ik verwijt de joden niks.

Inderdaad, mensen die dat wel deden moeten wakker wakker worden. Laat die mensen blij zijn dat Jezus aan een kruis werd gehangen, anders hadden we helemaal geen reden om christenen te zijn.

Maar wangedrag van mensen, hoe slecht het oko is, mag nooit een reden zijn om het evangelie niet te vertellen en dat doet de film.

Helaas heb je in elke religie een groep extremisten die een hoop verpesten.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: maart 01, 2004, 07:45:27 pm »

quote:

op 01 Mar 2004 15:21:00 schreef gideon:

Ook op dit forum hoor ik geluiden van "de Joden MOETEN en de Joden kEREN Jezus de rug toe, wijzen hem af enz enz.

Vrijgemaakten wordt wakker.
Ik vind dit best wel moeilijk. Feit lijkt me dat de meerderheid van de Joden Hem afwijzen, mede door de schuld van 'ons' christenen in de geschiedenis. Maar is het wel zo dat ze Hem afwijzen en dat is ons voordeel zegt Paulus in de Rom.brief. Echter de meerderheid van het gojiem aanvaardt Hem ook niet. En alten we wel wezen, in de persoon van Pilatus zijn de heidenen even schuldig. Ieder mens is schuldig. dat mensen dan vanwege teksten de Joden gaan vervolgen baart mij zorgen. Maar aan de andere kant kan ik die teksten niet zomaar weglaten. Wel in wijsheid gebruiken, maar ik weet niet of ik dit altijd doe.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: maart 01, 2004, 09:17:44 pm »

quote:

op 29 Feb 2004 21:12:20 schreef gideon:
chaverim

Ik ben een tijd weg geweest en zie tot mijn verbijstering dat niemand z'n christelijke b.. heeft gebruikt om jou te steunen.
Je hebt gelijk: Jezus was volkomen Joods, naar geest ziel en lichaam, met een volmaakt geloof dat nergens met Mozes in strijd was.
Zijn tegenstanders waren inderdaad vooral de Sadduceeën. En de tegenstanders van de Joden zijn hun vriendjes.
Trek het je alsjeblieft niet aan. Ik schaam mij plaatsvervangend.
Voor mij is Jezus de messias, de ben David en de ben Josef, en DE messias is DE zoon van God.
Ik geloof wel dat zijn moeder zwanger was uit de Heilige Geest, die immers ook broedde op de wateren totdat de Schepper zijn woord sprak en het licht werd geboren.
Als jij moeite hebt met die geboorte van Jezus sta je niettemin dichterbij mij dan de reindertjes. Jouw geloof is echter en liefdevoller.

Beste Gideon,
Ik vind je bericht enigszins verwarrend in die zin dat je begint met uitspraken: 'ik vind het afschuwelijk wat ze hier tegen je zeggen en natuurlijk vooral die oeroude valse beschuldiging dat de Joden Jezus zouden hebben vermoord.' Heb je het over Reindertje of over iedereen die het niet met Chaveriem eens is; je hebt het ook over Reindertjes (meervoud)
In ieder geval gaan er wel mensen tegen Reindertje in, alleen misschien niet op dit punt. Hij zegt het natuurlijk vrij bot...
Op het gevaar af dat je mij ook ervan beschuldigt de Joden de schuld te geven van de kruisiging zou ik je dan toch willen vragen: Hoe lees jij het volgende gedeelte uit

quote:

Matt. 27
1 Toen het nu morgen geworden was, namen al de overpriesters en de oudsten des volks het besluit tegen Jezus om Hem te doden. ....20 Maar de overpriesters en de oudsten overreedden de scharen, dat zij om Barabbas zouden vragen, maar Jezus zouden laten ter dood brengen. 21 De stadhouder antwoordde en zeide tot hen: Wie van die twee wilt gij, dat ik u loslaat? Zij zeiden: Barabbas. 22 Pilatus zeide tot hen: Wat moet ik dan doen met Jezus, die Christus genoemd wordt? Zij zeiden allen: Hij moet gekruisigd worden! 23 Hij zeide: Wat heeft Hij dan toch voor kwaad gedaan? Zij schreeuwden des te meer: Hij moet gekruisigd worden! 24 Toen Pilatus zag, dat niets baatte, maar dat er veeleer oproer ontstond, nam hij water, wies zich de handen ten aanschouwen van de schare en zeide: Ik ben onschuldig aan zijn bloed; gij moet zelf maar zien, wat ervan komt. 25 En al het volk antwoordde en zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen! 26 Toen liet hij hun Barabbas los, maar Jezus geselde hij en hij gaf Hem over om gekruisigd te worden.

Kun je objectief lezen wat er staat? Ik zou wel eens willen weten van  hoe jij tegen deze teksten aankijkt....
Verder is het zo dat ik 'de Joden in het algemeen' niet er op aan kijk dat Jezus gekruisigd is met (laat ik het neutraal zeggen) duidelijke toestemming van het volk...... Ik kan het niet anders lezen dan dat het er staat.....
Mensen die om die reden antisemitisch zijn kan ik niet volgen, EN DAAR KLOPT VOLGENS MIJ OOK NIETS VAN. In ieder geval denk ik niet dat dat echte christenen kunnen zijn.
De zin: "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen" die uit de film van Mel Gibson is weggelaten, vind ik ook absoluut geen excuus om daar dan maar even voor vervulling van deze uitspraak te zorgen......Paulus was anders een voorbeeld van iemand die het zijn plicht vond - naar mijn ijver, zoals hij zegt, de gelovigen van de eerste gemeente (christenen) te vervolgen en om te brengen (toen hij nog Saulus was..)

Maar ik heb Chaveriem al uitgebreid uitgelegd dat het christendom niet is geworden zoals de bedoeling was.... Vals en echt leeft naast elkaar en wij kunnen aan de buitenkant niet altijd zien of iemand echt christen is of niet.....
Als christen heb ik juist LIEFDE voor de Joden, ook voor Chaveriem...... zij zijn Gods oogappel en naar het vlees broeders van de Here Jezus......
Wat mij als Christen PIJN doet, is het in twijfel trekken van de maagdelijke geboorte bijvoorbeeld: Dit is namelijk de kern van het Christendom omdat hiermee staat of valt of Jezus de Zoon van God is of alleen maar een goede Rabbi die de wet van Mozes volmaakt kon houden....
Het NT wordt onduidelijkheden verweten etc. Het is Gods woord en dit kan ik ook niet langs mijn koude kleren laten afglijden...... En is Jezus voor de zonden van bv. Chaveriem gestorven of vindt hij dat ook niet waar....dit is toch de basis van elke christen.

quote:

Chaveriem zegt:
Ik ben geneigd daarop 'ja' te zeggen, ware het niet dat een paar zaken in het NT domweg niet kloppen. B.v. in mattheus 1, waar staat dat er geschreven staat dat de messiach uit een maagd geboren wordt. In Yesajahu echter staat niet maagd, maar jonge vrouw.

quote:

Gideon zegt:
Ik zie bij Chaveriem de bedekking die er is en die pas door geloof in Jezus verdwijnt. Daar heb ik ook verdriet om, netzo als ik de Joden in Israel zie lijden en je weet dat dit pas voorbij zal zijn als ze Jezus zullen herkennen als degene die zij hebben doorstoken... (dit zeg ik niet om weer te beschuldigen: ik citeer alleen Zacharia 14); ik gun hem Christus zoals Hij is: de Zoon van God die ons in de vrijheid gesteld heeft en ons bij Zich wil hebben omdat hij van ons houdt.....
Jezus vraagt niet of ons geloof echt en liefdevol is, Hij vraagt of wij in Hem hebben geloofd als degene die komen zou om de zonde der wereld weg te doen
Alle kans dat we dan ook een echt en liefdevol geloof krijgen :)
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2004, 10:49:39 pm door Priscilla en Aquila »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: maart 01, 2004, 10:01:55 pm »
Aquilla en Priscilla,
N.a.v. je opmerking over de maagdelijke geboorte:
Waarom zou het pijn doen, als wij de verwekking van Jezus zien als een ‘normale’verwekking? Wordt ieder mens niet op dezelfde wijze verwekt en geboren? De geest wordt niet – kán niet - voortgeplant worden. Wél de vleselijke mens! Bij, of vlak ná de verwekking, wordt elk kind overschaduwd door Gods geest. In het verhaal van Lucas 1, wordt de vleselijke verwekking a.h.w. ‘verwaarloost’, en valt de volle nadruk op geestelijke geboorte, omdat Jezus de gebóren Christus was. Dát kan inderdaad alleen van Hem gezegd worden. Lees ook Johannes 11 .12 en 13 nog eens, waarin ook sprake is van maagdelijke geboorten. Dat Jezus gelijk alle mensen verwekt en geboren is, staat trouwens bijna letterlijk in Hebr.2.14: ‘Daar nu de kinderen (uit het voorgaande vers) aan bloed en vlees deel hebben, heeft Hij ook op gelijke wijze daaraan deel gekregen….’.
Piet Strootman

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: maart 01, 2004, 11:53:55 pm »
Ehm, er staat ook: Ze de maagd zal zwanger worden en een zoon baren...

En Maria vraagt aan de engel: Hoe kan ik zwanger worden aangezien ik geen gemeenschap heb met een man? Daarop zegt de engel niet: Ga nou maar snel met Jozef naar bed... of: Tja, je maakt binnenkort een slippertje... of wat dan ook. Er staat dat het het werk van de Geest is en niet van een man.

Wat die tekst uit Hebreeen betreft: Jezus werd een mens van vlees en bloed. Omdat dat altijd op dezelfde manier gebeurt kun je er niet bij dat het ook op een andere manier zou kunnen.... maar bij God is alles mogelijk. Zo gaat het altijd dus zal het nu ook wel gegaan zijn, het geestelijke kan zich niet voortplanten... is puur menselijk geredeneerd, vanuit ons kleine verstandje... En daar moet je voor oppassen. Je moet God niet in menselijke gedachten/kadertjes proberen te plaatsen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: maart 02, 2004, 12:49:53 am »

quote:

op 01 Mar 2004 22:01:55 schreef P. Strootman:
Aquilla en Priscilla,
N.a.v. je opmerking over de maagdelijke geboorte:
Waarom zou het pijn doen, als wij de verwekking van Jezus zien als een ‘normale’verwekking? Wordt ieder mens niet op dezelfde wijze verwekt en geboren? De geest wordt niet – kán niet - voortgeplant worden. Wél de vleselijke mens! Bij, of vlak ná de verwekking, wordt elk kind overschaduwd door Gods geest. In het verhaal van Lucas 1, wordt de vleselijke verwekking a.h.w. ‘verwaarloost’, en valt de volle nadruk op geestelijke geboorte, omdat Jezus de gebóren Christus was. Dát kan inderdaad alleen van Hem gezegd worden. Lees ook Johannes 11 .12 en 13 nog eens, waarin ook sprake is van maagdelijke geboorten. Dat Jezus gelijk alle mensen verwekt en geboren is, staat trouwens bijna letterlijk in Hebr.2.14: ‘Daar nu de kinderen (uit het voorgaande vers) aan bloed en vlees deel hebben, heeft Hij ook op gelijke wijze daaraan deel gekregen….’.
Piet Strootman
Jezus is niet verwekt bij Jozef....om duidelijk aan te geven wat ik bedoel. God is de Vader doordat Jezus verwekt is uit de Heilige Geest. Hij is als enige mens op deze wereld niet verwekt uit de 'wil van een man' (om in bijbelse termen te blijven)

quote:

Matt. 1: 20
Jozef, zoon van David, schroom niet Maria, uw vrouw, tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest. 21 Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden.
Lucas  1:34
En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb? 35 En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.
Je hebt gelijk als je zegt dat ieder mens op dezelfde wijze verwekt wordt....
Maar Jezus was geen mens zoals wij, Hij was God en mens tegelijk...
Wat betreft Lucas 1 dat de 'vleselijke verwekking' niet genoemd wordt, (toevallig? ook niet in Matt) is volgens mij zo omdat er geen vleselijke verwekking was in de zin zoals bij 'gewone' mensen.. Wat er niet staat, er ook niet inleggen....a.u.b.
Wat betreft andere 'maagdelijke geboortes' in Joh. 11, 12, 13..... Ik houd er niet van ergens termen voor te gebruiken die de bijbel er niet aan geeft. Dit sticht alleen maar verwarring; ik spreek dus alleen bij Jezus van een 'maagdelijke geboorte".
In Hebr. 2 staat inderdaad wat jij citeert: Hebr. 2: 14

quote:

'Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen.'
Lees hierbij ook: Heb 4,15  
Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.
Hier wordt duidelijk dat Jezus nooit gezondigd heeft..... Hij had namelijk niet die vleselijke/oude natuur die wij wel hebben.
Anders had Hij ons nooit kunnen verlossen van de zonde. Hij zou namelijk niet de dood hebben kunnen overwinnnen:

quote:

Rom. 5:12
Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben;….. 17 Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.
18 Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. 19 Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden.
Rom 8,3  
Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,
2 Kor 5,21  
Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
Filippenzen 2: 7
maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.
Juist omdat de Here Jezus zonder zonde was, geen zondige natuur had kon Hij een volmaakt offer brengen/zijn. Dat eiste de wet ook. Anders zou Hij in de dood gebleven zijn....

quote:

Heb 9,14  
hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?
1 Petr 1,19  
maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam.
Bewijs voor Zijn zondeloosheid is de opstanding van de Here Jezus...

quote:

Hand. 2: 23
deze, naar de bepaalde raad en voorkennis van God uitgeleverd, hebt gij door de handen van wetteloze mensen aan het kruis genageld en gedood. 24 God evenwel heeft Hem opgewekt, want Hij verbrak de weeën van de dood, naardien het niet mogelijk was, dat Hij door hem werd vastgehouden.
31......gesproken van de opstanding van de Christus, dat Hij niet aan het dodenrijk is overgelaten, noch zijn vlees ontbinding heeft gezien. 32 Deze Jezus heeft God opgewekt waarvan wij allen getuigen zijn. 33 Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gíj en ziet en hoort
Ik weet niet hoe je bedoelt dat ieder kind tijdens of na de geboorte overschaduwt wordt door Gods Geest; dit lees ik ook nergen in de bijbel. Wel lees ik dat ieder mens opnieuw geboren moet worden anders kan hij het koninkrijk Gods niet zien/binnengaan.....uit water (het woord) en Geest (Johannes 3)
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2004, 12:57:38 am door Priscilla en Aquila »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: maart 02, 2004, 12:08:29 pm »
Aquilla en Priscilla,

Geef dan eens een verklaring van Johannes 1. 12 en 13.

Piet Strootman

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: maart 02, 2004, 12:29:14 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 12:08:29 schreef P. Strootman:
Aquilla en Priscilla,

Geef dan eens een verklaring van Johannes 1. 12 en 13.

Piet Strootman

Je geeft nu een andere verwijzing. Wij hebben zitten zoeken in de hfst. 11-13 en niets gevonden, maar nu verwijs je naar h1:12-13.
Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Een ieder die in de Here Jezus gelooft ontvangt de heilige Geest. Dit noemen we ook wel wedergeboorte, je wordt een nieuw mens. Dit vindt plaats bij de mens op het geestelijke vlak, later zal het lichaam volgen bij de lichamelijke opstanding bij de opname. Je wordt dus niet opnieuw geboren door weer uit de moederschoot te komen zoals de Heer uitlegt bij Nicodemus. Je wordt opnieuw geboren omdat God dat wil omdat je je bekeerd hebt en in Zijn Zoon hebt geloofd.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: maart 02, 2004, 03:16:20 pm »
Inderdaad. Deze bijbeltekst licht die bijbeltekst toe:

3 Jezus antwoordde: "Luister goed, wie niet opnieuw geboren wordt, kan het Koninkrijk van God niet ontdekken." 4 "Opnieuw geboren?" vroeg Nicodémus. "Hoe kan dat? Iemand kan toch niet voor de tweede keer uit zijn moeders lichaam geboren worden?" Jezus antwoordde: 5 "Toch is het zoals Ik zeg. Als iemand na zijn natuurlijke geboorte niet ook geestelijk geboren wordt (A), kan hij onmogelijk in het Koninkrijk van God komen. 6 Uit mensen komt menselijk leven voort, maar uit de Geest van God komt geestelijk leven voort. 7 Het is dus helemaal niet zo vreemd dat Ik zei dat u opnieuw geboren moet worden. 8 De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook als iemand door de Geest van God nieuw leven krijgt."

Over die geestelijke geboorte gaat het in Hebreeen 1.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: maart 02, 2004, 03:36:46 pm »
Niet het volk heeft Jezus verraden, maar zijn eigen leerling.
Verder zegt het bijbelcitaat duidelijk: de overpriesters en de oudsten[i/].
Als er verderop sprake is van de schare - dit woord is gecompliceerd van betekenis.
In elk geval is het duidelijk dat er is omgekocht, net als later gebeurd is met zgn getuigen tegen Stefanus.De gewone mensen lagen wel te slapen; het was nacht...
Tenslotte: eindverantwoordelijkheid ligt bij de Romeinen (Pilatus, die welbewust een ONschuldige geselt en vermoordt).
Wat dus afschuwelijk is, is die generalisering van sommigen tot een heel volk, en ook nog 's die van sommigen uit die ene generatie TOEN tot een heel volk NU.

Mensen die desondanks en met de bijbelse "bewijzen" in de hand, en de handen wassend in zgn onschuld, hieraan meedoen noemde ik even reindertjes.

De maagd Maria
Chaverim heeft gelijk als hij zegt dat het woord voor maagd ook jonge vrouw kan betekenen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze betekenis niet wordt bedoeld.
Niettemin: wie Jezus volgt en God vertrouwt, wie liefheeft en zijn geboden bewaart staat dichter bij het Koninkrijk dan de reindertjes die heel de christelijke dogmatiek in hun hart hebben in plaats van de liefde en die de liefde in hun hoofd hebben in plaats van in hun hart.

Het gaat God niet om onze handtekening onder dogma's, niet om ons credo, onze leer, maar om de vraag of wij DOEN de wil van de Vader, in geloofsvertrouwen (faith en niet: creed).
Ik vind het jammer voor Chaverim dat hij dit punt eigenlijk niet kan geloven omdat zijn geloof er rijker door zou worden, maar hij is mij zeker meer geest-verwant.
Pijn beleef ik pas aan degene die wel in de maagdelijke geboorte en alle andere orthodoxe leerstellingen geloven en intussen niet schromen om Gods oogappel te treffen, desnoods met bijbelteksten.

Wanneer leren wij christenen eindelijk om te letten op de balk in ons eigen kerkelijk oog? Wat hebben wij aan zijn minste (meest vervolgde) broeders gedaan?
Nogmaals Chaverim: ik heb berouw over de kerkgeschedenis.
gideon

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: maart 02, 2004, 03:40:57 pm »
Precies.... ik ben het er helemaal mee eens dat de joden hier niet de schuld van moeten krijgen. Als The Passion aanzet tot anti-semitisme moet je dit niet de filmmakers verwijten, hun bedoeling is het niet, en ze komen oko niet met een nieuw verhaal maar met een verfilming van een eeuwenoud verhaal. Als mensen zich antisemititstisch uitlaten moeten ze zelf eens heel goed nadenken waar ze mee bezig zijn.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: maart 02, 2004, 04:31:14 pm »
maar als je weet wat die film uitricht, wat de gevolgen zijn voor de Joden, voor de zoveelste keer,
dan moet je zo'n film niet willen maken, niet uitbrengen
en zeker niet als je ernstig bent gewaarschuwd.

dan gaan liefde en wijsheid boven geld

't is maar waar je voor kiest.
gideon

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: maart 02, 2004, 05:02:22 pm »
Aquilla en Priscilla,
Sorry, als ik verkeerde teksten aanreikte. Jullie hebben een juiste uitleg gegeven van deze teksten. Ik wil er dit nog over zeggen: De vertalers vertaalden hier in plaats van ‘zonen Gods’:’kinderen Gods’. Wij moeten het zoonschap Gods nog in onszelf realiseren. Jezus was echter de gebóren Zoon van God. In die zin was Hij inderdaad uniek! Dan is het toch geen wonder, dat de engel zijn boodschap zo inkleedde. De nadruk viel volledig op zijn geestelijke ontvangenis en geboorte. Qua menselijk schepsel is Jezus dus gelijk aan alle mensen. Hij beroept Zich zelfs op zijn eigen goddelijkheid, door de joden, die Hem nota bene wilden doden, op hun eigen goddelijke afkomst te wijzen (Joh. 10.34 en 35). Wat dit betreft, stelde Hij Zich zelfs gelijk aan de Joden. Alleen: Zij hadden  toen het zoonschap Gods nog niet bereikt. Verre van dat zelfs. Als jullie het nakijken in Psalm 82.6 zullen jullie zien, dat Jezus een halve tekst citeerde, want daar staat:'Wel heb Ik gezegd: gij zijt goden...', maar het: '...ja, allen zonen des Allerhoogsten', liet Hij achterwege. Denk dan ook aan Lucas 1.35a. In elk geval beschouwde Hij Zichzelf als een mens, want in Joh. 8.40 zei Hij: ‘…maar nu tracht gij Mij te doden, een mens, die u de waarheid gezegd heeft’. Zou Hij dan geen 'gewoon'mens zijn?
Nu ben ik nog benieuwd naar jullie exegese van Hebreeën. 2.14!
Piet Strootman

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: maart 02, 2004, 05:19:53 pm »
NB (m.n. Marnix en Gideon): discussieren over 'de film' mag in het speciale topic The Passion of the Christ (film van Mel Gibson)*.
[Prediker 7:29]

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: maart 02, 2004, 07:45:21 pm »
dank marloes, ik ben er geweest en heb een spoor nagelaten.
Waarschuwing van de beheerders:
Aub geen nutteloze witregels in je post zetten.
gideon

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: maart 03, 2004, 11:51:36 am »
ik weet niet DAT noch HOE ik dat doe en dus ook niet HOE ik dat voorkom
gideon

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: maart 03, 2004, 11:59:16 am »

quote:

op 02 Mar 2004 16:31:14 schreef gideon:
maar als je weet wat die film uitricht, wat de gevolgen zijn voor de Joden, voor de zoveelste keer, dan moet je zo'n film niet willen maken, niet uitbrengen
en zeker niet als je ernstig bent gewaarschuwd.

Als we het even andersom stellen: mag je dan ook geen films over de Tweede Wereldoorlog meer maken, omdat dat haat tegen Duitsers teweeg kan brengen?

Net als de Joden van nu en de meeste Joden van toen er geen bal mee te maken hebben dat er 2000 jaar geleden een paar Farizeeërs de Romeinen onder druk zetten om Jezus te vermoorden (want laten we eerlijk wezen: Pilatus was daar de baas, hij had ook kunnen zeggen, bekijk het maar) hebben Duitsers van nu en de meeste Duitsers van toen er geen bal mee te maken wat Hitler wilde en uitrichtte.

Toch is, wat er met de Joden (en de zigeuners en een heleboel anderen) gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog van belang, net zoals het van een nog véél groter belang is wat er met Jezus gebeurde. Daarom is het goed om het te laten zien.

Jodenhaat die daaruit voortkomt is ontzettend fout maar in mijn ogen niet de schuld van de film of de filmmakers, maar van de mensen die het kijken en het verkeerd interpreteren. Het verkeerd lezen van de Bijbel zou dan ook al Jodenhaat kunnen uitwerken, en heeft dat ook gedaan (zie Vaticaan in WOII) wil je dat ook verbieden?
Bombus terrestris Reginae

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: maart 03, 2004, 01:17:15 pm »
verkeerd lezen van de bijbel zou ik willen verbieden, maar dat kan nu eenmaal niet. Daarom is beter catechese noodzakelijk, compleet met de geschiedenis erbij.

Verkeerd kijken naar een film kun je als filmmaker voorkomen door uit liefde voor de naaste van de christen (de Jood) de film nooit te maken.

Een vergelijking zoals jij die maakt met een film over WO II gaat niet op. Heb jij ooit meegemaakt dat er een pogrom tegen de Duitesers is ontstaan?
Zijn de Duitsers daar ook zo bang voor?
Bij voorbeeld omdat ze eeuwenlang door de kerk zijn vervolgd?
gideon

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: maart 03, 2004, 01:24:02 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 15:36:46 schreef gideon:
Niet het volk heeft Jezus verraden, maar zijn eigen leerling.
Verder zegt het bijbelcitaat duidelijk: de overpriesters en de oudsten.
Als er verderop sprake is van de schare - dit woord is gecompliceerd van betekenis.
In elk geval is het duidelijk dat er is omgekocht, net als later gebeurd is met zgn getuigen tegen Stefanus.De gewone mensen lagen wel te slapen; het was nacht...
Tenslotte: eindverantwoordelijkheid ligt bij de Romeinen (Pilatus, die welbewust een ONschuldige geselt en vermoordt).
Wat dus afschuwelijk is, is die generalisering van sommigen tot een heel volk, en ook nog 's die van sommigen uit die ene generatie TOEN tot een heel volk NU.

Mensen die desondanks en met de bijbelse "bewijzen" in de hand, en de handen wassend in zgn onschuld, hieraan meedoen noemde ik even reindertjes.
Zoals ik al schreef zie ik het christendom en wat daar van geworden is, los van wat je als christen hiervan moet denken. Wel lees ik in de bijbel wat erover staat en ga [/i]dat[/i] niet aanpassen, om geen enkele reden zou ik dat doen.....
Je schreef dat niemand het voor Chaveriem opnam... Evenzo kun je zeggen dat het volk het niet voor Jezus opnam, terwijl ze een paar dagen eerder nog riepen: "Hosanna, gezegend Hij die komt in de naam des Heren". Ze lieten het gebeuren zonder hun stem ertegen te verheffen....
Over de generalisering heb ik het al gehad en aangegeven dat volgens mij je als echte christen je NOOIT schuldig kan maken aan antisemitisme..... Desondanks beschaamd het mij ook wat er in naam van Christus allemaal gebeurt is in de kerkgeschiedenis.....
Jezus zegt zelf: "Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen..." Dit is de manier waarop wij ook met anderen om moeten gaan....

quote:

De maagd Maria
Chaverim heeft gelijk als hij zegt dat het woord voor maagd ook jonge vrouw kan betekenen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze betekenis niet wordt bedoeld.
Niettemin: wie Jezus volgt en God vertrouwt, wie liefheeft en zijn geboden bewaart staat dichter bij het Koninkrijk dan de reindertjes die heel de christelijke dogmatiek in hun hart hebben in plaats van de liefde en die de liefde in hun hoofd hebben in plaats van in hun hart.
Ik denk dat aan de Joden in deze tijd zoals Chaveriem, ook dezelfede vraag kan worden gesteld: Goloof en volg jij Jezus als de Zoon van God. En Reindertje is Jehova Getuige heb ik op een ander topic gelezen, dus die staat hier anders tegenover; zij zien als Jehova Getuige, Jezus niet als DE Zoon van God....

quote:

Het gaat God niet om onze handtekening onder dogma's, niet om ons credo, onze leer, maar om de vraag of wij DOEN de wil van de Vader, in geloofsvertrouwen (faith en niet: creed).
Ik vind het jammer voor Chaverim dat hij dit punt eigenlijk niet kan geloven omdat zijn geloof er rijker door zou worden, maar hij is mij zeker meer geest-verwant.
Pijn beleef ik pas aan degene die wel in de maagdelijke geboorte en alle andere orthodoxe leerstellingen geloven en intussen niet schromen om Gods oogappel te treffen, desnoods met bijbelteksten.
Ik denk dat het niet samen kan gaan; Chrisus volgen is niet alleen een kwestie van leer en dogma's, er moet een levend geloof zijn; Zijn woorden zijn Gesst en leven staat ergens in de evangelien... Ik denk dat ik wel mijn hart heb laten zien: mensen kunnen christenen kwetsen omdatze Christus niet aanvaarden zoals Hij werkelijk is....

quote:

Wanneer leren wij christenen eindelijk om te letten op de balk in ons eigen kerkelijk oog? Wat hebben wij aan zijn minste (meest vervolgde) broeders gedaan?
Nogmaals Chaverim: ik heb berouw over de kerkgeschedenis.
Hier heb ik het al uitgebreid over gehad en je moet zelf dus ook niet generaliseren; er zijn genoeg mensen die het Joodse volk wel een warm hart toedragen.....

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: maart 03, 2004, 01:52:04 pm »
aquila en priscilla
hoewel er stond en staat: overpriesters en oudsten
blijven jullie spreken van HET volk.
De vijanden van Jezus wisten wat ze deden. Ze waren nl bang dat het hele volk hem achterna zou lopen. Ook waren ze steeds bang dat het volk tegen hen in opstand zou komen als ze Jezus wat aan zouden doen.
Daarom lieten ze hem in het donker arresteren, hadden ze mensen omgekocht die ervan op de hoogte waren en die "kruist hem" zouden roepen voor Piltaus.
Het proces werd 's nachts gevoerd, toen de mensen sliepen.
's Morgens om een uur of negen werd hij gekruisigd.
Jezus bad om vergeving voor de soldaten die hem bespotten en vastspijkerden.
En voor de Joden die niet wisten wat ze deden.

Zeker, alles binnen Gods voorziening. Volgens Jesaja was de blinde vlek, de bedekking enz (voor Jezus) een gericht, maar aan die blinde vlek hebben wij ons heil  te danken. Een blinde vlek of gedeeltelijke verharding betekent niet totale blindheid. En blindheid is iets dat God alleen kan wegnemen.
Niet een volk staat schuldig aan de kruisiging, doch de mens, jullie en ik staan daaraan schuldig, niet een volk als zodanig.

Een oproep om Jezus te volgen, en dan met het pistool op de Joodse borst (: jullie zijn verloren als je niet), dat kennen we al zo lang de kerk bestaat. God moge de kerk genadig zijn die "verkeerd van Hem heeft gesproken" zoals de vrienden van Job. Psalm 23 staat in het OT en is nog net zo waar in de synagoge als toen David schreef.
gideon

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: maart 03, 2004, 11:59:53 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 13:52:04 schreef gideon:
aquila en priscilla
hoewel er stond en staat: overpriesters en oudsten
blijven jullie spreken van HET volk.
De vijanden van Jezus wisten wat ze deden. Ze waren nl bang dat het hele volk hem achterna zou lopen. Ook waren ze steeds bang dat het volk tegen hen in opstand zou komen als ze Jezus wat aan zouden doen.
Daarom lieten ze hem in het donker arresteren, hadden ze mensen omgekocht die ervan op de hoogte waren en die "kruist hem" zouden roepen voor Piltaus.
Het proces werd 's nachts gevoerd, toen de mensen sliepen.
's Morgens om een uur of negen werd hij gekruisigd.
Jezus bad om vergeving voor de soldaten die hem bespotten en vastspijkerden.
En voor de Joden die niet wisten wat ze deden.

Het is ook maar wat je iemand in de mond wil leggen Gideon..... Ik maak de vergelijking tussen - de christenen op het forum, die het niet voor Chaveriem opnamen toen hij zo werd aangevallen door Reindertje, en
- het volk, dat zich liet opstoken en hun instemming betuigden met wat de
overpriesters en oudsten van het volk hadden bekokstoofd, en het dus niet voor Jezus opnamen.....
Zeg ik hiermee dat alle 'christenen op dit forum' Chaveriem ook hebben beschuldigd? Nee, ze hebben het toegelaten.
Heeft 'het volk' besloten om Jezus ter dood te brengen? Nee, maar ze hebben het wel toegelaten......
DAT is wat ik wilde zeggen. EN ik heb gezegd dat we moeten zijn zoals Jezus, Die zei: Vader, vergeef het hun......

EN ik heb gezegd dat antisemitisme niet KAN komen van echte christenen; die zullen namelijk Gods oogappel liefhebben.....
EN ik heb aangegeven dat het christendom geworden is tot een systeem met macht, wat niet de oorspronkelijke bedoeling was....
EN het is onzin om de Joden in het algemeen verantwoordelijk te stellen van wat er toen is gebeurd.
Maar........ moeten wij wel belijden dat er in de christenheid veel fouten zijn gemaakt? Wij hebben zelf persoonlijk die fouten ook niet gemaakt. Dus betrek jij ons er ook in. Niet dat ik het daar niet mee eens ben, maar je moet niet met twee maten meten......
Verder blijf ik erbij, dat het ook waar is dat het volk luidkeels zijn instemming heeft betuigd met het besluit om Jezus te doden. (Ik wil wel eerlijk en objectief blijven: dit staat er, al vind jij dat niet prettig) En ik en anderen (om de vergelijking even weer door te trekken) hebben niet gezegd: Prima Reindertje, helemaal mee eens...!

Ik haalde in mijn vorige post ook Zacharia 12 aan, wat het moment is waarop Israel tot het inzicht komt dat Jezus de Messias is....

'..vers 10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene. 11 Te dien dage zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadadrimmon in het dal van Megiddo; 12 het land zal een rouwklacht aanheffen, alle geslachten afzonderlijk; het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Natan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, 13 het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk; 14 alle overige geslachten, alle geslachten afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.

Dit bedoel ik heel serieus en niet flauw: Maar wat lees jij hier over het Joodse volk...? Er blijft overeind wat ik hiervoor schreef, maar GOD schrijft dit op in het OT....

quote:

Een oproep om Jezus te volgen, en dan met het pistool op de Joodse borst (: jullie zijn verloren als je niet), dat kennen we al zo lang de kerk bestaat. God moge de kerk genadig zijn die "verkeerd van Hem heeft gesproken" zoals de vrienden van Job. Psalm 23 staat in het OT en is nog net zo waar in de synagoge als toen David schreef.
Je moet nu even ophouden dat wat de kerk altijd heeft gezegd aan mij toe te schrijven. Je bent dan netzo generaliserend bezig als je ons verwijt t.o.v. de Joden!
BTW hoor jij bij de 'kerk', waar is jouw plek in dit geheel......messiasbelijdende Jood?

Ik denk dat God zelf het beste kan beoordelen hoe het qua behoudenis is met de Jood die in deze tijd -helemaal geseculariseerd leeft.... -liberale jood is..... -othodoxe jood is....
De enige opdracht die wij als Gemeente hebben in deze tijd is: het evangelie laten klinken. Pau;lus zelf zei als Jood die tot Christus was gekomen:

Romeinen 11 : 11 ' Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken. 12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, 14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden.'

En Psalm 23 staat inderdaad nog net zo in het OT als David het schreef en wordt in de synagoge gelezen, bedoel je dat?
Maar hebben de Joden de diepere betekenis gevat dat Jezus de goede herder is? Als ik Chaveriem vraag wat Jeshua voor hem betekent, geeft hij helemaal geen antwoord.......
Dan moet je niet op een christelijk forum gaan zitten als het allemaal zo gevoelig ligt dat je niet meer ergens over kunt discusieren
....
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2004, 02:07:03 am door Priscilla en Aquila »

rallie

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: maart 04, 2004, 12:37:27 pm »
Jezus stierf plaatsvervangend voor ons. Wie dat gelooft kan deel uitmaken van het nieuwe verbond dat God sluit met mensen op grond van het offer van Christus. Toen Jezus het Avondmaal instelde wees Hij vooruit naar deze gebeurtenis. Op grond van wat komen zou zei Hij bij het breken van het brood: “dit is Mijn lichaam dat voor u verbroken wordt”. Zoals het brood gebroken werd, zo zou Zijn lichaam gebroken worden op het kruis, tot in de dood. Toen Hij de beker van de dankzegging liet rondgaan ( de derde beker) zei Hij: “Deze beker is het nieuwe verbond in Mijn bloed”.  Zoals wijn ontstaat uit geperste druiven, zo zou het leven van Jezus “fijngeperst” worden. De wijn ontstaan uit de geperste druiven staat symbool voor het bloed van Jezus. Het bloed verwijst naar Zijn gewelddadige dood. Jezus spreekt over een nieuw verbond (gebaseerd op Zijn dood en opstanding) daarmee aangevend dat er ook een oud verbond is.

De schrijver van de Hebreeënbrief verklaart dat het eerste (oude) verbond verouderd is en op het punt staat te verdwijnen omdat het nieuwe gekomen is (Hebr. 8:13). De tempeldienst met zijn priesterschap en dierenoffers is inmiddels verdwenen door de vernietiging van de tweede tempel in 70 na Chr. De schrijver gaat nog verder door te zeggen hoeveel beter het nieuwe is dat met Jezus onze hogepriester gekomen is.

De apostel Paulus en de schrijver van de Hebreeeënbrief vertellen ons in vele toonaarden dat de gehele wet is vervuld in en met de komst van Christus. Vanuit vier gezichtspunten willen we nu stilstaan bij wat het zeggen wil dat de wet vervuld is in Christus. Wij noemen de vier invalshoeken in het kort en zullen er daarna wat uitgebreider op ingaan.  
1.De “wet” kan gezien worden als het totaal van beloften en heenwijzingen naar   Christus in het  Oude Testament.

2.De “wet” kan ook gezien worden als een serie van voorschriften die scheiding brachten tussen Joden en heidenen. We moeten hierbij denken aan gebruiken
zoals de besnijdenis, de spijswetten, de sabbat en andere feestdagen.

3.De “wet” kan ook opgevat worden als mogelijke weg van behoud.

4.  De “wet” kan ook opgevat worden als het geheel van feesten, eredienst
en offerdiensten die een voorafschaduwing zijn van de persoon en het  werk van Christus.

Vanuit welke invalshoek we ook naar de wet kijken steeds zal onze conclusie zijn: in Christus is de wet vervuld.

In de eerste plaats kan “wet” opgevat worden als het totaal van beloften en verwijzingen naar Christus in het Oude Testament.

De komst van Jezus, Zijn leven, dood en opstanding zijn de vervulling van de beloften uit het O.T. We kunnen dat o.a. lezen in het evangelie van Mattheüs. Dit evangelie was allereerst voor de Joden geschreven. De schrijver gebruikt door heel het evangelie heen herhaaldelijk woorden en begrippen uit het O.T. en wil daarmee aantonen dat in Jezus de beloften van God in het O.T. aan de Joden gegeven, in vervulling zijn gegaan.
De evangelist Lucas, die zelf geen Jood was, schreef twee boeken die in het Nieuwe Testament bewaard zijn gebleven: het evangelie en het boek Handelingen. In zijn totale werk laat hij o.a. zien hoe het heil eerst Joden bereikt, daarna Samaritanen en ten slotte heidenen. Hij begint zijn beide boeken in de tempel. Jezus is echt Joods en het christendom heeft Joodse wortels. Jezus zelf haalt in het Lucasevangelie  twee maal het O.T. aan: in hoofdstuk 4: 16 – 22 waar Hij zelf letterlijk zegt dat het door Hem voorgelezen  gedeelte uit Jesaja  in Hem in vervulling is gegaan en in hfd 24: 44 (en volgende) waar Jezus voor Zijn hemelvaart zegt dat alles wat in de wet, de profeten en de psalmen over Hem geschreven stond, in vervulling moest gaan.

In de tweede plaats kan “wet” ook gezien worden als een serie van voorschriften die scheiding brachten tussen Joden en heidenen.

We zullen bij dit punt vier vragen trachten te beantwoorden.
1. Wat is een Jood?
Jood ben je door afstamming. Als je tot het Joodse ras behoort (via de moeder), behoor je ook tot het Joodse geloof tenzij je openlijk aangeeft dat je daarmee wilt breken.

2. Hoe herken je een Jood?
Er zijn zichtbare uiterlijke kenmerken die Joden onderscheiden van alle andere mensen. Daar is in de eerste plaats de besnijdenis (alleen voor mannen) volgens Gen. 17: 9 t/m 14. Vervolgens zijn er de spijswetten, kasjroet genoemd. Deze houden o.a. in dat men zich dient te onthouden van bloed (Lev. 17: 10-16) en van onreine dieren (Lev. 11). En tenslotte zijn er de feestdagen die onderhouden moeten worden: de sabbat (7e dag) wekelijks en de jaarfeesten (Lev. 23).

3. Staat het N.T. toe dat Joodse christenen bovengenoemde zaken onderhouden?    

-Paulus besneed Timotheüs omdat laatstgenoemde een Joodse moeder had.

-Paulus werd ervan beschuldigd dat hij de Joden leerde hun voorvaderlijke gebruiken achterwege te laten (Hand. 21: 17-26). Dit was echter een onjuiste conclusie. Paulus was, op verzoek, zelfs bereid om deel te nemen aan een dierenoffer in de tempel.

-In Mattheus 15: 11 zien we overigens wel dat Jezus zelf de spijswetten al relativeerde.

Onze conclusie is dat Joodse mensen die christen geworden waren, zelf mochten bepalen welke voorvaderlijke gebruiken zij nog wilden betrachten en hoe ze dat wilden doen. Die gebruiken blijven herkenningstekens voor het Jood-zijn maar zij hebben in Gods ogen geen extra waarde sinds de komst van Christus.

4. Staat het N.T. toe dat de heidenen die tot bekering kwamen ook de Joodse gewoonten zouden overnemen?

-In Handelingen 10 en 11 lezen we het verhaal van Cornelius, de niet-joodse hoofdman en zijn huisgenoten.  Nadat God door een visioen aan Petrus heeft laten zien hoe Hij naar de “heidenen” kijkt en nadat de Heilige Geest op hen gevallen is, kan Petrus niet anders dan erkennen dat ook zij gedoopt mogen worden en bij het (nieuwe) volk van God mogen horen. Zij behoeven niet eerst zich aan allerlei Joodse wetten en gewoonten te conformeren.

-In Handelingen 15 lezen we over een belangrijke vergadering van de eerste leiders van de kerk. De vraag die daar behandeld werd luidde: moeten christenen uit de heidenvolken besneden worden en daarmee de hele Joodse wet op zich nemen? Het antwoord was: Nee. Met het oog op een zo goed mogelijke samenleving moesten de christenen uit de

rallie

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: maart 04, 2004, 12:38:50 pm »
heidenvolken zich slechts aan vier afspraken houden. (Ze moesten zich onthouden van dat wat door de afgoden bezoedeld was, van hoererij, van het verstikte en van bloed.)

-De hele brief aan de Galaten handelt over hetzelfde onderwerp: moeten heidenchristenen niet besneden worden en de Joodse wet houden? Ook hier is het antwoord: Nee. De boodschap dat zij wel besneden zouden moeten worden noemt Paulus “een ander evangelie” dat geen evangelie is (Gal. 1: 6-9). Wie dat brengt is “vervloekt”. Paulus voert vele argumenten aan. Paulus stelt o.a. dat wie weet dat hij door Christus gered is (uit genade en door geloof), die persoon kan niet teruggaan naar de uiterlijkheden van de wet (Gal. 2: 15-21).

-In Col. 2: 16-23 worden we geconfronteerd met een dwaalleer die van buiten de gemeente komt en die van christenen uit de heidenvolken eist dat Joodse wetten, feestdagen en sabbatsviering in acht genomen moeten worden. Paulus wijst dit af. Al deze instellingen zijn slechts een “schaduw” van de werkelijkheid die in Christus gerealiseerd is. (Zie hiervoor ook Rom. 14 en I Cor. 8).

-Niet christelijke Joden gruwen ervan als christenen “Jood spelen” door de Joodse gewoonten over te nemen. Uit het respect voor deze mensen moeten wij dat niet doen.
Conclusie: Het Nieuwe Testament is duidelijk. De weg van “Verjoodsing” is niet de weg voor christenen uit de heidenvolken.

De wet als mogelijke weg tot behoud.

De wet als mogelijke weg tot behoud is vervangen door de weg van geloof en genade. We kunnen hierover lezen o.a. in het evangelie van Johannes en in de brieven van Paulus aan de Galaten en de Romeinen.
We zullen in het kort deze drie bijbelboeken m.b.t. dit onderwerp de revue laten passeren.

Het Johannesevangelie is wel het meest “Joods” van de evangeliën. Tegelijkertijd is de grote ommekeer die door Jezus’ dood en verheerlijking is gekomen, het centrale thema van dit evangelie. De scherpe toonzetting van de discussie met de Joodse tegenstanders van Jezus is opmerkelijk. Jezus “kwam tot de zijnen” maar werd door hen niet aangenomen (Joh. 1:11).
In hoofdstuk 1 vers 17 zegt Johannes: “De wet is door Mozes, maar de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen”. In hoofdstuk 4 gaat Jezus naar Samaria en voert daar een gesprek met een Samaritaanse vrouw. Hij erkent de voorrang van Israël
(Joh. 4:22) maar Hij wijst er ook op dat die nu voorbij is. Sinds de komst van Jezus is het niet meer van belang waar er aanbeden wordt, maar hoe er aanbeden wordt (Joh. 4:23, 24). Het conflict met de Judeeërs loopt aardig op zozeer zelfs dat zij Hem willen stenigen. Jezus weet echter te ontkomen (Joh. 8: 30-59). In hoofdstuk 16 zegt Jezus dat de wereld (en sommige ijverige Joden worden daartoe gerekend) de volgelingen zullen vervolgen (Joh. 16: 1, 2).

In de brief aan de Galaten zegt Paulus
a.dat de Joodse wet (met de tien geboden) later is gekomen dan de
rechtvaardiging van Abraham door het geloof in Gods belofte aan hem gegeven,

b.dat bij het geven van de wet door engelen is bemiddeld,

c. dat door de komst van de wet die eerdere belofte van God niet teniet gedaan werd. Verder zegt hij dat het tijdperk van de wet een tijd was als onder een kinderoppas. Door de komst van Christus en door het geloof zijn wij zonen geworden. Het onderscheid tussen Joden en heidenen is in Christus komen te vervallen (Gal. 3: 26-29). Wie de wet willen naleven, komen onder de vloek die de wet in petto heeft voor wetsovertreders (Gal. 3: 10-14).

In de Romeinenbrief wordt duidelijk dat allen (Jood en heiden) gezondigd hebben en allen (Jood en heiden) op dezelfde wijze behouden worden, namelijk uit genade en door geloof in Christus’ volbrachte werk. De wet heeft een functie, namelijk om zonde tot zonde te maken. Met de komst van Christus is het einde (zowel in de zin van ‘doel’ als in de zin van ‘afschaffing’) gekomen (Rom.10

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: maart 04, 2004, 02:32:26 pm »
aquila en priscilla
over één ding zijn we het eens waarschijnlijk: wat een complicaties... en het een lokt het ander uit. Toch stel ik het op prijs als iemand wil doorgaan, dieper wil afsteken.
Laten we de waarheid zoeken, gezamenlijk, en nooit ons gelijk. Daar gaat ie weer.

Mijn historische plaats is die van heidenchristen. Jullie dachten dat ik het opnam voor een lotgenoot? Ik neem het als heidenchristen in de kerk op voor de synagoge en daarbuiten ook voor de staat Israël.
"Echte christenen geen vijanden vd Joden"....  met die uitspraak moet je voorzichtig zijn. Gauw oordeel je dan over het hart van iemands geloof.
Voorbeeld: Luther was notoir antisemiet, maar... geen echte christen?
Voor mij zijn er oprechte christenen die een bedekking op de schrift hebben liggen wat betreft Israël. Zo als er oprecht gelovige Joden zijn die een blinde vlek hebben voor Jezus - die slechts Christus zelf zal genezen, zoals bij Thomas. Klopt helemaal met de profetie van Zacharias! - er komt geen zendeling aan te pas.
Zacharias spreekt over een verre toekomst. Honderd jaar geleden waren Joden nog niet bezig met het NT; ze voelden zich in deze wereld nog steeds bedreigd door de kerk. Dat is anders sinds 1948.
GENERALISEREN doen we als we de fout van enkelingen uit een anderegroep uitsmeren over de hele groep. Heeft Judas Jezus verraden - dan zijn de Joden verraders enz.
Iets anders is: SOLIDARITEIT IN DE SCHULD met de eigen groep.
Mijn familie heeft - ik zeg maar wat - in het verleden schilderijen gestolen en ik probeer er alles aan te doen om die schuld te vereffenen, ook al is het lang geleden en ook al heb ik part noch deel aan die diefstal. God wil dat er recht geschiedt.
Dus voel je niet persoonlijk beschuldigd als ik het heb over de schuld van de christenheid en de kerk. Ik generaliseer heus niet.
Wel vind ik nog steeds dat die kerkgeschiedenis niet moet worden toe-gedekt omdat het al zo lang geleden is; in tegendeel. Die geschiedenis moet boven water gehaald worden, juist ont-dekt, zodat de geschiedenis zich niet herhaalt. En er moet recht gedaan worden. Schuld moet worden beleden tegenover het Joodse volk als geheel. En in de eerste plaats tegenover de God van dat volk, omdat we zijn oogappel hebben aangeraakt.
Dit is heel bijbels om te doen. Daniel en Ezra of Nehemia doen het ook: wij en onze vaderen hebben gezondigd, zonder persoonlijke schuld aan afgoderij.
Het Joodse volk voelt zich ook altijd heel sterk verbonden met het voorgeslacht. Denk aan de sederavond bv.
In die zin spreekt Zacharias van "zij zullen zien op wie zij "  enz
Geen generalisatie, want het gaat hier om de eigen groep.

BELANGRIJKSTE: hoe moeten wij ons opstellen?
Zoeken wij steeds naar teksten om te "bewijzen"dat de Joden die geen christelijke belijdenis onderschrijven verloren gaan? Let op de aanhalingstekens.
Waarom??? Zijn we ergens bang voor?
Bij voorbeeld dat wij die zoon zijn die ja zegt en nee doet?
En dat zij die zoon zijn die nee zegt en ja doet?

Laat DIE gezindheid bij u zijn die ook in Christus Jezus was....
Onze christelijke liefde zal de synagoge moeten includeren en niet buitensluiten.

Psalm 23 is waar zo als David hem bedoeld heeft.
Gelooft een Jood in de synagoge dat de HEER zijn herder is dan doet hij wel en het is zo.
gideon

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: maart 04, 2004, 02:39:45 pm »
rallie, je preekt he?
impliciet heb ik je wel geantwoord in de reactie op Aquila en Priscilla.

Ik heb niet zoveel trek om je hele preek langs te gaan, maar wet betekent:
Gods onderwijs dat Hij geeft uit Liefde voor zijn schepselen en zijn schepping
 en vervullen is luisteren en DOEN. jij maakt er wat anders van.
misschien een ander keer verder, maar ik heb geen tijd meer.
O ja: verbond wordt vernieuwd en niet vervangen door iets geheel anders/nieuws.
gideon

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: maart 04, 2004, 03:50:56 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 14:32:26 schreef gideon:
aquila en priscilla
over één ding zijn we het eens waarschijnlijk: wat een complicaties... en het een lokt het ander uit. Toch stel ik het op prijs als iemand wil doorgaan, dieper wil afsteken.
Laten we de waarheid zoeken, gezamenlijk, en nooit ons gelijk. Daar gaat ie weer.

Dank je wel Gideon! :)
Ik zal verder lezen wat je schrijft... Ik hoop dat je ook begrepen hebt wat wij bedoelen.... En het is inderdaad handig om iets meer van iemands achtergrond te weten.....
Ik heb nu even geen tijd meer om verder te reageren (dat heb ik vandaag al genoeg gedaan) maar fijn om elkaar beter te begrijpen en te waarderen.
Soms kost dat even doorvragen...inderdaad.....
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2004, 12:04:32 pm door Priscilla en Aquila »

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: maart 05, 2004, 11:02:51 am »
rallie
een paar dingen.
Een Jood behoort niet tot het Joodse geloof door afstamming, maar - uiteraard - tot het volk. Je hebt gelovige Joden en ongelovige. De gelovige Jood zit in de syangoge.
Johannes 1: 17 heb jij in een slechte vertaling, want 'maar' is niet de bedoeling. Het woordje 'maar' staat er ook niet in het Grieks....!!
Mijn vertaling: want de wet is gegeven via Mozes, de genade en de waarheid zijn geworden / hebben gestalte aangenomen via / in Jezus Christus.
Het was namelijk zo dat de God van Israël altijd al genadig was: Grote Verzoendag.
Maar de gestalte van Jezus heeft die zichtbaar gemaakt en bewezen. De kruisiging is in de eerste plaats Gods liefde die zijn armen uitstrekt, het offer dat Hij bracht in zijn zoon, die eenswillens was met de Vader.
Aanbidden in Geest en in waarheid - dat moet wel als er geen tempel meer is... Dat gebeurt vervolgens in de synagogen, ook door heidenchristenen. (Van een kerk heeft Jezus nog nooit gehoord.)
Het slaat op de komst van heidenchristenen en op de verwoesting van de tempel.
Jezus heeft de tempel niet afgeschaft maar beweend, als het huis van zijn Vader.
Het onderscheid tussen Jood en heiden is nooit vervallen evenmin als tussen man en vrouw. Hand 15 bedoelt i.o.m. de Heilige Geest alleen te zeggen: Jood en heiden kunnen in de christelijke gemeente broeder en zuster worden zonder dat de heiden Jood hoeft te worden via de besnijdenis.
Later doet de heidenchristelijke kerk iets wat geheel tegen de Heilige Geest ingaat: zij verbiedt Joden om Joods te zijn, zij verbiedt Goddelijke geboden.
Paulus pleit tegen de eenheidsworst door als regel te geven: een ieder blijve in de staat waarin hij geroepen werd.
Galaten 3 :10-14: Paulus heeft het helemaal niet tegen de Joden maar tegen de Galaten. Sommigen beweerden dat de heidenen verplichtw waren om alle Joodse wetten na te leven. En dat evangelie wijkt sterk af van wat hij gepredikt heeft. Dat is: geen evangelie. Nee natuurlijk.... Wie wordt er nu blij als je tegen een Hollander zegt dat ie Jood moet worden??
Maar in de synagoge wordt Gods wet bemind, beter dan in de kerk. En Gods genade gewordt hun op Grote Verzoendag, dank zij het offer van Jezus, maar zonder dat zij dat zien.
gideon

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: maart 05, 2004, 11:07:34 am »
voor aquila en priscilla
aan rallie heb ik nog het een en ander toegevoegd dat ook in onze discussie misschien speelt.
Een vraagje: maakt het voor jullie verschil of ik Jood ben of niet??
Het lijkt haast of ik daarop wordt beoordeeld, alsof een heidenchristen het beter weten zou... jullie lijken opgelucht? Ik snap het niet.
gideon

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: maart 05, 2004, 12:24:03 pm »

quote:

aquila en priscilla

P&A schreven:
Dank je wel Gideon! :)
Ik zal verder lezen wat je schrijft... Ik hoop dat je ook begrepen hebt wat wij bedoelen.... En het is inderdaad handig om iets meer van iemands achtergrond te weten.....
Ik heb nu even geen tijd meer om verder te reageren (dat heb ik vandaag al genoeg gedaan) maar fijn om elkaar beter te begrijpen en te waarderen.
Soms kost dat even doorvragen...inderdaad.....

We reageren op de positieve benadering van jou, dat jij zegt het op prijs te stellen dat wij ‘doorgaan, dieper af wil steken’, zoals jij dat noemt.
Vandaar ons: “Dank je wel Gideon! ;)
We wisten niet waar jij stond: Heidenchristen, Messiasbelijdende heidenchristen (of is het dan ‘Jodengenoot’…), Messiasbelijdende Jood. Zoals je ziet aardig wat opties….
Het is altijd handig om iemands achtergrond te weten, omdat je dan beter weet vanuit welk kader iemand iets vertelt…… Dat is nu duidelijk en dat is wat we prettig vinden…..

En Luther was christen en antisimiet. Je hebt gelijk.....
Het was meer iets wat ik persoonlijk zo voel omdat het voor mijzelf iets is wat onverenigbaar is met elkaar.....
Verder denk ik dat je [in deze tijd anders tegen het Joodse volk aankijkt misschien dan Luther deed, omdat je nu ziet dat ze een eigen staat hebben......
Je kunt in die zin zien, dat veel mensen met een kerkelijke achtergrond het idee van het geestelijk Israel niet meer zo sterk doortrekken als vroeger.
Veelal ziet men wel dat Israel (weer) een rol gaat spelen......
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2004, 12:29:08 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: maart 05, 2004, 12:45:56 pm »

quote:

aquila en priscilla

BELANGRIJKSTE: hoe moeten wij ons opstellen?
Zoeken wij steeds naar teksten om te "bewijzen"dat de Joden die geen christelijke belijdenis onderschrijven verloren gaan? Let op de aanhalingstekens.
Waarom??? Zijn we ergens bang voor?
Bij voorbeeld dat wij die zoon zijn die ja zegt en nee doet?
En dat zij die zoon zijn die nee zegt en ja doet?

Laat DIE gezindheid bij u zijn die ook in Christus Jezus was....
Onze christelijke liefde zal de synagoge moeten includeren en niet buitensluiten.

Gelooft een Jood in de synagoge dat de HEER zijn herder is dan doet hij wel en het is zo.

De Joden hebben de kans laten liggen om Jezus te aanvaarden als hun Messias. Ik oordeel niet of een Jood die nu Christus niet aanvaardt, verloren gaat. Dat kan God beter beoordelen dan wij....gelukkig :)
Maar ik ga niet mijn verantwoordelijkheid als christen uit de weg om tegen ieder die Christus niet als zijn verlosser kent, het evangelie te vertellen......
En dat dat toevallig ook nog wel eens een Jood zal zijn, die dat dan hoort?
Paulus zegt ook dat hij zo nodig de naijver van zijn broeders in het vlees wil opwekken OM NOG IEMAND UIT HEN TE BEHOUDEN.......
Ik ga niet de Bijbel aanpassen aan iets wat wij als beter of minder veroordelend zien....... Een gedeeltelijke verharding is er over Israel gekomen - d.w.z. dat de mogelijkheid wel bestaat dat een individuele Jood tot geloof kan komen........
Als de gemeente bij de Heer is opgenomen, dan - daarna breekt de tijd aan dat de Joden in die zin weer als Jood worden aangesproken om de Messias te aaanvaarden: Het evangelie van het Koninkrijk zal weer gebracht worden door 144.000 verzegelden uit Israel....
Net zoals in het begin van Jezus rondwandeling op aarde, het Evangelie van het koninkrijk werd gebracht aan de Joden....

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: maart 05, 2004, 01:45:18 pm »
p en a, het heeft zo z'n voordelen om juist niet iemands achtergrond te kennen als het om de bijbel gaat - je bent anders zo gauw geneigd om vervolgens de betreffende persoon in een potje te stoppen waar je je etiketten al hebt opgeplakt.
Maar daar gaat het hier niet over!!!
DE Joden, zeg je weer; ik blijf daar moeite mee hebben, want je uitspraak slaat hooguit op die ene generatie en dan ook nog op de uitgesproken vijanden van Jezus die zich voornamelijk onder de Sadduceeën bevonden.
HET volk sliep tijdens het proces tegen Jezus; het was toch nacht?! Alleen zijn leerlingen en zijn vijanden waren wakker en het schorremorrie dat zich liet omkopen. Dat slapen is heel veel betekenend...
Vandaag de dag kun je niet zeggen dat DE Joden Jezus afwijzen, want ze kennen hem nauwelijks. Ze zien hem nog steeds als: gevaar ... (dàt heeft de kerk bereikt)
NIET de geschiedenis verwaarlozen.
Die geschiedenis leert mij ook dat jodenzending èn geen moer heeft geholpen èn stromen van bloed heeft veroorzaakt, èn ook door Paulus zelf is gestopt. Paulus laat hen over in vast vertrouwen aan de God van Israël.
Tja die naijver... daar is nooit van gekomen.  

't Zou wel leuk geweest zijn als jullie waren ingegaan op "het belangrijkste",
namelijk de gezindheid en psalm 23.
Of bedoel je dat ik de bijbel aanpas aan mij visie??? ....
Sorry, maar ik heb juist mijn doorsnee-christelijke visie onder de kritiek van de bijbel gebracht en zo ben ik gekomen tot een draai van 180 graden wat betreft mijn houding t.o.v. Israël. Ik heb leren zien dat onze heidenchristelijke opdracht is:
1. troost mijn volk; zoals Ruth Naomi, en met haar geloofsbelijdenis.
2.dat Israëls verhouding tot Jezus nog steeds Gods zaak blijft en dat alleen Israëls lijden onze zaak is.  
Ons grote VERSCHILPUNT is - denk ik - dat jullie weten dat de Joden voor eeuwig verloren gaan als ze hun blinde vlek voor Jezus houden. Ook al zeg je van niet. Anders zou je geen Jodenzending voorstaan.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat vrome Joden, die psalm 23 geloven zoals Jezus dat ook deed, in de schaduw van de Almachtige vernachten en veilig zijn.
Paulus felheid betreft zijn vijandige tijdgenoten, maar zijn volk als zodanig laat hij tenslotte, na een worsteling met zijn eigen onbegrip, over aan Gods trouw, waarbij hij uitbarst in lofprijzing.
Het lijkt me goed om ons te beperken tot de dingen waarover we bezig waren en geen nieuwe onderwerpen erbij te halen.
gideon

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: maart 05, 2004, 07:57:05 pm »

quote:

door gideon op 05 Mar 2004 13:45    
p en a, het heeft zo z'n voordelen om juist niet iemands achtergrond te kennen als het om de bijbel gaat - je bent anders zo gauw geneigd om vervolgens de betreffende persoon in een potje te stoppen waar je je etiketten al hebt opgeplakt.
Maar daar gaat het hier niet over!!!
Je kunt niet overal dezelfde mening over hebben, ik dacht dat we positief met elkaar verder wilden kijken of niet? In ieder geval: Wees gerust, jij bent niet in een hokje te passen….. het lijkt alsof je een Messiasbelijdende Jood bent….. Maar je legt verderop uit waarom je in je visie over Israël 180 graden bent gedraaid t.o.v. je vroegere doorsnee-christelijke visie….
Op zich houd ik juist ook niet van hokjes – ik zou me dus ook nooit heidenchristen  noemen :)
Verder discussieer ik het liefst alleen vanuit de Bijbel. Dan doet in principe het hokje er niet toe…

quote:

DE Joden, zeg je weer; ik blijf daar moeite mee hebben, want je uitspraak slaat hooguit op die ene generatie en dan ook nog op de uitgesproken vijanden van Jezus die zich voornamelijk onder de Sadduceeën bevonden. HET volk sliep tijdens het proces tegen Jezus; het was toch nacht?! Alleen zijn leerlingen en zijn vijanden waren wakker en het schorremorrie dat zich liet omkopen. Dat slapen is heel veel betekenend...
Mijn uitspraak haal ik uit de bijbel; er staat in handelingen 13 bijvoorbeeld een heel gedeelte hierover. Eén tekst: Hand. 13:45
Doch toen de Joden de scharen zagen, werden zij vervuld met nijd en spraken, lasterende, tegen hetgeen door Paulus gezegd werd. 46 Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig, dat eerst tot u het woord Gods werd gesproken, doch nu gij het verstoot en u het eeuwige leven niet waardig keurt, zie, nu wenden wij ons tot de heidenen.

De Bijbel spreekt hier in het algemeen over de Joden (Hier inderdaad de generatie die het meemaakten) Daarna spreekt hij in het algemeen over de heidenen. Je moet daar niet zo over vallen: Niet alle heidenen komen tot geloof, maar wel de heidenen….. Snap je het nuanceverschil?
Maar Paulus zegt wel in

Hand. 13vers
26 Mannen broeders, zonen van het geslacht van Abraham, en vereerders van God onder u, tot ons is deze heilsboodschap gezonden. 27 Want die te Jeruzalem wonen en hun oversten hebben Hem niet erkend en zij hebben de uitspraken der profeten, die elke sabbat worden voorgelezen, door hun oordeel vervuld, 28 en hoewel zij geen grond voor doodstraf konden vinden, hebben zij Pilatus gevraagd Hem ter dood te brengen

Als je je onder de kritiek van de Bijbel stelt, zoals je aangeeft en we samen de waarheid willen zoeken, zou je dan dit kunnen lezen zoals het hier staat?? Of vind je dat Paulus het allemaal verkeerd onder woorden bracht….. Dat zou kunnen dat je dat vindt, maar ik zie dit als Gods woord in de bijbel…. Zelfs Jezus zelf zegt over de Joden van zijn generatie het volgende in

Matt.23:
37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt:
Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Dan heeft de Bijbel het mis en zou alleen de generatie van 2000 jaar geleden verhard moeten worden Anders is het niet eerlijk vind je, het is dan weer een heel volk de schuld geven van wat zij zelf persoonlijk niet hebben gedaan..
Wat dan met Adam en Eva……. Zo gedacht zijn wij dan ook niet verantwoordelijk voor de zondeval? Of zou je het zo kunnen zien: Adam en Eva zijn verantwoordelijk, maar hebben door hun verkeerde daad aan ons de gevolgen van die daad doorgegeven. In het spraakgebruik maak je hier echter niet echt onderscheid in dacht ik zo…..
Zo kun je zeggen: De Joden van die generatie waren verantwoordelijk voor de dood van Jezus [zie handelingen 13 – ik laat de bijbel spreken, als je dat niet zo vindt leg het me dan maar uit….] maar door dit gebeuren dragen de Joden in het algemeen de gevolgen hiervan: Ze zijn namelijk als gevolg hiervan gedeeltelijk verhard [Zie Hand. 13 en bv. Rom. 9-11]

Ik ben gewoon benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt. Ik bedoel het dus niet als een beschuldiging aan jou, maar probeer je gedachtegang te volgen…...

quote:

Vandaag de dag kun je niet zeggen dat DE Joden Jezus afwijzen, want ze kennen hem nauwelijks. Ze zien hem nog steeds als: gevaar ... (dàt heeft de kerk bereikt)
NIET de geschiedenis verwaarlozen.
Die geschiedenis leert mij ook dat jodenzending èn geen moer heeft geholpen èn stromen van bloed heeft veroorzaakt, èn ook door Paulus zelf is gestopt. Paulus laat hen over in vast vertrouwen aan de God van Israël.
Tja die naijver... daar is nooit van gekomen.

Hoeveel Joden zijn er Christen geworden -in verhouding tot alle Joden die er in de wereld zijn? DE Jood in het algemeen wijst Jezus wel af als je deze vraag niet kan beantwoorden met: Veel Joden worden christen….
En dit is een bijbels gegeven want zij zijn gedeeltelijk verhard. Ze kennen Hem inderdaad nauwelijks, dat heeft de kerk bereikt zeg je.
MAAR het was ook de uitspraak van Jezus Zelf, ik bedoel nu: dat ze Hem nauwelijks kennen De verharding weet je wel…. In die zin kun je er niet vanuit gaan dat je uitgebreid Jodenzending moet bedrijven; wel is de verharding niet compleet en is het wel onze verantwoordelijkheid om ook de Jood die we tegenkomen op Jezus te wijzen als hun Messias
Maar de Joden in Jezus’ tijd hebben Hem LETTERLIJK in hun midden gehad….. Zij hebben Hem horen spreken en al de tekenen zien doen. En zij hebben niet massaal Hem aangenomen als hun Messias. En dat gebeurde allemaal VOORDAT Jezus werd gekruisigd. Dus hiervan kun je niet zeggen dat het alleen een paar verraders waren…..
In Handelingen geeft Paulus inderdaad de Joden nog een kans Jezus als de Messias te aanvaarden. Maar op een gegeven moment is het punt aangekomen dat dit stopt. God biedt hen het heil niet meer aan totdat Hij de vervallen hut weer hersteld is……

Waar het me nu eigenlijk om gaat is niet duidelijk te maken dat de Joden het niet goed hebben gedaan ofzo. Het punt is dat wij moeten kijken hoe de Bijbel het zegt. Vandaar dat ik enkele teksten aanhaal.
Als jij het niet eens bent wat ik van die teksten zeg, zou ik graag willen dat je mij duidelijk maakt waarom.
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2004, 09:52:50 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: maart 05, 2004, 08:22:27 pm »
vervolg bericht

quote:

't Zou wel leuk geweest zijn als jullie waren ingegaan op "het belangrijkste",
namelijk de gezindheid en psalm 23.
Of bedoel je dat ik de bijbel aanpas aan mij visie??? ....
Sorry, maar ik heb juist mijn doorsnee-christelijke visie onder de kritiek van de bijbel gebracht en zo ben ik gekomen tot een draai van 180 graden wat betreft mijn houding t.o.v. Israël. Ik heb leren zien dat onze heidenchristelijke opdracht is:
1. troost mijn volk; zoals Ruth Naomi, en met haar geloofsbelijdenis.
2.dat Israëls verhouding tot Jezus nog steeds Gods zaak blijft en dat alleen Israëls lijden onze zaak is.
Ons grote VERSCHILPUNT is - denk ik - dat jullie weten dat de Joden voor eeuwig verloren gaan als ze hun blinde vlek voor Jezus houden. Ook al zeg je van niet. Anders zou je geen Jodenzending voorstaan.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat vrome Joden, die psalm 23 geloven zoals Jezus dat ook deed, in de schaduw van de Almachtige vernachten en veilig zijn.
Paulus felheid betreft zijn vijandige tijdgenoten, maar zijn volk als zodanig laat hij tenslotte, na een worsteling met zijn eigen onbegrip, over aan Gods trouw, waarbij hij uitbarst in lofprijzing.
Het lijkt me goed om ons te beperken tot de dingen waarover we bezig waren en geen nieuwe onderwerpen erbij te halen.

Ik dacht dat het gedeelte waar we op reageren ook onder jouw kopje “BELANGRIJKSTE” viel…
De twee laatste punten was ik nog even niet aan toe gekomen:
Zoals je zegt: ‘Laat DIE gezindheid bij u zijn die ook in Christus Jezus was....
en:
Gelooft een Jood in de synagoge dat de HEER zijn herder is dan doet hij wel en het is zo’….

Onze christelijke liefde moet zich uitstrekken tot het Joodse volk in het bijzonder om dat het Gods oogappel is.
Maar ik kan niet verder gaan dan Christus ons opdraagt: Gaat heen en maakt alle volken tot Mijn discipelen…. Zou ik het beste wat ik van God heb ontvangen, nl. Christus Zelf niet aanbieden aan de Jood die ik tegenkom? Ik heb het nu niet over Jodenzending maar ik zie het op het individuele vlak.
Zoals Paulus zegt: in

Rom. 11 : 13
Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, 14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden.
Hiermee beantwoord ik gelijk je vraag over Psalm 23……
Nezo als in Psalm 22 gesproken wordt over het lijden van de Here Jezus, als diepere betekenis…. Zo spreekt Psalm 23 over de Here Jezus als herder in de diepere betekenis.
Later zal de Heer aan ieder vragen als we voor Hem staan: “Wat heb je met Mijn Zoon gedaan?. Zoals in de bijbel staat dat Paulus zegt dat hij hoopt er nog enigen uit zijn volk te kunnen behouden.
En in Handelingen zegt God tot ons:

Hand 2,40  
En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.
Hand 4,12  
En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden

Geef je reactie maar op deze bijbelteksten als je wilt…..
Het is denk ik niet goed er een welles/nietes-spelletje van te maken. Ik trek mijn conclusies op grond van wat ik in de Bijbel lees. Wel heb ik aangegeven in één van mijn vorige berichtjes: “ Ik oordeel niet of een Jood die nu Christus niet aanvaardt, verloren gaat. Dat kan God beter beoordelen dan wij....gelukkig :)
Daar hebben we inderdaad een verschilpunt met elkaar. Maar het is niet onze taak de behoudenis van de Joden te beoordelen en dat is waar het nu om gaat; we gaan dan buiten ons boekje….. Wat ik in de bijbel zie staan probeer ik naar te handelen en dan kun je dat misschien opvatten als: Ik vind dat je de Bijbel aanpast aan wat je zelf ziet als je deze teksten over Joden en behoudenis negeert…
Ik weet trouwens niet hoe jij vroeger over Israël dacht – hoe denkt de doorsnee-christen daarover? Misschien helemaal niet?

Troost Mijn volk is door God gezegd over het einde van hun lijden en ongerechtigheid; wel kun je je verbondenheid met de Joden benadrukken.....
En natuurlijk is hun God nu onze God; maar wij gaan verder: Jeshua is onze Heer en Verlosser - daar zal altijd een reserve voor hun van mijn kant blijven. Hierdoor zijn zij niet mijn broeder en zuster.... dat zegt Jezus ook van zijn verwanten.... al wie doet de wil Mijns Vaders...
Jeshua gaat mij dieper aan het hart dan de Jood.....als je dat al zou kunnen zeggen.. En zelfs bij 'de' Messiasbelijdende Jood komt een bepaalde anti-christelijkheid in de letterlijke zin naar boven als hij bijvoorbeeld praat over het samenkomen op zondag Dit hoeft echter natuurlijk niet bij ieder het geval te zijn...

Jodenzending vind ik wat anders dan “een Jood die ik tegenkom het evangelie vertellen…”
Ik zie trouwens een tegenstrijdigheid bij jou wat dit betreft.  
Namelijk – natuurlijk kennen de Joden Jezus niet want de kerk heeft er alles aangedaan dat ze Hem niet als Messias kunnen zien
- Jodenzending is niet nodig/mag zelfs niet want God zal op Zijn eigen tijd Zichzelf bekend maken…..
Dit laatste gedeelte: God Zelf zal op Zijn tijd Zichzelf bekend maken…….
Daar zijn we het wél over eens.

Een algemene opmerking van onze kant: Ik heb het gevoel dat je de GESCHIEDENIS van 2000 jaar de doorslag laat geven in hoe je aankijkt tegen de positie van de Joden vandaag boven Gods woord….. Maar dat kan zo lijken
Wat de Joden van Jezus vinden dat zou je als christen toch het meest moeten interesseren…..Het lijkt of je de Joden meer centraal zet…
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2004, 09:58:44 pm door Priscilla en Aquila »

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: maart 05, 2004, 10:23:37 pm »
p en a, onze moeilijkheid is : er is te veel...
Laten we toch proberen ons te beperken.
DE JODEN. Ik weet niet of je Grieks kent, maar er staat Joudaioi, en dat mag je ook vertalen met Judeeërs. En denk even logisch na: het zou toch raar zijn als Jezus met zijn volgelingen aan de ene kant zouden staan tegenover  DE Joden als HET volk..., want... ze waren allemaal met elkaar Jood, behoorden tot hetzelfde volk!
Joudaioi als Judeeers geeft een eye-opener, want werden Jezus en zijn leerlingen niet Gallileeërs genoemd?
Welnu "zij van Judea" en "Jeruzalem" betekenen het theologisch establishment van die dagen, - en dat deugde niet. Ze keken ook neer op het "Galilea der heidenen".
Ze scholden de mensen in galilea uit vooor heidenen = niet-Joden, waarom? Omdat zij zich met hun theologische kennis hoog verheven achtten boven de mensen in Galilea  "die de wet niet kenden". Kon uit Nazareth iets goeds komen?
Ik kan er ook niks aan doen dat het zo ingewikkeld ligt, maar het geeft wel verheldering als je dat eenmaal weet.
DE HEIDENEN zijn gewoon de niet-Joden, in de bijbel.
Als jullie geen Joden zijn ben je dus heidenchristen net als ik. Daar kun je niet voor kiezen, dat ben je.
De vraag later zal niet zijn 'wat heb je met Jezus gedaan', maar: wat heb je met mijn minste broeders gedaan. (Jezus stelt zelf de vragen). Dat zijn voor ons de Joden, want zij zijn het meest vervolgd, eeuw in eeuw uit.

De behoudenis is in Niemand anders. Let op de persoon van Jezus. Die staat garant voor Gods genade. Niet mijn christelijke belijdenis.
Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht... = generatie!
De generatie die in de grip was van de theologen te Jeruzalem.
BELANGRIJK in dit verband: in de synagoge is God ook nog elke dag genadig; lees maar wat ze daar lezen: de bijbel van Jezus en zijn leerlingen.
In Hnd 13 spreekt Paulus ook niet 'het volk' aan, maar de vijandige Joden ter plaatse:in Antiochië. En DAAR zie je ook wat ik bedoel: Paulus wendt zich definitief tot de heidenen. Hoe akelig hij het ook vindt, hij ziet dat het niet werkt.  Hij moest het doen in opdracht: te beginnen in Jeruzalem enz. En ze hebben het gedaan.  Maar toen hield het een keer op.  GOD had een bedekking op het volk gelegd.
Jullie stellen dat dat een gevolg is van het afwijzen van Jezus. Daar ben ik het niet mee eens.  Het is andersom: ze hebben Jezus niet kunnen zien. (Dat kun je vinden in Jesaja 6 vanaf vers 9). Dat wil zeggen: de leidslieden, die immers het volk in de tang wilden houden. Het was een gericht.
En waarom zou Jezus steeds de vinger op de mond leggen: niet verder vertellen?
Omdat ze hem anders met geweld koning zouden maken en zover was het nog lang niet in Gods plan....
Paulus zegt: om jullie!!!, heidenen is daar die gedeeltelijke verharding oftewel die blinde vlek: ze zien Jezus niet. Maar daarom kunnen ze nog wel hun bijbel lezen en geloven. Waaronder psalm 23. De diepere betekenis die jullie erin leggen doet de oorspronkelijke betekenis geenszins te niet!!! Neem die psalm gewoon letterlijk en je snapt wat ik bedoel. Daarom gebruik ik die zo graag als voorbeeld.
Laten wij toch ophouden om Paulus te verbeteren. Hij wil geen heidenchristelijke zending maar heidenchristelijke bescheidenheid.
Aan Paulus is een geheimenis geopenbaard: het is goed zo, Gods wijsheid is hierin.
Paulus brengt niet iets verkeerd onder woorden, maar het verstaan van Paulus is lastig. Vond zelfs Petrus.
Het is altijd vragen: tegen wie heeft het hier en waarom.
Wat bedoelt hij hier met 'wet' - is ook zo'n punt. Soms bedoelt hij zelfs de zondige menselijke natuur, dan weer Gods Torah.

Iets heel anders is mijn opdracht getuige te zijn van mijn Meester.
Dat kan als leesbare brief. Tenzij.... mij iets wordt gevraagd. Maar ik praat niet meer voor mijn beurt. Daar worden ze echt niet jaloers van.
Wij zijn bij Israël gevoegd/geteld. Keer het niet om.

Stel ik Jezus niet centraal? Dat is heel raar. Hoe kan ik dan heidenchristen zijn?
Mijn vroegere visie was die van jullie, nu je 't vraagt.
gideon