quote:
door gideon op 06 Mar 2004 16:36
Het ging om het rekening houden met historische ontwikkelingen die ook van Gods hand zijn, in onze visies, die ook al onderhevig zijn aan ontwikkeling.
Het zou toch niet best zijn als dat niet zo was. De bijbel wordt gisteren misschien minder goed begrepen dan vandaag. Zo kom ik op die verschillende synagoges: die ten tijde van Paulus, toen de kerk nog geen Joden had vervolgd, en die van nu.
Dat gebiedt mij minstens bescheidenheid.
Rekening houden met historische ontwikkelingen die van Gods hand zijn, is op zich oké;
alleen had ik het idee dat jij meer rekening hield met hoe het allemaal mis ging met de kerk in de geschiedenis t.o.v. de Joden en dat zwaarder liet meewegen dan Gods hand in de geschiedenis wat in de bijbel duidelijk wordtMijn visie is niet
wezenlijk veranderd bij vroeger…… ik zou het eerder de term
groeien in het geloof en het verstaan van Gods Woord noemen. (Al pretendeer ik niet alles te weten of alleen
kennis belangrijk te vinden (dat maakt opgeblazen..) want het moet gaan om de combinatie met de Geest.)
Visie die onderhevig is aan
ontwikkeling vind ik een gevaarlijke manier van benoemen, voor mij accentueert het meer een omkering/verandering van denken ; iedere christen moet groeien in geloof en door de Heilige Geest meer inzicht ontvangen… Dit heeft met
verdieping te maken en niet met
verandering.
Als je leest wat de vruchten van de Geest zijn, zal het nooit zo moeten zijn dat we anderen iets opleggen.
Ik vind het meer dan logisch dat je de ander in z’n waarde laat, maar wel eventueel laat weten
waarom jij vindt dat het anders is…. Maar dat lijkt me zo vanzelfsprekend…. Doe ik ook bij anderen waar ik mee spreek.
quote:
Verder vind ik het bloedlink om van te voren zo precies in kaart te brengen wat wanneer zal plaats hebben. Jullie belangstelling is toch meer gericht op het hiernamaals dan op het hiernumaals. Dat kan, maar we leven nu. Dat gaat wel voorop. In het nu moeten we geen blunders maken die wederom Joods leed veroorzaken.
Als ik het hiernamaals voorop stel kom ik gauw op een stoel in de wachtkamer terecht. Dat gebeurt heel veel en is vaak gebeurd.
Even voor de duidelijkheid: Er is een bepaalde lijn in het woord van God,
ook wat betreft de toekomstige dingen. Er is een bepaalde
volgorde van gebeurtenissen te ontdekken. Reden dat mensen hier geïnteresseerd in zijn/raken is bijvoorbeeld:
De terugkeer van de Joden naar hun land en de staat Israël die het nu zeer zwaar heeft.
Het lijkt me stug dat jij daar
niet in zou zijn geïnteresseerd.
Israel wordt de vijgeboom genoemd en Jezus draagt ons op op de vijgeboom te letten en er lessen uit te trekken
over de tijd waarin we leven.
Mattheus 24
32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur.Nooit van z’n leven zal ik een datum gaan noemen wanneer bijvoorbeeld de
opname plaats zal vinden… Maar ik weet
wel aan de hand van de tekenen der tijden,
waaronder de ‘vijgeboom’die uitbot dat het
nabij is, voor de deur…. Wel kun je weten hoeveel tijd er ongeveer
tussen de verschillende gebeurtenissen in zal zitten.
Opname –Grote Verdrukking-7 jaar-op de helft gekomen: een tijd, tijden en een halve tijd/42 maanden/1260 dagen….Daarna het Duizendjarig Rijk: duurt 1000 jaar….De
precieze invulling van die perioden zal ook niet mogelijk zijn; we weten alleen de dingen die genoemd worden in de bijbel….
Verder staat er in de bijbel dat we Jezus
ten allen tijde moeten verwachten….. Dan ben ik inderdaad met de toekomst bezig: Maar dat is de HEER ZELF!
Fil 3,20
Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,
1Tess1
9……om de levende en waarachtige God te dienen, 10 en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn.
Op 3,10
Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. Aan de hand van o.a. de vorige twee teksten komen wij tot de conclusie dat wij als gemeente deze periode van Grote Verdrukking niet mee maken……Het is namelijk een gericht; en wij zijn als christen verlost van het oordeel. Jezus heeft voor degenen die in Hem geloven het gericht van God al ondergaan…..Dan kun je Hem ook niet elke dag verwachten want dan zou eerst de Grote Verdrukking nog plaats moeten vinden…
Er zijn veel christenen die hier ontzettend bang voor zijn, zo ook voor wat er nu allemaal in de wereld gebeurt….
Dit zijn voorbeelden dat je door een bestuderen van de toekomst,
beter kunt weten wat je positie als Christen nu eigenlijk inhoudt. Aan de hand van deze dingen komen we ook tot de conclusie dat we geen Joden
zending hoeven te bedrijven om de synagoge Christelijk te maken zoals jij dat noemde….Wel kun je eventueel een individuele Jood winnen…..
De Joden zullen in de toekomst namelijk echt hun Messias aannemen en het aardse koninkrijk ontvangen….
In
deze tijd moeten we
geen enkel mens onrecht aandoen en ten onrechte leed berokkenen, dat impliceert vanzelf ook de Jood…. Dit is wat mij betreft een open deur…..
Als ik namelijk mij met de toekomst bezig houdt, wil
natuurlijk niet zeggen dat we met de armen over elkaar gaan zitten wachten.Dan zijn we als die man in die gelijkenis die zijn
talent in de grond stopt en gaat zitten wachten tot zijn heer terugkeert van zijn reis.
Zoals jij dit de stoel in de wachtkamer noemt, heb ik toch weer het idee, dat jij je meer bekommerd om
geen fouten te maken die in de geschiedenis vaak zijn gebeurt, dan dat je bijvoorbeeld
bijbelse argumenten gebruikt om niet in de ‘wachtkamer’te gaan zitten..
Wat mij betreft ben jij
te veel met het verleden bezig…

Wij moeten onze talenten gebruiken – de goede werken doen die God al klaar heeft liggen voor ons om daarin te gaan wandelen – als kinderen des lichts wandelen – de gelegenheid te nutte makende – altijd rekenschap willen afleggen van de hoop die in ons is (
dat is de toekomst)…en zo kan ik nog wel even doorgaan.
quote:
Dat er twee groepen zijn: Israël (144000) en anderzijds de heidenchristenen als de schare die niemand tellen kan - daar ben ik het mee eens.
Ook het duizendjarig rijk is voor mij een evidente adempauze in de wereldgeschiedenis.
Opname van de gemeente - Paulus zegt het, ik geloof het daarom.
Maar wanneer precies en alle details?
En heeft dat zoveel impact op mijn leven als christen nu?
Openbaring gaat bijna geheel over de Grote Verdrukking en wat daarna volgt….. Het is hier inderdaad niet de plaats om dat te gaan behandelen.
Wij als gemeente hoeven hier niet doorheen…. De schare die niemand kan tellen is dan ook een
andere groep gelovigen dan de christenen… (die zijn al bezig de bruiloft van het Lam te vieren… in de hemel).
Deze gelovigen zijn bekeerd door de 144.000 verzegelden uit Israël (de Joden dus) die hier hun opdracht vervullen door
het evangelie van het Koninkrijk (wat zal komen als Jezus terugkomt – samen met de Gemeente - op de Olijfberg) te brengen aan de wereld.
Wat we in onze vorige posts hierover vertelden was noodzakelijk, omdat de toekomst ook laat zien wat onze positie
nu is…We zouden dan bijvoorbeeld bang kunnen worden dat we ook
onthoofd zouden worden om het getuigenis van Jezus– zoals de schare die niemand kan tellen….
Over die impa