quote:
quote:
small brother schreef op 07 november 2012 om 23:34:
Jij trekt een vergelijking tussen twee keer gruwel voor God; zonder maatstaf van onderscheid.
Voorbeeld 1: Het eten van mosselen is een gruwel, Lev.10:11, Deut.14:10
Voorbeeld 2: Gemeenschap tussen twee mannen is een gruwel, Lev.18:22, Lev 20:13
quote:
Wat brengt dan jou op het maken van toch wel een onderscheid van ongelijkheid als ik een derde voorbeeld op gelijke voet met gelijke kenmerken ernaast plaats??
Voorbeeld 3: Het dienen van afgoden is een gruwel, Deut.13:13
quote:
Wat maakt in jouw beoordeling de verschillende gruwelen niet meer gruwelijk?
Ik vroeg hier dus op basis waarvan je onderscheid maakt. Want je reageerde nogal verbaasd op mijn voorbeeld:
quote:
elle schreef op 07 november 2012 om 21:35:
Ik begrijp niet hoe je mij dit voor de voeten kunt werpen.
De oude wet is in Christus vervuld; ook deut 13. In Christus ben je dood voor de wet; ook voor deut 13. Ben je daarmee wetteloos? Nee, natuurlijk niet. Voortaan leef je dan onder de wet van de Geest. Laat die ruimte voor het dienen van andere goden? Don't think so. En wel voor het eten van mosselen.
Daarmee is je redenering denk ik wel duidelijk. Wat de wet ook is in het oude testament, het maakt niet uit want alle wetten van het oude testament zijn vervallen. En dan maakt het niet uit of het voor God wel of niet een gruwel was en of het een wetje is over onrein eten, of een ethische wet over incest en bestialiteit, of een wet tegen afgodendienst, of zelfs ook een wet die zegt dat wij onze naaste moeten liefhebben.
Gewoon plain & simple: het oude testament heeft afgedaan.
quote:
Jezus bevrijdt ons van de OT-wet en stelt ons onder de wet van de Geest. Paulus spreekt daar bij herhaling over op een manier die duidelijk maakt dat dat 2 verschillende dingen zijn. Ik erken beide wetten als noodzakelijk voor deze wereld. De eerste, de OT-wet, ontdekt iemand aan zijn zonden en maakt de noodzaak van verlossing in Christus duidelijk (oa rom 6-7 ee). De tweede wet komt -voor hen die Christus als heiland erkennen- in plaats van de eerste, uit genade (oa rom 7-8 ev). Zo praat Paulus er over. Die tweede wet is niet slechts een 'vergeestelijking' van de eerste, daarmee doe je imho Paulus tekort. En de rol van de Geest.
Als je het niet erg vind trek ik dit algemeen: want dit is m.i. kenmerkend voor een flink deel van jouw generatie in de vrijgemaakte kerk. Het is onvoorstelbaar en ongelooflijk. Dit is precies het punt waar de vrijgemaakte kerk in mijn beleving het stuur en een generatie kwijt is, en een identiteit vertoont die zichzelf verbindt aan allerlei winden van leer over de Geest waarbij ze zichzelf geheel ontkoppelt van kennis, en zelfs van de hapklaar gemaakte brokjes samenvattingen van belijdenis en leer.
CatechismusVraag 56: Wat belijdt u met de woorden: vergeving van de zonden?
Antwoord: Omdat Christus voldaan heeft, wil God nooit meer denken aan al mijn zonden, ook niet aan
mijn zondige aard, waartegen ik mijn leven lang moet strijden. Maar God schenkt mij uit genade de gerechtigheid van Christus, zodat ik nooit meer door Hem veroordeeld word.
Vraag 90: Wat is het opstaan van de nieuwe mens?
Antwoord:Hartelijke vreugde in God door Christus1 en lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven2.
Vraag 91: Maar wat zijn goede werken?
Antwoord:Alleen die uit waar geloof, naar
de wet van God en tot zijn eer gedaan worden, maar niet die op onze eigen mening of op geboden van mensen gegrond zijn.
Vraag 92: Hoe luidt
de wet van de HERE?
En dan volgen de 10 geboden.
Maar jij spreekt hier over de wet van de Geest als een geheel nieuwe wet die Jezus heeft ingesteld. Ik neem aan dat je daaronder dan nog wel de bergrede rekent? Als dat zo is, dan roept dat wel een vraag op naar ethische wetten uit het oude testament. Maar ik hoor graag eerst van jou hoe jij de bergrede plaatst onder de wet van de Geest.
quote:
Om lange citaten te voorkomen ga ik op de rest in een keer in (excuses wanneer ik je tekort doe, graag dan verheldering): Je verwondert je over dat ik homoseksualiteit en het eten van mosselen op 1 lijn zet. Ik denk dat dat conform de schrift is. Beiden worden in het OT een gruwel genoemd. Ik vind geen (NT) tekst waarin een van beide expliciet herroepen wordt.
Kijk, dat is precies waarom ik met Deut.13:13 kwam. Niet die beiden, maar alle drie worden ze in het oude testament een gruwel genoemd. Jij vindt, zeg je, geen (NT) tekst waarin een van beide expliciet herroepen wordt.
Maar dat is natuurlijk niet waar. De onreinheid van bepaalde dieren eten is nadrukkelijk ingetrokken omdat de reinigingswetten zijn vervuld in Christus. Hand.10:28.
Bij het eten van een mossel kun je je dat voorstellen.
Bij de huwelijkswetten waaronder incest, homoseksualiteit, bestialiteit vallen is dat echter niet goed voor te stellen. Hoe zou in Christus dergelijk onethisch gedrag gereinigd zijn? Door toestemming of een liefdevolle verzorging en omgang?
Evenmin is dat goed voor te stellen bij afgoden dienen. Hoe zou dat in Christus gereinigd zijn? Verzoening voor boedhisten en andere natuurgodsdiensten die zich houden aan de geestelijke wet?
Ik geloof dat we dankbaar mogen zijn dat God ons geen wezen laat en in het nieuwe testament duidelijker richtlijnen heeft gegeven dan verval van al het oude, vervangen door een geestelijke regel dat wij liefde vol zullen zijn, zonder enige definitie van "liefde".
quote:
Paulus geeft ook duidelijk aan dat het eten van voedsel of het wel of niet vieren van sabbath geen onderwerp van discussie hoort te zijn, zolang je je daden motiveert vanuit de wens om God te dienen.
Ja, je helpt daarmee je eigen argument om zeep. Waar zegt Paulus zoiets over incest en afgodendienst? Of over bestialiteit of sodomie? Verder zegt Paulus hier helemaal niet dat die wetten vervallen zijn. Hij zegt dat er niet over moet geoordeeld worden hoe ze gehouden worden. En hij zegt daarbij dat die gebruiken en die dagen een afschaduwing vormen van wat nog komt. Dus als je al een vergelijking wilt maken naar incest, gemeenschap met mannen, bestialiteit, en afgodendienst, dan is de onmiddellijke vraag hoe deze ethische normen een vervulling kunnen krijgen in Christus. Dat is trouwens een algemene vraag bij jouw vernieuwde omgang met de wet. Kunnen we redeneren dat Christus zich niet heeft misgaan aan deze zonden, en dat wij ze daarom niet meer hoeven te houden?
Het niet oordelen komt op een ander punt van spijs eten ook weer terug; kijk maar:
1 Cor.11:28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.1Cor11: 31 Want indien wij onszelven oordeelden, zo zouden81 wij niet geoordeeld worden. Maar als wij geoordeeld worden, zo worden wij van den Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden. Hier zien we een helder beeld over onze vernieuwde omgang met de wet van God (of bij jou de wet van de Geest).
quote:
Nergens wordt die vrijheid expliciet in de schrift gegeven. Tenminste, als je de brief aan de Romeinen buiten beschouwing laat, de brief aan de Galaten en stukken aan de Korinthiers. Wanneer je die brieven leest, zie je in algemene termen staan dat de oude wet (Joden onderscheiden ~613 wetten) in Christus vervuld is, en dat we elkaar die wetten niet meer op moeten leggen.
Christus vervulde alle reinigingswetten. En wij zijn gereinigd.
Christus vervulde alle verzoeningswetten. En wij zijn verzoend.
Christus vervulde alle heiligingswetten. En wij zijn geheiligd.
Christus vervulde de verbondswet van God. En wij zijn verbondskinderen.
En dan, zegt het deel van onze kerk dat de wet van de Geest hanteert: vervuld is klaar. Maar dat is niet waar: de reinigingswetten en heiligingswetten en de verzoeningswetten gelden nog steeds. Dat is waarom Christus nodig is en onze eenwording door de doop en het avondmaal met Christus' bloed en Christus' lichaam.
Vervuld is nageleefd. Vervuld is erkenning dat ze rechtvaardig zijn en goed en noodzakelijk om onderhouden te worden en onmisbaar om tot God te komen. Er is dus helemaal geen aanleiding om ook maar één wet onwaardig te achten om onderhouden te worden. Echter, het zijn voor een groot deel schaduwen en tekenen van hoe God met heiligheid en liefde en reinheid en verzoening omgaat.
quote:
Dan is mijn vraag: waarom zou homoseksualiteit nog steeds een issue zijn, en mosselen eten niet?
1. Omdat homoseksualiteit en onrein voedsel en ook afgodendienst expliciet zijn genoemd in het nieuwe testament. Het eerste is verboden en het tweede goedgekeurd en het derde verboden. Dus als je het gezag van Paulus erkent en hem wilt gehoorzamen, dan is daar een mogelijkheid toe. Met rugdekking van het gezag van de Schrift.
2. Omdat de voedselwetten iets betekenen voor de relatie van de mens met God. Dat kun je zien aan de priesters. Deze kregen beter voedsel omdat zij in meer directe relatie staan tot God. Een priester mocht ook werken op de sabbat in dienst van God. En priester bekleedde een functie in reinheid en heiligheid. Het voedsel werd dus speciaal geselecteerd op heiligheid en geschiktheid om in Gods dienst terecht te komen. Welnu, de voedselwetten over onrein voedsel voor de joden is een verdergaande bredere schakel van heiliging en apartzetting van dit volk voor God Zelf. En door Christus worden de christenen priesters die tot voor Gods troon mogen komen. Tot zover lijkt het me duidelijk. Waar het onduidelijk wordt is hoe je de gemeenschap tussen mannen op een lijn wilt stellen met deze voedselwetten. Want de voedselwetten gaan over de gemeenschap van de mens met God. En de gemeenschap tussen mensen duidelijk over gemeenschap tussen verschillende mensen. Is er in de liefde dan een onderlinge heiligheid tussen mensen om elkaar als lichamelijk eenheid in Christus te behandelen? Dat zou dan net als bij communes een wat meer complexe en vrijere interactie krijgen dan het huidige rollenmodel van de bijbel presenteert. Als ik erover nadenk begrijp ik niet hoe jij de voedselwetten en de gemeenschapswetten tussen mensen in elkaars verlengde ziet. En als ik mijn derde voorbeeld erbij betrek, dan zie ik een heldere en duidelijke lijn klaarliggen in het verwerpen van Gods Woord in combinatie met de zwakke structuur van zwak geloof en slechte kennis die in de basis het christendom al effectief om zeep helpt. Maar dat laatste heeft natuurlijk niets meer met jouw mening te maken, maar met mijn paranoia.
quote:
Het antwoord dat Paulus imo geeft is een weinig expliciet antwoord.
Hoezo weinig expliciet???
@ 1Cor.6 10 Dwaalt niet; die bij mannen liggen, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.
En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;
12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen. De spijzen zijn voor de buik, en de buik is voor de spijzen; maar God zal beide dezen en die te niet doen.
Doch het lichaam is niet voor de hoererij, maar voor den Heere en de Heere voor het lichaam. En God heeft ook den Heere opgewekt, en zal ons opwekken door Zijn kracht.
15 Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre.
Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, een lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot een vlees wezen.
Maar die den Heere aanhangt, is een geest met Hem. Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam. Je ziet hier dus alles wat we bespraken bij elkaar, en ook nog in onderlinge samenhang.
quote:
Wat zegt de Wet van de Geest? Idd, lastig lastig. We kennen de vrucht van de Geest, dus dat is een handvat. We kennen Christus' gebod: heb elkaar lief. Paulus vertaalt dat oa met geen aanstoot geven. Deze dingen helpen bij het onderscheiden van de Geest (en nee, ik geloof niet dat in tongen spreken er aan bijdraagt). En dan houdt het idd ongeveer op.
Natuurlijk is dat een moeilijke boodschap. Christus geeft ergens aan 'wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'. Dat is nu we onder de wet van de Geest vallen nog lastiger in te vullen. Wie zondigt niet tegen de Geest? Jaagt ons hart altijd Gods eer na? Niet voor niets voerde Mohammed zo'n 600 jaar later een nieuwe wetticistische variant van het geloof in.
Maar volgens mij is dit de inhoud van Paulus' exegese. Wanneer jij daar iets wezenlijks in mist, dan geef ik de kritiek door aan Paulus.
Ik mis het wezenlijke. Geef het alstjeblieft door !!!
Het lichaam van voedsel en ook van de mens wordt gereinigd door het bloed van Christus. Maar de vleselijke reiniging is vervangen door een vraag om geestelijke reiniging in ons hart en in ons gedrag en in onze omgang met God en met andere mensen. Daar is in helemaal niets een wegwerping van de wet geweest.
2 Cor.6:17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. quote:
Nogmaals de vraag: waarom zou homoseksualiteit nog steeds een issue zijn, en mosselen eten niet?
Mijn antwoord: omdat homoseksualiteit nog steeds in veel kringen aanstoot geeft, en mosselen eten niet. Dat antwoord lijkt mij in lijn met Paulus' exegese. Daarnaast is homofilie niet in lijn met Gods wil/scheppingsorde, daar ben ik ook van overtuigt (net als pijn, ziekte, lijden, dood).
Aanstoot geven is een geheel amorele benadering, en heeft helemaal niets te maken met Gods Wil en Gods Eer, en onze Heiligheid als deel van het Lichaam van Christus. Het verhaal over aanstoot geven is een liefdevolle benadering door Paulus om de gemeenschap te bewaren en te groeperen rondom degenen die geen ruimte / vrijheid hebben om te manouvreren. Maar in jouw omgang met de begrippen verwordt de benadering van Paulus tot onderlinge onderhandeling en afstemming waarover iedereen het eens kan worden. Want God maakt het allemaal niets uit.
quote:
Mijn antwoord is dus niet: omdat het in het OT als gruwel benoemd wordt.
Duidelijk; bedankt voor je toelichting.