Gereformeerden leren kruisweg schilderen
ENSCHEDE - Met een Bijbel in de ene hand en een kwast in de andere schilderden gereformeerde jongeren uit Enschede een kruisweg in zeven delen. Het bezoek aan een rooms-katholieke kerk ging eraan vooraf. Vandaag en met Pasen hangen de schilderijen in de Noorderkerk. Daarna gaan ze ook naar de Mariakerk.
Enkele jaren geleden ging Hanneke Meints met jongeren naar de verfilming van het lijdensverhaal The Passion of the Christ . Dat maakte grote indruk, maar ze vond de gewelddadige film tegelijk gruwelijk om te zien.
Dit jaar deed ze het anders: met 37 jongeren van zestien jaar en ouder uit de vrijgemaakt-gereformeerde kerk van Enschede-Noord bezocht ze de nabijgelegen rooms-katholieke Mariakerk. Daar verzorgde Bert Elferink, actief parochielid, een rondleiding. Elferink en Meints kennen elkaar als collega's, ze werken beiden met licht-verstandelijk gehandicapte jongeren. Tijdens het bezoek werd vooral stilgestaan bij de kruisweg van Jezus.
In de Mariakerk was het lijdensverhaal als wandschildering ,,helemaal rondom in de kerk geschilderd'', vertelt de 17-jarige Eline de Lange, die leert voor grafisch vormgever. ,,Boven elk van de delen stond een tekst. Het was een soort stripverhaal.''
Ze herkenden de Bijbelse geschiedenis, maar zagen ook verschillen, vertelt pabostudente Mandy Engbers, ook zeventien. Zo ging een afbeelding over Veronica, ,,een vrouw die niet in de Bijbel voorkomt''. Deze vrouw, zo wil de overlevering, zou het bebloede gezicht van Jezus hebben afgeveegd, waarna een afdruk van zijn gezicht in de doek stond, zo heeft ze tijdens de rondleiding begrepen. ,,Ik geloof niet dat het waar is, maar vond het wel grappig te horen.'' De rooms-katholieken kennen veertien kruiswegafbeeldingen, Meints kwam uit op zeven: Jezus veroordeling, Simon van Cyrene die het kruis moet dragen, Jezus die de vrouwen troost, de kruisiging, de kleren van Jezus verdobbeld, Jezus sterven en, tot slot, de opstanding.
Twee weken na hun bezoek aan de Mariakerk hebben veertien jongeren begin deze maand in een bovenzaal van de Noorderkerk de zeven 'passages' geschilderd. Dat was bijzonder om te doen, zeggen Eline en Mandy, die samen de kruisiging op doek vastlegden. Ze maakten een tweeluik: donker tegenover licht; kruisiging versus opstanding; een kruis op het ene doek, een vredesduif op het andere; bespotting, dood en straf voor de zonde tegenover leven, verlossing en vrede.
Bijzonder
,,Ik heb een idee uitgewerkt dat ik al eerder had bedacht'', vertelt Mandy. ,,En door de schilderopdracht ga je het lijdensverhaal nogmaals in de Bijbel lezen'', zegt Eline. Is het stilstaan bij de kruisiging niet akelig, gezien het gruwelijke lijden dat Jezus onderging? ,,Nee, want God heeft het niet voor niets gedaan: Jezus is voor mijn zonde gestorven, dat maakt het juist bijzonder.''
De zeven schilderijen zijn deze week in de Noorderkerk opgehangen. Het tweeluik van Eline en Mandy hangt aan de preekstoel. Na Pasen gaan de afbeeldingen voor een paar weken naar de Mariakerk.
De kruisweg schilderen of naar The Passion of The Christ kijken - initiatiefnemer Hanneke Meints kiest voor het eerste. ,,Jongeren gingen met een Bijbel in de ene hand en een kwast in de andere aan de slag. Als je de vertaalslag moet maken van de Bijbel naar het schilderdoek, sta je echt bij het lijdensverhaal stil. Dat verhaal is niet zo vanzelfsprekend: wie geeft er nu zijn eigen zoon?''
Bron:
http://www.nd.nl/artikele...leren-kruisweg-schilderenBijzonder goed idee. Vorig jaar heb ik tijdens een jongerenviering tieners ook een kruisweg laten schilderen. De resultaten waren boven verwachting.
Wel jammer dat ze hier maar zeven staties hebben geschilderd, de kruisweg is dus incompleet.