Auteur Topic: Seks voor het huwelijk, ja? of nee?  (gelezen 68902 keer)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Seks voor het huwelijk, ja? of nee?
« Reactie #250 Gepost op: maart 09, 2009, 04:42:35 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 maart 2009 om 11:42:
[...]

Mijn ouders waren het in eerste instantie absoluut niet eens met mijn keuze, maar ik ben toch mijn eigen pad gegaan. En nu zijn ze (al vele jaren) heel erg blij met hun schoonzoon.

En ik heb juist wel steun van God ervaren op dat pad.
Het enige probleem lijkt mij hier, op voorhand te weten wie de beste relatie met "God" heeft.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: maart 10, 2009, 05:25:00 am »
Mellon, dat is zeker mogelijk;  we weten echter niet wat er op de lange duur kan gebeueren.  Ik heb ook aangegevn dat de voorwaarde moet zijn dat de ouders een oprechte relatie met God hebben.

elle, wat bedoel je met `onbijbelse` manier?  We kunnen op allerlei manieren in allerlei relaties terechtkomen.
Hier is echter een ideaal aan de orde wat durend, zelfs door generaties heen, geluk kan geven.

G,chr., het is intressant dat je dat punt aansnijdt van schaamte en bedekken van het lichaam;  als je mijn mail hebt bestudeerd dan heb ik uitgelegd dat de val van de mens iets te maken heeft met verkeerd gerichte liefde, waar door na de val een zekere schaamte ontstond betreffende dat aspekt van het leven.

quote:

"Voor de zondeval was er een zuivere geestelijke toestand, na de zondeval niet meer.
Ook voor de zondeval was er dus geen "zuivere geestelijke toestand", maar was sexuele voortplanting gewoon inbegrepen. Of bedoel je dat ook?"  dit is een commentaar van rkrodiak!  zeer verward inderdaad ...
Alsof er voor de van geen puurheid was, en hij stelt dat sexuele voortplanting  `geen zuivere geestelijke toestand` zou zijn?!?
Zeer verwarrend!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: maart 10, 2009, 09:26:20 am »

quote:

vrolijke schreef op 09 maart 2009 om 16:42:
[...]

Het enige probleem lijkt mij hier, op voorhand te weten wie de beste relatie met "God" heeft.

Ik, dus? Nonsens. Mijn ouders zijn gelovige mensen die voor zover ik weet een hechte relatie met God hebben.

Ze waren erop tegen omdat mijn man toen nog aan God noch gebod deed en dat is heel begrijpelijk. Mijn man is nu, door de genade van God, al weer 10 jaar geleden gedoopt.

Fijn dat Harmoniezoeker me er nog even aan herinnert dat mijn huwelijk nog kapot kan gaan. Kan ik er alvast even rekening mee houden  :+

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: maart 10, 2009, 10:08:49 am »

quote:

Als je een normale, heldere vraag formuleert, zal ik eens zien of ik een antwoord voor je heb. Zou dat lukken, denk je?
So sue me!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: maart 11, 2009, 03:30:41 am »
Mellon, zo had ik het niet bedoeld - ik wens je alle geluk van de wereld!

Wat ik bedoelde is dat een sterke verliefdheid, tegen rede in, vaak geen goede gevolgen heeft, en ik hoop jullie situtue is een uitzondering!

Soms kunnen sommige mensen beter niet trouwen i.v.m. ziektes, bijv. in Afrika heb je de ziekte `sickle-cell`, en als beide partners een aanleg hebben, worden de kinderen vrijwel altijd erg ziek.

Vrije sex en sex voorhet huwelijk zijn gewoontes die nauwelijks rekening houden met die gevaren - dat is een andere reden van de grote zonde van zo`n levensstijl!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: maart 11, 2009, 09:19:18 am »
Je hoeft niet heftig verliefd te zijn om qua partnerkeuze tegen de wensen van je ouders in te gaan. Al is liefde tegenwoordig heel wat belangrijker dan bijvoorbeeld een goede materiele basis of juiste sociale komaf van de partners. Dat laatste kunnen niet alle ouders inzien. Nogmaals, liefde en rede sluiten elkaar geenszins uit.
Mellon: ik hoop van harte dat jou situatie geen uitzondering is, er zijn er namelijk meer die in hun partnerkeuze zich niet veel van hun ouders aantrekken.

Vrije seks en seks voor het huwelijk zijn 2 geheel verschillende dingen. In deze draad wordt de discussie beperkt tot seks voor het huwelijk.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: maart 11, 2009, 10:03:14 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 maart 2009 om 03:30:
Mellon, zo had ik het niet bedoeld - ik wens je alle geluk van de wereld!

Wat ik bedoelde is dat een sterke verliefdheid, tegen rede in, vaak geen goede gevolgen heeft, en ik hoop jullie situtue is een uitzondering!

Bedankt dat je de reden hebt geschetst waarom ik het te berde heb gebracht: je vooronderstellingen kloppen in mijn geval niet en vast ook niet in een heleboel andere gevallen.

Mijn ouders en ik waren beide erg bezig met Gods wil toen dit zich afspeelde, dus wie was er geloviger? Dat is een non-vraag. En nu zeg je weer dat ik tegen de rede in heel erg verliefd moet zijn geweest: natuurlijk was ik verliefd maar niet tegen de rede in, integendeel, dat maakte het hele geval nu juist zo verrekte moeilijk!

Mensen in hun worsteling onderschatten, ook jonge mensen, is wel het ergste wat je ze op dat moment kunt aandoen.

Maar goed. Terug naar het onderwerp. Over seks voor het huwelijk heb ik weinig toe te voegen. Ik denk wel dat het zeer wordt overschat  ( :+  ) Ik denk überhaupt dat je een fout begaat als je seksuele zonden in het middelpunt van zonden zet, niet in de laatste plaats omdat je het risico loopt om andere, ook heel ernstige zonden, zoals trots en hoogmoed, te onderschatten en dus te begaan.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: maart 11, 2009, 10:50:12 am »
elle, ik denk dat het twee dezelfde dingen zijn;  de mensen die er bij betrokken zijn, zijn natuurlijk wel heel verschillend, zoals soms heel gewetensvol of anderen, heel laag bij de gronds.
Het punt is dat het als traditie niet goed is, en dat het krijgen van de ouders` zegen het beste is.  
Ik geef toe dat sommige ouders zelf niet `volwassen` genoeg zijn om dingen goed te bekijken

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: maart 11, 2009, 01:04:46 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 11 maart 2009 om 10:50:
elle, ik denk dat het twee dezelfde dingen zijn;  de mensen die er bij betrokken zijn, zijn natuurlijk wel heel verschillend (...)
Dit ga ik niet volgen. Bedoel je nu dat je seks voor het huwelijk over 1 kam scheert met vrije seks, maar dat het voor de zondigheid ervan uitmaakt wat voor een type mens de seks bedrijft?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: maart 12, 2009, 09:08:39 am »
Wat ik bedoelde is dat `vrije sex` en `sex voor het huwelijk` in principe deel uitmaken van de zelfde `traditie` - er zijn uiteraard gradaties, en ook de personen die die levensstijl aanhouden hebben verschillende achtergronden en verschillende principes

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: maart 14, 2009, 04:55:26 am »
1 Cor. 6 :18    Vlucht weg van ontucht ....vrije sex, samenwonen etc.

Waarom `vlucht weg`?   De gevolgen zijn vaak niet te overzien door de betrokkenen;  die kunnen zelfs opkomen met toekomstige kinderen, die niet meer hun ouders willen volgen, en de ouders die vervolgens de autoriteit missen om hen te corrigeren

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: maart 14, 2009, 10:51:17 am »
Ja, ik weet dat jij ontucht anders interpreteert dan ik.
't Gaat hier over seks voor het huwelijk, niet over samenwonen of vrije sex. Jij gooit het allemaal op 1 hoop en komt dus tot andere conclusies dan ik. Dat is dus helder.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: maart 15, 2009, 12:00:39 am »
elle, ik respekteer je (inclusief je werk) bijzonder, maar waarom stel je je zo op?

Het is duidelijk dat de grenzen steeds maar weer worden verlegd, ook in de geref. kerk.  Toen ik jong was en hoorde dat mijn oudere broers en zussen op een dansavond van de kerk waren geweest werden de wenkbrouwen al opgetrokken - wat is nu nog over van die pure instelling, en wat voor sociale problemen heeft dat niet met zich meegbracht?

Iedereen die echter de zonde van ontucht heeft begaan, kan zich echter berouwen en een nieuwe start maken van wege God`s bijzondere genade in deze tijd!  Zie verder levensbechouwing ... de leer van ....

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: maart 15, 2009, 02:15:59 pm »
Citaat
Harmoniezoeker schreef op 15 maart 2009 om 00:00:

Het is duidelijk dat de grenzen steeds maar weer worden verlegd, ook in de geref. kerk.  Toen ik jong was en hoorde dat mijn oudere broers en zussen op een dansavond van de kerk waren geweest werden de wenkbrouwen al opgetrokken - wat is nu nog over van die pure instelling, en wat voor sociale problemen heeft dat niet met zich meegbracht?
quote]

Dat mensen hun wenkbrauwen hun wekbrauwen al optrekken bij een dansavond is ook wel bedenkelijk, als je van een geloof als ongetrouwde al niet meer mag dansen dan vind ik het niet vreemd dat kerken leeg lopen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: maart 15, 2009, 02:21:07 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 14 maart 2009 om 04:55:
1 Cor. 6 :18    Vlucht weg van ontucht ....vrije sex, samenwonen etc.

Waarom `vlucht weg`?   De gevolgen zijn vaak niet te overzien door de betrokkenen;  die kunnen zelfs opkomen met toekomstige kinderen, die niet meer hun ouders willen volgen, en de ouders die vervolgens de autoriteit missen om hen te corrigeren
samen wonen in de lijn van ontucht????
Welke klomp weet ik niet maar er breekt er eentje...
Het huwelijk is ook samenwonen, andere vorm maar gelijk aan hen die door samen wonen kiezen om het leven met elkaar te delen.
Ja, ik ken ze : mensen die niet gehuwd zijn maar wel samen wonen.
Foei???
Nee: het is een bewuste keuze tegen het brugerlijk huwelijk. Een boterbriefje zegt hen niets.
is hun relatie dan in de lijn van ontucht?

Enige nuance zou wel mogen lijkt mij...
Mail me maar als je wat wilt weten

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: maart 15, 2009, 03:13:05 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 maart 2009 om 14:21:
[...]
samen wonen in de lijn van ontucht????
Welke klomp weet ik niet maar er breekt er eentje...
Het huwelijk is ook samenwonen, andere vorm maar gelijk aan hen die door samen wonen kiezen om het leven met elkaar te delen.
Foei???
Nee: het is een bewuste keuze tegen het brugerlijk huwelijk. Een boterbriefje zegt hen niets.

sterker nog mijn ouders zijn ook niet getrouwd, omdat mijn moeder katholiek is opgevoed en mijn vader protestants is wilde de ouders van mijn moeder niks van trouwen weten. Mijn ouders zijn nooit getrouwd maar al 25 jaar samen (een doodzonde)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: maart 15, 2009, 05:10:51 pm »

quote:

okidoki schreef op 15 maart 2009 om 14:21:
Foei???
Nee: het is een bewuste keuze tegen het burgerlijk huwelijk. Een boterbriefje zegt hen niets.

Wat mij betreft niet eens een nuance...

De definitie en voorwaarden voor burgerlijk huwelijk in deze tijd staan allang niet meer gelijk aan het beeld wat Gods woord aanduidt.
Ik zit al een tijdje te wachten op deze constatering door kerken, voorgangers en christenen.

Ik zou er geen probleem mee hebben wanneer mijn kinderen gaan samenwonen nadat ze deze relatie voor de gemeente hebben laten inzegenen.

De goddelijke basis voor het nederlandse burgerlijk huwelijk heeft allang geen christelijke grondslag meer gezien de combinatievarianten die nu zijn toegestaan.

Overigens hebben bijvoorbeeld huwelijken die ingezegend worden door de Moonsekte ook geen geestelijke rechtsgeldigheid, ze worden namelijk bevestigd door een antichrist.
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2009, 05:13:07 pm door grondig christelijk »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: maart 15, 2009, 05:20:14 pm »
Grappig,iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring of omgeving een andere vorm qua samenleven goed ? resp is van mening dat de kerk zich aan moet passen aan deze vorm want dit is de maatschappelijke ontwikkeling ?
Smijt dan gewoon direct de bijbel en haar uitgangspunten overboord want dan hoef je je verder ook nergens meer aan te houden.

:cheer:

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: maart 15, 2009, 05:24:27 pm »
dat jij nou alleen maar zo zwart-wit kan denken betekend niet dat iedereen zo'n simpele ziel is. Ik vind het klakkeloos opvolgen van een geschrift zowiezo vrij dom, je ziet wel waar dat toe leidt....

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: maart 15, 2009, 05:30:41 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 15 maart 2009 om 17:24:
dat jij nou alleen maar zo zwart-wit kan denken betekend niet dat iedereen zo'n simpele ziel is. ...

Beste meneer Ruben1989,

Ach wat is simpel en zwart wit
 :+

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: maart 15, 2009, 10:47:14 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 15 maart 2009 om 17:20:
Grappig,iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring of omgeving een andere vorm qua samenleven goed ? resp is van mening dat de kerk zich aan moet passen aan deze vorm want dit is de maatschappelijke ontwikkeling ?
Smijt dan gewoon direct de bijbel en haar uitgangspunten overboord want dan hoef je je verder ook nergens meer aan te houden.
Tja... 't Is CZDP he... Niet CL. Lees de policy: 't gaat hier minder om dogma en theologie dan om christen zijn in de dagelijkse praktijk.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: maart 16, 2009, 12:22:15 am »

quote:

ruben1989 schreef op 15 maart 2009 om 15:13:
 Mijn ouders zijn nooit getrouwd maar al 25 jaar samen (een doodzonde)
Wie zegt dat of op welke verwrongen tekst basseer je dat dan?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: maart 16, 2009, 12:26:09 am »

quote:

rtfm08 schreef op 15 maart 2009 om 17:20:

Als je nu de Bijbel eens echt leest dan komen we verder.
Een burgerlijk huwelijk was er niet in de bijbel.
Pietje ging met Truusje naar bed en ze waren 'een vlees' kort door de bocht.
Je hele verhaal is niet hermeneutisch nog dogmatisch nog weet ik veel wat te duiden namelijk.
Zoek even naar het ontstaan van het burgerlijk huwelijk in Nederland en ontdek......

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: maart 16, 2009, 12:27:37 am »

quote:

rtfm08 schreef op 15 maart 2009 om 17:30:
[...]

Beste meneer Ruben1989,

Ach wat is simpel en zwart wit
 :+
Simpel is domweg lezen wat er NIET staat en zwart wit is datgene wat je ldenkt te lezen aannemen voor feiten :) en alle andere domweg veroordelen.
Welke kies jij ?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: maart 16, 2009, 12:46:20 am »
Okidoki,  boterbriefje?

Meerdere malen heb ik geschreven dat het huwelijk bij de burgerlijke stand om adminsitratieven en uiterlijke samenlvings aspekten belangrijk is, oa. om bepaalde voordelen aan gezinnen te geven maar ook om bijv. fraude tege te gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: maart 16, 2009, 12:49:19 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 16 maart 2009 om 00:46:
Okidoki,  boterbriefje?

Meerdere malen heb ik geschreven dat het huwelijk bij de burgerlijke stand om adminsitratieven en uiterlijke samenlvings aspekten belangrijk is, oa. om bepaalde voordelen aan gezinnen te geven maar ook om bijv. fraude tege te gaan
Niets meer en niets minder dan een boterbriefje.
Ik ben dan ook niet om theologische motieven de huwelijksboot ingestapt maar omdat het onder de toenmalige wetgeving noodzakelijk was op een aantal gebieden.
Die tijden zijn geweest.
het boterbriefje is niet meer nodig.
In de huidige wetgeving en tijd is het zeer wel mogelijk dat stellen met een samenlevingscontract onder voorbede en zegen in de gemeente elkaar eeuwig trouw beloven :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: maart 16, 2009, 08:53:02 am »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2009 om 00:49:
In de huidige wetgeving en tijd is het zeer wel mogelijk dat stellen met een samenlevingscontract onder voorbede en zegen in de gemeente elkaar eeuwig trouw beloven :)
Heb je daar onderbouwing voor?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: maart 16, 2009, 11:44:03 am »

quote:

elle schreef op 15 maart 2009 om 22:47:
[...]
Tja... 't Is CZDP he... Niet CL. Lees de policy: 't gaat hier minder om dogma en theologie dan om christen zijn in de dagelijkse praktijk.
Dan hebben we allemaal nog heel veel huiswerk te doen !

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: maart 16, 2009, 03:14:33 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2009 om 00:22:
[...]

Wie zegt dat of op welke verwrongen tekst basseer je dat dan?
Ik bedoel niet dat ik het een doodzonde vind, het is sarcasme, omdat andere mensen het blijkbaar niet trouwen niet vinden kunnen binnen de christelijke traditie terwijl ze toch echt echt gelovig zijn.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: maart 16, 2009, 06:27:25 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2009 om 00:27:
[...]
Simpel is domweg lezen wat er NIET staat en zwart wit is datgene wat je ldenkt te lezen aannemen voor feiten :) en alle andere domweg veroordelen.
Welke kies jij ?

Kijk aan wat een wijsheid !
Ik kies geen van beiden.Je kunt praten tot je een ons weegt en dit topic 100 bladzijden lang maken,het uitgangspunt is en blijft mi dat seks zoals God het bedoelt heeft tussen man en vrouw binnen het huwelijk thuis hoort en niet daarvoor.Dat dit maatschappelijk gezien wellicht achterhaald zou zijn is een hele andere discussie.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: maart 16, 2009, 10:58:16 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 maart 2009 om 08:53:
[...]

Heb je daar onderbouwing voor?

Welke verschillen zijn er tussen een burgerlijk huwelijk en een samenlevingscontract?
(lijkt wel een spelletje "zoek de verschillen")
Als mensen in één van deze vormen elkaar trouw willen beloven tot weet ik hoe lang dan is er volgens mij geen reden om het stel dat trouwt boven de anderen te stellen (dat stel dat dus niet trouwt maar een samenlevingscontract aangaat).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: maart 16, 2009, 11:02:19 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 16 maart 2009 om 18:27:
[...]

Kijk aan wat een wijsheid !
Eindelijk iemand die mijn kennis op waarde schat O-)

quote:

Ik kies geen van beiden.Je kunt praten tot je een ons weegt en dit topic 100 bladzijden lang maken,het uitgangspunt is en blijft mi dat seks zoals God het bedoelt heeft tussen man en vrouw binnen het huwelijk thuis hoort en niet daarvoor.Dat dit maatschappelijk gezien wellicht achterhaald zou zijn is een hele andere discussie.

Prima, enig leeswerk leert mij al dat kiezen je specialiteit niet is :)
Jouw uitgangspunt is niet wat ieders uitgangspunt is, snap je?
Mensen verschillen nogal en de visie op de Bijbel ook.

Maar wat is volgens JOUW dan het huwelijk?
a) burgerlijk bij de gemeente en dan hops naar de kerk
b) een verbintenis aangaan voor God en Zijn gemeente
c) iets anders namelijk....
Kies je A dan kun je ook een samenleefregeling opstellen bij de gemeente
Kies je B dan hoef je niet naar de burgerlijke gemeente maar ga je naar God en Zijn gemeente
Kies je c dan mag je vertellen wat er dan rest.....
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 11:03:17 pm door Riemer Lap »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: maart 16, 2009, 11:29:42 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 maart 2009 om 22:58:
[...]

Welke verschillen zijn er tussen een burgerlijk huwelijk en een samenlevingscontract?
(lijkt wel een spelletje "zoek de verschillen")
Als mensen in één van deze vormen elkaar trouw willen beloven tot weet ik hoe lang dan is er volgens mij geen reden om het stel dat trouwt boven de anderen te stellen (dat stel dat dus niet trouwt maar een samenlevingscontract aangaat).
Volgens mij is het zo (maar dat heb ik recent hier ergens ook al geschreven) dat kerken geen trouwdiensten beleggen als ze geen trouwboekje zien (of dat nou met 'niet mogen' of 'niet willen' te maken heeft weet ik eigk niet). Een samenlevingscontract zou dat misschien wel kunnen vervangen, maar of daar kerkelijke of burgerlijke wetgeving over is weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2009, 11:30:56 pm door Mezzamorpheus »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: maart 16, 2009, 11:32:16 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 maart 2009 om 23:29:
[...]

Volgens mij is het zo (maar dat heb ik recent hier ergens ook al geschreven) dat kerken geen trouwdiensten beleggen als ze geen trouwboekje zien (of dat nou met 'niet mogen' of 'niet willen' te maken heeft weet ik eigk niet). Een samenlevingscontract zou dat misschien wel kunnen vervangen, maar of daar kerkelijke of burgerlijke wetgeving over is weet ik niet.
Welke kerken?
En welke kerkelijke wetgeving. De KO verbiedt het niet mij dunkt?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: maart 17, 2009, 12:45:39 am »
Uiteindelijk is een chr. of religieus l;even niet alleen voor het individu - het is ook een soort voorbeeld functie voor degenen die aan `God noch gebod ` doen .......
vandaar het belang van zowel kerkelijk en huwelijk voor de burgerlijke stand;
als je dus niet voor een kerk wilt trouwen , heb je tenmisnte de plicht dit voor de rest van de `burgers` aan te tonen en te laten zien, anders wordt het een immorele sociale rimboe;  nu al zichtbaar
daarnaast atuurlijk de administratieve redenen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: maart 17, 2009, 08:54:47 am »
Modbreak:
1 Bericht verwijderd. NB: dit topic gaat over seks voor het huwelijk. Dat is wat anders dan ongehuwd samenwonen of overspel of ontucht. Uiteraard zijn er raakvlakken, maar hier wordt de discussie beperkt.

edit: Zoals reeds eerder gesteld: hier wordt gediscussieerd vanuit het christelijke gedachtengoed, zoals verwoord in de apostolische geloofsbelijdenis. Post die hier niet mee overeenstemmen, worden ook verwijderd
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2009, 10:06:39 am door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: april 03, 2009, 04:52:43 pm »
Modbreak:
Een bericht verplaatst naar: "ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws VI"
De koppeling tussen seks voor het huwelijk en het nieuws over de toename van SOAs onder homoseksuele mannen in Amsterdam is ietwat te ver gezocht voor de discussie hier.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: april 06, 2009, 12:26:55 am »
Sorry dat ik er een beetje doorheen fiets. Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp niet goed dat wanneer er niet of nauwelijks verschillen zijn tussen zo'n contract en het (burgerlijk) huwelijk, men niet gewoon (burgerlijk) trouwt. Wat maakt dat dan uit? Misschien is dit een hele domme vraag, maar dit is het eerste wat in mij opkomt. Ook al is het alleen om je broeders en zusters niet voor het hoofd te stoten, is dat niet alleen al reden genoeg?

Groeten,

Matthijs
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30