quote:
:
--------------------------------------------------------------------------------
op 23 Dec 2003 16:55:18 schreef cheese:
Ch;spiegeltje aan de wand, je stelt een vraag en ik geef konkreet een voorbeeld van wat ik bedoel en vervolgens spiegel je de vraag weer terug, volgens mij
begrijp je mijn voorbeeld best, dus daaraan ligt het niet en je kunt ook het voorbeeld navolgen, dus wat is het probleem echt?
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
Mono: Het probleem is dat jij geen concrete voorbeelden gaf van criteria. Je stelt mij twee vragen die ik zonder die criteria niet kan beantwoorden. Ik kan ze natuurlijk zelf gaan verzinnen -- bijvoorbeeld dat je design herkent aan het aantal gebruikte kleuren, waaruit ik concludeer dat de kleutertekening
ontworpen is, en de chip niet. Maar ik wil juist van jou horen wat die criteria zijn om design en nondesign van elkaar te onderscheiden. Dus gewoon een
rijtje met kenmerken van het ene, en met kenmerken van het andere. Eventueel aangevuld met voorbeelden, maar als het even kan zonder.
Ch; daar de gehele evolutie een scheppingsmiddel is, is er natuurlijk nauwelijks non-design, maar ik kon beter het woord evolutie in dit verband niet
gebruiken (hebben we in een ander topic geconcludeerd), laat ik het
krevolutie noemen, design is dus intelligentie die verwerkt is in datgene wat om
ons heen waar te nemen is, daarmee zijn de dingen zelf nog niet altijd intelligent, maar achter het ontwerp zit een plan, wat op een bepaalde manier tot
uiting komt,
ik schreef eerder over een schilderij, laat ik dat het plan noemen, het schilderij beeld iets uit, bijv. een landschap met lucht, bos, dieren etc.
2dimensionaal, doch toch een derde dimensie midels perspektief weergevend,
nu kun je dat schilderij op verschillende manieren gaan bestuderen , het landschap duiden, was het bijv. hersfst of winter, welk land of landstreek, of
verzonnen of juist realistisch, vroeg in de ochtend, middag of avond etc. wat voor soort dieren, wat voor soort bomen etc. je kunt ook kijken of het
perspektief klopt en de onderlinge verhoudingen,
dat is een nivo van schilderij kijken
nu kun je ook kijken naar de samenstelling van het doek, de verfdrager, is het linnen bijv. of iets anders, je kunt de verf chemisch analyseren, hoe het
gemixt is, hoe dik de lagen zijn, hoeveel verschillende kleuren er gebruikt zijn en met welke techniek dit aangebracht is etc.etc.hoe oud het is..
dit is een ander nivo om naar het schilderij te kijken
nu kun je ook zo kijken, dat je ziet, dat het schilderij, nml. het doek, de rand, de verf etc. door een intelligentie zo geordend zijn, dat ze allemaal bij
elkaar het schilderij met de voorselling van het landschap vormen, waaruit je dan kunt concluderen, dat die intelligentie tenminste gereedschappen kon
hanteren, dat die intelligentie ook waarnemingen had en deze ook kan weergeven op zo'n manier dat dat af te lezen is, kortom achter het schilderij ontdek je
de designer en als je kunstkenner wordt, kun je zelfs de eene designer van de andere onderscheiden, ook als er een knappe kopieerder tussen zou zitten,
maar dan moet je alle methoden van onderzoek toepassen,
met wat ik beschrijf, kun je zowel de kleutertekening als de computerchip herkennen als een produkt van design, dar hoef je niet eerst kriteria voor op te
stellen
quote:
ch:
natuurlijk weet ik, dat een programmeur een programma kan bedenken, dat vervolgens onverwachte dingen doet, omdat hij niet alles overziet, het kan ook heel makkelijk vastlopen en totaal niet doen wat ermee bedoeld is en wie weet wat er allemaal gebeurd als in genoemde chip kortsluiting optreedt,
quote:
Mono:Je snapt denk ik nog steeds niet wat ik bedoel. Ik heb het hier over een minimaal bestand of een blanco FPGA, die dus door evolutie uitgroeit tot
iets zinnigs. En terwijl dit gebeurt zit de programmeur of de electrotechnicus een beetje voor de TV bier te drinken. En na X generaties gaat hij een keer
kijken, ziet dat het werkt, en snapt niet hoe.
Ch; minimaal bestand of blanco FPGA zegt me allemaal niets, maar op het moment dat je de toverformule hanteert
dat iets door evolutie tot iets zinnigs
uitgroeit, heb ik steeds weer mijn vraag, hoe dan? (en het toeval argument was al ter sprake gekomen en verworpen)
quote:
ch:
een goede ontwerper zal ook steeds zijn ontwerp evalueren en bijsturen waar het fout gaat, desnoods geheel opnieuw ontwerpen omdat er gedachtefouten in het
oude eerste bleken te zitten
quote:
Mono;Klopt. Grappig genoeg gebeurt dit vaak ook in een evolutionair proces.
Ch; met of zonder ontwerper?
quote:
ch:
ik kan schaken en als mijn tegenstander een domme zet doet, gaat hij schaakmat, dus dan vind ik zijn zet niet wijs en dat blijkt dan ook gewoon
quote:
Mono: Juist! Zowel jij als je tegenstander denken dat zij zelf een goede zet doen, maar of dat ook werkelijk zo is, dat blijkt uit wat anders. Dat
probeer ik al die tid duidelijk te maken.
Ch; soms is haarscherp vooruit te overzien, dat een stelling gewonnen of verloren is, maar dat hangt af van het nivo van de schaker
en het verband ontbreekt me om te begrijpen wat je me dearmee zou willen duidelijk maken...maar ook de dommere zetten zijn nog altijd afkomstig van een
intelligentie, zei het wat minder als die van de winnaar (op dat moment), tenslotte is de winnaar degene, die de voorlaatste grote fout maakt

quote:
Mono:Als een (kopie van) een programma trouwens vastloopt omdat er per ongeluk een heel stuk tussenuit is gevallen, noem je het dan nog steeds een
designfout?
Ch; nee, geen fout in het plan of ontwerp als idee, wel in de uitvoering van het ontwerp (als dat ontwerp tenminste inhoudt dat er identieke kopieen gemaakt
moeten worden)