Auteur Topic: Evolutie, zin of onzin?  (gelezen 32868 keer)

cls

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #250 Gepost op: december 17, 2003, 04:40:21 pm »
Kijk dit is nu een voorbeeld van een overloze discussie zonder kop of staart. Semi wetenschappelijk alleen nog maar discussieren over de discussie. :X

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #251 Gepost op: december 17, 2003, 04:57:03 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 16:29:22 schreef Koerok:
[...]

Ik wil er maar mee zeggen dat het niet zoveel uitmaakt of de onderzoeker objectief was of niet. Het gaat erom dat het na te rekenen en te herhalen is.
daarmee is wel de controle wetenschappelijk (of kan zijn), maar nog niet het oorspronkelijke onderzoek
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

creatie

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #252 Gepost op: december 17, 2003, 04:57:12 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 16:40:21 schreef cls:
Kijk dit is nu een voorbeeld van een overloze discussie zonder kop of staart. Semi wetenschappelijk alleen nog maar discussieren over de discussie. :X
Inderdaad, daarom kun je dit soort discussies ook maar beter mijden.

vaneccles

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #253 Gepost op: december 17, 2003, 07:00:50 pm »
Koerok!
Met u hebben we echt een klassiek geval van 'de pot verwijt de ketel' in huis.
Maar voor uw debat-tegenstanders geldt vaak hetzelfde.
K:"ja,maar dat geloof jij!"
-T:'ja,maar jij gelooft dat weer.'
Wanneer uw tegenstanders een argument aanvoeren,reageert u niet of laat-
dunkend,of u verwijst naar een schimmige link.

Om God te bewijzen,gesteld dat dat mogelijk zou zijn,is deze draad niet zoo ge-
schikt,me dunkt.
Om de evolutie-theorie te kraken,is zij echter een buitenkansje.Jammer dat u niet
reageert,behalve met wat gezanik over christenen en wat dwaas geredeneer over
"een God".
Reageert u niet omdat u vindt dat ik u grof behandel?Omdat ik te confronterend ben?Omdat 'dat soort mensen',christenen,ik,u te min zijn?
Waarom mag u wel geloven,aannemen,vertrouwen en waarom mag een religieus
iemand dat niet.Let wel,u sleept de fictie de wetenschap in!

Misschien moeten we dit anders aanpakken:u geeft 1 bewijs voor evolutie (en ik en
iedereen die daar maar zin in heeft) zal proberen dat met argumenten te weerleg-
gen danwel te bevestigen.Idee?
Dan gaan we het puntsgewijs bijlangs,'k zal een voorzetje geven in een nieuw to-
pic,beginnend,wel,bij het begin.
regards,Van.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #254 Gepost op: december 17, 2003, 07:35:02 pm »
Ik heb nog effe geen tijd om uitgebreid te reageren, maar ik wil het wel voor Koerok opnemen, want hij voert een fatsoenlijkere discussie dan menig persoon hier.

Of de discussie zinvol is, is een andere vraag, maar ga dan gewoon niet mee discussiëren.

Als we over "zin of onzin" van evolutie praten moet je met argumenten komen, niet met flauwe algemene beweringen, of kritiek op de persoon zelf. Nu denkt hij ook alleen maar van: "tsjonge met die lui valt écht niet te praten".
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #255 Gepost op: december 17, 2003, 11:12:38 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 16:21:57 schreef Koerok:
[...]

Voor het eerst kan ik er wat mee, en je hebt heel aardig door wat empirisme en rationnalisme inhoudt. We komen er wel.

Ch; waar een wil is is een weg

quote:

Maar de fout die je volgens mij maakt, is dat je de twee teveel los van elkaar ziet. Inderdaad, zonder enig analytische vermogen kan een organisme (laten we de mens voor het gemak maar even nemen) niets beginnen met waarnemingen. Maar ik denk dat er ook weinig omgaat in mensen die nog nooit iets hebben waargenomen.

Ch; deze mensen ken ik niet, of bedoel je nu iemand die vanaf zijn geboorte al in coma ligt?

quote:

Er is sprake van een onlosmakelijke wisselwerking tussen empirisme en rationalisme. Ik krijg bij jou de indruk dat je op basis van een paar waarnemingen als een razende gaat zitten beredeneren en de ene 'als dan' op de andere stapelt. Je moet vaker heen en weer!

Ch; bedoel je heen en weer tussen de waarneming en de gedachte over de waarneming? ik begrijp dus niet wat je bedoeld te zeggen.

ik kan je wel vertellen, dat ik waarnemingen heb, die niet te herleiden zijn tot de 5 bekende zintuigelijke indrukken (ik ga van meer als 5 zintuigen uit)

en soms moet je het in sprookjesvorm vertellen (want het gedicht was er ook al) omdat rationalisme en empirisme ook maar eenzijdig zijn...

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1949

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #256 Gepost op: december 18, 2003, 08:52:05 am »

quote:

op 17 Dec 2003 19:00:50 schreef vaneccles:
Koerok!
Met u hebben we echt een klassiek geval van 'de pot verwijt de ketel' in huis.
Maar voor uw debat-tegenstanders geldt vaak hetzelfde.
K:"ja,maar dat geloof jij!"
-T:'ja,maar jij gelooft dat weer.'
Ik ben me van geen kwaad bewust. Ik voer deze discussie op basis van argumenten, en daar waar geen discussie meer mogelijk is, omdat uiteindelijk de gegevens niet toereikend zijn of anders worden geinterpreteerd, vind ik het prima om de discussie te beeindigen.

quote:

Wanneer uw tegenstanders een argument aanvoeren, reageert u niet of laat
dunkend...
Hooguit geirriteerd. We hebben het hier over de evolutietheorie. Die heeft hoegenaamd niets te maken met bijbel of God. Daarom wil ik dat er graag ook buiten houden. Ik wil de ET bespreken op basis van de argumenten die er voor aangedragen worden, en dat zijn bijv. het fosil record en de homologe structuren.

quote:

of u verwijst naar een schimmige link.
Das onzin. Het kan best zijn dat ik me er een keer te makkelijk heb afgemaakt, maar ik streef ernaar om zelf inhoudelijk te reageren en een link hooguit aan te voeren als achtergrondinformatie.

quote:

Om God te bewijzen, gesteld dat dat mogelijk zou zijn, is deze draad niet zoo geschikt, me dunkt.
Mooi, ik ben blij dat te horen. Over dus naar de evolutietheorie.

quote:

Om de evolutietheorie te kraken,is zij echter een buitenkansje. Jammer dat u niet
reageert, behalve met wat gezanik over christenen en wat dwaas geredeneer over
"een God".
Huh?

quote:

Reageert u niet omdat u vindt dat ik u grof behandel? Omdat ik te confronterend ben? Omdat 'dat soort mensen', christenen, ik, u te min zijn?
U hoeft geen u te zeggen hoor. En als ik u over het hoofd heb gezien, dan bij deze mijn excuses. Maar u moet weten dat ik hier nogal alleen sta. Daar heb ik zelf voor gekozen zult u zeggen en dat klopt, maar daardoor kost het nu eenmaal veel tijd om iedereen antwoord te geven. Maar als ik het me goed herinner was u degene die een hele waslijst met argumenten aanvoerde, iets waar ik onmogelijk binnen afzienbare tijd op kan antwoorden.

quote:

Waarom mag u wel geloven, aannemen, vertrouwen en waarom mag een religieus iemand dat niet. Let wel, u sleept de fictie de wetenschap in!
Dat laatste moet u uitleggen. Volgens houdt wetenschap zich namelijk niet bezig met zekerheid en komt geloven en aannemen op een gegeven moment altijd om de hoek kijken.

quote:

Misschien moeten we dit anders aanpakken: u geeft 1 bewijs voor evolutie (en ik en iedereen die daar maar zin in heeft) zal proberen dat met argumenten te weerleggen danwel te bevestigen. Idee?
Volgens mij waren we daar aardig mee op weg. We hebben het toch een hele tijd gehad over de onherleidbare complexiteit van Behe.
Overigens wordt in dit topic de ET aangevallen door mensen zoals u, dus lijkt het me beter dat u komt met argumenten.

quote:

Dan gaan we het puntsgewijs bijlangs, 'k zal een voorzetje geven in een nieuw topic, beginnend, wel, bij het begin.
regards,Van.
Prima.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #257 Gepost op: december 18, 2003, 09:04:49 am »

quote:

op 17 Dec 2003 23:12:38 schreef cheese:
Ch; deze mensen ken ik niet, of bedoel je nu iemand die vanaf zijn geboorte al in coma ligt?
Ik heb ooit een film gezien van een meisje dat doof en blind geboren is. Ze probeerden haar gebaren taal te leren (via hand in hand). Ik kan me herinneren dat het jaren heeft geduurt voordat ze eindelijk door had dat een bepaald gebaar correspondeerde met een object in de fysieke ruimte.
Nu kon deze dame tenminste nog voelen, proeven en ruiken. Stel je voor dat je dat niet kunt, dat er geen enkele inpunt is. Heb je dan veel aan je aangeboren rationaliteit? Probeer maar eens een gedachte te hebben, een overweging te maken, zonder taal.
Wat ik ermee wil zeggen, is dat input volgens mij onontbeerlijk is en dat rationaliteit niet zonder empirisme kan.

quote:

Ch; bedoel je heen en weer tussen de waarneming en de gedachte over de waarneming? ik begrijp dus niet wat je bedoeld te zeggen.
Ik heb het over de wisselwerking tussen empirisme en rationaliteit. Tussen waarneming en de gedachte over die waarneming.
Het is constant:
- waarnemen
- hypothese
- verificatie
etc.

quote:

ik kan je wel vertellen, dat ik waarnemingen heb, die niet te herleiden zijn tot de 5 bekende zintuigelijke indrukken (ik ga van meer als 5 zintuigen uit)
Dat dacht ik al, maar daarvan heb je me nog niet overtuigd. Tot nu toe heb ik het idee dat je gevoelens verwart met waarneming.

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #258 Gepost op: december 18, 2003, 09:08:49 am »
Antwoord op je link geef op in het topic waar het thuishoort, ok?

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #259 Gepost op: december 18, 2003, 09:22:39 am »

quote:

op 17 Dec 2003 16:57:03 schreef cheese:
daarmee is wel de controle wetenschappelijk (of kan zijn), maar nog niet het oorspronkelijke onderzoek
Natuurlijk, het eerste onderzoek voldoet bij nader inzien dan niet aan de eisen die normaal gesproken gesteld worden aan wetenschappelijk onderzoek. Je kunt dus zeggen dat het kwalitatief slecht wetenschappelijk onderzoek was.

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #260 Gepost op: december 18, 2003, 10:24:02 am »

quote:

op 18 Dec 2003 09:04:49 schreef Koerok:
[...]

Ik heb ooit een film gezien van een meisje dat doof en blind geboren is. Ze probeerden haar gebaren taal te leren (via hand in hand). Ik kan me herinneren dat het jaren heeft geduurt voordat ze eindelijk door had dat een bepaald gebaar correspondeerde met een object in de fysieke ruimte.
Nu kon deze dame tenminste nog voelen, proeven en ruiken. Stel je voor dat je dat niet kunt, dat er geen enkele inpunt is. Heb je dan veel aan je aangeboren rationaliteit? Probeer maar eens een gedachte te hebben, een overweging te maken, zonder taal.
Wat ik ermee wil zeggen, is dat input volgens mij onontbeerlijk is en dat rationaliteit niet zonder empirisme kan.

Ch; Helen Keller was dat denk ik, ze is later zelfs nog professor geworden en heeft voor haar blinde en dove medemens ontzettend veel betekend, ze schreef zelfs boeken en gaf colleges!
voor mij een voorbeeld voor een mens met heel veel geestkracht,
maw veel andere mensen in haar plaats zouden tot een soort idiotie vervallen zijn,
dus ik zie juist het tegendeel of misschien beter gezegd complement van jouw rationaliteit en empirisme, nml. geestkracht, die zich bedient van de zintuigen, ook als dit er minder zijn dan bij anderen,
dit geestkracht zien noem ik nu ook een waarneming die voor mij buitenzintuiglijk is (nadat de informatie wel via zintuigen bij me aangekomen is),
als de geestkracht nog veel groter is, dan krijg je iets wat de voorstelling van veel mensen te boven gaat, bijv. de Christusgestalte, die ook na de dood nog tussen de mensen kan verwijlen in een opstandingslichaam, waarbij niet de genen, maar de geest het belangrijkste evolutiegereedschap is

quote:

Ik heb het over de wisselwerking tussen empirisme en rationaliteit. Tussen waarneming en de gedachte over die waarneming.
Het is constant:
- waarnemen
- hypothese
- verificatie
etc.

[...]

Dat dacht ik al, maar daarvan heb je me nog niet overtuigd. Tot nu toe heb ik het idee dat je gevoelens verwart met waarneming.

ch: gevoelens zijn voor mij zeker ook waarnemingen, voor jou niet dan :?
volgens mij heb je er zelfs enkele beschreven toen je sprak over mooie muziek en je kind van 2 jaar...

dit dus:

Koe:Als ik alleen even de term innerlijk wonder beschouw, dan denk ik aan een soort innerlijk weten of gewaarwording. Een spirituele ervaring zoals dat ook wel genoemd wordt. Ik weet niet precies wat mensen daarmee bedoelen (kan moeilijk mijzelf even bij zo'n persoon inpluggen), maar ik heb zelf wel eens een geluksgevoel of ervaring van schoonheid als ik bijv. bepaalde muziek hoor of als mijn zoontje van twee iets leuks doet of zegt. Dat zijn mooie momenten, maar ik maak er niet meer van dan wat het volgens mij is. Ik denk dat mensen hun ervaring schromelijk overschatten en er veel meer in leggen dan er inzit (ze maken het al gauw mystiek, esoterisch, etc.). Ten onrechte volgens mij.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2003, 10:40:15 am door cheese »

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #261 Gepost op: december 18, 2003, 10:43:14 am »

quote:

op 18 Dec 2003 10:24:02 schreef cheese:
Ch; Helen Keller was dat denk ik, ze is later zelfs nog professor geworden en heeft voor haar blinde en dove medemens ontzettend veel betekend, ze schreef zelfs boeken en gaf colleges!
Juist, die was het. Dank je.

quote:

voor mij een voorbeeld voor een mens met heel veel geestkracht,
maw veel andere mensen in haar plaats zouden tot een soort idiotie vervallen zijn,
dus ik zie juist het tegendeel van jou, nml. geestkracht, die zich bedient van de zintuigen, ook als dit er minder zijn dan bij anderen,
We waren het er dacht ik al over eens dat de hersenen niet helemaal blanco zijn. Er is ook nog zoiets als aangeboren intelligentie. Maar wat jij nu weer met een wollig woord 'geesteskracht' noemt, noem ik mentale weerbaarheid en/of doorzettingsvermogen. Waarom veronderstellen dat er sprake is van kracht?
Natuurlijk denk je gelijk: "Sterke vrouw!", maar feitelijk zeg je daar maar heel weinig mee.

quote:

dit geestkracht zien noem ik nu ook een waarneming die voor mij buitenzintuiglijk is
Je bedoelt dat jij die geesteskracht waarneemt? Kom nou. Wat je waarneemt is een vrouw die blind en doof is en uiteindelijk toch een boek heeft geschreven. Dat er sprake is van geesteskracht (wat je daar ook mee bedoelt), is een interpretatie van wat je hebt waargenomen. M.a.w.: je gebruikt je ratio om de empirische werkelijkheid te verklaren.

quote:

als de geestkracht nog veel groter is, dan krijg je iets wat de voorstelling van veel mensen te boven gaat, bijv. de Christusgestalte, die ook na de dood nog tusen de mensen kan verwijlen.
Hoe weet je dat nou? Waar is dit op gebaseerd? Ga je nu weer zeggen dat jij dat gewoon inziet en dat het aan mijn gebrek aan 'geesteskracht' ligt dat ik het niet inzie?

quote:

ch: gevoelens zijn voor mij zeker ook waarnemingen, voor jou niet dan :?
Nee, natuurlijk niet! Waarnemen heeft betrekking op de empirische werkelijkheid. Als jij d.m.v. je gevoel daarover iets kunt zeggen, en je kunt het ook waarmaken in een gecontroleerd onderzoek, dan ben ik je man. Dan bestaat er blijkbaar zoiets als een zesde zintuig. Maar daar zijn voor zover ik weet geen bewijzen voor. Paranormalen falen altijd schromelijk in gedegen onderzoek en derhalve ga ik er voorlopig vanuit dat gevoelens en emoties betrekking hebben op de individuele mens alleen.

quote:

volgens mij heb je er zelfs enkele beschreven toen je sprak over mooie muziek en je kind van 2 jaar...
Ja, dat zijn dan gevoelens en emoties die opgewekt worden door hetgeen ik hoor en zie. Die gevoelens zelf hebben niets met waarnemen te maken hoor.

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #262 Gepost op: december 18, 2003, 10:47:10 am »

quote:

Ja, dat zijn dan gevoelens en emoties die opgewekt worden door hetgeen ik hoor en zie. Die gevoelens zelf hebben niets met waarnemen te maken hoor.

wie neemt jouw gevoelens dan waar dan?
je kunt er toch over spreken, heb je ze dan niet waargenomen?

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #263 Gepost op: december 18, 2003, 11:03:58 am »

quote:

op 18 Dec 2003 10:47:10 schreef cheese:
wie neemt jouw gevoelens dan waar dan?
je kunt er toch over spreken, heb je ze dan niet waargenomen?
Ja jemig zeg. Natuurlijk wordt je geveoelens en emoties in jezelf gewaar, maar dat is toch iets anders dan waar we het normaal gesproken over hebben als we praten over waarnemen? Waarnemen heeft duidelijk betrekking op iets concreets in de empirische werkelijkheid en dat doe je met je 5 zintuigen. Als jij beweert dat er in dat verband nog een zesde is, namelijk voelen, dan is dat op zich prima, maar dat is dan een punt voor discussie. Mijn stelling is dat gevoelens en emoties getriggerd worden en niet actief gebruikt kunnen worden om waar te nemen.
Probeer aub zaken van elkaar te onderscheiden i.p.v. ze op een hoop te gooien.

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #264 Gepost op: december 18, 2003, 11:54:54 am »

quote:

op 18 Dec 2003 11:03:58 schreef Koerok:
[...]

Ja jemig zeg. Natuurlijk wordt je geveoelens en emoties in jezelf gewaar, maar dat is toch iets anders dan waar we het normaal gesproken over hebben als we praten over waarnemen?
Ch; nee, voor mij dus niet, want we zeiden al, de zintuigen nemen op zich niets waar, maar degene die middels de zintuigen waar-neemt (dus iets wel of niet voor waar kan aannemen) zo zijn gevoelens ook objekten (of subjekten) die je kunt waarnemen en herinneringen ook, als je dat niet zou kunnen zou je uberhaupt niet kunnen funktioneren als mens, dus wat je dan waar-neemt is ongelofelijk! konkreet, konkreter kan niet...
alle andere zintuigelijke waarnemingen zouden niets te betekenen hebben, als je niet tegelijkertijd ook nog de waarneming van de herinnering zou hebben van vorige soortgelijke situaties en het denken (de ratio) is dan de verbindende schakel, (en het voelen zeker ook)
de belangrijkste dingen voor de mens zijn ook de waarnemingen van zijn eigen gevoelens, want als jij warm loopt voor de ET, dan is dat een gevoel wat heel bepalend is voor jouw leven en als je merkt, dat anderen hier op het forum dat niet zo hebben, raakt dat jou, je werd ook geirriteerd etc. allemaal gevoelens die heel erg empirisch konkreet zijn...

quote:

Waarnemen heeft duidelijk betrekking op iets concreets in de empirische werkelijkheid en dat doe je met je 5 zintuigen. Als jij beweert dat er in dat verband nog een zesde is, namelijk voelen, dan is dat op zich prima, maar dat is dan een punt voor discussie. Mijn stelling is dat gevoelens en emoties getriggerd worden en niet actief gebruikt kunnen worden om waar te nemen.

Ch; zie boven, het tegendeel beweer ik dus,
wat jij bedoeld is waarschijnlijk de zgn. waarde vrije wetenschap?
mijn stelling is dan, men gooit dan ook echt een stuk waar-de weg...
want het gaat tenslotte om waar-heid

quote:

Probeer aub zaken van elkaar te onderscheiden i.p.v. ze op een hoop te gooien.

Ch;ik heb ze nu m.i. duidelijk onderscheiden, ik heb het vermoeden dat dit bovengenoemde waar-nemings-orgaan bij veel mensen rudimentair is, ze vertrouwen eerder op microscopen dan op dit orgaan om waarden mee te kunnen zien,
met welk orgaan in ons kunnen we bijv. zien of iets gezichtsbedrog is? (Escher etc.)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2003, 12:19:06 pm door cheese »

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #265 Gepost op: december 18, 2003, 01:46:10 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 11:54:54 schreef cheese:
Ch; nee, voor mij dus niet, want we zeiden al, de zintuigen nemen op zich niets waar.
Je zintuigen zijn de instrumenten die de prikkels van buitenaf (alles wat zich buiten het centrale zenuwstelsel afspeelt) opvangen en doorgeven naar de hersenen. Dat is primair wat waarnemen inhoudt. Daarnaast heb je een instrument waarmee je die prikkels analyseert en dat zijn je hersenen. In de hersenen zit een bewust en een onbewust gedeelte, die allebei wat doen met die prikkels.
Het product van de bewuste verwerking zou je een rationele analyse kunnen noemen.
Het product van de onbewuste verwerking kun je een gevoel noemen.
In beide is er sprake van conclusies die getrokken worden aan de hand van de prikkels die zijn binnengekomen, maar meer WAARNEMEN dan erin gaat, doe je niet. Je gevoel is geen zintuig!

quote:

maar degene die middels de zintuigen waar-neemt (dus iets wel of niet voor waar kan aannemen) zo zijn gevoelens ook objekten (of subjekten) die je kunt waarnemen en herinneringen ook, als je dat niet zou kunnen zou je uberhaupt niet kunnen funktioneren als mens, dus wat je dan waar-neemt is ongelofelijk! konkreet, konkreter kan niet...
Wat heeft dat er mee te maken?

quote:

alle andere zintuigelijke waarnemingen zouden niets te betekenen hebben, als je niet tegelijkertijd ook nog de waarneming van de herinnering zou hebben van vorige soortgelijke situaties en het denken (de ratio) is dan de verbindende schakel, (en het voelen zeker ook)
laten we dan i.p.v. het woord 'waarneming', het woord 'gewaarwording' gebruiken. Ik lees net dat Van Dale 'gewaarworden' als betekenis opgeeft bij 'waarnemen' en misschien klopt dat taaltechnisch ook wel, maar in de volksmond spreken we volgens mij alleen over waarneming i.r.t. de prikkels die de 5 zintuigen binnenkrijgen.
Gewaarwording dus?

quote:

de belangrijkste dingen voor de mens zijn ook de waarnemingen van zijn eigen gevoelens, want als jij warm loopt voor de ET, dan is dat een gevoel wat heel bepalend is voor jouw leven en als je merkt, dat anderen hier op het forum dat niet zo hebben, raakt dat jou, je werd ook geirriteerd etc. allemaal gevoelens die heel erg empirisch konkreet zijn...
Ik heb ook nergens beweerd dat gevoelens niet zeer bealngrijk zijn voor een mens. Maar je moet voorzichtig zijn met het trekken van conlcusies over de fysieke werkelijkheid op basis van je gevoelens.

quote:

Ik weet niet precies wat je hier mee bedoelt. Voor mijn gevoel ;) ben ik geloof ik ;) wel voor waardevrije wetenschap. :)

quote:

Ch;ik heb ze nu m.i. duidelijk onderscheiden, ik heb het vermoeden dat dit bovengenoemde waar-nemings-orgaan bij veel mensen rudimentair is, ze vertrouwen eerder op microscopen dan op dit orgaan om waarden mee te kunnen zien, met welk orgaan in ons kunnen we bijv. zien of iets gezichtsbedrog is? (Escher etc.)
'Met je gevoel' zou ik kunnen antwoorden, maar dat is te simpel. Mijn probleem met gevoel, is dat het moeilijk te duiden is. Er ligt een onbewuste redenatie aan te grondslag die moeilijk te ontrafelen is. Onderwater vind denk ik een redenatie plaats in de trant van: "hé, hij gaat steeds verder naar boven, dat kan eigenlijk niet want ze lopen in een kringetje". Het is mooi dat het zo werkt, je kunt er veel aan hebben, maar je kunt er niet blind op varen, omdat je niet precies weet waar het gevoel op gebaseerd is. Hij kan er, zoals je zelf al aangeeft, van allerlei dingen uit je geheugen bijhalen die er niks mee temaken hebben (jij vergist je toch ook wel eens?).

creatie

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #266 Gepost op: december 18, 2003, 02:20:14 pm »
Koerok: stel, aan het einde van je leven krijg je een overzicht van je leven te zien. Daaruit blijkt dat je een groot gedeelte van je vrije tijd hebt gestoken in het bestuderen van en het discussiëren over o.a. de evolutietheorie.
Je krijgt vervolgens te zien dat God daadwerkelijk de mens heeft geschapen uit de aarde en dat de evolutietheorie dus op veel punten onjuist was.

Heb je er wel eens rekening mee gehouden dat je nooit zekerheid zult krijgen m.b.t. de evolutietheorie?
Ik zie je op best veel forums discussiëren over de evolutietheorie e.d. dus ik neem aan dat je er best veel tijd mee kwijt bent.
Denk je niet dat je met je geloof in de evolutietheorie het geloof in God van je af probeert te houden? En denk je niet dat je, als je eenmaal in God gelooft, een veel grotere levensvreugde zult ontdekken en een veel bevredigender tijdsbesteding kunt vinden?
Ik denk het wel. En ik hoop en bid dat je dit nieuwe leven snel zult ontdekken!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #267 Gepost op: december 18, 2003, 02:32:36 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 14:20:14 schreef creatie:
Denk je niet dat je met je geloof in de evolutietheorie het geloof in God van je af probeert te houden? En denk je niet dat je, als je eenmaal in God gelooft, een veel grotere levensvreugde zult ontdekken en een veel bevredigender tijdsbesteding kunt vinden?

Alsof je niet in God én in (delen van) de evolutietheorie kunt geloven!
Mensen denken zo vaak dat dat elkaar uitsluit! Als ik maar eerst iemand van de ET heb afgebracht dan gelooft hij vanzelf wel in God. Zo werkt het dus niet.

Je moet niet de onjuistheid van de ET willen laten zien, ten eerste lukt je dat niet en ten tweede heeft het hoogstwaarschijnlijk toch niet het gewenste effect. Je moet Christus laten zien in je leven en je getuigenis.

Geldt het argument dat jij aan Koerok presenteert ook niet een beetje voor jou? Kijk alleen al naar je username! Een Schepper is meer dan een soort anti-evolutionist en God is meer dan alleen Schepper. Hij is ook Genade, en Christus, en Abba.
Bombus terrestris Reginae

creatie

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #268 Gepost op: december 18, 2003, 02:47:07 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 14:32:36 schreef Bumblebee:
[...]

Geldt het argument dat jij aan Koerok presenteert ook niet een beetje voor jou? Kijk alleen al naar je username! Een Schepper is meer dan een soort anti-evolutionist en God is meer dan alleen Schepper. Hij is ook Genade, en Christus, en Abba.
Waar lees je dat ik anti-evolutionist ben?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #269 Gepost op: december 18, 2003, 02:48:37 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 14:47:07 schreef creatie:
Waar lees je dat ik anti-evolutionist ben?
Ik bedoel dat je "Schepping" en "Evolutie" niet heel hard tegenover elkaar hoeft te zetten en dat en Schepper dus niet per definitie evolutie uitsluit.

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #270 Gepost op: december 18, 2003, 03:15:13 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 14:20:14 schreef creatie:
Koerok: stel, aan het einde van je leven krijg je een overzicht van je leven te zien. Daaruit blijkt dat je een groot gedeelte van je vrije tijd hebt gestoken in het bestuderen van en het discussiëren over o.a. de evolutietheorie.
Je krijgt vervolgens te zien dat God daadwerkelijk de mens heeft geschapen uit de aarde en dat de evolutietheorie dus op veel punten onjuist was.
Dat kan ja en dan had ik het dus mis, so shoot me (o nee, dat hoeft dan niet meer :) )!
Ik zie het probleem niet zo hoor, creatie.

quote:

Heb je er wel eens rekening mee gehouden dat je nooit zekerheid zult krijgen m.b.t. de evolutietheorie?
Tuurlijk, maar als je zo denkt, dan hoef je nergens meer over te discussieren.

quote:

Ik zie je op best veel forums discussiëren over de evolutietheorie e.d. dus ik neem aan dat je er best veel tijd mee kwijt bent.
Ik zal je een geheim verklappen: Er zijn mensen die er zelfs hun beroep van maken.

quote:

Denk je niet dat je met je geloof in de evolutietheorie het geloof in God van je af probeert te houden?
Nee, de ET sluit het bestaan van een God niet uit.

quote:

En denk je niet dat je, als je eenmaal in God gelooft, een veel grotere levensvreugde zult ontdekken en een veel bevredigender tijdsbesteding kunt vinden?
Kan zijn, maar dat is niet aan de orde, want ik geloof niet in God. En geloven omdat je fijn lijkt vind ik nu eenmaal niet echt een goede reden. De werkelijkheid is zoals die is, los van mijn wensen en verlangens.

quote:

Ik denk het wel. En ik hoop en bid dat je dit nieuwe leven snel zult ontdekken!
Dank je, maar ik denk dat de kans daarop niet groot is.

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #271 Gepost op: december 18, 2003, 03:18:48 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 13:46:10 schreef Koerok:
[...]

Mijn probleem met gevoel, is dat het moeilijk te duiden is. ).

Ch; momenteel heb ik zeker tot het weekend te weinig tijd, maar er ligt voldoende stof in deze themas tot nu toe voor reaktie, misschien vind je of voel je of beoordeel je of geloof je me ondertussen al ietsjes minder vaag :)

dus tot dan.....

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #272 Gepost op: december 18, 2003, 03:25:23 pm »
Prima, take your time.
Ik spreek je wel weer. :)

creatie

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #273 Gepost op: december 18, 2003, 03:42:44 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 15:15:13 schreef Koerok:
[...]

Dat kan ja en dan had ik het dus mis, so shoot me (o nee, dat hoeft dan niet meer :) )!
Ik zie het probleem niet zo hoor, creatie.

Je doel missen?

quote:

Tuurlijk, maar als je zo denkt, dan hoef je nergens meer over te discussieren.

Natuurlijk kun je blijven discussiëren. Maar ik denk dat je niet teveel tijd moet besteden aan zaken waar je toch nooit zekerheid over kunt krijgen.

quote:

Ik zal je een geheim verklappen: Er zijn mensen die er zelfs hun beroep van maken.

Zal ik je een geheim verklappen: Dat wist ik. Zonde dat zoveel mensen met zulke nutteloze dingen bezig zijn eigenlijk he?

quote:

Nee, de ET sluit het bestaan van een God niet uit.

De ET kan niet waar zijn als je de Bijbel als het onfeilbare Woord van God beschouwt.

quote:

Kan zijn, maar dat is niet aan de orde, want ik geloof niet in God. En geloven omdat je fijn lijkt vind ik nu eenmaal niet echt een goede reden. De werkelijkheid is zoals die is, los van mijn wensen en verlangens.

Je kunt er toch zelf voor kiezen om je niet meer bezig te houden met discussies en studies over de evolutietheorie, maar proberen God te vinden? Nooit geschoten is altijd mis en stel dat de Bijbel waar is... dan heb je er wel een eeuwigheid bij! (tip: denk hierbij niet aan je aardse leven vol lijden, maar aan samenzijn met je Schepper die het beste met je voorheeft)

quote:

Dank je, maar ik denk dat de kans daarop niet groot is.
Wie weet!

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #274 Gepost op: december 18, 2003, 03:51:35 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 15:42:44 schreef creatie:
Je doel missen?
1. Jij hebt het over achteraf. Achteraf kijk je een aap in de kont zei mijn oma altijd. Op dit moment zie ik het natuurlijk niet als mijn doel. het is volgens JOU mijn doel.
2. Kezman mist de laatste tijd ook vaak. Is dat een ramp? Maakt het nou echt uit of je het bij het goede eind had of niet?

quote:

Natuurlijk kun je blijven discussiëren. Maar ik denk dat je niet teveel tijd moet besteden aan zaken waar je toch nooit zekerheid over kunt krijgen.
O, maar dan kunnen we dit forum gelijk wel opdoeken, want we doen hier niets anders dan praten over zaken waarover je geen zekerheid kunt krijgen.

quote:

Zal ik je een geheim verklappen: Dat wist ik. Zonde dat zoveel mensen met zulke nutteloze dingen bezig zijn eigenlijk he?
Die voelde ik al aankomen. Ik gun 'm je.

quote:

De ET kan niet waar zijn als je de Bijbel als het onfeilbare Woord van God beschouwt.
Daar heb je helemaal gelijk in. Als die onfeilbare God tenmniste als doel had om letterlijk op te schrijven hoe de vork in de steel zit. Daar verschillen de meningen onder chrsitenen nogal over.

quote:

Je kunt er toch zelf voor kiezen om je niet meer bezig te houden met discussies en studies over de evolutietheorie, maar proberen God te vinden?
Hou toch op joh. Dat is helemaal niet mijn doel. Moet ik m'n leven lang blijven zoeken naar iets dat wellicht helemaal niet bestaat? Ik houd me gewoon bezig met dingen die ik leuk vind. Meer kan ik niet doen.

quote:

Nooit geschoten is altijd mis en stel dat de Bijbel waar is... dan heb je er wel een eeuwigheid bij! (tip: denk hierbij niet aan je aardse leven vol lijden, maar aan samenzijn met je Schepper die het beste met je voorheeft)
Misschien moet jij je eens een keer gaan verdiepen in de islam, want stel je toch eens voor dat dat de waarheid is, dan ben je momenteel goed de klos!

creatie

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #275 Gepost op: december 19, 2003, 10:20:15 am »

quote:

op 18 Dec 2003 15:51:35 schreef Koerok:
[...]

Hou toch op joh. Dat is helemaal niet mijn doel. Moet ik m'n leven lang blijven zoeken naar iets dat wellicht helemaal niet bestaat? Ik houd me gewoon bezig met dingen die ik leuk vind. Meer kan ik niet doen.

Een aantal boeken, een aantal kerkdiensten en een alpha-cursus verder en je zult merken dat je niet je hele leven verder hoeft te zoeken.

quote:

Misschien moet jij je eens een keer gaan verdiepen in de islam, want stel je toch eens voor dat dat de waarheid is, dan ben je momenteel goed de klos!
Heb ik al gedaan.

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #276 Gepost op: december 19, 2003, 10:28:19 am »

quote:

op 19 Dec 2003 10:20:15 schreef creatie:
Een aantal boeken, een aantal kerkdiensten en een alpha-cursus verder en je zult merken dat je niet je hele leven verder hoeft te zoeken.
Heb ik allemaal al gedaan en doe ik deels nog steeds. Als iets mij heeft doen realiseren dat ik agnost/atheist ben, dan is dat het volgen van een bijbelkring geweest (geen alpha-cursus, maar het leek er sterk op).

quote:

Heb ik al gedaan.
Beter je best doen, want misschien hangt je leven er wel vanaf!

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #277 Gepost op: december 19, 2003, 11:37:01 am »

quote:

op 19 Dec 2003 10:28:19 schreef Koerok:
[...]

het is nu eenmaal bekend, dat kinderen die niet meer in sinterklaas geloven, ook niet meer bang zijn voor de zak van zwarte piet :) O-)

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #278 Gepost op: december 19, 2003, 11:41:32 am »

quote:

op 19 Dec 2003 11:37:01 schreef cheese:
het is nu eenmaal bekend, dat kinderen die niet meer in sinterklaas geloven, ook niet meer bang zijn voor de zak van zwarte piet :) O-)
Ja, maar volgens creatie is het toch verstandig om mijn leven lang naar de sint te blijven zoeken, want hij bestaat wel degelijk, en als ik hem niet vroegtijdig vind, dan beland ik alsnog in die zak.

creatie

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #279 Gepost op: december 19, 2003, 12:24:18 pm »

quote:

op 19 Dec 2003 10:28:19 schreef Koerok:
[...]

Heb ik allemaal al gedaan en doe ik deels nog steeds. Als iets mij heeft doen realiseren dat ik agnost/atheist ben, dan is dat het volgen van een bijbelkring geweest (geen alpha-cursus, maar het leek er sterk op).

[...]

Okee, maar jij ook dan he?  ;)

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #280 Gepost op: december 20, 2003, 02:16:59 pm »

quote:

Koerok:
Je zintuigen zijn de instrumenten die de prikkels van buitenaf (alles wat zich buiten het centrale zenuwstelsel afspeelt) opvangen en doorgeven naar de hersenen. Dat is primair wat waarnemen inhoudt. Daarnaast heb je een instrument waarmee je die prikkels analyseert en dat zijn je hersenen. In de hersenen zit een bewust en een onbewust gedeelte, die allebei wat doen met die prikkels.
Het product van de bewuste verwerking zou je een rationele analyse kunnen noemen.
Het product van de onbewuste verwerking kun je een gevoel noemen.
In beide is er sprake van conclusies die getrokken worden aan de hand van de prikkels die zijn binnengekomen, maar meer WAARNEMEN dan erin gaat, doe je niet. Je gevoel is geen zintuig!

Ch; ok we noemen het een gewaarwordingsorgaan,
wie is de je trouwens boven in de tekst? (ik heb het maar even vet gemaakt)
wie of wat in ons trekt conclusies nav gewaarwordingen/prikkels?

quote:

Ch;
--------------------------------------------------------------------------------
maar degene die middels de zintuigen waar-neemt (dus iets wel of niet voor waar kan aannemen) zo zijn gevoelens ook objekten (of subjekten) die je kunt waarnemen en herinneringen ook, als je dat niet zou kunnen zou je uberhaupt niet kunnen funktioneren als mens, dus wat je dan waar-neemt is ongelofelijk! konkreet, konkreter kan niet...
--------------------------------------------------------------------------------

quote:

Koe;Wat heeft dat er mee te maken?
Ch; dat voor alle gewaarwordingen geldt, dat het prikkels zijn, en het een  niet objektiever of subjektiever dan het andere, prikkels zijn prikkels en moeten gelijk beoordeeld worden

quote:

Ch:

quote:

Koe;laten we dan i.p.v. het woord 'waarneming', het woord 'gewaarwording' gebruiken. Ik lees net dat Van Dale 'gewaarworden' als betekenis opgeeft bij 'waarnemen' en misschien klopt dat taaltechnisch ook wel, maar in de volksmond spreken we volgens mij alleen over waarneming i.r.t. de prikkels die de 5 zintuigen binnenkrijgen.
Gewaarwording dus?
Ch; ok

quote:

Ch:

quote:

Koe;Ik heb ook nergens beweerd dat gevoelens niet zeer bealngrijk zijn voor een mens. Maar je moet voorzichtig zijn met het trekken van conlcusies over de fysieke werkelijkheid op basis van je gevoelens.
Ch; wat is fysieke werkelijkheid dan, zonder de mens die daarvan kennis neemt met al zijn gewaarwordingsorganen?
ik vermoed, dat jij enkele gewaarwordingsorganen gewoon niet zou willen meerekenen, als het gaat om de fysieke werkelijkheid,

een mooie zonsondergang is bijv. ook wel degelijk een fysieke werkelijkheid,
maar jij zou het willen beschrijven in termen van een draaiende aarde en de zon als brandende gasbal, die door de lenswerking van de lucht een kleurenspektrum boven de horizon oproept? dat het mooi is en je ontroerd, zou jij dan subjektief noemen en de draaiende aarde objektief? als dat zo is voor jou, dan _vergeet_ je een aantal gewaarwordingsorganen, die ook prikkels geven, mee te tellen...

quote:

quote:

ik weet niet precies wat je hier mee bedoelt. Voor mijn gevoel  ben ik geloof ik  wel voor waardevrije wetenschap.

Ch; wat zegt humor over je gewaarwordingen? ;)

quote:

:
Ch;ik heb ze nu m.i. duidelijk onderscheiden, ik heb het vermoeden dat dit bovengenoemde waar-nemings-orgaan bij veel mensen rudimentair is, ze vertrouwen eerder op microscopen dan op dit orgaan om waarden mee te kunnen zien, met welk orgaan in ons kunnen we bijv. zien of iets gezichtsbedrog is? (Escher etc.)

quote:

koe:Met je gevoel' zou ik kunnen antwoorden, maar dat is te simpel. Mijn probleem met gevoel, is dat het moeilijk te duiden is.
Ch; daar had ik al een vermoeden van :)

quote:

Er ligt een onbewuste redenatie aan te grondslag die moeilijk te ontrafelen is.
Ch; jazeker!, met de term onbewuste redenatie , haal je je een hele hoop problemen op de hals, want dan kom je namelijk terecht bij wat ik eerder bijv. instinct noemde als onbewuste wijsheid, maw een intelligentie, die wel intelligent is, maar niet bewust, (bijv. in een diersoort)
dat kan nooit een eigen intelligentie zijn, want daarvan ben je je bewust, dus het moet de intelligentie zijn van iets anders,
onbewuste redenatie is dus een construct, die een rasechte ET-aanhanger niet mag hanteren denk ik, want dan zou hij niet consequent zijn, als je het met me ens bent, moet je de voorgaande vrag op een andere manier oplossen

quote:

Onderwater vind denk ik een redenatie plaats in de trant van: "hé, hij gaat steeds verder naar boven, dat kan eigenlijk niet want ze lopen in een kringetje". Het is mooi dat het zo werkt, je kunt er veel aan hebben, maar je kunt er niet blind op varen, omdat je niet precies weet waar het gevoel op gebaseerd is. Hij kan er, zoals je zelf al aangeeft, van allerlei dingen uit je geheugen bijhalen die er niks mee temaken hebben (jij vergist je toch ook wel eens?).

Ch; ja, in mijn denken wel, ik heb trouwens niet gezegd, dat wat uit het geheugen komt er niets mee te maken heeft, het heeft er juist alles mee te maken
maar in mijn voelen vergis ik me zelden (intuitie), althans minder als met mijn redeneren? en het gaat ook over andere dingen,
maar wat bedoel je precies met deze vraag?

nog meer mocht je tijd over hebben:
hier
« Laatst bewerkt op: december 20, 2003, 04:18:04 pm door cheese »

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #281 Gepost op: december 22, 2003, 11:59:02 am »

quote:

op 20 Dec 2003 14:16:59 schreef cheese:
Ch; ok we noemen het een gewaarwordingsorgaan,
wie is de je trouwens boven in de tekst? (ik heb het maar even vet gemaakt)
De mens i.h.a.

quote:

wie of wat in ons trekt conclusies nav gewaarwordingen/prikkels?
For the time being: Je 'ik'. Wat die 'ik' precies is en voorstelt is een ander verhaal.

quote:

Ch; dat voor alle gewaarwordingen geldt, dat het prikkels zijn, en het een  niet objektiever of subjektiever dan het andere, prikkels zijn prikkels en moeten gelijk beoordeeld worden.
Nee. Dat probeer ik je nu juist uit te leggen. Een gewaarwording hoeft niet perse getriggerd te worden door een concrete prikkel. Dat is nu juist het probleem met gevoelens. Daarbij is moeilijk te achterhalen wat de oorzaak (lees: prikkel) die verantwoordelijk is voor de conclusie.

quote:

Ch; wat is fysieke werkelijkheid dan, zonder de mens die daarvan kennis neemt met al zijn gewaarwordingsorganen?
Ook hier kunnen we een lange filosofische boom over opzetten, maar persoonlijk ga ik er vanuit dat de aarde gewoon doordraait als ik dood ben.

quote:

ik vermoed, dat jij enkele gewaarwordingsorganen gewoon niet zou willen meerekenen, als het gaat om de fysieke werkelijkheid.
Even een andere invalshoek: We hebben allebei (in ieder geval) 5 zintuigen, of niet? En de prikkels die worden opgepikt zijn redelijk te vertrouwen, of niet?
Noem mij nou eens een gewaarwording die net zo 'zeker' is als de gewaarwording: "Hé kijk, daar hebben we de buurman!".
Je kunt aangeven hoe hij gekleed gaat, of hij uit zijn mond stinkt, mank loopt en zelfs tot op zekere hoogte of gedronken heeft. Kan het concreter? Kan het duidelijker? En bedenk ook dat anderen, mits aanwezig, hetzelfde kunnen waarnemen.
Dat is toch niet te vergelijken met gevoelens? Die zijn per definitie toch persoonlijker, vager, moeilijker te interpreteren, foutgevoelig, etc?
Dat je dat niet inziet, daar snap ik niks van!
Ben je serieus van mening dat jij op basis van gevoelens even zeker kunt weten dat bijv. God bestaat? Wat behelst zo'n gevoel in vredesnaam?

quote:

een mooie zonsondergang is bijv. ook wel degelijk een fysieke werkelijkheid,
maar jij zou het willen beschrijven in termen van een draaiende aarde en de zon als brandende gasbal, die door de lenswerking van de lucht een kleurenspektrum boven de horizon oproept? dat het mooi is en je ontroerd, zou jij dan subjektief noemen en de draaiende aarde objektief? als dat zo is voor jou, dan _vergeet_ je een aantal gewaarwordingsorganen, die ook prikkels geven, mee te tellen...
Je beschrijft het heel goed. IK vind zo'n zonsondergang mooi, maar daarmee is inderdaad niet gezegd dat het mooi IS. Objectief gezien blijft het de breking van licht in de atmosrfeer wat andere kleuren dan normaal teweegbrengt.
Wat is daar mis mee? Waarom wil je daar nog meer mee? Is het niet genoeg dat een mens dat mooi kan vinden? Waarom moet je er altijd weer meer inleggen?
En over wat voor prikkels heb je het dan in vredesnaam? De prikkels zijn overduidelijk (mooie kleuren, oogevangen door je ogen) en wat die kleuren met je doen is voor een deel persoonlijk. Ik weet heus wel dat het ondefinieerbare gevoelens teweeg kan brengen (gevoelens van tevredenheid, rust, overweldiging, etc.), maar dat zijn GEEN prikkels en die hebben niet per definitie een link met iets buiten jezelf.

quote:

Ch; daar had ik al een vermoeden van :)
En voor jou is het waarschijnlijk een open boek.
Vraagje: Waarom komt er dan zo weing voort uit dat gevoel? Waarom resulteert het niet in nieuwe kankerbehandeling, energiebronnen, psychotherapie, etc? Alle vooruitgang is te danken aan de wetenschap, maar ik vermoed dat je dat glashard gaat ontkennen.

quote:

Ch; jazeker!, met de term onbewuste redenatie , haal je je een hele hoop problemen op de hals, want dan kom je namelijk terecht bij wat ik eerder bijv. instinct noemde als onbewuste wijsheid, maw een intelligentie, die wel intelligent is, maar niet bewust, (bijv. in een diersoort)
Ook daarvoor geldt dat het moeilijk te duiden en te onderzoeken is, en derhalve een grote foutmarge heeft.

quote:

dat kan nooit een eigen intelligentie zijn, want daarvan ben je je bewust, dus het moet de intelligentie zijn van iets anders,
Het is geen bwuste intelligentie, maar daarom is het nog wel onderdeel van het organisme.

quote:

onbewuste redenatie is dus een construct, die een rasechte ET-aanhanger niet mag hanteren denk ik, want dan zou hij niet consequent zijn, als je het met me ens bent, moet je de voorgaande vrag op een andere manier oplossen
Onderwater wordt een heleboel gerekend en geredeneerd. Zoveel is toch wel duidelijk?
Van Basten die die fantastische goal maakte tijdens de EK-finale in '88, die heeft echt niet uitgerekend hoe hij die bal moest trappen hoor. Dan was hij echt wel een uurtje bezig geweest (als het hem al was gelukt). Hij deed dat op 'gevoel', maar daarmee is er op een lager niveau nog wel sprake van een rekenproces dat er voor gezorgd heeft dat zijn schoen precies op dat moment in de juiste stand tegen die bal aankwam.

quote:

Ch; ja, in mijn denken wel, ik heb trouwens niet gezegd, dat wat uit het geheugen komt er niets mee te maken heeft, het heeft er juist alles mee te maken
maar in mijn voelen vergis ik me zelden (intuitie), althans minder als met mijn redeneren?
Grove zelfoverschatting. Onderzoek toont juist aan dat mensen heel vaak mis zitten met hun gevoel (maar dat zul jij wel heel anders voelen)..

quote:

en het gaat ook over andere dingen,
maar wat bedoel je precies met deze vraag?
Dat je niet blind kunt varen op je gevoel. Dat je je gevoel zoveel mogelijk moet toetsen met je verstand.

quote:

nog meer mocht je tijd over hebben:
hier
Later misschien.

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #282 Gepost op: december 22, 2003, 03:45:13 pm »

quote:

koe:Ben je serieus van mening dat jij op basis van gevoelens even zeker kunt weten dat bijv. God bestaat? Wat behelst zo'n gevoel in vredesnaam?
foute aanname, God bestaat voor mij op basis van redenatie en gevoel,
ik als intelligent designer, kan beoordelen dat het ontwerp schepping, door een veel grotere intelligent designer is bedacht en uitgevoerd dan dat ikzelf ben,
dit "ik" wat ik ben ervaar ik als schepsel en niet als toevallig gemuteerde materie,
dus ontzettend empirisch, denken en gevoel zeggen mij hetzelfde, ik kan deze ervaring ook elke keer herhalen, sterker nog elke herhaling versterkt de ervaring

Monoceros

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #283 Gepost op: december 22, 2003, 10:08:45 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 15:45:13 schreef cheese:
ik als intelligent designer, kan beoordelen dat het ontwerp schepping, door een veel grotere intelligent designer is bedacht en uitgevoerd dan dat ikzelf ben,
Was het hele I.D. gebeuren niet dood verklaard?

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #284 Gepost op: december 22, 2003, 11:00:10 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 11:59:02 schreef Koerok:

For the time being: Je 'ik'. Wat die 'ik' precies is en voorstelt is een ander verhaal.

Ch; een ander verhaal?, het moet m.i. in jouw visie gezien worden, als een resultaat van de random-mutaties in de hersencellen, dus dan is het toch hetzelfde verhaal? zelfbewustzijn of _ik_ als gemuteerde eigenschap van de materie?

quote:

Nee. Dat probeer ik je nu juist uit te leggen. Een gewaarwording hoeft niet perse getriggerd te worden door een concrete prikkel. Dat is nu juist het probleem met gevoelens. Daarbij is moeilijk te achterhalen wat de oorzaak (lees: prikkel) die verantwoordelijk is voor de conclusie..

Ch; steeds schrijf je, dat het zo moeilijk is als het over het voelen gaat, het onttrekt zich aan het rationele denken, maar de ratio is ook niet zo geschikt om dat te ontrafelen, je moet het voelen bijscholen tot waarnemingsorgaan, als je bijv. sympathie of antipathie voelt, kun je dat leren gebruiken om zelfkennis te verwerven, als je dan naar anderen kijkt en daarbij bepaalde gevoelens hebt, kan het je iets over jezelf leren..daarmee leer je je _ik_ kennen als de instantie, die de conclusies trekt nav alle binnengekomen prikkels (inkl. de gevoelens),
het _ik_ is de kern in je die denkt, voelt en wil en darmee de wagenmenner, die de drie krachten, willen, voelen en denken bestuurd..
maar ik verwacht van jou geen instemming met deze visie

quote:

Ook hier kunnen we een lange filosofische boom over opzetten, maar persoonlijk ga ik er vanuit dat de aarde gewoon doordraait als ik dood ben. .
Ch; ik had het over de werkelijkheid zoals (inzoverre) wij die ervaren kunnen dmv onze gewaarwordingsorganen en dat is dan jouw werkelijkheid,
de werkelijkheid van een vlieg met facetogen zal ongetwijfeld een andere zijn en voor een vleermuis weer een andere of een baby,

quote:

Even een andere invalshoek: We hebben allebei (in ieder geval) 5 zintuigen, of niet?.

Ch; ik ga er van 12 uit, dus die 5 van jou zullen er wel bij zitten :)

quote:

En de prikkels die worden opgepikt zijn redelijk te vertrouwen, of niet? .

Ch; mensen die geen waanvoorstellingen hebben, worden geacht betrouwbare informatie te verkrijgen via hun zintuigen

quote:

Noem mij nou eens een gewaarwording die net zo 'zeker' is als de gewaarwording: "Hé kijk, daar hebben we de buurman!".

Ch; ik ben,
ik denk,
ik was,
ik herinner me,
ik voel,
ik loop,
ik heb honger, dorst,
ik heb pijn, (vooral kiespijn. oorpijn)
alleen niet:  "ik slaap" , wel ik sliep...
maar overal waar ik mijn _ik_ beleef als handelende/ondervindende zijn het reeele processen, want ook ik ben het, die die buurman met verschillende zintuigen waarneem,
zonder dit _ik_ waren al deze zintuigindrukken van nul en generlei waarde,

quote:

Je kunt aangeven hoe hij gekleed gaat, of hij uit zijn mond stinkt, mank loopt en zelfs tot op zekere hoogte of gedronken heeft. Kan het concreter? Kan het duidelijker? En bedenk ook dat anderen, mits aanwezig, hetzelfde kunnen waarnemen.
Dat is toch niet te vergelijken met gevoelens? Die zijn per definitie toch persoonlijker, vager, moeilijker te interpreteren, foutgevoelig, etc?

Ch; dan zitten wij toch kennelijk anders in elkaar (random-mutatie?),  
ik beleef mijzeld als degene, die al die waarnemingen doe, het predikaat buurman komt omdat ik die kennis heb dat het niet een vrouw is uit een andere stad, kleding is ook iets wat in mijn kennisschat thuis hoort en al die andere waarnemingen zijn ook afhankelijk of ik bijv. weet wat drank is en dronkenschap etc. zonder deze reeds bij mij bestaande kennis, zou ik veel gewoon niet opmerken, een baby die hetzelfde ziet, ziet dat allemaal niet op die manier, het is allemaal heel kultuurbepaald en zeker niet objektief

quote:

Dat je dat niet inziet, daar snap ik niks van!
Ben je serieus van mening dat jij op basis van gevoelens even zeker kunt weten dat bijv. God bestaat? Wat behelst zo'n gevoel in vredesnaam?

Ch; ik schreef al eerder, God bestaat voor mij omdat in mijn _ik_ een combinatie van redeneren en voelen tot deze slotsom gekomen is,
met louter redeneren heb ik God op deze wijze vroeger al ontdekt, nml. doordat ik het intelligent design in de schepping kan zien, waarom?, omdat ik zelf ook intelligent design uitoefen en weet waaraan dat moet voldoen om als intelligent beschouwd te kunnen worden, het gelijke kan dus in principe het gelijke herkennen, alleen de orde van de schepper/schepping is onmetelijk veel hoger als mijn eigen bescheiden prestaties,
mijn voelen in deze is gevoed, doordat ik als kind gebeden heb, en gemerkt heb, dat er een antwoord is gekomen op deze gebeden en dat was geen random-gebeuren, maar een concrete ingreep in mijn biografie (waarbij ik overigens wel in het midden laat of God zelf ingreep of dat via een schutsengel deed).

quote:

Je beschrijft het heel goed. IK vind zo'n zonsondergang mooi, maar daarmee is inderdaad niet gezegd dat het mooi IS. Objectief gezien blijft het de breking van licht in de atmosrfeer wat andere kleuren dan normaal teweegbrengt.

Ch; ook de benaming van kleuren, van de conclusie dat dat ontstaat door breking etc. is afhankelijk van mijn kennis van dat soort dingen, zonder deze kennis zou ik het gewoon anders beleven, dus in die zin ook niet objektief, maar zonder al deze kennis (het denken over waarnemingen) zou er nog steeds de gevoelsinhoud zijn, en wat is nu wezenlijker, de beleving van het mooie of de kennisinhoud die me daarbij bewust wordt? waarbij ook deze kennis misschien helemaal niet klopt, want we weten gewoon niet precies wat licht is, wat materie is, maar we denken dat we dat weten, omdat de theoretische modellen plausibel lijken,
omdat jij gekozen hebt je ratio zo belangrijk te vinden, hoeft het nog niet zo te zijn dat dat bij anderen ook zo is, het denken over waarnemingen staat voor mij gewoon naast het gevoel nav deze waarnemingen en beiden zeggen mij iets over het beschouwde

quote:

Wat is daar mis mee? Waarom wil je daar nog meer mee? Is het niet genoeg dat een mens dat mooi kan vinden? Waarom moet je er altijd weer meer inleggen?

Ch; inleggen? het zit gewoon in de ervaring van de beleving, eerlijk gezegd als ik dan aan de zon zou gaan denken als een grote kernreaktor, zou me dat storen in mijn beleving, die ik dan veel belangrijker acht als die technische kennis, want wat moet ik daarmee?
als ik naar de mattheus pasion luister ga ik de boel, ook niet uiteenrafelen in losse muzieknoten,
ik ken trouwens mensen, die heel ontroerd raken bij deze passion in hun gevoel en daarna in staat zijn te zeggen, het hele verhaal vind ik maar onzin (kruisiging Christus), wat er voor mij dan op neerkomt dat er tusen voelen en denken een grote kloof ontstaan is

quote:

En over wat voor prikkels heb je het dan in vredesnaam? De prikkels zijn overduidelijk (mooie kleuren, oogevangen door je ogen) en wat die kleuren met je doen is voor een deel persoonlijk. Ik weet heus wel dat het ondefinieerbare gevoelens teweeg kan brengen (gevoelens van tevredenheid, rust, overweldiging, etc.), maar dat zijn GEEN prikkels en die hebben niet per definitie een link met iets buiten jezelf.

Ch; zeker wel, want zonder die waarneming was het niet in mij en als ik er niet gevoelig voor ben, neem ik ook niets waar

quote:

En voor jou is het waarschijnlijk een open boek.
Vraagje: Waarom komt er dan zo weing voort uit dat gevoel? Waarom resulteert het niet in nieuwe kankerbehandeling, energiebronnen, psychotherapie, etc? Alle vooruitgang is te danken aan de wetenschap, maar ik vermoed dat je dat glashard gaat ontkennen.

Ch; veel uitvindingen komen voort uit dromen (benzeenring) eureka etc.
Pompeji werd daarna ontgraven (Schliemann),
grote dichtwerken, operas etc, zijn zo ontstaan, Jung heeft zo veel inspiratie opgedaan...niet rationele ingevingen liggen vaak ten grondslag aan
« Laatst bewerkt op: december 22, 2003, 11:37:04 pm door cheese »

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #285 Gepost op: december 22, 2003, 11:17:45 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 22:08:45 schreef Monoceros:
[...]

Was het hele I.D. gebeuren niet dood verklaard?

door wie?
de naam I.D. heb ik onlangs hier op dit forum voor het eerst gehoord, die was nieuw voor mij , maar het idee had ik zelf al lang ook bedacht of beter gezegd gezien...

Monoceros

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #286 Gepost op: december 22, 2003, 11:52:27 pm »

quote:

op 22 Dec 2003 23:17:45 schreef cheese:
door wie?
de naam I.D. heb ik onlangs hier op dit forum voor het eerst gehoord, die was nieuw voor mij , maar het idee had ik zelf al lang ook bedacht of beter gezegd gezien...

Nou ja, het is niet echt door de Grote Leider Van Het ID dood verklaard of zo, het is alleen uit gebruik geraakt wegens gebrek aan een goede onderbouwing. Om maar wat ontbeantwoordde punten te noemen:
- welke criteria stellen we om "design" van "nondesign" te onderscheiden?
- hoe onderscheiden we evolutie als een gereedschap van de "Designer", van ongeleidde evolutie?

Nu moet ik toegeven dat ik al een jaar of 2 niets nieuws uit de ID hoek heb gehoord, dus als er nieuwe ontwikkelingen zijn geweest, dan ben ik daar nog niet van op de hoogte.

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #287 Gepost op: december 23, 2003, 12:25:05 am »

quote:

op 22 Dec 2003 23:52:27 schreef Monoceros:

Nou ja, het is niet echt door de Grote Leider Van Het ID dood verklaard of zo, het is alleen uit gebruik geraakt wegens gebrek aan een goede onderbouwing. Om maar wat ontbeantwoordde punten te noemen:
- welke criteria stellen we om "design" van "nondesign" te onderscheiden?

Ch; waar wijsheid in zit (ontdekt wordt), moet het er ook in gestopt zijn, dus ontdek je wijsheid in de dingen, dan moet er logischerwijze ook een wijsheid in verwerkt zijn en derhalve ook een intelligentie, die dat teweeggebracht heeft,
om intelligentie in de dingen te kunnen ontdekken, moet je het wel zelf ook in je hebben..

quote:

- hoe onderscheiden we evolutie als een gereedschap van de "Designer", van ongeleidde evolutie?

ch; deze vraag begrijp ik niet helemaal, m.i. is in principe alle evolutie geleid, waarbij er best ook fouten in deze evolutie kunnen optreden (ik zag gisteren een dokumenntaire over siamese tweelingen),
ook in de mensenfabriek worden er produkten ontwikkeld die niet altijd gelijk goed lukken, maar het streven is, dat het wel gaat lukken...
ik zie dus het toeval eeder als spelbreker dan als kracht die steeds betere varianten zou ontwikkelen

quote:

Nu moet ik toegeven dat ik al een jaar of 2 niets nieuws uit de ID hoek heb gehoord, dus als er nieuwe ontwikkelingen zijn geweest, dan ben ik daar nog niet van op de hoogte.

Monoceros

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #288 Gepost op: december 23, 2003, 07:39:00 am »

quote:

op 23 Dec 2003 00:25:05 schreef cheese:
Ch; waar wijsheid in zit (ontdekt wordt), moet het er ook in gestopt zijn, dus ontdek je wijsheid in de dingen, dan moet er logischerwijze ook een wijsheid in verwerkt zijn en derhalve ook een intelligentie, die dat teweeggebracht heeft,

Nu wissel je alleen het woord 'design' om voor 'wijsheid'. Daarmee gaat het probleem niet weg, het verandert gewoon mee:
- Welke criteria stellen we om "wijsheid" te kunnen onderscheiden van "nonwijsheid"?

Vergeet ook niet dat wij mensen heel goed zijn in het zien van "wijsheid" die er niet is. Hoevaak krijgt Nick Kershaw wel niet brieven van mensen die denken dat ze het antwoord op zijn nummer 'The Riddle' hebben gevonden?

quote:

ch; deze vraag begrijp ik niet helemaal, m.i. is in principe alle evolutie geleid,
Waarom is ongeleidde evolutie onmogelijk?

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #289 Gepost op: december 23, 2003, 09:44:06 am »

quote:

op 22 Dec 2003 15:45:13 schreef cheese:
foute aanname, God bestaat voor mij op basis van redenatie en gevoel,
dit "ik" wat ik ben ervaar ik als schepsel en niet als toevallig gemuteerde materie,
dus ontzettend empirisch, denken en gevoel zeggen mij hetzelfde, ik kan deze ervaring ook elke keer herhalen, sterker nog elke herhaling versterkt de ervaring
Dus omdat JIJ jezelf ervaart als intelligetn individu en niet als een wezen dat door evolutie is ontstaan, is voor jou een reden dat laatste te verwerpen? Meen je nou serieus dat dat een goed argument is? Dat kun je toch niet menen? Dat is toch van een verbijsterende naieviteit en zelfoverschatting?

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #290 Gepost op: december 23, 2003, 10:30:26 am »

quote:

op 22 Dec 2003 23:00:10 schreef cheese:
Ch; een ander verhaal?, het moet m.i. in jouw visie gezien worden, als een resultaat van de random-mutaties in de hersencellen, dus dan is het toch hetzelfde verhaal? zelfbewustzijn of _ik_ als gemuteerde eigenschap van de materie?
Aangezien ik niet precies weet wat het zelfbewustzijn behelst, kan ik ook moeilijk zeggen wat de herkomst er van is.

quote:

Ch; steeds schrijf je, dat het zo moeilijk is als het over het voelen gaat, het onttrekt zich aan het rationele denken, maar de ratio is ook niet zo geschikt om dat te ontrafelen, je moet het voelen bijscholen tot waarnemingsorgaan, als je bijv. sympathie of antipathie voelt, kun je dat leren gebruiken om zelfkennis te verwerven, als je dan naar anderen kijkt en daarbij bepaalde gevoelens hebt, kan het je iets over jezelf leren..daarmee leer je je _ik_ kennen als de instantie, die de conclusies trekt nav alle binnengekomen prikkels (inkl. de gevoelens),
het _ik_ is de kern in je die denkt, voelt en wil en darmee de wagenmenner, die de drie krachten, willen, voelen en denken bestuurd..
maar ik verwacht van jou geen instemming met deze visie.
Deels wel hoor. Er zijn mensen met een zeer beperkt gevoelsleven. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat je je inleeft in mensen, opdat je ze beter begrijpt en beter met ze om kunt gaan. Jij haalt er alleen allemaal vage krachten bij die nog nooit zijn aangetoond. Bovendien wil je gevoelens aanwenden om allerlei andere zaken te beoordelen die niet met het gevoel te beoordelen zijn. Je verlaat je veel te veel op je gevoel en dat zal je nog ersntig opbreken denk ik. Je overschat het, en waarom, ik zou het niet weten.

quote:

Ch; ik had het over de werkelijkheid zoals (inzoverre) wij die ervaren kunnen dmv onze gewaarwordingsorganen en dat is dan jouw werkelijkheid,
de werkelijkheid van een vlieg met facetogen zal ongetwijfeld een andere zijn en voor een vleermuis weer een andere of een baby,
Inderdaad. Onze hersenen zijn geevolueerd, zowel in grootte als structuur. Logisch dus dat wij een 'groter denkraam' hebben dat een vlieg.

quote:

Ch; ik ga er van 12 uit, dus die 5 van jou zullen er wel bij zitten :)
Maar ik kan die 5 in hoge mate aannemelijk maken.

quote:

Ch; mensen die geen waanvoorstellingen hebben, worden geacht betrouwbare informatie te verkrijgen via hun zintuigen.
Ja, en dat is in principe goed te controleren.

quote:

Ch; ik ben,
ik denk,
ik was,
ik herinner me,
ik voel,
ik loop,
ik heb honger, dorst,
ik heb pijn, (vooral kiespijn. oorpijn)
alleen niet:  "ik slaap" , wel ik sliep...
maar overal waar ik mijn _ik_ beleef als handelende/ondervindende zijn het reeele processen, want ook ik ben het, die die buurman met verschillende zintuigen waarneem, zonder dit _ik_ waren al deze zintuigindrukken van nul en generlei waarde,
Helemaal mee eens hoor. Al die dingen zijn goed aantoonbaar. Waar ik problemen mee heb is dat jij gevoelens even onfeilbaar acht. Je redeneert een beetje op de volgende manier: "Ik kan waarnemen, ik wordt mij dingen gewaar, dus: alles wat ik me gewaar wordt heeft betrekking op iets in de werkelijkheid. Ook allerlei gevoelens over vage, nog nooit aangetoonde krachten en het bovennatuurlijke". Je maakt daarmee een ernstige denkfout.

quote:

Ch; dan zitten wij toch kennelijk anders in elkaar (random-mutatie?),  
ik beleef mijzeld als degene, die al die waarnemingen doe, het predikaat buurman komt omdat ik die kennis heb dat het niet een vrouw is uit een andere stad, kleding is ook iets wat in mijn kennisschat thuis hoort en al die andere waarnemingen zijn ook afhankelijk of ik bijv. weet wat drank is en dronkenschap etc. zonder deze reeds bij mij bestaande kennis, zou ik veel gewoon niet opmerken, een baby die hetzelfde ziet, ziet dat allemaal niet op die manier, het is allemaal heel kultuurbepaald en zeker niet objektief.
Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Dat er een goddelijke intelligentie is, die al die dingen er bij jou heeft ingestopt?

quote:

Ch; ik schreef al eerder, God bestaat voor mij omdat in mijn _ik_ een combinatie van redeneren en voelen tot deze slotsom gekomen is,
met louter redeneren heb ik God op deze wijze vroeger al ontdekt, nml. doordat ik het intelligent design in de schepping kan zien, waarom?, omdat ik zelf ook intelligent design uitoefen en weet waaraan dat moet voldoen om als intelligent beschouwd te kunnen worden, het gelijke kan dus in principe het gelijke herkennen, alleen de orde van de schepper/schepping is onmetelijk veel hoger als mijn eigen bescheiden prestaties,
Je kletst. Dat een auto is ontworpen en gefabriceerd, zegt niets over de herkomst van een geranium. Als je dat niet inziet, dan houdt het echt op. Dan heb ik je hoger ingeschat dan je bent.

quote:

mijn voelen in deze is gevoed, doordat ik als kind gebeden heb, en gemerkt heb, dat er een antwoord is gekomen op deze gebeden en dat was geen random-gebeuren, maar een concrete ingreep in mijn biografie (waarbij ik overigens wel in het midden laat of God zelf ingreep of dat via een schutsengel deed).
Kan ik niet beoordelen. Je geeft maar weinig informatie. Wel weet ik dat dit emotionele momenten zijn waarin je iets verwacht en er van allerlei gevoelens uit jezelf kunnen komen.

quote:

Ch; ook de benaming van kleuren, van de conclusie dat dat ontstaat door breking etc. is afhankelijk van mijn kennis van dat soort dingen, zonder deze kennis zou ik het gewoon anders beleven, dus in die zin ook niet objektief, maar zonder al deze kennis (het denken over waarnemingen) zou er nog steeds de gevoelsinhoud zijn, en wat is nu wezenlijker, de beleving van het mooie of de kennisinhoud die me daarbij bewust wordt? waarbij ook deze kennis misschien helemaal niet klopt, want we weten gewoon niet precies wat licht is, wat materie is, maar we denken dat we dat weten, omdat de theoretische modellen plausibel lijken, omdat jij gekozen hebt je ratio zo belangrijk te vinden, hoeft het nog niet zo te zijn dat dat bij anderen ook zo is, het denken over waarnemingen staat voor mij gewoon naast het gevoel nav deze waarnemingen en beiden zeggen mij iets over het beschouwde.
We verschillen hierover niet van mening. Als er een zonsondergang is, dan ga ik dat ook niet zitten beredeneren. Dan geniet ik er gewoon van. Alleen verandert dat feitelijk niets over hetgeen er aan ten grondslag ligt. Het blijft breking van licht in de atmosfeer. DAAR gaat het me om. Ik geniet dus wel van dingen via mijn gevoel (mooi voorbeeld is altijd 'muziek'), maar het verandert mijn visie op de wereld niet. Waarom zou het ook?

quote:

Ch; inleggen? het zit gewoon in de ervaring van de beleving, eerlijk gezegd als ik dan aan de zon zou gaan denken als een grote kernreaktor, zou me dat storen in mijn beleving, die ik dan veel belangrijker acht als die technische kennis, want wat moet ik daarmee?
Mij stoort dat totaal niet. Integendeel! Weten hoe zoiets in elkaar zit maakt het alleen nog maar mooier en meer bijzonder. Ik wil nu eenmaal graag weten, jij blijkbaar niet. Jij blijft misschien liever in het ongewisse.

quote:

als ik naar de mattheus pasion luister ga ik de boel, ook niet uiteenrafelen in losse muzieknoten
Dat bedoelde ik net. Ik doe dat ook niet, maar daarom ZIJN het nog wel muzieknoten in een bepaalde volgorde. Ik beleef het alleen als mooie muziek en die twee bijten elkaar totaal niet. Ik zou HEEL erg graag willen weten WAAROM wij muziek mooi vinden. Ik ben er namelijk van overtuigd dat daar een prachtige evolutionaire verklaring voor is.

quote:

, ik ken trouwens mensen, die heel ontroerd raken bij deze passion in hun gevoel en daarna in staat zijn te zeggen, het hele verhaal vind ik maar onzin (kruisiging Christus), wat er voor mij dan op neerkomt dat er tusen voelen en denken een grote kloof ontstaan is.
Geen goede vergelijking, want die mensen luisteren waarschijnlijk vooral naar

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #291 Gepost op: december 23, 2003, 10:30:31 am »

quote:

Ch; zeker wel, want zonder die waarneming was het niet in mij en als ik er niet gevoelig voor ben, neem ik ook niets waar.
Wat ben je toch een ongelooflijk figuur.
Je WEET niet precies wat je bent, noch hoe een gewaarwording tot stand komt. Jje weet niet precies wat er gebeurt als je je opeens iets realiseert. Je bekijkt het te mechanistisch. Alsof het bewustzijn een klein afgebakend plekje is, ergens in het lichaam, waar op een gegeven moment iets ingaat. Dat is veel te gemakkelijk gedacht. Het is veel meer een complex systeem, waarin inderdaad van alle kanten prikkels ingaan, maar waarin ook al van alles aanwezig is. Maar we weten nog lang niet precies hoe dit precies functioneert en toch durf jij al verregaande conclusies te trekken over wat een gewaarwording behelst en ook dat het per definitie een link heeft met iets buiten jezelf. Ik vind dat zo verschrikkelijk kortzichtig.
Je lijkt jezelf welhaast te zien als een alwetend orakel en waarom, omdat je gevoele nu eenmaal zegt dat het zo is. Echt verbijsterend!

quote:

Ch; veel uitvindingen komen voort uit dromen (benzeenring) eureka etc.
Pompeji werd daarna ontgraven (Schliemann),
grote dichtwerken, operas etc, zijn zo ontstaan, Jung heeft zo veel inspiratie opgedaan...niet rationele ingevingen liggen vaak ten grondslag aan zulke dingen, wat denk jij dat kreativiteit is? een rationeel proces?
Niet alleen nee. Ik heb eerder al aangegeven dat gevoel heel belangrijk is, dat er onder water flink gerekend wordt. Daar kun je dus veel aan hebben. Ik beweer alleen dat er eerst van alles aan vooraf moet gaan voordat er sprake kan zijn van Eureka. Zonder input, i.i.g. geen Eureka. En na een eureka zal er nog een heleboel rationeel moeten worden nagedacht en onderzocht, alvorens de eureka iets bruikbaars is geworden. Je gevoel is bij dit soort dingen dus hooguit een hulpmiddel.

quote:

Ch; waarmee je zelf dus aangeeft, dat de ratio zo zijn grenzen heeft en dat er heel veel afhangt van iets in ons, wat niet rationeel is en toch exact kan zijn in zijn uitwerkingen en daarop vertrouwen veel mensen, soms wordt het intuitie genoemd, nu daar vertrouw ik ook op...
Maar je vergeet dat Van Basten niet veel tijd heeft. Hij MOET wel snel handelen. En wat je ook vergeet is dat mensen ook heel erg vaak missen (ook Van Basten). Kijk eens hoevaak spelers buiten spel lopen. Doen ze ook op hun gevoel. Als ze meer zouden nadenken zouden ze dat niet doen.
Als we nu de sport even verlaten en kijken naar zaken als beleid, gezondheidszorg, geloof, etc, dan is er voldoende tijd. Maak gebruik van je gevoel, maar neem ook de tijd om het na te rekenen en te controleren.

quote:

Ch; met onderzoek kan men alles onderzoeken, maar of men ook het juiste vind hangt af van de startpositie en de uitgangspunten, daarover spraken we al, zei men niet, dat statistieken liegen? (daarmee bedoel ik dat men ze verkeerd kan opzetten)
Dat kan ja. Maar zonder onderzoek, geen kennis!

quote:

Ch; ik zou zo zeggen een gezonde combinatie van die twee.
Daar ben ik het op zich mee eens. Ik ben echter van mening dat je een gevoel altijd rationeel moet beoordelen. Een gevoel kan een begin zijn, maar niet het einde (als het gaat om kennis).

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #292 Gepost op: december 23, 2003, 10:31:38 am »

quote:

op 22 Dec 2003 23:17:45 schreef cheese:
door wie?
Evolutie schijnt ook erg nieuw voor je te zijn, want volgens mij weet je maar amper wat de evolutietheorie allemaal beweert.

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #293 Gepost op: december 23, 2003, 10:35:42 am »

quote:

op 23 Dec 2003 07:39:00 schreef Monoceros:
Dat zit nu eenmaal in zijn hoofd. ALs hij ergens intelligentie in ziet, dan moet er ook intelligentie aan ten grondslag liggen. Ik vraag me werkelijk af of hij al de dingen die we gezegd hebben over mutatie en natuurlijke selectie wel gelezen heeft. Of hij begrijpt het niet, of hij wil het niet begrijpen. Hij heeft er echter nog nooit concreet op gereageerd.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #294 Gepost op: december 23, 2003, 10:42:47 am »

quote:

op 23 Dec 2003 10:31:38 schreef Koerok:
Evolutie schijnt ook erg nieuw voor je te zijn, want volgens mij weet je maar amper wat de evolutietheorie allemaal beweert.

Nou, dat kan ik helemaal beamen!
Ik erger me sowieso vaak aan discussies over evolutie om deze reden.
(Overigens vind ik niet dat Cheese zich hier nou zo schuldig aan maakt.)
In een ander topic over evolutie stond:

quote:

Ik hoor bijvoorbeeld erg vaak dat volgens Darwin mensen zijn ontstaan uit chimpansees, waarop vervolgens de vragen komen: waar zijn dan de tussenvormen tussen mensen en chimpansees, en waarom evolueren chimpansees nu niet meer? Darwin heeft bij mijn weten nooit gezegd dat mensen zijn ontstaan uit de chimpansees of andere apen die nu op aarde rondlopen, wel dat mensen en mensapen ooit een gezamelijke voorouder hebben gehad, en daarna verschillende richtingen uit zijn geevolueerd. En dat we nu geen chimpansees meer zien evolueren is niet verwonderlijk als je bedenkt dat de mensheid al ongeveer 1 kosmische seconde op deze aarde rondloopt. Kijk over 2 miljard jaar weer eens naar de chimpansee (als de aarde dan nog niet is vergaan door Jezus' terugkeer of de implosie van onze zon) of-ie niet is veranderd.

Overigens doen atheisten precies hetzelfde: ze nemen een versie van het geloof die geschikt is voor een kind van vier en gaan dat aanvallen. (o, dus jij gelooft dat je bonte lammetjes kunt maken door een stokje in het drinkwater te gooien?)
Wanneer je dan probeert uit te leggen wat er allemaal komt kijken bij een volwassen geloof, dan klagen ze dat het hen begint te duizelen, dat, als God bestond, godsdienst toch niet ingewikkeld zou zijn want eenvoud is zoveel mooier enzovoorts. De werkelijkheid zit nou eenmaal NIET eenvoudig in elkaar, en als het christendom ingewikkeld is (en dat is het inderdaad) dan is dat een argument VOOR het waarheidsgehalte ervan en niet daarTEGEN.
Hier kan ik wel in meevoelen  :)

Koerok

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #295 Gepost op: december 23, 2003, 11:03:07 am »

quote:

op 23 Dec 2003 10:42:47 schreef Bumblebee:
Hier kan ik wel in meevoelen  :)

quote:

cheese:
Ik hoor bijvoorbeeld erg vaak dat volgens Darwin mensen zijn ontstaan uit chimpansees, waarop vervolgens de vragen komen: waar zijn dan de tussenvormen tussen mensen en chimpansees, en waarom evolueren chimpansees nu niet meer? Darwin heeft bij mijn weten nooit gezegd dat mensen zijn ontstaan uit de chimpansees of andere apen die nu op aarde rondlopen, wel dat mensen en mensapen ooit een gezamelijke voorouder hebben gehad, en daarna verschillende richtingen uit zijn geevolueerd...etc...
Hier heeft hij helemaal gelijk in, maar bij de kwestie mutatie en natuurlijke selectie legt hij niet dezelfde intelligentie aan de dag. Om een of andere reden wil hij persé vast blijven houden aan de opvatting dat natuurlijke selectie intelligetie in zich herbergt, en dat is klinklare onzin. Hij wil maar niet inzien dat de omgeving, zoals die is, bepaalt (niet bewust) welk (gemuteerd) individu blijft leven en welke sterft. Daar komt geen flintertje intelligentie bij aan te pas. Het is gewoon precies hetzelfde als:
- Als je voedsel hebt blijf je leven, anders ga je dood.
- Als je sterk bent heb je grotere overlevingskansen dan als je zwak bent.
- Als je kunt zien heb je grotere overlevingskansen dan als je blind bent.
- Als je lichaam wondjes kan genezen, krijg je geen zweren en ga je niet dood.
etc.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #296 Gepost op: december 23, 2003, 11:05:58 am »

quote:

op 23 Dec 2003 11:03:07 schreef Koerok:
Hier heeft hij helemaal gelijk in, maar bij de kwestie mutatie en natuurlijke selectie legt hij niet dezelfde intelligentie aan de dag. Om een of andere reden wil hij persé vast blijven houden aan de opvatting dat natuurlijke selectie intelligetie in zich herbergt, en dat is klinklare onzin. Hij wil maar niet inzien dat de omgeving, zoals die is, bepaalt (niet bewust) welk (gemuteerd) individu blijft leven en welke sterft. Daar komt geen flintertje intelligentie bij aan te pas. Het is gewoon precies hetzelfde als:
- Als je voedsel hebt blijf je leven, anders ga je dood.
- Als je sterk bent heb je grotere overlevingskansen dan als je zwak bent.
- Als je kunt zien heb je grotere overlevingskansen dan als je blind bent.
- Als je lichaam wondjes kan genezen, krijg je geen zweren en ga je niet dood.
etc.
Het gequote stukje in mijn post was niet van Cheese trouwens maar van iemand anders uit een ander topic over evolutie. Sorry voor de verwarring.

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #297 Gepost op: december 23, 2003, 11:13:52 am »

quote:

op 23 Dec 2003 07:39:00 schreef Monoceros:
[...]

Nu wissel je alleen het woord 'design' om voor 'wijsheid'. Daarmee gaat het probleem niet weg, het verandert gewoon mee:
- Welke criteria stellen we om "wijsheid" te kunnen onderscheiden van "nonwijsheid"?

Ch; welk verschil zie jij tussen een kleutertekening en een computerchip als ontwerp?
daarna eens een insekt gaan bekijken... en een door mensen gemaakt robotje, wat zit er nu het knapst in elkaar?

quote:

Vergeet ook niet dat wij mensen heel goed zijn in het zien van "wijsheid" die er niet is. Hoevaak krijgt Nick Kershaw wel niet brieven van mensen die denken dat ze het antwoord op zijn nummer 'The Riddle' hebben gevonden?

Ch; dat er ook (heel veel) domheid bestaat is nog geen reden om wijsheid niet te zien of te ontkennen

quote:

iCh; k zei al ik begrijp het niet helemaal, wat versta jij onder ongeleide evolutie?

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #298 Gepost op: december 23, 2003, 11:15:46 am »

quote:

op 23 Dec 2003 09:44:06 schreef Koerok:
[...]

Dus omdat JIJ jezelf ervaart als intelligetn individu en niet als een wezen dat door evolutie is ontstaan, is voor jou een reden dat laatste te verwerpen? Meen je nou serieus dat dat een goed argument is? Dat kun je toch niet menen? Dat is toch van een verbijsterende naieviteit en zelfoverschatting?
nee hoor, het is dat gewaarwordingsorgaan wat jij mist of wat bij jou kennelijk niet ontwikkeld is, moet ik je nu uit gaan leggen wat kleuren zijn?

cheese

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #299 Gepost op: december 23, 2003, 11:21:36 am »

quote:

koe:Je kletst. Dat een auto is ontworpen en gefabriceerd, zegt niets over de herkomst van een geranium. Als je dat niet inziet, dan houdt het echt op. Dan heb ik je hoger ingeschat dan je bent.

een geranium is nog oneindig veel ingewikkelder dan een auto,
ik moet de eerste mensen nog tegenkomen die zonder te kopieren een levende geranium kunnen konstrueren uit niet levend grondmateriaal,
maar ook als ze dat eens zullen kunnen, zal blijken dat ze er heel veel moeite kennis research etc, voor zullen plegen maw als het eenmaal lukt, zal het een hogelijk intelligente prestatie zijnl