Auteur Topic: GKV een gevaarlijke sekte?  (gelezen 5875 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
GKV een gevaarlijke sekte?
« Gepost op: december 18, 2003, 11:20:28 pm »
Ik vond dit 'toevallig' op het web: www.gelooft.nl/kampen

Na uitleg over wat een sekte is wordt als 'goed voorbeeld' de GKV genoemd hoe een kerk volledig de weg kan kwijtraken. Geen idee hoe ze aan deze wijsheid komen.

Beetje onduidelijk waar deze site voor staat en wie er achter zit. Lijkt nogal anti-GKV gericht. Je moet je mening opgeven over de GKV als je je aanmeldt.

quote:

Hoe herken je een gevaarlijke sekte?

Het rommelt in kerkelijk Nederland. Veel voorgangers en dominees zijn de weg kwijt en laten zich leiden door kerkleden, door de ellende en het leed van de wereld. Leiding door de Heilige Geest is vaak ver te zoeken. Zo zien we in de vrijgemaakt gereformeerde kerk dat geloof vaak doodgeslagen is (en wordt) door de synodebesluiten, de leiding door de Heilige Geest heeft deels plaatsgemaakt voor leiding uit Kampen. Zijn we zo niet heel dicht in de buurt gekomen van een sekte? Sekte in de negatieve zin van het woord.... Immers, wanneer we het woordenboek er op na slaan lezen we: "Een sekte is een groep gelovigen met een leider, die niet aangesloten is bij de officiële kerken." Op zich hoeft een sekte niet per definitie verkeerd te zijn. In veel officiële kerken is het geloof erg ver te zoeken!

Sekte, in de zin van de negatieve kant van het woord

Wanneer je een gemeente bezoekt moet je je in de eerste plaats afvragen of Gods Geest aanwezig is. Toets de gemeente altijd aan de Bijbel! Een negatieve gemeente herken je erg gemakkelijk:

1. Ongezond dominante leiding, niet aanspreekbaar.
2. De gemeente beweert de enige goede kerk te zijn.
3. Er is sprake van emotioneel en mentaal misbruik (zoals manipulatie en intimidatie). Heilige sacramenten, zoals het avondmaal, worden misbruikt en bijna gezien als tuchtmiddel!
4. Een noodzaak voor gezond Christelijk leiderschap is het erkennen van eigen zwakheden. Deze erkenning is ver te zoeken.
5. Verdraaiing van de Bijbel en/of het gebruiken van onjuiste boeken zoals de "Nieuwe wereldvertaling" van de Jehova-getuigen, de aankomende Nieuwe Bijbelvertaling (NBV - Niet verwarren met NBG 1951!), waar niet-Christenen aktief aan meewerkten en de boeken van Mormon.
6. Isolatie van anderen, sluit ook aan bij punt (2).

Vraag het aan Jezus

De beste manier om de waarheid te ontdekken, is het te vragen aan Jezus. Hij zei van Zichzelf: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij"!

Terug naar de vrijgemaakt gereformeerde kerk - Bekering is noodzakelijk!

De vrijgemaakt gereformeerde kerk is een goed voorbeeld van een kerk die aan het vervallen is door o.a. toenemende tolerantie en het verruilen van de leiding door de Heilige Geest voor leiding door Kampen. Goedwillende studenten zijn "opgeleid" tot dominees die nu de twijfelachtige eer hebben de vrijgemaakte kerken definitief tot verval te brengen. Is er dan helemaal geen hoop meer? Veertig leden van Reformanda deden in februari 2003 een 'oproep tot reformatie' om het verval in de vrijgemaakt gereformeerde kerk te keren. Daaraan is volgens hen geen gehoor gegeven. ,,Wanneer de kerk zich weigert te bekeren, is het de roeping van de gelovigen zich af te scheiden en tot Vrijmaking over te gaan'', aldus de aankondiging. Vooral werken op zondag wordt volgens hen in vrijgemaakte kring steeds vaker getolereerd, evenals echtscheiding en hertrouwen na een echtscheiding.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2003, 12:40:25 am »
er waren een aantal mensen van gelooft.nl onlangs hier op de site, oa om reiki niet te propageren , mijn indruk was, dat ze redelijk fanatiek waren

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1734
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2003, 01:15:34 am »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2003, 09:07:22 am »
Maar is er dan helemaal geen hoop meer...?

Wacht...............Reformanda!!!!!

O-)  O-)  O-)  O-)  O-)  O-)  O-)  O-)  O-)

(Engelenkoor heft het "Halleluja" aan)

Dit verhaal, en dan nog het verhaal over die Wagendrecht-brief (Assen Noord, zie één of ander ander topic), die lui weten echt niet waar ze mee bezig zijn!
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2003, 09:33:31 am »

quote:

op 18 Dec 2003 23:20:28 schreef xgnoom:
Beetje onduidelijk waar deze site voor staat en wie er achter zit. Lijkt nogal anti-GKV gericht. Je moet je mening opgeven over de GKV als je je aanmeldt.
Volgens mij is het trouwens meer een enquete over de GKV dan dat je verplicht je mening moet opgeven. Ik heb het niet hoeven invullen maar het vragenformuliertje wel gezien.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2003, 10:30:19 am »

quote:

op 19 Dec 2003 09:33:31 schreef Bumblebee:
[...]
Volgens mij is het trouwens meer een enquete over de GKV dan dat je verplicht je mening moet opgeven. Ik heb het niet hoeven invullen maar het vragenformuliertje wel gezien.

Dat klopt ja, ik dacht dat je je moest aanmelden voordat je aan die enquete kon meedoen, maar het bleek de enquete zelf al te zijn...

Ook had ik niet gezien dat de (kennelijke) auteur(s) van dit verhaal al langs zijn geweest op dit forum om hun waarheid te verkopen.

Waar het mij om ging is dat het tegenwoordig kennelijk mode is om van alles over de kerk (mn de GKV) te beweren. Enige mate van argumentatie, mogelijkheid discussie of analyse hoe dat zo gekomen is ontbreekt doorgaans. Ook is de waarheid niet erg interessant - zolang je maar gelijk krijgt.

Dit soort dingen vind ik buitengewoon schadelijk voor de GKV. Het verbaast me eigenlijk dat een paar fanatieke enkelingen zoveel schade kunnen berokkenen aan de kerk. Dit terwijl de redelijkheid zoek is.

Ik vraag me eerlijk gezegd af of en hoe hier iets aan te doen is. En of dat wel wenselijk is.

offtopic:Dit doet me aan het Bommel-verhaal 'Aamnaak' denken: Super en Hieper verkopen een peperduur almanak-abonnement - een almanak waarin niets dan onzin staat. Commisaris Bas wil ze aanpakken vanwege oplichting, maar de rechter stelt dat het publiceren, verkopen en lezen van nonsens niet strafbaar is, 'de wet is daar heel duidelijk in'.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2003, 10:38:48 am »

quote:

op 19 Dec 2003 10:30:19 schreef xgnoom:
Waar het mij om ging is dat het tegenwoordig kennelijk mode is om van alles over de kerk (mn de GKV) te beweren. Enige mate van argumentatie, mogelijkheid discussie of analyse hoe dat zo gekomen is ontbreekt doorgaans. Ook is de waarheid niet erg interessant - zolang je maar gelijk krijgt.

Ze maken zichzelf gelukkig behoorlijk ongeloofwaardig met dit soort flauwekul. Ik heb eerder medelijden met de serieuze, oprechte bezwaarden die via een fatsoenlijke dialoog tot een betere kerk willen komen, omdat die het gevaar lopen om op één hoop gesmeten te worden met dit soort idioten.

Je gelijk halen door de "tegenstander" zwart te maken, bah, de lafste manier van discussieren. Het zijn hier toch geen Amerikaanse presidentsverkiezingen?!

Ik was nog niet eens afgekoeld door dat walgelijke opruiende verhaal over "Wagendrecht" en dan dit.

:(

edit
Nou begin ik mezelf ook al zo kwaad te maken dat ik ook niet echt een vriendelijk verhaal neerzet...

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2003, 10:43:59 am »
Het artikel vindt ik inderdaad een beetje overreacting!! Beetje erg zelfs.... ;)

De reactie op Reiki vond ik wat verontrustend omdat ik weet wat er achter die beweging zit en het verbaasd me dat er weinig op gereageerd is....misschien onwetendheid??

De site van gelooft.nl is op zich wel een mooie site hoor...er staan wel degelijk veel waarheden op en ik denk dat ik er maar eens een mail naar toe ga sturen om te vragen hoe ze bij dit artikel komen...
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2003, 11:22:55 am »

quote:

op 19 Dec 2003 10:38:48 schreef Bumblebee:
[...]
Nou begin ik mezelf ook al zo kwaad te maken dat ik ook niet echt een vriendelijk verhaal neerzet...

Waar ik vooral mee zit is met de verhalen over diverse gemeenten die grote problemen hebben vanwege Reformanda-mensen. Natuurlijk vooral in gemeenten met afsplitsingen, zoals Berkel en Zijndrecht.

Niet alleen is de sfeer verpest door de voortdurende aandacht op negatieve aspecten en de harde woorden, het kerk-zijn wordt zolangzamerhand onmogelijk gemaakt door stromen bezwaarschriften ed, over steeds hetzelfde. Andere belangrijke kwesties komen in de verdrukking door de voortdurende aandacht op slechts een paar onderwerpen. Er zijn meer problemen in de kerk dan het liedboek, de zondag en de echtscheiding. Sommige bezwaarden zijn zo nadrukkelijk aanwezig dat andere leden (de meerderheid) noodgedwongen pas op de plaats moet maken.

Zoals je zegt zijn 'gewone' bezwaarden uiteindelijk de klos: na al dit gedoe heeft niemand zin meer om zich in liedboek- en zondagkwesties te verdiepen. Hun problemen blijven echter bestaan, zodat dit een tijdbom aan het worden is in de GKV: als dit is overgewaaid is het over een paar jaar weer raak.

Het verzoek aan Reformanda en andere fanatici is dan ook: Laat ons nu eindelijk eens met rust!.
Tenslotte genieten we in dit land vrijheid van godsdienst, voorzover ik weet zijn kerken ook bij de wet beschermd om ongestoord te kunnen opereren (dwz verstoring daarvan is strafbaar).
Ook aanzetten tot haat is strafbaar. Verhalen zoals bovenstaande vallen daar wel onder m.i.
Maar we moeten wel oppassen niet in dezelfde valkuil te vallen ijver voor de kerk...

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 07, 2004, 11:30:46 pm »
In de vrijgemaakt gereformeerde kerk zien we dat geloof vaak doodgeslagen is (en wordt) door de synodebesluiten, de leiding door de Heilige Geest heeft deels plaatsgemaakt voor leiding uit Kampen. Een aantal groepen hebben zich inmiddels afgesplitst van de vrijgemaakt gereformeerde kerk. Vooral werken op zondag wordt volgens hen in vrijgemaakte kring steeds vaker getolereerd, evenals echtscheiding en hertrouwen na een echtscheiding.

Komt vd site gelooft.nl

Niet mee eens?
RR

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 07, 2004, 11:58:02 pm »

quote:

op 07 Jan 2004 23:30:46 schreef Rene:
In de vrijgemaakt gereformeerde kerk zien we dat geloof vaak doodgeslagen is (en wordt) door de synodebesluiten, de leiding door de Heilige Geest heeft deels plaatsgemaakt voor leiding uit Kampen. Een aantal groepen hebben zich inmiddels afgesplitst van de vrijgemaakt gereformeerde kerk. Vooral werken op zondag wordt volgens hen in vrijgemaakte kring steeds vaker getolereerd, evenals echtscheiding en hertrouwen na een echtscheiding.

Komt vd site gelooft.nl

Niet mee eens?
Gel*l van de bovenste plank. Niet mee eens dus.

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2004, 10:49:22 pm »
Ik heb net even gekeken op die pagina (gelooft.nl), maar ik heb niet de indruk dat Reformanda o.i.d. hier achter zit. Tenminste, die pagina in totaal dan. Ik heb nog niet naar dat artikel gekeken. (Dus voordat we daar heftig over gaan discussieren...)
Ik kom de volgende formulering tegen (onder 'Wat geloven wij?'): God wenst ook jou de hemel toe, en heeft daar alles voor gedaan. Het laatste stapje moet je zelf doen; 'Ja' zeggen!
Dat lijkt mij nou typisch géén Reformanda-taal. Integendeel, dit is onversneden remonstrantisme. Daar moeten ze bij Reformanda niets van hebben. Dat is meer wat je in de evangelische hoek hebt.

Maar goed, ik ga nu eerst eens naar bed... :z

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2004, 11:05:26 pm »

quote:

op 07 Jan 2004 23:58:02 schreef dingo:
[...]

Gel*l van de bovenste plank. Niet mee eens dus.

Ben ik niet met je eens dingo.
Het is nog geen jaar geleden dat we ons onttrokken hebben en ik heb vooral de laatste jaren gemerkt dat dominees steeds toleranter worden en ouderlingen evenzo. Dan kijk ik vooral naar mijn eigen omgeving. Heb me soms verbaasd hoe dominees kunnen reageren om de mensen maar bij de kerk te houden.
Dat de GKV een sekte is, vind ik geen veronderstelling, kan ik het niet mee eens zijn. Tenminste niet zoals ik een sekte definieer. Maar dat er een duidelijke waarschuwing in het artikel zit, vind ik nog niet eens zo gek.
Als je nou de veronderstelling sekte er niet bij denkt, en je kijkt naar de rest van het artikel , dan kan ik er wel grotendeels achterstaan ook al heb ik zelfs een zeer positieve kijk naar de GKV. Maar een positieve kijk hoeft niet te betekenen dat ik het met alles eens ben en alles goedkeur wat er nu gebeurd. Ik denk dat het ook regio/plaatsgebonden is, maar ik heb inderdaad het idee dat de GKV van het ene uiterste naar het andere uiterste vliegt. En hoe komt dat........?? Omdat regels niet goed gefundeerd waren. Soms heb ik het idee dat men te graag mensen bij de kerk wil houden en dus compensaties wil doen maar niet weet hoe....aan de andere kant kan ik me ook weer verbazen hoe strak Kampen soms is....oftewel ik kan er de laatste jaren gewoon geen touw meer aan vastknopen en ik wacht in spanning af waar de GKV naar toe gaat.

Eén ding wil ik nog kwijt, één ding moet duidelijk veranderd worden in de GKV namelijk het punt BEKERING.
Daar zou wel wat meer nadruk gelegd op mogen worden, dat je ECHT RADICAAL voor God moet gaan, dat dit zo belangrijk is!! Want ik zie nu mijn generatie langzaam wegdruppelen uit de kerk, en hoe komt dat?? Omdat ze uit gewoonte belijdenis deden bijv. En dan denk ik, wat een gemiste kansen, dan heeft iemand het voordeel op te groeien in de kerk, en het gevolg is dat ze tradities navolgen en niet leren om een levend geloof te hebben. Dogma's uit het hoofd leren bij de catchesaties maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit geleerd heb, hoe je een levend geloof in Christus kan hebben.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2004, 11:25:13 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 23:05:26 schreef marijma:
[...]

Ben ik niet met je eens dingo.
Het is nog geen jaar geleden dat we ons onttrokken hebben en ik heb vooral de laatste jaren gemerkt dat dominees steeds toleranter worden en ouderlingen evenzo. Dan kijk ik vooral naar mijn eigen omgeving. Heb me soms verbaasd hoe dominees kunnen reageren om de mensen maar bij de kerk te houden.
Dat de GKV een sekte is, vind ik geen veronderstelling, kan ik het niet mee eens zijn. Tenminste niet zoals ik een sekte definieer. Maar dat er een duidelijke waarschuwing in het artikel zit, vind ik nog niet eens zo gek.
Als je nou de veronderstelling sekte er niet bij denkt, en je kijkt naar de rest van het artikel , dan kan ik er wel grotendeels achterstaan ook al heb ik zelfs een zeer positieve kijk naar de GKV. Maar een positieve kijk hoeft niet te betekenen dat ik het met alles eens ben en alles goedkeur wat er nu gebeurd. Ik denk dat het ook regio/plaatsgebonden is, maar ik heb inderdaad het idee dat de GKV van het ene uiterste naar het andere uiterste vliegt. En hoe komt dat........?? Omdat regels niet goed gefundeerd waren. Soms heb ik het idee dat men te graag mensen bij de kerk wil houden en dus compensaties wil doen maar niet weet hoe....aan de andere kant kan ik me ook weer verbazen hoe strak Kampen soms is....oftewel ik kan er de laatste jaren gewoon geen touw meer aan vastknopen en ik wacht in spanning af waar de GKV naar toe gaat.

Eén ding wil ik nog kwijt, één ding moet duidelijk veranderd worden in de GKV namelijk het punt BEKERING.
Daar zou wel wat meer nadruk gelegd op mogen worden, dat je ECHT RADICAAL voor God moet gaan, dat dit zo belangrijk is!! Want ik zie nu mijn generatie langzaam wegdruppelen uit de kerk, en hoe komt dat?? Omdat ze uit gewoonte belijdenis deden bijv. En dan denk ik, wat een gemiste kansen, dan heeft iemand het voordeel op te groeien in de kerk, en het gevolg is dat ze tradities navolgen en niet leren om een levend geloof te hebben. Dogma's uit het hoofd leren bij de catchesaties maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit geleerd heb, hoe je een levend geloof in Christus kan hebben.

HELEMAAL MEE  EENS
RR

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 09, 2004, 07:36:58 am »
Ikke ook. :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 09, 2004, 10:22:48 am »
Volgens mij hebben ze daar nog niet helemaal door dat de GKV meer 'evangelisch' aan het worden is...

Gelooft.nl komt ook behoorlijk 'evangelisch' over (niks mis mee wat mij betreft), dus een beetje raar dat ze een kerk die hun 'eigen' kant op gaat, zo afstraffen.

Dat heb ik ook gepost in de enquete.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 09, 2004, 10:23:52 am »
hmm.... leuk.  ;(

er komen nogal wat negatieve reacties op de gkv binnen op deze site. heb zelf ook nog maar even gereageerd. Opvallend: de redactie vd site (dus niet pd de inzenders van het artikel) stelt het volgense:

quote:

Reaktie van de redactie: Inderdaad, de vrijgemaakte kerken vertonen sektarisch gedrag, maar gelukkig is een kerk niet noodzakelijk of nodig voor behoud en/of geloof. Overigens zijn wij geen aanhangers van de Reformanda.

:?

edit:taalfoutje verwijderd
...

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 09, 2004, 10:26:57 am »
op welk gezag beroept die site zich eigenlijk?

"inderdaad de gkv vertonen sektarisch gedrag"

pff stelletje..  8)7

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 09, 2004, 10:34:32 am »
Volgens mij leek de GKV van 30 jaar terug veel meer op een sekte dan nu...

of mis ik nou wat?

(wil dus niet zeggen dat ik de GKV toen een sekte vond... wel er meer op lijken).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2004, 10:53:59 am »
Ik zou me er maar niet te druk over maken. Deze mensen vinden heel veel en weten heel weinig (in elk geval vwb de GKV). Dat blijkt wel uit de discussie die over dit onderwerp ook is gevoerd op onze zustersite ebate. Een beetje jehovagetuigen achtige manier van discussieren… lekker.
...

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2004, 12:48:30 pm »

quote:

op 07 Jan 2004 23:30:46 schreef Rene:

Komt vd site gelooft.nl

Niet mee eens?

Nee, niet mee eens.

Juist de afgescheidenen beklagen zich erover dat de synode te weinig gezag heeft cq te veel toelaat. Volgens hun wordt het geloof dus 'doodgeslagen' door een gebrek aan synodebesluiten, niet aan een teveel.

Je bewering over 'leiding uit Kampen' vind ik een slag in de lucht. Er komt wel meer kritiek over Kampen, maar doorgaans bestaat dat uit harde woorden zonder enige ondergrond. Kampen is aan het filosoferen geslagen, niet iedereen is daar blij mee. Dat wil echter niet zeggen dat Kampen de leiding heeft genomen. In alle kritiek over Kampen zou ik primair graag zien dat men onze theologen serieus neemt (voor de verandering).

Tsaj, over werken op zondag is al veel gediscussieerd. Net als echtscheiding. Over dat laatste wordt volop nagedacht er is nog geen besluit genomen. Maar dat is ook al tig keer gezegd.

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 09, 2004, 01:25:57 pm »
Tsjonge, dat is nogal een scherpe bewoording: gevaarlijke sekte! Om dat zo van de GKV te zeggen... Er zijn heel wat groepen die die naam heel wat eerder verdienen, lijkt mij.
Maar de andere kant: is er dan niks mis in de GKV? Dat zou ik ook weer niet willen beweren. Maar in welke kerk is er wel niks mis? In welke kerk zijn er geen problemen? Voor zover mijn waarneming reikt: geen één. Dr. K. van der Zwaag zei eens: "er is geen kerkverband waar je het helemaal vindt". En dat is waar.
Nou ja, behalve die mensen van www.gelooft.nl natuurlijk... Immers, anders praat je zo toch niet over anderen? ;) (Ik ga er maar vanuit dat ze dat zo ook niet bedoelen. Het was immers een stelling waar je kan reageren, en geen artikel met de boodschap: dit is onomstotelijk waar.)

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 09, 2004, 01:26:32 pm »
Maar dat er wat rammelt in de GKV, dat is beslist waar. Om eens een paar punten te noemen.
- Functioneert de bekering en de wedergeboorte wel in de preek?
- Worden de wegen voldoende gekend en belicht die de HERE met Zijn volk houdt? Ik bedoel dus het bevindelijke geloofsleven?
- Functioneert de profetische en apostolische ernst wel?
Mijn indruk: nee.
Heel tekekend vond ik wat ik een student uit Kampen eens hoorde zeggen: "Als Paulus het heeft over de mysteriën  van het geloof, kunnen we ons daar nauwelijks of niks bij voorstellen." (Mysteriën: verborgenheden (SV), geheimenissen (NBG), gr.: mustèrioi.) Dat is geen best teken. In die zin is het waar : Leiding door de Heilige Geest is vaak ver te zoeken. Maar het is niet zo dat er helemaal géén leiding is door de Heilige Geest. Want ze zijn er ook in de GKV, die zó verslagen zijn door hun zonden, dat ze niet meer durven te geloven in de genade. Dat is: zij kennen hun ellende wel (eerste stuk, HC v/a 2), maar ze hebben nog te weinig zicht op de verlossing (tweede stuk, HC v/a 2). Jesaja 53:15: "Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden."

Maar om tot de rechte kennis van de verlossing te zullen komen, zal een mens wel eerst zijn zonde en vervloeking moeten zien. En dat mist m.i. nogal in de prediking van de GKV.
Ik heb zelf ook eerst voor de onmogelijkheid gestaan, voordat de weg van de genade mij bekend werd gemaakt door God. Ik heb nooit troost en zekerheid kunnen vinden in de nogal algemene genadeverkondiging in de GKV. Immers, het zal waar wezen dat er genade bestaat. Maar hoe weet ik dan of ik daar al een plaats in heb? Of mijn zonden ook verzoend zijn? Daarin heb ik voor mijzelf nooit goede leiding ervaren binnen de GKV.

Ook de evangelische richting biedt in dat opzicht geen oplossing. Daar willen ze vaak helemaal niet meer weten van de wet en de ellende van de mens. Daar stappen ze liever gelijk door naar de genade. Wet en ellende zijn immers gepasseerde stations sinds de verzoening door Christus? En zo hebben ze daar meer van die amateuristische dogma's. Ze moesten eens weten wat ze kunnen leren van de gereformeerde vaderen!
In het evangelische geloof heb ik ook nooit vaste troost voor mijn ziel kunnen vinden.
Er is een citaat wat zegt: "Arminianism is all door and no house. Hypercalvinism is all house and no door." (K. van der Zwaag haalt dat ergens aan in Afwachten of verwachten; ik heb het helaas niet meer terug kunnen vinden in dat enorm dikke boek.)
In het remonstrantisme stap je inderdaad zo binnen. Maar waar binnen? Je staat gelijk weer buiten, want er is geen huis. Zo blijf je steeds maar door de deur gaan, tot je er hopeloos van wordt. Zo vind je nooit zekerheid, of God moet nog rechte slagen slaan waar kromme stokken worden gehanteerd. (Want ook daartoe is Hij in staat!)

Over de kennis van de ellende heb ik hier een prachtig citaat uit Het Schatboek der verklaringen van de Heidelbergse Catechismus, Zacharias Ursinus. Uit de verklaring bij vraag 2, pagina 28 van deel 1:
De kennis van de ellende is hoogst nodig, niet omdat zij enige troost in haarzelf bevat - want zij is integendeel niet anders dan tot verschrikking en vervaarnis voor de zondaar! - maar om deze drie speciale redenen.
1. ...
2. ...
3. De mensen zijn geen geschikte hoorders van het Evangelie, tenzij ze hun zonde en ellende recht kennen. Want door de verkondiging van de Wet - waaruit de ellende gekend wordt - moet de verkondiging van het Evangelie worden voorbereid. Anders zouden de mensen tot zorgeloosheid vervallen en zou alle troost onzeker worden, aangezien een vaste troost niet met vleselijke zorgeloosheid kan samengaan. Daarom is het nodig, dat men bij de verkondiging der Wet begint, zoals de apostelen en profeten daarin zijn voorgegaan, ten einde de mensen hun waan van eigengerechtigheid te ontnemen en op de bekering voor te bereiden. Want als dit niet gebeurt, worden ze door de verkondiging der genade zorgelozer en hardnekkiger, en dan worden de parelen voor de zwijnen geworpen.

En ds. C. Harinck - een predikant die ik zeer waardeer - zegt in een preek: "Dat oppervlakkig alleen op Jezus zien, zonder ooit de zonden onder de ogen gekregen te hebben, bedriegt de mens."

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 09, 2004, 01:26:54 pm »
Wat dan? Met zijn allen overstappen naar de Gereformeerde Gemeenten?
Ik zei al: "Maar in welke kerk is er wel niks mis? In welke kerk zijn er geen problemen? Voor zover mijn waarneming reikt: geen één."
In de rechterflank van de gereformeerde gezindte speelt het probleem dat het dogma van de uitverkiezing op nogal fatalistische wijze gehanteerd wordt, daar meer en elders weer minder. Maar de leer van de uitverkiezing is niet bedoeld om mensen klem te zetten en passief te maken, zo van: "Hopelijk heb je mazzel." Dat is ook niet het antwoord van Jezus op de man die vraagt of er maar weinigen behouden zullen worden. (Zie Lukas 13)
Mijn indruk van hoe de leer der uitverkiezing gehanteerd wordt is meer zo:
1. Als een verklaring achteraf. Bijvoorbeeld bij de vraag: Hoe komt het toch dat maar weinigen uiteindelijk tot de beloofde rust ingingen, en de meesten verhard waren?
2. Tot troost van de wedergeboren gelovigen, die het werk van Gods Geest in hun leven kennen. Rom. 8:16: "En deze Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn." Als je dan mag weten van Gods rotsvaste uitverkiezing, geeft dat een onuitsprekelijk grote troost en vastheid.

Ik wil niet in de eerste plaats doorverwijzen naar een kerkgemeenschap, maar naar de Schrift zelf. Lees die eens, en zet daarbij alles uit je hoofd wat je meent te weten. Lees die, alsof je die niet kent, en alsof je geen dogmatische kennis hebt. (Eigenlijk het liefst in de grondtekst, want die is het duidelijkst.) En let daarbij op de leidingen van Gods Geest in je leven. Zo ben ik ook begonnen in 1994. O, de weg was zo heerlijk ruim geopend: "Een ieder die wil, kome, en neme het water des levens om niet." Maar mijn weg werd al smaller totdat ik klem liep. Want ik kreeg diepe indrukken van Gods grootheid en hoogheid. En ik ging steeds meer mijn zonden zien. En toen werd het onmogelijk om nog behouden te worden. Totdat ik bepaald werd bij Mattheüs 19:26: "Bij mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk." En toen had ik weer uitzicht voor mij.

Ik sluit af met een prachtig citaat van prof. G. Wisse:
Comrie verhaalt van een professor in de godgeleerdheid, die, toen God hem bekeerde, op de knieën uitriep: "O, Heere, er is een weg van verlossing; zelf heb ik dien anderen geleerd; ach, maak dien weg mij nu bekend."
Verstaat ge dit, lezer? Wie het niet verstaat, we zullen heus geen moeite doen om te trachten het zijn verdorven verstand duidelijk te maken; wie het wèl verstaat, die zal bredere toelichting werkelijk niet nodig hebben.
(Uit de Verbondsschat, blz. 47.)
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2004, 01:36:39 pm door Remco II »

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 09, 2004, 01:51:06 pm »
Remco II, de manier waarop jij je redenering neerzet is idd typisch GG. Ik ben zelf erg blij dat in de GKV de nadruk niet zo op de ellende ligt, dat hoeft ook niet m.i.

Van de GG wordt ik zelf depri. De nadruk op ellende is heel groot. Voortdurend vraagt ben zich af: ken ik mijn ellende wel goed genoeg? en in het verlengde daarvan: ben ik wel behouden? - want je verlossing hangt van je ellendekennis af, er mag immers geen spoor van eigen werken zitten in je behoud, verdorven mens die je bent.
Kortom, de emotionele ervaring is een belangrijke factor geworden, wat tot veel onzekerheid leidt. Uiteindelijk is de GG is dus remonstrants, omdat je eerst zelf het licht gezien moet hebben, pas dan ben je zeker van je behoud en mag je aan het avondmaal.

Dit is mi in tegenspraak met de beloften van troost en verlossing, die volgens de HC de kern van de bijbel zijn. Je zekerheid is het kruis van Christus, ongeacht wie je bent of wat je doet als mens.

Ik denk dus niet de GKV die kant op moet. Maar dat neemt niet weg dat we best eens over na mogen denken over ellende-kennis.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 09, 2004, 02:44:53 pm »

quote:

op 09 Jan 2004 13:26:32 schreef Remco II:
- Worden de wegen voldoende gekend en belicht die de HERE met Zijn volk houdt? Ik bedoel dus het bevindelijke geloofsleven?
Je kunt toch moeilijk verwachten dat je kernmerken van een bevindelijk gereformeerd leven vindt in een orthodox gereformeerde kerk?

Trouwens, als jij vooral C Harinck goedvindt (zijn leer), en misschien nog Vreugdenhil, dan zul je ook in de GG weinig gemeentes vinden waarin je je echt thuis zult voelen (of anders gezegd, waar ze volgens jou echt de geref. leer leren).
[Prediker 7:29]

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 09, 2004, 03:03:40 pm »

quote:

op 09 Jan 2004 13:51:06 schreef xgnoom:
Remco II, de manier waarop jij je redenering neerzet is idd typisch GG. Ik ben zelf erg blij dat in de GKV de nadruk niet zo op de ellende ligt, dat hoeft ook niet m.i.

Van de GG wordt ik zelf depri. De nadruk op ellende is heel groot. Voortdurend vraagt ben zich af: ken ik mijn ellende wel goed genoeg? en in het verlengde daarvan: ben ik wel behouden? - want je verlossing hangt van je ellendekennis af, er mag immers geen spoor van eigen werken zitten in je behoud, verdorven mens die je bent.
Kortom, de emotionele ervaring is een belangrijke factor geworden, wat tot veel onzekerheid leidt. Uiteindelijk is de GG is dus remonstrants, omdat je eerst zelf het licht gezien moet hebben, pas dan ben je zeker van je behoud en mag je aan het avondmaal.

Dit is mi in tegenspraak met de beloften van troost en verlossing, die volgens de HC de kern van de bijbel zijn. Je zekerheid is het kruis van Christus, ongeacht wie je bent of wat je doet als mens.

Ik denk dus niet de GKV die kant op moet. Maar dat neemt niet weg dat we best eens over na mogen denken over ellende-kennis.
Psalm 130 is een lied vanuit de diepte. Daarin vinden we echter ook: "Ik verwacht de HEERE; mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn Woord. Mijn ziel wacht op de HEERE, meer dan de wachters op de morgen; de wachters op de morgen." (vers 5 en 6) Er staat dus: hij verwacht... Bovendien staat er het woord HEERE, en dat staat in de grondtaal meestal weergegeven als JHWH. Dat is: de Verbondsgod, die niet grillig is zoals de afgoden van de heidenen, maar die volstrekt betrouwbaar is.
In vers 5 staat er inderdaad ook JHWH. In vers 6 staat Adonai. Maar dat doet er natuurlijk verder niets aan af. De psalmdichter heeft het over JHWH.

En het is beslist waar dat het leven met God niet maar een leven is van zuchten over de ellende, en niet meer. In I Petrus 1:10 staat: "In Wie u...zich verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde." En er zijn meer teksten te noemen.
In de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt er weinig nadruk gelegd op deze aspecten. Ik heb een predikant dit nooit van de kansel horen roepen in de GG. Dus je stipt inderdaad wel iets aan.

Maar waar het mij om te doen is, is dit: hoe laten we alle aspecten van de Bijbel tot hun recht komen?

Ik vond zo graag een geloofwaardig antwoord op mijn vragen. Maar de prediking in de GKV heb ik daarin als uiterst teleurstellend ervaren.  :'(  Het kwam allemaal zo oppervlakkig op mij over. Dat gevoel van: 'dit is het niet, er mist wat.' Je ziet de invloed van de secularisatie onder het kerkvolk. Je ziet van die lui in de kerk. Ze hangen rond in het uitgaansleven, disco's, kijken met een gerust hart alles op TV wat groen en geel is (films waarin gevloekt wordt, etc.). En als je vraagt: "Geloof je in Christus, en dat Hij voor je zonden gestorven is?", dan antwoorden ze zonder enige aarzeling: "Ja hoor!" Terwijl van de kansel maar geroepen wordt: "De HEERE heeft het gesproken, gijlieden zult vrede hebben", en: "Ulieden zal geen kwaad overkomen." (Jeremia 23:17!) Worden de zeven gemeenten - waarin heel wat serieuzer geestelijk leven werd gevonden (!) - ook zo benaderd in Openbaring 2 en 3?

Een citaat uit het Nederlands Dagblad van 28 oktober 2003:
"Nergens heb ik zoveel weerstand ontmoet als op vrijgemaakt-gereformeerde scholen. Veel leerlingen die zeiden kind van God te zijn en intussen alles deden wat God verboden heeft. Het had een sfeer van 'ik ben toch gered, wat kan mij nog overkomen?'. Naast mij stond toen een leerkracht te janken, omdat hij zich zo schaamde over mijn school. Zelf ben ik huilend en biddend naar huis gereden, want die jongeren ging mij enorm aan het hart."
Dat zegt Johan Vreugdenhil daar. Een teken aan de wand!

Las ik de Bijbel, dan vond ik dat niet oppervlakkig. Integendeel. En las ik een preek van Calvijn, dan vond ik dat ook niet oppervlakkig. Maar de prediking in de GKV ervoer ik wel zo. De taal is zo grondig anders dan die van de Bijbel en de belijdenisgeschriften, en de reformatoren.
Mijn conclusie is: de prediking in de GKV heeft zich in grote mate verwijderd van de zuivere prediking van de apostelen, en de prediking van de reformatoren. (Immers, de reformatoren zeiden "sola scriptura", en begonnen van daaruit overnieuw.)
Ik zeg er wel bij: ik zeg niet dat dit voor alle preken geldt die gehouden worden in de GKV.

Troost putten uit de vaste beloften van het evangelie is niet fout. Maar het is wel belangrijk hoe je dat doet.
Kortom, ik heb wel begrip voor jouw reactie. Of ik het met alles eens ben wat je zegt, weet ik niet. Maar er komt tegelijkertijd veel in mij naar boven, waarvan ik dan wil vragen hoe je dat dan ziet. (Zoals boven beschreven.)
Het gaat mij dus niet om een discussie over de GG. Meer over oppervlakkigheid, en hoe dat bestreden moet worden.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2004, 03:25:34 pm door Remco II »

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 09, 2004, 03:07:45 pm »
Overigens is dit ook een interessante link:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=72539

Hier alvast een voorproefje:

„Vervlakking en verstarring voeden elkaar”

TERNEUZEN - Vervlakking en verstarring. Ds. C. Harinck signaleert in kerken binnen de gereformeerde gezindte beide gevaren. Hij vindt ze ook beide even gevaarlijk. „Je zou zelfs kunnen zeggen:
ze voeden elkaar. Als jongeren onder invloed van de evangelische beweging
kritiek hebben op een predikant, zie je nogal eens dat zo iemand als reactie
daarop verstart. Dat is jammer. Je kunt als dominee veel beter het gesprek zoeken en vanuit de Schrift laten zien hoe rijk en bijbels de gereformeerde leer is.”

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 09, 2004, 03:59:15 pm »

quote:

op 09 Jan 2004 15:03:40 schreef Remco II:
Een citaat uit het Nederlands Dagblad van 28 oktober 2003:
"Nergens heb ik zoveel weerstand ontmoet als op vrijgemaakt-gereformeerde scholen. Veel leerlingen die zeiden kind van God te zijn en intussen alles deden wat God verboden heeft. Het had een sfeer van 'ik ben toch gered, wat kan mij nog overkomen?'. Naast mij stond toen een leerkracht te janken, omdat hij zich zo schaamde over mijn school. Zelf ben ik huilend en biddend naar huis gereden, want die jongeren ging mij enorm aan het hart."
Dat zegt Johan Vreugdenhil daar. Een teken aan de wand!

...

Mijn conclusie is: de prediking in de GKV heeft zich in grote mate verwijderd van de zuivere prediking van de apostelen, en de prediking van de reformatoren.

De beschuldiging van verbondsautomatisme richting GKV is niet nieuw, deze hoor je meer vanuit de GG-hoek. Wat het verlossing door Jezus precies inhoudt is het geheim van christelijk geloof (en een heel andere discussie). Je hebt uiteraad gelijk dat er aandacht moet zijn voor de klassieke driedeling ellende-verlossing-dankbaarheid, in al zijn aspecten. Maar ook de HC geeft al aan waar het accent behoort te liggen: op de dankbaarheid. Alle 'goede werken' doe je uit kracht van God.

De beschulding van 'oppervlakkigheid' op basis van levensstijl vind ik risicovol. Het wordt al gauw 'de jeugd van tegenwoordig', het is maar slappe hap. Het is een oordeel, ook tamelijk onbarmhartig, omdat er veel op de jeugd afkomt, het is moeilijk het hoofd boven water te houden. Het is beter de jeugd te ondersteunen dan ze verwijten te maken. Ook is dat oordeel onrechtvaardig, het geloof leeft wel degelijk onder de jeugd.

Overigens vind ik de mening van Johan Vreugdenhil niet erg representatief voor de GKV, zijn uitlatingen zijn doorgaans ook niet erg genuanceerd. Ik ben er niet erg voor om in dramatische bewoordingen te schilderen hoe erg het wel niet met de kerk danwel de kerkmensen gesteld is.

Om op je vraag in te gaan: Als de aandacht van een kerk verschuift naar andere thema's wil dat nog niet zeggen dat haar belijdenis verandert. De GKV is haar aandacht aan het verleggen naar geloofsbeleving ed, maar dat wil nog niet zeggen dat oude leerstellingen worden losgelaten. Daarom vind ik dat je niet kan zeggen dat de GKV het gereformeerd-zijn heeft losgelaten en zeker niet zo stellig.

Ik denk dat het onjuist en gemakkelijk is de GKV van oppervlakkigheid te beschuldigen. Er gebeurt iets in de GKV, er rommelt iets, mensen zijn bezig. Dat lijkt me allerminst oppervlakkig.

De kern van het geloof is het evangelie van Gods genade. De GKV is op zoek naar wat dat precies inhoudt en hoe daar handen en voeten aan te geven. Dat lijkt me alleen maar goed, deze zoektocht brengt je bij God. Want het gaat er niet om wat jij doet of niet doet als mens, maar wat God doet. 'Wie zoekt, zal vinden, wie klopt, hem zal opengedaan worden...'.

Gods genade is immens groot, je blijft je erover verbazen. Elke dag.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2004, 04:06:47 pm door xgnoom »

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 09, 2004, 04:21:03 pm »
Nog wat over levensstijl: het oordelen van iemand op basis van levensstijl vind ik risicovol omdat niemand Gods wet kan houden. Je kan dus altijd wel iets vinden bij wie dan ook wat niet ok is, ook bij mij.

Gods wet is bedoeld om te laten zien dat wij nooit aan Gods eis tot onvoorwaardelijke liefde voor Hem en de medemens kunnen of willen voldoen. De wet wijst naar God toe, de wet laat zien wie God is. En als mens kunnen wij de wet niet houden.

Dit komt omdat wij als mensen zondig zijn, niemand is rechtvaardig (Rom 3). Komen tot dit besef is bekering, er is slechts 1 mogelijkheid tot redding: het offer van Jezus Christus.

Het gevaar is dus dat wij anderen gaan verwijten de wet niet te houden. Dat klopt dan ook wel. Zorgen over levensstijl hoeven ook niet onterecht te zijn.

Maar... de confrontatie met de zonde mag nooit zonder de verkondiging van Gods onvoorwaardelijke genade gaan. En ja, jij en ik zondigen elke dag, maar mogen ook elke dag opzien naar het kruis...

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 09, 2004, 04:41:45 pm »

quote:

op 09 Jan 2004 14:44:53 schreef Marloes:
[...]

Je kunt toch moeilijk verwachten dat je kernmerken van een bevindelijk gereformeerd leven vindt in een orthodox gereformeerde kerk?

Dus jij verwacht een kerk vol mensen die allemaal onwedergeboren zijn, als ze orthodox gereformeerd zijn. Immers, als zij de wegen van de HERE niet kennen... :o
Volgens mij horen de kenmerken van een bevindelijk gereformeerd leven juist in een orthodox gereformeerde kerk. Worden die niet gevonden onder de kerkgangers, dan is er één of meer van de volgende dingen aan de hand:
- Hun hart is zó verhard dat zij door geen enkele prediking geraakt worden.
- De kerk is niet orthodox. Bijvoorbeeld: ze verwerpt het Schriftgezag.
- De kerk is niet gereformeerd. Voorbeelden: ze neemt de drie formulieren van eenheid niet volledig serieus; de noodzaak tot bekering en wedergeboorte wordt niet meer gepreekt.

quote:

op 09 Jan 2004 14:44:53 schreef Marloes:
Trouwens, als jij vooral C Harinck goedvindt (zijn leer), en misschien nog Vreugdenhil, dan zul je ook in de GG weinig gemeentes vinden waarin je je echt thuis zult voelen (of anders gezegd, waar ze volgens jou echt de geref. leer leren).
Wat ik aan ds. C. Harinck vooral waardeer, is dat hij zijn Bijbel goed leest. Dat merk je in zijn prediking. Als hij moet kiezen tussen de dogma's van zijn kerk, of wat de Bijbel zegt, kiest hij voor de Bijbel. Zo hoort het.
Net zoiets merk ik aan ds. C.G. Vreugdenhil. Heel leerzaam is dat!

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 10, 2004, 06:43:44 pm »
Op onze site staat inderdaad een enquete, met een stelling. Helaas kunnen velen niet lezen, en beschuldigen zij ons van precies die dingen, die ze nu zelf beweren....

Natuurlijk is er veel mis in de kerken, ook in de GKV (Overigens onze nieuwe enquete gaat over kerken i.h.a.). Wij constateren slechts kwalitatieve feiten, zonder een kwantitatieve uitspraak te doen. Hierop wordt door onze bezoekers gereageerd. Uiteraard wordt op de "Kampen-enquete" door veel GKV'ers gereageerd, erg uiteenlopende reakties, waarbij toch nog altijd door enkelen beweerd wordt dat de GKV de enige ware kerk is (graag jullie reaktie....)! Is het niet simpel een feit dat veel vrijgemaakte gemeenten de draad kwijt zijn? Leegloop uit de GKV.... een vlucht naar evangeliegemeenten. Natuurlijk juichen wij dit niet toe, maar dat doet niets af aan de feiten!

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 11, 2004, 11:31:31 pm »

quote:

op 10 Jan 2004 18:43:44 schreef www.gelooft.nl:
Wij constateren slechts kwalitatieve feiten, zonder een kwantitatieve uitspraak te doen. Hierop wordt door onze bezoekers gereageerd. ...  Is het niet simpel een feit dat veel vrijgemaakte gemeenten de draad kwijt zijn? ...

Volgens mij ben jij de betekenis van het woord 'feit' een beetje kwijt en verdraai je hier de waarheid. Ik ben niet erg onder de indruk van een verzameling ongenuanceerde en ernstige beschuldigingen. Langzamerhand begin ik gewend te raken aan subversieve groepjes en individuen die van alles en nog wat beweren, zonder een spoortje argumentatie (zoals op jouw website).

Al een jaar zijn we met Reformanda en andere bezwaarden in discussie, de tientallen pagina's discussie die dat heeft opgeleverd kan je op dit forum nalezen. Het lijkt me niet zinnig om weer van voren af aan te beginnen.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 28, 2004, 12:53:02 am »

quote:

op 09 Jan 2004 12:48:30 schreef xgnoom:
[...]

Nee, niet mee eens.

Juist de afgescheidenen beklagen zich erover dat de synode te weinig gezag heeft cq te veel toelaat. Volgens hun wordt het geloof dus 'doodgeslagen' door een gebrek aan synodebesluiten, niet aan een teveel.

Je bewering over 'leiding uit Kampen' vind ik een slag in de lucht. Er komt wel meer kritiek over Kampen, maar doorgaans bestaat dat uit harde woorden zonder enige ondergrond. Kampen is aan het filosoferen geslagen, niet iedereen is daar blij mee. Dat wil echter niet zeggen dat Kampen de leiding heeft genomen. In alle kritiek over Kampen zou ik primair graag zien dat men onze theologen serieus neemt (voor de verandering).

Tsaj, over werken op zondag is al veel gediscussieerd. Net als echtscheiding. Over dat laatste wordt volop nagedacht er is nog geen besluit genomen. Maar dat is ook al tig keer gezegd.

Volgens mij wordt hier weer bevestigt dat er voor je gedacht- en dus gelooft- wordt in de gkv.
Steeds meer regels, te weinig besluiten op de synode, dat heeft de gkv schijnbaar nodig.
RR

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 28, 2004, 08:56:07 pm »

quote:

op 28 Feb 2004 00:53:02 schreef Rene:
Volgens mij wordt hier weer bevestigt dat er voor je gedacht- en dus gelooft- wordt in de gkv.
Onderbouwing? Als we allen hetzelfde zouden denken/geloven zou je misschien een punt hebben... Kom eens in een willekeurige gemeente en ondervraag enkele aanwezigen op geloofsonderwerpen. Ik kan je verzekeren dat je meerdere visies zult horen. Eenheid is een mythe maar allang geen feit meer in de gkv. Je suggestie van een leiding die "het"voor ons doet is onzin.

quote:

Steeds meer regels, te weinig besluiten op de synode, dat heeft de gkv schijnbaar nodig.
Onderbouwing?? Nog grotere onzin dan de vorige alinea.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 29, 2004, 12:20:48 am »

quote:

op 28 Feb 2004 00:53:02 schreef Rene:
[...]

Steeds meer regels, te weinig besluiten op de synode,
Volgens mij spreek je hier jezelf een beetje tegen.. Hoe meer besluiten, hoe meer regels. Waarom zou de synode overal een besluit over moeten nemen?

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 29, 2004, 07:32:00 pm »
Hey wat is er nou weer fout aan de nieuwe bijbelvertaling, die staat daar tussen de bijbel van de Jehova's en het boek van Mormon...
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 02, 2004, 01:11:40 am »

quote:

op 28 Feb 2004 20:56:07 schreef Zijnkind:
[...]

Onderbouwing? Als we allen hetzelfde zouden denken/geloven zou je misschien een punt hebben... Kom eens in een willekeurige gemeente en ondervraag enkele aanwezigen op geloofsonderwerpen. Ik kan je verzekeren dat je meerdere visies zult horen. Eenheid is een mythe maar allang geen feit meer in de gkv. Je suggestie van een leiding die "het"voor ons doet is onzin.
[...]

Onderbouwing?? Nog grotere onzin dan de vorige alinea.

Ik reageer op een opmerking van xgnoom, lees die eerst voor je mijn stukje gaat aanvallen.

Als je het onzin vindt dat een leiding het voor jullie doet waarom is de synode dan zo erg belangrijk?
als men het er niet mee eens is stapt men uit de gkv.
Ik heb de ervaring in de gkv dat er teveel voor je gedacht wordt waardoor je te gemakkelijk volgzaam wordt.
Er zijn best gemeentes waar het goed loop,t in de gkv maar er zijn er veel te veel waar het erg slecht gaat en dat heeft vnm te maken met de vele regels die worden opgelegt door een synode.
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 02, 2004, 01:13:13 am »

quote:

op 29 Feb 2004 00:20:48 schreef Doarseveld:
[...]

Volgens mij spreek je hier jezelf een beetje tegen.. Hoe meer besluiten, hoe meer regels. Waarom zou de synode overal een besluit over moeten nemen?
Niet ieder besluit hoeft te resulteren in een regel...
RR

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 02, 2004, 09:44:45 am »
Ik begrijp best dat niemand de GKV verlaat omdat je het zo'n leuke kerk vindt en je je er zo goed thuisvoelt. Maar ik krijg zo langzamerhand wel enorme kriebel van alle mensen die hun onttrekkingsverschijnselen dan even flink komen afreageren op mensen die zich wél thuisvoelen in de GKV.

Je laat vast mensen achter in de GKV die je vrienden waren en zijn. Hoe zou je het vinden als zij al die posts lezen? Je ouders? Je verwacht van anderen dat ze jouw keus respecteren en met jou blij zijn dat je je hebt laten (over)dopen en op jouw manier de radicale keus voor Christus hebt gemaakt. En dat is terecht. Er zijn vast mensen die dat respect niet voor jou kunnen opbrengen en dat is, hoe begrijpelijk ook, verkeerd. Maar jij moet óók proberen respect te tonen voor anderen, in casu de GKV.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 02, 2004, 09:52:59 am »

quote:

op 02 Mar 2004 09:44:45 schreef Bumblebee:
Maar jij moet óók proberen respect te tonen voor anderen, in casu de GKV.
Helemaal mee eens, Bee. Wat mij ook vaak opvalt is dat mensen die met negatieve verhalen over de GKV komen, regelmatig generaliseren: in de GKV wordt er voor je gedacht bijvoorbeeld. Ik vraag me altijd af hoe mensen zo goed weten hoe het in de GKV toegaat, terwijl ik in mijn bijna 35-jarig lidmaatschap (ja ja, van geboorte :) ) maar een heel beperkt deel van de plaatselijke kerken heb kunnen bezoeken.

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 02, 2004, 12:31:00 pm »
Ik denk inderdaad dat dit vaak het geval is. Mensen gaan de GKV uit met negatieve gevoelens en het is niet meer dan menselijk dat zij stoom moeten afblazen. Daar moet je ook begrip voor op kunnen brengen. Soms zijn de verlaters nl. mensen die op een ernstige manier gekwetst zijn en een pijn met zich meedragen waar hun plaatselijke kerk (want daar gaat het vaak om) een groot stuk verantwoording voor draagt.
Maar het wordt iets anders als je respectloos omgaat met een kerk, zelfs als je erdoor gekwetst bent, het er niet mee eens bent of vindt dat deze kerk de verkeerde kant opgaat.
Ik ben zelf een jaar weggeweest uit de GKV. Ik vond na 36 jaar: 'enough is enough'. Wij lieten ouders, schoonouders, familie en vrienden achter. We zijn inmiddels weer terug, en hard aan het werk om mee te bouwen aan het herstel van een beschadigde gemeente. Ik heb zelf moeten vechten tegen de verleiding om te gaan trappen tegen de kerk, maar vond dat ik dat niet kon maken tegenover God in de eerste plaats, en de mensen die ons lief waren in de tweede plaats.
Tenslotte ga ik er niet vanuit dat een kerk slecht is, maar dat er voor ieder persoonlijk een plek is waar je het best Gods kind kunt zijn. Ik weet nog steeds niet of mijn plekje in de GKV is, maar als de GKV dat wel voor een heleboel anderen is, wie ben ik dan om tegen deze kerk aan te trappen?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 02, 2004, 03:51:10 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 09:52:59 schreef moosterh:
[...]
. Ik vraag me altijd af hoe mensen zo goed weten hoe het in de GKV toegaat, terwijl ik in mijn bijna 35-jarig lidmaatschap (ja ja, van geboorte :) ) maar een heel beperkt deel van de plaatselijke kerken heb kunnen bezoeken.

Precies hetzelfde vraag ik me altijd af, hoe mensen het allemaal zo goed weten over de evangelische kerken. Ik als rasechte Pinksterling kan zelf slechts oordelen over 5 tot 10 gemeentes.
Dus wat dat betreft kunnen we elkaar een hand geven. ;)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 02, 2004, 04:24:08 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 01:11:40 schreef Rene:
Als je het onzin vindt dat een leiding het voor jullie doet waarom is de synode dan zo erg belangrijk?
De waarde van een synode als overtreffende trap wordt door velen zwaar overschat. Zaken die niet de leer aangaan (en dat zijn er veel op zon synode) kun je beschouwen als een aanbeveling. De plaatselijke Kerkenraad is degene die uiteindelijk beslist. Wel zo prettig als je het met de kerkenraad niet eens bent dat je weer in beroep kunt bij PS en GS. Het systeem controleert elkaar. Er is geen absolute macht of controlerend onderdeel zoals jij suggereert.

quote:

als men het er niet mee eens is stapt men uit de gkv.
Nou, dat is niet het eerste wat in mij opkomt. Eerst praten met je medegelovigen, ouderling en de kerkenraad. Daarna eventueel in beroep gaan. Pas als het extreem mis gaat....onttrekking.

quote:

Ik heb de ervaring in de gkv dat er teveel voor je gedacht wordt waardoor je te gemakkelijk volgzaam wordt.Er zijn best gemeentes waar het goed loop,t in de gkv maar er zijn er veel te veel waar het erg slecht gaat en dat heeft vnm te maken met de vele regels die worden opgelegt door een synode.
Ik vindt het werkelijk rot voor je dat je je niet thuis voelde in je gemeente. Zonder verdere gegevens kan ik er niet zoveel zinnigs over zeggen. Maar dat het door de synode komt? Eerder een plaatselijk probleem lijkt me. Hoe kan het anders dat met dezelfde synode uitspraken sommige gemeenten uitstekend draaien en anderen slechter? Dat heeft m.i. vooral met de instelling van de inviduele gelovigen te maken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 02, 2004, 05:09:49 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 15:51:10 schreef Wilhelmina:
[...]

Precies hetzelfde vraag ik me altijd af, hoe mensen het allemaal zo goed weten over de evangelische kerken. Ik als rasechte Pinksterling kan zelf slechts oordelen over 5 tot 10 gemeentes.
Dus wat dat betreft kunnen we elkaar een hand geven. ;)
Waarom weet jij 'het' dan allemaal zo goed over de GKV?  :?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 02, 2004, 11:38:41 pm »
Maak hier a.u.b. niet het zoveelste gkv vs evangelisch topic van.

Pino5

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 03, 2004, 08:09:28 pm »
Dat artikel dat slaat echt nergens op, de gkv heeft aan het begin de fout gemaakt om te zeggen dat ze de enige ware kerk zijn, maar daar zijn ze helemaal van terug gekomen.
Wat er staat over dat ze tolerant zijn geworden over echtscheiding enz, klopt ook niks van als ze je ergens meteen op aan spreken is dat het wel.
Verder vind ik dat de GKV de vervlakking goed tegen gaat en dat de besprekingen met CKV goed zijn.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 05, 2004, 01:10:26 am »

quote:

op 02 Mar 2004 09:44:45 schreef Bumblebee:
Ik begrijp best dat niemand de GKV verlaat omdat je het zo'n leuke kerk vindt en je je er zo goed thuisvoelt. Maar ik krijg zo langzamerhand wel enorme kriebel van alle mensen die hun onttrekkingsverschijnselen dan even flink komen afreageren op mensen die zich wél thuisvoelen in de GKV.

Je laat vast mensen achter in de GKV die je vrienden waren en zijn. Hoe zou je het vinden als zij al die posts lezen? Je ouders? Je verwacht van anderen dat ze jouw keus respecteren en met jou blij zijn dat je je hebt laten (over)dopen en op jouw manier de radicale keus voor Christus hebt gemaakt. En dat is terecht. Er zijn vast mensen die dat respect niet voor jou kunnen opbrengen en dat is, hoe begrijpelijk ook, verkeerd. Maar jij moet óók proberen respect te tonen voor anderen, in casu de GKV.

Ik heb nog steeds heel veel vrienden in de gkv.
Er zijn er die begrip hebben voor onze overstap maar er zijn er teveel die zich er erg negatief over uitlaten.
Ineens kennen ze je niet meer, erg vreemd, net of ik een vreselijke zonde heb begaan.
Ik verwacht helemaal niet dat mijn mijn keuze respecteert, dat zal me echt worst wezen, maar als je er moeite mee hebt praat  en roddel niet, dat gebeurt teveel.
Verder heb ik verschillende keren aangegeven dat er genoeg gkv kerken zijn die goed draaien maar de kerk waar ik uitkom was een drama, en is dat nog steeds, en zo zijn er teveel.
Ze voelen zich dan wel thuis zeggen ze maar hebben nog nooit verder gekeken maar wel een grote mond over anderen, en daar krijg ik noe een kriebel van.

Tenslotte heb jij het ook weer over overdopen en dat zeggen tot nu toe meerdere vrijgemaakten en dat is voor mij toch weer een bewijs dat men niet snapt wat de volwassendoop nu werkelijk inhoudt, deed je dat wel zou je dat woordje nooit weer gebruiken.- het gaat me er niet om om de discussie over de doop weer te doen, maar het geeft aan dat er niet genoeg over wordt nagedacht wat anderen nu echt bedoelen en doen-
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 05, 2004, 01:12:25 am »
Citaat
op 02 Mar 2004 09:52:59 schreef moosterh:
[...]

. Ik vraag me altijd af hoe mensen zo goed weten hoe het in de GKV toegaat,

wat dacht je van 42 jaar lidmaatschap in verschillnde gkv kerken....
RR

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 05, 2004, 09:06:07 am »

quote:

op 05 Mar 2004 01:10:26 schreef Rene:
Tenslotte heb jij het ook weer over overdopen en dat zeggen tot nu toe meerdere vrijgemaakten en dat is voor mij toch weer een bewijs dat men niet snapt wat de volwassendoop nu werkelijk inhoudt, deed je dat wel zou je dat woordje nooit weer gebruiken.- het gaat me er niet om om de discussie over de doop weer te doen, maar het geeft aan dat er niet genoeg over wordt nagedacht wat anderen nu echt bedoelen en doen-

- Zonder een discussie over de doop te willen starten maar even uitleg -

Ik zette "over" heel bewust tussen haakjes, om het iedereen naar de zin te maken.
Volwassendopers kunnen het weglaten.
Kinderdopers denken de haakjes weg.

Ik ken namelijk ook mensen die zowel een kinderdoop als een volwassendoop hebben ondergaan (zeg ik 't zo goed?), en die tijdens de getuigenis voor de volwassendoop duidelijk aangaven als kind gedoopt te zijn en hun ouders daar dankbaar voor te zijn. Die zagen hun volwassendoop als "het onderstrepen, niet het doorstrepen van de kinderdoop" (ik praat hier iemand anders na).