Literatuur top 100Op de achterkant van de Volkskrant zag ik zojuist een advertentie van de ‘boekhandels met *)’, waarin de eerste 25 boeken worden vermeld die door lezers zijn gekozen tot beste literatuur aller tijden. Voor de grap ben ik nagegaan welke boeken ik zelf heb gelezen. Hier komt het lijstje:
1) Harry Mulisch – De ontdekking van de hemel. Twee keer gelezen, erg tof boek.
2) Tolkien – In de ban van de ring. Staat in m’n persoonlijke top 5, uitleg overbodig.
3) Donna Tartt – De verborgen geschiedenis. Heb ik vorig jaar gelezen. Spannende literaire thriller, maar ik vond geen van de personages sympathiek.
4) J.J. Voskuil – Het Bureau. Nooit iets van gelezen. Trekt me ook niet.
5) Gerard Reve – De avonden. Ooit in begonnen, maar ik vond ’t slaapverwekkend saai. Typisch Hollandse shit.
6) W.F. Hermans – Nooit meer slapen. Mooi verhaal over een student geografie die naar Noorwegen gaat, waar alles misgaat.
7) W.F. Hermans – De donkere kamer van Damocles. Nog niet gelezen, alleen verschillende recensies. Soms heb je daar genoeg aan.

Thomas Rosenboom – Publieke werken. Mooi boek, Rosenboom heeft een hele mooie, beeldende schrijfstijl.
9) Tessa de Loo – De tweeling. Nog niet gelezen. Alleen de film gezien.
10) Geert Mak – De eeuw van mijn vader. Heel mooi boek. Aanrader.
11) Gabriel Garcia Marquez – Honderd jaar eenzaamheid. Mooi boek, maar Marquez is geen favoriet van me.
12) Isabel Allende – Het huis met de geesten. Niet gelezen. Lijkt me meer een boek voor meisjes.
13) Umberto Eco – De naam van de roos. Een van de eerste romans die ik heb gelezen. Zowel het boek als de film zijn erg goed.
14) Marianne Frederiksson – Anna, Hanna en Johanna. De titel zegt genoeg: een vrouwenboek. Niet gelezen dus.
15) Sandor Marai – Gloed. Hongaarse schrijver. Heb het boek niet gelezen maar weet wel waar het over gaat.
16) Karel Glastra van Loon – De passievrucht. Zowel het boek als de film kunnen me gestolen worden.
17) Theo Thijssen – Kees de jongen. Met Sinterklaas cadeau gedaan aan m’n zus. Zelf nog niet gelezen.
18) J.M. Coetzee – In ongenade. Deze schrijver heeft vorig jaar de Nobelprijs voor literatuur gewonnen. Heb nog nooit iets van ‘m gelezen.
19) Jostein Gaarder – De wereld van Sofie. Erg leuk boek. Spelenderwijs krijg je een aardige inleiding in de westerse filosofie.
20) Harry Mulisch – De aanslag. Gelezen voor m’n boekenlijst op school.
21) Patrick Süskind – Het parfum. Staat (nog) ongelezen in m’n kast.
22) J. Bernlef – Hersenschimmen. Nog niet gelezen.
23) Benoite Groult – Zout op mijn huid. Nooit van gehoord. Zal wel een vrouwenboek zijn.
24) Thea Beckman – Kruistocht in spijkerbroek. Ik zal wel een van de weinigen zijn die dit jeugdboek nooit heeft gelezen.
25) Hella Haasse – Sleuteloog. Niet gelezen. Heb van Hella Haasse alleen 'De scharlaken stad' in de kast staan.