Auteur Topic: Weblog van Pleun en Pulpeet -- deel 4  (gelezen 22672 keer)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Weblog van Pleun en Pulpeet -- deel 4
« Reactie #100 Gepost op: januari 19, 2004, 01:29:40 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 12:41:14 schreef Does:

Tot mijn grote schrik kom ik er net achter dat ik de divx ook niet meer bezit. Vast verloren gegaan toen ik eens wat uitgeleend heb (ben zo'n 75 films kwijt).

Zo slordig dat jij met je DVD's ben zo slordig ben ik met mijn muziek cd's. Ik ben altijd erg makkelijk in het uitlenen van cd'tjes maar ik vergeet ook snel aan wie ik ze uitgeleend heb en als ik ze dan niet snel weer terug krijg weet ik echt wie die cd heeft. Sommige vrienden heb ik ook al een tijd niet meer gezien. Zo kreeg ik pas een cd terug die ik zo ongeveer 4 jaar geleden had uitgeleend.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: januari 19, 2004, 01:35:16 pm »
Correctie: DVD is DivX... dat is wat anders (illegaal ook).
Maar je moet eens een agenda bijhouden op je com wat je uitgeleend heb en aan wie.. althans heb ik gedaan. Hield het maar 3 dagen vol ook trouwens.
Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: januari 19, 2004, 01:41:15 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 12:41:14 schreef Does:
Black Hawk Down is een geniale film inderdaad. Volgens mij heb ik dat al eens in je blog gepost ergens... kan het me niet meer goed herrineren. Zal die nu al wat goedkoper zijn geworden in de winkel? Wil hem ook dolgraag hebben.

Ik meen me te herinneren dat hij idd goedkoper is geworden. Heb 'm destijds zelf ook voor een lagere prijs gekocht, via eBay.

O ja, Santaarnpaal, M. zei gisteren dat je nog een kaartje voor The Gathering moet kopen.

Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: januari 19, 2004, 02:00:38 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 13:41:15 schreef Pleun:
[...]

I

O ja, Santaarnpaal, M. zei gisteren dat je nog een kaartje voor The Gathering moet kopen.

Bedankt voor de reminder.

@ Does.

Dat van een agenda bijhouden is mij ook al geadviseerd.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: januari 19, 2004, 03:28:07 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 14:00:38 schreef Santaarnpaal:
[...]

Dat van een agenda bijhouden is mij ook al geadviseerd.

Och, het is geen advies want een soort als ons vergeet het ook om dat ding bij te houden.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: januari 19, 2004, 06:45:52 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 15:28:07 schreef Does:
[...]

Och, het is geen advies want een soort als ons vergeet het ook om dat ding bij te houden.

Idd, dat klopt helemaal.  Vroeger schreef ik wel eens wat in een agenda, een afspraak bijvoorbeeld. Maar ik vergat regelmatig om in mijn agenda te kijken waardoor ik alsnog die afspraak vergat  .

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: januari 19, 2004, 06:50:31 pm »
Welcome to my world.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: januari 19, 2004, 11:28:33 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 13:29:40 schreef Santaarnpaal:
[...]

Zo slordig dat jij met je DVD's ben zo slordig ben ik met mijn muziek cd's. Ik ben altijd erg makkelijk in het uitlenen van cd'tjes maar ik vergeet ook snel aan wie ik ze uitgeleend heb en als ik ze dan niet snel weer terug krijg weet ik echt wie die cd heeft.  

Als jij een cd hebt gekocht die ik ook goed vind, weet ik dat ik hem eigenlijk zelf niet hoef te kopen. Maar omdat ik een goed mens ben, doe ik dat soms toch.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: januari 20, 2004, 09:30:56 pm »
Vanmiddag heeft m'n zusje een stapel boeken afgeleverd waar ik voor haar een verslag over ga schrijven. Ze heeft het iets te lang uitgesteld en nu is er nogal haast bij. Aangezien ik haar graag d'r diploma zie halen, heb ik zonder mopperen de klus op me genomen. De boeken die ik moet lezen zijn:

- Friedrich Nietzsche en de bronnen van de westerse beschaving - H. van Gelre (142 p.)
- Over het zijnde en het wezen- Thomas van Aquino (152 p.)
- Plato - J. Decorte (286 p.)
- Kennismaking met Griekse en Romeinse kunst (122 p.)
- Barcelona: Gaudi en de modernisten (80 p.)
- De Naam van de Roos - Umberto Eco (533 p.)

In totaal 'slechts' 1300 pagina's. Toen ze wegging zei m'n zusje dat ze regelmatig zal controleren hoe ver ik ben. Het moet niet gekker worden.  

Op aanraden van een meisje dat ik pas sprak op msn de film 'Natural Born Killers' gehuurd. Volgens haar was hij 'superromantisch.' De film gezien hebbend, vind ik dit nogal meevallen. Erg schokkend vind ik NBK ook niet. Op ironische wijze wordt getoond hoe Amerikanen (m.n. de media) omgaan met anti-helden zoals seriemordenaars.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: januari 20, 2004, 09:37:21 pm »
quote:
op 20 Jan 2004 21:30:56 schreef Pleun:
Vanmiddag heeft m'n zusje een stapel boeken afgeleverd waar ik voor haar een verslag over ga schrijven. Ze heeft het iets te lang uitgesteld en nu is er nogal haast bij. Aangezien ik haar graag d'r diploma zie halen, heb ik zonder mopperen de klus op me genomen. De boeken die ik moet lezen zijn:

- Friedrich Nietzsche en de bronnen van de westerse beschaving - H. van Gelre (142 p.)
- Over het zijnde en het wezen- Thomas van Aquino (152 p.)
- Plato - J. Decorte (286 p.)
- Kennismaking met Griekse en Romeinse kunst (122 p.)
- Barcelona: Gaudi en de modernisten (80 p.)
- De Naam van de Roos - Umberto Eco (533 p.)

In totaal 'slechts' 1300 pagina's. Toen ze wegging zei m'n zusje dat ze regelmatig zal controleren hoe ver ik ben. Het moet niet gekker worden.  

Op aanraden van een meisje dat ik pas sprak op msn de film 'Natural Born Killers' gehuurd. Volgens haar was hij 'superromantisch.' De film gezien hebbend, vind ik dit nogal meevallen. Erg schokkend vind ik NBK ook niet. Op ironische wijze wordt getoond hoe Amerikanen (m.n. de media) omgaan met anti-helden zoals seriemordenaars.

Veel leesplezier toegewenst. Sommige boeken lijken me wel interessant.

Over die film. Hij is meer komisch dan schokkend. Misschien is het meest schokkende nog wel hoe Amerikanen omgaan met hun anti-helden.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: januari 20, 2004, 10:03:57 pm »
quote:
...Vanmiddag heeft m'n zusje een stapel boeken afgeleverd waar ik voor haar een verslag over ga schrijven...

Dit riekt naar fraude !
Maar ach, wie heeft dat niet gedaan?

Zelf heb ik het verslag van Camera obscura overgeschreven van m'n broer. (die hij waarschijnlijk ook weer overgeschreven had)

Ik had een 7.  :-7

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: januari 20, 2004, 10:08:41 pm »
quote:

Naja, ze heeft wel een goede keus qua boeken . 'In de naam van de roos' is een goed boek en er zit IMHO wel een goed verhaal in, dus dat zal niet zo heel moeilijk worden om doorheen te komen. Goed, dan ben je dus al halverwege met het aantal pagina's en dan zal de rest ook wel lukken .

Bdw, hoe staat het met je sollicitatieactiviteiten?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: januari 20, 2004, 10:11:04 pm »
Je zou natuurlijk ook internet af kunnen struinen naar de desgewenste verslagen. Pas je wel op dat je het in zusjes taal schrijft anders valt ze door de mand.
Misschien dat pulpeet nog wat heeft liggen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: januari 21, 2004, 01:28:05 am »
quote:
op 20 Jan 2004 22:03:57 schreef macguinness:
[...]

Dit riekt naar fraude !  

Klopt, maar ik heb er geen morele bezwaren tegen. Heb me zelf nooit schuldig gemaakt aan dit soort praktijken (ben het iig vergeten), maar om het voor een familielid te doen maakt me niet uit. Ik heb enkele maanden geleden al een verslag voor haar geschreven, en de docent vond het 'geweldig', hij had geen greintje argwaan gekregen.

quote:
op 20 Jan 2004 22:08:41 schreef Harm:
[...]

Naja, ze heeft wel een goede keus qua boeken . 'In de naam van de roos' is een goed boek en er zit IMHO wel een goed verhaal in, dus dat zal niet zo heel moeilijk worden om doorheen te komen.

Haha, dat boek heeft ze alleen gekozen omdat ik het al heb gelezen. Vorige week postte ik dit al. Zal niet zo moeilijk worden om hier een verslag over te schrijven denk ik.

quote:
Bdw, hoe staat het met je sollicitatieactiviteiten?

Slecht. Ben de laatste dagen ook in een behoorlijke Joy Division-mood.  

quote:
op 20 Jan 2004 22:11:04 schreef Picardijn:
Je zou natuurlijk ook internet af kunnen struinen naar de desgewenste verslagen.

Ik zal wel op internet zoeken naar nuttige informatie, maar (hele) verslagen overnemen ga ik zeker niet doen. Zelf een verslag schrijven vind ik nl. veel leuker. Alleen kneuzen nemen verslagen van een ander over.

quote:
Pas je wel op dat je het in zusjes taal schrijft anders valt ze door de mand.

Zeker, en ik zal ook zorgen voor een degelijke christelijke mening.

quote:
Misschien dat pulpeet nog wat heeft liggen.

Heb het gevraagd, maar helaas... Ik heb de hulp van Pulpeet ook niet echt nodig, omdat ik van bijna alle onderwerpen al iets weet. Vooral over Gaudi heb ik wel zin om wat te schrijven, ben 2 jaar geleden in Barcelona geweest. Geweldig, die Sagrada Familia.

Overigens heeft Pulpeet wel m'n zusje aangeboden om haar te helpen met een werkstuk over de Mattheus Passion.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: januari 21, 2004, 09:25:49 am »
Zit er ook nog enige compensatie voor je in? Kan me nu niet echt voorstellen dat dit als een vriendendienstje kan worden gezien. Of je moet van lezen houden natuurlijk. Iedereen houdt overigens wel van lezen maar als ik deze boeken zo eens bekijk....

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: januari 21, 2004, 12:44:25 pm »
Ik hou van lezen en vind de onderwerpen wel interessant. Die verslagen schrijven vind ik ook leuk. M'n zusje loopt nu tegen Jan en alleman met stelligheid te verkondigen dat ze over een paar maanden klaar is met 'r studie. Tsja...

Of er voor me een beloning in het verschiet ligt weet ik niet. Maar ik ben m'n zusje zelf nog iets verschuldigd: heb vorig jaar een mobiel van haar overgenomen zonder er een cent voor te betalen, en ik was ook vergeten een cadeautje te kopen voor d'r verjaardag.

M'n andere zus (Shirley) ligt sinds vanmorgen in het ziekenhuis. Waarschijnlijk heeft haar blindedarm z'n langste tijd gehad. Arm zusje.  

Vanmorgen had ik voor het eerst dienst in het Open Huis. Het was vrij rustig Een (oudere) mevrouw noemde me een 'toffe peer.'

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: januari 21, 2004, 12:51:53 pm »
quote:
op 21 Jan 2004 12:44:25 schreef Pleun:

M'n andere zus (Shirley) ligt sinds vanmorgen in het ziekenhuis. Waarschijnlijk heeft haar blindedarm z'n langste tijd gehad. Arm zusje.  

Oei, nou ja een operatietje en het is zo gepiept. Sterkte iig.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: januari 21, 2004, 01:03:43 pm »
quote:
op 21 Jan 2004 12:51:53 schreef Does:
[...]

Oei, nou ja een operatietje en het is zo gepiept. Sterkte iig.

Thanx. Niet dat ik hier mijn hele medische dossier op tafel ga gooien, maar toen ik 17 was heb ik zelf ook een blindedarmontsteking gehad. Op een gegeven moment knapte het ellendige ding en raakte ik in een soort rare shocktoestand. Ben toen met spoed naar het ziekenhuis gebracht en geopereerd. Ik heb geluk gehad dat ik geen buikvliesontsteking heb opgelopen toen, anders had ik misschien wel het loodje gelegd.

M'n ma belde net dat m'n zus is geopereerd. De operatie heeft een uur geduurd, maar er is verder nog niks bekend. Nu maar hopen dat ze idd 'r blindedarm hebben weggehaald...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: januari 21, 2004, 02:10:47 pm »
Als ze de 3 gaatjes opratie heeft gehad is je zusje zo weer bovenjan. Wens haar in elk geval beterschap en koop een leuk kado in de vorm van een boek.
Liefde is vreemd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: januari 21, 2004, 02:15:19 pm »
quote:
op 21 Jan 2004 13:03:43 schreef Pleun:
Nu maar hopen dat ze idd 'r blindedarm hebben weggehaald...

Volgens mij is het zo dat als ze opereren, ze sowieso de blindedarm weghalen of hij nou ontstoken is of niet. Anders ontstaat er gegarandeerd verwarring als de patiënt weer buikklachten krijgt omdat mensen denken: kijk de blindedarm kan het niet zijn, daar is ze al aan geopereerd.

Het litteken rechtsonder is de "handtekening van de chirurg" dat de blindedarm eruit is.

Beterschap voor je zusje!  
Bombus terrestris Reginae

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: januari 21, 2004, 02:32:14 pm »
quote:
op 21 Jan 2004 14:15:19 schreef Bumblebee:
[...]
Het litteken rechtsonder is de "handtekening van de chirurg" dat de blindedarm eruit is.

Beterschap voor je zusje!  

Volgens mij blijft er geen litteken over, maar kleine oneffenheden in de huid.
Liefde is vreemd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: januari 21, 2004, 02:35:04 pm »
Ik weet inderdaad niet of die handtekening-regel opgaat bij de drie-gaatjes (endoscopische) operatie.

Bij de klassieke operatie (wisselsnede van....? Burney of zoiets?    help! Wat zakt kennis toch snel weg) geldt het in ieder geval wel.

Edit: MacBurney.
Het valt nog mee met mij...

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: januari 21, 2004, 02:44:33 pm »
quote:
op 21 Jan 2004 14:10:47 schreef Picardijn:
Als ze de 3 gaatjes opratie heeft gehad is je zusje zo weer bovenjan. Wens haar in elk geval beterschap en koop een leuk kado in de vorm van een boek.

Het was idd de blindedarm. Vanavond ga ik op bezoek. Maar ik koop geen boek (daar staat haar narcosehoofd toch niet naar), maar een cd.

quote:
op 21 Jan 2004 14:15:19 schreef Bumblebee:
[...]

Volgens mij is het zo dat als ze opereren, ze sowieso de blindedarm weghalen of hij nou ontstoken is of niet.

Dat wist ik niet, maar het had ook iets anders kunnen zijn dan de blindedarm. Gelukkig was dat niet het geval.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: januari 21, 2004, 04:47:22 pm »
quote:
op 21 Jan 2004 14:44:33 schreef Pleun:
[...]

Het was idd de blindedarm. Vanavond ga ik op bezoek. Maar ik koop geen boek (daar staat haar narcosehoofd toch niet naar), maar een cd.
.

Wens je zus maar sterkte namens mij.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: januari 21, 2004, 11:14:57 pm »
Ziekenbezoek was oke. M'n zus was al redelijk alive and kicking en verheugde zich op al de aandacht en cadeautjes die ze nu krijgt. Al met al was het voor de hele familie een behoorlijk hectisch dagje, maar zulke dagen schijnen bij het leven te horen. Net als bij mij destijds, was de blindedarm van m'n zussie trouwens geperforeerd. En in plaats van rechts zat hij links in de buikholte.

Ik was nog van plan om iets te schrijven over Feyenoord en Robin van Persie, maar voetbal kan me de laatste tijd niet echt veel schelen. Dat Van Persie waarschijnlijk naar Arsenal gaat vind ik geen ramp. Een beetje vreemd is het wel, want wat heeft deze speler nu helemaal gepresteerd bij Feyenoord? Niet veel. Bij Arsenal zal-ie de eerste tijd weinig speeltijd krijgen.

Nog iets anders dat met Feyenoord te maken heeft. Vanavond was er een redactievergadering van Hand in Hand, het magazine van de supportersvereniging. Ik heb sterke twijfels over ik hiermee door wil gaan, Feyenoord neemt daarvoor een te kleine plaats in in mijn leven. Wat moet ik in de redactie van zo'n blad als m'n motivatie voor Feyenoord zo beperkt is? Door het bezoek aan m'n zusje in het Havenziekenhuis had ik een goed excuus om de vergadering af te zeggen.

Tenslotte moet ik nog even kwijt dat ik het bij een persoon die ik dacht boos gemaakt te hebben, niet zo verziekt heb als ik dacht. Gelukkig maar.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: januari 22, 2004, 01:05:00 am »
quote:
op 21 Jan 2004 23:14:57 schreef Pleun:
Tenslotte moet ik nog even kwijt dat ik het bij een persoon die ik dacht boos gemaakt te hebben, niet zo verziekt heb als ik dacht. Gelukkig maar.

Geeft niks hoor, 'k heb het je al vergeven.  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: januari 22, 2004, 11:41:50 am »
Gelukkig, je moet ook iedereen in z'n waarde laten he, ook al vind je hun bier smerig.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: januari 22, 2004, 11:56:17 am »
Feyenoord! Komaan man hand in hand pleun.... ook je clubje supporteren als het tegen zit.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: januari 22, 2004, 12:13:25 pm »
Het komt niet doordat het tegenzit dat mijn motivatie gedaald is (nou ja, een beetje dan), ik voel me gewoon niet op m'n plek tussen (Nederlandse) voetbalsupporters. Naar de Kuip ga ik heel weinig, in het jaar dat Feyenoord voor het laatst kampioen werd (98/99) heb ik bijvoorbeeld maar twee keer een thuiswedstrijd bezocht. Feyenoord volg ik het liefst op afstand en niet al te fanatiek. Fanatieke Feyenoordsupporters vind ik net zo vervelend als fanatieke gelovigen.
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2004, 12:20:11 pm door Pleun »

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: januari 22, 2004, 12:18:56 pm »
Word je Ajacied, heb je wat meer te vieren.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: januari 22, 2004, 12:24:16 pm »
Ajacied worden is voor mij net zo onmogelijk als de kans dat een Chinees verandert in een neger.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: januari 22, 2004, 12:25:26 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 12:18:56 schreef Does:
Word je Ajacied, heb je wat meer te vieren.

Qua suporters en clubsfeer vind ik ajax niks. Ik denk dat ik een beetje het zelfde gevoel heb als Pleun. Feyenoord is best leuk, maar al dat gezeur er om heen.....
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: januari 22, 2004, 03:26:20 pm »

Vanochtend was ik weer eens bij mijn Delftse afstudeerdocent. Hoewel ik mijn bul al een half jaar in de kast heb liggen, kom ik nog regelmatig bij hem. Hij is adviseur en tweede begeleider bij het afstudeerwerk voor m'n tweede studie (muziekwetenschap, voor wie niet goed heeft opgelet )
Het is altijd erg leuk om bij hem te zijn. Hij is erg enthousiast en vol tips en ideeën. Zo ook vanochtend. We hebben twee en een half uur zitten bomen over machine learning, automatische herkenning van muziekstijlen, orgelwerken van Bach etc. Zulke gesprekken heb je af en toe nodig. Ik heb in ieder geval weer wat ideeën voor m'n scriptie. Als alles goed gaat hoop ik eind maart klaar te zijn. En dan ben ik echt student-af. Het heeft nu wel lang genoeg geduurd.

boekjes
Vorige week belde de pa van Pleun me op. Hij had bij een plaatselijke boekhandel een aanbieding van een boek over kerkmuziek gezien. Leuk dat hij aan me dacht. Net als Pleun, Santaarnpaal en ondergetekende is hij nogal een boekenfanaat. Hoewel de interesses grotendeels op verschillende gebieden liggen, gaan we allemaal kwijlen van goed gevulde boekenkasten waarin wat te ontdekken valt.
Ik ben dus maar snel wezen kijken. Het bleek dat die boekhandel haar jaarlijkse uitverkoop hield. Gevaarlijk... Er zaten een hoop leuke dingen bij. Maar zolang er thuis nog teveel ongelezen boeken liggen te wachten, ga ik niet al te veel kopen. Ik kom er de komende jaren toch niet toe.
Van het boek waar het om ging had al eerder een exemplaar zijn weg naar mijn boekenkast gevonden. Daar hoefde ik dus niet over te piekeren. Enig snuffelen later stond ik toch bij de kassa met een paar boekjes in m'n handen. Een bundeltje psalmberijmingen op basis van de nieuwe tekst van de NBV, een jubileumbundel van de Stichting Geestelijke Liederen uit de schat van de Kerk der eeuwen, en een boekje over godsdienstige rituelen, "Devotioneel ritueel" (Paul Post red). Laatstgenoemde is een bundel artikelen over bedevaarten, wonderen, pelgrimages etc. Lijkt me wel interessant. Als je het vergelijkt met vroeger is ons leven eigenlijk nogal leeg. Het meeste dat we doen verwijst niet meer naar "hogere" werkelijkheden. Het komt niet boven het niveau van het dagelijks leven uit. Dan mis je toch wat, denk ik... Dit herinnert me aan een citaat van Tjeu van den Berk in een bespreking van een van zijn boeken. Hij verwoordt het wel mooi. Ik heb het er nog eens bijgezocht:
quote:
Vroeger was ik er als misdienaar bij als we gingen bidden voor de vruchten van de aarde. Dan trokken wij daar in processie, met wierook en wijwater, 's morgens om zeven uur, helemaal in het donker over die landerijen. De pastoor ging die dan zegenen. Dat vond ik de prachtigste momenten. Ze vragen mij wel eens waarom ik nog katholiek blijf. Nou, dáárom. De aarde en de hemel en de kerk, dat kwam allemaal bij elkaar in zo'n processie over de velden. Het hoorde er allemaal bij. De lucht die we inademden was nog katholiek. Dat was pas holistisch. Eenheid en heil en heelheid. (Trouw, 18-1-2001)

« Laatst bewerkt op: januari 22, 2004, 03:46:41 pm door Pulpeet »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: januari 22, 2004, 04:29:03 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 15:26:20 schreef Pulpeet:
... Maar zolang er thuis nog teveel ongelezen boeken liggen te wachten, ga ik niet al te veel kopen. Ik kom er de komende jaren toch niet toe...

Hoeveel boeken lees je per jaar ?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: januari 22, 2004, 05:41:32 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 16:29:03 schreef macguinness:
[...]

Hoeveel boeken lees je per jaar ?

Nooit bijgehouden.
Stuk of twintig van begin tot eind, schat ik zo. Maar dat hangt er ook vanaf hoe dik ze zijn. Ik lees niet alle boeken helemaal. Bij veel boeken in m'n boekenkast zit ergens halfverwege een bladwijzertje. Daar ben ik dan de belangstelling of de draad kwijtgeraakt. Of beide

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: januari 22, 2004, 08:05:57 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 15:26:20 schreef Pulpeet:

Vorige week belde de pa van Pleun me op. Hij had bij een plaatselijke boekhandel een aanbieding van een boek over kerkmuziek gezien. Leuk dat hij aan me dacht. .

Tsja, het is een attente kerel, die pa van mij.  
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2004, 08:12:35 pm door Pleun »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: januari 22, 2004, 08:40:47 pm »
Vanmiddag belde er een detacheringbureau (W+R) dat gevestigd is in Amsterdam. Ze wilden een afspraak maken voor een intake-gesprek. Ik vond het best. De dame die ik aan de lijn had wilde de afspraak plannen voor volgende week maandag om 10.00 uur, maar kom op zeg, dat is veel te vroeg voor Pleuntje. Het wordt nu 14.30. ‘Leuk, dan maak ik er gelijk een dagje Amsterdam van!’ huichelde ik. Van die stad heb ik namelijk een gezonde afkeer, ben er al lange tijd niet geweest. Op de site van W+R staat dat ze o.a. zijn gespecialiseerd in registeraccountants. Ik hoop niet dat ze met het oog daarop interesse in me hebben, de baan van registeraccountant lijkt me letterlijk ‘a hell of a job.’ Een goedbetaalde grafbaan.

Wederom een bezoekje gebracht aan m’n lieve kleine zusje. De soundtrack van LOTR voor haar gekocht, d’r goudvissen te eten gegeven en haar koelkast geplunderd. Toen ik in de metro zat op weg naar huis, floepte van een meisje dat wilde uitstappen het koffertje open. De hele inhoud lag op de grond. Ze vloekte hartgrondig. Ik had geen medelijden met het meisje.

« Laatst bewerkt op: januari 22, 2004, 09:02:25 pm door Pleun »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: januari 22, 2004, 09:06:06 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 20:40:47 schreef Pleun:
Wederom een bezoekje gebracht aan m’n lieve kleine zusje. De soundtrack van LOTR voor haar gekocht, d’r goudvissen te eten gegeven en haar koelkast geplunderd. Toen ik in de metro zat op weg naar huis, floepte van een meisje dat wilde uitstappen het koffertje open. De hele inhoud lag op de grond. Ze vloekte hartgrondig. Ik had geen medelijden met het meisje.

Heb je haar wel geholpen met opruimen dan? Dat is toch wel het minste dat je voor d'r kan doen dan .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: januari 22, 2004, 09:07:16 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 21:06:06 schreef Harm:
[...]

Heb je haar wel geholpen met opruimen dan? Dat is toch wel het minste dat je voor d'r kan doen dan .

Nee, want ik vond het geen leuk meisje.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: januari 22, 2004, 09:15:03 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 21:07:16 schreef Pleun:
[...]

Nee, want ik vond het geen leuk meisje.

Hoe moet jij ooit aan de vrouw gaan komen?

Bdw, beterschap voor je zusje; had ik nog niet gezegd *schaam* .

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: januari 22, 2004, 09:58:01 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 20:40:47 schreef Pleun:
Vanmiddag belde er een detacheringbureau (W+R) dat gevestigd is in Amsterdam. Ze wilden een afspraak maken voor een intake-gesprek.

Wat attent van ze Is altijd goed om een beetje ervaring op te doen op het vlak van solliciteren (verkopen)

quote:
Toen ik in de metro zat op weg naar huis, floepte van een meisje dat wilde uitstappen het koffertje open. De hele inhoud lag op de grond. Ze vloekte hartgrondig. Ik had geen medelijden met het meisje.

Je moet juist wel medelijden hebben met haar, maar niet om haar koffer. Misschien had moet je zeggen wat erg dat je jezelf zo diep laat vallen, alleen heb je daar nu niets aan.
Liefde is vreemd

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: januari 22, 2004, 09:59:41 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 21:15:03 schreef Harm:
[...]

Hoe moet jij ooit aan de vrouw gaan komen?

Hallo, ik ben een hele lieve, aardige, bescheiden jongen hoor!  

Kijk, een meisje dat zo lomp loopt te vloeken en praat of ze niet helemaal nozel is (ik hoorde haar telefoneren) ga ik niet helpen. Bovendien lukte het haar prima om d'r spullen van de vloer te vegen. Ze was trouwens creools en daar vind ik geen poep aan, hoewel dat geen reden was om 'r niet te helpen. Het was gewoon een lomp meisje en daar houdt Pleuntje niet van.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: januari 22, 2004, 10:01:33 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 21:59:41 schreef Pleun:
[...]

Hallo, ik ben een hele lieve, aardige, bescheiden jongen hoor!  

Hap.
quote:
op 22 Jan 2004 21:59:41 schreef Pleun:
Kijk, een meisje dat zo lomp loopt te vloeken en praat of ze niet helemaal nozel is (ik hoorde haar telefoneren) ga ik niet helpen. Bovendien lukte het haar prima om d'r spullen van de vloer te vegen. Ze was trouwens creools en daar vind ik geen poep aan, hoewel dat geen reden was om 'r niet te helpen. Het was gewoon een lomp meisje en daar houdt Pleuntje niet van.

Wat is 'creools'? (Geen zin om op Ctrl+k te drukken en creools in Google te gooien )

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: januari 22, 2004, 10:03:10 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 21:58:01 schreef Picardijn:
[...]

Wat attent van ze

Ze hadden me gevonden door m'n CV die op internet staat. Internet, I love it.

quote:
Je moet juist wel medelijden hebben met haar, maar niet om haar koffer. Misschien had moet je zeggen wat erg dat je jezelf zo diep laat vallen, alleen heb je daar nu niets aan.

Eigenlijk heb ik niet snel medelijden met mensen, behalve mezelf.  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: januari 22, 2004, 10:04:56 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 22:01:33 schreef Harm:
[...]

Wat is 'creools'? (Geen zin om op Ctrl+k te drukken en creools in Google te gooien )

Surinaams. Santaarnpaal lust er wel pap van, maar ik heb er niks mee.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: januari 22, 2004, 10:09:46 pm »
quote:
op 22 Jan 2004 22:01:33 schreef Harm:
[...]

Je doet van alles in een potje dat schud je net zo lang tot er iemand uit komt die geweldig kan schudden met de billen. Soort van Europese indiaanse negroide latino, maar dan anders.
Liefde is vreemd

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: januari 23, 2004, 11:22:11 am »
quote:
op 22 Jan 2004 21:58:01 schreef Picardijn:

Op zich heb je gelijk.

Vorig jaar ben ik tegen een andere fietser aangefietst, het was volledig mijn schuld want ik fietste aan de verkeerde kant en liep ook nog eens compleet niet op te letten. Toen fietste ik frontaal op een man van een jaar of 40 op een hele mooie dure moutainbike. Zijn fiets was compleet naar de jeweetwel, (voorvork helemaal opgereden, lamp gecrusht, krassen, spaken eruit) en van mijn fiets was haast niets kapot.

Enfin hij begon ook enorm te schelden en te vloeken, en ik dacht, "ik kán de zaken nu nog een graadje erger maken natuurlijk..." maar ik heb er toch maar niets van gezegd, hij was al boos genoeg.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: januari 23, 2004, 12:42:14 pm »
Vanmorgen belde er weer een meneer van een detacheringbureau. Hij zei over het (juridische) stuk dat bij m’n CV zit: ‘het ziet er goed uit en leest vlot weg. ‘ Dat vond de werkgever waar ik ’t destijds voor schreef ook. Jammer alleen dat ik mijn talenten moet verspillen met het schrijven van juridische notities. Een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag in de bar van een hotel in Den Haag. Zo kom je nog eens ergens… Op een gegeven moment zei de man ‘u bent slecht verstaanbaar.’ Vind je het gek, ik was net wakker (maar dat zei ik niet hoor.)

Vorige week een boekje gelezen van een Duitse schrijver (Bernhard Schlink): ‘De Voorlezer.’ M’n zus (die van de blindedarm) had het als cadeau gehad van een hoogleraar. Ze vond ’t maar een raar boek en wilde mijn mening erover weten. Het verhaal gaat over een jongen van 15 die een op lust gebaseerde relatie begint met een vrouw van 36. Later blijkt die vrouw in de oorlog kampbewaakster te zijn geweest in Polen. Ze is mede verantwoordelijk voor de dood van een groep vrouwelijke gevangenen, wordt na de oorlog aangeklaagd en belandt voor jaren achter de tralies. De complexe houding en gevoelens van de jongen – die als rechtenstudent het hele proces volgt – ten opzichte van de vrouw en haar daden, staan in de roman centraal. Onderliggend thema is natuurlijk de verwerking van het Duitse oorlogsverleden.

Echt boeiend of schokkend vond ik ‘De Voorlezer’ niet. Een frase die me wel bij zal blijven is de volgende: ‘Ik bedacht dat als je het juiste tijdstip hebt gemist, als je je te lang iets hebt ontzegd, als iets je te lang is ontzegd, dat het dan te laat komt, zelfs als je er ten slotte met al je inzet aan bent begonnen en het met vreugde hebt aanvaard. Of bestaat ‘te laat’ niet, bestaat er alleen ‘laat’ en is ‘laat’ hoe dan ook beter dan ‘nooit’? Ik weet het niet.’

Begonnen in het boek over Nietzsche dat in de lijst van m’n zusje staat. Behoorlijk pittige kost voor een Pabo-girl. Mijn voorlopige indruk is dat Nietzsche, voordat hij zijn verstand verloor, zo gek nog niet was, maar ik zou ook gek worden als ik zo zou denken als hij. De analyse door Nietzsche van de ‘persoon Jezus’ en de vier evangeliën is op z’n minst interessant te noemen. In zekere zin heeft Nietzsche voor Jezus nog wel respect, hij ziet Jezus los van het christendom. Alles wat na Jezus is gekomen en waar het christendom op is gebaseerd, wordt door Nietzsche aan een kritisch onderzoek onderworpen, en uiteindelijk verworpen. Zo gek is dit niet, als je bedenkt dat de meeste nieuw-testamentische boeken nauwelijks historisch authentiek zijn, maar ontstaan door overlevering en ‘overschildering’ van de oorspronkelijke tekst. Van niet één uitspraak van Jezus kan bewezen worden dat die daadwerkelijk door hem gedaan is.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: januari 23, 2004, 12:55:24 pm »
quote:
op 11 Jan 2004 19:58:32 schreef Pleun:
In de kerk waren er mensen die blij waren me weer te zien, niet in het minste m’n moeder. Ze hoopt dat dit de aanzet is tot mijn terugkeer, maar ik heb daar zo m’n twijfels over.

Hoe gaat het met je geloof, Pleun?

Waarnaar "moet" je "terugkeren"? Ben je bij een andere kerk gaan horen of "doe" je helemaal niet meer aan geloof?

Als je het al elders in één van je/jullie weblogs hebt geschreven is een linkje uiteraard ook prima maar het is wat teveel om allemaal te gaan doorlezen: 4 delen!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: januari 23, 2004, 01:07:05 pm »
quote:
op 23 Jan 2004 12:55:24 schreef Bumblebee:
[...]

Hoe gaat het met je geloof, Pleun?

Van zulke vragen word ik altijd een beetje zenuwachtig.

quote:
Waarnaar "moet" je "terugkeren"?

Naar de kerk waarin ik ben opgegroeid: de Hervormde (op GG) wijkgemeente Grote Kerk II te Vlaardingen.

quote:
Als je het al elders in één van je/jullie weblogs hebt geschreven is een linkje uiteraard ook prima maar het is wat teveel om allemaal te gaan doorlezen: 4 delen!

Dit schreef ik ongeveer een half jaar terug:

quote:
door Pleun (moderator) op 08 Jun 2003 20:18    

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 08 Jun 2003 16:01:14 schreef Jan W:
[...]

Waarom ga je niet meer?
--------------------------------------------------------------------------------

Da's een goeie vraag. Toen ik zo'n 5,5 jaar geleden op mezelf ging wonen ben ik langzamerhand steeds minder gegaan. M'n hele familie gaat nog 'gewoon' naar de kerk, ik ben de enige die niet meer gaat.

Er zijn verschillende redenen aan te wijzen denk ik. Aan de ene kant zijn de kerk en kerkmensen vertrouwd (daarom ben ik ook blijven hangen op het GKV), aan de andere kant voel ik me er niet thuis. Het keurslijf, de gedragen sfeer van somberheid en plechtstatigheid, gewoontes en mores van een kerkelijke gemeente... ik zou een gigantische rol moeten spelen om er te kunnen functioneren en daar heb ik gewoon geen zin (meer) in. Ik heb het wel geprobeerd vroeger. Heb belijdenis gedaan, ben een korte tijd zondagschoolmeester geweest (had me laten overhalen door een paar bewonderaarsters maar het was niks voor mij), ben naar het Windroosweekend in Dalfsen geweest en was ook op Dabar gegaan als ik destijds niet in het ziekenhuis had gelegen. Zo is er nog wel meer te verzinnen, maar het komt er dus op neer dat ik op de toppen van mijn tenen moet lopen om het in de kerk uit te houden. Ik ben liever mezelf, dus blijf ik thuis.

Verder houdt de wereld niet op bij de kerkmuren. Ik ben een ruimdenkend (al zeg ik het zelf) en nieuwsgierig persoon en heb me in veel dingen verdiept die doorsnee christenen niet zo bekoren, zoals literatuur en films. Niet dat ik denk dat daarin de 'waarheid' te vinden is. Ik ben niet op zoek naar een waarheid of 'de zin van het leven', omdat je die toch niet vindt buiten God.

De laatste tijd sta ik weer wat meer open voor het geloof en bijna was ik vandaag naar de kerk gegaan, met m'n zus naar Delfshaven (Rotterdam), maar omdat Pulpeet vanavond zijn verjaardag viert (sort of) had ik weer een mooie smoes om het af te zeggen. En zo blijf ik een beetje hangen tussen twee 'culturen': de kerk en de 'wereld'. Het is geen toeval dat de boeken van Chaim Potok me zo aanspreken. De botsing van culturen die hij zo mooi beschrijft is gevoelsmatig heel herkenbaar.