Auteur Topic: In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest  (gelezen 30089 keer)

Jesus4you

• Bekijk profiel
In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest
« Reactie #350 Gepost op: juli 07, 2003, 02:47:36 pm »

quote:

op 28 Jun 2003 12:05:15 schreef farao:
[...]

dat is allemaal waar, maar zit de Heilige Geest niet ook in de vruchten enzo  ;), en Hij lijdt je in gesprekken geeft je kracht voor de dag etc.. De Heilige Geest doet zoveel meer, en ja vaak vergeet je toch hoe krachtig de HG is!!

...

Als je tot bekering komt, of wel vergeving vraagt van je zondaar en Jezus in je hart vraagt, komt er inderdaad een stukje H.G in je.
Maar wanneer je vervult word met de H.G, dan krijg je de voledige vervulling, en ga je automatisch in "tongen" spreken.
Dan kun je ook spreken over dat je op zieken de handen mag en moet leggen opdat ze genezen zullen worden
En je spreekt over dat je bijna zou vergeten hoe krachtig de H.G is, nou ik kan niet vergeten hoe krachtig Hij is en zeker niet hoe krachtig God is.
Wat je spreekt nog altijd over "de drie EENHEID", dit houd in dat God is Jezus en Jezus is de H.G. en de H.G is God.
Als ik zou vergeten hoe krachtig de H.G is, zou ik dus ook vergeten hou wonderlijk het is dat God de wereld heeft geschapen en dus ook hoe Hij ons, de mens heeft geschapen.
Trouwens, ik heb wel een vraag aan jou.
Heb jij de zekerheid dat wanneer jij komt sterven, dat je in de hemel kom?
Op grond waarvan geef je dit antwoord?
Jezus zegt; ïk ben de weg, de waarheid en het leven

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: juli 07, 2003, 03:03:15 pm »

quote:

op 01 Jul 2003 04:37:10 schreef Etienne De Bolster:
Waarde Pulpeet,

Ik krijg plots een heel verstandige,maar voor de handliggende vraag.Ik ben u daar dankbaar voor. En het antwoord is vrij eenvoudig. De Heer heeft ons opgedragen het Goede Nieuws te verkondigen en ook zieken te genezen. Dat staat in de bijbel,dus wij moeten gevolg geven aan die opdracht.

Het is niet mijn bedoeling om met bijbelteksten te goochelen. Dus ik zal me daar
nu van weerhouden.

Hoe kunnen wij hedendaags gevolg geven aan de oproep en uitzending van Jezus?

1. Wij beginnen in onze eigen gemeente en 'leren eerst omgaan' met deze toch wel
    bijzondere Gave van de Geest. Sommige van onze broeders en zusters krijgen
    deze Gave in de schoot geworpen,maar alles moet gecultiveerd worden.Dit geldt
    voor elke discipline!

2. Indien wij voldoende ervaring hebben kunnen we ons werkterrein uitbreiden tot
    bv. andere gemeenten en zelfs naar niet-gelovigen.

3. Onze manier van werken moet rein blijven.Weg met  theatraal gedoe en weg
    met podiumacts. Wij leggen ons op, vooral niet met de emotie's van de zieken
    te spelen. Wij suggereren niet dat de zieke genezen is, wij zeggen heel simpel
    dat de Heer zal ingrijpen en de zieke zal genezen.Soms hoeven we zelfs niets te
    zeggen: gebed is voldoende.

4. Wanneer wij met een grote massa werken - wat soms onvermijdelijk is - dan
    hebben wij assistenten nodig,om goed toe te kijken dat er niets fout loopt,want
    dat kan. Ook, en vooral hier moeten wij onszelf goed onder controle hebben.

Alle sensatie en spectakel moeten wij totaal bannen.Indien dit toch zou optreden
   dan moet men onmiddellijk ingrijpen. Mensen die zeer zwaar emotioneel aange-
   slagen zijn mogen wij niet te kijk stellen. -   Deze mensen moeten afgeschermd
   worden. Wij moeten respect tonen voor de zieke. We mogen nooit proberen de
   lachers op de hand te hebben. Lachen is gezond, maar hier totaal misplaatst.

Indien de zieke niet genezen is - wat helaas meestal het geval is - dan mag men
   hem zomaar niet wegsturen. Men moet in het bijzonder aandacht hebben voor
   deze zieken. ik herhaal:   deze mensen hebben 'bijzondere' aandacht en troost
   nodig.

Tenslotte:

honoraria en collectes zijn totaal uit den boze!

Groeten en Gods Zegen,

Etienne

ps. De zieken die genezen zijn meestal psychosomatische zieken. 25% van deze
     zieken zullen zeer goed reageren!     En als we weten dat 80% van de massa
     psychosomatische klachten hebben, is het niet verwonderlijk dat er tijdens de
     massagebedsdiensten velen zullen geholpen zijn. Dit is een prachtige werk,is
     het niet ? Maar wat doen we met de zware,terminale zieken, rolstoelpatiënten
     die niet genezen. EN..Steeds maar terugkeren ? Wat doen we met uitgezaaïde
     kankers ?    Simpel: vooral eerlijk zijn en zeker niet zeggen dat hun geloof  te
     klein is. Weet U van wat het succes afhangt ? Van het geloof van diegene   die
     zich geroepen voelt om de Gave van de Genezing in de praktijk toe te passen.

ALS DE ZIEKE NIET GENEEST, HEBT U HELAAS GEFAALD !

Etienne De Bolster

Ik wil niet echt in gaan op het geen wat er hier boven gezegd word, alhoewel er wel degelijk kankerpatienten zijn genezen door gebed, of dat rolstoel zitters wel opstaan en lopen.
Maar ik heb 1 sugestie wat ik niet kan laten om die toch naar voren te brengen;
"wie heeft er gevaald als een zieke niet word genezen?
Is het de mens?
Dan zeg ik je, niet Wij hebben God de opdragt gegeven om ons te vullen met gaven van genezing.
Maar als je bedoelt dat God heeft gevaald, dan maak je wel een hele grote vergissing.
Want zou God hebben gevaald in het scheepen van jou persoonlijk?
Ik dacht het niet
Is het niet aan God gegeven om te handelen op de tijd dat het Hem uit komt?
Wij hebben de opdragt gekregen om op zieken de handen te leggen, maar Wij kunnen God niet dwingen om NU te handelen.
En dat is het moeilijkste te begrijpen in deze tijdperk, die ook wel de "NU GENERATIE" word genoemd

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: juli 07, 2003, 06:19:11 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 14:47:36 schreef Jesus4you:
[...]

Als je tot bekering komt, of wel vergeving vraagt van je zondaar en Jezus in je hart vraagt, komt er inderdaad een stukje H.G in je.
Maar wanneer je vervult word met de H.G, dan krijg je de voledige vervulling, en ga je automatisch in "tongen" spreken.
Dan kun je ook spreken over dat je op zieken de handen mag en moet leggen opdat ze genezen zullen worden
En je spreekt over dat je bijna zou vergeten hoe krachtig de H.G is, nou ik kan niet vergeten hoe krachtig Hij is en zeker niet hoe krachtig God is.
Wat je spreekt nog altijd over "de drie EENHEID", dit houd in dat God is Jezus en Jezus is de H.G. en de H.G is God.
Als ik zou vergeten hoe krachtig de H.G is, zou ik dus ook vergeten hou wonderlijk het is dat God de wereld heeft geschapen en dus ook hoe Hij ons, de mens heeft geschapen.
Trouwens, ik heb wel een vraag aan jou.
Heb jij de zekerheid dat wanneer jij komt sterven, dat je in de hemel kom?
Op grond waarvan geef je dit antwoord?
Johannes 1 ;), wie de naam des Heren aanroept is behouden ;) Man aan het Kruis naast Jezus, maar ik moet eten zijn er veel meer natuurlijk, maar de zekerheid heb ik, anders zou God niet nezig zijn in mijn leven, waar God iets begint zal Hij het ook afmaken, ook een tekst. ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: juli 07, 2003, 10:56:53 pm »

quote:

op 07 Jul 2003 18:19:11 schreef farao:
[...]

Johannes 1 ;), wie de naam des Heren aanroept is behouden ;) Man aan het Kruis naast Jezus, maar ik moet eten zijn er veel meer natuurlijk, maar de zekerheid heb ik, anders zou God niet nezig zijn in mijn leven, waar God iets begint zal Hij het ook afmaken, ook een tekst. ;)

Dat is erg leuk dat je dat zegt en kennelijk schuif je dat ook niet onder stoelen of banken.
Maar kun je  ook weer leggen, wat het moment was van je "aanroepen", zoals jij dat wilt noemen?
Wanneer is het moment gekomen dat jij Jezus in je hart hebt gevraagt? ;)

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #354 Gepost op: juli 08, 2003, 12:45:05 am »

quote:

op 07 Jul 2003 22:56:53 schreef Jesus4you:
[...]

Dat is erg leuk dat je dat zegt en kennelijk schuif je dat ook niet onder stoelen of banken.
Maar kun je  ook weer leggen, wat het moment was van je "aanroepen", zoals jij dat wilt noemen?
Wanneer is het moment gekomen dat jij Jezus in je hart hebt gevraagt? ;)

Dat was toen ik een boek had gelezen, ik was zo onder de indruk en las gewoon dat mijn leven de verkeerde kant opwas en ik las het boek "the shock of your life" en was zo onder de indruk van het laatste karakter dat ik dat ookgewoon wou, leven voor God, toen heb ik dat gezegd God ik wil voor U leven. maar ja toen ik God echt ervaarde toen begon het leven met God pas echt ;).

en ik heb niet speciaal Jezus in mijn hart gevraagd maar ik weet wel Hij kwam!!! :) Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij. Wel leuk dat je twijfeld over mijn Christen zijn :p heb zelf ook gesprek net met iemand over gehad, maar ja ik denk dat jij die uitmaakt voor ketter   ;) (no offence :9)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #355 Gepost op: juli 08, 2003, 02:08:38 pm »

quote:

op 08 Jul 2003 00:45:05 schreef farao:
[...]

Dat was toen ik een boek had gelezen, ik was zo onder de indruk en las gewoon dat mijn leven de verkeerde kant opwas en ik las het boek "the shock of your life" en was zo onder de indruk van het laatste karakter dat ik dat ookgewoon wou, leven voor God, toen heb ik dat gezegd God ik wil voor U leven. maar ja toen ik God echt ervaarde toen begon het leven met God pas echt ;).

en ik heb niet speciaal Jezus in mijn hart gevraagd maar ik weet wel Hij kwam!!! :) Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij. Wel leuk dat je twijfeld over mijn Christen zijn :p heb zelf ook gesprek net met iemand over gehad, maar ja ik denk dat jij die uitmaakt voor ketter   ;) (no offence :9)

Erg leuk dat je dit verteld, het is echter niet zo dat ik twijfel aan jou christen zijn, maar een hoop mensen zeggen dat ze christen zijn, maar hebben geen referentie punt.
Jij komt nu duidelijk met een referentiepunt aan.
Wel heb ik nog een vraag aan jou, ja, ik ben heel ondeugend :P
Ben jij vergeven van jou zonden?
Hoe ben jij daar zo zeker van?
En weet je, ik geloof dat ik niet gouw iemand voor een ketter zal uit maken, want wij komen al zoveel mensen tegen op straat met wie wij over het evangelie spreken, ik sta er niet zo vreemd van te kijken.
Laatst heb ik met nog iemand een man aangesproken.
In zijn houding komt hij drijgend over, ongelovig en spottend,maar kan ik in zijn hart kijken?
Nee, maar hij komt wel naar de kerk, en dat na ons gesprek.
Dus, ik noem ze niet zo gouw ketters.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #356 Gepost op: juli 08, 2003, 04:03:40 pm »

quote:

op 08 Jul 2003 14:08:38 schreef Jesus4you:
[...]

Ben jij vergeven van jou zonden?
Hoe ben jij daar zo zeker van?

Ja, maar soms voelt het niet zo, en dat is soms lastig want je wil zo graag geen zonde doen maar je kan het niet telkens weer doe je zonde en daar heb je vergeving voor nodig, en Jezus vergeefd die ook als je er oprecht spijt van hebt, en ik moet je zeggen soms is het moeilijk om ergens oprecht spijt van te hebben, maar dan laat God je toch vaak zien dat het niet goed is :). Maar ik ben zeker van dat mijn zonde vergeven worden anders heeft het geen nut om in Jezus te geloven als Hij de relatie niet met onze Vader goed kan maken ;). Maar ja de mens is een zondig mens, en geheel van smet vrij kom je niet, gelukkig wel voor God  :D.

ff nog een afsluitend tekstje:

1 Johannes 1:8 Als wij beweren zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en doen wij de waarheid geweld aan. 1:9 Maar als wij onze zonden bekennen, is God zo trouw en rechtvaardig ons die te vergeven. Hij reinigt ons van alle zonde. 1:10 Als wij beweren nooit gezondigd te hebben, zeggen wij daarmee dat God een leugenaar is en sluiten wij ons af voor wat Hij zegt.

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #357 Gepost op: juli 08, 2003, 07:35:05 pm »

quote:

op 08 Jul 2003 16:03:40 schreef farao:
[...]

Ja, maar soms voelt het niet zo, en dat is soms lastig want je wil zo graag geen zonde doen maar je kan het niet telkens weer doe je zonde en daar heb je vergeving voor nodig, en Jezus vergeefd die ook als je er oprecht spijt van hebt, en ik moet je zeggen soms is het moeilijk om ergens oprecht spijt van te hebben, maar dan laat God je toch vaak zien dat het niet goed is :). Maar ik ben zeker van dat mijn zonde vergeven worden anders heeft het geen nut om in Jezus te geloven als Hij de relatie niet met onze Vader goed kan maken ;). Maar ja de mens is een zondig mens, en geheel van smet vrij kom je niet, gelukkig wel voor God  :D.

ff nog een afsluitend tekstje:

1 Johannes 1:8 Als wij beweren zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en doen wij de waarheid geweld aan. 1:9 Maar als wij onze zonden bekennen, is God zo trouw en rechtvaardig ons die te vergeven. Hij reinigt ons van alle zonde. 1:10 Als wij beweren nooit gezondigd te hebben, zeggen wij daarmee dat God een leugenaar is en sluiten wij ons af voor wat Hij zegt.

Inderdaad is het moeilijk te beseffen dat je vergeven bent van zonden, maar daarom hebben we niet voorniets de bijbel als lijdraad nodig.
Ik vind het mooi dat je zo kunt spreken, dat je echt vergeven bent van zonden.
Overigens zijn niet alle fouten die je maakt zonden, maar karrakter eigenschappen waar we weer mee te kampen hebben.
Daarom heet het niet voor niets groeien in geloof. en daar hebben we de bijbel voor nodig.
Maar ik heb nog een vraag;;)
Ben je ook gedoopt?
Ik bedoel doormiddel van onderdompeling, zoals Jezus dat ook deed.

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #358 Gepost op: juli 09, 2003, 01:03:50 am »

quote:

op 08 Jul 2003 19:35:05 schreef Jesus4you:
[...]

Inderdaad is het moeilijk te beseffen dat je vergeven bent van zonden, maar daarom hebben we niet voorniets de bijbel als lijdraad nodig.
Ik vind het mooi dat je zo kunt spreken, dat je echt vergeven bent van zonden.
Overigens zijn niet alle fouten die je maakt zonden, maar karrakter eigenschappen waar we weer mee te kampen hebben.
Daarom heet het niet voor niets groeien in geloof. en daar hebben we de bijbel voor nodig.
Maar ik heb nog een vraag;;)
Ben je ook gedoopt?
Ik bedoel doormiddel van onderdompeling, zoals Jezus dat ook deed.

nee, maar heb je email of msn ofzo leukt me beter om te mailen ;) anders wordt het zo'n chat sesie tuusen ons. Dan leg ik het wel uit van die doop enzo hoe ik daarmee zat. Oh ja en dat karakter eigenschappen zijn ook wel interesant om van te horen, en de bijbel  :) :) :) dat is heeel belangrijk.

oh ja me mail: farao_h@hotmail.com (ook msn trouwens) Gods zegen Harro

Etienne De Bolster

• Bekijk profiel
« Reactie #359 Gepost op: juli 09, 2003, 07:08:07 pm »
Beste vrienden en in het Bijzonder Farao

Is het niet zo dat Johannes De Doper doopte door onderdompeling,    en' Jezus' eigenlijk 'zelf' niet doopte? Of vergis ik me? Het kan zijn hoor, want ik ben geen
expert in bijbelkennis. De doop door onderdompeling is uiteraard bijbels. Maar ik
herinner mij geen bijbeltekst waar Jezus zelf doopte (hoe is dat nu mogelijk?)

Groeten en Gods Zegen!

Etienne :?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #360 Gepost op: juli 09, 2003, 07:49:50 pm »

quote:

op 09 Jul 2003 19:08:07 schreef Etienne De Bolster:

Is het niet zo dat Johannes De Doper doopte door onderdompeling,    en' Jezus' eigenlijk 'zelf' niet doopte? Of vergis ik me? Het kan zijn hoor, want ik ben geen
expert in bijbelkennis. De doop door onderdompeling is uiteraard bijbels. Maar ik

Groeten en Gods Zegen!

Nou die tekst is er dan wel :
Daarna ging Jezus met zijn discipelen naar het land van Judéa en Hij vertoefde daar met hen en doopte. Doch ook Johannes doopte, te Aenon bij Salim, omdat daar veel water was, en mensen kwamen daar en lieten zich dopen; want Johannes was nog niet in de gevangenis geworpen.Joh.3 : 22,23

Trouwens ook hier een bewijs dat ze veel water nodig hadden om te dopen, ze moesten tenslotte koppie onder.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #361 Gepost op: juli 10, 2003, 05:26:29 pm »

quote:

op 09 Jul 2003 01:03:50 schreef farao:
[...]

nee, maar heb je email of msn ofzo leukt me beter om te mailen ;) anders wordt het zo'n chat sesie tuusen ons. Dan leg ik het wel uit van die doop enzo hoe ik daarmee zat. Oh ja en dat karakter eigenschappen zijn ook wel interesant om van te horen, en de bijbel  :) :) :) dat is heeel belangrijk.

oh ja me mail: farao_h@hotmail.com (ook msn trouwens) Gods zegen Harro
Heb je al een mailtje gestuurd onder Olvera

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #362 Gepost op: juli 10, 2003, 08:21:27 pm »

quote:

op 09 Jul 2003 19:08:07 schreef Etienne De Bolster:

Groeten en Gods Zegen!

Beste etienne,

Jezus doopte ook niet met water.
De bijbel zegt in Lucas 3:16b;
"Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #363 Gepost op: juli 10, 2003, 08:27:08 pm »

quote:

op 10 Jul 2003 20:21:27 schreef Jesus4you:
[...]

Beste etienne,

Jezus doopte ook niet met water.
De bijbel zegt in Lucas 3:16b;
"Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.

Nog een rektificatie op een eerdere antwoord die je had gekregen wijst inderdaad naar dat Jezus wel doopte aldus Johannes 3:22.
Het komt hier op neer dat Jezus wel doopte in water.

Etienne De Bolster

• Bekijk profiel
« Reactie #364 Gepost op: juli 30, 2003, 09:32:31 pm »
Beste vrienden het is lang geleden dat ik nog eens reageerde. Ik heb alles gelezen
over de 'Gave van de Geest'. Ik heb daarbij vastgesteld dat heel vele mensen over
enorma veel bijbelkennes beschikken. Ik beschouw mezelf als een groentje, maar
neem elke dag de bijbel ter hand in'meerdere vertalingen'en ik ontdek steeds meer
dat er 'vele' soorten van interpretaties van bijbelteksten zijn. En wat de Gave van de Geest betreft heb ik één frappant voorbeeld:

Ik hoorde van een man die een cursus gaf in de 'Gave van de Genezing'.   Ik ging
daar heen en liet me inschrijven: drie avonden van 2u.....Ik was enorm benieuwd.
Als gewezen psychotherapeut was ik een zeer aandachtige student.De eerste twee
cursusavonden waren louter theorie:  -"Heel veel bijbelteksten" en 'vragen' van de
docent. Zijn conclussie was: " Het is louter aan de genezer te wijten of de zieke al
dan niet geneest: HET GELOOF VAN DE GENEZER PRIMEERT.   Nou, ik moest daar
niet lang over nadenken....WAT DIT BETREFT HAD HIJ GELIJK!

De laatste sessie was DE PRAKTIJK.Stel u voor amper twee uur praktijk en hoe..!? Hij gaf een demonstratie hoe je beide benen, indien nodig even lang kon maken, want bij veel mensen geeft dat rugklachten. Welnu, schrik niet beste mensen maar dat was de kleuterschool van de 'suggestie' ....bij 80 % van de cursisten was het ene been korter dan het andere.En hij ging die benen nu gelijk maken: en ja hoor  het lukte.....Voor mij niets ongewoons!

Elke psychotherapeut kent dat foefje!De massa helaas niet. Iedereen mocht even proberen: applaus en verwondering. Einde cursus. Sindsdien   ben ik zéér   goed beginnen nadenken over die geachte heer zijn motivatie.    
Om hem even te testen zei ik hem dat ik bereid was om hem tijdens zijn bediening te assisteren. Schriftelijk liet hij mij weten dat dat niet nodig was, kon ik dan niet in mijn eigen gemeente aan het werk? vroeg hij.....

In mijn gemeente zijn nu twee broeders aan het werk volgens 'zijn' methode.  En
waarlijk deze mensen menen dat ernstig:    ze hopen kankergezwellen te kunnen wegnemen. kortom: allerlei pijnen enz. Als chronische pijnpatiënt hebben ze mij ook behandeld en ja hoor ' DE SUGGESTIE ' werkte! Genezen ben ik niet !

Ik wil er nogmaals uw aandacht op vestigen dat ik niet twijfel aan de oprechtheid
van mijn medebroeders, maar door gebrek aan kennis verwarren ze de ' kracht
van de suggestie' en de Kracht van Gods Geest! Naar mijn bescheiden mening zou
de gemeenteleiding daar een extra aandacht moeten aanbesteden. Ik schreef naar
het Vlaams Verbond der Pinsterkerken in België.Ik vroeg om een onderzoek in te
stellen en een gezamenlijk standpunt in te nemen. Ik kreeg geen antwoord..........
Jammer toch.....

In eer en geweten,

Etienne

30 juli 2003

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #365 Gepost op: juli 30, 2003, 09:42:20 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 21:32:31 schreef Etienne De Bolster:
...maar dat was de kleuterschool van de 'suggestie'

Misschien moeten we aan 1 Kor 12, 30 nog iets toevoegen:

Zijn zij soms allen illusionisten? Hebben soms allen de gave van de suggestie?

Maar ook in dat geval blijft de grootste boodschap, direct daarna:

En ik zal u een weg wijzen die nog verder omhoog leidt: de liefde...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #366 Gepost op: juli 31, 2003, 09:21:32 pm »
Citaat
op 30 Jul 2003 21:32:31 schreef Etienne De Bolster:
.
, maar door gebrek aan kennis verwarren ze de ' kracht
van de suggestie' en de Kracht van Gods Geest!

quote]

Het zal in de tijd van de apostelen hetzelfde zijn geweest.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #367 Gepost op: juli 31, 2003, 11:15:32 pm »
Lees de volgende episode uit Lukas' verslag nog eens:

quote:

En een man, met name Simon, was reeds vóór deze tijd in de stad bezig met toverij, waardoor hij het volk van Samaria verbijsterde, en hij beweerde van zichzelf, dat hij iets groots was; en allen, van klein tot groot, hielden zich aan hem en zeiden: Deze is wat genoemd wordt de grote kracht Gods. En zij hielden zich aan hem, omdat hij reeds lange tijd hen door toverijen verbijsterd had.

Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen. En ook Simon zelf kwam tot geloof, en na gedoopt te zijn, bleef hij voortdurend bij Filippus, verbijsterd door de tekenen en grote krachten, die hij zag geschieden.

Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes, die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de heilige Geest mochten ontvangen. Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus. Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.

En toen Simon zag, dat door de handoplegging der apostelen de Geest werd gegeven, bood hij hun geld aan, en zeide: "Geef ook mij deze macht, opdat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvange." Maar Petrus zeide tot hem: "Uw geld zij met u ten verderve, daar gij gemeend hebt de gave Gods voor geld te kunnen verwerven. Gij hebt part noch deel aan deze zaak, want uw hart is niet recht voor God. Bekeer u van deze uw boosheid en bid de Here, of deze toeleg van uw hart u moge vergeven worden; want ik zie, dat gij gekomen zijt tot een gal van bitterheid en een warnet van ongerechtigheid."

Doch Simon antwoordde en zeide: "Bidt gij voor mij tot de Here, dat mij niets moge overkomen van hetgeen gij gezegd hebt."
Lukas, Verslag van de Handelingen door de Apostelen, 8, 9-24.

Ik weet niet hoe skeptic jij bent als het gaat om magie in het algemeen, maar Simon was of goed in magie of in illusie en suggestie, of in beide. Hoe dan ook,
 * hij denkt eerst dat de Geest een truc is die hij maar eens moet afkijken
 * daarna dat het een of andere toverkracht is die verhandeld en overgedragen kan worden
 * tenslotte moet hij erkennen dat het geen van beide is, maar "echt" iets.

Wil je proberen de feiten in de bijbel allemaal te benoemen als suggestie, bedrog of toeval? Veel succes -- het zal niet gemakkelijk zijn om dat standpunt te verdedigen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #368 Gepost op: juli 31, 2003, 11:30:18 pm »

quote:

Elke psychotherapeut kent dat foefje!De massa helaas niet. Iedereen mocht even proberen: applaus en verwondering. Einde cursus.
Hoe werkt dat dan? Een soort illusie? Hoe zou je dat dan bij lengteverschil in armen moeten doen? Je ziet het toch aangroeien?
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #369 Gepost op: augustus 01, 2003, 03:11:18 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 23:15:32 schreef Qohelet:
[...]

Ik weet niet hoe skeptic jij bent als het gaat om magie in het algemeen, maar Simon was of goed in magie of in illusie en suggestie, of in beide. Hoe dan ook,
 * daarna dat het een of andere toverkracht is die verhandeld en overgedragen kan worden

Wil je proberen de feiten in de bijbel allemaal te benoemen als suggestie, bedrog of toeval? Veel succes -- het zal niet gemakkelijk zijn om dat standpunt te verdedigen.

Het zegt natuurlijk veel dat het nu volgens veel mensen niet meer werkt, terwijl er ook velen zijn die beweren dat het nu nog steeds werkt. (tekens en wonderen)

Er zijn nu ook mensen die versteld staan wat er in Afrika gebeurt.
http://www.themaninthesynagogue.org/ministry.htm

Anderen zullen zeggen dat het allemaal niet waar is, waarom zou het toen anders zijn geweest?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #370 Gepost op: augustus 01, 2003, 03:36:18 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 15:11:18 schreef skeptic:
[...]
Het zegt natuurlijk veel dat het nu volgens veel mensen niet meer werkt, terwijl er ook velen zijn die beweren dat het nu nog steeds werkt. (tekens en wonderen)
Wat bedoel je precies? Wat werkt wel en niet en wat zegt dat? Bedoel je iets als: het feit dat (onder christenen?) de meningen verdeeld zijn over de mate waarin tekenen en wonderen plaats vinden, geeft wel aan dat er niet zoveel in kan zitten? Wees iets duidelijker ;)

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #371 Gepost op: augustus 01, 2003, 06:39:34 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 15:36:18 schreef Qohelet:
[...]

Wat bedoel je precies? Wat werkt wel en niet en wat zegt dat? Bedoel je iets als: het feit dat (onder christenen?) de meningen verdeeld zijn over de mate waarin tekenen en wonderen plaats vinden, geeft wel aan dat er niet zoveel in kan zitten? Wees iets duidelijker ;)

Precies wat ik zeg, jij noemt Simon de tovenaar, die versteld stond van wat hij zag.
Het feit dat deze Simon de tovenaar versteld stond, zegt niets over het waarheidsgehalte van wat er daar gebeurde, misschien was Simon erg bijgelovig.

Op dit moment gebeuren er in Afrika naar men zegt wonderen (mensen worden zelfs genezen van aids.)
Nu meende ik gehoord te hebben dat zelfs dr W.J. Ouweneel er nogal positief tegenover stond,  maar de vraag is of je daaruit het waarheidsgehalte kunt aflezen. Datzelfde geld volgens mij voor deze Simon de tovenaar.
Soms ben ik niet erg duidelijk, Sorry.
 :(

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #372 Gepost op: augustus 01, 2003, 08:58:58 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 18:39:34 schreef skeptic:
Soms ben ik niet erg duidelijk, Sorry. :(
Vanwaar die grimmigheid?

quote:

Precies wat ik zeg, jij noemt Simon de tovenaar, die versteld stond van wat hij zag.
Het feit dat deze Simon de tovenaar versteld stond, zegt niets over het waarheidsgehalte van wat er daar gebeurde, misschien was Simon erg bijgelovig.

Op dit moment gebeuren er in Afrika naar men zegt wonderen (mensen worden zelfs genezen van aids.)
Nu meende ik gehoord te hebben dat zelfs dr W.J. Ouweneel er nogal positief tegenover stond,  maar de vraag is of je daaruit het waarheidsgehalte kunt aflezen. Datzelfde geld volgens mij voor deze Simon de tovenaar.
Dat ik juist Simon de Tovenaar noem heeft niet als reden dat hij versteld stond, maar dat men versteld stond over hem. Hij was dus blijkbaar instaat in te spelen op zijn hele omgeving, hetzij door suggestie, hetzij door daadwerkelijk wonderen te verrichten. (De grondtekst gebruikt de woorden mageia en mageuô, afgeleid van magos, de aanduiding van de Perzische "magiërs". In Jer 39, 13 blijkt Nebukadnessar een belangrijk man in zijn hofhouding te hebben, genaamd Rab Mag: heer van de magie. De bijbel vertelt een paar staaltjes van kunst door deze magiërs: Jannes and Jambres, Farao's tovenaars, konden hun staven als slangen laten kronkelen. Magiërs uit het Oosten wisten uit de sterren te concluderen dat er een belangrijke Joodse koning geboren was. Simon nu was gespecialiseerd en praktiserend magiër.

Juist daarom is het veelzeggend dat hij, meester in toverkunsten en suggestie, erkent dat de wonderen door de apostelen van een hoger niveau zijn dan zijn kunsten. Hij wist namelijk, als tovenaar, waar hij het over had. Petrus bestraft hem nu juist, omdat Simon meende dat er inderdaad sprake was van 'gewone' magie of volksverlakkerij. Die houding, vertelt Petrus, zal de woede opwekken van de HEER wiens Geest hier werkt. Je mag aannemen dat Simon als trotse magiër zich niet zomaar laat brengen tot de smeekbede, of Petrus alsjeblieft God wil vragen hem te vergeven.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #373 Gepost op: augustus 01, 2003, 09:42:24 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 20:58:58 schreef Qohelet:
[...]

Vanwaar die grimmigheid?
[...]

Dat ik juist Simon de Tovenaar noem heeft niet als reden dat hij versteld stond, maar dat men versteld stond over hem. Hij was dus blijkbaar instaat in te spelen op zijn hele omgeving, hetzij door suggestie, hetzij door daadwerkelijk wonderen te verrichten. (De grondtekst gebruikt de woorden mageia en mageuô, afgeleid van magos, de aanduiding van de Perzische "magiërs". In Jer 39, 13 blijkt Nebukadnessar een belangrijk man in zijn hofhouding te hebben, genaamd Rab Mag: heer van de magie. De bijbel vertelt een paar staaltjes van kunst door deze magiërs: Jannes and Jambres, Farao's tovenaars, konden hun staven als slangen laten kronkelen. Magiërs uit het Oosten wisten uit de sterren te concluderen dat er een belangrijke Joodse koning geboren was. Simon nu was gespecialiseerd en praktiserend magiër.

Juist daarom is het veelzeggend dat hij, meester in toverkunsten en suggestie, erkent dat de wonderen door de apostelen van een hoger niveau zijn dan zijn kunsten. Hij wist namelijk, als tovenaar, waar hij het over had. Petrus bestraft hem nu juist, omdat Simon meende dat er inderdaad sprake was van 'gewone' magie of volksverlakkerij. Die houding, vertelt Petrus, zal de woede opwekken van de HEER wiens Geest hier werkt. Je mag aannemen dat Simon als trotse magiër zich niet zomaar laat brengen tot de smeekbede, of Petrus alsjeblieft God wil vragen hem te vergeven.

Met die grimmigheid valt het wel mee hoor. Eigenlijk wil ik alleen maar aanduiden, het verschil wat sommige gelovigen maken tussen uitingen van de Geest toen en nu. Als men wat er nu gebeurt, afdoet als zijnde suggestie.. nee laat ik het omdraaien, als men gelooft dat, wat er toen gebeurde, echt was, waarom zou men datgene wat er nu gebeurt, dan afdoen als zijnde suggestie?
Heb je daar een verklaring voor?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #374 Gepost op: augustus 01, 2003, 09:50:42 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 21:42:24 schreef skeptic:
[...]

Met die grimmigheid valt het wel mee hoor. Eigenlijk wil ik alleen maar aanduiden, het verschil wat sommige gelovigen maken tussen uitingen van de Geest toen en nu. Als men wat er nu gebeurt, afdoet als zijnde suggestie.. nee laat ik het omdraaien, als men gelooft dat, wat er toen gebeurde, echt was, waarom zou men datgene wat er nu gebeurt, dan afdoen als zijnde suggestie?

Mijn ervaring is dat juist díe mensen uit kerken waar geen wonderen en tekenen gebeuren, bijzonder argwanend staan tegenover de kerken waar men niet opkijkt van een rechtstreeks ingrijpen van God.
Het heeft volgens mij niet temaken met de aanwezigheid van de wonderen in de evangelische en pinkstergemeentes, maar met de AFwezigheid  in de traditionele kerkenVaak wordt gesuggereerd dat God vast en zeker alleen zijn lievelingetjes in de evangelische gemeentes zou hebben, maar niet heus.
De diepe waarheid zit volgens mij in het verdriet dat God juist geen tekenen en wonderen kán doen in de traditionele kerken, omdat men daar gewend is alles te beredeneren. En war dus boven hun petje gaat ( ja ja God is bovennatuurlijk) dat geloven ze voor het gemak maar niet. Tevens veroordelen ze vaak de mensen die wél dat kinderlijke geloof kunnen opbrengen en zouden ze het liefst egenhouden. Dat gebeurt ook als mensen uit hun eigen gemeente eens een genezingsdienst willen gaan bijwonenen. Ze moeten het vaak stiekum doen. Waar kwam ik dat ook weer in de bijbel tegen? Even zoeken:

Lukas 11:52  Wee u, wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #375 Gepost op: augustus 01, 2003, 10:15:58 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 21:42:24 schreef skeptic:
[...]

Ik ben het in hoofdlijn met Wilhelmina eens. Het probleem van veel westerse christenen (en, for that matter, kerken) is hun modernistische denktrant, die niet zozeer christelijk is als wel rationeel Verlichtingsdenken. Het is bijvoorbeeld opvallend hoeveel christenen huiverig zijn voor het gebruik van homeopathie. Als je vraagt waarom, zeggen ze: je weet maar nooit wat voor duivels daarachter kan zitten. Als je vervolgens vraagt waarom dat niet ook geldt voor aspirine of een antibioticum, blijkt dat het grote verschil is, dat de wereldse (!) wetenschap voor het een wel, voor het ander geen verklaring heeft.
Zo'n houding leidt tot argwaan ten aanzien van "onverklaarbare" fenomenen -- ze kunnen uit de duivel zijn, maar zijn dat lang niet altijd. Als ze de Heer groot maken, zijn ze niet uit de duivel, maar uit de Geest, leert de Bijbel. Easy!
En als het geen argwaan is, dan wel een ontkenning van het wonder. Zo kan het gebeuren dat er gebeden wordt om genezing en vervolgens heeft de dokter het gedaan en wordt God misschien nog net gedankt voor de goede dokter.
Wonderen gebeuren heus wel in zulke kerken. De vraag is of ze ook als zodanig erkend worden.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #376 Gepost op: augustus 01, 2003, 10:39:46 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 22:15:58 schreef Qohelet:
[...]

Ik ben het in hoofdlijn met Wilhelmina eens. Het probleem van veel westerse christenen (en, for that matter, kerken) is hun modernistische denktrant, die niet zozeer christelijk is als wel rationeel Verlichtingsdenken. Het is bijvoorbeeld opvallend hoeveel christenen huiverig zijn voor het gebruik van homeopathie. Als je vraagt waarom, zeggen ze: je weet maar nooit wat voor duivels daarachter kan zitten. Als je vervolgens vraagt waarom dat niet ook geldt voor aspirine of een antibioticum, blijkt dat het grote verschil is, dat de wereldse (!) wetenschap voor het een wel, voor het ander geen verklaring heeft.
Zo'n houding leidt tot argwaan ten aanzien van "onverklaarbare" fenomenen -- ze kunnen uit de duivel zijn, maar zijn dat lang niet altijd. Als ze de Heer groot maken, zijn ze niet uit de duivel, maar uit de Geest, leert de Bijbel. Easy!
En als het geen argwaan is, dan wel een ontkenning van het wonder. Zo kan het gebeuren dat er gebeden wordt om genezing en vervolgens heeft de dokter het gedaan en wordt God misschien nog net gedankt voor de goede dokter.
Wonderen gebeuren heus wel in zulke kerken. De vraag is of ze ook als zodanig erkend worden.
Dat is een stuk duidelijker

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #377 Gepost op: augustus 01, 2003, 11:24:19 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 22:15:58 schreef Qohelet:
[...]

Mooi gezegd Qohelet!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #378 Gepost op: augustus 01, 2003, 11:33:19 pm »
Netwerk had pas een uitzending over placebo-operaties:  er werd wel gesneden, maar niets hersteld. De patient kreeg na afloop te horen dat de operatie goed verlopen was en genas voorspoedig, al was hij niet echt geopereerd. 'n Modern voorbeeld van illusie :)
[Prediker 7:29]

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #379 Gepost op: augustus 02, 2003, 04:32:09 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 23:33:19 schreef Marloes:
Netwerk had pas een uitzending over placebo-operaties:  er werd wel gesneden, maar niets hersteld. De patient kreeg na afloop te horen dat de operatie goed verlopen was en genas voorspoedig, al was hij niet echt geopereerd. 'n Modern voorbeeld van illusie :)
Als de genezing voorspoedig verliep, was de genezing  dus geen illusie.

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #380 Gepost op: augustus 03, 2003, 11:49:03 am »

quote:

op 31 Jul 2003 23:15:32 schreef Qohelet:
[...]

Je vraagt hoe skeptisch ik ben als het gaat om magie, ik kan je zeggen dat ik daar niet in geloof. Wees eerlijk, geloof jij in sprekende ezels en dat stokken in slangen kunnen veranderen? Als je er in gelooft, kan de reden hiervoor toch alleen maar zijn dat het in de bijbel geschreven staat, als het in een ander boek vermeld staat zul jij dat afdoen als mythisch, toch?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #381 Gepost op: augustus 04, 2003, 07:44:36 pm »

quote:

op 03 Aug 2003 11:49:03 schreef skeptic:
[...]
Je vraagt hoe skeptisch ik ben als het gaat om magie, ik kan je zeggen dat ik daar niet in geloof. Wees eerlijk, geloof jij in sprekende ezels en dat stokken in slangen kunnen veranderen? Als je er in gelooft, kan de reden hiervoor toch alleen maar zijn dat het in de bijbel geschreven staat, als het in een ander boek vermeld staat zul jij dat afdoen als mythisch, toch?

Nee hoor. Jouw manier van redeneren is typisch modernistisch-materialistisch: wat je niet kunt verklaren is onmogelijk. Dat is mijns inziens een zeer beperkte denkwijze, die of getuigt van arrogantie of van een naief geloof in het westerse wereldbeeld en de inzichten van moderne wetenschap.

"Magie" zou je kunnen definiëren als het naar je hand zetten van de demonische wereld, d.w.z. van de niet-materiële machten en krachten die aanwezig zijn in de schepping. Deze krachten, of demonen, of geesten staan onder het gezag van God of zijn tegenstander en hebben invloed op de mens. Als je een dergelijke dimensie in de werkelijkheid ontkent, wordt je wereldbeeld heel leeg. Als je deze dimensie verafgoodt, of je er op onverstandige wijze aan overgeeft, verval je in spiritisme en occultisme. De drama's die daardoor veroorzaakt zijn, zijn wijd en zijd bekend; het is gevaarlijk om met "vuur" te spelen.

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #382 Gepost op: augustus 22, 2003, 04:37:49 pm »
Hey.. goed onderwerp:D

nou, iedereen geeft zijn mening zal ik mijnes ook maar geven.

Ik ben Hervormd (tenminste, dat zijn wij...) maar mijzelf trekt de evangelie gemeente me wel maar in ieder geval.

Waarom er in jouw kerk en in mijn kerk geen bidden in tongen is en dat soort dingen.

Dit is een lastig onderwerp maar het grootste probleem is denk ik, dat je het wel moet accepteren. Kijk, God kan niet in jouw werken met zijn HG als jij je niet helemaal opensteld. Ik denk dat veel mensen wel de HG met zich meedragen maar dat ie hun leven NIET heeft overgenomen. Ik zelf ben echt op zoekn naar de HG maar ik voel dat er nog plekken zijn waar de HG nog niet is gekomen. Dit zijn bijvoorbeeld zonde en dat soort dingen.

Ik denk dat als je in tongen wilt bidden dat  de HG je overgenomen moet hebben. Iedereen denk dat de HG je zomaar overneemt, maar ik denk het niet. Ik denk dat er iets moet gebeuren. Ik zal uitleggen waaorm niet, met een paar bijbelteksten:

Handelingen 2: 3 - 4
En van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk vanhen. en zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

Handelingen 8: 16
(Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam an den Heere Jezus.) Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen den Heiligen Geest.

Handelingen 9: 17
En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem legggend, zeide hij: Saul, broerder! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg, den gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met de Heiligen Geest vervuld zoudt worden.

Handelingen 19: 6
En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profiteerden.

Handelingen 10: 44
Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.

In het eerste stukje (de discipelen ontvangen de HG) kun je lezen dat de Heilige Geest binnenkwam. Het was ongeloofelijk maar je kan je afvragen waarom. Dit is omdat Jezus dat beloofd heeft. Hij heeft ergens in de bijbel gezegd (weet niet waarzo maar toch) dat zij de HG zouden ontvangen. Hier komt dus de belofte van Jezus aan te pas.

In de 3 stukjes erna kun je lezen dat bij wie de handen werden opgelegd, dat de HG hun OVERNAM en dat zij opeens konden spreken in andere talen.

In het laatste stukje was Petrus een preek aan het houden, en terwijl hij sprak viel de Heilige Geest op hen allen.

Maar wat ik hier op vind vallen is dat alle 3 de "vormen" ontstaan als ze in de buurt van iemand zijn die al de Heilige Geest heeft ontvangen.

Dit is een lap tekst volgens mij en een beetje krom geschreven maar ok, ik heb mijn best gedaan. Maar nu nog een puntje, als het in de bijbel staat, waarom sluiten veel mensen zich ervoor de ogen?

Ik denk dat het ANGST is.
Angst dat het verkeerde machten zijn, angst dat ze zichzelf en hun verstand verliezen, angst dat iedereen erachterkomt dat ze christelijk zijn, angst.... noem maar op. Ik denk dat veel kerken zich meer moeten openstellen voor dit soort dingen. Maar ok, dus bidden in tongen mag dus volgens de bijbel. Maar is dat alles? Als je dit kunt ben je de perfecte Christen. Nope, sorry, ik moet je terleurstellen.

Als je de Heilige Geest hebt ontvangen is dit een stap in de goede richting. Je moet met de HG verder leven, en je moet "geestelijk groeien". Ik kan dit niet goed omschrijven. Maar er is een boekje (Wim Ouweneel - Geestelijk Groei) en daarin staat het uitgelegd. Af en toe moeilijk begrijpelijke taal maar ach ja, hij doet ook izjn best :P:P

maar dit was het wel, succesmet lezen

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #383 Gepost op: augustus 23, 2003, 01:17:42 am »
Klopt. Ik zie het ook als angst voor het onbekende en ongewone.... En dan hebben we ook nog eens het nadeel dat we nogal nuchter zijn hier in Nederland... dat maakt het extra moeilijk om je voor bijzondere gaven open te stellen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #384 Gepost op: augustus 23, 2003, 10:08:49 am »

quote:

op 23 Aug 2003 01:17:42 schreef Marnix:
Klopt. Ik zie het ook als angst voor het onbekende en ongewone.... En dan hebben we ook nog eens het nadeel dat we nogal nuchter zijn hier in Nederland... dat maakt het extra moeilijk om je voor bijzondere gaven open te stellen.

2 Kor 5,13
  Want hetzij wij in geestvervoering kwamen, het was in dienst van God, hetzij wij nuchter van zin zijn, het is ter wille van u.  

1 Tess 5,8
  maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid;  

2 Tim 4,5
  Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.  

1 Petr 1,13
  Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus.  

1 Petr 4,7
  Het einde aller dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter, opdat gij kunt bidden.  

1 Petr 5,8
  Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #385 Gepost op: augustus 23, 2003, 12:07:18 pm »

quote:

op 23 Aug 2003 10:08:49 schreef Peter:
[...]

2 Kor 5,13
  Want hetzij wij in geestvervoering kwamen, het was in dienst van God, hetzij wij nuchter van zin zijn, het is ter wille van u.  

1 Tess 5,8
  maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid;  

2 Tim 4,5
  Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.  

1 Petr 1,13
  Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus.  

1 Petr 4,7
  Het einde aller dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter, opdat gij kunt bidden.  

1 Petr 5,8
  Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.  

1. Ik geloof dat wij hier niet 'zomaar' meer met bijbelteksten zouden smijten.
2. Ik heb ooit eens een preek gehoord waarin de dominee zei dat de nuchterheid waar de bijbel over spreekt niet een-op-een overgezet kan worden naar 'onze' 'Hollandse' nuchterheid.

wijnandmet

• Bekijk profiel
« Reactie #386 Gepost op: augustus 24, 2003, 08:52:10 am »

quote:

op 23 Aug 2003 12:07:18 schreef Mezzamorpheus:
[...]

1. Ik geloof dat wij hier niet 'zomaar' meer met bijbelteksten zouden smijten.
2. Ik heb ooit eens een preek gehoord waarin de dominee zei dat de nuchterheid waar de bijbel over spreekt niet een-op-een overgezet kan worden naar 'onze' 'Hollandse' nuchterheid.

waarom niet? Je moet de bijbel letterlijk nemen en de bijbel is voor alle tijden en alle plaatsen. Dus dan kun je gemakkelijk deze teksten vergelijken met nuchterheid van nederland. Lijkt mij tenminste.

En bijbelteksten kunnen heel handig zijn om iets uit te leggen of om er kracht achter te zetten. Dan kan iedereen zien dat jij het niet uit je kopje haalt, of dat je het verzint.

greetz,
wijnand

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #387 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:08:34 pm »

quote:

Hey.. goed onderwerp:D

nou, iedereen geeft zijn mening zal ik mijnes ook maar geven.

Ik ben Hervormd (tenminste, dat zijn wij...) maar mijzelf trekt de evangelie gemeente me wel maar in ieder geval.

Waarom er in jouw kerk en in mijn kerk geen bidden in tongen is en dat soort dingen.

Dit is een lastig onderwerp maar het grootste probleem is denk ik, dat je het wel moet accepteren. Kijk, God kan niet in jouw werken met zijn HG als jij je niet helemaal opensteld. Ik denk dat veel mensen wel de HG met zich meedragen maar dat ie hun leven NIET heeft overgenomen. Ik zelf ben echt op zoekn naar de HG maar ik voel dat er nog plekken zijn waar de HG nog niet is gekomen. Dit zijn bijvoorbeeld zonde en dat soort dingen.

Ik denk dat als je in tongen wilt bidden dat de HG je overgenomen moet hebben. Iedereen denk dat de HG je zomaar overneemt, maar ik denk het niet. Ik denk dat er iets moet gebeuren. Ik zal uitleggen waaorm niet, met een paar bijbelteksten:

Handelingen 2: 3 - 4
En van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk vanhen. en zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

Handelingen 8: 16
(Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam an den Heere Jezus.) Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen den Heiligen Geest.

Handelingen 9: 17
En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem legggend, zeide hij: Saul, broerder! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg, den gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met de Heiligen Geest vervuld zoudt worden.

Handelingen 19: 6
En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profiteerden.

Handelingen 10: 44
Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.

In het eerste stukje (de discipelen ontvangen de HG) kun je lezen dat de Heilige Geest binnenkwam. Het was ongeloofelijk maar je kan je afvragen waarom. Dit is omdat Jezus dat beloofd heeft. Hij heeft ergens in de bijbel gezegd (weet niet waarzo maar toch) dat zij de HG zouden ontvangen. Hier komt dus de belofte van Jezus aan te pas.

In de 3 stukjes erna kun je lezen dat bij wie de handen werden opgelegd, dat de HG hun OVERNAM en dat zij opeens konden spreken in andere talen.

In het laatste stukje was Petrus een preek aan het houden, en terwijl hij sprak viel de Heilige Geest op hen allen.

Maar wat ik hier op vind vallen is dat alle 3 de "vormen" ontstaan als ze in de buurt van iemand zijn die al de Heilige Geest heeft ontvangen.

Dit is een lap tekst volgens mij en een beetje krom geschreven maar ok, ik heb mijn best gedaan. Maar nu nog een puntje, als het in de bijbel staat, waarom sluiten veel mensen zich ervoor de ogen?

Ik denk dat het ANGST is.
Angst dat het verkeerde machten zijn, angst dat ze zichzelf en hun verstand verliezen, angst dat iedereen erachterkomt dat ze christelijk zijn, angst.... noem maar op. Ik denk dat veel kerken zich meer moeten openstellen voor dit soort dingen. Maar ok, dus bidden in tongen mag dus volgens de bijbel. Maar is dat alles? Als je dit kunt ben je de perfecte Christen. Nope, sorry, ik moet je terleurstellen.

Als je de Heilige Geest hebt ontvangen is dit een stap in de goede richting. Je moet met de HG verder leven, en je moet "geestelijk groeien". Ik kan dit niet goed omschrijven. Maar er is een boekje (Wim Ouweneel - Geestelijk Groei) en daarin staat het uitgelegd. Af en toe moeilijk begrijpelijke taal maar ach ja, hij doet ook izjn best  :P

maar dit was het wel, succesmet lezen

Je hebt helemaal gelijk zelf heb ik ook nog nooit in tongen gepraat ofzo, maar ja ik sta er toch voor open, maar ik kan niet zeggen dat de HG niet bij me aan het werk is want Hij veranderd me wel kijk naar de vruchten van de Geest, natuurlijk wel wat anders als gaven, denk zelf wel dat vruchten belangrijker zijn, liefde is er een van en zonder de liefde is er niets, vandaar dat ik geloof dat het niet het belangrijkste is maar dat je er wel naar moet streven.

Gods zegen Harro

wijnandmet

• Bekijk profiel
« Reactie #388 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:13:12 pm »
Good awnser.. ben het met je eens.. ik voel ook dat de HG aan het werk is, maar ik streef echt naar het ontvangen van de HG. Ik denk dat ht belangrijk is dat meer mensen naar dat doel streven, en dan samen. En voor mensen die denken dat zulke dingen niet meer bestaan. waarom dit dan:

1. God zegt: Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het eind
2. God zegt: Ik ben de God van alle tijden en alle plaatsen.

greetz,
wijnand

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #389 Gepost op: augustus 25, 2003, 07:16:15 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 18:13:12 schreef wijnandmet:
Good awnser.. ben het met je eens.. ik voel ook dat de HG aan het werk is, maar ik streef echt naar het ontvangen van de HG. Ik denk dat ht belangrijk is dat meer mensen naar dat doel streven, en dan samen. En voor mensen die denken dat zulke dingen niet meer bestaan. waarom dit dan:

1. God zegt: Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het eind
2. God zegt: Ik ben de God van alle tijden en alle plaatsen.

greetz,
wijnand

Een goed streven wijnandmet ! Maar de bijbel geeft het antwoord al :

Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit den hemel den heiligen Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden. ? Lucas 11 : 13

Dus eenvoudigweg er om bidden en in geloof aannemen, ook al voel je niets op dat moment
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

wijnandmet

• Bekijk profiel
« Reactie #390 Gepost op: augustus 26, 2003, 07:46:03 am »

quote:

op 04 Aug 2003 19:44:36 schreef Qohelet:
[...]

Nee hoor. Jouw manier van redeneren is typisch modernistisch-materialistisch: wat je niet kunt verklaren is onmogelijk. Dat is mijns inziens een zeer beperkte denkwijze, die of getuigt van arrogantie of van een naief geloof in het westerse wereldbeeld en de inzichten van moderne wetenschap.

"Magie" zou je kunnen definiëren als het naar je hand zetten van de demonische wereld, d.w.z. van de niet-materiële machten en krachten die aanwezig zijn in de schepping. Deze krachten, of demonen, of geesten staan onder het gezag van God of zijn tegenstander en hebben invloed op de mens. Als je een dergelijke dimensie in de werkelijkheid ontkent, wordt je wereldbeeld heel leeg. Als je deze dimensie verafgoodt, of je er op onverstandige wijze aan overgeeft, verval je in spiritisme en occultisme. De drama's die daardoor veroorzaakt zijn, zijn wijd en zijd bekend; het is gevaarlijk om met "vuur" te spelen.

Over magie denk ik het volgende.

Het bestaat, maar magie zelf is alleen slecht. Er zijn ook Goede Krachten, maar dat is geen magie (tovernarij)... Het is weer bijbels, want als er een diaken (timoteus dacht ik) in een stadje komt, is daar ook een tovenaar. Maar door de Kracht van God is het bolwerk van Satan gevallen. Je kunt zien dat zij macht sterker is dan alles.

Trouwens. Om ON-topic te blivje. Kijk ff op mijn site onder bidden/bidden in tongen

www.jezus-liefde.tk

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
« Reactie #391 Gepost op: december 11, 2003, 10:53:45 am »
De gaven van de Geest kunnen we vinden in:

God schenkt aan ALLE leden van Zijn kerk-van-alle-eeuwen Geestelijke Gaven die elk lid dient te gebruiken in een liefdevolle dienst voor het algemeen welzijn van de kerk en de mensheid. De gaven worden alleen gegeven door de Heilige Geest. Zij zijn feitelijk datgene wat Jezus voordeed in Zijn dienstwerk, geheel volgens de geboden van Zijn Rijk (de 10 geboden voor de mens). Als de mensen als rentmeesters deze Geestelijke gaven van Gods veelkleurige genade gebruiken, woi\rdt de gelovige gemeenschap beschermt tegen de invloed van de vernietigende invloed van valse leer! Zij groeit immers dan in een groei die van God is en wordt onderbouwd in geloof en liefde die van de Hemel is en niet van deze wereld (Satan).

De Gaven verheerlijke alleen Christus en diens dienstwerk voor de mens, dus de 10 geboden moeten ook centraal staan in ons leven (éénheid in Geest met Jezus en de hemelse gewesten waar God regeert) 1 Kor. 12:9-11
De Heilige Geest geeft hoop, geloof en liefde aan ALLE Christenen, maar vinden hun volledigheid in het volk dat in Openbaringen 12:17 wordt aangegeven. Zij kunnen  het voorbeeld zijn voor deze wereld (Openbaring 12:17 en 1 Kor. 13).

De Gaven moeten groei in de Gerechtigheid van Jezus bewerkstelliggen in de éénheid van het Lichaam van Jezus (Ef.  4:8, 11-16)

De Heilige Geest voorziet in ALL Gaven die nodig zijn voor het werk van de kerk en geen gave is onbelangrijk (1 Kor. 12:20-25 en Handelingen 6:1-7)

We zijn VERANTWOORDELIJK voor de gaven die God ons geeft en moeten die -dan ook- afleggen, daarom moeten we aanleren ze verstandig te gebruiken in relatie tot het voorbeeld van Jezus (Mattheus 25:13-30)

Wat is nu het doel van de Heilige Geest en wat moeten wij nastreven om dat doel te bereiken:

God beloofd ons de gaven van de Geest te geven, om dat ik zelf wil te ontdekken wat Zijn wil is, en die wil zal nastreven om Zijn Lichaam hier op aarde op te bouwen en te versterken.

Dus alle middelen en nodige inzichten komen van de Hemel tot ons en kunnen dus NOOIT in deze wereld worden gevonden; niet door mensen, niet door dogma's noch door individuen die zich hebben opgeworpen, zoals onze voorvaderen. Mozes, Abraham, Luther, Calvijn, de Joden in Israël. Een ieder die dus een werelds mens of organisatie als fundament toepast voor zijn geloof of achtergrond; eindigt dus niet bij Christus, maar bij de persoon of dienstwerk, waarvoor zij zelf staan. (Baptisten, Pinkestergemeente, Gereformeerden, Lutheranen, Rooms Katholieken, Mennonieten, Millirieten, ) Als ons Rijk niet van deze wereld is, dan moeten we ons gedragen als bijwoners en elke relatie die niet op Jezus wijst, vermijden. Alleen de Heilige Geest is in staat om ons die weg te wijzen.

Zo kunnen we dus onafhankelijk boodschappers zijn voor deze wereld en in deze wereld, maar niet VAN deze wereld. (1 Timoteus 2:1-3)
« Laatst bewerkt op: december 19, 2003, 10:58:09 pm door Baldur »

attie

• Bekijk profiel
« Reactie #392 Gepost op: december 21, 2003, 04:41:49 pm »
Een tijd geleden zag ik in dit forum (of een soortgelijk) dat er in de na-apostolische tijd geen tekenen en wonderen meer zouden zijn gebeurd. Toevallig vond ik een overzicht hiervan tot Constantijn, wat ik heb opgenomen in een studie over de genadegaven. Daaruit blijkt dat het helemaal geen zeldzaam iets is geweest, integendeel. Als iemand dit overzicht wil hebben, even een verzoek aan ch.valkenburg@hccnet.nl
Esek

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #393 Gepost op: januari 07, 2004, 05:37:26 pm »

quote:

Preek over HC Zondag 20
Ds Roosenbrand

Lieve broers en zussen
Spreken in tongen, profeteren, zieken genezen door handoplegging, dat gebeurt tegenwoordig toch niet meer? Hoe zou u het vinden als het wel ging gebeuren?
Of gebeurt het ook, alleen niet in de Oosterkerk, maar wel in andere kerken, in evangelische gemeentes? En hier en daar in sommige reformatorische kerken…
Wat moet je je daar eigenlijk bij voorstellen? Daar gaat de preek vanmorgen over. Ik was eigenlijk van plan om over drie gaven van de Geest iets te zeggen, maar ik laat er één vallen, die van de genezing. Anders wordt de preek te lang en bovendien hebben we daar misschien nog het meest een beeld en voorstelling van hoe dat toeging in de tijd van de apostelen. Maar tongentaal, en gerichte profetieën, ja, wat is dat eigenlijk?
Ik heb in het kerkblad al geschreven, dat ik het vanmorgen niet ga hebben over de vraag of we vandaag die gaven ook mogen of zelfs zouden moeten verwachten.

(...)

Het houdt me erg bezig dat Paulus zegt: streef naar de gaven van de Geest. Dus niet passief afwachten, 'ik zal het vanzelf wel merken, of niet', nee, nee, streef ernaar. Zet je zelf er voor open, verlang ernaar, ontwikkel een ontvankelijkheid.
Voor de volledige preek, zie: Gods Geest werkt, linkerkolom: Artikelen; "Tongen en profetieën".

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #394 Gepost op: januari 07, 2004, 06:06:44 pm »
Kan hier geen deel II van gemaakt worden? (met als eerste jouw bericht net?)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #395 Gepost op: januari 07, 2004, 06:08:10 pm »
Jawel.

Deze discussie wordt voortgezet in Gaven van de Geest 2.