Auteur Topic: In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest  (gelezen 30090 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest
« Reactie #250 Gepost op: mei 13, 2003, 01:42:52 pm »

quote:

op 13 May 2003 08:33:59 schreef Garfield:
[...]

(Wilhelmina, please, blijf rustig ;) )
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.................. 8)7

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: mei 18, 2003, 03:43:06 pm »
Een duidelijke uitleg over het verschil tussen vruchten en gaven vond ik op de volgende site :
http://www.herstelteam.nl...ht%20van%20de%20Geest.pdf
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2003, 07:30:19 pm door Mientje »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

123

• g
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: mei 23, 2003, 12:32:34 am »
Is dat zo??
h

123

• g
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: mei 23, 2003, 12:33:34 am »
Of toch niet...
 :zhttp://
h

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: mei 23, 2003, 12:09:32 pm »

quote:

op 23 May 2003 00:33:34 schreef 123:
Of toch niet...
 :zhttp://
Dank je, werkt niet .

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: mei 23, 2003, 04:32:47 pm »
Werkt wel, je moet alleen de spatie verwijderen voor de h van http:// .
[Prediker 7:29]

Paul Mauer

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: mei 23, 2003, 05:17:58 pm »
Na bijna alle tien de pagina's gelezen te hebben - wel erg vermoeiend soms- vroeg ik me het volgende af. Toen Jezus heen ging, beloofde Hij ons de Trooster, de Heilige Geest.
We kunnen lekker discusieren over de gaven, maar hoe zit het met vertroosting. Ben jij wel eens getroost door de Heilige Geest? (misschien moet dit wel een nieuwe topic zijn??)
Uit de benauwdheid heb ik tot de Here geroepen, de here heeft mij geantwoord en mij in de ruimte gesteld. Psalm 118:5

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: mei 23, 2003, 07:28:23 pm »

quote:

op 23 May 2003 17:17:58 schreef Paul Mauer:
Na bijna alle tien de pagina's gelezen te hebben - wel erg vermoeiend soms- vroeg ik me het volgende af. Toen Jezus heen ging, beloofde Hij ons de Trooster, de Heilige Geest.
We kunnen lekker discusieren over de gaven, maar hoe zit het met vertroosting. Ben jij wel eens getroost door de Heilige Geest? (misschien moet dit wel een nieuwe topic zijn??)

Jazeker !
Toen mijn man overleed na veel gebed voor genezing had ik de angst dat ik boos op God zou zijn. Het tegendeel was waar, er was zo.n vreugde in mijn hart, wat opdat moment eigenlijk niet zo op z.n plaats was, zelfs dat ik liep te zingen in huis.
Ik heb nog nooit als toen zo de aanwezigheid van de H.Geest gevoeld.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: mei 23, 2003, 07:31:42 pm »

quote:

op 23 May 2003 16:32:47 schreef Marloes:
Werkt wel, je moet alleen de spatie verwijderen voor de h van http:// .
Dank je, suf hé.

Otje

• "God's woord is levend en krac
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: juni 11, 2003, 01:27:28 pm »
Hoi allemaal,

Het begon allemaal met mijn oudste zus, Ze was ernstig ziek en werd onderzocht in Amsterdam. Ze had een heleboel verschillende ziekten, waaronder ME, en kon volgens de artsen geen kinderen meer krijgen. Het was ook onmogelijk voor haar geworden om voor haar twee kinderen te zorgen. Op een dag hoorde ze van de diensten van Jan Zijlstra. Ze is er heen gegaan en hij heeft voor haar gebeden. God raakte haar aan en genas haar van alles wat ze had. Vol blijdschap keerde ze terug naar huis, ze was beter. Ze kreeg het verlangen om meer van God te weten te komen en begon Hem steeds vaker te zoeken in haar leven. Ze wou graag een levende relatie met Hem die haar zo lief had en te kennen had gegeven hoe machtig Hij was. Hij die tegen haar gezegd had dat ze Zijn dochter was en voor haar zou zorgen. Op een nacht zei Hij tot haar dat ze een kindje zou krijgen. Een jongen en ze moest hem Samuël noemen. De ochtend daarna was ze er nog ondersteboven van. Kon het wel. Had God dan ook haar baarmoeder genezen. Haar man kwam beneden en zei dat hij had gedroomd dat ze een kindje zouden krijgen, een jongetje dat ze Samuël moesten noemen. Vol verbazing luisterde ze naar zijn droom. Toen kwam hun jongste dochter (4) beneden. Ze had gedroomd dat mamma een kindje zou krijgen, een jongen dat Samuël zou gaan heten. Ze werd zwanger. Vervolgens kreeg ze zwangerschapsvergiftiging en werden we door God geroepen om als gezin voor haar te bidden. De vergiftiging stagneerde en verdween. Daarna wisten de artsen het zeker. Op de echo hadden ze gezien dat het een meisje was. Vol vertrouwen bleven we bidden. Nu, negen maanden later, is Samuël geboren. Een kerngezonde jongen.
Verder is de deur van de GKV, waar het gezin lid was, voor hun gesloten. Niemand wou het verhaal geloven en verklaarden hun voor gek omdat ze hadden ontdekt dat genezen, profeteren, in tongen spreken etc. (ofwel de gaven van de Geest) alles te maken had met dopen.

Mijn moeder is ernstig ziek. Ze heeft botkanker.
Bij ons in de kerk werd daar verschillend op gereageerd. De predikanten wilden eigenlijk niet voor haar bidden totdat bepaalde onderzoeken waren afgerond.
Pas daarna werd er één keer voorbede gedaan voor haar en werd er aan God gevraagd of de medicijnen die ze kreeg tot zegen mochten zijn en haar leed zouden verzachten. Mijn moeder krijgt hormonen toegediend voor extra bot aanmaak. Gesprekken met de predikanten wezen uit dat ze eigenlijk niet geloofden dat God nog wonderen deed in deze tijd. De voorbede in de dienst sprak dan ook veel ongeloof uit. Ze is eveneens naar Jan Zijlstra geweest. Hij heeft voor haar gebeden. We geloven dat God haar over een langere periode gaat genezen. Op vaste tijden bidden we voor haar. Het gaat uitstekend met haar en ze boekt vooruitgang. We groeien als gezin in ons geloof en God heeft zo'n grote plaats in ons leven gekregen dat we het af en toe niet geloven kunnen dat God zo kan werken. Dat Gods woord levend en krachtig is, is voor ons heel duidelijk geworden. God heeft laten weten dat Hij met een ieder van ons een levende relatie wil. Hij heeft laten zien dat wanneer je Hem zoekt, Hij antwoord zal geven.

Ik kan nog een lange tijd vertellen over dingen die God in ons leven heeft geplaatst.
De liefde die Hij geeft kan ik alleen maar voelen, niet beschrijven, dat is niet te doen voor mij. Er gaan wel dagen voorbij dat ik dag en nacht met Hem bezig ben. Hij leert mij Zijn woord verstaan, zelfs bij nacht.

Of ik verdrietig ben vanwege al het leed? Soms, maar meestal niet.
Waarom? Omdat ik weet dat God er bij is en alles ziet. Hij regeert en doet dat vanuit Zijn liefde. Hij houdt van mij en ik mag Zijn zoon heten. Dat houdt me op de been en troost me enorm, het geeft me vertrouwen en versterkt mijn geloof.
Door Zijn Geest kan ik "Amen" zeggen.
Gij maakt mij het pad des levens bekend;
overvloed van vreugde is bij uw aangezicht,
liefelijkheid is in uw rechterhand, voor eeuwig.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: juni 11, 2003, 05:00:54 pm »
Prijs de Heer, Otje, we hebben een liefhebbende Vader.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: juni 12, 2003, 11:34:09 am »

quote:

op 11 Jun 2003 13:27:28 schreef Otje:
Verder is de deur van de GKV, waar het gezin lid was, voor hun gesloten. Niemand wou het verhaal geloven en verklaarden hun voor gek omdat ze hadden ontdekt dat genezen, profeteren, in tongen spreken etc. (ofwel de gaven van de Geest) alles te maken had met dopen.

Hoe had het dan te maken met dopen? Dat kan ik uit je stuk niet afleiden..

Fantastisch wat je zus heeft meegemaakt, trouwens. God werkt vandaag de dag nog zo concreet, dat zien we gewoon gebeuren, jammer dat er door de kerk zo gereageerd wordt op een wonder van God.

Helaas is er binnen de GKV geen enkele genezingsdienst te vinden (zoals ik al eerder in dit topic zei, iets wat ik echt mis), terwijl Jezus' striemen ons genezing geworden zijn!
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: juni 12, 2003, 12:25:25 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 11:34:09 schreef Tave:
[...]

Fantastisch wat je zus heeft meegemaakt, trouwens. God werkt vandaag de dag nog zo concreet, dat zien we gewoon gebeuren, jammer dat er door de kerk zo gereageerd wordt op een wonder van God.

Helaas is er binnen de GKV geen enkele genezingsdienst te vinden (zoals ik al eerder in dit topic zei, iets wat ik echt mis), terwijl Jezus' striemen ons genezing geworden zijn!
Speciale genezingsdiensten zijn dan ook niet bijbels, volgens mij moet dit gewoon een onderdeel van de eredienst zijn. Mensen genezen spontaan, oftewel door de prediking of tijdens lofprijs of bij persoonlijk gebed.

Otje

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: juni 12, 2003, 12:52:59 pm »

quote:

Dopen op zich is een ander discussie, maar volgens mij heeft het te maken met de manier van dopen. In de GKV wordt er gedoopt door onderdompeling en komen de gaven van de Geest niet in deze vormen naar voren (ik heb nog nooit gehoord dat er in de GKV in tongen werd gesproken). In de gemeenten waar gedoopt wordt door onderdompeling komen de gaven van de Geest wel naar voren.

Otje

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: juni 12, 2003, 12:57:20 pm »

quote:

In de GKV wordt er gedoopt door onderdompeling

Mijn handen en gedachten gaan af en toe te snel voor het toetsenbord.  :)

In de GKV wordt namelijk niet gedoopt door onderdompeling.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: juni 12, 2003, 01:02:26 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 12:57:20 schreef Otje:
[...]

Mijn handen en gedachten gaan af en toe te snel voor het toetsenbord.  :)

In de GKV wordt namelijk niet gedoopt door onderdompeling.
Otje je had je bericht kunnen wijzigen door op "edit " te klikken.

Otje

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: juni 12, 2003, 01:03:42 pm »
Persoonlijk vind ik dat je mensen die gedoopt zijn door onderdompeling makkelijk kunt herkennen.

Enne... "gedoopt" worden met de Heilige Geest is in de GKV al helemaal niet gebruikelijk. Ik denk dat we daarmee de Geest nogal links laten liggen.

Otje

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: juni 12, 2003, 01:09:15 pm »
Bedankt voor de tip, Mientje.

Of een genezingsdienst niet bijbels is weet ik niet, maar ik weet wel dat de diensten van Jan Zijlstra veel lijken op een gewone eredienst. Ik vind het qua opzet lijken op een dienst van de GKV. :)

Zolang God Zijn kracht schenkt zal het toch goed zijn, denk je niet?

Ik denk dat de fout zit in het feit dat het "genezingsdienst" genoemd word.
Veel mensen scharen het ook onder het woord "gebedsgenezing", waardoor het in het rijtje van Jomanda komt te staan.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: juni 12, 2003, 01:31:10 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 12:25:25 schreef Mientje:
[...]

Speciale genezingsdiensten zijn dan ook niet bijbels, volgens mij moet dit gewoon een onderdeel van de eredienst zijn. Mensen genezen spontaan, oftewel door de prediking of tijdens lofprijs of bij persoonlijk gebed.
Dat bedoelde ik ook niet. Maar in ieder geval ruimte voor genezing. Trouwens hoezo zijn genezingsdiensten niet bijbels? Grote mensenmassa's kwamen op Jezus af, vaak alleen voor de tekenen en wonderen die Hij deed.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: juni 12, 2003, 02:50:07 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 13:09:15 schreef Otje:
Bedankt voor de tip, Mientje.

Of een genezingsdienst niet bijbels is weet ik niet, maar ik weet wel dat de diensten van Jan Zijlstra veel lijken op een gewone eredienst. Ik vind het qua opzet lijken op een dienst van de GKV. :)

Zolang God Zijn kracht schenkt zal het toch goed zijn, denk je niet?

Ik denk dat de fout zit in het feit dat het "genezingsdienst" genoemd word.
Veel mensen scharen het ook onder het woord "gebedsgenezing", waardoor het in het rijtje van Jomanda komt te staan.
Het gevaar is alleen dat de mensen Jan Zijlstra gaan zien als de genezer en niet God. Hoe vaak hoor je niet onder christenen als ze ziek zijn : Waarom ga je niet eens naar Jan Zijlstra ? Terwijl in elke dienst waar de H.Geest aanwezig is wonderen en tekenen kunnen voorkomen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: juni 12, 2003, 03:17:17 pm »

quote:

op 12 Jun 2003 12:52:59 schreef Otje:
[...]
Dopen op zich is een ander discussie, maar volgens mij heeft het te maken met de manier van dopen. In de GKV wordt er gedoopt door onderdompeling en komen de gaven van de Geest niet in deze vormen naar voren (ik heb nog nooit gehoord dat er in de GKV in tongen werd gesproken). In de gemeenten waar gedoopt wordt door onderdompeling komen de gaven van de Geest wel naar voren.

Dit is dus ook een hiaat binnen de GKV, die toch graag bekend wil staan als bijbelvast en het 'hele Schrift'-principe.
Maar laat ik je blij maken Otje: ik heb laatst met een mede-GKV'er gesproken die me vertelde in tongen te spreken...! PTL! :D
Of bedoel je met 'in de GKV', in de kerkdiensten? Dit lijkt me niet geheel de bedoeling als je leest hoe Paulus erover schrijft. Volgens mij komt het trouwens nog wel vaker voor dan we vaak denken dat mensen in tongen spreken...

Otje

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: juni 16, 2003, 12:33:19 pm »

quote:

Het gevaar is alleen dat de mensen Jan Zijlstra gaan zien als de genezer en niet God. Hoe vaak hoor je niet onder christenen als ze ziek zijn : Waarom ga je niet eens naar Jan Zijlstra ? Terwijl in elke dienst waar de H.Geest aanwezig is wonderen en tekenen kunnen voorkomen.

Daar heb je gelijk in Mientje. Maar dat komt misschien ook door het feit dat Jan Zijlstra bij heel veel mensen bekend is. Destijds had je dat ook bij C. Kuhlman (schrijf ik dat goed?). Gelukkig weten jij en ik dat er veel meer mensen zijn die gezegend zijn met de gave van genezing.

Otje

Otje

• Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: juni 16, 2003, 12:43:58 pm »

quote:

of bedoel je met 'in de GKV', in de kerkdiensten? Dit lijkt me niet geheel de bedoeling als je leest hoe Paulus erover schrijft.

Ik denk dat je dan toch maar eens het onderstaande moet lezen, Mezza.

1 Korintiërs 14:5
Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

en vs. 13-19
Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand. Want anders, indien gij een zegen uitspreekt met uw geest, hoe zal iemand, die als toehoorder aanwezig is, op uw dankzegging zijn amen spreken? Hij weet immers niet, wat gij zegt. Want gij dankt wel goed, doch de ander wordt er niet door gesticht. Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.

Er staat hier toch duidlijk dat het wel mag in de kerkdienst, maar alleen als je het uit kunt leggen. De voorkeur gaat erchter uit naar profetiën en openbaringen omdat deze meer tot stichting zijn van de gemeente. Verder maakte je me wel blij hoor. Verder staan er in Hfdst. 14 nog meer regelementen.

Doc

• Exodus 20: 12 - Da's mooi want
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: juni 17, 2003, 03:29:27 pm »
Na het hele topic gelezen te hebben...(pfff m'n ogen willen ineens heel erg graag slapen ;) )...wilde ik graag even toevoegen dat ik zelf niet ben opgevoed in de GKV, maar kom uit de Evangelische kring, ik ben niet gedoopt toen ik kind was, maar ik heb ervoor gekozen toen ik 17 was.

De HG is een persoon die mij altijd helpt als ik het nodig heb, of als God het nodig heeft, want vergeet niet het is een relatie die je met God hebt, jij vraagt dingen van Hem maar Hij ook van jou. Ik krijg het gevoel voor iets of iemand te bidden, en ik vraag God ook zaken.

Maar ik vind het echt super jammer dat sommige mensen zo gesloten zijn voor de gaven die voor hen zijn wegelegd. Het is echt ontzettend super als je de HG in je hart hebt en er helemaal vol van bent. Want waar de HG zit kan geen andere geest komen. Waar de HG zit is geen zonde. Als Christen ben je makkelijk vatbaar voor zonde hoe klein ook, maar op het moment de je jezelf helemaal overgeeft en de HG je vult is er geen zonde meer in je, want waar God is moet elke andere macht wijken.

Ik ben zelf niet altijd helemaal vol van de HG, dan zou ik volmaakt zijn, maar ik streef er wel naar om zo vaak mogelijk in Gods nabijheid te zijn. Ik heb de HG daar ben ik zeker van omdat ik gedoopt ben in de HG, dat is een eenmalige gebeurtenis, maar dan ben ik nog niet vol van de Geest, dan profeteer ik niet dan openbaren de gaven zich nog niet door mij heen. Dat gebeurd pas als ik vervuld wordt, dit moet telkens weer opnieuw gebeuren, want anders loop ik leeg, want als je vervult bent ga je ook uitdelen...(Stromen van levend water zullen uit uw binnenste stromen), tsja dan loop je dus leeg, daarom is het ook goed om telkens weer opnieuw vervuld te worden met de HG.

Vervolgens zullen de gaven zich door je openbaren, ik had eens een keer dat ik aan iemand moest denken en ineens een beeld zag, toen dacht ik dat zal wel niet van God zijn. Maar het bleef terug komen, dus ik vroeg uiteindelijk om een teken, heel simpel, maar ik had zoiets: als Gideon het mocht vragen dan mag ik het ook! Dus ik vroeg: "Heer als dit van U is, mag mijn rechtvoet dan slapen?", en nog geen amen gezegd en daar ging m'n voet! Maar toen dacht ik, dat kan toeval zijn want ik zit ook in zo'n rare houding, dus ik vroeg hetzelfde voor de linkerkant, en ja hoor daar ging m'n linker. Toen ben ik naar die persoon toegegaan, met alle moed die ik kon verzamelen, en heb het gezegd, die persoon begon ineens te huilen, en ik snapte er niets van, maar God sprak toen en als Hij iets zegt raakt dat mensen aan. En zo raakte God twee vliegen in één klap, mijn ongeloof was weg en die persoon had ook een ervaring, nog niet eens gesproken over de mensen eromheen.

Dus in de evangelische kringen is ook niet altijd vertrouwen, en net overal moet je dat opbouwen, en dat noemen ze dan ook een onderdeel van relatie...elkaar vertrouwen...volgens mij is dit trouwens ook zeer belangrijk om als gemeente één lichaam te zijn. Dat iedereen z'n taak op zich neemt en zich laat leiden door de HG, ik ben ervan overtuigd dat alles dan ten alletijden op z'n pootjes terecht komt. Daar zeg ik niet dat dingen soms moeilijk zullen zijn, maar toch God weet wat er in ons leeft, Hij wil ons helpen!

Otje

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: juni 18, 2003, 01:04:32 pm »
Hoi Doc,

Wat een mooie woorden. Ik betreur het ook zeer dat veel mensen gesloten zijn. De HG is een levend makend en ik hoop dat er voor mij ook een tijd komt waarin ik vervuld mag worden door de HG. Ik ben er wel naar op zoek en de weg is best lang, zeker als je uit de GKV komt. Ik probeer met de dingen die ik heb meegemaakt en geleerd heb mensen zover te krijgen dat ze ook op zoek gaan.
Eigenlijk ben ik al zover om gedoopt te worden, maar ik heb beloofd dat ik in de GKV zou blijven tot God voor mij daar de deur sluit. Als ik moet wachten op een nieuwe doop kan dat nog lang duren. Persoonlijk denk ik niet dat het zover komt in mijn gemeente. Ik denk dat een discussie al wel genoeg is. Ergens wil ik graag helpen om het levende woord van God te verkondigen en aan de andere kant wil ik heel graag gedoopt worden zodat ik misschien nog beter voor Hem aan het werk kan gaan. Ik kan eigenlijk niets anders dan het in Zijn handen leggen en alles van Hem verwachten. Ik bid dat God mij helpt het goede hierin te zoeken en te doen. Amen

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: juni 21, 2003, 10:59:55 am »
Hallo allemaal,

Ik kom zelf uit een evangelie-gemeente en daardoor ben ik al veel contact gekomen met dat soort geestelijk gedoe. En omdat ik heel gereformeerd bent kwa gedachtegoed zit ik er over na te denken om me bij de Vrijgemaakten te voegen.

Eerst was ik ook niet zo zeker over de kinderdoop, maar toen heb ik even geleerd hoe Bijbels dat toch weer even is. Ik vind het jammer dat kinderdoop zo aangevallen word als onbijbels, iets van de traditie of wat dan ook. Door dat soort dingen ben ik ook misleid. Nu kan ik niet wachten om mensen die kinderen onthouden van de doop terug te brengen naar de Schrift.

Ik loop inderdaad ook aan tegen het gebrek aan de werking van de Geest bij de Vrijgemaakte. Ik zie ook veel jongeren die nog een hele wereldse wandel hebben en nog niet de kracht van de wedergeboorte kennen.

Wat andere mensen als Jan Zijlstra betreft. Ik merk dat sommige mensen daar heen gaan om te kijken wat die man allemaal verkeerd doet. Dat hij bepaalde dingen verkeerd doet is geen reden om te zeggen dat alles wat doet (zoals mensen genezen) ook verkeerd is. Wat is je motief? Mensen zoeken gewoon naar iets in hem om hem vervolgens af te keuren. Ik ben inderdaad eens dat veel gebedsgenezer gewoon zwendelaren zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat iedereen dat is. Ik ben ook niet zo blij met bepaalde uitingen van Jan Zijlstra, maar ik ga geen oordeel over hem uitspreken als ik nog zo weinig van hem afweet. Iedereen kan fouten maken. (maar dat er mensen genezen worden, hoeft ook niet te betekenen dat het dus maar van God is).

Maar ik wil wel vragen of je wilt uitkijken.

De pinksterbeweging is in mijn ogen grootendeels een corrupte bende van valse profeten en dwaalleraren. Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar het bewijs daarvoor is overduidelijk. In het begin was ik ook wel onder de indruk, maar gelukkig heeft God me de waarheid laten zien. Een beweging die zoveel nadruk legt op het werk van de Geest hoort niet gepaart te gaan met ketterij, uitzinnigheid en misleiding. Ik kan het nu wel allemaal gaan uittypen, maar ik heb iets gevonden wat misschien wat minder werk voor mij kost.

http://www.wayoflife.org/fbns/strange1.htm

Ik ken mensen met een oprecht hart voor God die in tongen spreken, maar toch heb ik niet het idee dat dat tongentaal gedoe echt heel veel nut heeft. Ik kan dat ook bijbels onderbouwen. Wat ik later wel ga doen.

De opkomst van de pinksterbeweging heeft juist grote afval betekent en het is de motor geworden achter de "eucumenische beweging". Met name omdat de charismatische beleving erg onsluit bij die van de Rooms Katholieke(vele priesters zeggen dat ze Maria en het Pausdom meer liefhebben na de zogenaamde geestesdoop met spreken in tongen). Het is terugkeer van het mysticisme, waar de gereformeerde voorvaderen zich tegen hebben afgezet. De pinksterbeweging heeft de breuk met Rome en de Reformatie weer genezen, maar op een slechte manier. Omdat namelijk aan beide kanten mensen in tongen blijken te kunnen spreken, doet het er voor veel mensen niet echt meer toe wat je nu precies gelooft. Als Rooms-Katholieken in tongen kunnen spreken, dan vind de Heilige Geest het dus blijkbaar wel allemaal best.

Mattheus 7:22-23
"Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"

Lees de context ook eens. Velen die zo verloren gaan tegenover weinig die door de enge poort gaan.

2 Corinthe 11:13-15
"Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus. En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts. Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken."

Hoe vaak zie je niet dat Pinkstergemeentes zich verheffen boven anderen omdat "zij wel de werken van de Heilige Geest hebben". Ik heb helaas ook gezien dat veel mensen meer geloven in tongentaal dan in de dood en opstanding van Christus. Ze zijn naar hun idee gerechtvaardigd omdat ze in tongen spreken. (want dat is toch wel "HET BEWIJS" dat je een kind van God bent?)

Kun je je voorstellen dat ik nu niet zo sta te springen om al dat Pinkstergemeente gedoe? Nu heb je zo'n "God Geest werkt!" gebeuren hier in de vrijgemaakte kerk. Er wordt een boek van Benny Hinn aangeraden op het forum daar, nou je bent er klaar mee. Die man heeft zoveel leugens verteld, ik heb wel eens naar z'n shows zitten kijken.

Moeten wij het daarvan hebben? Lees liever van iemand die echt weet hoe de Heilige Geest werkt. Johannes Calvijn, Jonathan Edwards of John Owen. Lekker heel gereformeerd.

Waarom zijn gereformeerden de kracht van vroeger verloren en moeten ze nu gaan zoeken naar ketterse denominaties voor geloofsbeleving? De Puriteinen hadden wat meer power wat dat betrefd.

Velen charismatisch, weinig gereformeerd.

Laatst was ik in een dienst speciaal voor ongelovigen. Wat denk je? Niks werd verteld over het kruis van Christus. Alleen van: je moet radicaal voor Jezus gaan. Rechtvaardiging door werken dus. Vervolgens begon "de spreker" lekker in tongen te brabbelen door de microfoon(goed getuigenis voor ongelovigen hoor). En de spreker zag in de geest ook nog dat er mensen waren die een nicotineverslaving hadden en dat moest er ff vanaf gebeden worden. Iedereen begon lekker door elkaar heen te bidden, en de sfeer werd weer eens lekker heel zweverig.

Ja hoor, "Gods geest werkt!"

Tja, als dit is wat men graag wil tegenwoordig? Ik heb liever de echte heilige Geest die Christus verheerlijkt en niet zichzelf, maar die Geest is bij dat soort mensen niet echt bekend.

En dan nog maar niet te spreken over het valse evangelie van de vrije wil, het vervloekte Arminianisme. Ooit wel eens pinkstergemeente meegemaakt die Gods soevereiniteit in de verlossing van de mens beleed? Nou ik niet, de "Heilige Geest" heeft het blijkbaar niet zo op orthodoxen!(orthodox = recht in de leer).

Een andere Jezus, een andere geest, een ander evangelie! (He daar had Paulus het ook al over!).

Nou wil ik niet zeggen dat iedere pinkstergelovige eeuwig gaat branden in de hel er zitten ook oprechte mensen tussen die gewoon misleid zijn en denken dat ze God echt een plezier doen. Toch is de Bijbel duidelijk en leert dat we radicaal moeten zien en dat soort dwalingen ten strengste moeten vermijden.

Gods geest werkt! Ja zeker, maar in de Pinksterbeweging? Kijk naar de vruchten, want daaraan zul je ze kennen! En ketterij is nu eenmaal volgens Paulus geen vrucht van de Geest, maar van het vlees.

Gereformeerd kijk terug naar uw geschiedenis! Kijk naar de Reformatie, kijk naar de Puriteinen als je teleurgesteld bent in de saaie en dorre geloofsbeleving vandaag de dag. Zij wisten wat de ware dienst van God was!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: juni 21, 2003, 11:58:28 am »

quote:

op 21 Jun 2003 10:59:55 schreef Harrie:
Hallo allemaal,

Ik kom zelf uit een evangelie-gemeente en daardoor ben ik al veel contact gekomen met dat soort geestelijk gedoe. En omdat ik heel gereformeerd bent kwa gedachtegoed zit ik er over na te denken om me bij de Vrijgemaakten te voegen.

Eerst was ik ook niet zo zeker over de kinderdoop, maar toen heb ik even geleerd hoe Bijbels dat toch weer even is. Ik vind het jammer dat kinderdoop zo aangevallen word als onbijbels, iets van de traditie of wat dan ook. Door dat soort dingen ben ik ook misleid. Nu kan ik niet wachten om mensen die kinderen onthouden van de doop terug te brengen naar de Schrift.

Ik loop inderdaad ook aan tegen het gebrek aan de werking van de Geest bij de Vrijgemaakte. Ik zie ook veel jongeren die nog een hele wereldse wandel hebben en nog niet de kracht van de wedergeboorte kennen.

Wat andere mensen als Jan Zijlstra betreft. Ik merk dat sommige mensen daar heen gaan om te kijken wat die man allemaal verkeerd doet. Dat hij bepaalde dingen verkeerd doet is geen reden om te zeggen dat alles wat doet (zoals mensen genezen) ook verkeerd is. Wat is je motief? Mensen zoeken gewoon naar iets in hem om hem vervolgens af te keuren. Ik ben inderdaad eens dat veel gebedsgenezer gewoon zwendelaren zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat iedereen dat is. Ik ben ook niet zo blij met bepaalde uitingen van Jan Zijlstra, maar ik ga geen oordeel over hem uitspreken als ik nog zo weinig van hem afweet. Iedereen kan fouten maken. (maar dat er mensen genezen worden, hoeft ook niet te betekenen dat het dus maar van God is).

Maar ik wil wel vragen of je wilt uitkijken.

De pinksterbeweging is in mijn ogen grootendeels een corrupte bende van valse profeten en dwaalleraren. Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar het bewijs daarvoor is overduidelijk. In het begin was ik ook wel onder de indruk, maar gelukkig heeft God me de waarheid laten zien. Een beweging die zoveel nadruk legt op het werk van de Geest hoort niet gepaart te gaan met ketterij, uitzinnigheid en misleiding. Ik kan het nu wel allemaal gaan uittypen, maar ik heb iets gevonden wat misschien wat minder werk voor mij kost.

http://www.wayoflife.org/fbns/strange1.htm

Ik ken mensen met een oprecht hart voor God die in tongen spreken, maar toch heb ik niet het idee dat dat tongentaal gedoe echt heel veel nut heeft. Ik kan dat ook bijbels onderbouwen. Wat ik later wel ga doen.

De opkomst van de pinksterbeweging heeft juist grote afval betekent en het is de motor geworden achter de "eucumenische beweging". Met name omdat de charismatische beleving erg onsluit bij die van de Rooms Katholieke(vele priesters zeggen dat ze Maria en het Pausdom meer liefhebben na de zogenaamde geestesdoop met spreken in tongen). Het is terugkeer van het mysticisme, waar de gereformeerde voorvaderen zich tegen hebben afgezet. De pinksterbeweging heeft de breuk met Rome en de Reformatie weer genezen, maar op een slechte manier. Omdat namelijk aan beide kanten mensen in tongen blijken te kunnen spreken, doet het er voor veel mensen niet echt meer toe wat je nu precies gelooft. Als Rooms-Katholieken in tongen kunnen spreken, dan vind de Heilige Geest het dus blijkbaar wel allemaal best.

Mattheus 7:22-23
"Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"

Lees de context ook eens. Velen die zo verloren gaan tegenover weinig die door de enge poort gaan.

2 Corinthe 11:13-15
"Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus. En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts. Zo is het dan niets groots, indien ook zijn dienaars zich veranderen, als waren zij dienaars der gerechtigheid; van welke het einde zal zijn naar hun werken."

Hoe vaak zie je niet dat Pinkstergemeentes zich verheffen boven anderen omdat "zij wel de werken van de Heilige Geest hebben". Ik heb helaas ook gezien dat veel mensen meer geloven in tongentaal dan in de dood en opstanding van Christus. Ze zijn naar hun idee gerechtvaardigd omdat ze in tongen spreken. (want dat is toch wel "HET BEWIJS" dat je een kind van God bent?)

Kun je je voorstellen dat ik nu niet zo sta te springen om al dat Pinkstergemeente gedoe? Nu heb je zo'n "God Geest werkt!" gebeuren hier in de vrijgemaakte kerk. Er wordt een boek van Benny Hinn aangeraden op het forum daar, nou je bent er klaar mee. Die man heeft zoveel leugens verteld, ik heb wel eens naar z'n shows zitten kijken.

Moeten wij het daarvan hebben? Lees liever van iemand die echt weet hoe de Heilige Geest werkt. Johannes Calvijn, Jonathan Edwards of John Owen. Lekker heel gereformeerd.

Waarom zijn gereformeerden de kracht van vroeger verloren en moeten ze nu gaan zoeken naar ketterse denominaties voor geloofsbeleving? De Puriteinen hadden wat meer power wat dat betrefd.

Velen charismatisch, weinig gereformeerd.

Laatst was ik in een dienst speciaal voor ongelovigen. Wat denk je? Niks werd verteld over het kruis van Christus. Alleen van: je moet radicaal voor Jezus gaan. Rechtvaardiging door werken dus. Vervolgens begon "de spreker" lekker in tongen te brabbelen door de microfoon(goed getuigenis voor ongelovigen hoor). En de spreker zag in de geest ook nog dat er mensen waren die een nicotineverslaving hadden en dat moest er ff vanaf gebeden worden. Iedereen begon lekker door elkaar heen te bidden, en de sfeer werd weer eens lekker heel zweverig.

Ja hoor, "Gods geest werkt!"

Tja, als dit is wat men graag wil tegenwoordig? Ik heb liever de echte heilige Geest die Christus verheerlijkt en niet zichzelf, maar die Geest is bij dat soort mensen niet echt bekend.

En dan nog maar niet te spreken over het valse evangelie van de vrije wil, het vervloekte Arminianisme. Ooit wel eens pinkstergemeente meegemaakt die Gods soevereiniteit in de verlossing van de mens beleed? Nou ik niet, de "Heilige Geest" heeft het blijkbaar niet zo op orthodoxen!(orthodox = recht in de leer).

Een andere Jezus, een andere geest, een ander evangelie! (He daar had Paulus het ook al over!).

Nou wil ik niet zeggen dat iedere pinkstergelovige eeuwig gaat branden in de hel er zitten ook oprechte mensen tussen die gewoon misleid zijn en denken dat ze God echt een plezier doen. Toch is de Bijbel duidelijk en leert dat we radicaal moeten zien en dat soort dwalingen ten strengste moeten vermijden.

Gods geest werkt! Ja zeker, maar in de Pinksterbeweging? Kijk naar de vruchten, want daaraan zul je ze kennen! En ketterij is nu eenmaal volgens Paulus geen vrucht van de Geest, maar van het vlees.

Gereformeerd kijk terug naar uw geschiedenis! Kijk naar de Reformatie, kijk naar de Puriteinen als je teleurgesteld bent in de saaie en dorre geloofsbeleving vandaag de dag. Zij wisten wat de ware dienst van God was!

Beste Harry, wat zal de G.K.V. blij zijn met zo.n nieuw lid.!

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat waarmede gij meet, zal u gemeten worden Matth. 7 : 1,2

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: juni 21, 2003, 12:20:59 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 10:59:55 schreef Harrie:
Ik zie ook veel jongeren die nog een hele wereldse wandel hebben en nog niet de kracht van de wedergeboorte kennen.

Ben jij wedergeboren? En hoe weet je dat? Zouden we dat aan je wijze van spreken over broers en zusters moeten herkennen?

quote:

Ik ben ook niet zo blij met bepaalde uitingen van Jan Zijlstra, maar ik ga geen oordeel over hem uitspreken als ik nog zo weinig van hem afweetMaar ik wil wel vragen of je wilt uitkijken..

Mogen mensen die wél jaren ervaring van heel dicht bij met hem hebben, zich een mening hebben gevormd?

quote:

De pinksterbeweging is in mijn ogen grootendeels een corrupte bende van valse profeten en dwaalleraren.Een beweging die zoveel nadruk legt op het werk van de Geest hoort niet gepaart te gaan met ketterij, uitzinnigheid en misleiding. ..

Gelukkig zeg je  "in mijn ogen" , ik denk dat je later een boel moet uitleggen, als dit echt je mening is.

quote:

Ik ken mensen met een oprecht hart voor God die in tongen spreken, maar toch heb ik niet het idee dat dat tongentaal gedoe echt heel veel nut heeft...

Lees je bijbel alsjeblieft nog eens, en dan rustig en zonder vooroordeel.

quote:

De opkomst van de pinksterbeweging heeft juist grote afval betekent Als Rooms-Katholieken in tongen kunnen spreken, dan vind de Heilige Geest het dus blijkbaar wel allemaal best....

Párdon??????

quote:

Jij hebt jezelf hier ingedeeld bij de weinigen,  neem ik aan? Je hebt gelijk, je zou absoluut niet passen bij ons in de gemeente.

quote:

Hoe vaak zie je niet dat Pinkstergemeentes zich verheffen boven anderen omdat "zij wel de werken van de Heilige Geest hebben". Ik heb helaas ook gezien dat veel mensen meer geloven in tongentaal dan in de dood en opstanding van Christus. .

O ja? Nog nooit gehoord in 20 jaar wedergeboren christen zijn. WEaar was jij al die tijd?

quote:

Kun je je voorstellen dat ik nu niet zo sta te springen om al dat Pinkstergemeente gedoe? .

Kun jij je voorstellen dat wij in de Pinkstergemeente niet staan te springen om je te verwelkomen in de dienst? Man wat ben jij verbitterd.

quote:

Waarom zijn gereformeerden de kracht van vroeger verloren en moeten ze nu gaan zoeken naar ketterse denominaties voor geloofsbeleving? De Puriteinen hadden wat meer power wat dat betrefd .

quote:

Ja hoor, "Gods geest werkt!" .

Zéker weten!

quote:

Ik dacht al, die jongen heeft het over een ander Heilige Geest.

quote:

Toch is de Bijbel duidelijk en leert dat we radicaal moeten zien en dat soort dwalingen ten strengste moeten vermijden..

Jij zegt het!

quote:

Gods geest werkt! Ja zeker, maar in de Pinksterbeweging? Kijk naar de vruchten, want daaraan zul je ze kennen! En ketterij is nu eenmaal volgens Paulus geen vrucht van de Geest, maar van het vlees...

Dus niet in de Pinksterbeweging en ook niet in de GKV. Waar ben jij het van plan te halen?

quote:

Gereformeerd kijk terug naar uw geschiedenis! Kijk naar de Reformatie, kijk naar de Puriteinen als je teleurgesteld bent in de saaie en dorre geloofsbeleving vandaag de dag. Zij wisten wat de ware dienst van God was!...
Wauw, allemaal terug naar het jaar kruik. Jongen wordt wakker. Gods Geest werkt. Mis het niet.

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: juni 21, 2003, 01:49:35 pm »
Ach wat een reactie, ik probeer hier serieus mensen te waarschuwen en wordt gelijk zo teruggeblaft. Lekker inhoudelijk zijn jullie zeg.

Ik heb me al veels te lang onder de dwaling van de Pinksterbeweging vertoefd, maar nu weet ik waar ik over praat. Ik ken de geschiedenis van de Pinksterbeweging, en ik heb ook al aardig wat van die zogenaamde geesteswerkingen meegemaakt. Ik heb het echte werk van de Heilige Geest leren kennen. En dat nog wel door Gereformeerde schrijvers!

Over dat oordeelt niet, dat stuk wat jij aanhaalt gaat over hypocrysie, daarvan is hier geen sprake.

De Bijbel leert dat we een oordeel mogen uitspreken over mensen die de waarheid van Christus verdraaien. Paulus zegt ook van Judaisten dat ze een valse evangelie en een valse Christus kennen en dat ze vervloekt zijn. De Jezus van het Arminianisme is niet de Jezus van de Bijbel. Het Arminianisme is de leugen waarmee de zaak is begonnen, maar als het daarbij gebleven was het niet zo erg geweest als nu.

Maar goed het heeft zin om elkaar een beetje naar elkaar te gaan blaffen, ik zoek de eer van Christus. En aangezien ik de waarheid zoek en voor de waarheid wil staan ben ik bereid om daar wel open en met liefde over te discussieren. Ik ben alleen fel tegen dingen die de eer van God aantasten. Dus voor ketterijen heb ik weinig enthousiasme, maar wel in de bestrijding ervan.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: juni 21, 2003, 02:05:53 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 13:49:35 schreef Harrie:

De Bijbel leert dat we een oordeel mogen uitspreken over mensen die de waarheid van Christus verdraaien. Paulus zegt ook van Judaisten dat ze een valse evangelie en een valse Christus kennen en dat ze vervloekt zijn. De Jezus van het Arminianisme is niet de Jezus van de Bijbel. Het Arminianisme is de leugen waarmee de zaak is begonnen, maar als het daarbij gebleven was het niet zo erg geweest als nu.

Maar goed het heeft zin om elkaar een beetje naar elkaar te gaan blaffen, ik zoek de eer van Christus. En aangezien ik de waarheid zoek en voor de waarheid wil staan ben ik bereid om daar wel open en met liefde over te discussieren. Ik ben alleen fel tegen dingen die de eer van God aantasten. Dus voor ketterijen heb ik weinig enthousiasme, maar wel in de bestrijding ervan.

Harrie, eigenlijk ben ik net begonnen om deze topic goed te lezen maar heb toch vol interesse jullie laatste reacties gelezen. Begrijp ik het nou goed dat je denkt dat de pinksterbewegingen ketters zijn, en mensen door deze leer door God gewroken gaan worden? Ik schrok er best wel van en ben zeer benieuwd naar hoe je dit gaat onderbouwen...ik ben zelf op het moment de gaven van de Geest aan het bestuderen (hoe we er mee om moeten gaan). Interessant topic.

greetz

:)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: juni 21, 2003, 02:30:01 pm »
Ik zeg niet dat elke pinkstergelovige vervloekt is. Dat zou ook tegen mijn geweten ingaan. In de pinkstergemeentes zitten vast oprechte christenen, maar de stroming in zijn geheel is een deceptie. De pinksterbeweging niet zo mooi is als hij zich voordoet. De stroming wordt gekenmerkt door leugens. En aangezien een christen geroepen is om de leugen te haten, doe ik dat ook.

Veel mensen zijn teleurgesteld in de huidige kerken en denken daarom dat pinkstergemeentes een goed alternatief is. "Kijk eens wat een werking van de Geest!" Ik was zelf ook behoorlijk onder de indruk en dacht dat het allemaal wel goed zat. Ik had maar even wijselijk "een keuze voor Jezus gemaakt".

Gelukkig redde God mij hiervan, door mij in aanraking te brengen met het calvinisme. Toen zag ik in hoe verdorven ik was in ook verdoemd was om eeuwig te branden. Ik dacht dat God mij voorbestemd had om naar de hel te gaan en ik wist dat er niets in mijzelf was dat mij kon redden. Ik vond dat niet onrechtvaardig van God want ik zag in hoe ik Hem ontheiligd had door mijn zondige levenswandel. Ik liep weken met deze gedachte rond en smeekte om genade. En door genade alleen heeft God mij weer opgericht en mij verlost van het zware juk.

Ik geloof in genezing en in wonderen en God geeft die zeker ook. Ik geloof in de Heilige Geest.

Maar ik blijf zeer kritisch tegenover de pinksterbeweging. Ik blijf ervoor staan dat de ketterijen plus de claim die ze leggen op werkingen van de Geest ernstig behandelt moet worden.

Mattheus 7 geeft voor mij gewoon de doorslag.

Een goed boekje over tongentaal is van G.F. Rendal "Je parler en langue plus vous tous".

Die man was jarenlang een fervente tongentaalspreker maar kreeg toch in de gaten dat het niet helemaal fris was. Maar hij wilde toch vasthouden aan zijn tongentaal. Maar langzamerhand viel door het lezen van de Bijbel de grond onder zijn voeten weg.

Belangrijk is deze tekst.

Matthew 7:13-25
13  Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14  Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
15  Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16  Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17  Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18  Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19  Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20  Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21  Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22  Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23  En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24  Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25  En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26  En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27  En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.

Gaat in door de enge poort! Een belangrijke en ernstige waarschuwing, maar kijk uit voor valse profeten. Zij komen in schaapsklederen (doen zich dus voor als christenen). Vervolgens lees je van mensen die blijkbaar dus wel misleid zijn. Ze zijn wel verbaasd. Hebben wij niet...? Hadden zij niet die uitzonderlijke werking van de Heilige Geest? Ze waren het toch helemaal. Krachten, tekenen, profetie.

Maar Jezus zegt: ik ken je niet eens!

Nu, als velen zo aan hun einde komen en slechts weinigen door de enge poort gaan. En er wordt gesteld dat je Jezus woorden moet bewaren.  Je ziet de geschiedenis (lees de link die ik gaf bijvoorbeeld) en je ziet de verdraaien van de Schrift van de leiders. Dan is het voor mij toch wel duidelijk. Je ziet ook dat steeds meer mensen niet zoveel belang meer hebben bij het hebben van de juiste leer(als je maar in tongen spreekt of whatever). "Het gaat toch niet om de dogma's?"

Ik heb het al zo vaak gezien en zo vaak van die onzinpreken gehoord.

Nog een andere link is http://www.deceptioninthechurch.com. Daar lees over de deceptie van vele leiders uit die beweging. Vooral de derde golf met mannetjes als Benny Hinn, John Wimber, Kenneth Copeland.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2003, 03:49:14 pm door Harrie »

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: juni 21, 2003, 04:11:40 pm »
Wilhelmina,

Ik wil even zeggen dat ik geen hekel aan je heb. Ik bid voor je en niet zomaar omdat ik graag wil dat je me gelijk gaat geven. Daar is het mij niet om te doen. In mijzelf heb ik geen enkele waarde, ik geef geen kritiek op de pinksterbeweging omdat ik het niet kan hebben omdat ik niet in tongen spreek ofzo.

Ik heb respect voor je verlangen naar een authentiek christendom. Met werking van de Heilige Geest. Maar ik wil een einde maken aan de leugens die de pinksterbeweging heeft gebracht in de wereld.

Ik ken mensen waarvan het geloof zowat is verruineerd omdat een of andere voorganger nodig een profetie uit moest spreken.

Zo was er een meisje die van die voorganger moest trouwen met een jongen. En dat terwijl zij die jongen helemaal niet zag zitten. Maar kan je je voorstellen wat voor druk dit op de schouders van dit meisje legt. Want ja "de Heere heeft gesproken".

Tegenover iemand anders profeteerde hij: "je hebt een "geest van verstand!"" (negatief bedoeld) Tegen iemand die wat vraagtekens had en die het niet zag zitten om te vallen in de geest.

Ok dit soort extreme gevallen komen niet voor in elke pinkstergemeente, maar het is er zeer zeker wel aanwezig.

Wat ik nog vervelender vind is het feit dat veel mensen zich gaan verheffen boven anderen omdat zij wel bepaalde gaven hebben en anderen niet. Er zijn veel gemeentes waarbij iemand die niet in tongen spreekt als tweederangs christen wordt gezien. Omdat hij dan nog niet gedoopt is in de geest. (ach, wie weet komt het nog wel goed hoor). Zelf had ik ook nog contact met een meisje die volhield dat als je niet in tongen spreekt je niet verlost bent.

Is dit de bedoeling van de Heilige Geest??? Ik dacht dat Jezus zei dat de Heilige Geest zichzelf niet zou verheerlijken maar Jezus.

Ik zoek de waarheid en ik heb ook niet altijd alle waarheid in pacht. Maar ik kan de pinksterbeweging niet als iets positiefs zien. Ik heb de geschiedenis bestudeert daarvan en daarnaast ook de bijbel. Ook heb ik in de kerkgeschiedenis gekeken naar andere stromingen vergelijkbaar met de pinksterbeweging.

Wilhelmina, ik hoop dat je toch respect voor me kan opbrengen en dat ik je toch iets kan proberen duidelijk te maken.

Ik kan mijn standpunten onderbouwen en ik wil dat ook zeer zeker doen.

Groetjes,

Harrie
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2003, 04:50:21 pm door Harrie »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: juni 21, 2003, 04:39:36 pm »
Ik ken mensen waarvan het geloof zowat is verruineerd omdat een of andere leipo zo nodig een profetie uit moest spreken.

Zo was er een meisje die van die gozer moest trouwen met een jongen. En dat terwijl zij die jongen helemaal niet zag zitten. Maar kan je je voorstellen wat voor druk dit op de schouders van dit meisje legt. Want ja "de Heere heeft gesproken".
-------------------------------------------------------------------------

Spreek je altijd je voorganger aan met "leipo en gozer" ????????

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: juni 21, 2003, 04:48:25 pm »
Het is denk ik niet erg om je in bepaalde woorden uit de drukken.

Paulus noemde de mensen die de besnijdenis weer wilden invoeren toch ook honden?

Maar goed, als het je aanstoot geeft verander ik het wel even hoor.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: juni 21, 2003, 05:07:54 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 14:30:01 schreef Harrie:
Gelukkig redde God mij hiervan, door mij in aanraking te brengen met het calvinisme. Toen zag ik in hoe verdorven ik was in ook verdoemd was om eeuwig te branden.

Helaas voor jou redt God niet door iemand in aanraking te brengen met het calvinisme. Dat op zich is al een hele enge stelling. God redt door het sterven en opstaan van zijn zoon Jezus. Er is geen andere weg, niemand komt tot de Vader dan door Mij zegt Jezus.
Het calvinisme kan jou ook niet overtuigen van zonde. De bijbel is erg duidelijk als hij spreekt over de Heilige Geest.Hij zal je overtuigen van zonde en gerechtigheid. Ik hou het graag allemaal dicht bij Gods woord.

Voor de rest maak je een beginners denkfout. Jij beoordeelt een beweging of kerkgenootschap op de daden van een individu. Wat zou het nu makkelijk voor mij zijn een behoorlijk aantal misstappen van vrijgemaakte christenen te noemen, die ik aan den lijve heb ondervonden, met daaraan de conclusie dat die hele vrijgemaakte kerk een beerput is , dus onmogelijk ook vrucht kan voortbrengen. Een goede boom kan toch geen slechte vruchten voortbrengen?

Nee jongen, zo ver krijg je me niet, want juist ik heb daarentegen een heel aantal vrijgemaakte christenen leren kennen, die heel bijbelgetrouw leven, hun kinderen in de vreze des Heren opvoeden, en hongeren en dorsten naar alles van de Heilige Geest.
Gods Geest werkt door alle kerken heen, het ligt aan de persoon zelf of hij het met beide handen aanpakt, of zijn neus er voor ophaalt. Ga mee in de beweging die God aan het maken is jongen, in deze wereld. De wind waait waarheen hij wil.

En o, ja, als jij voor mij bidt, waar bid je dan voor? Volgens mij ken je mij helemaal niet? Of is dat geheim?

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: juni 21, 2003, 05:22:40 pm »

quote:

Helaas voor jou redt God niet door iemand in aanraking te brengen met het calvinisme. Dat op zich is al een hele enge stelling. God redt door het sterven en opstaan van zijn zoon Jezus. Er is geen andere weg, niemand komt tot de Vader dan door Mij zegt Jezus.
Het calvinisme kan jou ook niet overtuigen van zonde. De bijbel is erg duidelijk als hij spreekt over de Heilige Geest.Hij zal je overtuigen van zonde en gerechtigheid. Ik hou het graag allemaal dicht bij Gods woord.

Laten we zo zeggen.

Het ware evangelie heeft een bijnaam gekregen: calvinisme.

Ik kende de Jezus van de Bijbel nog niet, voordat ik in aanraking kwam met de uitverkiezingsleer. Daarvoor leerde ik jezus kennen als een teddybear die je altijd wel ziet zitten "het maakt niet uit hoor! God houdt toch wel van je!". Toen pas leerde ik de toorn van God over de zonde kennen. En ook zijn soevereiniteit.

quote:

Voor de rest maak je een beginners denkfout. Jij beoordeelt een beweging of kerkgenootschap op de daden van een individu. Wat zou het nu makkelijk voor mij zijn een behoorlijk aantal misstappen van vrijgemaakte christenen te noemen, die ik aan den lijve heb ondervonden, met daaraan de conclusie dat die hele vrijgemaakte kerk een beerput is , dus onmogelijk ook vrucht kan voortbrengen. Een goede boom kan toch geen slechte vruchten voortbrengen?

Verder, ik beoordeel de Pinksterbeweging vooral op hetgeen waar ze zeggen in te geloven. En de uitingen van met name leraren in de groep. En ook wat die leringen met mensen doen. Is dat een beginnersfout? Het lijkt me meer een gehoorzaamheid aan Jezus om naar de vruchten van profeten/leraren te kijken. Als dwaling nu beperkt bleef bij individuen, dan was het allemaal nog niet zo erg. Helaas is dat bij de Pinksterbeweging niet het geval. Toch raar eigenlijk, de Heilige Geest zou toch in de waarheid moeten leiden?

quote:

Nee jongen, zo ver krijg je me niet, want juist ik heb daarentegen een heel aantal vrijgemaakte christenen leren kennen, die heel bijbelgetrouw leven, hun kinderen in de vreze des Heren opvoeden, en hongeren en dorsten naar alles van de Heilige Geest.
Gods Geest werkt door alle kerken heen, het ligt aan de persoon zelf of hij het met beide handen aanpakt, of zijn neus er voor ophaalt. Ga mee in de beweging die God aan het maken is jongen, in deze wereld. De wind waait waarheen hij wil.

Ik zie de beweging van het Pentacostalisme voor me. De geschiedenis en vooral ook waar het nu naar toe groeit. Een groot ecumenische drama. Ach ja de Schrift leert immers grote afval in de laatste dagen. Is het toevallig dat juist de pinksterbeweging de brug tussen Rome en Reformatie weer gelegd heeft? De "Wereldraad der Kerken" is nog nooit zo blij geweest!

Sorry Ik weet er gewoon te veel vanaf. Ach en denk niet dat ik het altijd maar even makkelijk vind hoor. Ik verkies liever niet de minderheids positie. Maar God vraagt me om voor de waarheid te staan, ook al kost dat soms wat.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2003, 06:13:05 pm door Harrie »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: juni 21, 2003, 06:14:21 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 17:22:40 schreef Harrie:
[...

Beste Harrie,

Ik weet niet wat voor geest er bezit heeft genomen van je , maar ik herken hem niet als de Heilige Geest.
De schapen herkennen de stem van de Herder. Ik herken in jouw woorden helemaal niets.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n bittere wortel in de GKV met open armen ontvangen zult worden. ;(

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: juni 21, 2003, 06:47:48 pm »
De toestand nu is ook niet vrolijk om van te worden.

Laten we vooral in liefde verder discussieren. Ik ben nu erg moe, ik heb hard gewerkt van de week en weinig geslapen. Als ik tijd vind artikelen schrijven. Dan kunnen we wat inhoudelijker gaan praten. Lees alsjeblief wel even die linken door. Vooral die van de Strange History of Pentecostalism. Dan zie je waar de beweging uit voortgekomen is.

Er zijn ook veel goede pinkstergelovigen waar ik nog veel van leer. Maar ik weet ook dat we de stroming moeten afwijzen. Ik doe dat echt niet zonder redenen. De heilige Geest is geen geest van dwalingen.

Maak je niet ongerust over mij, ik ken de Heere. de Vader, Zoon en de Heilige Geest.

Ik ken ook de geschiedenis van de pinksterbeweging en de ontwikkelingen van het christendom in de 20 en 21ste eeuw. En ik denk niet dat dat nu allemaal even positief is. Ik zal je laten zien waarom. Wees open en eerlijk.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: juni 21, 2003, 06:56:23 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 18:47:48 schreef Harrie:
. Ik ben nu erg moe, ik heb hard gewerkt van de week en weinig geslapen.
Nou ga dan eerst maar even slapen. God geeft het Zijn geliefden in de slaap. :)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: juni 21, 2003, 07:35:31 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 18:14:21 schreef Wilhelmina:
[...]

Beste Harrie,

Ik weet niet wat voor geest er bezit heeft genomen van je , maar ik herken hem niet als de Heilige Geest.
De schapen herkennen de stem van de Herder. Ik herken in jouw woorden helemaal niets.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n bittere wortel in de GKV met open armen ontvangen zult worden. ;(
Doe toch even normaal. Mensen die zeker van hun zaak zijn schelden niet. Leve de GKV!
Ps. 111:10

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: juni 21, 2003, 07:36:32 pm »
...die iedereen met open armen (horen te) ontvangen.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: juni 21, 2003, 07:41:03 pm »
Inhoudelijk nu. Wat Harry zegt, vind ik van grote waarde. Ik deel zijn afkeer van de Evangelische kerken , althans: het meerendeel. Voor het grootste deel zijn het in Nederland althans gezonde kerken die alleen wat andere accenten leggen.
Maar over het algemeen zijn er een paar aspecten die ik inderdaad in strijd met de belijdenis en de Schrift vind. En zeker met het katholiek of algemeen geloof.
Ik ben niet zo verbitterd als Harry, maar dat kan komen omdat ik [nog] niet veel te maken hebben gehad met de Evangelischen.
Fout is dat het Calvinisme ons overtuigd e.d.: God doet dat inderdaad alleen. Wie leert ons dat? De Bijbel en bijbelgetrouwe uitleggers: Augustinus en Calvijn bijvoorbeeld.
Calvijn is geniaal, ook ik ben erg gecharmeerd van zijn eenvoudige Christelijke leer, die zoveel diepgang kent. Ik ben blij medestanders te vinden.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: juni 21, 2003, 07:46:35 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 19:41:03 schreef Wiering:
 Ik ben blij medestanders te vinden.

Dat had ik ook wel aangevoeld. Maar de manier waarop. Gewoon recht over de rug van alle evangelischen. Of bedoel je te zeggen dat hij eindelijk zegt wat jij altijd gedacht hebt.
Ik hoop toch werkelijk van niet.

Ik zou voor de lol zijn stukje eens over moeten typen en in de plaats van elk woordje Evangelich of Pinksteren gewoon eens GKV moeten plaatsen.
Ik denk dat je groen en geel zou zien.

Maar rustig maar, ik zal het niet doen.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: juni 21, 2003, 07:59:25 pm »
Haha, we zijn weer back on track: Wiering vs. Wilhelmina. W&W. Kijk het gaat mij er echt niet om mijn gelijk te halen over de rug van al die Evangelischen. Jij hebt immers ook nooit ongefundeerde kritiek over onze kerken!
Waar het mij om gaat is dat ik sommige , want er zijn ongeveer net zoveel Evangelische stromingen als bevindelijk gereformeerde stromingen, echt enge dingen vind zeggen die weinig meer met het Evangelie hebben te maken.
Harry heeft toevallig het klappen van de zweep daar mee gemaakt en bevestigt veel [voor]oordelen van mij en mijn predikant.
En bovendien is hij een aanhanger van Calvijn: hij gaat wat ver in zijn 'ware Evangelie=Calvinistisch Evangelie: zoveel eer verdient Calvijn niet, en zou hij ook absoluut niet gewild hebben. Gode de eer zou hij gezegd hebben.
Wat ik wel inzie is dat er toch weer meer mensen zich aangesproken voelen door het Calvinisme: dat is een goede zaak.
Bovendien heeft Harry gegronde redenen om wat ongenuanceerder te zijn gezien zijn ervaringen.
Mijn probleem met de Evangelischen is een theologisch probleem en daarom bestrijdt ik sommiger hunner opvattingen. Net zoals jij onze kerken vaak tackelt.

Van jou heb ik geleerd wat harder te zijn op dit forum: dank Dank!

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: juni 21, 2003, 08:00:46 pm »
Laten we ook ons gaan richten op de Schrift. We nemen een onderwerp, van hetgeen het begin betekent heeft van de Pinksterbeweging. Namelijk tongentaal.

Dit was het begin van de echte pinksterbeweging. Wesley en Finney hadden daarvoor het nodige verbereidende werk gedaan. Finney was de man die de leer van de "doop in de Geest" is een tweede zegen na de wedergeboorte in de wereld bracht. Maar Finney heeft dat niet in verband gebracht met het spreken in tongen. Dat was Charles Fox Parham. Hier is een stukkie van een de vertaling van Strange History of Pentecostalism met her en der wat toevoegingen)

quote:

In 1901 vond er een uitbarsting van glossolalie plaats op een kleine bijbelschool in Topeka, Kansas. De leider van deze school, Charles Fox Parham, was met zijn 12 studenten tot de conclusie gekomen, dat tongentaal het bewijs van de doop in de Heilige Geest. Daardoor begon men zich hevig uit te strekken naar deze doop. In 1901 begon dan uiteindelijk een studente, Agnes Ozman, in tongen spreken, nadat haar de handen waren opgelegd. Er wordt wel gezegd dat Agnes drie dagen Chinees sprak en later Boheems en niet in staat was Engels te spreken. En al spoedig spraken en zongen ook de meeste van de anderen in tongen. Verslaggevers van diverse kranten beschreven het fenomeen als gebrabbel, en ook taalkundigen konden niet bevestigen dat de tongen werkelijk talen waren. Parham was echter er van overtuigd dat dat wel het geval was. De studenten schreven ook vreemde tekens op, waarvan zij zeiden dat die het product was van de gave der tongen. Zij dachten dat hun geschriften ook buitenlandse talen waren, zoals Chinees. Taalkundigen bestempelden het echter als “niet te ontcijferen brabbels”.

Maar toch was Parham zeer enthousiast. Hij gebood zijn zendelingen om tot de einde der aarde te gaan en dat het voor hen voorlopig niet meer nodig was om een talencursus te doen. Men zou wel met de tongen kunnen communiceren. De vroege Pinkstermensen geloofden dit.

Het werkte echter niet. Toen A.G. Garr als zendeling naar India vertrok, kwam hij er al snel achter dat hij met zijn bovennatuurlijke tong niet met mensen kon spreken.

(er stond eerst wat meer, maar dat ging over Parham en genezing, gebedsgenezing komt later wel).

Dit was dus, volgens veel pinkstergelovigen, na lange tijd de terugkeer van de doop in de Heilige Geest in de kerk.

Ik wil je wel een vragen stellen. Spreek je zelf in tongen of niet? Zou je voor mij kunnen uitleggen wat dat nu precies is? Wat heb je eraan? Hoe gebruik je het? Vind je dat iedereen in tongen zou moeten spreken? En wat vind je van het bovenstaande stukje? De eerste pinkstermensen dachten dat het gewoon "aardse" talen waren. Dat hoor je niet zo vaak meer. Geloof jij dat ook?

Ik heb deze vragen even nodig om te kijken wat nu je visie is op tongentaal.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2003, 08:11:59 pm door Harrie »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: juni 21, 2003, 08:07:15 pm »
welkom Harrie. Ik ben benieuwd naar wat je te melden hebt.
Ik denk alleen dat het beter is om hier nieuwe topics voor te openen.

En... laat je niet gekmaken. ;) Ik kan Wiering naspreken. Door de confrontatie met Wilhelmina, ben ik harder geworden. Jammer maar helaas. Actie en reaktie.
Gelukkig zijn hier ook veel mensen die wel open staan voor elkaar.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: juni 21, 2003, 08:21:14 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 20:00:46 schreef Harrie:
Heel verhaal met wat vragen aan mensen.
Leuk dat je er ook bent! :)

Maar het lijkt mij ook een beter idee om even een nieuwe discussie te starten met je post van daarnet als openingspost. Ander/nieuw onderwerp mag best in een eigen discussie vind ik :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Harrie

• Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: juni 21, 2003, 08:29:35 pm »
ok ik start een nieuwe topic. Ga je mee?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: juni 21, 2003, 09:55:35 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 20:07:15 schreef Pulpeet:
welkom Harrie. Ik ben benieuwd naar wat je te melden hebt.
Ik denk alleen dat het beter is om hier nieuwe topics voor te openen.

En... laat je niet gekmaken. ;) Ik kan Wiering naspreken. Door de confrontatie met Wilhelmina, ben ik harder geworden. Jammer maar helaas. Actie en reaktie.
Gelukkig zijn hier ook veel mensen die wel open staan voor elkaar.

Bedankt voor het kompliment, hier kan ik echt de zondag mee in.

Heb jij eigenlijk wel eerlijk echt goed gelezen wat Harry allemaal raaskalt over de gemeente die mij lief is?
Of gelden jouw normen niet als het de kerk van Wilhelmina betreft?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: juni 21, 2003, 11:01:33 pm »

quote:

op 21 Jun 2003 21:55:35 schreef Wilhelmina:
[...]

Bedankt voor het kompliment, hier kan ik echt de zondag mee in.

Heb jij eigenlijk wel eerlijk echt goed gelezen wat Harry allemaal raaskalt over de gemeente die mij lief is?
Of gelden jouw normen niet als het de kerk van Wilhelmina betreft?
Maar is het christelijk om terug te raaskallen naar iemand die -naar jouw mening- raaskalt over iets wat jou dierbaar is?