Auteur Topic: In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest  (gelezen 30091 keer)

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest
« Gepost op: februari 27, 2003, 11:20:02 am »
Wie heeft er weleens in tongen gesproken of iemand genezen in Jezus naam. Allemaal gaven die je kan krijgen door de Heilige Geest maar zijn deze aanwezig in de Vrijgemaakte kerk? Is de Heilige Geest wel aanwezig in de kerk?? Onderschatten wij de Heilige Geest??

Korintiers 12:

1 Broeders, ik wil u over de geestelijke uitingen niet in onzekerheid laten.  2 Toen u nog niet gelovig was, leefde u onder de misleidende invloed van afgoden.  3 Daarom wil ik u erop wijzen dat niemand die door de Geest van God geleid wordt, kan zeggen dat Jezus vervloekt is. En evenmin kan iemand oprecht zeggen dat Jezus de Heer is, behalve als hij door de Heilige Geest geleid wordt.  4 De bijzondere gaven zijn verschillend, maar ze worden gegeven door dezelfde Geest.  5 De taken zijn verschillend, maar ze worden opgedragen door dezelfde Here.  6 De aktiviteiten zijn verschillend, maar ze worden ontplooid door dezelfde God, Die alles in ons allen bewerkt.  7 De Geest openbaart Zich door elk van ons, tot welzijn van de hele gemeente.  8 De een brengt Gods wijsheid onder woorden, door de Geest; de ander geeft blijk van Gods kennis, door dezelfde Geest.  9 De een krijgt ergens geloof voor en de ander de gave om zieken te genezen, beiden door dezelfde Geest.  10 De een doet wonderen, de ander geeft Gods woord door. De een weet de duivelse geesten van Gods Geest en Zijn engelen te onderscheiden, de ander spreekt allerlei vreemde talen en weer een ander legt uit wat in die talen gezegd wordt.  11 Maar het is een en dezelfde Geest, Die dit allemaal bewerkt. Hij geeft ieder wat Hij nodig vindt. Hij deelt Zijn gaven uit zoals Hij wil.  

Krijgen wij dus de gaven niet uitgedeeld?  wie heeft er hier een antwoord op deze vragen waarom het in onze kerk niet voorkomt.............

Verontrustende vredes Groet, Harro
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2003, 11:58:42 am door farao »
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2003, 11:45:05 am »
De mening van een echte Pinksterling zal je nu vast niet interesseren? :(
( poging tot humor)

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2003, 11:48:38 am »

quote:

op 27 Feb 2003 11:45:05 schreef bengel:
De mening van een echte Pinksterling zal je nu vast niet interesseren? :(
( poging tot humor)

Alle meningen zijn welkom daarom start ik dit topic....
 :)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2003, 11:54:41 am »
Leuk onderwerp touwens en hard nodig hier. Als ik echt tijd heb zal ik reageren.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2003, 12:05:02 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 11:20:02 schreef farao:
Wie heeft er weleens in tongen gesproken of iemand genezen in Jezus naam.
Volgens mij is de hoofdboodschap van dit stukje dat het dezelfde Geest is die al die dingen bewerkt. Blijkbaar was er in Korinte wat wildgroei op dit gebied en eisten sommigen de Geest voor zichzelf op. Paulus sluit aan bij de situatie waarin de gemeente te Korinte verkeerde. En die was niet best, er waren zelfs gemeenteleden die de opstanding ontkenden. Als ze er in Korinte niet zo'n potje van gemaakt hadden, hadden wij waarschijnlijk helemaal niets van die gaven geweten. Het is geen theoretische uiteenzetting van een heel gavensysteem. Het is een poging de boel een beetje op orde te brengen.

Ook in Rom. 12 heeft Paulus het over de gaven. En ook dat stukje begint hij met: "acht uzelf niet hoger dan ge kunt verantwoorden". Waarom zou hij met zo'n opmerking beginnen? Ik denk omdat er op dit gebied het een en ander misgegaan was in Rome. Je voelt je al gauw heel wat als je de gave van ... hebt. Heel dit stukje uit Romeinen staat in het teken van de onderlinge liefde.

Op die twee bladzijden in de hele bijbel waarop deze gaven genoemd worden, benadert Paulus de zaak dus beperkend. Als het zo wezenlijk was, had hij het trouwens al in Romeinen 8 behandeld en niet pas in Romeinen 12.

Waarom pik je trouwens juist die gaven eruit die voor ons "spectaculair" zijn? Zijn de andere gaven er ook niet? En als ze er wel zijn, is het dan nodig om ze te benoemen en aan bepaalde personen te koppelen. Het is mijn indruk dat het juist Paulus' bedoeling is dat dit niet gebeurt. De liefde moet voorop staan. Geen gavenfetisjisme!
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2003, 12:13:26 pm door Pulpeet »

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2003, 12:11:54 pm »
nee er staat toch niet dat het alleen voor hun was nee ik zeg toch niet dat die gaven voor iedereen zijn of de bijbel zegt dat niet maar waarom niet in de vrijgemaakte kerk en ja ik heb ze nog nooit gezien. En in handelingen komen in elk van deze gemeentes de gaven van de Geest voor. Maar je mag wel streven naar die gaven God er om vragen vervuld worden door de Heilige Geest.

En die gaven waren dus niet alleen in krointe en ja al wisten we er niet van het gebeurd nog steeds maar niet in de vrijgemaakte kerk. Open je ogen de Geest is nog steeds aan het werk.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2003, 12:14:44 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 12:11:54 schreef farao:
Open je ogen, de Geest is nog steeds aan het werk.
Gelukkig wel ja.

Laten we de Geest niet opsluiten in dat rijtje gaven!
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2003, 12:41:28 pm door Pulpeet »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2003, 12:45:26 pm »
Vraagje nog:
Waarom presenteer je jezelf als "verontrust"? Dat is wat maakt dat ik een afwijzend reageer. Als er staat dat de Geest die gaven geeft naar de mate dat Hij dat nodig acht. Dan zijn de gaven die je 'mist' blijkbaar niet nodig. Daar zou ik een punt willen zetten. Hij weet wat goed voor ons is. Dan hoef je daarover niet verontrust te zijn.
We hebben trouwens een zeer goed ontwikkelde gezondheidszorg. Dat hadden ze toen niet. Valt dat niet onder de gave van de genezing? Graag wonderen willen zien lijkt mij geen goede drijfveer.

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2003, 12:45:32 pm »
Dat is een te gemakkelijk antwoord, wat ik al erg vaak gehoord heb. Dat je de Geest niet moet beperken tot dat rijtje gaven. Maar daar gaat het niet om! In onze kerken wordt de Geest juist beperkt door geen acht te slaan op dat rijtje gaven, terwijl ze toch duidelijk in de bijbel voorkomen. Ik heb wel eens het idee (en zo ervaar ik het ook vaak in onze kerk) dat de Geest is vastgebonden en alleen ruimte krijgt daar waar wij hem een klein beetje speelruimte geven.

Dus mijn stelling: Wij laten ons niet leiden door Gods Geest, maar wij leiden zélf Gods Geest.

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2003, 12:56:50 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 12:45:32 schreef Anita:
Dat is een te gemakkelijk antwoord, wat ik al erg vaak gehoord heb. Dat je de Geest niet moet beperken tot dat rijtje gaven. Maar daar gaat het niet om! In onze kerken wordt de Geest juist beperkt door geen acht te slaan op dat rijtje gaven, terwijl ze toch duidelijk in de bijbel voorkomen. Ik heb wel eens het idee (en zo ervaar ik het ook vaak in onze kerk) dat de Geest is vastgebonden en alleen ruimte krijgt daar waar wij hem een klein beetje speelruimte geven.

Dus mijn stelling: Wij laten ons niet leiden door Gods Geest, maar wij leiden zélf Gods Geest.

Anita

Daar heb je wel een punt, maar dat over genezen dat is niet waar want vandaag de dag genezen heel veel mensen nog steeds niet maar wel op gebed, en dat gebeurd gewoon nog steeds de dag die gaven van genezing en ja ik heb ook bovenaan gezet gaven van de Geest etc betekend ook dat ik ze niet allemaal heb genoemd maar de Geest kan die gaven wel geven maar de Heilige Geest zegt dit per kerk en niet over alle kerken: ehh pinkster gemeente mwah tongen taal, evangelisch maar genezing en proferteren en dan die vrijgemaakte ehhh gaven van uitlegging van de bijbel. nee de Heilige Geest geeft gaven aan iedereen die God daarom vraagt. zie Lucas 11 vers 13. De Geest waait als de wind en gaat waarheen hij wil, al ben je vervult met de Geest kunnen er dus gekke dingen gebeuren zoals het spreken in tongen.

Gods zegen Harro (en oh ja Anite antwoord is niet echt voor jou of wel?)

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2003, 01:51:16 pm »
Volgens mij zijn er heel veel gave te ontdekken net zo goed in de Vrijgemaakte kerk.
Er is b.v. veel gebed in de gemeente maar ook prive, er is ook veel gebedsverhoring. We hebben de neiging te letten op het spectaculaire terwijl in de dingen van alle dag veel wonderen zitten verpakt.
Bijvoorbeeld we bidden iedere dag voor het veilig thuis komen en iedere dag ben ik nog veilig thuis gekomen. Bij ziekte bidden voor gezondheid en die heb ik inderdaad van God gekregen. Allemaal wonderen opzich. Zo kan ik heel veel ( en nog veel `grotere` ) dingen op noemen in mijn eigen leven en van mijn gezin.

Ik heb ook moeite met gave testen.
Men is dan zo `ik gericht` bezig. Bijvoorbeeld`: uit de test komt dat ik goed kan luisteren of goed kan onderwijzen/ toerusten. Men gaat dan daarmee aan de slag. Maar dan stuiten ze op verzet ofzo en dan worden ze weer gefrustreerd.
Ik heb door de jaren heen al van alles op mijn pad gekregen en door de kracht van God/ Heilige Geest mocht ik mijn taak doen. Had ik de gaven test gedaan waren deze taken onder aan mijn lijst gekomen.
Volgens mij beperken de gaven testen je meer ( binden ze je ) en het is veel mooier om te doen wat je hand vindt om te doen, met Gods hulp.
Over 5 jaar ziet ons leven er weer anders uit en de Here is daar ook bij. Gelukkig!!
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2003, 02:19:12 pm »
Wat een heerlijk onderwerp, en wat moedig om dit op de site te zetten. Jammer dat Pulpeet meteen schuld communiceert naar een ieder die gewoon verlangend is naar de werking van Gods Geest.
Zegt Paulus niet dat hij wilde dat wij allemaal zoveel in tongen spraken als hij, en wordt er niet geadviseerd te streven naar het profeteren.
Waarom worden ze eruit gepikt, juist toch omdat in de vrijgemaakte kerken deze gaven niet tot ontwikkeling zijn gekomen. Is het niet : U geschiedde naar uw geloof.
Toen ik nog gereformeerd was sprak ik echt niet in tongen hoor, ik geloofde er ook geen barst van sterker nog, in de gemeente werd er gewoon geen onderwijs over gegeven. Punt.
Met Pinksteren werd de geboorte van de kerk gevierd en dat was het.
Toen ik tot bekering kwam en met deze dingen in aanraking kwam wist ik dat er meer was. Ik kreeg een enorm verlangen naar Gods Geest. Hij ging mij de bijbel uitleggen zoals ik het nog nooit beleefd had, Gods Geest gaf ons tegelijk een droom over hoe onze toekomst er uit ging zien. Dátgene wat wij gingen geloven, kreeg ook een plaats in ons leven. Todat wij naar de odusten zijn gegaan om ons de handen op te laten leggen en te bidden om de doop in de Heilige Geest.
Wat er toen gebeurde is niet te beschrijven en ik weet dat jullie daar met argusoren naar zullen luisteren zolang je dat niet hebt meegemaakt.
Dágen liep ik op wolken en wilde het de hele wereld wel vertellen, Gods Geest was zo dichtbij dat ik niet wilde gaan slapen omdat ik bang was uit een droom wakker te worden. gelukkig maakten mijn man en ik het samen mee, anders had de ander het vast niet begrepen.
Wát een rijkdom om te kunnen bidden met onze geest maar ook met ons verstand. Wat een voorrecht om voor mensen te kunnen bidden in tongen als je niet goed weet wat er nu écht mankeert. Wat een wonder de eerste keer als er mensen onder jouw handen genezen, en wat een verrassing als je je eerste Profetie, met de nodig schroom uitspreekt in de gemeente, en iemand is daardoor zó aangeraakt dat hij ter plekke zijn hart aan de Heer wil geven.
We ontdekten wat het betekende als "deze dingen de gelovigen zullen volgen" .
Ik ken toevallig een paar dominee's uit de reformatorische kerken die dat ook overkwam,één zelfs in zijn slaap zonder dat hij daar om vroeg. Meteen werden ze niet meer voor vol aangezien, ze konden hun verhaal nergens kwijt en sommige gemeenteleden verwezen ze naar een psychiater. Hoewel ze natuurlijk eerst hun best deden dit prachtige nieuws te delen met hun ouderlingen of gemeenteleden liepen ze zonder uitzondering tegen dikke muren. Het resultaat is dat ze nu in evangelische gemeentes komen. Niet omdat ze weg wilden, maar omdat ze eigenlijk gewoon genegeerd werden.
Vaak zitten de rasechte gereformeerden alleen maar in een Pinkstergemeente omdat ze in hun eigen kerk uiteindelijk met de nek werden aangekeken, of nadat ze gevraagd waren hun taken daar neer te leggen. Dan ga je toch op zoek? En als je dan in een gemeente komt waar deze dingen elke zondag functioneren dan voelt dat als een warm bad, en geef je je strijd op. Waarom zou je dingen doordouwen die mensen niet willen horen?
Alles valt of staat met het onderwijs wat mensen krijgen, Romeinen 10:14  Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker?
Mensen gaan verlangen naar meer van Gods Geest zodra ze daar goed onderwijs en fijne getuigenissen over horen. Sinds wij begrepen dat God ditzelfde voor kinderen in petto heeft zijn we ons onderwijs gaan aanpassen. Naast de gewone bijbelverhalen in de kinderdiensten zijn we ze ook al het onderwijs over de vruchten en de gaven van de Geest gaan leren. Alle beloften van God blijken ook voor hun weggelegd te zijn, zodra ze kunne  begrijpen waar we het over hebben.
We werden boven bidden en denken gezegend. Binnen een half jaar is ongeveer de helft gedoopt in Gods Geest, spreken ze in tongen en een stuk of 6 hebben al een loupe-zuivere profetie gedeeld met de gemeente. Ik  praat nu over kinderen tussen de 6 en de 12 jaar.
Tieners in de gemeente die de doop in de Heilige Geest hebben ontvangen, gebruiken hun gaven en talenten in de gemeente, staan als eerst op de bijbelstudies, maken deel uit van de aanbiddingsgroep en vormen gebedsgroepen. Dit in tegenstelling tot kinderen die uit gezinnen komen die pas op de weg zijn, of er eigenlijk niet écht in geloven. Die hangen op hun rug en kijken verveeld hoe lang het nog duurt zondag 's morgens. Onze jongeren die de Heilige Geest hebben ontvangen hebben ook nauwelijks last van "puberaal" gedrag, ze willen alleen maar met de dingen van God bezig zijn, zingen bidden, dansen en nemen hun onbekeerde vrienden mee. Ze hebben geen enkele behoefte om naar dubieuze dancings te gaan, verkeerde films te bekijken, te roken of  rebels te zijn.
Wat zou het toch heerlijk zijn als de reformatorische mensen de gaven van God zouden uitpakken. God wil wel hoor, maar als jullie ze laten liggen zal Hij ze niet opdringen.
Ik geloof er niets van dat de hele vrijgemaakte kerk die gaven niet krijgt omdat ze "dan dus wel niet nodig zouden zijn". Ik geloof juist dat jullie leer de gaven tegen houden en dat, áls iemand zelf op zoek gaat, en die zegen mag ervaren hij behoorlijk in de kou komt te staan.
En voor alle duidelijkheid, het heeft niet met betere of mindere christenen te maken hoor. Maar meer, zoals ik wel vaker zeg, "een fiets in de schuur hebben staan maar toch blijven steppen omdat je denkt, dat je die fiets  niet nodig hebt"
Echter met die fiets kom je veel verder, en ontdek je terreinen waar je met je step niet komt, en God wéét dat. Hij kan ons nóg beter gebruiken als we die fiets dankbaar aanpakken en verder kunnen komen dan met de step. God vind het prima als je je hele leven wil blijven steppen, maar heeft er wel verdriet van dat je zo klein van Hem denkt. Hij heeft een fiets voor je in petto ( mét de voordelen daarvan) , maar blijft toch steppen, sterker nog, je adviseert de anderen ook om te blijven steppen, en dát is misschien nog wel erger.
Belet een ander alsjeblieft niet te streven naar de gaven van de Geest.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 27, 2003, 02:32:39 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 13:51:16 schreef fransje:
Volgens mij zijn er heel veel gave te ontdekken net zo goed in de Vrijgemaakte kerk.
Er is b.v. veel gebed in de gemeente maar ook prive, er is ook veel gebedsverhoring. We hebben de neiging te letten op het spectaculaire terwijl in de dingen van alle dag veel wonderen zitten verpakt.
Bijvoorbeeld we bidden iedere dag voor het veilig thuis komen en iedere dag ben ik nog veilig thuis gekomen. Bij ziekte bidden voor gezondheid en die heb ik inderdaad van God gekregen. Allemaal wonderen opzich. Zo kan ik heel veel ( en nog veel `grotere` ) dingen op noemen in mijn eigen leven en van mijn gezin.

Men is dan zo `ik gericht` bezig. Bijvoorbeeld`: uit de test komt dat ik goed kan luisteren of goed kan onderwijzen/ toerusten. Men gaat dan daarmee aan de slag. Maar dan stuiten ze op verzet ofzo en dan worden ze weer gefrustreerd.
Ik heb door de jaren heen al van alles op mijn pad gekregen en door de kracht van God/ Heilige Geest mocht ik mijn taak doen. Had ik de gaven test gedaan waren deze taken onder aan mijn lijst gekomen.
Volgens mij beperken de gaven testen je meer ( binden ze je ) en het is veel mooier om te doen wat je hand vindt om te doen, met Gods hulp.
Over 5 jaar ziet ons leven er weer anders uit en de Here is daar ook bij. Gelukkig!!
Fransje: dank je wel! Je haalt me de woorden uit de mond!
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 27, 2003, 02:41:22 pm »
Ik weet niets van die gaventest, die gebruiken wij niet. We hebben het hier over iets anders dacht ik, toch over de gaven van de Heilige Geest?

1 Kor 12 : 8  Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
9  aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
10  aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
11  Doch dit alles werkt een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

1 Corinthe 12:31  Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

1 Corinthe 14:1  Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

Hoezo gaventest????

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2003, 03:24:37 pm »
Zonder af te willen doen aan de werkingen van de Geest die er zíjn:
Je kunt m.i. uit 1 Kor 12 niet afleiden dat je als gemeente wat mist als de Geest niet op deze manieren werkt. Lees het gedeelte in z'n context en je ziet waarom:

... er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.
Eerste relativering: het gaat niet om de soort geesteswerking, maar op de openbaring van de Geest.

En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.
Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten?
Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen?

Tweede relativering: de werkingen van de Geest in de gemeente vullen elkaar aan.

Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert: Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal; al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar ik had de liefde niet, ik ware niets.
Derder relativering: de weg die boven al die geesteswerkingen uitstijgt, is die van de onderlinge liefde, de agapê. Zonder dat zijn charismata niets waard.

Vandaar ook de conclusie:
Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren. Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.
Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend.

Het "profeteren" is dus de hoogste geesteswerking, omdat ze concreet in dienst staat van de liefde en van de stichting van de gemeente.

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong. Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen.
Vierde relativering: als christen moet je op een volwassen manier je gezonde verstand gebruiken, ook in de dienst aan God, in de bijeenkomsten van de gemeente. Een verstandige vermaning is zoveel meer waard dan een uur in tongen spreken!

"Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren," zegt de Here. Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.
Vijfde relativering: de wonderlijke uitingen van de geest, zoals tongentaal, zijn wel machtige tekens, maar ze leiden niet tot geloof. Ze zijn bedoeld voor de ongelovige buitenstaanders -- niet dat het veel helpt, zie het citaat -- maar binnen de gemeente moet, alweer, de profetie centraal staan.

Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt? Maar als allen profeteren en er komt een ongelovige of toehoorder binnen, dan wordt hij door allen weerlegd, wordt hij door allen doorgrond, het verborgene van zijn hart komt aan het licht en hij zal zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden, dat God inderdaad in uw midden is.
Een levendige voorstelling hoe bovenstaand principe uitwerkt.

Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken.
Zesde relativering: de uitingen van de Geest zijn controleerbaar en moeten zelfs gestuurd worden door het gezonde verstand, gericht op orde en onderlinge opbouw.

Ligt het aan mij, of leggen 1 Kor 12-14 juist de meest spectaculaire geestesuitingen heel nuchter aan banden?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 27, 2003, 03:28:12 pm »
En dus schaffen we het maar helemaal af?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 27, 2003, 03:45:30 pm »
Beste Qohelet,

1. Alles is relatief, maar relatief is niet alles.

2.

quote:

Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend.
Wat is profeteren? (Volgens mij in ieder geval niet zoals het in de Heidelbergse Catchemismus wordt uitgelegd).

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 27, 2003, 03:53:33 pm »
Ik heb er al een poosje over nagedacht om een draad over Nieuwtestamentische profetie te openen. Bij deze: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=469&pageID=1
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2003, 04:00:44 pm door Qohelet »
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 27, 2003, 04:25:39 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 12:45:32 schreef Anita:
Dat is een te gemakkelijk antwoord, wat ik al erg vaak gehoord heb. Dat je de Geest niet moet beperken tot dat rijtje gaven.
Dat is ook niet het enige wat ik gezegd heb. Vergeet die opmerking anders maar even.

Het gaat mij meer om de tekst waarin gezegd wordt dat de Geest zijn gaven uitdeelt zoals Hij wil.

quote:

Maar daar gaat het niet om! In onze kerken wordt de Geest juist beperkt door geen acht te slaan op dat rijtje gaven, terwijl ze toch duidelijk in de bijbel voorkomen. Ik heb wel eens het idee (en zo ervaar ik het ook vaak in onze kerk) dat de Geest is vastgebonden en alleen ruimte krijgt daar waar wij hem een klein beetje speelruimte geven.

Het lijkt mij dat je dat juist doet als je wel met de bijzondere gaven aan de slag gaat. Er staat in het stukje dat farao aanhaalt dat de Geest ieder geeft wat Hij nodig vindt. En daarom vind ik het vreemd dat je dat blijkbaar kunt sturen.
In gemeentes waarin besloten wordt om die gaven de ruimte te geven, gebeurt het vervolgens ook, terwijl in gemeentes waarin er niet zo'n nadruk op gelegd wordt, het niet gebeurt. Het lijkt erop dat wij onszelf geven wat wij willen. In beide gevallen!

Het schijnt trouwens zo te zijn dat de tongentaal van gemeenteleden vaak erg lijkt op die van de voorganger. Veeg teken...
Het lijkt me dat dit soort dingen heel snel mis kunnen gaan. Het wordt een sociale druk om in tongen te spreken. Bepaalde mensen krijgen meer aanzien dan goed voor ze is met als gevolg machtsmisbuik. Gevallen waarin het goed gaat, zoals in het geval van Wilhelmina lijkt, zijn denk ik zeldzaam. Het is als met alle mooie dingen. Ze zijn het meest kwetsbaar.

Dat verklaart denk ik ook waarom het in de Korintebrief ter sprake komt. Alles wijst erop dat Paulus die gaven alleen maar noemt om de boel in Korinte weer een beetje in het gareel te krijgen. Als de bijzondere gaven echt zo centraal staan, waarom worden ze in het hele Nieuwe Testament steeds slechts zijdelings genoemd?

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 27, 2003, 04:36:19 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 15:28:12 schreef Wilhelmina:
En dus schaffen we het maar helemaal af?
/

Alles ligt dan weer in het gereformeerde straatje maar kijk eens dieper in de bijbel tekst al lees ik het haal ik er echt wel uit dat die gaven er zijn (moeten zijn?)

oh ja Wihelmina ik wil je erg bedanken voor je getuigenis het doet me goed dat de Geest zo in jullie leven bezig is gegaan zelf heb ik het ook gemerkt maar dan in iets mindere maten, de Heilige Geest heeft mijn leven wel aangepakt maar op een ander nivo, mischien laat ik ooit eens voor me bidden om andere gaven te ontvangen weet dat God dat kan door zijn Geest maar ik weet dan zeker dat ik helemaal weg ben bij de vrijgemaakte kerk......... Ja de leer houd het tegen je zegt het al en zelfs het werk in mij houd de leer tegen kreeg veel tegengas van de jongeren hier.

Weet het soms ff niet meer bij ons in de kerk maar nu al deze week 2 mensen gehoord die zo praten over hoe de Geest bij hun aan het werk is. Mischien wil God me toch iets duidelijk maken. bedankt.

Gods zegen Harro

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 27, 2003, 04:38:32 pm »
Er worden hier een aantal dingen erg door elkaar gehaald merk ik. Waar Fransje het heeft over een 'gaventest' hebben we het in dit topic over 'gaven van de Heilige Geest'. De gaven zoals Fransje ze bedoelt zijn de gaven die je van God je Schepper meekrijgt bij je geboorte. Gaven die je mag inzetten in Zijn dienst, om samen een Lichaam te vormen. Ieder met zijn/haar mogelijkheden en ieder even belangrijk. Die te maken hebben met je karakter, je intelligentie, je creativiteit etc.
Maar daar hebben we het hier niet over!! Het gaat hier om de gaven van de Geest zoals spreken in tongen, genezen, profeteren etc, zoals die in het NT regelmatig worden genoemd mbt de eerste gemeenten.
Ik zou het fijn vinden als er inhoudelijke reacties kwamen op de bijdrage van Wilhelmina. Het is wel even doorbijten, want als die eenmaal aan het kletsen is.....  :P

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 27, 2003, 04:53:23 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 16:38:32 schreef Anita:
Ik zou het fijn vinden als er inhoudelijke reacties kwamen op de bijdrage van Wilhelmina. Het is wel even doorbijten, want als die eenmaal aan het kletsen is.....  :P

Anita

Wordt het toch nog gezellig.  :? Maar toch bedankt joh, en Harro ook, ik ben blij dat je het zegt, want ik ben mij best wel bewust van het feit dat hier écht heel anders gedacht kan worden. Maar ik heb al wat kunnen  oefenen met mensen uit deze richting.

Toch? Anita?      :+

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 27, 2003, 09:49:19 pm »
Wat betekent dit eigenlijk:

quote:

Nu heeft God in de kerk allerlei mensen aangesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars; voorts zijn er nog [...] (vs28a)
Waar zijn heden ten dage de apostelen?

- God stelt apostelen aan.
 - de Heilige Geest geeft gaven aan wie Hij wil.

Waarom zou het een nu niet meer gelden en het andere wel?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 27, 2003, 10:25:27 pm »
apo-stolos = af-gezant (van Christus)
In Opb 21, 14 wordt gesproken over "de twaalf apostelen van het Lam". Op veel plaatsen in de brieven van Paulus lijken de apostelen inderdaad de afgebakende groep van het eerste uur, bijv in 1 Kor 15, 7: "aan alleapostelen".
Rond 120 nC was er een catechismusboekje met de titel "Leer (Didachê) van de Twaalf Apostelen voor de Heidenen".
Let erop dat in Ef 4, 11 niet staat dat God gaven van apostelschap geeft, maar Zelf apostelen gegeven hééft. Dat kunnen we m.i. prima in de voltooide tijd laten staan. De generatie van mensen die rechtstreeks door Christus de wereld in is gezonden, is er niet meer, maar we hebben hun erfgoed nog altijd.

pro-fêtês = voor-zegger
In het Klassiek Grieks is een pro-fetes vooral een tolk van de goden, niet zozeer een toekomstvoorspeller. Een interpretatie van het verleden of heden in het licht van de godenwereld of van een ander "groot verhaal" getuigde van goddelijke profetische gaven. Ik geef hier het woordenboeklemma van Liddell-Scott:

quote:

PROFÊTÊS
I.1. speaks for a God and interprets his will to man, a  prophet;
so Teiresias is pr. Dios, Jove's interpreter, Pind.;
and of Apollo, Dios profêtês esti. Loxias patros  Aesch.;
while the Pythia, in turn, became the profêtês of Apollo, Hdt.;
so Poets are called hoi tôn Mousôn profêtai interpreters of the Muses, Plat.
2. generally, an interpreter, declarer, egô pr. soi logôn genêsomai  Eur.;
so, the bowl is called kômou profâtês, Pind.
II. in N.T., 1. one who possesses the gift of profêteia, an inspired preacher and teacher.  2. the revealer of God's counsel for the future, a prophet (in the modern sense of  the word), a predicter of future events. Hence profêtikos.
Bij betekenis II zet is m'n vraagtekens, omdat deze specifieke betekenis verder in het Grieks niet te vinden is. Een mooi voorbeeld van inlegkunde door het woordenboek?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 27, 2003, 10:30:20 pm »
Dank je, Qohelet

Maar dan wordt mijn tweede vraag des te interessanter...

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2003, 10:39:19 pm »
Of er dan nog wel profeten zijn?

Ik hoop het wel, want Paulus noemt in 1 Kor 14, 1 de profetie als het hoogst na te streven geestelijke goed. (Btw, het woord 'gaven' staat helemaal niet in de originele tekst, er staat "streef naar de geestelijke [dingen]".) Zou jammer zijn als we het zonder moesten doen, nietwaar?

Profeten waren er in ieder geval wel in de NT tijd. Meestal duidt het woord in het NT op de OT profeten, één keer op een heidens godenvertolker (TIt 1, 12); maar zie 1 Kor 14, 34; Hand 21, 10. In Opb 11, 10 zijn er twee profeten op het eindtijdtoneel.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 28, 2003, 07:35:03 pm »
Toch jammer dat er niet of nauwelijks gereageerd wordt op dit onderwerp. Een teken aan de wand? :?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 28, 2003, 08:14:19 pm »

quote:

op 28 Feb 2003 19:35:03 schreef Wilhelmina:
Toch jammer dat er niet of nauwelijks gereageerd wordt op dit onderwerp. Een teken aan de wand? :?

Nee, gebrek aan tijd. Morgen wil ik er nog uitgebreider opingaan, verder werk ik en heb ik ook 's avonds wel e.e.a. te doen.

Hier kun je een soort bloemlezinkje van bijbelteksten vinden waarin de Geest voorkomt, en waaruit je allerlei facetten van zijn werk kunt halen.

Ook nog leesbaar: Overzicht van gaven van de Geest.
Spreken in tongen universeel?
Glossolalie (ook in heidense religies)
Tongentaal en het spreken in vreemde talen
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2003, 09:33:33 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 28, 2003, 11:06:22 pm »
Ik ken die artikelen, meestal worden ze in de strijd geworpen door echte tegenstanders van tongentaal.
Ik  blijf het gek vinden dat er mensen moeite doen om duidelijke bijbelse waarheden zo te manipuleren dat het nét is alsof je zondigt als je gewoon gelooft wat er staat.

Markus 16 : 16  Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
17  Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuw tongen zullen zij spreken,
18  slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Heeft tóch met geloven te maken.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 28, 2003, 11:16:50 pm »

quote:

op 28 Feb 2003 23:06:22 schreef Wilhelmina:
18  slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen
Praktiseer je dit ook, Wilhelmina? N.B. Dit is een serieuze vraag, hoor. Ik heb dit gezien in een uitzending van Ruby Wax. Zij bezocht een Amerikaanse gemeente, waarbij de leden daadwerkelijk slangen meebrengen naar de kerk en zich tijdens de dienst laten bijten.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 01, 2003, 12:56:08 am »
De tekenen zullen de gelovigen volgen --
* staat in de context van de wereld intrekken
* "zullen" = feitelijk, niet gebod
* volgen = de gelovigen worden door de tekenen gevolgd, hoeven ze zelf niet te cultiveren.

Het meebrengen van slangen etc. lijkt mij een onjuiste manier om de Heer te verzoeken; doet mij sterk denken aan de manier waarop de duivel Jezus wees op Psalm 91, "de engelen zullen je zelfs dragen".

Wie hoeven Gods werk niet over te nemen: Doch zij gingen heen en predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden. (Vervolg van Markus 16, niet in alle handschriften, wel in meerderheidstekst.)

Opvallend detail: in Markus 16, 17 wordt voor "gelovigen" een andere werkwoordsvorm gebruikt dan meestal; een aoristus i.p.v. een praesens. (In het NT wordt 15x de een, 51x de tweede gebruikt). De aoristus heeft, ook bij werkwoordsvormen "geloven" meestal een ingressieve betekenis, i.e. je vertrouwen gaan stellen op, tot geloof komen; terwijl de praesensvormen het voortduren van het vertrouwen benadrukken. Kortom, de vorm die hier gebruikt wordt voor de geloven bevestigen mijn indruk, dat hier de situatie van zending wordt beschreven, waarin tekenen gebeuren als signaal voor de ongelovigen (zie daarvoor 1 Kor 14).

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 01, 2003, 01:34:40 am »
Dus: kerken waarin die tekenen niet zijn (feit), falen in het 'de wereld intrekken', en in het bereiken van ongelovigen?
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2003, 07:20:23 pm door Pulpeet »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 01, 2003, 09:48:29 am »

quote:

op 01 Mar 2003 01:34:40 schreef Pulpeet:
op 01 Mar 2003 00:56:08 schreef Qohelet:
De tekenen zullen de gelovigen volgen --
* staat in de context van de wereld intrekken
* "zullen" = feitelijk, niet gebodDus: kerken waarin die tekenen niet zijn (feit), falen in het 'de wereld intrekken', en in het bereiken van ongelovigen?

Ik zou me zéker flink achter de oren krabben, als jullie woorden en werken nooit gevolgd worden door tekenen en wonderen.

Dat doen wij ook nog steeds, omdat we vaak nog maar een slap aftreksel zijn van dátgenen wat God belooft dat we zullen zijn.

Aan God ligt het niet hoor, hij heeft die belofte gedaan, en Hij is een belonen voor wie hem ernstig zoeken. En zoalng nog niet alles in mijn leven zichtbaar is, wat Hij voor mij in petto had volgens de bijbel, zal ik niet tevreden zijn.
Noem het maar een heilige ontevredenheid.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 01, 2003, 09:52:23 am »

quote:

op 28 Feb 2003 23:16:50 schreef Peter:
op 28 Feb 2003 23:06:22 schreef Wilhelmina:
18  slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen
Praktiseer je dit ook, Wilhelmina? N.B. Dit is een serieuze vraag, hoor. Ik heb dit gezien in een uitzending van Ruby Wax. Zij bezocht een Amerikaanse gemeente, waarbij de leden daadwerkelijk slangen meebrengen naar de kerk en zich tijdens de dienst laten bijten.

Omdat het dinrken van vergif en het treden op schorpioenen en slangen nog niet aan de orde is, valt dit onder het kopje God verzoeken.
Als de tijd aanbreekt dat dit onoverkomenlijk is tijdens mijn werk voor de Heer, dan vertrouw ik  erop dat God mij zal bijstaan boven bidden en boven denken.

Denk maar aan het treinkaartje van Corrie ten Boom. Haar vader vroeg haar wannneer zij het kaartje kreeg. Zij antwoordde: Vlák voordat ik instap, daarvoor had ik het nog niet nodig.

Mensen die nu, zonder nut, met slangen aan de gang gaan, zijn wederom nét als Mozes, om de wereld een kunstje te laten zien.
Verwerpelijk dus.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 01, 2003, 07:14:03 pm »
Bedoelde Jezus in Marcus 16 een opsommend rijtje te geven van de tekenen die de gelovigen zouden volgen?
1. zij zullen boze geesten uitdrijven;
2. zij zullen in nieuwe talen spreken;
3. slangen zullen zij opnemen en niet sterven, zelfs als zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen;
4. op zieken zullen zij de handen leggen en die zullen genezen.
Even zwartwit: Moet je je achter de oren krabben als je merkt dat die vier dingen niet allemaal aanwezig zijn? Als een zendeling sterft door een slangenbeet? Als je niet zo goed bent in leren en altijd maar onvoldoendes haalt voor bijv. frans?

Ik denk dat deze wonderen hier genoemd worden als teken voor ongelovigen, zodat die zich zullen bekeren. Maar als je zelf gaat bidden of jijzelf zoiets kunt/mag doen (bijv profetie, vreemde talen/tongen, etc.) doe je dat dan niet meer (als teken) voor jezelf dan als teken voor de ongelovigen?
Daarmee hoeft het niet per definitie fout te zijn, maar je geeft er m.i. dan wel een ander doel aan dan in Marcus 16:17 genoemd wordt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 01, 2003, 07:20:48 pm »
Blijft dus mijn vraag:

Dus: kerken waarin die tekenen niet zijn (feit), falen in het 'de wereld intrekken', en in het bereiken van ongelovigen?

Ik ben benieuwd of Qohelet bereid is deze conlcusie te trekken. Zijn uitleg van Mark 16 lijkt er wel naar toe te gaan.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 01, 2003, 07:24:58 pm »
Tongentaal is erg geschikt om jezelf te stichten en dat kan nooit kwaad. Als het geen nut had, zou God het ons niet geven hebben.
Bij ons in de evangelische gemeentes komt nogal wat volk zó uit de wereld tot bekering. Wat heerlijk dat God ons de gave heeft gegeven om boze geesten uit te drijven. Als je een drugsverslaafde de geest van verslaving uitdrijft dan is hij je eeuwig dankbaar.
We hebben zelf een meisje in huis gehad, dat per dag voor 750 gulden heroine gebruikte, voor een halve ton gestolen had, aan anoraexia leed, rookte dronk en haar heroine verdiende achter een raam in het spijkerkwartier in Arnhem.
Hoe lang denk je nodig te hebben om zo'n meiske weer op de rails te krijgen?
Wij hebben haar die avond naar de gemeente gedragen ze kon niet meer staan woog minder dan 40 kilo. De voorganger heeft de boze geesten aangesproken      ( en geloof me dat is niet leuk om te zien) maar ze was vrij toen ze 's avonds laat mee naar huis kwam.
De volgende morgen stond ze nieuw op, hunkerde nergens meer naar en is gewoon boterhammen met kaas gaan eten en gehaktballen.
Nu 6 jaar later is ze gelukkig getrouwd, werkt full time en dient de Heer.
Wat nu als we niet hadden geloofd in het wegsturen van boze geesten? :?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 01, 2003, 07:32:20 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 19:24:58 schreef Wilhelmina:
Tongentaal is erg geschikt om jezelf te stichten en dat kan nooit kwaad. Als het geen nut had, zou God het ons niet geven hebben.

Begrijp jij dan zelf wat je zegt als je spreekt/bidt mbv glossolalie?
Of schakel je het 'God dienen met je verstand' dan helemaal uit?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 01, 2003, 07:41:12 pm »
Mijn verstand besluit om God in de geest te aanbidden. Soms vraagt iemand in de gemeente zoorbede die zijn nood als het ware niet uit zijn strot kan krijgen. Dan is het fijn als je in tongen kunt bidden, want God begrijpt het.
Ik weet niet exact wat ik bid, maar soms merk je wel of het aanbidding is, of dat je juist een stirjd te strijden hebt,
Wat heel duidelijk is, is dat de duivel er een bloedhekel aan heeft. Demonen wijken veel sneller, emensen worden rustiger en vaak emorioneel diep geraakt, soms ervaren ze het als een echte ontmoeting met God, wat op zich al helend werkt.
Ik denk de aversie van de duivel tegen tongentaal ook een belangrijke reden is, dat hij steeds weer mensen probeert aan te praten dat we het niet nodig zouden hebben, dat het niet bestaat of soms zelfs, dat het van de duivel is. Jaja! ;(

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 02, 2003, 12:11:33 am »
Het is jammer dat we ook met dit onderwerp al weer heel snel in een welles nietes spelletje vervallen. Ik wil daar één quote tussen zetten:

quote:

All Spirit no word we blow up. All Word no Spirit we dry up. But Word and Spirit together we grow up
(Bishop Frank Retief (CESO).

Ik sta nu zelf ook in dubio. Ja, in de gereformeerde hoek is er de laatste eeuw veel nadruk gelegd op de "zuivere prediking". Bijbelgetrouw. Uitstekend op zichzelf, maar gelet op de voorgaande quote moet ik zeggen dat we wel een steekje laten vallen.
Want je hebt de Geest nodig om met het geloof aan de slag te gaan. Je ziet ook een reactie op deze eenzijdige aandacht op de Bijbel. Steeds meer mensen gaan op zoek naar de Geest. En komen dan uit in evangelischer kringen.

En daar ben ik dan een beetje huiverig voor, ook gelet op het eerste deel van de quote. Probeer niet de Geest voor je karretje te spannen en hem spektakel te laten verzorgen. Daar is hij niet voor. De Geest werkt niet voor ons, hij werkt voor Jezus, en Gods koninkrijk!
Laten we wel wezen. We kunnen nog zo graag in tongen willen spreken, maar als dat niet bevorderlijk is voor de komst van het koninkrijk, dan kun je waarschijnlijk lang wachten. Wij moeten niet iets willen, wij moeten slechts willen wat God wil.

Laten we om het werk van de Geest even in perspectief te zien nog weer eens naar de bijbel gaan. Er zijn veel teksten genoemd over de gaven van de Geest. Maar de hoofdzaak wordt stelselmatig niet vermeld:

De samengang van Geest en Woord.

Handelingen. De Geest wordt uitgestort. Tongen als van vuur zetten zich op de hoofden van de apostelen. Een geluid als een wind vulde het gebouw. De vonken vliegen er vanaf. Het vreemde is dat het spreken in tongen hetgeen is wat ons het meest bijblijft.

Het ruisen van de wind. In het paradijs al een aankondiging van Gods aanwezigheid. Ook ging de wind vooraf aan Gods ontmoeting met Mozes, en ook bij Elia.Gods levendmakende ademtocht. Hij blaast Zijn Geest in ons.

Hoe werkt de Geest?
Eigenlijk moeten we voor onze kennismaking met de Geest terug naar het begin. De Schepping. De Geest van God zweefde over de wateren. Daar staat direct bij dat God sprak. En het was er. De Geest en het Woord gaan samen. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. We kunnen niet zeggen dat de Geest in ons midden is als het Woord niet gepredikt wordt.

In Matt. 1:20 spreekt God tegen Jozef. Twijfel niet Maria tot je vrouw te nemen, want wat in haar is, is door de HG verwekt. Ook hier brengt de Geest het Woord.

Mijn woorden worden door mijn adem gedragen, zo wordt het Woord van God door zijn Geest de wereld ingedragen. Wij kunnen niet leven als we geen lucht inademen. We hebben zuurstof nodig. Zo mogen we ook Gods geest inademen. Onze echte levensadem. Net als het zuurstof dat we inademen en door al onze aderen en hersenen laten stromen, zo mogen wij Gods Geest inademen.

Gods Woord wordt door Zijn Geest gedragen. Als het Woord naar waarheid gesproken wordt, dan is de Geest aan het werk.

In Johannes lezen we over het vlees geworden Woord, Jezus, maar we lezen ook hoe Jezus de geest aankondigt.  Joh. 14:16-17 “En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid.” En wat doet die Geest? Vs. 26 “…maar de Trooster, de heilige geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen wat ik u gezegd heb.”

Het is de Geest die ons Gods woord in het hart legt. De geest die ons helpt herinneren wie Jezus was, en wat Hij leerde. Daarom mogen wij ook geloven dat heel de bijbel door de kracht van de Geest is geschreven. Het is de Geest die het woord draagt.

Gods geest zweefde over de wateren, de wereld nu was woest en ledig. NU zweeft Gods geest over onze harten, die woest en leeg zijn, en donker. En als het woord uitgelegd wordt, het woord dat het licht der wereld is, dan begint de herschepping in ons hart. Er zij licht!

In Handelingen lezen we regelmatig dat de Geest wordt uitgestort. Maar telkens opnieuw als het Woord verkondigd wordt.

Hand. 2: Pinksteren. De Geest wordt uitgestort en Petrus begint het Woord uit te leggen.

2:17: Ik zal in die dagen mijn geest uitstorten en zij zullen profeteren.
4:31: En terwijl zij baden, werd de plaats waar zij vergaderd waren bewogen, en zij allen werden vervuld van de Heilige Geest.
5:32: Wij zijn getuigen van deze dingen (van het Woord)en ook de Heilige Geest die God hun gegeven heeft.
6: De Farizeeën konden niet op tegen Stefanus, die met wijsheid en de Geest sprak.
8: De geest brengt Filippus naar de weg van Samaria om het Woord uit te leggen aan de Kamerling.
9: Paulus wordt vervuld met de Heilige Geest, en zijn blindheid wordt genezen. Hij krijgt inzicht. De volgende dag staat hij al in de synagogen het woord te prediken.
11:44: Cornelius en zijn huis: Terwijl Petrus deze woorden nog sprak viel de Geest op allen die het woord hoorden.

En zo kunnen we eindeloos doorgaan. Hoe werkt de Geest? In elk geval niet zonder het woord.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 02, 2003, 12:38:32 am »

quote:

op 27 Feb 2003 13:51:16 schreef fransje:

Inderdaad ik denk ook dat het meeste werk van de Geest niet in het spectaculaire zit. Alhoewel de Geest daar ook zeker gebruik van maakt als dat moet. De mooiste gave van de Geest is bidden... stil zijn voor God... verootmoediging....geloof in de dood en opstanding van Christus... en daarna komen de uitingsvormen.  

En al die gaventesten en zo, daar moet ik het ook niet zo van hebben. De kerk is geen bedrijf. Maar het kan wel goed zijn om bij jezelf eens te ontdekken waarin God jou nu speciaal heeft gemaakt. Zoek dat nu ook niet in het spectaculaire. Maar gebruik elkaars gaven in de wijk. Ik ben slecht in cake bakken, maar kan wel aardig iets organiseren. Nu dan als ik dan iets organiseer en iemand bakt voor mij een cake dan gebruiken we allebei de gave van de Geest namelijk dienstbaarheid..
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 02, 2003, 12:08:33 pm »
Wat ik jammer vind binnen de GKV is de houding van 'het kan makkelijk verkeerd gebruikt worden' en dus schenken we maar helemaal geen aandacht meer aan die bijzondere gaven. Ze kunnen toch ook goed gebruikt worden? Is het niet onbijbels om ze dan maar onbenoemd te laten, of er alleen maar van te zeggen: 'je moet er voorzichtig mee zijn, want het kan gauw verkeerd gaan'.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 03, 2003, 09:08:43 pm »
Zit daar niet een probleem?

Je hebt mensen die van alles aan gaven ontdekken en misschien benoemen, maar waag het niet om daarná met ze in discussie te gaan over het goed gebruik van die gaven.

Tegenreactie: dan maar niets meer ontdekken en benoemen -- ook niet goed.

Bij de (her)ontdekking van geestesgaven onder vrijgemaakten -- het gebeurt! -- heb ik dat zo zien gebeuren. Jammer, want als je de geestesgaven als zodanig onderkent en ze wilt laten normeren door het Woord (en de levendige omgang daarmee in de gemeente), zijn ze goed en nuttig.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 03, 2003, 09:15:31 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 21:08:43 schreef Qohelet:
[...] ze wilt laten normeren door het Woord (en de levendige omgang daarmee in de gemeente), zijn ze goed en nuttig.
Maar dan raak je verzeild in een heel systeem van toetsing, zoals Wilhelmina in het profetie-topic ter sprake bracht. Ik wordt bij voorbaat al moe. Als het al bijna onmogelijk is om de liederen die we zingen te laten normeren door het Woord, gaat dat dan met geestesgaven wel lukken?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 03, 2003, 09:30:42 pm »

quote:

op 03 Mar 2003 21:15:31 schreef Pulpeet:
op 03 Mar 2003 21:08:43 schreef Qohelet:
[...] ze wilt laten normeren door het Woord (en de levendige omgang daarmee in de gemeente), zijn ze goed en nuttig.Maar dan raak je verzeild in een heel systeem van toetsing, zoals Wilhelmina in het profetie-topic ter sprake bracht. Ik wordt bij voorbaat al moe. Als het al bijna onmogelijk is om de liederen die we zingen te laten normeren door het Woord, gaat dat dan met geestesgaven wel lukken?
Ja dat kan, want uiteindelijk zal bij twijfel , de uitkomst bepalen of de profetie uit de Geest was of uit het vlees. Dat is bijbels.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 09, 2003, 07:34:17 pm »
Zijn er eigenlijk in de geschiedenis voorbeelden van in tongen praten e.d.? En hoe heeft de Kerk door de eeuwen door erop gereageerd? Weet iemand dat?
Ps. 111:10

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 09, 2003, 08:09:29 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 19:34:17 schreef Wiering:
Zijn er eigenlijk in de geschiedenis voorbeelden van in tongen praten e.d.? En hoe heeft de Kerk door de eeuwen door erop gereageerd? Weet iemand dat?

Ik zou zeggen : bezoek eens een pinksterdienst, dan heb je de kans het een keer te horen. Het is daar gebruikelijk, maar niet zo dat je het alle weken hoort. Wél in de bidstonden vooraf en in de week.

Trouwens, je zult ze de kost geven, die in de kerken ook al in tongen spreken, maar er niet voor uit durven komen, omdat ze geen gehoor krijgen. Zelfs dominee's!

Een echt gebeurt verhaal, van al wat jaartjes geleden :
Een dominee die fel tegen tongentaal was, zou er 'szondags een (negatieve) preek over houden. Hij staat op de kansel en begint te bidden.......in tongen, ja en toen moest hij z.n preek bijstellen. O-)
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 23, 2003, 04:20:14 pm »
door elle op 23 Apr 2003 15:39   quote  
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 23 Apr 2003 15:00:58 schreef Wilhelmina:
Als we het tóch over opbouwen hebben: 1 Corinthe 14:4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf,  
--------------------------------------------------------------------------------

Da's een goede tekst. De contekst geeft echter ook aan dat het in tongen spreken een aangelegenheid tussen God en 1 persoon is, en dus niet nuttig is in een groep.
Profeteren is wel nuttig in een groep want wie profeteert, sticht de gemeente, vs 4b. 'kHeb alleen geen idee wat het verschil is tussen profeteren en preken.
Maar daar raken we behoorlijk off-topic, dus wellicht kunnen we beter in een andere draad doorgaan, bijv. hier: De gaven van de Geest. Maar daar ging het al over dat punt, geloof ik.

Laten we hier weer back on topic gaan.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 23, 2003, 04:24:44 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 16:20:14 schreef Wilhelmina:
door elle op 23 Apr 2003 15:39   quote  
quote:
op 23 Apr 2003 15:00:58 schreef Wilhelmina:
Als we het tóch over opbouwen hebben: 1 Corinthe 14:4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf,  

Da's een goede tekst. De contekst geeft echter ook aan dat het in tongen spreken een aangelegenheid tussen God en 1 persoon is, en dus niet nuttig is in een groep.
Profeteren is wel nuttig in een groep want wie profeteert, sticht de gemeente, vs 4b. 'kHeb alleen geen idee wat het verschil is tussen profeteren en preken.
Maar daar raken we behoorlijk off-topic, dus wellicht kunnen we beter in een andere draad doorgaan, bijv. hier: De gaven van de Geest. Maar daar ging het al over dat punt, geloof ik.

Laten we hier weer back on topic gaan.  

OK gaan we hier verder.
Als het spreken in een tong een zaak is tussen één persoon en God waarom, wordt ook die gelegenheid niet benut bij de meeste gereformeerden?

En het verschil tussen profeteren en preken zit em denk ik in de voorbereiding en de gebruikte intelligentie van de dominee.
Ik kan met mijn kennis ( doe ik ook vaak) een preek in elkaar zetten die echt bijbels is, en staat als een huis. Echter die preek is gemaakt met behulp van mijn kennis en ervaring en gevolgd onderwijs. Niks mis mee. Een profetie wordt echter gegeven zo de Geest wil, aan wie Hij maar wil.
Ik heb eens een mongool horen profeteren, daar kon geen dominee tegen op. Loupe-zuiver met een kennis die hij nooit had gehad en ook nooit zou kunnen krijgen.
Als er bij ons in de gemeente geprofeteerd wordt gaat dat vaak over zaken die degene die die profetie uitspreekt nooit kon weten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 23, 2003, 05:23:37 pm »

quote:

op 23 Apr 2003 16:24:44 schreef Wilhelmina:
Als het spreken in een tong een zaak is tussen één persoon en God waarom, wordt ook die gelegenheid niet benut bij de meeste gereformeerden?

Dat weet ik niet precies, maar de afwezigheid van het in tongen spreken lijkt mij niet 'het bewijs' dat zo'n persoon de Geest niet heeft: de gaven van de Geest worden niet alle gelijkelijk uitgedeeld, niet iedereen krijgt dezelfde gaven. (Dus kennelijk hebben evangelicalen ea het nodig, en gereformeerden ea niet?).

quote:

En het verschil tussen profeteren en preken zit em denk ik in de voorbereiding en de gebruikte intelligentie van de dominee.
(...)
Als er bij ons in de gemeente geprofeteerd wordt gaat dat vaak over zaken die degene die die profetie uitspreekt nooit kon weten.

Dat is een beter punt: Paulus zegt dat profeteren wel tot opbouw van de gemeente is. En als profeteren is wat jij zegt dat het is, dan denk ik niet dat ik ooit iemand heb horen profeteren. En als dat waar is kan dat, denk ik, aangemerkt worden als een gebrek in de GKV.

Aan de andere kant: steeds meer GKVers staan er voor open, dus waarom gebeurt het dan niet? Of herken ik het niet? Moet ik het leren zien/horen? De Geest mag ook best mijn mond gebruiken om door te profeteren, maar waarom doet 'ie dat dan niet? Om met Paulus te zeggen: 'Ik meen toch ook de Geest te hebben'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]