Het is jammer dat we ook met dit onderwerp al weer heel snel in een welles nietes spelletje vervallen. Ik wil daar één quote tussen zetten:
quote:
All Spirit no word we blow up. All Word no Spirit we dry up. But Word and Spirit together we grow up
(Bishop Frank Retief (CESO).
Ik sta nu zelf ook in dubio. Ja, in de gereformeerde hoek is er de laatste eeuw veel nadruk gelegd op de "zuivere prediking". Bijbelgetrouw. Uitstekend op zichzelf, maar gelet op de voorgaande quote moet ik zeggen dat we wel een steekje laten vallen.
Want je hebt de Geest nodig om met het geloof aan de slag te gaan. Je ziet ook een reactie op deze eenzijdige aandacht op de Bijbel. Steeds meer mensen gaan op zoek naar de Geest. En komen dan uit in evangelischer kringen.
En daar ben ik dan een beetje huiverig voor, ook gelet op het eerste deel van de quote. Probeer niet de Geest voor je karretje te spannen en hem spektakel te laten verzorgen. Daar is hij niet voor. De Geest werkt niet voor ons, hij werkt voor Jezus, en Gods koninkrijk!
Laten we wel wezen. We kunnen nog zo graag in tongen willen spreken, maar als dat niet bevorderlijk is voor de komst van het koninkrijk, dan kun je waarschijnlijk lang wachten. Wij moeten niet iets willen, wij moeten slechts willen wat God wil.
Laten we om het werk van de Geest even in perspectief te zien nog weer eens naar de bijbel gaan. Er zijn veel teksten genoemd over de gaven van de Geest. Maar de hoofdzaak wordt
stelselmatig niet vermeld:
De samengang van Geest en Woord.
Handelingen. De Geest wordt uitgestort. Tongen als van vuur zetten zich op de hoofden van de apostelen. Een geluid als een wind vulde het gebouw. De vonken vliegen er vanaf. Het vreemde is dat het spreken in tongen hetgeen is wat ons het meest bijblijft.
Het ruisen van de wind. In het paradijs al een aankondiging van Gods aanwezigheid. Ook ging de wind vooraf aan Gods ontmoeting met Mozes, en ook bij Elia.Gods levendmakende ademtocht. Hij blaast Zijn Geest in ons.
Hoe werkt de Geest?
Eigenlijk moeten we voor onze kennismaking met de Geest terug naar het begin. De Schepping. De Geest van God zweefde over de wateren. Daar staat direct bij dat God sprak. En het was er. De Geest en het Woord gaan samen. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. We kunnen niet zeggen dat de Geest in ons midden is als het Woord niet gepredikt wordt.
In Matt. 1:20 spreekt God tegen Jozef. Twijfel niet Maria tot je vrouw te nemen, want wat in haar is, is door de HG verwekt. Ook hier brengt de Geest het Woord.
Mijn woorden worden door mijn adem gedragen, zo wordt het Woord van God door zijn Geest de wereld ingedragen. Wij kunnen niet leven als we geen lucht inademen. We hebben zuurstof nodig. Zo mogen we ook Gods geest inademen. Onze echte levensadem. Net als het zuurstof dat we inademen en door al onze aderen en hersenen laten stromen, zo mogen wij Gods Geest inademen.
Gods Woord wordt door Zijn Geest gedragen. Als het Woord naar waarheid gesproken wordt, dan is de Geest aan het werk.
In Johannes lezen we over het vlees geworden Woord, Jezus, maar we lezen ook hoe Jezus de geest aankondigt. Joh. 14:16-17 “En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid.” En wat doet die Geest? Vs. 26 “…maar de Trooster, de heilige geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen wat ik u gezegd heb.”
Het is de Geest die ons Gods woord in het hart legt. De geest die ons helpt herinneren wie Jezus was, en wat Hij leerde. Daarom mogen wij ook geloven dat heel de bijbel door de kracht van de Geest is geschreven. Het is de Geest die het woord draagt.
Gods geest zweefde over de wateren, de wereld nu was woest en ledig. NU zweeft Gods geest over onze harten, die woest en leeg zijn, en donker. En als het woord uitgelegd wordt, het woord dat het licht der wereld is, dan begint de herschepping in ons hart. Er zij licht!
In Handelingen lezen we regelmatig dat de Geest wordt uitgestort. Maar telkens opnieuw als het Woord verkondigd wordt.
Hand. 2: Pinksteren. De Geest wordt uitgestort en Petrus begint het Woord uit te leggen.
2:17: Ik zal in die dagen mijn geest uitstorten en zij zullen profeteren.
4:31: En terwijl zij baden, werd de plaats waar zij vergaderd waren bewogen, en zij allen werden vervuld van de Heilige Geest.
5:32: Wij zijn getuigen van deze dingen (van het Woord)en ook de Heilige Geest die God hun gegeven heeft.
6: De Farizeeën konden niet op tegen Stefanus, die met wijsheid en de Geest sprak.
8: De geest brengt Filippus naar de weg van Samaria om het Woord uit te leggen aan de Kamerling.
9: Paulus wordt vervuld met de Heilige Geest, en zijn blindheid wordt genezen. Hij krijgt inzicht. De volgende dag staat hij al in de synagogen het woord te prediken.
11:44: Cornelius en zijn huis: Terwijl Petrus deze woorden nog sprak viel de Geest op allen die het woord hoorden.
En zo kunnen we eindeloos doorgaan. Hoe werkt de Geest? In elk geval niet zonder het woord.