Hey.. goed onderwerp:D
nou, iedereen geeft zijn mening zal ik mijnes ook maar geven.
Ik ben Hervormd (tenminste, dat zijn wij...) maar mijzelf trekt de evangelie gemeente me wel maar in ieder geval.
Waarom er in jouw kerk en in mijn kerk geen bidden in tongen is en dat soort dingen.
Dit is een lastig onderwerp maar het grootste probleem is denk ik, dat je het wel moet accepteren. Kijk, God kan niet in jouw werken met zijn HG als jij je niet helemaal opensteld. Ik denk dat veel mensen wel de HG met zich meedragen maar dat ie hun leven NIET heeft overgenomen. Ik zelf ben echt op zoekn naar de HG maar ik voel dat er nog plekken zijn waar de HG nog niet is gekomen. Dit zijn bijvoorbeeld zonde en dat soort dingen.
Ik denk dat als je in tongen wilt bidden dat de HG je overgenomen moet hebben. Iedereen denk dat de HG je zomaar overneemt, maar ik denk het niet. Ik denk dat er iets moet gebeuren. Ik zal uitleggen waaorm niet, met een paar bijbelteksten:
Handelingen 2: 3 - 4
En van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk vanhen. en zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
Handelingen 8: 16
(Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam an den Heere Jezus.)
Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen den Heiligen Geest.Handelingen 9: 17
En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de
handen op hem legggend, zeide hij: Saul, broerder! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg, den gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met de Heiligen Geest vervuld zoudt worden.
Handelingen 19: 6
En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profiteerden.
Handelingen 10: 44
Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.
In het eerste stukje (de discipelen ontvangen de HG) kun je lezen dat de Heilige Geest binnenkwam. Het was ongeloofelijk maar je kan je afvragen waarom. Dit is omdat Jezus dat beloofd heeft. Hij heeft ergens in de bijbel gezegd (weet niet waarzo maar toch) dat zij de HG zouden ontvangen. Hier komt dus de belofte van Jezus aan te pas.
In de 3 stukjes erna kun je lezen dat bij wie de handen werden opgelegd, dat de HG hun OVERNAM en dat zij opeens konden spreken in andere talen.
In het laatste stukje was Petrus een preek aan het houden, en terwijl hij sprak viel de Heilige Geest op hen allen.
Maar wat ik hier op vind vallen is dat alle 3 de "vormen" ontstaan als ze in de buurt van iemand zijn die al de Heilige Geest heeft ontvangen.
Dit is een lap tekst volgens mij en een beetje krom geschreven maar ok, ik heb mijn best gedaan. Maar nu nog een puntje, als het in de bijbel staat, waarom sluiten veel mensen zich ervoor de ogen?
Ik denk dat het ANGST is.
Angst dat het verkeerde machten zijn, angst dat ze zichzelf en hun verstand verliezen, angst dat iedereen erachterkomt dat ze christelijk zijn, angst.... noem maar op. Ik denk dat veel kerken zich meer moeten openstellen voor dit soort dingen. Maar ok, dus bidden in tongen mag dus volgens de bijbel. Maar is dat alles? Als je dit kunt ben je de perfecte Christen. Nope, sorry, ik moet je terleurstellen.
Als je de Heilige Geest hebt ontvangen is dit een stap in de goede richting. Je moet met de HG verder leven, en je moet "geestelijk groeien". Ik kan dit niet goed omschrijven. Maar er is een boekje (Wim Ouweneel - Geestelijk Groei) en daarin staat het uitgelegd. Af en toe moeilijk begrijpelijke taal maar ach ja, hij doet ook izjn best

:P
maar dit was het wel, succesmet lezen