Auteur Topic: Homosexualiteit: verbieden?  (gelezen 119874 keer)

Calvinist

• Bekijk profiel
Homosexualiteit: verbieden?
« Gepost op: januari 19, 2004, 04:37:52 pm »
Ik ben van mening dat homosexualiteit sterk aan banden moet worden gelegd. In de media krijgen deze zondaars veel te veel aandacht, en ik denk dat dat niet goed is voor de kinderen. Ik vind het namelijk aanstootgevend en het is uiterst gevaarlijk om eventuele nieuwsgierigheid bij de jeugd te prikkelen.

Onze Heer is ook geen voorstander van homosexualiteit: men kan zich immers niet voortplanten.

Hoe denken jullie erover?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2004, 04:40:37 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:37:52 schreef Calvinist:
Onze Heer is ook geen voorstander van homosexualiteit: men kan zich immers niet voortplanten.

Deze redenering wil ik graag eens met een uitspraak van Jezus gestaafd zien  :?

Verder vind ik dat je alleen een mening over homoseksualiteit kunt hebben onder christenen.
De boodschap die wij aan de wereld willen geven is allereerst: "come to Jesus" en niet "hou je aan deze regels". Dat is de verkeerde volgorde. Mensen regels van God opleggen terwijl ze God niet aanvaarden werkt averechts.
Bombus terrestris Reginae

Calvinist

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2004, 04:49:08 pm »
Ik bedoelde natuurlijk "gaat heen en vermedigvuldigt u". ;)

Toch denk ik dat 't goed is om de openheid van de homosexualiteit sterk in te perken. Het is afgelopen jaren meer losgelaten en zie nu wat het resultaat is. Er wordt niet alleen meer mee gespot, maar het heeft ook een toevlucht genomen in de media. En ik vind dat een slecht teken: ik wens niet geconfronteerd te worden met deze zondaars. De bijbel keurt het niet voor niets af, waarom moet 't dan vaak zo uitgebreid in de media?

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2004, 04:53:58 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:49:08 schreef Calvinist:

Toch denk ik dat 't goed is om de openheid van de homosexualiteit sterk in te perken. Het is afgelopen jaren meer losgelaten en zie nu wat het resultaat is. Er wordt niet alleen meer mee gespot, maar het heeft ook een toevlucht genomen in de media. En ik vind dat een slecht teken: ik wens niet geconfronteerd te worden met deze zondaars. De bijbel keurt het niet voor niets af, waarom moet 't dan vaak zo uitgebreid in de media?

Tja...valt dat niet voor zoveel te zeggen....we leven tenslotte in de eindtijd en het zal steeds erger worden. Hoe kan je in vredesnaam mensen normen en waarden opleggen die ze toch niet beamen en zelfs overdreven vinden.
Ik denk dat je beter gewoon duidelijk kan zijn dat je niet met bepaalde dingen geconfronteerd wil worden in je eigen omgeving. Maar dan nog....ik vind wel dat je anders wel de mensen moet blijven respecteren, ook al is ze een andere mening toegedaan. Het christendom wordt er anders echt niet populairder op en wat is je doel hier in principe mee.....als je in je omgeving gaat rondroepen dat je daar niet mee geconfronteerd wil worden en dit niet en dat niet en zus niet en zo niet.....dan zal dat geen reclame zijn voor het christen zijn. Ik denk dat je houding op zich t.o.v. je naaste dan meer indruk maakt. En hoe je in het leven staat....

Ik weet niet of je dit zo bedoelde??
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2004, 04:59:00 pm »

quote:

Wil je dan dat we ook alleenstaande en onvruchtbare als zondaar gaan zien?
geheelonthouder

Calvinist

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2004, 05:02:42 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:59:00 schreef grompie:
[...]

Wil je dan dat we ook alleenstaande en onvruchtbare als zondaar gaan zien?
Over die personen schrijft de bijbel niets. Ik weet er daarom ook geen antwoord op.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2004, 05:15:22 pm »
Calvinist,

Het is niet eerlijk om homo's buiten te gaan sluiten. Je mag dan denken dat ze zwaar zondigen, zelf zijn ze deze mening denk ik niet toegedaan en als dat wel zo is dan hebben ze het daar verrekte moeilijk mee denk ik. Daarbij komt dat jij netzo goed een zondig mens bent. Hoe zou jij het vinden als iemand tegen jou zegt: Beste Calvinist, ik wil niet meer met jou geconfronteerd worden want je zondigt. Nee, ik ben het niet met je eens.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2004, 05:17:01 pm »

quote:

Zit je ons nou in de maling te nemen of wat?! Jezu's zelf zegt: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

en tevens: "Spreek geen oordeel uit over andere mensen; dan zullen die ook over u geen oordeel uitspreken.
2   Want zoals u anderen behandelt, zult u zelf behandeld worden.
3   Waarom maakt u zich druk over een splinter in het oog van uw broeder, terwijl u niet eens merkt dat in uw eigen oog een balk zit?
4   Hoe kunt u dan zeggen: 'Kom, ik zal die splinter even uit uw oog halen.'? Met die balk in uw eigen oog ziet u immers niets?
5   Hoe kunt u dan uw broeder helpen? Huichelaar! Zorg eerst dat die balk uit uw eigen oog weg is. Dan ziet u tenminste wat u doet, als u die splinter uit het oog van uw broeder haalt.

en, om nog maar een bijbeltekst aan te halen: Jesaja 59:2 Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God, en uw zonden verbergen het aangezicht van ulieden, dat Hij niet hoort.
Romeinen 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Kortom: Wees voorzichtig met je oordeel.
God haat de zonde, maar heeft de zondaar lief!
...

Calvinist

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2004, 05:24:10 pm »
Waarom spreekt de bijbel er dan wel schande van?

Melchizedeks Apprentice

• The scepter of love shall sway
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2004, 05:24:11 pm »
Paulus was zelf alleenstaand, ik zou toch niet durven zeggen dat hij een zondaar is.

Ik zie sexualiteit ook niet als middel om kinderen te kweken, maar eerder iets om samen van te genieten. Een huwelijkscadeautje van God, waar eventueel kinderen uit voort kunnen komen.

Ik keur homosexualiteit niet goed, het is immers een gruwel in de ogen van God. Dus dat is duidelijk. Maar ik ben het met sommigen eens dat je mensen met een hele andere geloofsovertuiging niet aan jou normen moet houden. Je mag wel duidelijk laten blijken wat je er van vind.

Als ik het vanuit ons 'democratisch goed' ga bekijken, vind ik een homohuwelijk niet meer dan logisch, ook al gaat het recht in tegen mijn opvattingen. (Al valt er ook over het homohuwelijk nog meer te zeggen dan het per definitie af te keuren, zo zegt een homofiele vriend van mij.)
God staat boven de democratie en dus moeten we wel onze mening geven, maar ik ben de laatste die anderen aan banden zal leggen of iemand zal veroordelen naar (in mijn ogen) fouten en/of gebreken.

Edit:

quote:

God spreekt geen schande van kinderloze mensen, alleenstaanden en homofielen, maar wel van homosexualiteit.
Learn, love, and rule; In his order, at His order.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 19, 2004, 05:31:17 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:24:10 schreef Calvinist:

Ik spreek hier niet over homoseksualiteit, maar over mensen die homo zíjn. dat is een verschil, ja. Jij hebt geen recht op de rechterstoel van Christus. Het is imho van belang een onderscheid te maken tussen de zondaar en de zonde.
Geen mens zo slecht, of Christus staat nog voor hem klaar. daarom zei Leen van Dijke ook ooit dat hij een homo vergelijken kon met een dief: ze zijn allebei in overtreding van Zijn geboden, maar voor allebei staat Christus klaar. Om ze te redden.
Wie een van God's geboden overtreedt, overtreed ze allemaal. Er is geen verschil in zwaarte van de geboden (muv de zonde tegen de Heilige Geest). Dat betekent dat we allemaal even slecht zijn in God's ogen.  Er is voor Hem geen verschil tussen een moordenaar en mijn persoon. Allebei door zonde bevlekt, zwart van het kwaad. Ook een (praktizerend) homo is niet slechter dan ik ben. Geen haar!
...

Kamphuys

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 19, 2004, 05:33:35 pm »

quote:

Dat betekent dat we allemaal even slecht zijn in God's ogen. Er is voor Hem geen verschil tussen een moordenaar en mijn persoon. Allebei door zonde bevlekt, zwart van het kwaad. Ook een (praktizerend) homo is niet slechter dan ik ben. Geen haar
Waarom wordt er dan TOCH een probleem van gemaakt???

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 19, 2004, 05:34:22 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:24:11 schreef Melchizedeks Apprentice:
Paulus was zelf alleenstaand, ik zou toch niet durven zeggen dat hij een zondaar is.
ik wel!( maar dat is off topic)

quote:

Ik keur homosexualiteit niet goed, het is immers een gruwel in de ogen van God. Dus dat is duidelijk.
Je bedoelt neem ik aan homosex en niet sexualiteit. Anders graag een bijbel verwijzing.

quote:

Als ik het vanuit ons 'democratisch goed' ga bekijken, vind ik een homohuwelijk niet meer dan logisch, ook al gaat het recht in tegen mijn opvattingen.
hoe zo?
geheelonthouder

Calvinist

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 19, 2004, 05:36:07 pm »
Dus God keurt homofilie wel goed, maar homosexualiteit keurt Hij af? Is het niet zo dat een homofiel waarschijnlijk wel homosexuele gedachten erop na houdt? Dan zondigt hij toch ook?

Best ingewikkeld zo. :P

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 19, 2004, 05:38:32 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:36:07 schreef Calvinist:
Dus God keurt homofilie wel goed, maar homosexualiteit keurt Hij af? Is het niet zo dat een homofiel waarschijnlijk wel homosexuele gedachten erop na houdt? Dan zondigt hij toch ook?

Jazeker zondigt hij, net als jij en ik.

De manier waarop ik mijn man soms afsnauw vindt God misschien wel erger dan een homo die seksuele gedachten heeft. Homoseksualiteit is geen ergere (of minder erge) zonde dan welke andere dan ook! Je kan er niets aan doen dat je als homo geboren wordt, liefdeloos gedrag kan je wél iets aan doen!

Calvinist

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 19, 2004, 05:48:13 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:38:32 schreef Bumblebee:
[...]

Jazeker zondigt hij, net als jij en ik.

De manier waarop ik mijn man soms afsnauw vindt God misschien wel erger dan een homo die seksuele gedachten heeft. Homoseksualiteit is geen ergere (of minder erge) zonde dan welke andere dan ook! Je kan er niets aan doen dat je als homo geboren wordt, liefdeloos gedrag kan je wél iets aan doen!
Hmm interessant. Wat vindt God dan erger: ik die aan sex voor het huwelijk met een meid deed, of een homo die sex heeft met een ander persoon van hetzelfde geslacht? :?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 19, 2004, 05:54:27 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:48:13 schreef Calvinist:
[...] Hmm interessant. Wat vindt God dan erger: ik die aan sex voor het huwelijk met een meid deed, of een homo die sex heeft met een ander persoon van hetzelfde geslacht? :?
als je die afweging nou eens aan God overlaat? volgens mij is dat niet aan ons om daarover te oordelen. Volgens Calvijn niet, ieg...  :|
...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 19, 2004, 05:55:51 pm »
NB ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je je toch enigzins anders voordoet dan je bent... je stelling is erg concreet, maar niet bijzonder bijbels onderbouwd. Is dit je visie, of probeer je eens te ontdekken hoe die gereformeerden hier tegenoverstaan'?
...

Calvinist

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 19, 2004, 06:02:13 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:55:51 schreef arendpleysier:
NB ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je je toch enigzins anders voordoet dan je bent... je stelling is erg concreet, maar niet bijzonder bijbels onderbouwd. Is dit je visie, of probeer je eens te ontdekken hoe die gereformeerden hier tegenoverstaan'?
Ik wist het gewoon niet hoe men er tegenover staat. Vandaar dit topic dus.

En iemand heeft toch wel een idee hoe God zou meten? :?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 19, 2004, 06:56:35 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:40:37 schreef Bumblebee:
[...]

Deze redenering wil ik graag eens met een uitspraak van Jezus gestaafd zien  :?

Verder vind ik dat je alleen een mening over homoseksualiteit kunt hebben onder christenen.
De boodschap die wij aan de wereld willen geven is allereerst: "come to Jesus" en niet "hou je aan deze regels". Dat is de verkeerde volgorde. Mensen regels van God opleggen terwijl ze God niet aanvaarden werkt averechts.

Bij deze dan een tekst uit 1 Korinthe 6:10

10  Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 19, 2004, 07:45:59 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 18:02:13 schreef Calvinist:
[...]

Ik wist het gewoon niet hoe men er tegenover staat. Vandaar dit topic dus.

En iemand heeft toch wel een idee hoe God zou meten? :?
Ja hoor: Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
Dit is het grote en eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Voldoe je daar niet aan? Dan heb je Jezus en Zijn offer voor jou nodig.

infodoos

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 19, 2004, 08:26:25 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 17:15:22 schreef lonneke:
Calvinist,

Het is niet eerlijk om homo's buiten te gaan sluiten. Je mag dan denken dat ze zwaar zondigen, zelf zijn ze deze mening denk ik niet toegedaan en als dat wel zo is dan hebben ze het daar verrekte moeilijk mee denk ik. Daarbij komt dat jij netzo goed een zondig mens bent. Hoe zou jij het vinden als iemand tegen jou zegt: Beste Calvinist, ik wil niet meer met jou geconfronteerd worden want je zondigt. Nee, ik ben het niet met je eens.

tsja dat zei die moordenaar ook die 43 prostituees had vermoord..  die vond dat ook niet fout..  maar zijn daad blijft nog steeds verkeerd!

en ja iedereen is zondig.. mag je dan niemand meer ergens op aanspreken??

Waarschuwing van de beheerders:
Deze discussie mag vervolgd worden in Moet je anderen aanspreken op hun zonden?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 19, 2004, 08:34:05 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 20:26:25 schreef infodoos:
[...]

tsja dat zei die moordenaar ook die 43 prostituees had vermoord..  die vond dat ook niet fout..  maar zijn daad blijft nog steeds verkeerd!

Wat maakt dat jij daar recht toe hebt?

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 19, 2004, 09:23:46 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 20:34:05 schreef lonneke:
[...]
Wat maakt dat jij daar recht toe hebt?
Je hebt de plicht, of is het nog steeds "Ben ik mijn broeders hoeder?".
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

MIR

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2004, 09:25:18 pm »
Dat iemand homofiel is, is volgens mij niet zondig. Homofilie is een geaardheid, geen ziekte of keuze van iemand ofzo. Ik denk dat God in de bijbel sex tussen mensen van het zelfde geslacht verbiedt.

Ik denk dat christelijke homo's het heel moeilijk hebben. Zij willen ook naar God's regels leven. Binnen de kerken worden zij er op aan gekeken dat zij homofiel zijn, terwijl ze het er moeilijk mee hebben dat zij geen sexuele relatie met iemand aan kunnen gaan.

Over dit onderwerp heeft Frans van Houwelingen een mooi boek (roman) geschreven: De witte kiezel. Ik denk dat dit boek veel vooroordelen weg kan nemen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 19, 2004, 09:27:10 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 21:23:46 schreef pol_a:
[...]
Je hebt de plicht, of is het nog steeds "Ben ik mijn broeders hoeder?".
Ik voel me niet verplicht om van een homo een hetero te maken overigens denk ik ook niet dat me dat lukt ;)

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 19, 2004, 09:32:38 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 21:27:10 schreef lonneke:
Ik voel me niet verplicht om van een homo een hetero te maken overigens denk ik ook niet dat me dat lukt ;)
Ik neem aan dat je begrijpt dat ik het hier niet over had, maar over het aanspreken van iemand op zijn zonden.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 19, 2004, 10:31:18 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 21:32:38 schreef pol_a:
[...]

Ik neem aan dat je begrijpt dat ik het hier niet over had, maar over het aanspreken van iemand op zijn zonden.

Je kunt een homo niet aanspreken op zijn zonde, evenmin kan dat bij een hetero die niet praktizerend vreemd gaat maar wel in gedachten. Alleen God kan daar een oordeel over geven.

Immers: Wanneer iemand denkt aan overspel maar het niet doet heeft zich al schuldig gemaakt, dus gezondigd.

Petrus Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 20, 2004, 02:15:25 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 22:31:18 schreef lonneke:
[...]

Je kunt een homo niet aanspreken op zijn zonde, evenmin kan dat bij een hetero die niet praktizerend vreemd gaat maar wel in gedachten. Alleen God kan daar een oordeel over geven.

Immers: Wanneer iemand denkt aan overspel maar het niet doet heeft zich al schuldig gemaakt, dus gezondigd.

Mij is iets bijgebleven van een lezing van een Belgisch Hoogleraar. Het ging om 2 Timotheus 3 vs 17 en 17: Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

Als je dit leest en dan met name het gedeelte dag je Gods Woord mag gebruiken om te weerleggen dan hoort daar naar mijn mening ook toe dat iemand die openlijk in zonde leeft daar ook door ons op moeten worden gewezen

Ik ben met je eens wat iemand denkt kan niet door ons worden gezien. Maar ik wil af van de cultuur dat wij niet elkaar zouden mogen aanspreken op bepaalde zaken, hoe moeilijk ook. Een verwijzing naar de balk in eigen oog is heel nuttig maar mag geen dood in de pot worden!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 20, 2004, 02:30:50 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 14:15:25 schreef Petrus Zijlstra:
Als je dit leest en dan met name het gedeelte dag je Gods Woord mag gebruiken om te weerleggen dan hoort daar naar mijn mening ook toe dat iemand die openlijk in zonde leeft daar ook door ons op moeten worden gewezen.

Ja, maar heb je het dan over christelijke (praktizerende) homo's of over niet-christelijke. Calvinist ageerde tegen homosexualiteit in de media en dat zijn toch voornamelijk niet-christenen.

Voor hen geldt net als voor iedereen: bekeer je.
En niet: als je nou maar ophoudt met homo zijn is er niets meer aan de hand.
Dan verspreiden we toch de verkeerde boodschap!

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 20, 2004, 02:32:44 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 14:15:25 schreef Petrus Zijlstra:
[...] Ik ben met je eens wat iemand denkt kan niet door ons worden gezien. Maar ik wil af van de cultuur dat wij niet elkaar zouden mogen aanspreken op bepaalde zaken, hoe moeilijk ook. Een verwijzing naar de balk in eigen oog is heel nuttig maar mag geen dood in de pot worden!

Het probleem is volgens mij niet het aanspreken op de zonde, maar de opstelling naar de persoon. Dat blijkt ook uit de openingspost.
Het gaat mij erom dat je wel de zonde, maar niet de zondaar moet veroordelen. Oftewel: Wat jij doet is verkeerd, maar je bent niet meer verkeerd dan ik. En dat mis ik nog wel eens, vooral mbt homo's.
* kun je homo's aanspreken op hun homoseksuele geaardheid? Nee, net zomin als je mij aan kunt spreken op mijn "zondige geaardheid"
* kun je homo's aanspreken op hun homoseksuele gedrag? Ja, net zoals je mij aan kunt spreken op mijn zondige gedrag.

Zit 'm daar niet het verschil?
...

Petrus Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 20, 2004, 02:42:59 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 14:32:44 schreef arendpleysier:
[...]

Het probleem is volgens mij niet het aanspreken op de zonde, maar de opstelling naar de persoon. Dat blijkt ook uit de openingspost. ...

Zit 'm daar niet het verschil?

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het moeilijk om dit zo in de praktijk te brengen. Het klinkt vaak als een veroordelen en daar zijn ze in eerste instantie niet bij gebaat. Maar ik blijf van mening dat je een homosexueel moet aanspreken op zijn gedrag. Ik zeg met opzet moet ipv mag Christen-zijn impliceert dit. Maar het is vreselijk moeilijk en je het met respect benaderen.

Maar als ik naar mezelf kijk, sta je als christen wel open voor het aangesproken worden?

Wat vind(en) jij of jullie?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 20, 2004, 02:53:22 pm »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 20, 2004, 03:28:09 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:37:52 schreef Calvinist:
Ik ben van mening dat homosexualiteit sterk aan banden moet worden gelegd. In de media krijgen deze zondaars veel te veel aandacht, en ik denk dat dat niet goed is voor de kinderen. Ik vind het namelijk aanstootgevend en het is uiterst gevaarlijk om eventuele nieuwsgierigheid bij de jeugd te prikkelen.
We zouden mensen zoals jij moeten sterriliseren vanwege het gevaar dat je je imbeciele en zwaar verwerpelijke ideeen over zou kunnen brengen op geodgelovige kinderen.

quote:

Alsof er voorlopig niet genoeg mensen rondlopen op aarde.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 20, 2004, 03:30:30 pm »

quote:

En ik vind dat een slecht teken: ik wens niet geconfronteerd te worden met deze zondaars.
Dan blijf je toch binnen? Alsof wij de uitwassen van het geloof niet ook moeten tolereren:
- jehova's aan je deur,
- kerkklokken zondagochtend,
- allerhande evangelisatieprogramma's op tv,
etc.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 20, 2004, 03:32:29 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 15:28:09 schreef Koerok:
We zouden mensen zoals jij moeten steriliseren vanwege het gevaar dat je je imbeciele en zwaar verwerpelijke ideeen over zou kunnen brengen op goedgelovige kinderen.

Kijk, deze volstrekt begrijpelijke reactie krijg je nou wanneer je de regels van het christendom op probeert te leggen aan mensen die Christus niet als Heer erkennen.
Bedankt voor de duidelijke illustratie, Koerok!

Hoe zouden wij het vinden als we van een moslimregering geen wijn meer mochten drinken? Wat onze taak is, is het koninkrijk van God verkondigen en niet mensen op de vingers tikken. Elkaar, als christenen, uiteraard wél.

Trouwens, we worden dagelijks met zondaars geconfronteerd op allerlei gebieden: belastingontduikers, leugenaars en hoerenlopers (in tippelzones die erom bekend staan dat ze werken met onvrijwillig geimporteerde vrouwen uit het Oostblok) en niet te vergeten: onszelf.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 20, 2004, 03:44:28 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 20:26:25 schreef infodoos:

Niet op basis van een ongefundeerde geloofsopvatting die niet geddeld wordt door degene waar je kritiek op uit. Als je de vrijheid van meningsuiting en godsdienst erkent, dan zul je ook moeten erkennen dat iemand jouw argumenten om homosex af te wijzen niet erkent.
Kortom: We leven hier in Nederland. En in Nederland hebben we een parlementaire democratie die de gelijkwaardigheid van iedere burger erkent. Dat staat ook in de grondwet (even als de vrijheid van meningsuiting en godsdienst). Op basis daarvan is er geen reden te bedenken waarom homo's niet zouden mogen trouwen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 20, 2004, 03:46:33 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 15:44:28 schreef Koerok:
Niet op basis van een ongefundeerde geloofsopvatting die niet geddeld wordt door degene waar je kritiek op uit. Als je de vrijheid van meningsuiting en godsdienst erkent, dan zul je ook moeten erkennen dat iemand jouw argumenten om homosex af te wijzen niet erkent.
Kortom: We leven hier in Nederland. En in Nederland hebben we een parlementaire democratie die de gelijkwaardigheid van iedere burger erkent. Dat staat ook in de grondwet (even als de vrijheid van meningsuiting en godsdienst). Op basis daarvan is er geen reden te bedenken waarom homo's niet zouden mogen trouwen.
Heel juist. We hebben hier de grondwet (waar iedereen zich aan houdt) en dan hebben we nog de wetten van de verschillende groepen met hun eigen overtuigingen, waarop de leden elkaar, maar géén niet-leden mogen aanspreken.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 20, 2004, 03:50:38 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 15:32:29 schreef Bumblebee:
Kijk, deze volstrekt begrijpelijke reactie krijg je nou wanneer je de regels van het christendom op probeert te leggen aan mensen die Christus niet als Heer erkennen.
Bedankt voor de duidelijke illustratie, Koerok!
Geen dank. Mijn opmerking was expres wat provocerend. Ik kan verschrikkelijk ergeren aan figuren als calvinist.
Mensen die niet erkennen dat hun geloof geen objectieve realiteit is, die kan ik echt niet serieus nemen. Alles wat een mens kan vinden en beweren IS gewoon een mening en iedereen heeft recht op z'n eigen mening (en religie).

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 20, 2004, 03:53:12 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 15:46:33 schreef Bumblebee:
Heel juist. We hebben hier de grondwet (waar iedereen zich aan houdt) en dan hebben we nog de wetten van de verschillende groepen met hun eigen overtuigingen, waarop de leden elkaar, maar géén niet-leden mogen aanspreken.
En omdat we het toch nooit eens worden over wat de ware godsdienst is, is het heilloos om vol te blijven houden dat je heilige geschrift overal boven staat. En ookal ben je toch die menin gtoegedaan, is het toch in alle gevallen beter om de gezamelijk opgestelde grondwet te erkennen als meest belangrijk leidraad. Het alternatief is anarchie, moord en doodslag.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 20, 2004, 03:56:40 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 15:50:38 schreef Koerok:
Mensen die niet erkennen dat hun geloof geen objectieve realiteit is, die kan ik echt niet serieus nemen. Alles wat een mens kan vinden en beweren IS gewoon een mening en iedereen heeft recht op z'n eigen mening (en religie).

Gedeeltelijk mee eens....
Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening en religie.

Aan de andere kant geloof ik wel degelijk dat God een objectieve realiteit is, en dat het christendom het ware beeld van Hem geeft. Anders was ik geen christen geworden (duh).

Als een atheist aan mij vraagt of ik denk dat hij het mis heeft, dan is het antwoord ja, maar ik ben dan ook weer de laatste die hem vervolgens gaat vertellen dat hij op zondag naar de kerk moet en geen seks voor het huwelijk mag hebben.

Je moet iemand over Christus vertellen en niet over wat Christus van je verwacht ALS je eenmaal Zijn volgeling bent geworden!

Petrus Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 20, 2004, 03:58:58 pm »

quote:

[...]

Geen dank. Mijn opmerking was expres wat provocerend. Ik kan verschrikkelijk ergeren aan figuren als calvinist.

Dat is nu juist een mening waar ik mij aan kan ergeren. Je krijgt dan de sfeer ik leuk jij leuk wij allemaal leuk en ondertussen kan niemand meer ergens op worden aangesproken. Ik erken dat je met respect naar elkaar moet reageren en daarbij degelijk moet beseffen dat een christen en een niet-christen vanuit een andere basisovertuiging reageren.

Maar onze cultuur en dat komt in jouw woorden ook naar voren, is ondertussen afgezakt naar een niveau waarbij schijnbaar iedereen een mening mag hebben zolang je de ander daarmee niet last valt. En daar baal ik van! Niet balen omdat ik de illusie heb om een ander te overtuigen van Gods Grootheid, maar dat halfslachtige gedoe waarbij je na afloop zoiets hebt waar hebben we het over gehad en " we dronken een glas en we deden een plas en alles was weer zoals het was".

Dat schiet toch niet op?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 20, 2004, 04:05:12 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 15:58:58 schreef Petrus Zijlstra:
Dat is nu juist een mening waar ik mij aan kan ergeren. Je krijgt dan de sfeer ik leuk jij leuk wij allemaal leuk en ondertussen kan niemand meer ergens op worden aangesproken. Ik erken dat je met respect naar elkaar moet reageren en daarbij degelijk moet beseffen dat een christen en een niet-christen vanuit een andere basisovertuiging reageren. Maar onze cultuur en dat komt in jouw woorden ook naar voren, is ondertussen afgezakt naar een niveau waarbij schijnbaar iedereen een mening mag hebben zolang je de ander daarmee niet last valt. En daar baal ik van!

Integendeel, wij hebben de Nederlandse democratisch gekozen wet waar je iedereen die hier woont op mag aanspreken als hij of zij zich er niet aan houdt, OOK als hij of zij het er toevallig niet mee eens is! Dan heeft diegene pech gehad.

Wat hier NIET onder valt is seksuele voorkeur.
Ik zou OOK niet willen dat moslims mij erop gingen aanspreken dat ik moet stoppen met het eten van varkensvlees en het drinken van wijn, en dat ik een hoofddoekje moet gaan dragen omdat dat bij hun geloof hoort.
Net zo min kunnen wij aan mensen opleggen die geen volgeling van Christus zijn, dat ze zich wel zo moeten gaan gedragen. We mogen ze wél op de grondwet aanspreken!!

Petrus Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 20, 2004, 04:16:48 pm »
Wat hier NIET onder valt is seksuele voorkeur.
Ik zou OOK niet willen dat moslims mij erop gingen aanspreken dat ik moet stoppen met het eten van varkensvlees en het drinken van wijn, en dat ik een hoofddoekje moet gaan dragen omdat dat bij hun geloof hoort.
Net zo min kunnen wij aan mensen opleggen die geen volgeling van Christus zijn, dat ze zich wel zo moeten gaan gedragen. We mogen ze wél op de grondwet aanspreken!![/quote]

Ik ben met je eens dat je het niemand mag opleggen. Dat wil ik ook niet zeggen. Maar ik ben van mening dat je gerust iemand mag aanspreken op bepaalde zaken. Vanuit de grondwet, overigens ligt die taak ook bij de overheid, maar anderzijds ook van uit jouw geloof.

Ik hang misschien dan ook wel de stelling aan dat de Wet van God mijn uitgangspunt is en dat ik volgens de grondwet leef mits niet in stijd met Gods geboden. Dit wil ik uitdragen en daar ben ik aanspreekbaar op

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 20, 2004, 04:57:47 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 15:58:58 schreef Petrus Zijlstra:
Maar onze cultuur en dat komt in jouw woorden ook naar voren, is ondertussen afgezakt naar een niveau waarbij schijnbaar iedereen een mening mag hebben zolang je de ander daarmee niet last valt. En daar baal ik van! Niet balen omdat ik de illusie heb om een ander te overtuigen van Gods Grootheid, maar dat halfslachtige gedoe waarbij je na afloop zoiets hebt waar hebben we het over gehad en " we dronken een glas en we deden een plas en alles was weer zoals het was".
Dat schiet toch niet op?
Integendeel. Het zou een zegen zijn voor de mensheid en DE oplossing voor het midden-oosten conflict.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 20, 2004, 05:00:42 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 16:16:48 schreef Petrus Zijlstra:
Ik ben met je eens dat je het niemand mag opleggen. Dat wil ik ook niet zeggen. Maar ik ben van mening dat je gerust iemand mag aanspreken op bepaalde zaken. Vanuit de grondwet, overigens ligt die taak ook bij de overheid, maar anderzijds ook van uit jouw geloof.
Ik ben wel van mening dat je je mening mag verkondigen, maar calvinist had het volgens mij over 'aan banden leggen'.

quote:

Ik hang misschien dan ook wel de stelling aan dat de Wet van God mijn uitgangspunt is en dat ik volgens de grondwet leef mits niet in stijd met Gods geboden. Dit wil ik uitdragen en daar ben ik aanspreekbaar op
Dus negeer je de vrijheid van godsdienst en eis je feitelijk van mensen dat ze hetzelfde geloven als jij. Mag ik als agnost nog blij zijn dat jij niet aan de macht bent!

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 20, 2004, 08:43:21 pm »

quote:

[...]

Alles wat een mens kan vinden en beweren IS gewoon een mening en iedereen heeft recht op z'n eigen mening (en religie).

Calvinist dan ook,zonder dat de roep om sterilisatie klinkt?

Ik besef dat Calvinist niet al te kien is met zijn uitspraken en erger nog,niet echt bijbels gefundeerd (foei! ;)),maar door er als een furieus ros maar boven op te springen,draag je ook niet echt bij aan een discussie.Zeker niet met uitspraken als
de bovenstaande die werkelijk elk debat in de kiem smoort.
regards,Van.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 20, 2004, 08:44:45 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 16:57:47 schreef Koerok:
[...]

Integendeel. Het zou een zegen zijn voor de mensheid en DE oplossing voor het midden-oosten conflict.

Werkelijk?
Waar is die Nobel-prijs!!?

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 20, 2004, 08:51:51 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 17:00:42 schreef Koerok:
[...]

Ik ben wel van mening dat je je mening mag verkondigen, maar calvinist had het volgens mij over 'aan banden leggen'.

'Calvinist' is niet hetzelfde als 'Realist';hij dient te beseffen dat de Calvinisten altijd
(ja,ook in de tachtig-jarige oorlog) veruit in de minderheid zijn.
Als je dan toch kritiek wil hebben op de uitspraken van Calvinist,wrijf hem dat dan
aan,inplaats van tekeer te gaan tegen een...idee.
[...]

Dus negeer je de vrijheid van godsdienst en eis je feitelijk van mensen dat ze hetzelfde geloven als jij.(true-Van.) Mag ik als agnost nog blij zijn dat jij niet aan de macht bent!
- alleen als je een homoseksuele agnost bent,in dit geval.
 :)Trouwens,als agnost - wat heb je dan te werkelijk te zeggen over God,als je er
al uit zou kunnen komen dat Hij bestaat? -jus' curious..
regards,Van.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 20, 2004, 08:53:29 pm »
Calvinist,wat een kul-onderwerp!