Ik vindt het stuk van De Bruine weinig overtuigend.
quote:
Die eerste benadering zit teveel vast aan de bekende bijbelteksten. En daarover kun je blijven discussieren
De bijbel is de basis van mijn geloof. Wat anders zou je als uitgangspunt van de discussie moeten nemen? Je eigen gevoelens en ervaringen. Alsjeblieft niet! Die gaan zo vaak tegen alles wat God in Zijn Woord heeft gezegd in dat ik daar mijn leven niet op wil bouwen.
quote:
En je moet ook altijd de vraag onder ogen zien of het bij de bijbelse homofilie wel om hetzelfde gaat als bij de moderne. De Bijbel verbiedt ook het nemen van rente. Toch doen we dat vandaag wel, omdat rente in de economie van nu iets anders is dan toen.
Er wordt in de teksten niet zozeer over homifilie gesproken, maar over daadwerkelijke gemeenschap tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Dat wordt zonder meer afgewezen. Zoals gezegd....alsje teksten weet die op iets anders wijzen, laat het me dan alsjeblieft weten.
Ik heb de teksten over rente opgezocht en wat opvalt is dat het altijd lijkt te gaan om rente vragen van een arme afhankelijke broeder en van het vragen van woeker. Dat soort rente keur ik ook nu nog af.
quote:
Bovendien moet de gemeente homo’s ruimte geven. Bijvoorbeeld om de keus voor navolging zelf te maken. Je kruis op je nemen moet een beslissing zijn die je zelf neemt, in geloof, in een persoonlijke band met Christus. Je legt dat niet een ander op. Soms zijn mensen daar nog niet aan toe, hetero’s en homo’s. Bijvoorbeeld om psychologische redenen. Jezelf verloochenen? Die boodschap komt helemaal verkeerd over als iemand nog niet geleerd heeft zichzelf te aanvaarden. Ook als homo vind je het soms moeilijk om jezelf te aanvaarden. Maar ook op het punt van het geloof. Navolging kan alleen maar geboren worden als iemand Jezus echt persoonlijk kent, en zich aan Hem overgeeft. Ik denk dat we als kerk veel te vaak vergeten dat dit niet bij iedereen vanzelfsprekend wel zo is. Dan moet het daar dus eerst over gaan. En niet over allerlei concrete keuzen.
Dit gedeelte wordt mij echt te vaag. Een paar punten van kritiek.
Als ik zondig verwacht ik daar binnen de kerk op aangesproken te worden. Dat is een bijbelse opdracht. Lees bijvoorbeeld I Kor. 5:13 'Doet wie niet deugt uit uw midden weg', maar ook I Thess. 5:14 '...wijst de ongeregelden terecht, beurt de kleinmoedigen op, komt op voor de zwakken , hebt geduld met allen.' en Hebr 3:3 'vermaan elkander dagelijks...opdat niemand van u zich verharde door de misleiding der zonden'. Iedereen binnen de kerk heeft recht op deze behandeling.
De manier van spreken van De Bruine vind ik niet terug bij Christus. Hij stelt de mensen juist voor heel directe keuzes. Joh. 8: 11b 'Ook ik veroordeel u niet. Ga heen en zondig niet meer', Luc 18:22 'verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen'. Het zijn vaak keuzes die de omstanders die de omstanders verbijsteren omdat zij niet begrijpen hoe mensen dat kunnen opbrengen. Christus geeft zelf het antwoord: Joh 6:65: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.' en in Luc 18: 27 vertroost Hij de mensen met de woorden 'Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.
Het vervelende van deze discussie is dat het zich zo richt op een specifieke zonde waar niet iedereen in zijn eigen leven last van zal hebben. Maar dat betekent niet dat we deze zonde moeten accepteren.