Auteur Topic: Homosexualiteit: verbieden?  (gelezen 121367 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Homosexualiteit: verbieden?
« Reactie #150 Gepost op: februari 21, 2005, 06:19:06 pm »
Daarover staat ook iets in de Bijbel: oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld zult worden.

Hoe wil je trouwens iets verbieden waaraan een mens niks kan doen? :?

"Ik heb blauwe ogen"
"Dag mag niet hoor!"

Wat denk je, dat iemand die op mensen van hetzelfde geslacht valt dat helemaal te wauwie vindt als hij/zij christen is? En dat je dat 'uit' kunt zetten?

Sorry hoor!
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2005, 06:22:03 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: februari 21, 2005, 07:39:37 pm »
Inderdaad, God zal oordelen en hoe hij over homosexualiteit denkt staat in de bijbel. Uitzetten gaat niet, maar er op een christelijke manier mee omgaan wel.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

vcrrr

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: februari 22, 2005, 12:15:15 am »
@Calvinist: Nobody’s perfect! Geen mens is zonder zonde!
De enige die ooit geleefd heeft en volkomen zonder zonde was, is Jezus, de Zoon van God. En in ieder mens zit een stukje van God, we zijn immers allemaal door Hem geschapen?

Hoe dan ook, ik denk niet van homoseksualiteit een zonde is...

“Je kunt er niet om heen dat bij homoseksualiteit veelal sprake is van een genetische factor. Dus zie ik het zo: als God tegen homoseksualiteit is, waarom heeft Hij sommige mensen dan zo gemaakt?,” (Howard Dean)

In de hele bijbel staat geen 1 woord dat in het Grieks homoseksualiteit betekent!
Mensen moeten leren de bijbel in zijn juiste context te gaan lezen!

Een homohatende instelling vind in ronduit belachelijk...
Sowieso wanneer je als Christen een ander mens haat, dan ben je heel verkeerd bezig.

Kijk eerst naar jezelf en dan pas naar een ander!  8)7
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 12:18:11 am door vcrrr »
"Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan." (Matteüs 25)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: februari 22, 2005, 09:00:14 am »
1. Christenen die homosexualiteit als zonde zien hebben niet gelijk een homohatende instelling.
2. In de Bijbel staat wel een heleboel over seksualiteit en liefde die bedoeld is voor man en vrouw en een heleboel afkeurende woorden over mensen van hetzelfde geslacht die seksueel contact hebben (niet om wie ze zijn, maar om wat ze doen).

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: februari 22, 2005, 09:28:08 am »
En het argument dat mensen zo geschapen zouden zijn ('kennelijk heeft God hen zo gewild, anders had Hij hen wel anders gemaakt') rammelt ook aan alle kanten.
Er zijn mensen die moordneigingen in hun genen hebben zitten. Heeft God hen kennelijk zo gewild?

De wereld is gewoon ongelooflijk verziekt door de zonde, zó erg dat het in onze genen zit. Moeten we mensen die daar zo'n concreet voorbeeld van zijn, haten? Nou nee... we mogen hen niet verketteren, maar als mede-zondaren behandelen. Ik ben ook niet voor 100% zoals God mij heeft bedoeld... ik moet net zo goed vechten tegen verkeerde dingen en neigingen.
Dat betekent nog niet dat we moeten goedkeuren wat God afkeurt! We moeten elkaar opbouwend op elkaars zonden wijzen, die samen naar God toebrengen.
Dat is iets heel anders dan elkaar in de hoek zetten, elkaar verketteren.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: februari 22, 2005, 12:50:16 pm »
Goeie! :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: februari 22, 2005, 12:58:35 pm »

quote:

Rene Z schreef op 21 februari 2005 om 19:39:
Inderdaad, God zal oordelen en hoe hij over homosexualiteit denkt staat in de bijbel. Uitzetten gaat niet, maar er op een christelijke manier mee omgaan wel.

Ik heb nog nooit teksten gezien waarin de geaardheid werd veroordeeld. Daar zul je helemaal GEEN teksten over vinden. Wel wordt idd homoseksueel gedrag, in het bijzonder van hen die de normale omgang met vrouwen (dus eigenlijk van zichzelf hetero zijn) verruilen voor ontucht = Griekse gang van zaken rond het begin van de jaartelling/ Sodom en Gomorra. (Paulus). Of hen die homoseksuele handelingen verrichten als tempeldienst = afgoderij. (Leviticus).

Met andere woorden: waar mensen zich in de Bijbel aan homoseksueel gedrag schuldig maken, gaat het niet altijd over mensen met de homoseksuele GEAARDHEID. Wel een belangrijk onderscheid dus!
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 12:59:33 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: februari 22, 2005, 01:13:11 pm »
Roodkapje,
Hier ben ik het volledig mee eens. Dit bedoelde ik ook met er op een christelijke manier mee omgaan.
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: februari 22, 2005, 01:14:31 pm »
Volgens mij wordt homoseksueel gedrag in de bijbel ook afgekeurd als het níet in het kader van godsdienst / tempeldienst / heteroseksuele geaardheid gebeurt. Zie de tekst die qohelet aanhaalde uit Lev 18:22 en zie de teks uit lev 20:13. Bij die laatste kun je geen aanwijzingen vinden voor een koppeling aan een godsdienstige handeling (bij die eerste zóu het kunnen, maar is het niet hard te maken). En de geaardheid staat bij geen van beide genoemd, het gaat gewoon over 'een man' in het algemeen.
Ik denk dat je die geaardheid haalde uit Rom 1 of 2? Daarin gaat het over 'zij hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke'. Maar die 'natuurlijke omgang' is niet noodzakelijkerwijs gebonden aan de geaardheid van de personen in kwestie, toch?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: februari 22, 2005, 01:23:09 pm »
Eline: Lev. 20 gaat dus juist wél over de tempeldienst. Zie daarvoor ook aantekeningen bij dat vers en verschillende commentaren.
En waarom gaat dat 'natuurlijke' niet over de personen? Ik zou niet weten waarom dat niet zo zou zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 01:24:21 pm door Roodkapje »

vcrrr

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: februari 22, 2005, 01:24:16 pm »
Het steeds aanhalen van Bijbelteksten...

Tja... Neem nou Paulus; Paulus doelt hier op een sexuele vorm van afgodendienst, overspel.

Het spijtige is dat men destijds bij het vertalen te lui is geweest om bepaalde woorden goed op te zoeken en uit te pluizen en bovendien laten verschillende vertalingen (the King James, the Jewish bible etc.) verschillende uitleggen zien en komt het woord homoseksualiteit daar niet in voor, als het gaat over het stukje in Romeinen.

Bovendien gaat het ook bij homoseksualiteit niet in de eerste plaats om de sex maar net als in een heleboel andere relaties om de LIEFDE.

..

Het meest bepalende voor de identiteit van iedere christen, is dat je een door God aanvaard en geliefd kind bent! Dat is iets wat je deelt met alle broeders en zusters in de gemeente, homo of hetero.

Binnen de gemeente hebben we elkaar nodig om te leren het Evangelie te gebruiken in het gevecht tegen de de wereld, de duivel en ons eigen vlees. Anders komen we niet verder dan elkaar de geboden en verboden voor te houden...
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 01:25:48 pm door vcrrr »
"Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan." (Matteüs 25)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: februari 22, 2005, 01:53:52 pm »
Wat is er erg aan bijbelteksten? Zij vertellen wat God wil vertellen. Da's belangrijker dan wat mensen ergens van vinden, toch?

Roodkapje, ik zie dat verband niet in lev 20. Kun je dat uitleggen (met argumenten uit de tekst)?

quote:

Paulus in Rom 1
26 Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke.  
27 Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.

'Schandelijke lusten' - dat is niet alleen fysieke uitvoering maar ook het verlangen naar.
De mannen: ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier in het algemeen over mannen gaat, niet alleen over getrouwde mannen / heteroseksuelen. Schandelijkheid bedrijvende, is m.i. niet gekoppeld aan het zgn overspel maar aan het 'mannen met mannen'.
En het woord 'natuurlijke omgang' is 'naar de natuur'. God heeft de mens geschapen 'als man en vrouw', en  (gen 2: 23 en 24: ) Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is. Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.  

God schiep dus mannen en vrouwen om elkaar aan te hangen, dát is de natuur zoals die bedoeld was.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: februari 22, 2005, 01:57:38 pm »
Liefde an sich is niets mis mee. Daar vallen de meeste mensen ook niet over.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: februari 22, 2005, 03:24:46 pm »
Bij mij staan in de aantekeningen bij dat vers verwijst naar de tempeldienst, waar boeren ontucht bedreven met priesters om een goede oogst af te smeken, waarschijnlijk gaat dat terug op één of andere heidense cultus van de Kanaänieten. Verder heb ik daar ooit ook iets in een commentaar over gelezen, ik meen Matthew Henry's commentaar, maar het kan ook net zo goed Barnes ofzo geweest zijn. Maar dat moet ik dan ergens opzoeken. Ik heb dat momenteel niet bij de hand.

In ieder  geval staan de gewoonten van Kanaän in het OT vaak symbool voor onreine seksuele praktijken. Vgl. ook Lev 18:6-23, evenals in Lev. 20 is deze lijst niet uitputtend.

Ik neem aan dat je je ervan bewust bent dat je hier een heleboel interpretatie bij noemt. Jij vindt het normaal dat natuurlijk zo uitgelegd wordt. Door de eeuwen heen is 'natuurlijk' anders geïnterpreteerd. Vgl. de hellenistische (platonische) uitleg vs. die van de Verlichting... Je kunt er niet altijd vanuitgaan dat de NT schrijver met een woord hetzelfde bedoelt zoals jij het leest. Maar dat moet ik nog even opzoeken.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2005, 03:33:31 pm door Roodkapje »

Rene Z

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: februari 22, 2005, 05:47:30 pm »
Kunnen we er wel van uitgaan dat homoseks bedrijven volgens de bijbel (dus God) niet ok is?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: februari 22, 2005, 05:49:24 pm »
duh... dat lijkt me vrij helder.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: februari 23, 2005, 08:29:11 pm »

quote:

E-line:
De wereld is gewoon ongelooflijk verziekt door de zonde, zó erg dat het in onze genen zit.
Ontwaar ik hier geen kleine knipoog naar meneer C. Darwin?  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 08:30:11 pm door Suighnap »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: februari 23, 2005, 10:08:27 pm »
haha Freud zou het vast zo uitleggen ;)

kleinmeiske

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: maart 02, 2005, 08:48:44 pm »
Waarom wordt er juist altijd zo'n heisa gemaakt over homosexualiteit? Is het een grotere zonde dan bijv. overspel, of leugens verkondigen? Is het omdat homosexualiteit voor veel mensen iets vreemds is, een ernstige afwijking ofzo...
iemand heeft mij ooit verteld dat deze mensen 3 geslachts chromosomen hebben ipv 2.  Waar "normale" mannen (bij vrouwen komt het waarschijnlijk ook voor, maar dat zei de persoon in kwestie er niet bij) een xy- gen hebben, hebben homosexuelen een xxy-gen. een vrouwelijke chromosoom te veel dus, en dat kun je moeilijk zomaar verwijderen. (waarschijnlijk weten de meesten van jullie dit al, maar even voor de eventuele leeftijdsgenootjes die hier rondscharrelen :) )
daarbij is die wet ook opgesteld naar de maatschappij van toen. Er wordt bijv. ook geschreven over de rol van bijvrouwen, alsof het heel normaal is. Tegenwoordig zullen we (ook christenen) echter raar opkijken als er een man is die doodleuk vertelt dat hij 2 vrouwen heeft (volgens mij is dat trouwens ook bij de wet verboden).

en, misschien ben ik nu een slechte christen, al zou homosexualiteit slecht zijn, ik ga die mensen niet negeren of verachten, want dat kan en wil ik simpelweg niet. Ik geloof niet dat je slecht bent als je omgaat met "zondaars" als met ieder anders mens.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: maart 02, 2005, 09:21:39 pm »

quote:

kleinmeiske schreef op 02 maart 2005 om 20:48:(...)
iemand heeft mij ooit verteld dat deze mensen 3 geslachts chromosomen hebben ipv 2.  Waar "normale" mannen (bij vrouwen komt het waarschijnlijk ook voor, maar dat zei de persoon in kwestie er niet bij) een xy- gen hebben, hebben homosexuelen een xxy-gen. een vrouwelijke chromosoom te veel dus, en dat kun je moeilijk zomaar verwijderen. (...)

en, misschien ben ik nu een slechte christen, al zou homosexualiteit slecht zijn, ik ga die mensen niet negeren of verachten, want dat kan en wil ik simpelweg niet. Ik geloof niet dat je slecht bent als je omgaat met "zondaars" als met ieder anders mens.

Laat dat eerste nou klinkklare onzin zijn!
Ja, er zijn mensen met XXY, en XXX, en mensen met XO (die missen dus 1 geslachtschromosoom). Die zijn 'anders' dan mensen met XX of XY. Anders qua bouw, anders qua vruchtbaarheid. En ook vaker anders qua seksualiteit, dat is waar.*
Maar het overgrote deel van de homo's is gewoon XY, en het overgrote deel van de lesbiennes is gewoon XX.

*Da's dus niet waar. Ik vond wel een site (die nu verdwenen is) waarop stond dat homoseksualiteit niet vaker voorkomt bij klinefelter (XXY). Maar je kunt je afvragen of iemand met Klinefelter syndroom nu mannetje of vrouwtje is. Hier een site.

En verder wat je omgang met hen betreft: dat lijkt me juist een hele christelijke manier :). Ga zo door dus!
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2005, 09:39:36 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

kleinmeiske

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: maart 02, 2005, 09:55:26 pm »
Oh, dat wist ik dus niet. Voortaan toch mn bronnen beter checken ;)
Dank voor de informatie _/-\o_
toch weer een stukje wijzer

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: april 04, 2005, 01:46:41 pm »

quote:

vcrrr schreef op 22 februari 2005 om 13:24:
Het steeds aanhalen van Bijbelteksten...

Tja... Neem nou Paulus; Paulus doelt hier op een sexuele vorm van afgodendienst, overspel.

Het spijtige is dat men destijds bij het vertalen te lui is geweest om bepaalde woorden goed op te zoeken en uit te pluizen en bovendien laten verschillende vertalingen (the King James, the Jewish bible etc.) verschillende uitleggen zien en komt het woord homoseksualiteit daar niet in voor, als het gaat over het stukje in Romeinen.
..
Kan jij (vcrrr) of iemand anders dat wat nader onderbouwen? Ben benieuwd.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: april 04, 2005, 02:19:11 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 februari 2005 om 15:24:
Vgl. de hellenistische (platonische) uitleg vs. die van de Verlichting... Je kunt er niet altijd vanuitgaan dat de NT schrijver met een woord hetzelfde bedoelt zoals jij het leest. Maar dat moet ik nog even opzoeken.

God of de Heilige Geest zou ik zeggen, en Hij bedoeld niet een hellinistische of verlichte uitleg.
Dan zou in elke tijd God iets anders bedoelen met dezelfde tekst. :?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: april 04, 2005, 02:50:01 pm »
De H. Geest gebruikt mensen om het in eerste instantie aan de mensen om hun heen uit te leggen. De geadresseerden van Paulus' brieven wisten prima wat hij bedoelde, omdat ze het hellenistische concept van natuur hadden.
Door de eeuwen heen is dat concept veranderd, de brieven van Paulus zijn (of course) niet meeveranderd. Dus als je met je moderne 'verlichte' bril op Paulus leest, moet je daar rekening mee houden.

De H. Geest is niet een of ander magical device die tijdelijk de rede van mensen uitschakelt en ze als mechanistische schrijfrobot inzet. Ik neem aan dat jij ook niet op de 'mechanische inspiratie' doelt, die helemaal tegen de manier van werken van God (en dus van de H. Geest ingaat. Mensen zijn vrij en wat God wil wordt op een menselijke manier doorgegeven zodat de doelgroep het snapt.

dana

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: april 08, 2005, 04:24:14 pm »
Hallo allemaal,
Wat een enorme discussie over homosexualiteit. Het meest erge bericht wat ik tot nu toe heb gelezen is dat deze zondaars niet vooropgesteld moeten worden in de media.
Sorry maar ik geloof dat wie zonder zonde is de 1e steen mag werpen. Ik denk dat ik nu vast niet hoef te bukken.
God heeft een ieder naar zijn beeld geschapen met als bedoeling zonder zonde. Iedereen doet zonde en zitten er gradaties aan??
Naar mijn mening is het een gruwel in Gods ogen wat er in Sodom en Gomorra is gebeurd. En vanuit mijn werk kan ik met stelligheid zeggen dat er in veel huwelijken meer ellende bestaat dan men denkt. Is dat dan geen zonde?
De boodschap is heb elkander lief en stel jezelf niet boven een ander.
Zullen we de spotlight ook maar niet op het leven van jou laten schijnen Calvinist? Of is er niets in jou leven wat aan banden moet worden gelegd.Lees de Bijbel psalm 139, lees de Bijbel OOrdeel niet opdat Gij niet geoordeelt zult worden.
Als je de gesprekken over homo's en lesbiennes zo gaat uitten dan kun je beter ophouden want dit doet alleen maar pijn. En wat dat voortplanten betreft: Zal God dan ook een hekel hebben aan mensen die getrouwd zijn en geen kinderen kunnen krijgen? Of mensen die bewust alleen blijven?
Dana

Scarlet

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: oktober 29, 2005, 11:25:55 pm »
Ik wil even van deze topic weer een hot item maken ;) Ik heb zelf namelijk een paar argumenten, en vragen over dit onderwerp.

Allereerst valt het mij op dat het woord ‘praktiserend’ hier vaak word gebruikt. Denk even na voordat je dit woord weer gebruikt. Je zegt toch ook niet tegen een meid en een jongen die net verkering hebben: ‘Als je maar niet praktiseert!’? Terwijl dit wél vaak als eerste tegen een homo/lesbo wordt gezegd. :'(

Ten tweede; In de Bijbel wordt gepraat over een gruwel. Maar is het niet zo dat deze mensen gruwelijke verkrachters waren? Of mensen die al lang met iemand anders zijn getrouwd? Het gaat hier alleen om de sex, en de liefde staat hier compleet buiten. |:(  :r

Dus, wat is er mis met een Gereformeerd lesbisch stel, die elkaar, en God, liefhebben, wonend ergens in een flatje, met een hond en een kat? O-)

:w
Scarlet

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: oktober 30, 2005, 01:05:59 am »

quote:

Scarlet schreef op 29 oktober 2005 om 23:25:
Ik wil even van deze topic weer een hot item maken ;) Ik heb zelf namelijk een paar argumenten, en vragen over dit onderwerp.

Allereerst valt het mij op dat het woord ‘praktiserend’ hier vaak word gebruikt. Denk even na voordat je dit woord weer gebruikt. Je zegt toch ook niet tegen een meid en een jongen die net verkering hebben: ‘Als je maar niet praktiseert!’?

De vraag is natuurlijk: is een relatie van een jongen en een meisje in principe iets wat goed is of iets wat niet goed is?
Dan is het aspect van jongen/meisje op zich OK. Maar dat wil niet zeggen dat ze nu dan ook maar mogen praktiseren. Omdat ze jongen en meisje zijn.
En ik denk dat daar toch best wel eens bij stelletjes die verkering hebben over wordt gesproken, al doe je dat waarschijnlijk niet als ze met de mededeling komen: we hebben verkering. ;)

quote:

Terwijl dit wél vaak als eerste tegen een homo/lesbo wordt gezegd. :'(

Bedoel je dit nu dat men tegen een homo/lesbo (zoals jij het even aangeeft) zegt, terwijl diegene geen relatie heeft, dat ie het niet mag praktiseren?
Of bedoel je dat een homo/lesbisch stel het niet mag praktiseren?

En waarom zou dit tegen een homo/lesbo gezegd worden? Daar is natuurlijk wel een reden voor, alhoewel ik vind dat je gesprek niet alleen hierover moet gaan maar dat je het breder moet bespreken dan niet praktiseren. Punt.
Als je vanuit de bijbel ziet dat God een relatie heeft bedoeld te zijn tussen een man en een vrouw, is het niet zo vreemd om dit wel onmiddelijk aan te geven. Als je een 'stel' bent, is het waarschijnlijk dat het ook gepraktiseerd wordt/of gaat worden. Dat impliceert het toch wel.
Dus moet je je afvragen of dat een stap is die je mag maken: een relatie aangaan met iemand van hetzelfde geslacht.
En kun je dat dan vergelijken met een stel bestaande uit jongen/meisje dat verkering krijgt?

quote:

Ten tweede; In de Bijbel wordt gepraat over een gruwel. Maar is het niet zo dat deze mensen gruwelijke verkrachters waren? Of mensen die al lang met iemand anders zijn getrouwd? Het gaat hier alleen om de sex, en de liefde staat hier compleet buiten. |:(  :r
Lev. 18
 22 En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het.

Dit staat in een rij van huwelijks en kuisheidswetten, zoals er bovens staat in de NBG. En heeft op zich niets te maken met verkrachting-dwang. Er staat gewoon dat het niet mag. Er staat niet: het mag niet een van de personen gedwongen wordt.

Lev. 20
 13 Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, – beiden hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.

Als je dit overzet naar de nieuwtestamentische toepassing, zie ik dit zo dat het nog steeds verboden is (hier ook niets te lezen van dat als het met instemming van de twee personen gaat, dat het dan wel goed is) maar 'het doden' wil dan denk ik zeggen: uitsluiten uit de Gemeente, zoals genoemd wordt in 1 Kor. 6. In dit gedeelte ging het over een man die sliep met de vrouw van zijn vader, en dit wordt ook genoemd in Levticus en staat in hetzelfde rijtje als de homoseksuele daad.
Ook vanuit de 2e Korinthebrief, weten we dat er herstel kwam: deze man werd weer opgenomen in de Gemeente en dat geeft aan dat homo's/lesbiennes niet hoeven te denken dat als ze eenmaal uitgeloten zouden zijn door de Gemeente, dit onomkeerbaar zou zijn. Wrel is het zo dat deze man hertelt kon worden na erkenning van zonde. En daarom zie ik dit ook zo bij de homoseksualiteit binnen een relatie, dat vind de bijbel volgens mij zonde. Al is het ingebed in liefde.

Wat opvalt in het rijtje wetten in Leviticus waartussen de homoseksuele daad staat die wordt verboden, is dat het over dingen gaat, die de goddeloze volken van Kanaan bedreven; deze volken moesten juist verdreven worden en God wil niet dat Hij deze dingen ook zal tehenkomen bij Zijn eigen volk. Zij moeten 'heilig' zijn staat erbij. En heilig betekent: afgezonderd, op een aparte plek staan. Wat deze dingen betreft moest Israel apart staan van de andere volken: ze mochten niet erbij horen, doordat dezelfde dingen ook bij hen werden gevonden.

Lev. 18
 3 Gij zult niet doen, zoals men doet in het land Egypte, waar gij gewoond hebt; gij zult niet doen, zoals men doet in het land Kanaän, waarheen Ik u breng; naar hun inzettingen zult gij niet wandelen.
...
24 Verontreinigt u niet door dit alles, want door dit alles hebben zich verontreinigd de volken die Ik voor u uit wegdrijf. 25 Het land toch werd verontreinigd en Ik vergold daaraan zijn ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners uitspuwde. 26 Gij echter zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen en geen van deze gruwelen doen, noch de geboren Israëliet, noch de vreemdeling die in uw midden vertoeft – 27 want al deze gruwelen deden de lieden van het land, die vóór u waren, zodat het land onrein werd – 28 opdat het land u niet uitspuwe, wanneer gij het verontreinigt, zoals het uitgespuwd heeft het volk, dat vóór u was.

Ik denk dat het wel heel duidelijk aangeeft waarom God het niet wil hebben.

quote:

Dus, wat is er mis met een Gereformeerd lesbisch stel, die elkaar, en God, liefhebben, wonend ergens in een flatje, met een hond en een kat? O-)

Uit naam van de liefde lijkt het me toch niet goed om tegen Gods ordening in de schepping in te gaan. Je kunt toch niet ontkennen dat een sexuele relatie in principe bedoeld is tussen man en vrouw, en dan ingebed in de liefdesrelatie de ze hebben.
Je kunt dan zeggen: maar wij hebben als twee mannen of twee vrouwen elkaar toch ook lief? Dat zal ik niet ontkennen dat dat zo kan zijn, maar dat zegt nog niet dat dat daarom wel goed zou zijn.

Iemand die al getrouwd is, kan ook plotseling verliefd worden op iemand anders omdat de huwelijksrelatie liefdeloos is geworden in de loop der tijd.
Dan zou je uit naam van de liefde overspel of scheiding goedkeuren?
Dat kan volgens mij ook nooit de bedoeling zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2005, 01:08:20 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

bertzeeland

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: april 02, 2006, 09:20:05 pm »
terwijl ik al deze reacties lees, springen mij de tranen in de ogen.
ik ben zelf homosexueel, en heb het daar ontzettend moeilijk mee.
ik zie me in dat opzicht geen zondaar, maar het is wel iets wat gekomen is, door de zondeval.
ik ben nog steeds niet out, omdat ik dat nog steeds niet durf. hoe graag ik het ook zou willen. een gewoon en normaal leven hebben, net als ieder ander.
natuurlijk kan ik voor de omgeving gaan trouwen met een vrouw.. maar daar word ik echt niet gelukkig van.
en om nu alleen te blijven mijn hele leven..ik ben nog maar net 20 geweest.

ik heb sinds kort een vriend. die is ook christelijk. van de gereformeerde gemeente. we hebben het erg moeilijk met het geloof. natuurlijk willen we het allebei houden, en zeker niet kwijt, want zonder kunnen we niet.

op dit moment zitten we erg met het geloof te worstelen.
we hopen dat we er samen uit komen.

maar inplaats om homosexualiteit af te keuren, wil ik iedereen vragen om te bidden voor ons en vele andere christelijke homosexuelen. daar hebben we veel meer aan, dan zulke discussies.
respecteer maar dat ze bestaan!

en trouwens: HOMOSEXUALITEIT IS GEEN ZIEKTE!!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: april 02, 2006, 09:50:05 pm »
Hoi zeeuwse Bert,

Ik hoop dat je ook gezien hebt dat een deel van de discussie veel begrip toonde voor de homosexuele medemens. Zeker onze broers en zussen. Het is idd geen ziekte. Het is een onderdeel van de gebrokenheid van deze wereld na de zondeval. En in die wereld moeten we allemaal onze weg vinden om God te dienen te midden van alle ellende.

Zelf ben ik hetero. Ik heb diverse keren gesproken met mensen die homosexueel (of bi) zijn. Zowel christenen als ongelovig. Eigenlijk hadden allen wel eens negatieve ervaringen met kerkmensen gehad. Erg triest om te moeten horen. Het "oordeel niet opdat uzelf niet geoordeeld worde" is nog lang niet overal doorgedrongen.

Ik zou je niet aanraden om je "aard" te verloochenen en een vrouw te trouwen. Daar bezorg je haar en jezelf alleen maar ellende mee. Lijkt me ook niet liefdevol. Ik ga er dan wel van uit dat je zeker van je zaak bent. Twijfel je nog...dan is er niets op tegen om een verkering met een vrouw te beginnen, lijkt me.

Is je omgeving werkelijk zo vijandig dat je niet uit kunt komen voor je aard? Zolang je het voor jezelf houdt, maak je het de omgeving ook onmogelijk om met je mee te denken. Ik begrijp dat het een grote stap is....mar geef je naasten ook een kans zou ik zeggen. En haal de last van je eigen schouders. Heb je al contact gezocht met christelijke homo organisaties zoals contrario? Misschien kunnen zij je beter helpen bij deze en andere stappen.

Veel sterkte en Gods zegen gewenst.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: april 03, 2006, 10:13:58 am »

quote:

bertzeeland schreef op 02 april 2006 om 21:20:

Dat is inderdaad moeilijk. Maar er zijn meer mensen die altijd alleen moeten blijven. Niet iedereen vindt de "ware". Ik weet ook van een man, wiens vrouw al jaren verpleegd wordt.
Niettemin blijft het een moeilijke opdracht. Wat dat betreft heb je ons gebed en medeleven nodig.

quote:

maar inplaats om homosexualiteit af te keuren, wil ik iedereen vragen om te bidden voor ons en vele andere christelijke homosexuelen. daar hebben we veel meer aan, dan zulke discussies.

Op de pastorale cursus leerde ik inderdaad dat homofilie geen ziekte is, maar dat men "misvormd" is in zijn denken. Maar het zijn vaak heel vriendelijke, kunstzinnige mensen. die een waardevolle functie kunnen hebben in de gemeente.

God heeft in Gen. 1 gezegd:

quote:

27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen

We moeten niet denken dat homofielen zondiger zijn dan heterofielen. Hoe vaak hebben  "normale" mensen gezondigd tegen Lev. 18 vs 19 en andere bijbelse teksten?
Juist op het gebied van sexualiteit is er zoveel misvorming in het denken van alle mensen. Gaan we allemaal met respect en in liefde om met de sexualiteit? Het is voor ieder, hetero en homo, belangrijk om ons te richten op wat God wil. Het kan allemaal moeilijk zijn, maar de waarheid zal ons vrijmaken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: april 03, 2006, 10:21:50 am »

quote:

Scarlet schreef op 29 oktober 2005 om 23:25:
Allereerst valt het mij op dat het woord ‘praktiserend’ hier vaak word gebruikt. Denk even na voordat je dit woord weer gebruikt. Je zegt toch ook niet tegen een meid en een jongen die net verkering hebben: ‘Als je maar niet praktiseert!’? Terwijl dit wél vaak als eerste tegen een homo/lesbo wordt gezegd. :'(
Lijkt me hoe dan ook een nogal inpertinente reactie. Maar ALS een stel er naar vraagt, zou ik bij jongen/meisje dezelfde reactie hebben als bij jongen/jongen en meisje/meisje: sex hoort in het huwelijk, en nergens anders.

quote:

Ten tweede; In de Bijbel wordt gepraat over een gruwel. Maar is het niet zo dat deze mensen gruwelijke verkrachters waren? Of mensen die al lang met iemand anders zijn getrouwd?
Waarop baseer je die veronderstelling? Overigens, wel aardig is om je zin naar een actieve vorm om te zetten: WIE praat over een gruwel?

quote:

Het gaat hier alleen om de sex, en de liefde staat hier compleet buiten. |:(  :r
Inderdaad, want er is niets mis met liefde, agape, tussen mannen, tussen vrouwen, en tussen mannen en vrouwen.

quote:

:w
Dat ze gereformeerd zijn natuurlijk :P
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: april 03, 2006, 11:05:57 am »

quote:

bertzeeland schreef op 02 april 2006 om 21:20:
terwijl ik al deze reacties lees, springen mij de tranen in de ogen.
ik ben zelf homosexueel, en heb het daar ontzettend moeilijk mee.
met je homosexualiteit?

quote:

ik zie me in dat opzicht geen zondaar, maar het is wel iets wat gekomen is, door de zondeval.
Wat betekent dat? Als het gekomen is door de zondeval, maar het is niet zondig, wat is het dan wel?

quote:

ik ben nog steeds niet out, omdat ik dat nog steeds niet durf. hoe graag ik het ook zou willen. een gewoon en normaal leven hebben, net als ieder ander.
Waar ben je bang voor? Met een leugen leven lijkt me ook niet eenvoudig.

quote:

natuurlijk kan ik voor de omgeving gaan trouwen met een vrouw.. maar daar word ik echt niet gelukkig van.
Vind je het heel fout van me, als mij opvalt dat je wel over je eigen (on)geluk praat, maar niet over het ongeluk dat je een vrouw hiermee zou aandoen?

quote:

Gezien dit de subtak " Christen-zijn in de dagelijkse praktijk"  is, is de Bijbel wellicht een inspiratie? Uit Genesis valt te begrijpen dat het niet goed is als de mens alleen blijft, maar de oplossing daarvoor is het samenleven van man en vrouw. Als ik vervolgens Paulus lees, krijg ik niet de indruk dat er iets fundamenteel mis zou zijn met alleen blijven.

De vraag die dan opkomt: waarom zou alleen blijven de verkeerde keuze zijn?

quote:

ik heb sinds kort een vriend. die is ook christelijk. van de gereformeerde gemeente. we hebben het erg moeilijk met het geloof. natuurlijk willen we het allebei houden, en zeker niet kwijt, want zonder kunnen we niet.
Je kan niet zonder het geloof? Dan ontstaat wel een interessante kwestie. Als je geloof je vertelt dat homosexualiteit niet in overeenstemming met Gods wil is, wat doe je dan? Pas je je geloof aan naar eigen voorkeur, en vervang je dan je Schepper door je eigen schepping?

Let wel: ik zeg niet dat je het ene of het andere moet geloven. Maar het is opmerkelijk dat je je relatie als gegeven presenteert, en je geloof als iets dat daar eventueel aan dient te worden aangepast. Of versta ik je fout? En zo ja, wat bedoel je dan?

quote:

op dit moment zitten we erg met het geloof te worstelen.
we hopen dat we er samen uit komen.

Respecteren dat iets of iemand bestaat is in zichzelf geen reden er over te zwijgen.

quote:

Kwestie van definitie. Maar inderdaad, tegenwoordig is dat een beladen term.

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: april 03, 2006, 05:23:45 pm »

quote:

Je kan niet zonder het geloof? Dan ontstaat wel een interessante kwestie. Als je geloof je vertelt dat homosexualiteit niet in overeenstemming met Gods wil is, wat doe je dan? Pas je je geloof aan naar eigen voorkeur, en vervang je dan je Schepper door je eigen schepping?

Let wel: ik zeg niet dat je het ene of het andere moet geloven. Maar het is opmerkelijk dat je je relatie als gegeven presenteert, en je geloof als iets dat daar eventueel aan dient te worden aangepast. Of versta ik je fout? En zo ja, wat bedoel je dan?

hm, als iemand die deels in het zelfde schuitje zit zijn bovenstaande vragen wel tricky. Het enige wat ik nu kan doen is in de verdediging schieten. . . . Begrijp mij, goed, je stelt goeie vragen. Maar kun je ze ook anders formuleren, misschien open? Ik bedoel dit als tip.

Geloof wordt nu gelijkgesteld aan een standpunt omtrent homosexualiteit of het hebben van een homosexuele relatie. De relatie met God wordt als discutabel gesteld door te zeggen dat die dan naar eigen behoefte wordt ingevuld. Alsof dit het enige aspect is de relatie met God.

ciao, Clifford Gilberto
I was young and I needed the money

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: april 03, 2006, 06:35:44 pm »
Ik las laatst een aardig essay hierover, deze dus. Als iemand tijd en zin heeft, dan zou ik er wel wat commentaar over willen horen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

bertzeeland

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: april 03, 2006, 08:14:31 pm »
fijn, om zoveel reacties te lezen.

begrijp mij goed... het geloof is het belangrijkste voor mij. absoluut. zonder mijn geloof zou ik niet willen en kunnen leven. en ook het geloof aanpassen is geen optie. dat kan ook niet.. zie laatste hoofdstuk van openbaringen.
maar begrijp wel, dat wanneer je eindelijk een medechristen hebt gevonden, die dezelfde problemen als jou heeft, en waar je echt goed mee kunt praten en er ook van bent gaan houden... dan is dat erg moeilijk.
ik wil ze op dit moment allebei niet missen, maar ik ben bang, dat ik toch een keuze moet gaan maken... ooit.

dan nog even een oproepje!!: ik zoek nog meer geloofsgenoten, tot ongeveer 25 jaar, die ook met hun homosexualiteit worstelen en die contact zoeken met andere lotgenoten.
ik heb msn.

nogmaals, bedankt voor al de reacties.

bertzeeland

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: april 03, 2006, 08:17:20 pm »
nog even een hele andere reactie...
ik lees zovaak dat er een tekst de ruimte in geslingerd word..
helaas word deze wel vaak uit het verband gehaald, waar de tekst voor bedoeld was.

hou hier even rekening mee en lees niet alleen dat ene vers, maar dat hele stuk.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: april 03, 2006, 10:24:36 pm »
Linksom of rechtsom het zal nooit gemakkelijk worden. Voor lotgenoten en onderlinge steun kun je waarschijnlijk het beste bij contrario terecht. Ik hoop dat als je uit de kast komt, dat er een liefhebbende familie en gemeente om je heen staat. Gelijkertijd weet ik dat dat lang niet altijd zo gaat, vrienden van mij vonden dat wel bij contrario vandaar die aanbeveling. Ik ben wel een geloofsgenoot maar geen lotgenoot en ook al enige tijd geen 25 meer. Als je desondanks een keertje wil msn-en kun je me gerust even mailen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: april 04, 2006, 01:09:13 am »

quote:

clifford Gilberto schreef op 03 april 2006 om 17:23:
[...]

hm, als iemand die deels in het zelfde schuitje zit zijn bovenstaande vragen wel tricky. Het enige wat ik nu kan doen is in de verdediging schieten. . . . Begrijp mij, goed, je stelt goeie vragen. Maar kun je ze ook anders formuleren, misschien open? Ik bedoel dit als tip.
Wie niet in een te verdedigen positie zit, hoeft zich niet te verdedigen. Ik stel vragen, die als aanval interpreteren, is een keuze.

quote:

Geloof wordt nu gelijkgesteld aan een standpunt omtrent homosexualiteit of het hebben van een homosexuele relatie.
Mogelijk, maar niet door mij. Ik stelde mijn vragen omdat degene aan wie ik ze stelde zelf dat verband legt.

quote:

De relatie met God wordt als discutabel gesteld door te zeggen dat die dan naar eigen behoefte wordt ingevuld.
Waarom zoveel projectie, en zo weinig antwoord?

quote:

Alsof dit het enige aspect is de relatie met God.
Als je een uitspraak van een ander interpreteert met "alsof..." kan je er rustig van uit gaan dat je bezig bent met projectie. Waarom doe je dat?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: april 04, 2006, 01:24:17 am »

quote:

Misschien vind je het een rare reactie, maar ik denk niet dat het van belang is of ik je geod begrijp. Wel of je jezelf goed begrijpt.

quote:

het geloof is het belangrijkste voor mij. absoluut. zonder mijn geloof zou ik niet willen en kunnen leven. en ook het geloof aanpassen is geen optie. dat kan ook niet.. zie laatste hoofdstuk van openbaringen.
Dat ergens in de Bijbel iets staat, betekent niet dat jij iets wel of niet kan. Maar andersom, als je, zoals je blijkbaar doet, de Bijbel zo sterk tot richtsnoer van je geloof maakt, wat is dan je worsteling met je geloof?

quote:

maar begrijp wel, dat wanneer je eindelijk een medechristen hebt gevonden, die dezelfde problemen als jou heeft, en waar je echt goed mee kunt praten en er ook van bent gaan houden... dan is dat erg moeilijk.
Dat begrijp ik, denk ik, vrij goed.

quote:

ik wil ze op dit moment allebei niet missen, maar ik ben bang, dat ik toch een keuze moet gaan maken... ooit.
Als je die keuze moet maken, waarom dan pas "ooit" en niet nu? En als het niet nu moet, waarom dan ooit?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: april 04, 2006, 01:24:44 am »

quote:

bertzeeland schreef op 03 april 2006 om 20:17:
nog even een hele andere reactie...
ik lees zovaak dat er een tekst de ruimte in geslingerd word..
helaas word deze wel vaak uit het verband gehaald, waar de tekst voor bedoeld was.

hou hier even rekening mee en lees niet alleen dat ene vers, maar dat hele stuk.
Wat zei je net, over die tekst uit Apokalyps?

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: april 04, 2006, 04:03:17 am »
Als God geen homosexuelen had gewenst... zou hij ze dan geschapen hebben?
vriendelijke groet, klaas.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: april 04, 2006, 09:12:34 am »

quote:

klaas f schreef op 04 april 2006 om 04:03:
klaas f: Heeft God de mens als homosexueel geschapen? Lees Genesis 2:18-24 eens...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: april 04, 2006, 05:51:53 pm »
Beste MaVee,

Als het niet God was, die homosexuelen schiep... wie heeft dat dan wèl gedaan?

(Ik zou hem dan graag van ganser harte willen bedanken voor een flink aantal van de grootste genieën op het gebied van kunst en wetenschap, die seksueel nu eenmaal toevallig een beetje - eh - ànders waren dan de meesten van ons...)
vriendelijke groet, klaas.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: april 04, 2006, 06:06:47 pm »

quote:

klaas f schreef op 04 april 2006 om 04:03:

En als je voor 'homosexuelen' nou eens 'dieven' invult, of 'pedofielen', 'moordenaars' of 'ongelovigen'? :?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: april 04, 2006, 06:14:08 pm »
God heeft de mens rein en heilig geschapen, zonder smet. De mens verviel tot zonde. En sindsdien zijn de mensen verworden tot besmette schepselen, tot dieven, echtbrekers, ongelovigen, homoseksuelen, zieken enz. Daar heeft God echt niet aan bijgedragen, maar Hij tolereert vooralsnog hun bestaan...
« Laatst bewerkt op: april 04, 2006, 06:15:00 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: april 04, 2006, 06:20:13 pm »
In hoeverre is homoseksualiteit eigenlijk vergelijkbaar met transseksualiteit? Daar wordt in gereformeerde kringen kennelijk niet zo moeilijk over gedaan, tenminste, dat lees ik uit dit interview met ELEOS psycholoog Wagenaar.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: april 04, 2006, 06:33:22 pm »

quote:

Laodicea schreef op 03 april 2006 om 18:35:
Ik las laatst een aardig essay hierover, deze dus. Als iemand tijd en zin heeft, dan zou ik er wel wat commentaar over willen horen.
Ik heb dit stuk dus gepost, om dat het inhoudelijk wel een ander beeld geeft dan dat hier in deze discussie naar voren komt, een stukje hieruit:

quote:

Vele Christenen geven aan dat homofilie “toegestaan” is, mits je er niet naar handelt. In de bovengenoemde teksten tot nu toe hebben we kunnen aantonen dat hun mening hieromtrent nergens op gestoeld is. Ook hebben we tussen haakjes het woordje dabar even kort aangekaart, een woord die vele Christenen a: niet kennen, b: niet bevatten en c: geeneens willen toepassen. Hierdoor verstaan zij de Schrift verkeerd, oordelen zij op hun medemens en hierdoor roepen zij de veroordeling op de homoseksuelen op zichzelf af! Bij God is woord en daad (Hebreeuwse woord is dabar) één en hetzelfde feit. Wij beroepen o­ns o.a. op de tekst waar de Heere Jezus zei, dat wanneer iemand denkt aan overspel, maar het niet doet, dat hij/zij zich wel schuldig eraan maakt. Wat de kerk en deze Christenen zeggen over homofilie gaat dus niet op: zeggen dat je best homo mag zijn, zolang je maar niet daad bij woord voegt. Dit is o­nzin, de Bijbel spreekt er anders over... Hoe zit het dan met een (wedergeboren/bekeerde) Christen, die bewust homosexueel leeft? Het maakt voor God niet uit, want al doe je dit wel of niet: dabar!  Dit wordt nog eens o­nderstreept in Romeinen 1:28: En daar zij het verwerpelijk achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk denken om te doen wat niet betaamt.
Ik heb het inmiddels doorgelezen, en het lijkt me best redelijk, maar ik kan wat missen natuurlijk. :)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: april 04, 2006, 07:06:00 pm »

quote:

Calvinist schreef op 19 januari 2004 om 16:37:
Ik ben van mening dat homosexualiteit sterk aan banden moet worden gelegd. In de media krijgen deze zondaars veel te veel aandacht, en ik denk dat dat niet goed is voor de kinderen. Ik vind het namelijk aanstootgevend en het is uiterst gevaarlijk om eventuele nieuwsgierigheid bij de jeugd te prikkelen.

Onze Heer is ook geen voorstander van homosexualiteit: men kan zich immers niet voortplanten.

Hoe denken jullie erover?

Sorry dat ik nog even reageer op de eerste post, met name.

Ik vind het helemaal niet goed om de geaardheid van een deel van onze broeders en zusters onder stoelen of banken te steken, of: weer terug in de kast te zetten, om het zo maar eens te zeggen.

In de discussie die door christenen over de hele wereld gevoerd wordt over homosexualiteit en de bijbel/het geloof, vind ik dat er een tendens is om de betreffende broeders en zusters te ´ontmenselijken´, net alsof ze alleen uit hun geaardheid bestaan.

Ik vind dat gevaarlijk en het gaat lijnrecht in tegen de manier waarop de Here Jezus met zondaars omging. Hij had de zondaars tenslotte lief, en niet de mensen die in zijn tijd de kerk vormden.

Een discussie? Prima. Maar dan graag in de geest van 1 Cor. 13.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: april 04, 2006, 09:56:15 pm »

quote:

klaas f schreef op 04 april 2006 om 17:51:
Beste MaVee,

Als het niet God was, die homosexuelen schiep... wie heeft dat dan wèl gedaan?
Diegene misschien die het liefste Gods werk totaal vernielt?
need I say more...?

Beetje algemener: de mens is niet homosexueel geschapen, die geaardheid is er pas na de zondeval. Nu we er als mensheid "mee zitten opgescheept", kunnen we ons als christenen er beter druk om maken hoe we ook in deze situatie de liefde van God aan onze medemensen kunnen laten zien, dan te gaan zitten bekvechten over een verbod of schuld of iets dergelijks :X
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: april 05, 2006, 12:26:55 am »

quote:

Mellon schreef op 04 april 2006 om 19:06:
[...]

In de discussie die door christenen over de hele wereld gevoerd wordt over homosexualiteit en de bijbel/het geloof, vind ik dat er een tendens is om de betreffende broeders en zusters te ´ontmenselijken´, net alsof ze alleen uit hun geaardheid bestaan.
Mee eens. Aan de andere kant, in hoeverre doen onze broeders en zusters dat zelf? Niet om goedkoop terug te wijzen, maar als serieuze vraag.