Mannen en vrouwen: het beddegoed.Maar weer eens een blik in het dagelijks leven van een jonggetrouwd (inmiddels al een half jaar!

) GKV-stel.
Hoe vaak moet het Echtelijk Bed worden verschoond? Het verschonen van beddegoed zou volgens mij wel eens in meerdere stellen een punt van discussie kunnen zijn. Uit gesprekken met anderen krijg ik het idee dat mannen het met de bedhygiëne wat minder nauw nemen dan vrouwen.
Nu ben ik misschien ook wel een uitzonderlijk geval. In de zes jaar dat ik op mijzelf heb gewoond verschoonde ik wekelijks mijn bed, of op zijn hoogst na anderhalve week. Ik vind 't heerlijk om tussen lekkere frisse "lakens" te liggen, en beddegoed dat niet in een droogtrommel is gedroogd voelt op één of andere manier wat steviger aan dan van dat zachte spul. Heerlijk.
Thijs (ik blijf 'm toch maar Thijs noemen

) daarentegen, hij deelt deze mening volgens mij wel met meer mannen, vindt dat ik volslagen neurotisch ben over het beddegoed. Volgens hem hoeft het bed zeker niet vaker dan één keer per maand verschoond te worden. ("Ik zweet 's nachts eigenlijk nooit") Toen hij op zichzelf woonde, had hij onder zijn dekbed een laken dat af en toe werd vervangen. De rest werd volgens mij hooguit twee keer per jaar van schone hoezen voorzien. Toen ik "in the picture" kwam gebeurde het iets vaker, maar niet zonder veel gezeur van mijn, en veel gemopper van zijn kant.
Tegenwoordig verschonen we het bed één keer in de twee weken. Dit voor mij echt het ABSOLUTE MINIMUM. Meestal gaan we elke twee weken, soms zelfs elke week, wel een nachtje weg in het weekend, naar één van beide ouderparen of vrienden die ergens anders in Nederland wonen. (Het is waar, in Groningen zit je wel overal ver vanaf) Dit vind ik dan een uitstekende gelegenheid om het bed af te halen, dan kan het een nachtje luchten en de volgende dag met lekker schoon spul weer een poosje mee.
Op zaterdagochtend, (tegen de middag, meestal) als ik uit bed kom, begin ik aan het dekbed te plukken.
Thijs: Wat DOE je?!
Bee: Ik verschoon het bed.
Thijs: NU AL WEER?!?!?! (*blik van opperste verbazing*) Maar het ligt er echt nét op!! Het is nog hardstikke fris! (*ruikt omstandig aan het dekbed*)
Bee: Het ligt er twee weken op nu. Net als de vorige keer, en die keer dáárvoor.
Thijs: Dat is toch ECHT niet nódig, zo vaak als jij het bed verschoont.
Bee: Ik vind van wel.
- mopperend verlaat Thijs het toneel -
Nu zullen vele mannen waarschijnlijk denken: waar maakt hij zich druk om. Als zij zonodig het bed wil verschonen, gaat ze d'r gang maar. Ik zou me er niets van aantrekken. Thijs zou denk ik dolgraag die houding aannemen met betrekking tot het beddegoed, maar dit is voor hem onmogelijk door de, volgens hem, ongelofelijk klunzige manier waarop ik schoon beddegoed op het bed leg. Dat kan hij werkelijk niet aanzien.
Net als veel andere mannen zweert Thijs op bepaalde gebieden bij Zijn Eigen Methode. Vrouwen trouwens ook, boodschappen kunnen bijvoorbeeld maar op één manier (de mijne) in de keukenkastjes worden opgeborgen. Dit heeft tot gevolg dat ik altijd de boodschappen opruim. Zo is het ook met het beddegoed. Thijs krijgt grote jeuk als hij ziet dat ik op mijn manier het dekbed in de schone hoes doe. Dat gaat als volgt:
Ik neem de beide hoofdeinde-punten van het dekbed in mijn handen. Daarmee kruip ik IN de schone hoes die ik heb uitgespreid op de vloer achter het bed. Ik steek de hoeken van het dekbed in de hoeken van de hoes. Dan kruip ik weer uit de hoes, loop eromheen en pak de punten met de dekbedpunten erin, beet. Hiermee loop ik naar het trapgat. Ik hang het dekbed over het traphekje en schud, zodat de hoes er als het ware omheen valt. Dan loop ik weer naar de slaapkamer en leg het dekbed op het bed. Ik leg dan de voeteneinde-punten in de bijbehorende punten van de hoes en schud van achteren. Het dekbed zit nu redelijk recht.
Thijs vindt dit een verschrikkelijk schouwspel. Hij doet de dekbedhoes binnenstebuiten, pakt dan met de punten het dekbed beet en klapt het geheel om. Het zit dan in één keer goed.
Nu is het zo dat je als vrouw een gruwelijke zonde begaat als je je man ongevraagd advies verstrekt. Hij voelt zich hierdoor betutteld en aangetast in zijn vakmanschap. Andersom is echter volledig toelaatbaar. Als Thijs mij het bed ziet verschonen ontstaat de volgende conversatie:
Thijs: Wat ben je NU weer aan het doen?
Bee: Even de nieuwe hoes om het dekbed heen doen.
Thijs: Aaaaaaaaah, ik heb je toch al eens laten zien hoe dat veel handiger kan?!
Bee: Ja, maar ik doe het liever zo.
Thijs: Maar kijk dan, zo is het toch veel makkelijker? Let op. (*duwt mij opzij*)
Bee: Wat kan je dat toch goed, schat

Inmiddels is de ongeschreven afspraak ontstaan dat Thijs het bed opmaakt, als ik het afhaal. Ik was het spul dan en ruim het op. Het is erg grappig om te zien hoe dit soort patronen zich ontwikkelen. In ons "huishouden" zijn de rolverdelingen nog continu in beweging en het is echt lachen om te zien hoe we op elkaar inspelen en allebei onze "voorkeursklussen" hebben.