quote:
Dat is toch helemaal niet relevant voor je geloof, dat je weet hoe mensen in de woestijn gouden armbanden omsmeden tot een gouden kalf. Waar gaat dat helemaal over??
Dan heb ik er ook nog wel een paar: hoe is de rode zee gespleten zodat de israëlieten droogvoets konden oversteken, hoe konden de tien plagen zo gebeuren, hoe kan het dat de kleding en schoenen van het volk Israël niet sleten tijdens de woestijnreis, heeft Jona echt geleefd?
Je zit al snel op dat soort vragen, en voor je persoonlijk geloof en je relatie met God zijn dat soort vragen absoluut niet relevant... dus.
En op de vraag of elk geloof dan waar is: het gaat niet over of het geloof waar is, maar of je je geloof 'ophangt' aan allerlei kleine feitjes. Hoe goud omgesmolten werd, of het verhaal van Job en Jona echt zo gebeurd is heeft niets te maken met een persoonlijke band tussen mij en God.
Net zomin als het 'geloof' in een bolvormige aarde (dus aannemen dat de aarde bolvormig is) er in mijn dagelijkse leven
op die aarde toe doet.
Net zomin als je hoeft te begrijpen hoe een computer (inclusief programmatuur en architectuur) precieswerkt voordat je ermee uit de voeten kunt. Het werkt, dus voldoet het.
Dat heeft werkelijk waar
niets te maken met dat alle godsdiensten dan waar zijn. Wel is het zo dat bepaalde religies het theoretisch mooi formuleren, maar in het dagelijkse leven werkt het nèt even anders. Dan is dat voor mij een reden om zo'n religie als een onware menselijke constructie te beschouwen (boeddhisme bijvoorbeeld).
@Chaveriem: als ik nou plaatjes in omloop breng van een kubusvormige aarde, ga je dan geloven dat de aarde kubusvormig is. Je neemt aan dat de aarde bolvormig is, omdat de wetenschappers dat zeggen. Net zoals men vroeger aannam dat de aarde plat was omdat de kerk dat beeld verkondigde. Het staat en valt dus met de autoriteit van de informatiebron. Dat hoeft niks over werkelijkheid te zeggen. Als je echt zeker wilt weten of de aarde werkelijk bolvormig is moet je zelf een manier verzinnen om dat persoonlijk te controleren.
Hetzelfde zie ik in deze discussie: alles, maar dan ook werkelijk alles in de Bijbel moet persoonlijk gecontroleerd worden, voordat geloofd kan worden dat het echt klopt. Dat kost ontzettend veel tijd (in 99,9% van de gevallen kun je met jouw waarneming iets bevestigen). Het is dus veel efficiënter om maar even voor het gemak aan te nemen dat dat soort minor details kloppen, zodat je je op de hoofdzaak van het verhaal kunt richten, waarvoor je anders geen tijd had gehad.