Ik vind de definities in de Van Dale wat ruim en onduidelijk voor deze discussie, maar we kunnen proberen om ermee te werken.
quote:
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst
we·ten·schap (de ~ (v.), ~pen)
1 het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden
we·ten·schap·pe·lijk (bn.)
1 universitair
2 in overeenstemming met de eisen, de regels of methoden van de wetenschap
De eerste definitie die gegeven wordt van geloof is toepasbaar op wetenschap. Wetenschap is inderdaad het vertrouwen in de waarheid van iets, namelijk het vertrouwen in de waarheid van waarnemingen en van logica. De tweede en derde definitie lijken me niet toepasbaar op wetenschap.
Maar ik denk niet dat er veel mensen zullen schrikken als er wordt gesteld dat wetenschap vertrouwen in de waarheid van iets inhoudt. Dat vertrouwen komt ergens vandaan, is ergens op gebaseerd. En hierin ligt het verschil met wat wij normaal gesproken als 'geloof' (als in christelijk geloof, hinduïstisch geloof, islamitisch geloof, dus religie) benoemen.
Het grote verschil tussen wetenschap en geloof (religie) is niet dat wetenschap dingen 'bewijst', wel dat het dingen aannemelijk maakt. Zoals iemand al zei 'bewijzen' kun je alleen in de wiskunde (en in de logica zou ik zeggen). En om dingen aannemelijk te maken gaat de wetenschap ervan uit dat alleen materialistische verklaringen gebruikt mogen worden.
Hierin onderscheidt wetenschap zich van religie, die uitgaat van metaphysische verklaringen. Het probleem daarmee is dat ze niet onafhankelijk te valideren of te falsificeren zijn. Iemand kan zeggen dat de christelijke God de aarde geschapen heeft en en ander kan zeggen dat Allah dat deed en niemand kan controleren wie er gelijk heeft.
Wetenschap probeert verschijnselen die wij in de alledaagse werkelijkheid waarnemen te verklaren en is erop gericht daarvoor de meest
aannemelijke verklaring te vinden.
Een wetenschappelijke verklaring van een verschijnsel moet daarom ten minste aan de volgende zaken voldoen:
- naturalistisch (bovennatuurlijke verklaringen zijn niet toegestaan)
- empiristisch (gebaseerd op waarnemingen, geen speculaties)
- falsificeerbaar
- voorspellingsvermogen (een verklaring moet voorspellingen kunnen doen over de verwachte uitkomst van nog niet gedane waarnemingen)
- openstaand voor kritiek (mag niet gebaseerd zijn op dogma's)
Het lijkt me duidelijk dat wetenschap door middel van deze criteria wel degelijk onderscheiden kan worden van 'geloof', maar als iemand er anders over denkt, laat het vooral horen!