quote: - Muziek roept vaak een bepaald gevoel op mensen. Vaak gaan mensen zich blij voelen of nederig e.d. en zeggen vervolgens dat ze God aanwezig voelden. Ik denk dat in veel van die gevallen het meer een kwestie van een emotie opgeroepen door de muziek is. Bijvoorbeeld door meerstemmig zingen, de tegenstem die gezongen wordt, de loop op de basgitaar, of de manier waarop de tekst uitgesproken wordt, de dynamiek die de muzikanten in de muziek leggen en ga zo maar door.
Tja... in de bijbel zijn ook voorbeelden te vinden van mensen die onder begeleiding dansen... Het volk Israel bijvoorbeeld na de doortocht door te schelfzee. David toen de ark in Jeruzalem terugkwam. Was het de muziek? Of hield hij van God en hielp de muziek om dat te kunnen uiten. Volgens mij is muziek een vorm, die ondersteunend is aan de inhoud en het uiten van wat de inhoud met je doet. Muziek roept namelijk gevoelens op die je al hebt. Als je blij bent en je hoort blije muziek met blije teksten, ga je je ook blij gedragen. Als je niet vrolijk bent en je hoort niet vrolijke muziek word je gevoel ook versterkt. Daarom denk ik dat het geen probleem is als muziek emoties bij mensen oproept, die emoties zitten namelijk al in de mensen, de muziek helpt om die emoties te uiten.
Natuurlijk kan het zijn dat mensen bijvoorbeeld bij harde moderne muziek uit hun dak gaan vanwege de muziek... maar zou het uitmaken voor die mensen als die muziek er niet was? Volgens mij gaat het om je hart, waarom zou iemand die echt van God houdt "onecht" uit zijn dak gaan? Ik denk dat dit niet in vormen zit maar in het hart van mensen. Als mensen zich anders voordoen bij moderne vormen, op het gebied van gevoel etc... zouden ze dat dan niet doen als die vormen er niet waren?
quote: Wat maakt een preek goed? Wanneer een predikant geen duidelijke structuur in zijn preek aanbrangt, kan hij nog zulke goede dingen zeggen, maar veel mensen zullen hem niet geod kunnen volgen en de preek als 'niet goed' bestempelen, terwijl dat niet aan de inhoud ligt.
Klopt. Geeft wel weer aan dat vorm ook heel belangrijk is... het gaat niet alleen om wat je verteld, maar ook om hoe je dat doet... merkte ik bijvoorbeeld op school ook wel.
Verder ben ik het er mee eens dat je altijd moet oppassen... de duivel ligt altijd op de loer. Toets dus alles wat je doet aan de bijbel, Gods woord. Wees in alles wat je doet, of je het nou op een hypermoderne of een behoudende manier wil doen, gericht op Zijn Koninkrijk!
En tja... manipuleren.. klinkt wel zwaar

Als iemand emotioneel is omdat hij/zij zo'n zootje van zijn/haar leven maakt, die emoties uit, en een ander gaat daardoor nadenken over zijn/haar eigen leven en raakt dan ook geeomotioneerd... vind ik dat positief, net als wanneer iemand uit z'n dak gaat omdat ie zo blij is, waardoor iemand anders ook enthousiast wordt. Opnieuw denk ik dat daardoor bij iemand emoties naar boven komen die diep in die persoon zitten.
Wel is het goed om bij jezelf daar goed over na te denken hoe je er mee omgaat... dat je geen dingen doet omdat anderen die ook doen... en je jezelf minder vindt als je dat niet doet... dat geldt echter niet alleen voor moderne dingen maar voor alles wat je doet, of het nou een psalm zingen is onder orgelbegeleiding of met je handen in de lucht staan bij een gospelpopconcert. Wat je ook doet, doe het voor God!