Auteur Topic: GKV een gevaarlijke sekte?  (gelezen 5876 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
GKV een gevaarlijke sekte?
« Reactie #50 Gepost op: maart 05, 2004, 12:51:45 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 01:10:26 schreef Rene:

Tenslotte heb jij het ook weer over overdopen en dat zeggen tot nu toe meerdere vrijgemaakten en dat is voor mij toch weer een bewijs dat men niet snapt wat de volwassendoop nu werkelijk inhoudt, deed je dat wel zou je dat woordje nooit weer gebruiken.- het gaat me er niet om om de discussie over de doop weer te doen, maar het geeft aan dat er niet genoeg over wordt nagedacht wat anderen nu echt bedoelen en doen-
Nog ff 1 off-topic opmerking van mijn kant dan: deze opmerking Rene is voor mij het bewijs dat jij niet snapt wat de kinderdoop nu werkelijk inhoudt. Deed je dat wel dan zou je niet zo tegen dat woordje 'overdopen' ageren. Dat geeft aan dat je niet genoeg nadenkt over wat anderen nu echt bedoelen en doen.  ;)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 05, 2004, 04:23:29 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 09:06:07 schreef Bumblebee:
[...]

Ik ken namelijk ook mensen die zowel een kinderdoop als een volwassendoop hebben ondergaan (zeg ik 't zo goed?), en die tijdens de getuigenis voor de volwassendoop duidelijk aangaven als kind gedoopt te zijn en hun ouders daar dankbaar voor te zijn. ).
Precies mijn woorden bij mijn volwassendoop. ;)

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 06, 2004, 06:57:40 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 12:51:45 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nog ff 1 off-topic opmerking van mijn kant dan: deze opmerking Rene is voor mij het bewijs dat jij niet snapt wat de kinderdoop nu werkelijk inhoudt. Deed je dat wel dan zou je niet zo tegen dat woordje 'overdopen' ageren. Dat geeft aan dat je niet genoeg nadenkt over wat anderen nu echt bedoelen en doen.  ;)

OVER dopen betekent dat je daarmee zegt dat je kinderdoop niet goed is geweest.
En dat zeg ik niet.
En dat snap jij niet, eehh wie snapt het nu niet? juist jij niet.
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 06, 2004, 06:59:45 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 16:23:29 schreef Wilhelmina:
[...]

Precies mijn woorden bij mijn volwassendoop. ;)
En de mijne.. maar mezzomorpheus snapt dat niet  snap je?
RR

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 06, 2004, 08:56:28 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 18:59:45 schreef Rene:
[...]

En de mijne.. maar mezzomorpheus snapt dat niet  snap je?

Wij zijn dolblij dat onze ouders besloten hebben hun kinderen destijds een christelijke opvoeding te geven, en dat zij dat hebben willen bevestigen zoals dat gebruikelijk is in de gereformeerde kerk. Wij zouden dat opdragen noemen, omdat dopen iets is wat je doet op grond van je bekering én je daaropvolgende getuigenis.
Zij deden dat omdat het in de gereformeerde kerk gewoonte is om een babytje te besprenkelen, en daarbij ( net als wij) te beloven dat je alles in het werk zult stellen om je kindje dicht bij Jezus op te voeden.
Wat ons betreft was het dus eigenlijk niet dopen, maar een ritueel om een belofte te bezegelen. De bijbelse doop geschiedt door onderdompeling, waarmee je zegt dat je je oude leven wilt begraven om in nieuwheid des levens op te staan. Iets wat je onmogelijk van een baby kunt vragen. Dus is hij in deze afhankelijk van een stap van zijn ouders.
En zo...............zijn we weer aangeland bij het begin. Jaja, het kan verkeren. ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 06, 2004, 08:58:48 pm »
Sorry, ik dacht dat we nog in het doop-topic zaten.  ;)

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 06, 2004, 09:38:41 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 20:58:48 schreef Wilhelmina:
Sorry, ik dacht dat we nog in het doop-topic zaten.  ;)
ach op de doop topic begint de hele discussie ook weer opnieuw
RR

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 06, 2004, 11:22:30 pm »
Back on topic dan maar weer....

quote:

op 10 Jan 2004 18:43:44 schreef www.gelooft.nl:
Natuurlijk is er veel mis in de kerken! <knip>  1) waarbij toch nog altijd door enkelen beweerd wordt dat de GKV de enige ware kerk is (graag jullie reaktie....)?2) Is het niet simpel een feit dat veel vrijgemaakte gemeenten de draad kwijt zijn. 3) Leegloop uit de GKV.... een vlucht naar evangeliegemeenten. Natuurlijk juichen wij dit niet toe, maar dat doet niets af aan de feiten!
1)De GKv als sekte omdat enkelen (nog steeds) beweren dat deze kerk de enige ware is. Het sektarische zou kunnen als iedereen dat zou denken en het ook van bovenhand zou opgelegd worden. Gelukkig is deze mening geen gemeengoed meer in de GKv. Eerder schreef ik al dat er ook geen centrale opleggende overheid in de GKv is. En dan nog...als je het er niet mee eens bent wordt je niet gedwongen te blijven. In sektes zie je toch vooral dwang (vaak via families) om te blijven. Het goede dat een gemeenschap der heiligen zou moeten zijn, wordt dan een kwaad. Als je gaat zoeken zul je vast wel enkele gevallen in onze kerken vinden waar dit op van toepassing kan zijn. De onttrekkingen die ik ken (en helaas, dat zijn er veel...naar diverse richtingen) zijn zonder uitzondering een persoonlijk besluit geweest.
2)De GKv zijn niet de draad kwijt. Zoals alle kerken van alle tijden worstelt ook zij met de vraag hoe heden het evangelie vorm te geven. Niet wat het evangelie inhoudt.
3)Ja, er vertrekken mensen. Maar leegloop? Ik ken genoeg mensen die niet vanaf hun geboorte in de GKv zitten. Er zijn er hier ook op het forum. En vergis je niet...ik ken ook evangelischen die het niet naar hun zin hebben in hun huidige gemeente. Alleen is daar meer vrijheid in vormen dan in de gereformeerde kerken en dat maakt dat men minder snel zal overstapppen. En wat is een vlucht? Dat suggereert dat men het terloops doet. Daarmee doe je m.i. deze mensen ernstig tekort. Er gaat meestal een langdurig proces aan vooraf waarbij veel overdacht wordt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 06, 2004, 11:57:18 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 23:22:30 schreef Zijnkind:
En vergis je niet...ik ken ook evangelischen die het niet naar hun zin hebben in hun huidige gemeente. Alleen is daar meer vrijheid in vormen dan in de gereformeerde kerken en dat maakt dat men minder snel zal overstapppen.
Ik kan je verzekeren dat binnen het "evangelische wereldje" flink wordt overgestapt, hoor. Er is niet zo erg veel binding met de gemeente, volgens mij. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 07, 2004, 12:41:01 am »

quote:

op 06 Mar 2004 20:56:28 schreef Wilhelmina:
[...]
Zij deden dat omdat het in de gereformeerde kerk gewoonte is om een babytje te besprenkelen, en daarbij ( net als wij) te beloven dat je alles in het werk zult stellen om je kindje dicht bij Jezus op te voeden.
Zij deden dat (als het goed is) niet uit gewoonte (anders lieg je ook nog eens tegen een vd vragen die je moet beantwoorden) en ook niet alleen om te beloven dat ze alles in het werk zullen stellen om het kindje dicht bij Jezus op te voeden (dat óók), maar vooral omdat ze geloven/geloofden dat God al bij het begin Zijn hand uitstak naar jou om met jou een verbond aan te gaan en dat de doop dáár een uitbeelding van is.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 07, 2004, 01:19:23 am »
A.u.b niet het doop-topic overdoen hier...
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.