quote:
op 16 Mar 2004 16:28:40 schreef Alfredt:
Kijk dat jullie niet geloven is jullie keus. Prima, dat jullie zoeken naar een verklaring... prima. Maar ik vind het vaag dat die verklaring zo hard wordt vastgehouden terwijl er geen enkele echte aanwijzing voor is.
Ik poneer het als theorie hoor. Maar die theorie wordt volgens mij aardig ondersteund door de psychologie.
quote:
Naar mijn mening zet je je daarmee boven gelovigen. En dat snap ik niet. Waarom zou een gelovige angstiger zijn dan een niet-gelovige?
Dat heb ik niet beweerd. Ik denk dat een niet gelovige anders omgaat met die angst. Ook ik zie die dood niet zitten. Ook ik ben bang voor eenzaamheid. Ik ben echt niet stoer hoor.
quote:
Ik spreek over gelovigen in het algemeen, dus niet zozeer alleen christenen. Die mensen geloven gewoon dat dat waar is. Blijkbaar is er gewoon een factor X die dat bepaald. Net als er een factor X is voor welk meisje of welke jongen je leuk vind, of zelfs verliefd op wordt.... dat is ook niet te bewijzen.
Daarmee maak je je er iets te gamekklijk vanaf. Als er in de wetenschap altijd op die manier met factor X zou worden omgesprongen, dan zou er niet veel ontdekt worden.
quote:
ik mag hopen dat je een grap maakt. Iets niet leuk vinden, is niet hetzelfde als er bang voor zijn.
Nogmaals: je moet je niet zo vastpinnen op dat woord 'angst'.
Maar 'leuk vinden' heeft als tegenhanger 'niet leuk vinden'. Daar mag je al de keren dat ik 'angst' heb genoemd door vervangen.
Genoeg over het woord angst?
quote:
Verder heb ik geen vrienden omdat ik eenzaamheid ondraaglijk vindt. Sorrie, ik heb jarenlang geen vrienden gehad en dat vond ik op zich ook wel prima. Ik ben nooit direct op zoek geweest naar vrienden. Zeker niet als ik daar consessies voor zou moeten doen.
Ik kwam op een gegeven moment met mensen in aanraking met wie het zo goed klikte dat we vrienden werden.
Je bekijkt het weer veel te klein. Zie het nou eens los van jezelf. Bekijk het groter. Bezie de mensheid en haar behoeften. Dan kun je toch niet vol blijven houden dat de mens geen behoefte heeft aan gezelschap. De individualisering van de samenleving en de daarmee gepaard gaande vereenzaming van met name ouderen is toch een maatschappelijk probleem aan het worden?
En dan kom jij aanzetten met: "ik heb jarenlang geen vrienden gehad en dat vond ik op zich ook wel prima"
quote:
Geloof uit een wensgedachte kan ik een stuk beter plaatsen dan uit angst. Ik ben het er niet mee eens, maar het is wel een normalere benadering.
Fijn, dan zijn we daar uit.
quote:
Maar ook hierbij vind ik dat het toch een vooringenomenheid is. Je wilt eigenlijk van te voren al iets bepalen. Jij komt nu toch al een geruime tijd hier op het forum, zie jij veel aanwijzingen in de posts die daarop wijzen?
Kijk, ik heb het hier echt niet constant over, want inderdaad, het heeft iets arogants. Toch is het onvermijdelijk als dit onderwerp ter sprake komt. En daarnaast is het natuurlijk de perfecte tegenhanger van al die christenen die je meewarig aankijken en je voorhouden dat God ook van jou houdt, dat je gewoon aan God moet vragen om een teken, dat ze voor je zullen bidden, etc. Dat is minstens zo vooringenomen, en DAT heb ik echt al HEEL vaak meegemaakt.