Auteur Topic: Religie is gebaseerd op angst*  (gelezen 8861 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Religie is gebaseerd op angst*
« Reactie #150 Gepost op: maart 18, 2004, 04:06:50 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 15:33:33 schreef Koerok:
Zijnkind heeft er helemaal niets gesnapt van wat ik zei en ik heb even geen puf om haar te vertellen waar ze de fout in gaat. ik raad je aan om het allemaal nog eens door te lezen.
Het geloof is niet zo moeilijk zoals hier veronderstelt wordt. Het lijkt wel wiskunde! Geen wonder dat je dan de fout ingaat.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: maart 18, 2004, 04:27:12 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 16:06:50 schreef lonneke:
Het geloof is niet zo moeilijk zoals hier veronderstelt wordt. Het lijkt wel wiskunde! Geen wonder dat je dan de fout ingaat.
Jij gaat de fout in door er zo simpel over te denken.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: maart 18, 2004, 07:49:59 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 16:27:12 schreef Koerok:
[...]

Jij gaat de fout in door er zo simpel over te denken.
De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieen, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben. Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: maart 18, 2004, 07:58:43 pm »
Ik heb ff te weinig tijd om te reageren, maar toch nog een korte reactie

quote:

op 18 Mar 2004 15:30:09 schreef Koerok:
ik heb niet de indruk dat ik dat doe. Jij wilt niet in detail ingaan op de thermodynamica, dus dan kan ik vooralsnog alleen maar benadrukken dat het bestaan van orde (bijv. hier op aarde) niet in strijd acht met de 2de wet vd TD. Korte opmerking daarover: Die wet gaat over het totaal in een gesloten systeem, en dat is de aarde niet. Verder verbiedt de wet niet een temporele en plaatstelijke afname van entropie.

Ik heb ook niet gezegd dat het ermee in strijd is, ik heb slechts gezegd dat het vreemd is. Ik heb soms het idee dat de wetenschap (en religie omgekeerd ook) makkelijker over fundamentele problemen heenstapt als er sprake is van een potentieel conflict met religieuze belangen (wel steeds minder).
Zo ben ik van mening dat de evolutietheorie veel meer steun krijgt dan de theorie verdient. Juist door de tegenstellingen (in het verleden) tussen religie en wetenschap, is er niet altijd even zuiver wetenschappelijk gekeken naar de theorien.
Het is tegenwoordig heel vreemd om de evolutietheorie ter discussie te stellen, terwijl er toch wel haken en ogen aanzitten.

De reden dat ik liever niet in discussie ga over de thermodynamica is omdat ik een scheikundige achtergrond heb. Het zou dan helemaal offtopic gaan en ontaarden in een bespreking van de 2e wet. Tis wel leuk natuurlijk maar hier niet zo handig.

quote:

ik denk inderdaad dat religie zich daarop richt.
Anderom denk dan gelijk weer: De behoefte tot zingeving is de oorzaak voor het ontstaan van religie. :)

Vaak wel ja.

Verdere reactie later

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: maart 19, 2004, 02:35:15 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 15:33:33 schreef Koerok:
Zijnkind heeft er helemaal niets gesnapt van wat ik zei en ik heb even geen puf om haar te vertellen waar ze de fout in gaat. ik raad je aan om het allemaal nog eens door te lezen.
Het is hem. En laat maar....het punt aangaande angst is al ruim uitgekauwd. De rest is niet zo zinvol in mijn ogen. Misschien voor jullie, maar mij boeit het niet.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: maart 19, 2004, 02:38:27 pm »
Prima, en sorry, weer iemand beticht van het verkeerde geslacht. Eerder dacht ik al dat Bumblebee een man was.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: maart 19, 2004, 02:45:16 pm »
Kun je ook niet altijd zeker weten met die vage nicks :). Ik neem aan dat jij man bent?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: maart 19, 2004, 02:58:12 pm »
Correct! :)