quote:
mazzzterrr schreef op 08 oktober 2004 om 12:44:[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar als wij het niet kunnen beredeneren moeten we het dan maar voor waar aannemen? Er zijn tegenwoordig voor veel meer dingen dan vroeger logische verklaringen te vinden (b.v. onweer of liefde), dus is er misschien wel voor alles een logische verklaring. Ik zeg niet dat het zo is, maar daar ben ik wel naar op zoek.
Wat ik dus zeg is dat er niet voor alles een logische verklaring hoeft te zijn, omdat de logica is 'uitgevonden' door mensen. Je kunt de logica (en wetenschap in het algemeen) prima gebruiken om problemen in je omgeving op te lossen, maar meer kun je er ook niet mee. En in eerste instantie is dat ook de reden van het ontstaan van de wetenschap. Je kunt wel op zoek gaan naar een logische verklaring, maar waarom zou alles logisch te verklaren moeten zijn. De natuur is er gewoon, die was er al voordat er mensen waren. Waarom zou zij zich moeten voegen naar de logica van mensen?
quote:
Dat zou je dan aan die
sommige mensen moeten vragen. Ik weet dat de
meeste mensen die de Bijbel serieus nemen (waaronder ik), meer kijken naar de boodschap en inzichten die onze voorgangers in het geloof ons meegeven dan naar de verpakking (hoe het omschreven wordt). Ik krijg sterk de indruk dat je een vertekend beeld hebt van de manier waarop christenen in het algemeen de Bijbel benaderen.
Als het werkelijk zo zou zijn dat ik als christen alles letterlijk neem en net doe of ik gek ben (omdat er ook dingen instaan die wel heel fantastisch zijn) en daarbij ook nog eens geen rekening houd met de mensen die het geschreven hebben (cultuur, tijd, wereldbeeld), ja dan leef ik inderdaad in een heel aparte wereld van mezelf. Ikzelf ken geen christen die dat doen, niet één.
Ik denk wel dat er ware gebeurtenissen omschreven zijn, met de middelen en de taal die de schrijver van het betreffende stuk op dat moment had. De Bijbel spreekt bijvoorbeeld vanuit een plat wereldbeeld, terwijl de wereld in werkelijkheid bolvormig is. Alleen is dat een modern begrip.
Anno 2004 weet iedereen wel dat de aarde bolvormig is, maar in het dagelijks taalgebruik 'draait de zon', 'de zon gaat op', 'en de zon gaat onder'. Dus hoewel wij weten dat de aarde bolvormig is, passen we ons taalgebruik niet aan, omdat wij dat niet zo ervaren. Leven wij dan met een plat wereldbeeld. Helemaal niet, maar een bolvormige aarde is dusdanig abstract dat we weinig met die kennis doen in het dagelijkse leven. In dit licht lees ik de bijbel ook. Je hebt te maken met een ander wereldbeeld, met een andere cultuur en andere metaforen, omdat men nou eenmaal anders leefde.
Persoonlijk vind ik het handig om de Bijbel te hebben, zodat ikzelf niet steeds (op geloofsgebied) het wiel opnieuw hoef uit te vinden. Maar tegelijkertijd ben ik wel kritisch tegenover aangeleverde ideeën, omdat dat meestal interpretaties zijn van interpretaties. Je kunt daar heel makkelijk de mist ingaan als je je daar niet bewust van bent.
quote:
mazzzterrr schreef op 08 oktober 2004 om 12:44:Ik denk dat hier ook het verschil ligt, want ik ben de mening toegedaan dat alles kritisch bekeken moet worden en dat de meeste verschijnselen logisch te verklaren zijn.
Die laatste zin daar kan ik me deels in vinden, want dat mag je inderdaad niet zomaar zeggen en dan komt de agnost om de hoek kijken: je kunt er niks over zeggen. Maar zeker niet dat het dan maar zo is.
Er is dus geen verschil qua benadering tussen ons beiden. Ook ik ben kritisch en ik vind dat verschijnselen ook logisch verklaarbaar moeten zijn. Ik moet wel, ik studeer neurowetenschappen, en daarmee kom je niet heel ver als je een zweverig, fantasievol figuur bent. Alleen vind ik dus dat je alles in je logische model op moet nemen. Als je een uitsluitend naturalistisch wereldbeeld hanteert kom je in de problemen wanneer je met enige regelmaat onverklaarbare fenomenen, die tegenwoordig nog door de parapsychologie bestuudeerd worden: mensen die schijnen te 'weten' en te 'voelen' wanneer er iets 'mis' is, moeders die 'voelen' dat hun zoon gesneuveld is aan het front, duizenden kilometers verderop, en kunnen precies het tijdstip van sneuvelen noemen, zelfs als ze dat niet verteld is. (Hiervan zijn talloze voorbeelden bekend uit WO2). Met jouw logica kun je dit soort fenomenen niet verklaren. Toch gebeuren ze.
Met mijn logica kan ik bijna alle verschijnselen verklaren. Daarom verkies ik deze logica boven de naturalistische, materialistische benadering: er wordt in dat model te weinig gedaan met anomalieën.
quote:
Dan lees je niet goed wat er staat. Ik zei:
quote:
Kun je dan zeggen dat de waarheid in deze vorm niet bestaat? Nee, dat kan niet, omdat je daar dus geen uitspraak over kunt doen omdat je daarvoor de benodigde middelen niet hebt. Daarom kun je zonder extra middelen geen waarheidsclaimerige uitspraken doen over óf het één, danwel het andere.
In het gecursiveerde zeg ik dat je nooit een waarheidsclaimerige uitspraak kunt doen als je gebruik maakt van je menselijke logica (ik had daarvoor al aangetoond dat die feilbaar is) of wetenschap (wat eigenlijk een uitgebouwd netwerk van menselijke logica is). Dat bedoelde ik met zonder extra middelen uitspraken doen. Dat kan niet. Het is net als met natuurwetenschappelijk onderzoek. Je moet een onafhankelijke (objectieve) 'derde´ component inschakelen, buiten het netwerk om, om valide uitspraken te kunnen doen. Als jij in je logica daar geen gebruik van maakt, zul je nooit één uitspraak kunnen doen met een waarheidsclaim.
Als je die 'derde component' inbouwt, kan dat echter wel. Die 'derde component' is bij mij God. Wat God doet is in principe voor iedereen zichtbaar, het is alleen de vraag of iedereen wel goed kijkt. Je kunt wel alles bekijken, maar toch het systeem ergens achter niet 'zien'. Als je goed kijkt zie je dat al het natuurlijke in wezen een groot systeem is, dat ontzagwekkend ingewikkeld in elkaar zit. En als je buiten de natuur gaat kijken, blijkt de natuur een onderdeel van een nog groter systeem te zijn. Dat is één samenhangende wereld. Het resultaat van het opnemen van de component 'God' in mijn model levert één samenhangend geheel op, alle stukjes passen precies in elkaar. Dan kijk ik alleen maar om me heen, om dat te zien hoef ik niet eens in de Bijbel te kijken. De Bijbel geeft leuke extra informatie, maar in wezen zou iedereen uit de natuur kunnen zien dat er één groot systeem bestaat dat niet anders dan gemaakt kan zijn door een ontzettend briljant architect.
Alleen heeft dat consequenties. Dus ik kan me bijzonder goed voorstellen dat het bijzonder aantrekkelijk wordt om die architect 'weg te verklaren'. Dat dit met bijzonder kreupele gedachtenkronkels gaat, neemt men dan maar voor lief en noemt dat logica. Terwijl als je er eerlijk naar kijkt, de logica van bepaalde denkstappen ver te zoeken is. Je kunt prima in leven blijven en genieten van alles wat er is zonder dat je je met die architect bemoeit, vind ik prima. Maar met wegverkaren 'delete' je de architect niet. Hij is er nog steeds, alleen kijken tegenwoordig hele volksstammen mensen liever de andere kant op dan daar over na te gaan denken. (Ik ben jarenlang van die volksstam lid geweest

)
quote:
mazzzterrr schreef op 08 oktober 2004 om 12:44:Ik denk dat jij het zo ziet (kort samengevat):
Niet alles is logisch te verklaren, dus er zijn dingen die nooit verklaard kunnen worden en dat moet dan wel een hogere macht zijn en in de Christelijke Bijbel worden antwoorden gegeven op deze onverklaarbare dingen, dus zal dat wel waar zijn, want je wilt immers antwoorden op al je vragen hebben?
Misschien komt dit een beetje betweterig over, maar zo bedoel ik het niet.
Je zult inmiddels wel doorhebben dat ik het dus zo NIET zie. De Bijbel geeft in beginsel niet de antwoorden. Ik ben pas nadat ik ben gaan geloven de Bijbel gaan lezen. De antwoorden op mijn vragen heb ik gekregen door met open ogen om me heen te kijken en alle verklaringen die voor mijn vragen gegeven werden kritisch te benaderen. Ik zit op een universiteit, en ik sta er elke keer van versteld hoe weinig kritisch studenten klakkeloos alles overnemen wat hun verteld wordt. Jij zei ergens dat er christenen zijn die zeggen "De dominee zegt het, en die heeft ervoor gestudeerd, dus dan zal het wel zo zijn." Je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn die kritiekloos naar Discovery Channel kijken, of in de collegezaal hun professor aanhoren en denken "Als zo'n man in een witte jas dat zegt, dan zal het wel zo zijn, want die mensen hebben er tenslotte voor gestudeerd." Ikzelf zie het verschil eigenlijk niet zo. Ik ken trouwens weinig mensen die zo naar een dominee luisteren, om eerlijk te zijn.
quote:
mazzzterrr schreef op 08 oktober 2004 om 12:44:P.s. ik heb dat boek "Wonderen" van C.S. Lewis bekeken en vind het op zich best interessant, maar ik vind het een beetje zoeken naar een oplossing. Op een gegeven moment zegt hij (uit mijn hoofd):
Nu zult u denken dat andere sprookjes of mythen hierdoor ook waarheid bevatten, zoals een boom verandert in een mens en een mens in een boom, maar dat is natuurlijk te gek voor woorden.Dat vind ik dan niet echt een toegevoegde waarde hebben, want het is een onderbouwing van niks natuurlijk.
Vooralsnog vind ik dat zodra ik onbegrijpelijke dingen ga verklaren het hek van de dam is, want dan is in principe alles mogelijk. Zo denk ik (hersenspinsel van mij) dan b.v. aan een macht boven God en die heeft mij in zijn macht, maar daar zijn geen geschriften van, misschien moet ik die wel gaan zoeken... Enz.
Bij mijn weten heeft "Wonderen" meer dan 200 pagina's, dus om vanwege één zin te zeggen dat het zoeken is naar een oplossing vind ik wel heel makkelijk. Ben jij trouwens niet net zo bezig: jij bent ook aan het zoeken naar een oplossing. Anders opende je dit topic niet. Van mij hoef je niet klakkeloos over te nemen wat ik vind, of wat C.S. Lewis vindt, maar je kunt pas echt zeggen wat JIJ vindt nadat je van alles hebt gelezen en over van alles
eerlijk hebt nagedacht, ook over dingen die niet in je straatje passen. C.S. Lewis is ook niet als christen geboren, hij was wetenschapper en is het in zijn studententijd geworden, hetzelfde geldt trouwens voor een andere grootheid op dat gebied: Alister E. MacGrath (die overigens een bijzonder interessant boek over geloven en natuurwetenschap heeft geschreven). Toevallig ben ik ook iemand die als student tot geloof is gekomen, ook ik houd me bezig met natuurwetenschap. Ergens vliegt hier nog een hommel rond die ook pas aan het einde van een geneeskundestudie tot geloof kwam. Dat zijn dus niet bepaald kritiekloze mensen. Zij allen weten WAT ze geloven, en vooral ook WAAROM. En de Bijbel neemt daar wel een belangrijke plaats bij in, maar meestal gaat het niet om het boek zelf, maar om de ideeën die erin staan. Die zijn best het overdenken waard, ookal verwerp je ze daarna.