Auteur Topic: Israel heeft Yassin geliquideerd *  (gelezen 9043 keer)

Tijmen

• Bekijk profiel
Israel heeft Yassin geliquideerd *
« Gepost op: maart 22, 2004, 09:32:13 am »
Terreurorganisatie Hamas is een zware slag toegebracht.
Hamas is verantwoordelijk voor de meest laffe en wrede moorden op Joden.
Met name onschuldige vrouwen en kinderen waren een geliefd doelwit van deze terroristen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2004, 09:49:59 am »

quote:

op 22 Mar 2004 09:32:13 schreef Tijmen:

Terreurorganisatie Hamas is een zware slag toegebracht.
Hamas is verantwoordelijk voor de meest laffe en wrede moorden op Joden.
Met name onschuldige vrouwen en kinderen waren een geliefd doelwit van deze terroristen.

Waarschuwing van de beheerders:

Titeledit aangebracht

Wil je daarnaast graag de bron vermelden waar je het bericht vandaan hebt, alvorens over te gaan op 'oordelen' over deze organisatie. Daarbij ook nog het vriendelijke verzoek om niet aplomb wat kreten neer te zetten maar deze dan ook te onderbouwen en vervolgens aangeven waarover je dan zou willen discussiëren.

Het bericht over Yassin kun je overigens hier vinden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2004, 09:57:20 am »
Ik ben niet pro-Israel en niet pro-Palestina.
Ze doen maar lekker daar, ze willen geen vrede, die gaat er ook nooit komen en ze kunnen allemaal dan de mazzel van me krijgen. Waar we ons nog druk over maken, laat ze lekker hun eigen troep opknappen.
Live vanuit de luie stoel

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2004, 10:48:46 am »
Ik vind het niet echt een slimme zet. Niet dat ik rouwig ben om zijn dood maar die Yassin was erg geliefd bij de palestijnen en ben bang dat de aanslagen alleen maar heviger worden. Als je al zag hoeveel mensen er meededen met die demonstratie.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2004, 01:13:55 pm »
Dit gaat escaleren...
 ;(
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2004, 01:18:59 pm »
Ligt een beetje aan zijn rol binnen de Hamas, denk ik.
Als hij inderdaad ideologisch leider was waarnaar iedereen luisterde, dan zal er een interne strijd ontbranden ivm opvolging. Dan kan de Hamas makkelijk versplinteren.
Was hij inmiddels meer een soort adviseur of boegbeeld, zonder dat hij een hoge post in de organisatie had, dan blijft de Hamas overeind en krachtig, en zal het met een groot aantal repressailles komen, vermoedelijk.

Ik ben benieuwd waar het allemaal toe leidt, maar ik hou mijn hart vast.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2004, 01:20:01 pm »
Misschien is dit het begin van de vrede.
De laatste tijd was er sprake van een anarchistische structuur binnen het kamp van de verzamelde verworpen arabieren in Palestina.
Door deze zet hoopt men de teroristische structuren te ontmantelen, en men geeft een krachtig singnaal af.
De harde woorden die zijn gevallen zijn een logisch gevolg, de operationele cellen van de tereurbeweging moeten nu in actie gaan komen. Hiermee geeft men zich toch bloot, wat heel gemakkelijk maaien word.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2004, 02:58:40 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 13:13:55 schreef Tave:
Dit gaat escaleren...
 ;(
Denk het niet. Hamas wil toch al dood brengen aan ieder huis van Israel. Niets nieuws dus. Maar de motivatie is weer even wat aangescherpt en dat is nooit gunstig voor beide partijen. Arafat heeft weer eens duidelijk gemaakt aan de kant van de terroristen te staan. Sharon heeft weer eens duidelijk gemaakt alleen geweld te kennen. Het wordt nooit wat daar... ;(

En raketten tegen een oude man in een rolstoel??? 8)7
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2004, 05:21:52 pm »
Sharon is zeer verheugd met de liquidatie van een van de grootste vijanden van het joodse volk.

Natuurlijk zal het  “christelijke” westen, Israel veroordelen.

De wereld kan leren van Israel en ziet dat een oorlog tegen dit terrorisme alleen kan worden gewonnen, door escalatie.
Israel staat paraat om met alle middelen definitief af te rekenen met zijn vijanden.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2004, 05:49:38 pm »
en vervolgens denderen syrie en iran israel binnen..... nee hoor, geweldig :X

Iran heeft geen kernwapens en Syrie geen mostertgas...
Pinkeltjefan

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2004, 07:12:08 pm »

quote:

en vervolgens denderen syrie en iran israel binnen..... nee hoor, geweldig  

Iran heeft geen kernwapens en Syrie geen mostertgas...  

De Jood heeft zich 2000 jaar laten uitspugen en vernederen!
In het "christelijke" Europa hebben ze zich letterlijk als schapen naar de slachtbank/gaskamers laten leiden/lijden!!

Deze generatie met deze context, zijn geen schapen maar zullen als leeuwen vechten!!!

Daar zal men maar aan moeten wennen!

Bovendien ben ik van mening dat God Zijn volk heeft terug gebracht, dat Zijn beloften in vervulling zijn gegaan, en dat Israel/God zal afrekenen met al haar vijanden.
Ik bedoel daar ook haar "ideologische" vijanden mee.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2004, 10:32:11 pm »
Ik vraag me eigenlijk af.......
Al ik het zo eens uitreken.....
Dan hoef je slechts 1 Jood in je vrouwelijke voorgeslacht te hebben (hoever terug ook) om zelf Joods te zijn.....
Al ik dan nog eens reken.....
Dan is volgens mij de kans niet zo groot dat er iemand niet Joods is......

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2004, 10:43:44 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 14:58:40 schreef Zijnkind:
Denk het niet. Hamas wil toch al dood brengen aan ieder huis van Israel. Niets nieuws dus.

Ze erkennen de staat Israël niet, dat was zo en dat veranderd niet idd. Maar Yassin was een zeer gewaardeerd en gerespecteerd man onder de Hamas-aanhang (zo'n 20% Palestijnen). De kans dat er nu hele grote aanslagen komen is veel groter, lijkt mij.
Bovendien hoorde ik het gerucht dat nu ook Amerika het doelwit zou worden ("zij moeten het wel goedgekeurd hebben") en dan eventueel een samenwerking met bijv. Al Quaida (hoe schrijf je dat..?) mogelijk zou zijn (waar ze zich eerst afzijdig van hielden).

quote:

En raketten tegen een oude man in een rolstoel??? 8)7
Enige manier: hij wordt heel erg streng bewaakt.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2004, 10:46:46 pm »
Het is nog niet eens het niet erkennen, ze waren en zijn uit op totale vernietiging van de staat Israel. Gerespecteerd binnen zijn eigen gelederen, maar wel een regelrechte terrorist.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2004, 10:52:31 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 22:32:11 schreef Zacharov:
Dan is volgens mij de kans niet zo groot dat er iemand niet Joods is......
Klopt wel denk ik, maar Joodse vrouwen mochten niet trouwen met niet-joodse mannen dus dat verkleint die kans weer iets..
[Prediker 7:29]

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2004, 10:54:26 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 22:52:31 schreef Marloes:
maar Joodse vrouwen mochten niet trouwen met niet-joodse mannen dus dat verkleint die kans weer iets..
En die kansverkleining wordt weer mooi gecompenseerd door de diaspora. Maar de kans is wat de palestijnen betreft zoiezo heel groot natuurlijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 22, 2004, 11:16:34 pm »
Ik zat me trouwens wel weer enigszins te ergeren aan het NOS journaal van 8 uur......
Het was toch weer een palestijnse propaganda van het eerste uur..... En er kwam geen eind aan. Yassin werd bijna netzo herdacht als Juliana (met de jaartallen van geb.-overlijden, kreeg ik even die associatie) bij wijze van spreken dan....
Niet dat je de palestijnse kant niet moet belichten, natuurlijk wel..... Maar wel wat evenwichtiger.

Waar ik niets over hoorde vanavond (maar misschien is dat al eerder op het journaal geweest....) was wat ik vanmorgen ook in de krant las:

ARAFAT BELT OUDERS; MOORD OP GEORGE ' VERGISSING'.

door onze correspondent Ad Bloemendaal
TEL AVIV Yasser Arafat belde zaterdag persoonlijk Elias Khoury om zijn medeleven te betuigen met de dood van diens zoon George. Maar vooral om zijn excuses te maken.

George Khoury (20), tweedejaars student aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, is vrijdagavond op straat vermoord door militanten van Arafats eigen Fatah-beweging. En dat was een vergissing.
Volgens de Aksa-brigade, Fatah's gewapende vleugel, hadden de daders van de aanslag de Arabische George Khoury aangezien voor 'een kolonist'.
De vier kogels die ze in zijn hoofd, nek en maag pomten, waren dus niet voor hem bestemd. Arafats telefoontje stelde vader Elias niet echt op zijn gemak, want bij de Khoury"s was de bliksem al eerder ingeslagen. In 1975 is Daoud Khoury, RElias' vader, om het leven gekomen bij een Palestijnse terreuraanslag in Jeruzalem. Ook die wewrd uitgevoerd door Fatah.

KOELKAST
Elias Khoury is een bekende advocaat, afkomstig uit een vooraanstaande Arabisch-christelijke familie in Galilea. Hij woont al sinds 1969 met zijn gezin in Jeruzalem en heeft daar de verdediging gevoerd voor vele Palestijnse activisten.
In de jaren zeventig was hij in het nieuws als advocaat voor Palestijnen van de Westelijke Jordaanoever, die een juridische strijd voerden tegen Israelische kolonisten, die hen land afhandig wilden maken.
Zijn vader Daoud kwam om het leven in 1975, toen op het Zion Plein in Jeruzalem een met explosieven gevulde koelkast ontplofte. In totaal dertien mensen vonden bij die aanslag de dood.

MARTELAAR
Vrijdagavond was het de beurt aan Elias' zoon George. De 20-jarige student werd beschoten toen hij in het noorden van Jeruzalem liep te joggen, wat hij enkele malen per week deed.
De daders vluchtten in een auto naar een nabijgelegen Palestijns dorp. Fatah's Aksa-brigade meldde kort daarop de aanslag te hebben uitgevoerd.
Maar toen duidelijk werd dat het slachtoffer niet joods, maar Arabisch was, volgden excuses en riep Fatah George Khoury postuum uit tot 'shahid' (martelaar)
Zijn geschokte vader liet in een reactie weten dat hij de terreur verafschuwt, maar de Palestijnse zaak blijft toegedaan. 'Ik ben gekant tegen alle geweld, of het nu is gericht tegen Israelische burgers of Palestijnen. Hier moet een eind aan komen.', vertelde hij de Israelische radio. 'De Aksa-brigade bestaat uit mensen die proberen iedereen hun wil op te dringen', zei hij ook.
'Dit is een barbaarse daad, maar mijn zienswijze blijft dezelfde. Ik blijf geloven in de Palestijnse rechten. Deze actie is uitgevoerd door een groep die de zaak van de Palestijnse gerechtigheid ondermijnt en de Palestijnse belangen op jaren achterstand zet.'
Khoury had ook weinig goede woorden over voor Arafat. 'Fatha is een beweging die op instorten staat en opereert zonder leider', zei hij. 'De chaos in de beweging doet de Palestijnse zaak geen goed.'

onderschrift bij foto: George Khoury (20) werd 'bij vergissing' geliquideerd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 22, 2004, 11:48:33 pm »
Hij lijkt op Gandalf overigens.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 23, 2004, 12:00:33 am »
Nee, op Saruman.

Opgeruimd staat netjes, maar ik vind de gewelddadige politiek van Israel erg dom. Wie wind zaait, zal sorm oogsten, who lives by the gun, dies by the gun, etc. etc.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 23, 2004, 12:07:04 am »
Maar de media daar wordt ik een beetje doodziek van.
Zoals hierboven gezegd, die sjeik is een regelrechte terrorist, dus moeten ze daar niet teveel aandacht aanbesteden.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 23, 2004, 12:22:17 am »

quote:

op 23 Mar 2004 00:07:04 schreef zidane:
Maar de media daar wordt ik een beetje doodziek van.
Zoals hierboven gezegd, die sjeik is een regelrechte terrorist, dus moeten ze daar niet teveel aandacht aanbesteden.
Tja Gretta Duisenberg heeft blijkbaar toch veel invloed  :>

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 23, 2004, 07:30:29 am »
Het vreemde is dus inderdaad dat amerika elke terrorist overhoop mag schieten, mensen zonder vorm van proces op dat eilandje bij Cuba mag vast houden.... en dat zodra Israel eigenlijk hetzelfde doet Israel de volle laag krijgt....

Maar het blijft een domme zet van Israel. Maar die nederlandse parlementariers die de Israelische ambasadeur op het matje willen roepen moeten dan ook maar gelijk de amerikaanse ambasadeur op het matje roepen....

quote:

De grote meerderheid van de Joodse Israëliërs achtte Yassin een gevaarlijke terreurleider, maar lang niet iedereen vond de uitschakeling verstandig. Politici ter linkerzijde van Sharons Likud geloven dat de eliminatie zal leiden tot meer geweld. Oppositieleider Shimon Peres van de Arbeiderspartij zei dat hij niet gelooft dat terrorisme zal verdwijnen door de liquidatie van leiders. ,,Ik geloof dat terrorisme geliquideerd kan worden door de redenen voor terrorisme te liquideren'', aldus Peres. ,,Door het doden van een leider, komt er een andere leider.'' Zelfs in Shinui, de coalitiepartner van de Likud, vielen afwijkende geluiden te beluisteren. Minister Avraham Poraz (Binnenlandse Zaken) zei dat dergelijke operaties alleen maar het niveau van haat vergroten en terrorisme aanmoedigen.
(citaat uit het ND)
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2004, 07:37:03 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 23, 2004, 08:21:45 am »
Citaat
Ik geloof dat terrorisme geliquideerd kan worden door de redenen voor terrorisme te liquideren'', aldus Peres.

/quote]

Dat zou betekenen dat iedere jood uit Israel moet verdwijnen.
Dat Israel een Islamitische dictatuur wordt, de historie/geschiedenis van het Joodse volk uitgewist wordt

Terrorisme is niets nieuws.
In het oude testament waren het de Amelekieten die Israel tientallen jaren in de achterhoede aanvielen en met name vrouwen en kinderen vermoorden.

Israel heeft ze  volledig uitgeroeid.
Het O.T staat bol van de strijd waar Israel meerdere malen zelfs de opdracht had alles te vernietigen, tot het zelfs het vee toe.

Het is een illusie te denken dat Hamas zonder strijd het terrorisme afzweert.
Israel zal er opnieuw tegenaan moeten, en geen half werk leveren.

Europa zal spoedig "proeven" wat terrorisme inhoudt.
In Israel heeft het de hele samenleving ontwricht.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 23, 2004, 09:01:33 am »
Gij zult niet doden.

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2004, 09:17:45 am »
Citaat
" gij zult niet doden"

/quote]

Kijk dit vind ik nu een hypocriete en misplaatste opmerking.
Ik zou zeggen, laten wij eerst naar onze eigen christelijke geschiedenis kijken.

Nergens staat dat Israel zich moet laten uitmoorden.
Ik vraag mij af of hier erkent wordt dat God het land Israel aan het Joodse volk heeft toegekend.

Niet dat het mij iets uitmaakt want God trekt toch wel Zijn eigen plan.
Noch de V.N, noch Europa, noch de V.S zullen daarover beslissen.
Vanuit die wetenschap en vertrouwen kan de Jood de toekomst zonder vrees tegemoed treden.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2004, 09:32:49 am »
Citaat
op 23 Mar 2004 09:17:45 schreef Tijmen:

quote:

" gij zult niet doden"

/quote]

Kijk dit vind ik nu een hypocriete en misplaatste opmerking.
Ik zou zeggen, laten wij eerst naar onze eigen christelijke geschiedenis kijken.

Nergens staat dat Israel zich moet laten uitmoorden.
Ik vraag mij af of hier erkent wordt dat God het land Israel aan het Joodse volk heeft toegekend.

Niet dat het mij iets uitmaakt want God trekt toch wel Zijn eigen plan.
Noch de V.N, noch Europa, noch de V.S zullen daarover beslissen.
Vanuit die wetenschap en vertrouwen kan de Jood de toekomst zonder vrees tegemoed treden.

Lees onderstaand stukje maar eens.

Er schijnen in Nederland meer fietsen dan mensen te zijn. Toch worden er per dag honderden fietsen gestolen. Misschien is jouw fiets ook wel eens gestolen. De mijne in elk geval wel. En niet één keer, maar wel vijf keer. En wanneer je dan naar de plaats loopt waar je denkt dat je fiets staat, nietsvermoedend met het sleuteltje in je hand, en je ziet dat hij weg is, dan gaan er opeens allerlei gevoelens door je heen. Verbijstering, verontwaardiging, woede en wraakgevoelens. Vooral wraakgevoelens. Als je die dief te pakken kreeg, je zou hem van zijn fiets, wat ? van jouw fiets! sleuren.

Ik was laatst in Rotterdam en ik had mijn auto op een zandparkeerplaatsje gezet en was de stad ingegaan. Toen ik terugkwam was mijn zijruit ingeslagen, de hele wagen lag vol glas en de autoradio was eruit. En dan krijg je weer die gevoelens van wraak en vergelding. Maar je staat machteloos. En ik moest ineens denken aan wat Jezus zegt in Matteus 5: Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan. Daar willen we het vanmorgen over hebben, over wraak en wrok, straf en vergelding en wat wil Jezus nu hoe wij daar mee omgaan.

De tekst: Mattëus 5:38-42
Onze tekst voor vanmorgen is Mattëus 5:38-42. We lezen daar:

38 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand.

39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe;

40 en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel;

41 en zal iemand u voor een mijl pressen, ga er twee met hem.

42 Geef hem, die van u vraagt, en wijs hem niet af, die van u lenen wil.

Wat denken wij nu van deze woorden van Jezus? Ik zou dat graag willen weten. Denken we "Jezus bedoelt het niet zo" of "Hij overdrijft enigszins om ons iets duidelijk te maken". Of denken we dat we dit letterlijk moeten nemen? Heb je je wel eens afgevraagd waarin jij, als christen, nu anders bent dan niet-christenen? Jezus leert dat wij onze houding en ons gedrag ten opzichte van anderen radicaal moeten veranderen. Maar Hij garandeert ons geenszins dat er ook zo’n verandering zal optreden in hun gedrag ten opzichte van ons. Hoe liefdevol we ook handelen, er zullen altijd mensen zijn die ons kwetsen.

Hoe moeten we reageren als anderen ons onrechtvaardig behandelen?

Hoe moeten we ons opstellen als we beledigd of uitgescholden worden?

Wat moeten we doen als er van onze bezittingen iets gestolen of beschadigd wordt? Wat zou ik gedaan hebben als ik de dief betrapt had die mijn fiets of mijn autoradio had gestolen? Hoe moeten we reageren als we geld verliezen doordat iemand anders fraude pleegt of steelt?

Jezus eist hier iets zeer buitengewoons van zijn discipelen (en van ons): "Maar Ik zeg u de boze niet te weerstaan". Moet elke christen dan maar pacifist worden? Mogen we nooit naar de rechter gaan als iemand ons onrecht aandoet? Moeten we ons onderwerpen aan tirannieke werkgevers?

Sommige mensen hebben Jezus’ woorden heel letterlijk genomen. Maarten Luther schrijft over een waanzinnige heilige die de luizen aan zijn vel liet knabbelen en weigerde ze te doden op grond van deze tekst. Hij was ervan overtuigd dat hij moest lijden en het kwade niet mocht weerstaan.

Ook vandaag de dag zijn er christenen zoals de Mennonieten die zich voornamelijk op grond van dit gedeelte uit de Bergrede zo weinig mogelijk mengen in de maatschappij.

Er zijn ook mensen die in het andere uiterste vervallen. Niemand heeft het recht-toe-recht-aan gezegd als de ex-president van de Sowjetunie, Nikita Chroestjov. Hij zei:

Wij communisten hebben veel dingen gemeenschappelijk met de leer van Jezus Christus. Mijn enige verschil met Hem is dat wanneer iemand mij op de rechter wang slaat, dan sla ik hem zo hard op zijn linker wang dat zijn hoofd eraf tolt.

Hoe moeten wíj dit gedeelte in de Bergrede van Jezus interpreteren? We moeten in de eerste plaats kijken wat er over dit onderwerp in het OT staat en dat vergelijken met Jezus’ leer. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen hoe we zijn woorden dienen te interpreteren en toe te passen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 23, 2004, 09:33:23 am »
Wat zegt het OT?

Als Jezus zegt "Gij hebt gehoord dat er gezegd is…" verwees Hij meestal naar dingen die de schriftgeleerden aan de wet hadden toegevoegd. Maar hier citeert Hij letterlijk uit het OT. Oog om oog en tand om tand is de oudste wet ter wereld en deze wet komt zelfs al voor in de wetten van Hammurabi, die over Babylon regeerde meer dan 2000 jaar voor Christus. Wij komen deze wet driemaal tegen in het OT (Gen, Ex, Deut).

Exo 21:24, 25

24 oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet,

25 blaar voor blaar, wond voor wond, striem voor striem.

Lev 24:20

20 breuk voor breuk, oog voor oog, tand voor tand; hetzelfde letsel, dat hij een mens heeft toegebracht, zal hem toegebracht worden.

Deu 19:21

21 Gij zult hem niet ontzien; leven om leven, oog om oog, tand om tand, hand om hand, voet om voet.

Oog om oog, tand om tand is de meest bekende norm voor de strafrechtsspraak in de hele wereld.

Je bent misschien verbaasd dat deze wet ook in de Bijbel voorkomt, het klinkt niet zo christelijk. Is er dan een tegenstelling met het NT waar Jezus zegt om de boze niet te weerstaan en de andere wang toe te keren? Hoe zit dat nu? Laat ik vooraf zeggen dat de bijbel met zichzelf in overeenstemming is. Want in datzelfde OT staat ook:

Lev. 19:18

18 Gij zult niet wraakzuchtig en haatdragend zijn tegenover de kinderen van uw volk, maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de Here.

Spr.24:29

29 Zeg niet: Zoals hij mij deed, zo zal ik hem doen; ik vergeld de man naar zijn doen.

Spr.25:21

21 Indien uw vijand honger heeft, geef hem brood te eten, indien hij dorst heeft, geef hem water te drinken;

Kll 3:30

30 Hij biede de wang aan wie hem slaat…

Ook het OT leert ons om niet wraakzuchtig te zijn. Vanwaar dan dat oog om oog, tand om tand? Het is goed om ons te realiseren wat de functie was van de wet in het OT. Wat is de geest achter de wet?

Ten eerste was deze wet in het OT een wet van genade; De wet bepaalde dat een straf niet zwaarder mocht zijn dan de ernst van het misdrijf; ze was bedoeld om overdreven wraakakties en langdurige bloedvetes tegen te gaan. Als een lid van een bepaalde stam werd verwond door een lid van een andere stam, namen alle leden van de stam van het slachtoffer wraak op alle leden van de stam van de schuldige. De OT wet was bedoeld om een einde te maken aan deze bloedwraak. De straf moest precies gelijk zijn aan de overtreding en nooit zwaarder.

In Genesis 34 staat een gruwelijk voorbeeld van zo’n wraakaktie. Misschien heb je het verhaal nog nooit gelezen, maar de Bijbel is zo eerlijk om het weer te geven. Dat is wat er gebeurde met Dina en de Sichemieten.

Dina was de enige dochter van Jakob. Dina werd verkracht door Sichem, de zoon van Hemor. Sichem wilde haar tot vrouw en wilde iedere prijs daarvoor betalen. Maar hij had haar verkracht en nu probeerde hij zich uit zijn probleem te kopen. En haar vader Jakob? Die stond er passief bij. Hij deed niets. Haar broers echter waren woedend. En terecht! Jakob had ook uit zijn vel moeten springen van kwaadheid. Haar broers misbruikten het verbond wat Sichem gesloten had en veegden de hele stad van de Sichemieten van de kaart.

vader Jakob, slaapt gij nog?

Dit is wat we ongelimiteerde wraak noemen. Een hele stad voor één verkrachting. We zien hier de ware aard van de natuurlijke mens. Jakob had woedend moeten zijn, hij had iets moeten doen, en alleen aan Sichem. Maar het enige waar hij zich druk om schijnt te maken is zijn eigen reputatie. "Jullie hebben mij in een kwade reuk gebracht" is het enige wat hij kan zeggen.

De straf had in overeenstemming moeten zijn met de overtreding. Dat is een juridisch principe en het voorkomt dat situaties uit de hand lopen. Zoals de stammenoorlog tuusen de Hutu’s en de Tutsi’s waar honderd duizenden vermoord werden over en weer. Ook de immerdurende strijd op de Balkan is zo’n voorbeeld. De etnische zuiveringen die we gezien hebben en waarvoor nu Milosevich in de gevangenis in Scheveningen zit (waar hij waarschijnlijk nooit meer levend uitkomt), die etnische zuiveringen, het doden van duizenden mensen berust al op vetes en oorlogen uit de dertiende eeuw.

De wet in het OT was dus een wet van genade, niet meer dan een oog voor een oog en niet meer dan een tand voor een tand. De wet was bedoeld om iedere vorm van wraak in de kiem te smoren.

In de tweede plaats (en dit is een heel belangrijk principe) was de handhaving van de wet bedoeld voor rechters en niet voor de gewone burger. In Deut. 19 vers 18-21 lezen we:

18 Dan zullen de rechters dit nauwkeurig onderzoeken, en blijkt, dat de getuige een valse getuige is en dat hij een valse aanklacht tegen zijn broeder heeft ingediend,

19 dan zult gij hem doen, zoals hij zijn broeder dacht te doen. Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen,

20 want de overigen zullen dit horen en vrezen en niet weer zulk een kwaad in uw midden doen.

21 Gij zult hem niet ontzien; leven om leven, oog om oog, tand om tand, hand om hand, voet om voet.

Hier worden aanwijzingen gegeven voor de rechter dat hij een straf moest bepalen precies in overeenstemming met de overtreding. Het was zeker niet de bedoeling dat mensen eigen rechter gingen spelen.

En in de derde plaats moeten we deze wet ook niet los zien van het gehele OT waarin toch duidelijk werd geleerd dat mensen geen wraak en vergelding moesten zoeken en geen wrok moetsen koesteren. Nogmaals de tekst in Spreuken 24: 29 Zeg niet: Zoals hij mij deed, zo zal ik hem doen; ik vergeld de man naar zijn doen.

wet van genade
rechters
gehele OT
Wat leerde Jezus?
Dat wat betreft het OT. In de tijd van Jezus kende men de wet van oog om oog, tand om tand natuurlijk ook heel goed. De S&F hadden daar echter een ietwat andere uitleg aan gegeven. Ze hadden deze wet niet als beperkend opgevat maar als rechtvaardiging voor persoonlijke wraak. De uitleggers hadden een beperkend gebod veranderd in een gebod tot vergelding. En dit is wat Jezus hier aanpakt. Jezus verwerpt deze uitleg volkomen. Jezus zegt dat wij de boze, dwz iemand die ons kwaad wil doen, niet moeten weerstaan. In dit gebod verbiedt Jezus ons wraak te nemen. Jezus’ woorden zijn duidelijk en nadrukkelijk. Toch zijn het bij ons christenen niet bepaald populaire woorden, omdat ze zo rechtsstreeks tegen onze natuur indruisen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 23, 2004, 09:35:44 am »
Een heleboel Hollywoodfilms maken handig gebruik van deze menselijk eigenschap. Misschien heb wel een een Rambofilm gezien met Silvester Stallone. Daarin bouwen de makers heel handig een stuk onrecht in, bijvoorbeeld een terugkerende Vietnam veteraan die geen enkel begrip vindt voor de heldendaden die hij in naam van het Amerikaanse volk heeft verricht. En in al die films wordt hem dan onrecht aangedaan door de plaatselijke politie of door wat dan ook en je voelt dan langzaam het bloed in je aderen gaan koken totdat, meestal zo’n half uurtje voor het einde van de film onze held wraak gaat nemen op zo’n verschrikkelijke manier. En als argeloze toeschouwer ben je op dat punt zo opgefokt dat de wraakaktie van onze held weldadig overkomt. En dan voel je je heerlijk als de film afgelopen is. Ziezo, er is recht geschied, lekker puh! Is er recht geschied? Helemaal niet. Ja, hij heeft het recht in eigen hand genomen. En dat is wat de Bijbel absoluut veroordeeld.

Ik zeg u, de boze niet te weerstaan.Dat klinkt niet populair. En daarom komen we in de verleiding om uitvluchten te bedenken in plaats van deze woorden simpelweg te gehoorzamen.

Jezus geeft ons vier concrete voorbeelden van situaties waarin we niet wraakzuchtig mogen zijn en Hij laat zien hoe we moeten reageren als we verlies lijden door het toedoen van anderen.

In het eerste voorbeeld gaat het om verlies van onze trots. Wie u een slag geeft op de linker wang, keer hem ook de rechter toe. Volgens de Joods-rabbijnse wet (de misnah) was een klap met de rug van de hand (op de rechter wang) twee keer zo vernederend als een klap met de vlakke hand (op de linker wang). Ook tegenwoordig wordt in het MO een klap in het gezicht nog ervaren als een zeer vernederende aanval. Ook Jezus zelf heeft meerdere malen zo’n vernedering verdragen.

Er was eens een mijnwerker in Engeland die tot geloof kwam en daarna evangelist werd. Hij heete Bill Bray. Voor zijn bekering hij stond bekend als een vechtersbaas.Vlak na zijn bekering nam een collega-mijnwerker de proef op de som. Hij gaf hem een klap in zijn gezicht zonder dat daar enige aanleiding toe was. Bill had hem gemakkelijk bewusteloos kunnen slaan, maar in plaats daarvan keek hij hem aan en zei "Ik hoop dat God jou vergeeft, net zoals ik jou vergeef.

Hoe zouden wij reageren op zo’n test? God bouwt regelmatig zulke testjes in in ons leven. Misschien heb je het wel eens gemerkt. Als je trots een beetje wordt gekrenkt, als ze kritiek op je uitoefenen, hoe reageer je dan? Kritiek kun je opvatten als een slag (slagje) op je rechterwang. God beproeft ons. Net zoals je op school proefwerken krijgt, of SO’s moet ik tegenwoordig zeggen, om te zien hoe ver je bent, of je echt wat geleerd hebt en of je het nu ook kunt toepassen. En ik moet zeggen dat ik op mijn leeftijd nog veel onvoldoendes haal. Maar ik blijf God vragen "Heer, beproef mij, want ik wil slagen voor die proefwerken"!

In het tweede voorbeeld gaat het om verlies van bezittingen. "Wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem dan ook uw mantel", zegt Jezus in vers 40. Nu moet je bedenken dat een mantel in die dagen heel belangrijk was. Een hemd geven is nog niet zo erg, de meeste mensen hadden er wel meer. Maar een mantel was veel waardevoller. De meeste mensen hadden er maar één en die gebruikten ze overdag als jas en ‘s nachts als deken. Kijk maar wat er in Exodus 22 vers 26 staat:

26 Indien gij het opperkleed (dat is die mantel) van uw naaste tot pand neemt, zult gij het hem voor zonsondergang teruggeven,

27 want dat is zijn enige bedekking, dat is de bekleding voor zijn huid. Waarin zal hij zich te ruste leggen?

Jezus roept ons hier dus niet alleen op om waardeloze dingen zonder protest af te staan, maar de dingen die voor ons onmisbaar zijn op de koop toe te geven.

Heeft de Heer jou wel eens een proefwerkje laten maken in "geven"? Is er wel eens een collectezak in je handen geduwd terwijl je alleen maar 25 gulden bij je had? Tja, wat doe je dan? Gauw doorgeven die zak aan je buurman! Zou God je hiervoor een voldoende geven? In hoeverre zitten wij vast aan materiele dingen? Heel vast, denk ik. Er staat zo’n scherp zinnetje in Psalm 119. Het is een uitroep van David als hij bemerkt hoe zeer hij met hart en ziel vastzit aan materiele en vleselijke dingen. Ik denk dat wij allemaal vanmorgen samen met David mogen uitroepen vers 25 van Psalm 119:

Mijn ziel kleeft aan het stof (de materie), maak mij levend naar uw woord.

Wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem dan ook uw mantel, zegt Jezus.

In het derde voorbeeld gaat het eigenlijk ook om een verlies, namelijk verlies van tijd. "En zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem". Je zult zeggen, wie prest iemand nou om een mijl met je te gaan. maar in die dagen was dit heel bekend. De Romeinen hadden als bezettende macht de gewoonte om burgers te dwingen hun bagage te dragen. En als een burger de aanraking van een speer op zijn schouder voelde wist hij dat hij gedwongen zou worden om duizend stappen lang (dat is I mijl) bagage te dragen. Deze vorm van "dienstbaarheid" werd uiteraard als onredelijk en vervelend gevonden. Ook Simon van Cyrene werd op grond van dit gebruik gedwongen om het kruis van Jezus te dragen.

Jezus leerde dat we op dit kwaad niet met wraakgevoelens moeten reageren, maar dat we moeten aanbieden dubbel zoveel te doen! Stel je voor, je bent laat voor een afspraak en iemand tikt je op de schouder en dwingt je duizend stappen lang zijn bagage te dragen. Wat zouden we ons vernederd voelen. Jezus zegt "draag zijn bagage maar 2000 stappen".

En in het vierde voorbeeld gaat het om verlies van geld. "Geef hem die van u vraagt, en wijs hem niet af die van u lenen wil. Het OT leert ons al dat we vrijgevig moeten zijn. In Deuteronomium 15:7 v v:

7 Wanneer er onder u een arme mocht zijn, een van uw broeders, in een van uw woonplaatsen, in het land, dat de Here, uw God, u geven zal, dan zult gij uw hart niet verstokken noch uw hand gesloten houden voor uw arme broeder,

8 maar gij zult uw hand wijd voor hem openen en hem met mildheid lenen, voldoende voor wat hem ontbreekt.

9 Neem u ervoor in acht, dat in uw hart niet de lage gedachte opkomt: het zevende jaar, het jaar der kwijtschelding, nadert. Waardoor gij onbarmhartig wordt jegens uw arme broeder, en gij hem niets geeft, zodat hij tegen u tot de Here roept en gij u bezondigt.

10 Gij zult hem met mildheid geven en uw hart zal niet verdrietig zijn, wanneer gij hem geeft, want ter wille daarvan zal de Here, uw God, u zegenen in al uw werk en in alles wat gij onderneemt.

11 Want armen zullen nooit in het land ontbreken; daarom gebied ik u aldus: Gij zult uw hand wijd openen voor uw broeder, voor de ellendige en de arme in uw land.

Zowel het OT als Jezus leren ons dat we nee moeten zeggen tegen elke vorm van krenterige gierigheid. We moeten de noden van anderen belangrijker vinden dan onze eigen verlangens en zelfs bereid zijn om financieel verlies te lijden door mensen te helpen.

1. trots 2. bezittingen 3. tijd 4. geld

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 23, 2004, 09:35:59 am »
Toepassing

Ja, Jezus woorden zijn een uitdaging voor ons. Voor één ding moeten we oppassen dat we niet dezelfde fout maken als de Farizeeen. Als we Jezus’ woorden op een starre letterlijke manier uitleggen, doen we precies wat Jezus afkeurt in de F. die de letter boven het principe stelden. Het gaat in de eerste plaats om onze innerlijke houding. We kunnen wel onze linkerwang willen toekeren maar dat kan ook heel provocerend zijn.

Het is niet de bedoeling dat we iedere schurk en oplichter zijn gang laten gaan. Een vrouw hoeft zich echt niet gewillig te laten verkrachten en we hoeven ons echt niet te laten vermoorden als iemand dat probeert. De voorbeelden die Jezus geeft zijn voorbeelden van de wet der liefde. Een christen is geen voetveeg maar juist een sterke persoonlijkheid die zich goed kan beheersen en zoveel naastenliefde heeft dat hij elke mogelijkheid aan vergelding verwerpt.

Jezus zelf maakte een zweep van touw en dreef en dreef de handelaars van het tempelplein terwijl hij de kraampjes omkeerde. Hij leverde felle kritiek op de huicelaarij van de F&S. Hij eiste een verklaring toen Hij geslagen werd door een dienaar van de hogepriester.

Ook Paulus liet het er niet bij ziten toen de autoriteiten hem en Silas onwettig gegeseld hadden. Bij een andere gelegenheid beriep hij zich op zijn recht als Romeins staatsburger dat hij niet zonder een geldig vonnis gegeseld mocht worden en hij eiste een proces voor Ceasar notabene in Handelingen 25.

En verder leert de Bijbel dat er een duidelijk onderscheid bestaat tussen de taak van de overheid en onze eigen verantwoordelijkheid. De overheid is door God aangesteld. Zij oefenen gezeg uit in dienst van God, ons ten goede. (Romeinen 13:4):

overheid, Wim Kok, ministers, niet allemaal christen. Wel in dienst van God. Er is geen overheid dan dor God!

4 Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft.

5 Daarom is het nodig zich te onderwerpen, niet slechts om de toorn, maar ook om des gewetens wil.

6 Daarom brengt gij toch ook belastingen op; want zij zijn dienaren Gods, die juist op dit punt voortdurend letten.

7 Betaalt aan allen het verschuldigde, belasting aan wie belasting, tol aan wie tol, ontzag aan wie ontzag, eerbetoon aan wie eer toekomt.

En bij Paulus lezen we praktisch dezelfde woorden als bij Jezus: Vergeldt niemand kwaad met kwaad. Houdt vrede met alle mensen. Wreekt uzelf niet. De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. Dat betekent dat de overheid geweld mag gebruiken tegen bedreigingen in het land zelf maar ook tegen gevaar van buitenaf.

Je kunt als burger verplicht zijn geweld te gebruiken tegen mensen die kwaad in de zin hebben.
Ook een christelijke soldaat moet misschien mensen doden als het oorlog is.
Een christelijke politieagent moet misschien geweld gebruiken bij het uitvoeren van zijn taak.
Een christelijke rechter moet mensen naar de gevangenis sturen.
Als we zien dat een kind wordt aangevallen en mishandeld wordt mogen wij niet werkeloos blijven toekijken.
Het principe van de liefde eist van ons dat we zonodig met geweld tussenbeide moeten komen.
We verkeren allemaal in dat spanningsveld: Als we het slachtoffer worden van een misdaad, moeten we de misdadiger vergeven en mogen we geen wraak nemen, terwijl we wel alles moeten doen om de misdadiger voor het gerecht te krijgen. Het principe van de liefdevolle houding eist dit van ons. Ook in een burgerlijk conflict mogen we onze toevlucht zoeken tot de rechter, mits we dat doen uit liefde en gerechtigheid en niet uit wraak.

Als Jezus tegen ons zegt vanmorgen om de boze niet te weerstaan dan moeten we de uitdaging van die woorden voelen en ze niet ontkrachten door 1001 beperkingen. Ik wil besluiten met de woorden van Romeinen 12:

14 Zegent wie u vervolgen, zegent en vervloekt niet.

17 Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen.

18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen.

19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.

20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen.

21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

De natuurlijke mens wil degene die hem iets aandoet betaald zetten, plus rente. Hij is niet tevreden met oog om oog, hij wil twee ogen voor een oog, en twee tanden voor een tand. Dat is wat we wraak noemen.
De integere mens zoekt een redelijke terugbetaling. Dat is gerechtigheid.
De christen zegent wie hem vervloekt. De christen vergeldt vloek met zegen. Dat is genade.
Goed met kwaad vergelden is duivels, goed met goed vergelden is menselijk, maar kwaad met goed vergelden is goddelijk. Laten we Jezus’ voorbeeld volgen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 23, 2004, 11:45:55 am »

quote:

op 23 Mar 2004 00:22:17 schreef Tave:
[...]

Tja Gretta Duisenberg heeft blijkbaar toch veel invloed  :>

Gretta, daar noem je me wat.  :|

http://www.metimes.com/2K3/issue2003-2/issue_metpix/activism_of_top.jpg

Zou zo op Rotten.com kunnen die Gretta. :P

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 23, 2004, 04:06:24 pm »

quote:

maar kwaad met goed vergelden is goddelijk

Nou, nou ik heb de leerstof tot mij genomen en deze zienswijze is mij niet onbekend.

Wij kennen het gezegde "al te goed is buurman"s gek" , maar God is allesbehalve "gek".

Ik denk dat het allemaal niet zo simpel in elkaar steekt als in deze preek wordt neergezet.
Ik lees in die zelfde bijbel het verhaal van Elia die werd uitgescholden/uitgejouwd door een groep jonge kinderen.
Er staat dat er toen  twee beren uit het bos kwamen en deze kinderen 42 stuks!!!! levend verslonden.

Staat hier de daad in enig verhouding tot de straf?oordeel???

God is ook een God van vuur, die alles vernietigd wat tot Hem in opstand komt.

In het M.O wordt dagelijks de God van Israel getart.
Dat zal niet zonder gevolgen blijven!

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 23, 2004, 04:26:40 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 16:06:24 schreef Tijmen:
[..]
Ik lees in die zelfde bijbel het verhaal van Elia die werd uitgescholden/uitgejouwd door een groep jonge kinderen.
Er staat dat er toen  twee beren uit het bos kwamen en deze kinderen 42 stuks!!!! levend verslonden.

Staat hier de daad in enig verhouding tot de straf?oordeel???

God is ook een God van vuur, die alles vernietigd wat tot Hem in opstand komt.

Je moet het wel in de context zien! Ten eerste gaat het over Elisa en niet over Elia.
Het speelt zich af vlak nadat Elia is opgenomen. Het is aannemelijk dat Elisa zich had kaalgeschoren als rouw om het heengaan van Elia. (Ze scholden hem uit voor kaalkop)
Verder doet het gedeelte heel sterk denken aan Leviticus 26. Dat is een belangrijk hoofdstuk in het verbond met Israel. Daar wordt de zegen en de vloek beschreven die over Israel zullen komen als ze zich wel (zegen) of niet (vloek) aan het verbond houden.
Er staat bijvoorbeeld het volgende:
Wanneer jullie je toch tegen mij blijven verzetten en weigeren om naar mij te luisteren, dan zal ik jullie in overeenstemming met je zonden nog eens dubbel zo hard treffen. Ik zal roofdieren op jullie loslaten, die jullie van je kinderen zullen beroven en jullie vee zullen verscheuren Lev. 26:21,22

Het gaat hier dus om de kinderen van God die een verbond met Hem hebben. Juist zij worden gestraft omdat ze niet luisteren.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 23, 2004, 04:34:55 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 16:26:40 schreef Zacharov:
Het gaat hier dus om de kinderen van God die een verbond met Hem hebben. Juist zij worden gestraft omdat ze niet luisteren.
Het blijft me verbijsteren dat er mensen zijn die menen dat levend verslonden worden ook maar ergens een passende straf voor is. Hoe ziek (of schizofreen) moet je dan zijn in je bovenkamer?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 23, 2004, 04:52:53 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 16:34:55 schreef Koerok:
Het blijft me verbijsteren dat er mensen zijn die menen dat levend verslonden worden ook maar ergens een passende straf voor is. Hoe ziek (of schizofreen) moet je dan zijn in je bovenkamer?

Haha, je hebt mij het woord passende straf niet zien gebruiken, daarnaast ging het mij om het volgende punt:
Als je beweert dat God achter je staat dan moet je je realiseren dat God jou als eerste beoordeelt. (Dus niet zo snel dood en verderf afroepen over anderen)

offtopic:
Ik wil niet degene zijn die oordeelt over passende straffen. Maar in sommige gevallen meen ik dat de doodstraf wel degelijk gerechtvaardigd is.

Daarnaast is het vrij makkelijk oordelen over de mores van vroeger vanuit die van de huidige tijd. Zo werd het in de Romeinse tijd vrij normaal gevonden dat mensen werden verslonden, niet als straf, maar als vermaak. Iedereen zal dat tegenwoordig veroordelen, maar ja, echt veel toegevoegde waarde heeft het niet.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 23, 2004, 05:01:25 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 16:06:24 schreef Tijmen:
Nou, nou ik heb de leerstof tot mij genomen en deze zienswijze is mij niet onbekend.

(...)

Het hele Nieuwe Testament staat er vol van. Jezus roept ons op om onze levenshouding te veranderen in een houding met liefde voor de naaste EN voor de vijanden. Dat is heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Maar het is wel echte liefde. Zoals God ons liefheeft.

Niemand mag doden, niet preventief, niet uit wraak, niet als vergelding, Palestijnen niet, Israel niet, wij niet. Jezus heeft het gebod 'gij zult niet doden' vernieuwd in het NT 'Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.' Dat is een andere levenshouding.

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 23, 2004, 05:30:30 pm »

quote:

Wij zijn het erover eens dat aan de kant van God voor Israel de landbelofte een wezenlijk onderdeel is van het verbond?
Beloften die nooit in twijfel mogen worden getrokken.
Geen enkele jood heeft de afgelopen 2000 jaar "gezondigd" tegen deze beloften.
Altijd klonk opnieuw het weerzien in Jeruzalem, jazeker tot in de gaskamers van Auschwitz toe.

Wij zien ook hoe Israel zeer beheerst met haar vijanden omgaat.
Geen enkele vergelding op de doorsnee burgers dit in schril contrast tot de zieltjes van Allah.

11 september en Madrid lieten wel iets aanders zien!

Hoeveel mijlen ver moeten wij lopen dat er geen aanslagen meer zullen komen???

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 23, 2004, 07:04:07 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 17:30:30 schreef Tijmen:

Geen enkele jood heeft de afgelopen 2000 jaar "gezondigd" tegen deze beloften.

Je bent een grapjas zeker? Zondigen tegen beloften... hoe zie jij dat eigenlijk voor je?
Verbond is zoiets als een afspraak. Dat wil zeggen dat het verbond als volgt in elkaar zit.
God belooft een aantal dingen.
Het volk houdt zich aan de wet.
Dat is de afspraak. God geeft het 1 en het volk doet het ander.

(Het feit dat we de wet niet kunnen doen, geeft de noodzaak aan dat het deel van de afspraak dat de mensen schulidg moeten blijven vervuld wordt door Christus, heel simpel gezegd.)

Je kunt niet zondigen tegen beloften, dat is een onnozele uitspraak.

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 23, 2004, 07:16:38 pm »

quote:

Zondigen tegen beloften... hoe zie jij dat eigenlijk voor je?

Indien men de beloften van God in twijfel trekt, dan zie ik dat wel terdegen als "zondigen".
Hier is de integriteit van God in het geding.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 23, 2004, 08:50:50 pm »
De discussie is nu zover gevordert dat het weinig meer met het onderwerp te maken heeft. Dan kan er beter een nieuwe topic ge-opend worden. Dit gaat over het actuele nieuws van de liquidatie van Yassin, daar en over de eventuele gevolgen kan hier gediscussieerd worden.

Bovendien zijn deze topics ook op het forum te vinden over Israël:
De Joden moeten vertrekken uit Israël
Vervangingstheologie - Wie behoren tot Israël
De Joden mogen ook tot de kerk behoren...

En ook te maken met bovenstaande (off-topic) discussie:
Geweld in het O.T.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 24, 2004, 09:53:24 am »
Lonneke erg mooi uitgelegt

maar ik denk dat het hier ook om gepaste vergelding gaat
dan wel niet met behulp van rechters beslist

maar een land mag zijn burgers, nou ja moet dat zelfs tegen aanvallen van terreur beschermen
eventueel door zelf het zwaard op te nemen, zodat er definitief een einde zal komen aan het terreur

dit is overduidelijk een oorlog
terreur <-> burgers/leger israel

1 van de 2 zal winnen, en dat zal ongetwijfeld Israel zijn
dat de oorlog niet netjes uitgevochten wordt, ok dat is waar
maar welk Internationaal Gerecht wil zijn vingers branden aan een volk dat hun land gekegren heeft van een nog grote Macht ?
[JESUS]Life[/JESUS]

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 24, 2004, 11:43:20 am »
Waarom Yassin dan wel weer uitgeleveren in ruil voor twee mensen die in dienst waren van de geheime dienst van israel? Blijkbaar waren deze twee personen belangrijker dan "het kwaad".

Tijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 24, 2004, 07:15:37 pm »

quote:

Waarom Yassin dan wel weer uitgeleveren in ruil voor twee mensen die in dienst waren van de geheime dienst van israel? Blijkbaar waren deze twee personen belangrijker dan "het kwaad".

Omdat Israel alles geeft voor het leven van een enkel individue.
Niets is het leven voor de Jood teveel.

Dit in schriile tegenstelling tot de moslim, die zoals wij vandaag kunnen lezen de israelische soldaten een 10 /12 jarig jongetje hebben bewogen zijn gordel met explosieven af te doen bij een grenscontrole.

De Islam offert haar kinderen op het altaar van Allah!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 24, 2004, 07:27:44 pm »
Volgens de buren was hij 15 of 16 jaar en zwakbegaafd, zie Palestijns kind met explosieven tegengehouden.

quote:

De Palestijnse terreurorganisaties lijken de laatste tijd steeds vaker gebruik te maken van kinderen om explosieven te smokkelen en aanslagen uit te voeren. Eerder deze maand hielden Israëlische soldaten bij een controlepost een jongen van 11 tegen
die explosieven bij zich had, vermoedelijk zonder dat hij het zelf wist. Vorige maand arresteerde de Israëlische politie drie jongens van tussen de 12 en de 15 die  vuurwapens en munitie bij zich hadden. Ze waren naar eigen zeggen onder weg naar de stad Afula om daar een aanslag te plegen.

quote:

op 24 Mar 2004 19:15:37 schreef Tijmen:
De Islam offert haar kinderen op het altaar van Allah!
Behoorlijk generaliserend; er zijn ook genoeg moslims die 't niet eens zijn met dergelijke zelfmoordacties.
[Prediker 7:29]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 24, 2004, 07:40:04 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 11:43:20 schreef lonneke:
Ze wilden hem achter de hand houden om Saruman te kunnen spelen.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 24, 2004, 07:56:48 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 19:15:37 schreef Tijmen:
[...]

Omdat Israel alles geeft voor het leven van een enkel individue.
Niets is het leven voor de Jood teveel.

Behalve dan als je palestijn bent...
Ik vind die Joden behoorlijke fundamentalisten hoor, in negatieve zin van het woord.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 24, 2004, 08:10:10 pm »
Er lopen aan allebei de kanten fundamentalisten. Schiet totaal niet op. Hoe langer het doorgaat hoe meer fundamentalisme er komt.. Waardoor er nog meer haat onstaat. Hoe doorbreek je zo'n vicieuze cirkel

Offtopic: Tijmen onderbouw jij ook wel eens wat?
Zie je overal maar wat losse zinnen schreeuwen.
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 24, 2004, 09:41:50 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 20:10:10 schreef Joesoef:
Er lopen aan allebei de kanten fundamentalisten. Schiet totaal niet op. Hoe langer het doorgaat hoe meer fundamentalisme er komt.. Waardoor er nog meer haat onstaat. Hoe doorbreek je zo'n vicieuze cirkel

Precies, en de één schreeuwt om Allah en de ander schreeuwt om God......In de naam van.....Ze moesten zich schamen!

Je kunt het vergelijken met de Katholieken en de Protestanten die elkaar de kop in slaan (Ierland)

Van wie is eigenlijk deze wereld? Is deze wereld niet van iedereen? Van mij mogen ze alle grenzen weghalen en het noemen: Aarde.

Eén nationaliteit, één taal, één geloof, één muntstuk.....

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 24, 2004, 09:46:38 pm »
Daar zijn Bush & Co al hard aan bezig  O-)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 24, 2004, 09:48:12 pm »

quote:

op 24 Mar 2004 21:41:50 schreef lonneke:
[...]

Van wie is eigenlijk deze wereld? Is deze wereld niet van iedereen? Van mij mogen ze alle grenzen weghalen en het noemen: Aarde.

Eén nationaliteit, één taal, één geloof, één muntstuk.....
Met dat eerste kan ik wel mee eens zijn. Ook ik hecht geen waarde aan nationaliteit maar ik vind het wel leuk dat er diversiteit is dus één taal en dat soort dingen hoeft van mij niet, lijkt me ook saai.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 25, 2004, 01:48:02 am »

quote:

op 24 Mar 2004 20:10:10 schreef Joesoef:
Er lopen aan allebei de kanten fundamentalisten. Schiet totaal niet op. Hoe langer het doorgaat hoe meer fundamentalisme er komt.. Waardoor er nog meer haat onstaat. Hoe doorbreek je zo'n vicieuze cirkel?
Ja maar het punt is: wat als het escaleert en verder dan Israël gaat? Als de VS erbij betrokken wordt? Ik vrees het ergste  ;(