Auteur Topic: Over wetenschap en geloof  (gelezen 19844 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Over wetenschap en geloof
« Reactie #200 Gepost op: maart 26, 2004, 11:53:27 pm »

quote:

op 26 Mar 2004 12:04:10 schreef Bumblebee:
[...]
Nee, geen angst maar irritatie. Het probleem van discussieren met jou, wat overigens heel interessant is, is dat je geen antwoord op een vraag kunt geven.

Ch; beste Bumble, ik kan wel een antwoord geven, maar ik weet ook hoe jij meestal reageert op homeopathie en mystiek ed dus acht ik zo'n antwoord bij voorbaat voor jou al ongeschikt omdat je het toch niet wilt of kunt begrijpen,

en je begrijpt ook niet wat kracht eigenlijk is, als ik door mijn schrijven, wat bij jou louter als tekst op je scherm of je print verschijnt al irritaties oproep,
als deze lettertekentjes bij jou irritatie oproepen, oefen ik een kracht op jou uit, zonder je aan te raken en het zelfde geld voor Koe, die heeft zich al zo vaak opgewonden, als je daaruit niet wilt of kunt inzien, dat er krachten zijn die niet mechanisch zijn en toch op afstand werken,tja, dan moet je dat zelf maar weten..
of beter gezegd ondervinden...

B;Als je jou een simpele vraag stelt, zoals "heb jij een boterham nodig om naar je werk te kunnen fietsen of doe je dat op je geestkracht" zie ik jou in staat om een antwoord te geven als "de geesteskiemen van de kaas integreren in mijn spieren en werken synchroon samen met mijn onderbewuste mystieke krachten die dan mijn benen aandrijven tot trappen" of iets dergelijks. Discussiëren wordt daar nogal nodeloos ingewikkeld van.

Ch; simpel, ik heb een dode nog nooit zien fietsen, en alle spieren en boterhammen van de wereld (op zich) kunnen geen fiets aandrijven als er niet een geest is, die zich van een lichaam bedient,
er zijn trouwens legio volksstammen die nooit brood eten en toch kunnen fietsen,
kijk jij ontwijkt ook de konsekwentie van de geest die de eerste oorzaak van mechanische beweging is,
als een geest niet zou kunnen bewegen, dan zeker niet als oorzaak van de eerste beweging, die de rest van de beweging in gang zet, of je dat nu impuls noemt of anders maakt niets uit

B;Zie je nou werkelijk niet in dat de kracht die jij gebruikt om een kopje met je arm op te pakken iets anders dan de kracht die een persoon gebruikt om een kopje door telekinese te laten zweven, vooropgesteld DAT dat mogelijk zou kunnen zijn?

Ch; in het eene geval werkt de geestkracht in het lichaam en in het tweede geval erbuiten en als je dat niet gelooft, diskwalificeer je meteen ook bijna alles wat aan Jezus aan wonderen toegeschreven wordt

B;Simpelweg omdat het in het eerste geval een puur "mechanisch/materialistisch" proces is, aangestuurd wellicht door een gedachte (maar nogmaals, hoe loopt een pissebed dan?)

Ch; waarom is een atoom in beweging?
waarom heeft de gedachte de kracht om mechanische bewegingen te starten?
maar ik zou het eerder de wil dan de gedachte noemen, want als jij je arm optilt, weet je totaal niet hoe je dat doet, het gebeurd gewoon omdat je dat wilt

B;en in het tweede geval er geen rechtstreekse overdracht van energie is. Leg dat nou eens uit.
Ch; wilskracht als een mosterdzaadje (bergen verzetten), is iets mits het goed ontwikkeld is, wat kan scheppen, het kan van alles in beweging brengen, het kan de wereld totaal veranderen, liefde is ook zo'n kracht, niet mechanisch, maar het zal uiteindelijk de wereld herscheppen ook zonder mechanische krachten
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 12:01:56 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: maart 27, 2004, 12:09:12 am »

quote:

op 26 Mar 2004 11:45:25 schreef Koerok:
[...]

Wat zie ik nou net? Ik wil het overal wel over hebben, maar niet tegelijketijd alles door elkaar heen!
Nogmaals:
"Het gaat me er niet om deze 'kracht' waar jij het over hebt bestaat. Het doe me persoonlijk meer denken aan impuls. Waar het me om gaat is dat je met die 'kracht' van jou geen koffiekopje kunt laten bewegen zonder hem aan te raken. De karcht die daarvoornodig is is gewoon iets anders dan waar jij het over hebt. Je verwart de discussie door het allemaal op een hoop te gooien. Het is die verwarring die me irriteert.

Ch; dan werkt er een niet mechanische kracht op jou, die je dus kennelijk niet de baas bent, gezien je herhaaldelijke irritatie

Geef gewoon aan of je gelooft in telekinese (zie 'koffiekopje')

Ch; ja, geloof ik in (Daskalos, de magier van Strovolos, ) buitenlichamelijke wilskracht

en dan kunnen we het daarna alsnog hebben over of die 'kracht' bestaat, wat het dan eventueel is en of de term 'kracht' eigenlijk wel gerechtvaardigd is."

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: maart 27, 2004, 12:13:18 am »

quote:

op 26 Mar 2004 21:43:26 schreef Roodkapje:
Ik had dit topic opgezet om te discussiëren over de wetenschap en de assumpties van de wetenschap en vooral de waarde die daaraan gehecht wordt.
Ik heb al een paar keer gevraagd om on-topic te blijven, maar dat is blijkbaar tegen dovenmansoren gericht.

Joeri, Cheese en Lonneke (en een klein beetje Koeroek). Het gaat hier over WETENSCHAP en niet over of je geloof/God/BDE wetenschappelijk kunt verklaren. Wil je daarover discussiëren, open daar dan een apart topic voor en vraag een mod of hij/zij alle offtopic reacties daarheen wil verplaatsen.

(Dit is overigens mijn laatste poging om on-topic te komen, mocht het niet helpen, dan wil ik een mod vragen om een titelwijziging van dit topic, zodat ik mijn originele discussie ergens anders opnieuw kan starten).

ik heb eerder al een aanzet gegeven, dat onze wetenschap sterk bepaald wordt door onze waarnemingen middels onze zintuigen en gewaarwordingsorganen, maar ik heb ook gemerkt, dat je daar nauwelijks op in gegaan bent omdat je kennelijk niet open staat voor andere wetenschapsbegrippen dan die van jezelf..
ook Pulpeet sprak je daar op aan, maar ook tov hem heb je deze vraagstelling tot nog toe ontweken.. (zie bijv. onder over BDE)
dus begin gerust een ander topic, maar ga dan wel in op de dingen die de mensen aandragen, ook al ben je het er niet mee eens...
het is niet wetenschappelijk om op voorhand dingen uit te sluiten (op je gevoel afgaande) als je het zelf niet eerst uitputtend onderzocht hebt
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 02:08:55 pm door cheese »

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: maart 27, 2004, 01:13:40 pm »

quote:

op 25 Mar 2004 13:05:58 schreef Koerok:
Precies, dat veronderstel ik ook, maar dat moet dus wel ergens uit blijken, anders weet je niet dat het god betreft.
probleem is dat wij slechts deze natuurwetten kennen... behalve dat mijn gebeden vervult worden wat ik als bewijs dat er iets is dat boven een simpel idee van dat de evolutie alles geschapen heeft.

quote:

Maar meer vraag ik toch ook niet van god?
ksnap niet wat je nu precies zegt, wat vraag je van god? liefde?

quote:

Ook dat doe ik. Ik denk hier in het dagelijks leven echt niet bij na hoor. het is altijd in een discussie dat er een analyse wordt gemaakt van bepaald gedrag dat ik in principe als evident ervaar.
mooi zo, de beste goede daden zijn diegenen gemaakt uit liefde en mededogen, zonder na te denken, gewoon doen

quote:

Dat heb je in mijn ogen nog steeds niet aannemelijk gemaakt. Als god zich niet aan mij laat zien, dan zie ik ook niet in hoe ik zou kunnen houden van god. Als hij zich wel aan me laat zien, dan is er i.i.g. een gerede kans, zoals die kans er altijd.
het lijkt mij nog steeds waarschijnlijk dat je zo vastzit in wat jij rationeel noemt dat je zijn tekens niet ziet of als toeval beschouwt...

quote:

Mooi, maar dan moet je het ook niet aanvoeren als bewijs. Dat deed je volgens mij en ik geef alleen maar aan dat het dat niet is.

Allemaal onzin Joeri. Ook dat is nog nooit aangetoond (terwijl het in dit voorbeeld van jou toch zo simpel is).
hoe moet je dat aantonen? dit is geen argumentering er zijn zat zulke verhalen, je kan nogmaals van alles wel zeggen dit is onzin. eerst zeg je:dit kan niet, bewijs het maar. kom ik met verhaal die het ebwijzen zeg je:dit is onzin want het kan niet... want het is nog nooit aangetoond. hallo het verhaal zelf is de aantoning.

quote:

Ik heb dan ook niks met dat wezen van licht. het is i.i.g. geen bewijs voor het bovennatuurlijke.

zoals gezegd het is vanuit de ware realiteit gezien gewoon natuurlijk.
maar jij vroeg om een onverklaarbaar heid in de bde's, die geef ik je.
je hebt nog geen reden geegevn om het als onwaar te beschouwen behalve iets zeggen in de trant van :nu weten we het niet dat komt nog wel.

quote:

Ik probeer ook maar wat. I.i.g. zegt het mijns inziens niks dat mensen bepaalde ervaringen hebben, ook niet als die overeenkomen met ervaringen van anderen. Misschien is dat een soort mechanisme van de hersenen in die situatie.
het is gewoon een te vaag gebied om uitspraken over te doen.
precies ja, net zoals ik boven zei:je wilde een element dat onverklaarbaar is, en toch zeg je dat het misschien wel aan de hersenen ligt. toevallig hebben wetenschappers echt niet kunnen ontdekken hoe dit superieure lichtwezen in de hersenen zetelt, zeker in de hersenen van zovele mensen.

quote:

Je begrijpt me niet. Met natuurwetenschappelijk bedoel ik niet per definitie de gehele werkelijkheid.

huh het woord natuurwetenschappelijk heb je nog niet gebruikt.

greetz
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: maart 27, 2004, 01:21:15 pm »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: maart 27, 2004, 03:46:31 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 00:13:18 schreef cheese:
[...]

ik heb eerder al een aanzet gegeven, dat onze wetenschap sterk bepaald wordt door onze waarnemingen middels onze zintuigen en gewaarwordingsorganen, maar ik heb ook gemerkt, dat je daar nauwelijks op in gegaan bent omdat je kennelijk niet open staat voor andere wetenschapsbegrippen dan die van jezelf..
ook Pulpeet sprak je daar op aan, maar ook tov hem heb je deze vraagstelling tot nog toe ontweken.. (zie bijv. onder over BDE)
dus begin gerust een ander topic, maar ga dan wel in op de dingen die de mensen aandragen, ook al ben je het er niet mee eens...
het is niet wetenschappelijk om op voorhand dingen uit te sluiten (op je gevoel afgaande) als je het zelf niet eerst uitputtend onderzocht hebt

Ik ben hierop wel opingegaan door te zeggen dat ik wil discussieren over de academische wetenschap en de assumties/axioma's daarvan. Want daar is wel het een en ander op aan te merken.
Jouw wetenschap is geen academische wetenschap, maar pseudowetenschap. BDE, ESP etc. zijn uitputtend onderzocht, maar de uitkomst was steeds 0. Wetenschappers gaan niet op gevoel af, maar op waarnemingen die in een laboratorium onder gecontroleerde omstandigheden gedaan worden.
Er is dus een verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap (zoals parapsychologie), ik wilde hier discussiëren over de wetenschap. De meeste reacties die ik hier off-topic noem gaan niet over wetenschap maar over het geloof (waar de wetenschap geen uitspraak over doet) of over parapsychologische verschijnselen zoals BDE (die niet tot de wetenschap gerekend wordt).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: maart 27, 2004, 04:12:15 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 15:46:31 schreef Roodkapje:
[...]

Ik ben hierop wel opingegaan door te zeggen dat ik wil discussieren over de academische wetenschap en de assumties/axioma's daarvan. Want daar is wel het een en ander op aan te merken.
Jouw wetenschap is geen academische wetenschap, maar pseudowetenschap. BDE, ESP etc. zijn uitputtend onderzocht, maar de uitkomst was steeds 0. Wetenschappers gaan niet op gevoel af, maar op waarnemingen die in een laboratorium onder gecontroleerde omstandigheden gedaan worden.
Er is dus een verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap (zoals parapsychologie), ik wilde hier discussiëren over de wetenschap. De meeste reacties die ik hier off-topic noem gaan niet over wetenschap maar over het geloof (waar de wetenschap geen uitspraak over doet) of over parapsychologische verschijnselen zoals BDE (die niet tot de wetenschap gerekend wordt).

wat ik dus al dacht, BDE etc, wordt zonder pardon zo aan de kant gezet als onwetenschappelijk en dat onder het mom dat het uitputtend onderzocht zou zijn, ja onderzocht door mensen die van te voren er al op willen uitkomen dat het niet datgene is wat ze graag willen horen,
pfoe wetenschap noem je dat? ik noem het vooroordelenbevestigingszelfbevredigingspraktijk...
tjongejonge zo jong en al zo vastgeroest... 8)7

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: maart 27, 2004, 04:37:26 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 16:12:15 schreef cheese:
[...]

wat ik dus al dacht, BDE etc, wordt zonder pardon zo aan de kant gezet als onwetenschappelijk en dat onder het mom dat het uitputtend onderzocht zou zijn, ja onderzocht door mensen die van te voren er al op willen uitkomen dat het niet datgene is wat ze graag willen horen,
pfoe wetenschap noem je dat? ik noem het vooroordelenbevestigingszelfbevredigingspraktijk...
tjongejonge zo jong en al zo vastgeroest... 8)7

Wie is er nou bevooroordeeld? Wetenschappers willen dat soort fenomenen graag verklaren, maar de claims van bijvoorbeeld parapsychologen blijken vaak niet herhaald te kunnen worden in experimenten. Dan houdt het toch op. Je hebt in de wetenschap een paar eisen waaraan iets moet voldoen. Dat zijn: determinisme (nauwkeurig meten, processen verlopend volgens wetmatigheden), falsifieerbaarheid (een theorie moet ook weerlegd kunnen worden), spaarzaamheid (simpele theorieën werken vaak beter dan hele ingewikkelde theorieën waar je een heleboel bij moet halen) en empirisme (het moet door herhaalde observaties bevestigd worden). Dat is de canon van de wetenschap. Voldoet iets daar niet aan dan is het geen wetenschap, en doet de wetenschap daar geen uitspraak over. Dan is het dus parapsychologie, pseudowetenschap.

Het grote nadeel van BDE theorieën is dat ze niet falsifeerbaar zijn. Er is geen ruimte voor andere verklaringen, dus dan is het per definitie subjectief. Wetenschappers willen niet een bepaald antwoord graag horen, ze willen dingen zien, dingen meten waarvan je kunt vaststellen dat het resultaat niet het gevolg van toeval is. Pas als je boven kansniveau iets waarneemt, weet je dat je met een echt effect te maken hebt.

Uit jouw opmerkingen maak ik op dat je niet weet wat wetenschap nou eigenlijk echt inhoudt. Jouw beeld is het beeld dat veel niet-wetenschappers van wetenschap hebben. Jij denkt dat wetenschappers aan Discovery-channel wetenschap doen. Laat ik je dit zeggen: Discovery-channel brengt geen echte wetenschap. Niet-wetenschappers denken vaak niet kritisch na, als ik maar iets onzinnigs in een wetenschappelijk jasje verpak, slikken ze het als zoete koek, zolang het maar binnen hun denkkader past.
Als je iets wilt weten over hoe wetenschap te werk gaat, raad ik je aan wat boeken over wetenschapsfilosofie te lezen. Een goed boek over kritisch denken is ook:

Schick, Theodore Jr. & Vaughn, Lewis. (2002). How to Think About Weird Things; Critical Thinking for a New Age/i]. Boston: McGraw-Hill Higher Education. ISBN: 0-7674-2048-9
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 04:49:48 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: maart 27, 2004, 04:47:50 pm »
Ik volg het ook niet helemaal. Als je de modernistische wetenschapsopvattingen ter discussie stelt en als je de grenzen tussen 'wetenschap' en 'geloof' laat vervagen, komt toch gelijk al het andere ook weer in beeld? Dat moet dan op een of andere manier opnieuw geevalueerd worden.

Maar, is het misschien een definitiekwestie? Het lijkt erop dat cheese en ik een intentionele definitie van wetenschap gebruiken en Roodkapje een extentionele?

Een intentionele definitie (of wezensdefinitie) beschrijft voorwaarden waaraan iets moet voldoen wil je het (in ons geval) wetenschap noemen. Toepassing van die criteria leidt tot een lijst van wat wel en wat niet wetenschap is.

Een extentionele defnitie beschrijft niet de kenmerken, maar geeft een opsomming van wat allemaal onder (in ons geval) wetenschap valt. Uit die lijst kunnen eventueel wezenskenmerken afgeleid (geabstraheerd) worden.

Op Roodkapjes lijstje van alles wat onder "wetenschap" valt, staan alleen officiele academische instellingen?

(even terzijde: dit soort verwarring speelt trouwens ook vaak in de evangelisch-gereformeerd discussies. Een goed onderscheid tussen deze manieren van definieren voorkomt enorm veel geharrewar.)

/edit:

quote:

op 27 Mar 2004 16:37:26 schreef Roodkapje:
[...]
Je hebt in de wetenschap een paar eisen waaraan iets moet voldoen. Dat zijn: determinisme (nauwkeurig meten, processen verlopend volgens wetmatigheden), falsifieerbaarheid (een theorie moet ook weerlegd kunnen worden), spaarzaamheid (simpele theorieën werken vaak beter dan hele ingewikkelde theorieën waar je een heleboel bij moet halen) en empirisme (het moet door herhaalde observaties bevestigd worden).
[...]

Dus toch intentioneel. :)
Maar waar komen die eisen vandaan? Staan de objectiviteit en algemene geldigheid daarvan juist in de moderne wetenschapsfilosofie (iig vanaf Kuhn) niet ter discussie?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: maart 27, 2004, 04:49:47 pm »

quote:

[...]
Je hebt in de wetenschap een paar eisen waaraan iets moet voldoen. Dat zijn: determinisme (nauwkeurig meten, processen verlopend volgens wetmatigheden), falsifieerbaarheid (een theorie moet ook weerlegd kunnen worden), spaarzaamheid (simpele theorieën werken vaak beter dan hele ingewikkelde theorieën waar je een heleboel bij moet halen) en empirisme (het moet door herhaalde observaties bevestigd worden).
[...]
Waar komen die eisen vandaan? Staan die niet juist in de moderne wetenschapsfilosofie (iig vanaf Kuhn) ter discussie?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: maart 27, 2004, 04:52:25 pm »
Alles staat in de wetenschap ter discussie. De paradigmatheorie van Kuhn staat inmiddels weer ter discussie door Bruno Latour. De wetenschapsfilosofie denkt na over hoe je zuivere wetenschap zou moeten uitvoeren, maar zegt niet direct iets over de wetenschappelijke praktijk.

Objectiviteit is iets waar inderdaad over gediscussieerd wordt, maar waar niet aan getwijfeld wordt is de methode waarmee de wetenschap de werkelijkheid onderzoekt.  Je kunt geen volledige objectiviteit krijgen, zoals Popper en de Wiener Kreis probeerden, maar wat je wel kunt is streven naar een zo objectief mogelijke methode. Dus zoveel mogelijk derde variable effecten uitfilteren en uitpartialiseren van effecten. Dit is tot op heden de meest vruchtbare methode van onderzoek doen geweest.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 04:57:09 pm door Roodkapje »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: maart 27, 2004, 04:59:48 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 16:52:25 schreef Roodkapje:
Alles staat in de wetenschap ter discussie. De paradigmatheorie van Kuhn staat inmiddels weer ter discussie door Bruno Latour. De wetenschapsfilosofie denkt na over hoe je zuivere wetenschap zou moeten uitvoeren, maar zegt niet direct iets over de wetenschappelijke praktijk.

Het was toch juist het inzicht van Latour dat de wetenschap in de praktijk niet wetenschappelijk is? Dat verhaal over die laboratoriums.... Of het ik het nu mis?

Het lijkt me in ieder geval zinvol om in je wetenschapsopvatting ook de waarnemer, de wetenschapper met zijn ideologie en (sociale) belangen te betrekken. De waarnemer staat niet buiten de werkelijkheid die hij onderzoekt, maar maakt daar deel van uit. De objectiviteitsclaim kan alleen hierdoor al niet volgehouden worden. En dus ook de objectieve waarde van uitspraken over BDE etc niet. De waarnemers nemen heel hun ideologie mee in die uitspraken. En als die ideologie zo gevormd is (lees: afgericht is) dat voor allerlei verschijnselen geen plaats is, dan is voor al die verschijnselen ook geen plaats. Maar dat zegt dus evenveel over de wetenschappers als over hun objecten van onderzoek. Het zegt eigenlijk iets over de relatie tussen de wetenschapper en dat wat hij onderzoekt. En niet alleen iets over datgene wat hij onderzoekt.

/edit
Hangt trouwens ook van de definitie van objectiviteit af. Als je daaronder verstaat dat het 'gedeelde' kennis is, dan nog is het een beperkte groep mensen met wie je die kennis kunt delen. Er moet een heleboel overeenstemming zijn in je wereldbeeld en levensbeschouwing wil je kennis kunnen formuleren die gedeeld kan worden. Het is in ieder geval altijd een enorme abstactie. En dus verarming van het echte kennen, zoals dat in de prakijk van elk mens functioneert.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2004, 05:19:42 pm door Pulpeet »

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: maart 30, 2004, 10:45:10 am »

quote:

[...]

Wie is er nou bevooroordeeld? Wetenschappers willen dat soort fenomenen graag verklaren, maar de claims van bijvoorbeeld parapsychologen blijken vaak niet herhaald te kunnen worden in experimenten. Dan houdt het toch op. Je hebt in de wetenschap een paar eisen waaraan iets moet voldoen. Dat zijn: determinisme (nauwkeurig meten, processen verlopend volgens wetmatigheden), falsifieerbaarheid (een theorie moet ook weerlegd kunnen worden), spaarzaamheid (simpele theorieën werken vaak beter dan hele ingewikkelde theorieën waar je een heleboel bij moet halen) en empirisme (het moet door herhaalde observaties bevestigd worden). Dat is de canon van de wetenschap. Voldoet iets daar niet aan dan is het geen wetenschap, en doet de wetenschap daar geen uitspraak over. Dan is het dus parapsychologie, pseudowetenschap.

Het grote nadeel van BDE theorieën is dat ze niet falsifeerbaar zijn. Er is geen ruimte voor andere verklaringen, dus dan is het per definitie subjectief. Wetenschappers willen niet een bepaald antwoord graag horen, ze willen dingen zien, dingen meten waarvan je kunt vaststellen dat het resultaat niet het gevolg van toeval is. Pas als je boven kansniveau iets waarneemt, weet je dat je met een echt effect te maken hebt.

Uit jouw opmerkingen maak ik op dat je niet weet wat wetenschap nou eigenlijk echt inhoudt. Jouw beeld is het beeld dat veel niet-wetenschappers van wetenschap hebben. Jij denkt dat wetenschappers aan Discovery-channel wetenschap doen.

Ch; leuk geprobeerd, maar jouw visie op wat bij mij wetenschap is (jouw discovery-verhaal), is dus niet erg wetenschappelijk tot stand gekomen, nergens op gebaseerd en dus uit de lucht gegrepen dus...wetenschappelijk???
als je het echt wil weten hoe mijn wetenschapsbegrip is, zou je
hier-link

en ook

moeten lezen (maar dat zal wel te zware kost voor je zijn), waar m.i. aangetoond wordt op welke manier de wetenschap die jij voorstaat ingebed is in een materialistisch-darwinistisch gedachtegoed,
wat ik het vreemdste vind is, dat mensen die zeggen gelovig te zijn een wetenschapsvisie kunnen hebben, die als je die tot zijn konsekwenties zou uitwerken, er op neer komt dat hun geloof uiteindelijk maar een onzin is, ze leven dan eigenlijk in een gespleten wwereld, maar ontkennen dat natuurlijk....
een vriendin van je verwoordde dat met de woorden, ik ben Christen en ook evolutionist (althans zag daar geen tegenspraak in)

quote:

Laat ik je dit zeggen: Discovery-channel brengt geen echte wetenschap. Niet-wetenschappers denken vaak niet kritisch na, als ik maar iets onzinnigs in een wetenschappelijk jasje verpak, slikken ze het als zoete koek, zolang het maar binnen hun denkkader past.
Als je iets wilt weten over hoe wetenschap te werk gaat, raad ik je aan wat boeken over wetenschapsfilosofie te lezen. Een goed boek over kritisch denken is ook:

Schick, Theodore Jr. & Vaughn, Lewis. (2002). How to Think About Weird Things; Critical Thinking for a New Age/i]. Boston: McGraw-Hill Higher Education. ISBN: 0-7674-2048-9

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: maart 30, 2004, 10:54:23 am »

quote:

op 30 Mar 2004 10:45:10 schreef cheese:
Ch; leuk geprobeerd, maar jouw visie op wat bij mij wetenschap is (jouw discovery-verhaal), is dus niet erg wetenschappelijk tot stand gekomen, nergens op gebaseerd en dus uit de lucht gegrepen dus...wetenschappelijk???
als je het echt wil weten hoe mijn wetenschapsbegrip is, zou je
hier-link

en ook
Zucht...
Ten eerste ga ik geen duits zitten lezen.
Ten tweede kun je niet zomaar een eigen interpretatie gaan geven van wat wetenschap is. Dan verzin je maar een eigen filosofie. De wetenschap IS gewoon DE wetenschap (niet te verwarren met DE waarheid).
Als je Monopoly gaat spelen dan kun je ook niet zomaar je eigen regels gaan introduceren.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: maart 30, 2004, 10:54:50 am »

quote:

op 30 Mar 2004 10:45:10 schreef cheese:
een vriendin van je verwoordde dat met de woorden, ik ben Christen en ook evolutionist (althans zag daar geen tegenspraak in)

Ik vermoed dat je mij bedoelt.
Volgens mij zei ik ongeveer dat ik dacht dat God en Darwin elkaar niet per definitie uit hoeven te sluiten, en dat schepping-door-evolutie in mijn ogen niet onmogelijk is. Hoe het precies in elkaar zit verbeeld ik mij echter niet te weten.

Ik ben inderdaad christen.
Ik geloof in een God die natuurwetten heeft geschapen, en omdat het wetten zijn is de reguliere situatie dat de natuur zich aan die wetten onderwerpt en houdt. Ik geloof ook dat God kan ingrijpen in die wetten, dat God die wetten soms doorbreekt of ombuigt zodat ze gehoorzamen aan nog grotere wetten waar ze dan op een andere manier inpassen. Dit zijn wonderen. Ik geloof dat deze zijn gebeurd en misschien nog steeds gebeuren. Maar het zijn niet voor niets wonderen, het zijn uitzonderingen. Omdat het uitzonderingen zijn kunnen wij er niets over zeggen, en als het aankomt op (bijvoorbeeld) medische wetenschap dan ga ik uit van de natuurwetten, dat is wat wij weten en wat aan ons is geopenbaard. De rest is in mijn ogen bovennatuur en daar kunnen wij met onze wetenschap daarom niets over zeggen.

Christen-zijn is geen belemmering voor logisch en analytisch denken.  :)
Bombus terrestris Reginae

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: maart 30, 2004, 10:59:25 am »
Wat aardig van Koerok dat ie op me reageert  :)
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: maart 30, 2004, 11:15:04 am »

quote:

op 30 Mar 2004 10:54:23 schreef Koerok:
[...]

Zucht...
Ten eerste ga ik geen duits zitten lezen.

CH;
ten eerste vind ik dat prima
ten tweede, maar ga dan vervolgens geen oordeel geven over datgene wat je dus niet gelezen hebt (want dat doe je nu namelijk)
en ten derde ga dan ook geen DOGMA opstellen van een wetenschapsbegrip wat bepaalde andere takken van wetenschap uitsluit

wetenschap in waarheid is alles wat er te weten valt, ook BDE ed, en als je zulke dingen uitsluit, wil je dat dus niet weten, ergo kun je dat ook geen wetenschap[ meer noemen

quote:

Ten tweede kun je niet zomaar een eigen interpretatie gaan geven van wat wetenschap is. Dan verzin je maar een eigen filosofie. De wetenschap IS gewoon DE wetenschap (niet te verwarren met DE waarheid).

zoals ik al zei, ziehier de geboorte van een DOGMA

quote:

Als je Monopoly gaat spelen dan kun je ook niet zomaar je eigen regels gaan introduceren.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: maart 30, 2004, 11:15:54 am »
???
Cheese == Joeri?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: maart 30, 2004, 11:16:32 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:15:54 schreef Koerok:
???
Cheese == Joeri?
niet dat ik weet :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: maart 30, 2004, 11:20:08 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:15:04 schreef cheese:
ga dan ook geen DOGMA opstellen van een wetenschapsbegrip
Dat doe ik wel.
De wetenschap is een set algemeen aanvaarde regels met als doel: waarheidsvinding. Als jij andere wegen denkt te hebben die leiden tot waarheid, dan vind ik dat best (moet je zelf weten), maar noem het dan geen wetenschap.

Ik ga toch ook niet een aantal ideeen opschrijven en dat vervolgens 'antroposofie' noemen? Je doet wederom aan gebripsvervalsing.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: maart 30, 2004, 11:21:03 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:16:32 schreef cheese:
niet dat ik weet :)
Ja, ik snap die opmerking van hem gewoon niet. Misschien bedoelt hij het ironisch, want ik heb onlangs namelijk niet op Joeri gereageerd.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: maart 30, 2004, 11:21:36 am »
wetenschap:dingen weten. als ik meen de waarheid te weten is dat voor mij weten schap.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: maart 30, 2004, 11:22:28 am »
*Eens met Koerok

Zo kan ik ook wel een definitie geven van bijvoorbeeld mystiek  O-)  als een bepaalde soort blauwschimmelkaas uit de pyreneeën, en me vervolgens druk maken als jij daar tegenin gaat over de geboorte van een dogma.

Overigens: waarom is iedereen hier toch zo allergisch voor dogma's? Zonder dat verval je onherroepelijk tot nihilisme. Volgens mij kun je in een zinvolle discussie niet geheel zonder.
Bombus terrestris Reginae

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: maart 30, 2004, 11:22:41 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:15:04 schreef cheese:
zoals ik al zei, ziehier de geboorte van een DOGMA:
Koerok: Als je Monopoly gaat spelen dan kun je ook niet zomaar je eigen regels gaan introduceren.
Nou, dan zal het wel moeilijk zijn om met jou een leuk boardspel te spelen.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: maart 30, 2004, 11:26:48 am »
Cheese wil graag aan wetenschap doen, terwijl hij de gangbare regels van de wetenschap niet erkent. I.p.v. de wetenschap aan te vallen, gaat hij mensen aanvallen die zich wel aan de spelregels en zijn eigen invulling geven aan het begrip wetenschap. Hij bedenkt een eigen definitie zodat er daarna ook met geen mogelijkheid meer rationeel over te praten valt, omdat we er allebei een ander beeld van hebben.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: maart 30, 2004, 11:28:17 am »
Ehm koerok, moet ik dit beschouwen als dat je onze discussie ineens stopzet?
Van mij mag je hoor, maar zeg het ff dan is dat duidelijk en hoef ik niet steeds voor niks op dit topic te kijken.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: maart 30, 2004, 11:32:05 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:21:36 schreef Joeri:
wetenschap:dingen weten. als ik meen de waarheid te weten is dat voor mij weten schap.
Wrong! Dat is een grote misvatting.
Wetenschap:
"het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden"
En die regels zijn erg belangrijk.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: maart 30, 2004, 11:32:35 am »

quote:

op 30 Mar 2004 11:28:17 schreef Joeri:
Ehm koerok, moet ik dit beschouwen als dat je onze discussie ineens stopzet?
Van mij mag je hoor, maar zeg het ff dan is dat duidelijk en hoef ik niet steeds voor niks op dit topic te kijken.
Refresh my memory, please.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: maart 30, 2004, 11:33:36 am »
Wacht, ik zie het. Helemaal vergeten. Je krijgt antwoord. :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: maart 30, 2004, 12:00:53 pm »

quote:

op 27 Mar 2004 13:13:40 schreef Joeri:
probleem is dat wij slechts deze natuurwetten kennen...
Er zijn wel meer problemen in het leven. Als je een ravijn in dondert, heb je ook een probleem (de zwaartekracht).
Mijn punt: Niet ieder probleem is per definitie oplosbaar.

quote:

behalve dat mijn gebeden vervult worden wat ik als bewijs dat er iets is dat boven een simpel idee van dat de evolutie alles geschapen heeft.
Als dat echt zo was, dan zou dat een doorbreking van de natuurwetten zijn, want simpel bekeken beïnvloed je dan de toekomst door te bidden. De vraag is of je gebeden daadwerkelijk zijn verhoord of dat dat slechts jouw interpretatie is.

quote:

ksnap niet wat je nu precies zegt, wat vraag je van god? liefde?
Ik wil in eerste instantie gewoon weten of god bestaat. Liefde of geen liefde staat daar vooralsnog buiten. Zoals ik al eerder zei kun je pas van iemand gaan houden wanneer je hem of haar kent. Jij suggereert steeds dat ik toch niet van zal houden en dat het daarom geen zin heeft voor god om zich aan mij te tonen (zoals ik verlang), maar dat is helemaal niet gezegd. Waarom zou ik niet van iemand kunnen houden die aardig een vriendelijk tegen mij is?

quote:

het lijkt mij nog steeds waarschijnlijk dat je zo vastzit in wat jij rationeel noemt dat je zijn tekens niet ziet of als toeval beschouwt...
Nu ga je er weer gewoon vanuit dat het simpelweg aan mij ligt. Op die basis heb ik geen zin in de discussie. Dan kan ik ook wel gaan zitten beweren dat jij tekens ziet die er niet zijn.

quote:

hoe moet je dat aantonen? dit is geen argumentering er zijn zat zulke verhalen, je kan nogmaals van alles wel zeggen dit is onzin. eerst zeg je:dit kan niet, bewijs het maar. kom ik met verhaal die het bewijzen zeg je:dit is onzin want het kan niet... want het is nog nooit aangetoond. hallo het verhaal zelf is de aantoning.
Ik beweer niet dat die verhalen niet waar KUNNEN zijn. Maar je moet anekdotes niet verwarren met klinisch onderzoek. Ook hierbij geldt dat mensen zoveel kunnen bweren. En als mensen veel beweren, dan komt er toevallig altijd wel wat uit. Nee, dit moet aangetoond worden met onderzoek, zodat duidelijk kan worden dat er geen sprake is van toeval. Gewoon dus de wetenschappelijke methode, maar eerder gaf je al aan dat wetenschap voor jou alleen maar hetgeen is wat je weet, dus je zult volgens nog heel wat moeten lezen om te snappen wat ik eigenlijk bedoel.

quote:

zoals gezegd het is vanuit de ware realiteit gezien gewoon natuurlijk.
maar jij vroeg om een onverklaarbaar heid in de bde's, die geef ik je.
je hebt nog geen reden geegevn om het als onwaar te beschouwen behalve iets zeggen in de trant van :nu weten we het niet dat komt nog wel.
Beste Joeri, mensen dromen. En droemn zijn niet veel meer dan halucinaties. Daar is ons brein nu eenmaal toe instaat. Als je LSD neemt beleef je ook zoiets, op een iets andere manier en het verbaast me niets dat mensen die dood dreigen te gaan ook halucineren. En omdat doorgaan bij iedereen wellicht op dezelfde manier gebeurt, verbaast het me ook niets dat delen van hun halucinaties met elkaar overeenkomen.
Volgens mij is dit een prima verklaring en is het niet nodig om te veronderstellen dat er hier sprake is van iets bovennatuurlijks.

quote:

precies ja, net zoals ik boven zei:je wilde een element dat onverklaarbaar is, en toch zeg je dat het misschien wel aan de hersenen ligt. toevallig hebben wetenschappers echt niet kunnen ontdekken hoe dit superieure lichtwezen in de hersenen zetelt, zeker in de hersenen van zovele mensen.
Je bent echt ongelooflijk. Geloof je dan ook dat mensen daadwerkelijk kunnen vliegen? Die belevenis hebben veel mensen 's nachts ook.
Waarom is het toch zo moeilijk om te aanvaarden dat onze hersenen die soort ervaringen kunnen generenen als zijnde een illusie? Waarom wil je dit persé in verband brengen met iets hogers?

quote:

woord natuurwetenschappelijk heb je nog niet gebruikt.
Dit wordt een vermoeiende discussie....
Zoals ik net ook al zei heb je volgens mij geen idee wat wetenschap (= natuurwetenschap) inhoudt. Dat geeft op zich niks, maar dat bemoeilijkt de discussie nogal. Misschien moet je daar eerst wat over lezen.
Ik kan je in ieder geval melden dat (natuur)wetenschap zich per definitie alleen maar bezig KAN houden met het natuurlijk. Al het nadere is niet te onderzoeken. Wetenschap houdt zich bezig met patronen, wetten, dingen die zich herhalen. Dat verhoudt zich nu eenmaal niet met onzichtbare entieteiten die willekeurig de natuurwetten doorbreken. Die zijn simpelweg niet in patronen te vangen en DAAROM niet te onderzoeken.
En dat is ook de reden waarom ik zeg dat god (en als het eventueel andere bovennatuurlijke) zich alleen maar kan bewijzen door AANTOONBAAR de natuurwetten te doorbreken. Dat is een eerste vereiste.
En waardoor die doorbreking dan komt is een tweede. Op dat moment kun je gaan denken aan god, satan, engelen, geesten, etc.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: maart 30, 2004, 12:29:38 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 12:00:53 schreef Koerok:
[...]

Er zijn wel meer problemen in het leven. Als je een ravijn in dondert, heb je ook een probleem (de zwaartekracht).
Mijn punt: Niet ieder probleem is per definitie oplosbaar.

Als dat echt zo was, dan zou dat een doorbreking van de natuurwetten zijn, want simpel bekeken beïnvloed je dan de toekomst door te bidden. De vraag is of je gebeden daadwerkelijk zijn verhoord of dat dat slechts jouw interpretatie is.

correctie:dat is het niet, dat denk jij omdat jij er sowieso er al vanuit gaat dat het niet bestaat. voor de wezens of god daar is alles heel natuurlijk en harmonisch.
voor een mens uit een afrikaanse stam is een vallende ster ook een bovenatuurlijk omen, voor jou slechts een vallende rots.

quote:

Ik wil in eerste instantie gewoon weten of god bestaat. Liefde of geen liefde staat daar vooralsnog buiten. Zoals ik al eerder zei kun je pas van iemand gaan houden wanneer je hem of haar kent. Jij suggereert steeds dat ik toch niet van zal houden en dat het daarom geen zin heeft voor god om zich aan mij te tonen (zoals ik verlang), maar dat is helemaal niet gezegd. Waarom zou ik niet van iemand kunnen houden die aardig een vriendelijk tegen mij is?

beschouw jij iemand die aan de deur komt verkondigen datie god is als vreindelijk en aardig of denk je rot op gek?
en dan nog, al hou je van hem, doe je dan wat hij verder zegt? god is sowieso wel groter dan een mens aan de deur.

quote:

Nu ga je er weer gewoon vanuit dat het simpelweg aan mij ligt. Op die basis heb ik geen zin in de discussie. Dan kan ik ook wel gaan zitten beweren dat jij tekens ziet die er niet zijn.
dat ontken ik ook niet, ik weet wel zeker dat ik vele tekens niet opmerk, misschien dingen opmerk die er niet zijn, en anders dingen die er wel zijn verkeerd of half interpreteer...

quote:

Ik beweer niet dat die verhalen niet waar KUNNEN zijn. Maar je moet anekdotes niet verwarren met klinisch onderzoek. Ook hierbij geldt dat mensen zoveel kunnen bweren. En als mensen veel beweren, dan komt er toevallig altijd wel wat uit. Nee, dit moet aangetoond worden met onderzoek, zodat duidelijk kan worden dat er geen sprake is van toeval. Gewoon dus de wetenschappelijke methode, maar eerder gaf je al aan dat wetenschap voor jou alleen maar hetgeen is wat je weet, dus je zult volgens nog heel wat moeten lezen om te snappen wat ik eigenlijk bedoel.
was er niet een jaaryje ofzo geleden in de krant een nederlands onderzoek dat 'voor het eerst' een onderzoek naar bdes in ziekehuizen volgens die methode had gedaan? volgens mij wel, met positieve resultaten.

quote:

Beste Joeri, mensen dromen. En droemn zijn niet veel meer dan halucinaties. Daar is ons brein nu eenmaal toe instaat. Als je LSD neemt beleef je ook zoiets, op een iets andere manier en het verbaast me niets dat mensen die dood dreigen te gaan ook halucineren. En omdat doorgaan bij iedereen wellicht op dezelfde manier gebeurt, verbaast het me ook niets dat delen van hun halucinaties met elkaar overeenkomen.
Volgens mij is dit een prima verklaring en is het niet nodig om te veronderstellen dat er hier sprake is van iets bovennatuurlijks.

1.zoals al vaker gezegd, bdes worden omschreven als veel wakkerder dan dit leven. niet als dromen.
2. bovennatuurlijk bestaat ook niet, zijn we lekker eens.

quote:

Je bent echt ongelooflijk. Geloof je dan ook dat mensen daadwerkelijk kunnen vliegen? Die belevenis hebben veel mensen 's nachts ook.
Waarom is het toch zo moeilijk om te aanvaarden dat onze hersenen die soort ervaringen kunnen generenen als zijnde een illusie? Waarom wil je dit persé in verband brengen met iets hogers?

3.als de hersenen dat betreffende element van de ervaringen genereren, waarom kan geen enkele wetenschapper erachter komen waarom dat gebeurt?
dat element is volkomen onlogisch als het alleen aan de hersenen ligt.
en toch, dat element, het leidinggevende lichtwezen, komt het vaakst voor.
dus verklaar dat. want het volgt, zoals jij hieronder zegt, geen enkel logisch neurologisch patroon.

quote:

Dit wordt een vermoeiende discussie....
Zoals ik net ook al zei heb je volgens mij geen idee wat wetenschap (= natuurwetenschap) inhoudt. Dat geeft op zich niks, maar dat bemoeilijkt de discussie nogal. Misschien moet je daar eerst wat over lezen.
Ik kan je in ieder geval melden dat (natuur)wetenschap zich per definitie alleen maar bezig KAN houden met het natuurlijk. Al het nadere is niet te onderzoeken. Wetenschap houdt zich bezig met patronen, wetten, dingen die zich herhalen. Dat verhoudt zich nu eenmaal niet met onzichtbare entieteiten die willekeurig de natuurwetten doorbreken. Die zijn simpelweg niet in patronen te vangen en DAAROM niet te onderzoeken.
correctie:ze volgen wel patronen, alleen kunnen wij die niet goed zien, wij zijn niet alwetend met alle zicht op de harmonie en wetten en patronen in the universe.

quote:

En dat is ook de reden waarom ik zeg dat god (en als het eventueel andere bovennatuurlijke) zich alleen maar kan bewijzen door AANTOONBAAR de natuurwetten te doorbreken. Dat is een eerste vereiste.
En waardoor die doorbreking dan komt is een tweede. Op dat moment kun je gaan denken aan god, satan, engelen, geesten, etc.

er hoeft geen enkele natuurwet doorbroken te worden, wel degene die jij kent en als absoluut beschouwt, alleen is er dan geen sprake van doorbreking, maar van die wet zelf niet goed begrijpen.

Groetjes Joeri :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: maart 30, 2004, 01:05:08 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 12:29:38 schreef Joeri:
correctie:dat is het niet, dat denk jij omdat jij er sowieso er al vanuit gaat dat het niet bestaat. voor de wezens of god daar is alles heel natuurlijk en harmonisch.
Ten eerste is dat een veronderstelling.
Ten tweede verwar je weer de gehele werkelijkheid met hetgeen wij daar als mensen van kunnen waarnemen.

quote:

voor een mens uit een afrikaanse stam is een vallende ster ook een bovenatuurlijk omen, voor jou slechts een vallende rots.
Feit is dat we allebei een lichtflits zien aan de hemel. Dat van die omen is duidelijk een veronderstelling, geen werkelijkheid.

quote:

beschouw jij iemand die aan de deur komt verkondigen datie god is als vreindelijk en aardig of denk je rot op gek?
Wat is dit nu weer voor slap aftreksel van de criteria die ik heb gegeven? Ben je nu al weer vergeten welke die zijn?.

quote:

en dan nog, al hou je van hem, doe je dan wat hij verder zegt? god is sowieso wel groter dan een mens aan de deur.
Als ik overtuigd ben dat het god is en ik heb inmiddels een relatie opgebouwd, dan zie ik niet in waarom ik god niet zou volgen. Ik denk echter dat god er terughoudend zal zijn. Hij heeft mensen niet voor niets een vrije wil gegeven. Ik denk eigenlijk dat god weinig zal opleggen. Hooguit zal hij hameren op vrijheid, gelijkheid en naastenliefde.

quote:

dat ontken ik ook niet, ik weet wel zeker dat ik vele tekens niet opmerk, misschien dingen opmerk die er niet zijn, en anders dingen die er wel zijn verkeerd of half interpreteer...
Precies, je interpreteert en misschien interpreteer je het allemaal wel verkeerd. Misschien ook niet, maar dat kan ik niet beoordelen. Zoals gezegd zul je dit soort dingen moeten testen in een onderzoek.

quote:

was er niet een jaartje ofzo geleden in de krant een nederlands onderzoek dat 'voor het eerst' een onderzoek naar bdes in ziekehuizen volgens die methode had gedaan? volgens mij wel, met positieve resultaten.
Je bedoelt dat onderzoek van Van Lommel. Ken ik ja, was niet erg best. Was nogal wat kritiek op. Gemiste kans volgens mij.

quote:

1.zoals al vaker gezegd, bdes worden omschreven als veel wakkerder dan dit leven. niet als dromen.
Ik heb ook niet gezegd dat het exact hetzelfde is. Ik beweer wel dat er soortgelijke geestelijke processen aan ten grondslag liggen. Waarom zouden onze hersenen wel droombeelden kunnen creeren, maar geen beelden die er levensechter uitzien dan gemiddelde droombeelden?
Vooralsnog beweer jij sompelweg dat de hersenen dit niet kunnen. Ik vind dat nogal een voorbarige uitspraak.

quote:

2. bovennatuurlijk bestaat ook niet, zijn we lekker eens.
Zo komen we er natuurlijk niet. Zucht....

quote:

3.als de hersenen dat betreffende element van de ervaringen genereren, waarom kan geen enkele wetenschapper erachter komen waarom dat gebeurt?
Ten eerste weten ze dat volgens mij grofweg wel.
Ten tweede vormen de hersenen nog steeds een zeer ingewikkeld en onontgonnen gebied in de menswetenschappen. Dat ik betreur ik even zeer als jij, maar dat is geen reden om voorbarige conclusies te trekken.

quote:

dat element is volkomen onlogisch als het alleen aan de hersenen ligt.
Hoezo? Wat is er onlogisch aan?

quote:

en toch, dat element, het leidinggevende lichtwezen, komt het vaakst voor.
dus verklaar dat. want het volgt, zoals jij hieronder zegt, geen enkel logisch neurologisch patroon.
Bewijs jij maar dat de hersenen dit niet kunnen genereren. heb je volgens mij een harde dobber aan.
Je verzuimt trouwens in te zien dat een gebrek aan verklaringen voor dit specifieke verschijnsel, nog geen bewijs is voor het bestaan van God en Jezus. Ik vroeg specifiek om het doorbreken van natuurwetten (bijv. telekinese), en niet iets wat eventueel door de hersenen kan zijn gegenereert.
Kijk, als iemand in een gecontroleerde omgeving een object laat zweven zonder het aan te raken, DAN heb je duidelijk iets onverklaarbaars, omdat er duidelijk iets gebeurt wat in strijd is met de natuurwetten. Je snapt toch wel dat het ervaren van een leidinggevend figuur terwijl je dreigt te sterven niet van diezelfde orde is. Nogmaals: je zou dan moeten aantonen dat de hersenen zo'n projectie niet kunnen maken, en dat kun je niet, juist omdat we nog niet zo heel veel weten van de hersenen.

quote:

correctie:ze volgen wel patronen, alleen kunnen wij die niet goed zien, wij zijn niet alwetend met alle zicht op de harmonie en wetten en patronen in the universe.
Je postuleert hier een patroon (want we kunnen het niet waarnemen). Dat mag niet Joeri!!!
Alleen patronen die je kunt aantonen zijn hierbij geldig, anders bewijs je de ene veronderstelling met een andere.
Lees nou toch eerst eens wat over logica en wetenschap!

quote:

er hoeft geen enkele natuurwet doorbroken te worden, wel degene die jij kent en als absoluut beschouwt, alleen is er dan geen sprake van doorbreking, maar van die wet zelf niet goed begrijpen.
Je zit onwaartschijnlijk diep met je hoofd in het zand.
Ga je nu echt zitten beweren dat als ik zomaar een object laat zweven, zonder hem aan te raken, dat er dan geen gangbare natuurwet doorbroken wordt? Ga je dan echt zeggen: "Och, das heel gewoon, ik zie dat zo vaak".
Dat laatste zou trouwens een hoop verklaren. Volgens mij zie je ze inderdaad een beetje vliegen.

Groeten,
Koerok

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: maart 30, 2004, 01:35:27 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 13:05:08 schreef Koerok:
[...]

Alleen patronen die je kunt aantonen zijn hierbij geldig, anders bewijs je de ene veronderstelling met een andere.
Lees nou toch eerst eens wat over logica en wetenschap!

Groeten,
Koerok
Precies, en daarmee ontken je het bestaan van het onderbewustzijn.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: maart 30, 2004, 01:43:14 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 13:35:27 schreef lonneke:
[...]

Precies, en daarmee ontken je het bestaan van het onderbewustzijn.
eh tegen wie en over wat zeg je nu precies? ik ontken het onderbewustzijn niet.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: maart 30, 2004, 01:44:47 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 13:43:14 schreef Joeri:
[...]
eh tegen wie en over wat zeg je nu precies? ik ontken het onderbewustzijn niet.
Ik heb het tegen Koerok.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: maart 30, 2004, 01:56:07 pm »
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat ik dat ontken? Volgens mij benadruk ik het o.a. Maar het is verkeerd om allerlei zaken af te leiden, alleen uit het feit dat er zoiets bestaat als het onderbewustzijn.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: maart 30, 2004, 02:02:40 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 13:56:07 schreef Koerok:
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat ik dat ontken? Volgens mij benadruk ik het o.a.

Het onderbewustzijn kan niet logisch denken.

quote:

Maar het is verkeerd om allerlei zaken af te leiden, alleen uit het feit dat er zoiets bestaat als het onderbewustzijn.
Het onderbewustzijn geeft aan woorden en gedachten scheppende kracht.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: maart 30, 2004, 02:14:00 pm »

quote:

op 30 Mar 2004 14:02:40 schreef lonneke:
Het onderbewustzijn kan niet logisch denken.
Precies, en daarom kun je je er ook niet op verlaten.

quote:

Het onderbewustzijn geeft aan woorden en gedachten scheppende kracht.
Wat een gezwam. Waar haal je het vandaan?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: maart 30, 2004, 02:21:36 pm »
Men moet het onderbewustzijn niet als homunculus gaan gebruiken, gaat nergens over. Als 'het onderbewustzijn' iets doet, maak je je theorie onfalsifieerbaar en daarmee onwetenschappelijk.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: maart 30, 2004, 02:29:02 pm »
Slotje; 10 pagina's bereikt.
[Prediker 7:29]