Auteur Topic: Gebedsgenezing door Jan Zijlstra  (gelezen 39052 keer)

Huibert Steen

• Noordkaap
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing door Jan Zijlstra
« Gepost op: januari 29, 2003, 11:02:09 am »
Recent hoorde ik van iemand uit m'n omgeving dat ze van plan is om naar een gebedsbijeenkomst van Jan Zijlstra te gaan om daar genezing te zoeken.
Ik zou dit forum willen gebruiken om daar eens wat over te discusieren. Meer info over Jan Zijlstra is te vinden om de website van zijn gemeente: www.levensstroom.nl
Vragen waar ik reactie op wil zijn:
* Is het ok om naar iemand toe te gaan omdat hij zegt dat hij z'n kracht van God heeft?
* Is het niet veel belangrijker om genezing door gebed in eigen gemeente te zoeken?
* Zijn er forumleden die zelf ervaringen hebben met de gebedsgenezing van Jan Zijlstra?
* Enzovoort, neem het onderwerp gerust wat breder.....

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Huibert
Groet

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2003, 03:48:26 pm »
De man verkondigd geen kwade boodschap, daarnaast schuwt hij de medische wetenschap niet. Daarnaast is hij geen tussenpersoon zoals Jomanda zich voordoet.
Alleen denk ik niet dat je noodzakelijkerwijs naar iemand toe hoeft te gaan omdat de presentatie zo mooi is.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2003, 04:06:28 pm »
Ik ga er 9 februari heen, daarna zal ik er eens wat meer over vertellen. Heel veel mensen die er geweest zijn zijn er superenthousiast over.. maar goed mijn mening komt dus nog
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2003, 08:44:14 pm »
Heeeel interessant onderwerp, ik hoop dat hier veel reacties op komen, want wij gaan het hier binnenkort met vereniging over hebben.
Ik heb er zelf niet direct een mening over, wel veel vragen. Zou er zelf niet heengaan omdat ik ziek zou zijn, juist omdat ik niet weet of t goed is. God laat zich  niet dwingen toch? Is dit soort gebedsgenezing niet een beetje een vorm van dwingen? Of is t een gave van God? Geen idee...
Ben benieuwd wat er uit deze discussie komt!
Of misschien heeft iemand interessante links of interessante vragen, antwoorden en natuurlijk bijbelteksten over dit onderwerp.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2003, 09:19:44 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 20:44:14 schreef Rianne:
Is dit soort gebedsgenezing niet een beetje een vorm van dwingen? Of is t een gave van God? Geen idee...
Ik durf het ook niet zo te zeggen, maar je zou soms denken dat het gebed machtiger is dan God zelf. Dan gaat het over "de kracht van het gebed" en "bidden helpt", maar het is toch juist "de kracht van God" en "God helpt"? En ik weet niet of je daar Zijlstra per se voor nodig hebt. Of zouden anderen het gewoon niet durven...?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2003, 09:23:51 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 21:19:44 schreef Pulpeet:
Ik durf het ook niet zo te zeggen, maar je zou soms denken dat het gebed machtiger is dan God zelf. Dan gaat het over "de kracht van het gebed" en "bidden helpt", maar het is toch juist "de kracht van God" en "God helpt"?

Ik denk dat dat te maken heeft met Jacobus 5:
16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. 17 Elia was slechts een mens zoals wij en hij bad een gebed, dat het niet regenen zou, en het regende niet op het land, drie jaar en zes maanden lang; 18 en hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde deed haar vrucht uitspruiten.
[Prediker 7:29]

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2003, 09:45:08 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 21:23:51 schreef Marloes:
[...] Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.[...]

Aha... Dat is dus de juiste manier om er tegenaan te kijken. Dank je. :)

Dan wordt de manier van bidden dus minder belangrijk. Ik bedoel dat aan een stuntelig gebed dus ook kracht verleend kan worden. Als ik dhr Zijlstra aan het werk zie, dan lijkt het net of er wél heel veel van de manier van bidden afhangt. Het lijkt wel alsof hij door zijn manier van doen God een zetje wil geven. Zou God wel gediend zijn van zoveel bombarie?

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2003, 09:54:49 pm »
Een poos geleden zag ik een aflevering van Rob Kamphues die bij dhr. Zijlstra op 'bezoek' ging (in het programma: Kamphues maakt vrienden van BNN).
Ik kreeg er werkelijk de kriebels van... en dan niet positief. Ik vond het overkomen alsof dhr. Z. denkt dat hij die kracht zelf kan afdwingen. Hij kwam bij mij heel nep en 'eng' over. Ik zag in die gemeente ook veel mensen zitten die veel problemen hadden. Zou dat iets te maken hebben met de populariteit van mr. Z?  Maar... aan de andere kant heeft dit me ook wel erg aan het nadenken gezet. Want hij gelooft tenminste volop in de kracht van het gebed (ook al heb ik m'n twijfels bij de manier) en dat is bij mij soms ver te zoeken.
Goed trouwens dat je dit onderwerp hebt ingebracht Huibert... Wel 's goed om er met meer mensen over te 'praten' Ik ben ook erg benieuwd naar reacties van mensen die er zijn geweest

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 30, 2003, 09:55:33 pm »
Een vriend van mij is op verzoek van een kennis bij een bijeenkomst van Jan Zijlstra geweest. Hij heeft zich vooral geergerd is na anderhalfuur weggegaan. Hij vondt het vooral een 'geldaftroggel' show. Jan Zijlstra bleef maar hameren op de collecte en zo. En die avond gebeurde er ook weinig spectaculairs. Zijn voorlopige conclusie was dat Jan Zijlstra de dingen maar in stilte moest leren te doen al die ophef was nergens goed voor. Hij vond dat Jan Zijlstra de Geest teveel wilde dwingen......
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

jacco

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2003, 12:12:11 am »
Ik vind bidden toch ook iets intiems, tussen mij en God, met familie, vrienden en gemeenteleden.
Ik heb geen vreemde man nodig die daar tussen komt.
En een schreeuw uit mijn hart, niet vanaf een podium.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2003, 11:56:03 am »
Een paar puntjes:

1. Pulpeet, je zegt: de manier van bidden wordt minder belangrijk. Vervolgens ga je zelf hele grote vraagtekens zetten bij de manier van bidden van Zijlstra. Dit is vrij inconsequent... Wij kunnen niet voor God beslissen wat Hij wel of niet aangenaam vindt, laten we dat dan ook maar niet doen (en ook niet iets in die richting.

2. De CV-Koers van december staat geheel in het teken van gebedsgenezing, met onder andere een reportage over een genezingsdienst van J. Zijlstra en een interview met de man. Ik moet zeggen dat de indruk die bij mij achterbleef na het lezen van deze verhalen, over die diensten en die man een stuk positiever was dan voordat ik die artikelen gelezen had. Zijlstra zegt zelf niets te kunnen afdwingen, dat niet iedereen geneest, dat hij alles van God verwacht, dat zijn manier niet zaligmakend is, etc.
In het februarinummer van CV-Koers staan een 'follow-up' over gebedsgenezing.

3. Ik vind dat er in de GKV veel meer aandacht voor gebedsgenezing moet komen. We hebben nog steeds veel te veel de houding van 'ziek is ziek' en daar kan alleen een dokter wat aan doen. Hierdoor wordt ik, als 'zieke', haast gedwongen om naar een genezingsdienst van Zijlstra te gaan als ik God om genezing wil vragen, terwijl ik toch ook hele grote vraagtekens heb bij de hele 'evangelische' manier van doen. Zou ik om een gebed om genezing vragen aan een ouderling of dominee uit mijn gemeente, dan zou ik volgens mij met grote glazige ogen aangekeken worden en zouden ze me haast gaan verdenken van 'ketterij'. Dit sfeertje zou echt eens wegmoeten binnen de GKV. Of heeft iemand andere ervaringen?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2003, 02:54:10 pm »

quote:

op 31 Jan 2003 11:56:03 schreef Mezzamorpheus:
1. Pulpeet, je zegt: de manier van bidden wordt minder belangrijk. Vervolgens ga je zelf hele grote vraagtekens zetten bij de manier van bidden van Zijlstra. Dit is vrij inconsequent... Wij kunnen niet voor God beslissen wat Hij wel of niet aangenaam vindt, laten we dat dan ook maar niet doen (en ook niet iets in die richting.

Ik bedoel: Als de manier van bidden niet zo belangrijk is, dan is het niet nodig om zoveel moeite te doen om God over te halen om een bepaalde ziekte te genezen. IMHO lijkt Zijlstra dat wel te doen. Het lijkt erop dat hij God over de streep wil trekken, en dat is dus niet nodig.
Citaat
2. De CV-Koers van december [...]

Heb ik ook gelezen. En ook ik heb na dit interview een veel positiever beeld. Zijlstra stelde zich veel afhankelijker op dan ik verwachte.

quote:

3. Ik vind dat er in de GKV veel meer aandacht voor gebedsgenezing moet komen.[...]
Waarom moet nu gelijk de kerk het weer ontgelden? Je wordt echt niet gedwongen om naar Zijlstra te gaan. Ook hoef je niet per se een ouderling of en predikant te vragen. Waarom kan er niet een "gewoon" gemeentelid met je bidden? Er zullen er toch best wel te vinden zijn die dat willen doen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2003, 07:35:39 pm »

quote:

op 31 Jan 2003 14:54:10 schreef Pulpeet:
Ik bedoel: Als de manier van bidden niet zo belangrijk is, dan is het niet nodig om zoveel moeite te doen om God over te halen om een bepaalde ziekte te genezen. IMHO lijkt Zijlstra dat wel te doen. Het lijkt erop dat hij God over de streep wil trekken, en dat is dus niet nodig.

Ik kan een eind met je meevoelen, maar toch zie ik dat veel psalmisten toch ook zo baden dat het wel lijkt alsof ze God over de streep wilden trekken...

quote:

Heb ik ook gelezen. En ook ik heb na dit interview een veel positiever beeld. Zijlstra stelde zich veel afhankelijker op dan ik verwachte.

OK. Zijn er nog anderen die dit interview hebben gelezen en er iets van vinden? Ik ben benieuwd.

quote:

Waarom moet nu gelijk de kerk het weer ontgelden? Je wordt echt niet gedwongen om naar Zijlstra te gaan. Ook hoef je niet per se een ouderling of en predikant te vragen. Waarom kan er niet een "gewoon" gemeentelid met je bidden? Er zullen er toch best wel te vinden zijn die dat willen doen.

Om op het eerste te reageren: in de kerk ben je toch groot geworden en daar heb je toch bepaalde standpunten geleerd. De laatste jaren ben ik me meer in dit onderwerp gaan verdiepen en ontdekt dat gebedsgenezing een heel bijbels iets is. Ik had graag gezien dat ik dat niet zelf had moeten ontdekken, maar dat dit gewoon 'normaal' was geweest binnen de GKV. Vandaar misschien mijn enigszins 'gefrustreerde' reactie richting de kerk.
Het tweede: je hebt gelijk dat ik verder zou kunnen kijken dan dominee's en ambtsdragers. Maar ik ben daar wat aarzelend in omdat ik het idee heb dat gebedsgenezing meer voorbehouden is aan mensen met een speciale roeping in de kerk of met een speciale gave daarvoor. Is dit niet zo denk je?

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2003, 05:33:04 pm »
Ik heb het interview in CV Koers ook gelezen. Ik vond Zijlstra heel positief overkomen. Ik kon i.i.g. niks 'fouts' ontdekken in dat interview..
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2003, 05:38:58 pm »

quote:

Ik heb het idee dat binnen de kerk er een bepaalde angst is voor dingen die "niet normaal" zijn, zoals gebedsgenezing, tongentaal, dromen/visioenen, zichtbare acties van engelen en duivels. Waarom?

De bijbel noemt toch heel duidelijk gebedsgenezing als een gave van de Heilige Geest? Niet alleen als: we bidden voor iemand, nee het is een gave die sommige mensen hebben. Daarnaast is het ook heel goed om als gemeentelid voor iemand te bidden, maar dat hoeft elkaar helemaal niet uit te sluiten.

Zolang God's wil maar op nummer 1 blijft staan, en je dus ook niet iemand die niet geneest gaat verwijten dat zijn geloof niet goed genoeg zou zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 02, 2003, 04:21:03 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 17:38:58 schreef Marnix:
Ik heb het idee dat binnen de kerk er een bepaalde angst is voor dingen die "niet normaal" zijn, zoals gebedsgenezing, tongentaal, dromen/visioenen, zichtbare acties van engelen en duivels. Waarom?

Misschien omdat het zich aan onze controle onttrekt. En dingen die je niet in de hand hebt zijn natuurlijk verontrustend. Ook speelt denk ik mee dat in onze westerse cultuur het trancedente helemaal weggedrongen is. De zichtbare wereld is de enige "echte" wereld. En die kunnen we met de techniek naar onze hand zetten. Dat zie je dus in de kerken ook terug. Voor de duidelijkheid: ik wil het hiermee niet goedpraten, maar ik herken mezelf er wel in. Ik ben ook altijd een beetje huiverig voor dit soort dingen.
Citaat
De bijbel noemt toch heel duidelijk gebedsgenezing als een gave van de Heilige Geest? Niet alleen als: we bidden voor iemand, nee het is een gave die sommige mensen hebben. Daarnaast is het ook heel goed om als gemeentelid voor iemand te bidden, maar dat hoeft elkaar helemaal niet uit te sluiten.

Wie heeft die gave dan? In 1 kor 12:28 staat dat God zelf mensen in de gemeenten aanstelt. Hoe moet ik dat concreet in onze gemeenten zien? Ik geloof wel dat gemeenteleden die gave kunnen hebben, maar het lijkt me heel moeilijk om daar zuiver mee om te gaan. Voor je het weet hebben we een soort sjamanen, die tussen ons en God kunnen bemiddelen. Mensen die de gave van genezing hebben, worden meestal erg bekend. Het gaat dan vaak meer over de personenen dan over God. Ben je voor of tegen Zijlstra, ben je voor of tegen broeder Joshua. etc.

quote:

Zolang God's wil maar op nummer 1 blijft staan, en je dus ook niet iemand die niet geneest gaat verwijten dat zijn geloof niet goed genoeg zou zijn.
Dat lijkt me inderdaad het allerbelangrijkste. Er kan veel emotionele schade veroorzaakt worden door mensen die beweren dat je niet geneest omdat je te weinig geloof hebt. Erg fout!

Huibert Steen

• Noordkaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 04, 2003, 12:21:34 am »
Nog weer even terug naar Jan Zijlstra.

Ik heb nl de indruk dat met er met name mensen naar hem toegaan die al een hele tijd bij andere artsen en alternatieve genezers genezing zoeken. En dan lijkt het erop alsof Jan Zijlstra of anders gezegd, gebedsgenezing een laatste redmiddel is. Volgens mij is het logischer om te beginnen met gebedsgenezing om daarna bij artsen ed terecht te komen.

In reactie op voorgaande:

Ik denk dat het inderdaad zo is dat de kracht van gebed door mij (ons) te weinig word gebruikt. Maar vaak denk ik, wanneer ik God al regelmatig om zaken heb gevraagd: Nu weet Hij het wel, en neemt mijn gebed af. Dat heeft lang niet altijd te maken met dat ik er niet meer in geloof, maar heeft er ook veel mee te maken dat ik het probeer in Zijn handen te leggen, en als het daar ligt, dan ligt het er goed.

En als ik dus bovenstaande twee stukje van mezelf combineer. Als ik bid tot God, ga ik er vanuit dat dat het daar op de goede plek is. Waarom zou ik dan nog naar een bijzondere gebedsgenezer gaan oid. Ook eventueel artsbezoek wordt dan veel relatiever.

Gegroet
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2003, 06:59:52 pm door Huibert Steen »
Groet

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2003, 05:51:20 pm »
Helaas heb ik mét mijn gezin dusdanige ervaringen met de heer Zijlstra dat ik meen als ervaringsdeskundige recht van spreken te hebben. Hoewel ik er van overtuigd ben dat God onze Heelmeester is, kan ik alleen maar ernstig waarschuwen deze heling op een andere plaats te zoeken dan onder de paraplu van de eigen gemeente, door gebed en/of zalving met olie door de eigen oudsten.Elke individuele bezoeker van de grote genezingssamenkomsten zal onder de indruk zijn van de mooie entourage, prachtige muziek en de vriendelijke ontvangst.
Heel indrukwekkend lijkt het als er na de oproep tot  bekering soms wel 20 tot 30 mensen naar voren komen. Een kleine rekensom leert ons dat er dan na drie maanden zo'n 300 dopelingen zouden moeten zijn. Echter de incidentele bezoeker zal  nooit bij een doopdienst aanwezig zijn, maar misschien is het interessant om te vermelden dak wij er heel veel daar hebben meegemaakt en dat hat aantal dopelingen varieerde van 3 tot hooguit 20 dopelingen. De grote vraag blijft dan waar zijn die 280 bekeerlingen gebleven? Per drie maanden dan.
Ook de foto die steevast getoond wordt in alle ( vooral) grote vierkleuren advertenties is er een van járen geleden en dan nog wel van een campagne van alle gezamenlijke kerken in Suriname (!) Telkens weer wil de heer Zijlstra het publiek doen geloven dat hij wekelijks voor zulke grote aantallen zijn boodschap brengt. Helaas de werkelijkheid is anders. Ga maar eens op een willekeurige zondagavond kijken. De zaal in Leiderdorp is net zo groot als een gemiddelde normale gemeente en die is meestal niet veel voller dan iets meer dan de helft. Wat zou hij dat graag anders willen. Maar altijd maar hóren over die grote genezingen en meestal zelf weer ziek en in je rolstoel de weg naar huis moeten aanvaarden leer al snel dat de heer Zijlstra teert op een aantal wonderen dat niet meer is dan in elke andere bijbelgetrouwe gemeente gebeurt. Alleen wordt daar geen vierkleurenmagazin volgeschreven en beplakt met meerdere foto's van de "senior pastor"
Enkele jaren geleden had de heer Zijlstra een "boodschap" van God ontvangen dat hij een nieuw gebouw moest bouwen omdat er grote getalen nieuwe mensen zijn kerk zouden bestormen, inclusief de bijbehorende profetieen en dromen.               ( weliswaar van zijn eigen vrouw, maar goed) Ieder gemeentelid moest van God een vierkante meter vooruit kopen voor een bedrag van 250 gulden. Had je pech als je een groot gezin had , want voor elk gezinslid moest een meter aangeschaft worden. Ook voor de familie leden die jij graag tot geloof zou zien komen, moest alvast in geloof een vierkante meter gekocht worden. Hoe stond het met je geloof? Voor hoeveel mensen bad je op dit moment? Dat moest tot uitdrukking komen in de bedragen die je overmaakte. Heel veel gezinnen betalen tot op de dag van vandaag hun grote leningen af, meestal allang in andere gemeentes, na groot verdriet, kapot en kaalgeplukt. De meesten durven het aan niemand te vertellen, want wie gelooft nou dat een weldenkend mens hier instinkt? Bijna 2 ton heeft de heer Zijlstra zo binnen een paar weken binnengehaald. Het geld is verdwenen en het gebouw is er nooit gekomen. Enkele gezinnen hebben het gewaagd om hun geld terug te vragen. Vanaf het podium heeft hij deze mensen te "kakken" gezet, omdat zij het in hun hoofd hadden gehaald geld terug te vragen wat zij aan God hadden gegeven.
Vele mensen die "genezing" verzekerd is, hebben wij moeten begraven, de Heer Z was nergens te bekennen. Familieleden die hem daarna om verantwoording vroegen kregen bits te horen dat zij dan bij God moesten zijn.
Helaas zitten zo inmiddels honderden ( w.s. duizenden) mensen hun wonden te likken, want deze boodschap kun je nergens kwijt. Raak de gezalfde des Heren niet aan wordt er dan gezegd, of erger nog : "we weten wat daar gebeurt, maar ik wil me als een David gedragen en deze Saul niet ombrengen"
Helaas, ik wilde dat ik een leukere boodschap had. Wij zijn niet boos meer, zijn volledig hersteld en functioneren weer zoals God  het heeft bedoeld. Maar ik hoor alweer van hele nieuwe groepen die dezelfde weg zijn gegaan en weer net zo verdrietig en kapot via de achterdeur zijn verdwenen. Het leiderschap wisselt daar zeer snel, en je bent al een kei als je het langer als twee jaar als wapendrager volhoudt. Maar wie weet dit? Een ieder die een paar keer geweest is, zonder resultaat blijft weer weg. Het kost goud  geld, zelfs het kopje koffie. Vlak voor de genezingsbediening wordt zeer lange tijd uitgetrokken om het geld uit de portemonnee te krijgen. Want wie nú met een theelepeltje geeft, zal straks niet met een kolenschop ontvangen van de Heer. En je zult maar kanker hebben, dan schrijf je wel een machtiging hoor!
We zijn gelukkig weer helemaal vrij, maar zal altijd mensen blijven waarschuwen die zo vreselijk graag genezen willen worden, en daar lange reizen en veel geld voor over hebben. Lees alsjeblieft hoe God het bedoeld heeft in Jacobus. God is onze Heelmeester, en het gelovige gebed zal de lijder gezond maken. En daar wil God ons allemaal voor gebruiken. Als we maar met hetzelfde geloof naar onze oudsten gaan als naar Leiderdorp, want we moeten niet de genezing zoeken, maar de GENEZER!       Wilhelmina
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2003, 07:13:49 pm door Wilhelmina »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2003, 05:55:06 pm »
[Excuses)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2003, 07:06:37 pm »
Bedankt voor deze waarschuwing. Ook mij hebben veel berichten bereikt over de 'geldklopperij' van de heer Jan Zijlstra. Laten mensen gewaarschuwd zijn als ze zich met dit soort activiteiten en personen in laten. Kenmerkend in de Bijbel bij alle gebedsgenezingen is dat zij 'om niet' gebeuren. Met andere woorden niemand die er iets voor betaald. Bij God werkt dat ook zo, je hoeft niet voor een genezing te betalen. Hij schenkt een ieder die daar persoonlijk om vraagt dat wat nodig is. Daarvoor heb je uiteindelijk geen Jan Zijlstra nodig.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 09, 2003, 01:32:58 am »
Misschien scheelt het veel gedoe over gebedsgenezing en zo als we eens van Jezus zelf leren om gewoon te laten controleren wat er gebeurd is. Het valt mij tenminste op dat onze Heer mensen nogal eens gewoon naar de priesters stuurt om te laten constateren dat ze echt genezen zijn.
Wie denkt dat-ie op gebed genezen is laat zich dus gewoon bij de reguliere artsen (huisarts en verder) nazien of e.e.a. inderdaad zo is. Wordt genezing geconstateerd, des te beter. Blijkt het allemaal humbug of illusie, even goed beter.
shoot me again, I ain't dead yet

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 10, 2003, 04:03:23 pm »
Ik ben gisteravond ook naar Jan Zijlstra geweest het was een zogenaamde leerdiest (in zo'n dienst ligt de nadruk op de predeking van het Woord). Zelf was ik niet ziek, maar wou gewoon een keer kijken.

Ik kan er niks verkeerds van zeggen. Wat idd. wel waar is dat hij in het begin een grote nadruk legt op de collecte (er is 6 miljoen euro nodig voor het nieuwe gebouw). Nu had hij in totaal op deze zondag 200000 euro opgehaald, dus ja op zich heeft hij de mensen wel enthousiast gemaakt ;). Tja wat je daar mee moet weet ik ook niet, maar wat hij zei sprak me wel aan: "Ik ben er de laatste tijd steeds meer van overtuigd geraakt dat geven ter bescherming is van je geldzucht." Maar of je dat dan per se aan de Levensstroom zou moeten geven...

De prediking was ook gewoon heel duidelijk. Hij herhaald heel veel.

Daarna was er nog een grote groep mensen die genezen wouden worden. Soms gebeurden er wonderen, soms niks.

Verder is het gewoon heel erg evangelisch, maar dat spreekt mij op zich wel aan.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 10, 2003, 04:36:14 pm »
Op zo'n manier heeft hij in 30 zondagen z'n gebouw bij elkaar (of staat er een nulletje teveel?).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 10, 2003, 04:38:47 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 16:36:14 schreef elle:
Op zo'n manier heeft hij in 30 zondagen z'n gebouw bij elkaar (of staat er een nulletje teveel?).
daarom.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 10, 2003, 05:18:34 pm »
Die man lijdt aan grootheidswaan. Laat hij eerst maar eens al dat geld teruggeven wat hij zo'n 7 jaar geleden heeft afgetroggeld van al die mensen die toen ook waren wijsgemaakt dat hij een gebouw op het oog had.
Dat gebouw heeft hij nooit gekocht, maar niemand heeft er één cent van terug gezien. Ik begrijp dat hij inmiddels de truc aan het herhalen is, alleen heeft hij het bedrag wat aangepast.
En zoals ik begrijp stinken de mensen er nu weer massaal in, en de gedupeerden van toen mogen deze "gezalfde des Heren" niet aanraken, met andere woorden hun kaken op elkaar houden. En weer zien we gewillige slachtoffers hun onheil tegemoet lopen.  De vorige lichting is namelijk allang weg. Met recht : Met gesloten ogen naar het beloofde land. Brrrrrrr.:'(

sylans

• sylans
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 10, 2003, 05:38:20 pm »
Zijlstra is de volgende in een lange rij van valse profeten. Hij overlegt geen accountantsverklaringen van zijn financiele handel en wandel. Het is allemaal in zijn beheer. Het duurt nog maar even en dan zal hij gaan genezen vanuit een ver weg gelegen gebied. Nee, geloof niet en nooit in valse profeten. Het is verleidelijk om om een gouden kalf te dansen, maar weest gewaarschuwd. De rekening komt.
lees iedere dag
www.sylans.net voor kunst wetenschap en cultuur
(noot redactie: deze site vertoont informatie die in een aantal gevallen niet in overeenstemming is met de omgangsnormen voor dit forum)

Superwurm

• Hallelujah!
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 10, 2003, 06:19:14 pm »
Altijd weer triest om te zien hoe christenen vaak meer beoefend zijn in de 'gave' van roddelen en zwartmaken, dan in het bemoedigen en liefhebben. :'(

De Levensstroom ken ik wel, en ik ken de geruchten ook wel die mensen rondbazuinen die vroeger bij die gemeente zaten. Ik ken ook mensen die er nog steeds bij zitten, en die die geruchten tegenspreken.
Ik kan Wilhelmina wel gaan tegenspreken en al haar beweringen weerleggen met wat ik weet, gehoord heb of via een vriend van mij vernomen heb, maar dan krijg je weer een oneindig welles, nietes.
Paulus roept in de bijbel juist op om ons niet bezig te houden met zinloze discussies.

Wat ik nog wel even kwijt wil is heel kort. Als het waar was dat Jan Zijlstra arme naieve kerkgangers op sluwe wijze geld zou aftroggelen, dan had de fiscus allang ingegrepen. Reken maar dat 'ie altijd op de loer liggen waar het geld rijkelijk rolt.

Verder weet ik dat veel mensen die in de Levensstroom diensten naar voren komen om hun hart aan de Heer te geven, niet naar de Levensstroom zelf gaan maar naar een kerk in hun omgeving. Vaak komen bekeerlingen van heinde en verre, en de nazorg zoekt dan voor hun een geschikte gemeente in hun omgeving.
In a free world without walls and fences is no need for windows or gates

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 10, 2003, 08:40:56 pm »
Superwurm, je zou beter je mond kunnen houden, als je geen kennis van zaken hebt. Je hebt duidelijk géén idee!

Superwurm

• Hallelujah!
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 10, 2003, 11:22:50 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 20:40:56 schreef Wilhelmina:
Superwurm, je zou beter je mond kunnen houden, als je geen kennis van zaken hebt. Je hebt duidelijk géén idee!

Ik ben ook een tijdje in de Levensstroom geweest. Heb zelfs op LTC gezeten daar.
Momenteel ga ik naar een andere kerk. Ik vindt het in de Levensstroom te druk, dus zit nu in een rustigere gemeente nu. Ik ken nog steeds veel mensen die daar komen en achter de schermen werken. Ook mensen die er boos zijn weg gegaan. Ik ga daar niet over oordelen. Ik kan ook veel negatieve dingen zeggen over diverse mensen die zijn weggegaan, maar ik ga niet aan moddergooien doen. Dat is namelijk niet de houding van een christen.

Hoe weet jij zo zeker dat ik geen verstand heb van zaken. Ik bekijk de dingen alleen wat objectiever.

Mocht de Levensstroom echt fout bezig zijn dan is God echt wel bij machte om met hun af te rekenen. Dat hoef jij niet te doen. Bij God's Pleasure (een jongerenkerk in Utrecht waar het niet helemaal in orde was) kwamen de foute zaken ook al gauw aan het licht.

Als het echt een oplichtersbende was dan waren die kennissen en vrienden van mij er allang al weggegaan.
Ik ken diverse junks, zieken en probleemgevallen die ik al heel lang kende. Sommigen van voor hun bekering, en die daar helemaal veranderd en vernieuwt en genezen zijn. Als het echt zo erg was als jij zegt, waren die mensen dan allemaal aan het acteren?
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2003, 11:32:21 pm door Superwurm »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 11, 2003, 01:53:11 pm »
Dan heb jij ook vast heel veel geld gestoken in fundamenten á 250 gulden en vele vierkante meters á 250 gulden. Dan heb jij zeker netjes je geld terug gehad toen het hele gebouw niet door bleek te gaan?
Blijft voor mij de vraag waarom 80á 90 % van alle mensen daar gemiddeld na 2 jaar weer via de achterdeur verdwijnen. Onderzoek van Bram Krol die dat een waar voorbeeld van een "draaideur effect" noemde.
Let wel , er gebeuren daar natuurlijk wonderen, maar niet meer of minder dan in elke biddende gemeente. Het gaat mij om alles wat daar in de afgelopen jaren onder de mat is geschoven, en het stelselmatig afwezig blijven van elke vorm van excuses of vragen om vergeving. "De broeder" maakt namelijk geen fouten. En iedereen die daar weggaat ( zéker leidinggevenden) zijn allemaal smerige geesten.  En als jij het over een "geestelijke houding" wilt hebben, dan is dát dus absoluut géén geestelijke houding.

En dat afrekenen van God , als het niet van Hem zou zijn, die hoor ik vaker. Klopt niet hoor. Dan zou er allang met elke sekte zijn afgerekend, en de satans kerk zou geen schijn van kans maken bij God. Helaas is de werkelijkheid anders. God heeft ons onderscheiding van geesten gegeven, en het is aan ons om te onderscheiden wat goed is en wat niet goed is.
Een genezing op zich zegt mij niets, dat gebeurt bij Jomanda ook. Ik kijk naar de vruchten, en die zijn voor wel heel veel mensen de afgelopen jaren héél bitter geweest. En dáár ken ik er toevallig een heleboel van, en die gedragen zich geestelijker dan dat ik van "de broeder"  kan zeggen. Die zijn kapot en kaalgeplukt met de moed der wanhoop hard bezig te vergeven, te vergeven, te vergeven, te vergeven, etc. En ik kan je zeggen dat dat een hele zware klus is, want de meeste zaken zijn nog nooit echt in het openbaar gekomen, omdat, nét als hier, je meteen onder het kopje "roddel" valt.
Ik noem het gezonde waarschuwingen.
En over die vrienden die er nog inzitten, ja die heb ik daar ook nog zitten. Maar nét als wij, toen wij er nog tot onze nek toe inzaten, die zullen nooit maar dan ook nooit de broeder afvallen, want de wraak zal zoet zijn. Ook wij hebben ons daar vreselijk schuldig aan gemaakt. Wéten dat het fout zit, maar toch de gevraagde loyaliteit houden, die veel en veel te ver ging.
Pas als je eruit bent, en weer langzaam zelfstandig na mag denken, zie je de puinhopen achter je, ook die jezelf hebt aangericht als leider, en je huilt je de ogen uit het hoofd.:'(

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 11, 2003, 03:05:49 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 17:38:20 schreef sylans:
Zijlstra is de volgende in een lange rij van valse profeten. Hij overlegt geen accountantsverklaringen van zijn financiele handel en wandel. Het is allemaal in zijn beheer. Het duurt nog maar even en dan zal hij gaan genezen vanuit een ver weg gelegen gebied. Nee, geloof niet en nooit in valse profeten. Het is verleidelijk om om een gouden kalf te dansen, maar weest gewaarschuwd. De rekening komt.

Ik zou Zijlstra zeker geen valse profeet willen noemen. Hij belijdt Jezus als Zoon van God. Bovendien worden er mensen genezen in de naam van Jezus. Verder is Zijlstra in zijn predeking heel bijbelgetrouw en verbaasde ik me hoeveel bijbelteksten hij uit zijn hoofd kent. Het draait in zo'n dienst zeker niet om Zijlstra te eren maar om God. Hij vindt het belangrijk dat mensen een gemeente vinden en niet dat iedereen lid wordt van de Levensstroom.

Bovendien zei hij afgelopen zondag zelf nog: wij hebben geen geheimen. "De eerste woensdag van juli wordt ons jaarverslag besproken en daar is iedereen welkom. Hier kunt u precies zien hoeveel wij binnen krijgen en hoeveel wij uitgeven en waaraan."

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 11, 2003, 03:42:53 pm »
En vervolgens wordt er niets op papier uitgereikt, je mag geen aantekeningen mee naar huis nemen, en de sheets waarop hij het ( in piepkleine lettertjes) projekteerd gaan zó snel voorbij, dat het niet eens mogelijk is om het helemaal te lezen, laat staan op te schrijven. De notulen van de vergaderingen mochten wel even ingezien worden, maar moesten bij het naar buiten gaan weer ingeleverd worden. Niets mag mee naar huis genomen worden.
Vervolgens komt de mededeling dat wie er nog iets over wil vragen , ná de dienst langs mag komen wat wij dan ook deden. We weten nu waarom dat ná de dienst moest.  Ons werd n.l.  fijntjes gevraagd of wij "de broeder" soms niet vertrouwden.
En dát hoort dan niemand meer, want de meesten zijn dan al naar buiten, en dit zegt hij niet door de microfoon.:'(

sylans

• sylans
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 11, 2003, 09:11:33 pm »
superwurm heeft gelijk. het wordt tijd om de fiod eens op het dak van de nog niet gebouwde gebouwen van de valse profeet Zijlstra af te sturen. het wordt tijd dat er eens een diepgaand onderzoek naar deze instelling komt. wie weet pikken ze het op uit deze discussie. als Zijlstra alles dan zou verantwoorden zoals hij dat volgens Romeinen 13 behoort te doen, dan hoeft hij ook niks te vrezen. Het zou goed voor hem zijn als hij van de blaam gezuiverd wordt. Het is goed voor alle anderen als het duidelijk wordt dat hij niet eerlijk is, maar gewoon een hebzuchtige valse profeet.
lees iedere dag
(noot redactie: deze site vertoont informatie die in een aantal gevallen niet in overeenstemming is met de omgangsnormen voor dit forum)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 11, 2003, 09:22:34 pm »
Het Fiod heeft daar niets te zoeken, het is een stichting, en voor zover ik weet wordt er geen cent belasting betaald.
En een rechtzaak is al eens verloren omdat er vanuit gegaan wordt dat iedereen met zijn volle verstand geld heeft gegeven.
Al diverse gestelijke leiders uit nederland hebben geprobeerd er een vinger achter te krijgen ( zij moeten namelijk tot op de dag van vandaag de kapotten mensen begeleiden) maar allemaal hebben ze ergens halverwege afgehaakt, omdat zij niet mee ten onder wilden gaan.:'(

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 11, 2003, 09:54:12 pm »
En waarom heeft de Fiod daar dan niets te zoeken? Als je verliest in een civiele procedure wil het nog niet zeggen dat alles tussen overheid en belastingplichtige op orde is.

Als Zijlstra inzicht wil geven in zijn financiële reilen en zeilen en hij zegt niets te verbergen te hebben dan lijkt mij de vraag om een accountantsverklaring heel legitiem.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Superwurm

• Hallelujah!
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 12, 2003, 12:03:48 am »
Ik heb destijds geen 250 gulden betaald omdat ik dat niet had. Ik was al blij als ik tienden kon betalen. ik heb ook gezegd dat ik aan dat gebouw niet mee kon doen, en dat werdt geaccepteerd. in de jaren dat ik daar kwam werdt ik nooit gedwongen om aan iets mee te betalen, en heb nooit het gevoel gehad dat er om geld gebedeld werdt.
Er werdt wel verteld over het belang van het offers geven of tienden betalen. Daar had ik geen moeite mee, want dat deed ik ook wel. als je meer van God houd dan van je geld geef je ook met veel meer plezier. Ik denk dat mensen wel eens mopperden om dergelijke preken over tienden omdat ze mischien meer om hun geld geven dan om God.
Soms hoorde ik wel eens om mij heen mensen mopperen die dat gevoel dus hadden. Dan vond ik het juist leuk dat Zijlstra zo tekeer ging tegen die Hollandse zuinigheid en gierigheid. Jezus zou dat vast ook doen. Hij noemde tenslotte de mamon (het geld) een afgod.
Overigens, als ik wel die 250 gulden had betaald, zou ik het niet terugvragen, want eens gegeven, blijft gegeven. En als ik het geef, geef ik het niet aan Zijlstra, maar aan God. Ik geef nog steeds giften, ook elke maand een bepaald bedrag aan Levensstroom. En mocht het een corrupt zooitje blijken, dan vraag ik het geld niet terug, want ik geef het aan God, en niet aan de Levensstroom.
Ik weet niet wat voor god jij hebt, maar mijn God is de enige echt levende God en weet wel wat Hij met de centen moet doen die aan Hem gegeven zijn. God kijkt naar het hart, en heeft de blijmoedige gever lief. Elke cent die men uit liefde en dankbaarheid geeft komt op de juiste plek terecht. Ookal is het soms via een omweg.

Over het draaideur effect. Ik ken daar mensen die er al jaren zitten, en voor zover ik weet er nog steeds zijn.
Sommigen hadden moeite met de strenge houding van br.Zijlstra en gingen weg. Ik denk dat dat komt door de geest hier in Nederland. Mensen in Nederland hebben steeds meer moeite met autoriteit. En dat merk je ook in de kerken. mensen willen over hun bolletje geaait worden en in de watten gelegt worden. Ik weet niet of dat goed is. Zachte heelmeesters maken tenslotte stinkende wonden.

Toen ik naar een andere gemeente ging werdt dat in de levensstroom geaccepteerd. ik kreeg Gods zegen en af en toe vragen ze mij hoe het met mij gaat. Ik heb er in al die jaren dat ik er was nooit problemen gehad met de leiding. Nooit ergens toe gedwongen en veel hulp gehad van de leden.
Dus al die negatieve verhalen vind ik erg jammer, want mijn ervaring was dat het een liefdevolle gemeente was.

Ik denk dat het een beetje met de mentaliteit of instelling heeft te maken. Net als bijvoorbeeld bij echtparen die in de scheiding zitten: Wat de man ook doet, de vrouw ziet in hem een monster, en de man ziet in haar een kreng. En in alles wat de een doet ziet de ander weer een bewijs dat zijn/haar vermoedens waar zijn.
In kerken zie je dat ook. Op een gegeven moment komt er een bepaalde negativiteit in iemand op en die gaat in de voorganger een fraudeur of een oplichter of een valse profeet of noem-maar-op zien, en alles wat die voorganger doet is voor zo'n gemeentelid dan weer een bewijs dat zijn/haar vooroordelen over die voorganger waar zijn. Vervolgens gaat het gemeentelid enkele verwante zielen zoeken om zijn/haar roddels op te spuien, en zo ontstaat er een kliekje. Zodra de roddels gemeenteleden bereiken die hier geen oor voor hebben (en de leiding hierover inlichten), barst uiteindelijk de bom.
En als de bom gebarsten is heb je de poppen aan het dansen. Dat heb ik (helaas) vaak zien gebeuren.
Dan zie je het roddelclubje met boze gezichten en stampende voeten vertrekken, en de duivel lacht zich rot.
Dat doet mij altijd veel verdriet, want het had niet zo gehoeven.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2003, 12:14:54 am door Superwurm »

sylans

• sylans
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 12, 2003, 04:42:29 pm »
stichtingen voor algemeen nut zijn niet belastingplichtig. Dus als je geeft voor goede doelen is alles goed. Dat hoort ook zo. Maar als je geeft ter meerdere eer en glorie (en mogelijk persoonlijke verrijking) van een valse profeet, dan is het goed mis. De valse profeet plukt de stichting leeg en gaat er met de kas vandoor. Dan kan je je ogen wel dichtdoen en zeggen dat je aan god gegeven hebt, maar dat is volgens mij niet helemaal correct. Dan loop je weg voor de eigen verantwoordelijkheid. Zijlstra moet komen met een accountantsverklaring. Dat lijkt de enige manier om de man als eerlijk te kunnen bestempelen.
lees iedere dag

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 12, 2003, 05:08:34 pm »
De boekhouding werd door zijn eigen zoon gedaan dus dat zegt mij weinig. De "bevriende" acountant hoefde slechts zijn handtekening te zetten, die was er niet bij als het geld geteld werd, ik wel.
Ik was er persoonlijk getuige van dat er voor een arme afrikaanse spreker grote schalen rondgingen waarin uiteindelijk 35.000 gulden zat.
De man kreeg daar uiteindelijk 3000 gulden van mee, want "de broeder" vond dat wel voldoende. Drie keer raden waar de rest bleef.
En wij hadden een brief ontertekend waarin we loyaliteit aan het leiderschap beloofden. ( leiderschap: "de broeder" , zijn vrouw, en zijn zoon )
Het gemiddelde gemeentelid, zal dit nooit weten, want elke vraag wordt als wantrouwen naar de broeder gezien, en de broeder heeft een héél goed geheugen.

Soms vraag ik me af waarom ik nog mijn best doe om de ogen te openen. Mensen die er nog in zitten zullen altijd blijven ontkennen ( deden wij ook) en mensen die eruit zijn willen alles zo snel mogelijk vergeten, omdat ze zich doodschamen.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 18, 2003, 05:21:21 pm »
Nogmaals:

Ik zou Jan Zijlstra zeker geen valse profeet willen noemen. Hij belijdt Jezus als Zoon van God. Bovendien worden er mensen genezen in de naam van Jezus. Verder is Zijlstra in zijn predeking heel bijbelgetrouw en verbaasde ik me hoeveel bijbelteksten hij uit zijn hoofd kent. Het draait in zo'n dienst zeker niet om Zijlstra te eren maar om God.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 18, 2003, 06:25:16 pm »
Het duurt inderdaad even voordat je achter de waarheid komt, en sommigen ontdekken het nooit.
       Dat er mensen genezen is geen bewijs, dat kan Gods tegenpartij ook heel goed. Kijk alleen wél even wat het verschil in vrucht is.
       Dat Hij veel teksten kent ( valt trouwens mee hoor, als je hem een paar jaar lang dezelfde teksten hoort oplepelen) zegt ook niets. Ik heb een zwager die de bijbel praktisch uit zijn hoofd kent, een grotere Godsloochenaar ben ik echter niet tegengekomen.
      En dat het niet om de eer van de broeder zou gaan durf ik te betwijfelen. Wel eens geteld hoe vaak in één maandblad zijn foto afgedrukt is? En hoe ongelofelijk snel het wonder in de levens gebeurden op het moment "dat iemand de gemeente van de Broeder binnenkwam?"  De omslag in alle getuigenissen  gebeurt wel heel toevallig altijd als "de broeder" in beeld komt.

Niet alles wat je ziet is waar hoor. De gehoorapparaten zitten allemaaal weer in de oren bij de koffie, de brillen weer op, mensen zijn allang weer terug in hun rolstoelen gezakt en je wil niet weten hoeveel mensen wij hebben moeten begraven die  "genezen"  verklaard zijn.

Let wel, God geneest mensen, ik kan daar een avond over vertellen, maar dat gebeurt door alle kerken heen, en bij JZ niet méér dan in andere gemeenten, en dát wil hij ons juist zo graag willen geloven. Laten we wel eerlijk blijven, de overvolle kollekteschalen bewijzen dat een ernstig ziek mens wel heel veel voor zijn genezing over heeft. Dat er zoveel mensen het hele land afreizen om door hém de handen opgelegd t krijgen, betekent dat zij het van JZ verwachten en niet van God.
Anders zouden zij de oudsten van hun eigen gemeente bij zich roepen, zich met olie laten zalven en voor zich laten bidden.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 18, 2003, 09:32:26 pm »
Genezing op Gebed

Als ik bij ons door het winkelcentrum loop dan zie ik regelmatig advertenties voor een samenkomst met gebedsgenezing. De uitnodiging is meestal ‘flashy’ en belooft een groot spektakel.

Dan ben ik heel huiverig. Misschien is het een vastgeroeste ‘vrijgemaakte’gewoonte van mij, dat ik niet vertrouw wat ik niet kan verklaren. Vervolgens duik ik de bijbel in en kom tot de ontdekking dat ik mijn vertrouwen stel, juist op dat wat ik niet kan verklaren: Namelijk Gods liefde en grootheid.

De bijbel vertelt best wel veel over genezing van zieken en ook verhoring van gebed.
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt (Jac 5:14)

In vers 14 lezen we over de handoplegging van de oudsten. Met vrienden uit de kerk hebben we het hier regelmatig over gehad. Het is jammer dat wij deze gewoonte niet meer in onze kerk hebben. Het lijkt hier toch een opdracht.

In vers 15 staat volgens mij vooral de vergeving van zonden centraal. Dat is pas echt genezing. Die genezing mogen wij verwachten op ons gebed. De Here Jezus genas ook pas, nadat Hij de zonden had vergeven van de zieken.

Maar vaak lijkt gebedsverhoring zo’n eind weg. Alsof er niets gebeurd, en onze geliefden sterven, worden ernstig ziek, of ons gebed om terugkeer naar God van afgedwaalde kennissen of familieleden lijkt maar niet verhoord te worden. Vaak kom je dan bij het begin van de brief van Jakobus uit;

5 Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden. 6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.  (Jac 1:5-8)

Vaak lezen we: Bid en je zal gegeven worden. Er wordt niet gegeven, dus ik twijfel en kan het dus wel vergeten. Juist dan roep je twijfel op, twijfel of je wel echt gelooft. Dat kan hier nooit de bedoeling zijn.

Ook hier gaat vooraf: Bidden om Wijsheid. Gods verhoring gaat vaak ons verstand te boven. Wij zien niet altijd in wat het beste voor ons is. Maar God belooft dat alles, ja zelfs het kwade mee zal werken ten goede. Dat is een belofte die je in je zak kunt steken, ook al snap je er niets van.

Toch mag je van je gebed grote dingen verwachten. Gebedsverhoring is een belofte van God. Eén die wij helaas een beetje hebben laten ondersneeuwen in onze rationele benadering van geloven. Verwachten wij inderdaad alles van ons gebed?

Of durf je niet te bidden omdat je God niet mag verzoeken? Zeker, als je bid om er zelf beter van te worden. Houdt in gedachten dat het er ook om gaat dat God er beter van wordt: Zoekt eerst Zijn koninkrijk, en alles wat daaraan meewerkt, dat mag je vragen en Hij zal je verhoren.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Scribent

• Wie schrijft...
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 11, 2003, 09:18:56 am »
Interessant te vernemen hoe mensen denken over het verschijnsel 'gebedsgenezing'

Vraag: Is het noodzakelijk dat een christen zich tot een ander moet wenden om genezing te verkrijgen? Met andere woorden, wat is het verschil tussen het persoonlijk gebed van iemand die ziek is en om genezing bidt en het gebed van een 'gebedsgenezer', die hetzelfde bidt...

:)
Schrijven zegt meer...

Scribent

• Wie schrijft...
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 11, 2003, 09:26:15 am »
...overigens... In het Nederlands Dagblad van 10 en 11 april staan twee artikels over 'gebedsgenezing' en deels over de heer Zijlstra...

't Is maar dat u het weet!

:)
Schrijven zegt meer...

Ghislaine

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 14, 2003, 07:40:34 pm »
Ben wel eens naar een gebedsdienst geweest van deze mijnheer zijlstra,hoop bombarie vondt ik het.En vooral dat gebedel om geld!!Ik ben helemaal niet gierig maar je kunt dingen ook overdrijven!!Nee ik ben het met Wilhelmina eens,je kunt ook in je eigen gemeente gebde krijgen en dan genezen,tenslotte waar er 2 of meer in zijn naam samen zijn daar is God bij.Nee hoor ik zit lekker bij de Baptisten nu en een stuk relaxter allemaal,ik heb iniedergeval niet het idee dat ik in de maling wordt genomen.Volgens mij is het wel goed als er eens onderzoek naar deze stichting gedaan wordt,want er kloppen dingen gewoon niet.En er is geen rijkerer gemeente dan de levensstroom,waarom is die kerk er dan nog niet?Ja ze zijn ermee bezig is het antwoord als je er naar vraagt,maar dat zeggen ze ook al 7 jaar!!!Groetjes Ghislaine

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 14, 2003, 09:50:10 pm »

quote:

op 14 Apr 2003 19:40:34 schreef Ghislaine:
Ben wel eens naar een gebedsdienst geweest van deze mijnheer zijlstra,hoop bombarie vondt ik het.En vooral dat gebedel om geld!!Ik ben helemaal niet gierig maar je kunt dingen ook overdrijven!!Nee ik ben het met Wilhelmina eens,je kunt ook in je eigen gemeente gebde krijgen en dan genezen,tenslotte waar er 2 of meer in zijn naam samen zijn daar is God bij.Nee hoor ik zit lekker bij de Baptisten nu en een stuk relaxter allemaal,ik heb iniedergeval niet het idee dat ik in de maling wordt genomen.Volgens mij is het wel goed als er eens onderzoek naar deze stichting gedaan wordt,want er kloppen dingen gewoon niet.En er is geen rijkerer gemeente dan de levensstroom,waarom is die kerk er dan nog niet?Ja ze zijn ermee bezig is het antwoord als je er naar vraagt,maar dat zeggen ze ook al 7 jaar!!!Groetjes Ghislaine

Klopt helemaal, als we spullen voor het kinderwerk nodig hadden, moesten we dat uit eigen zak betalen ( extra offer voor de Heer!) en de zelf bij elkaar gespaarde elektrische piano moesten we bij vertrek laten staan. Wat je eens in het koninkrijk van God gestopt had, mocht je nooit meer terug vragen. De video die ik privé maakte van onze eigen kinderen die muziek maakten, nam hij in beslag, en die mocht ik de week daarna voor 35.00 terugkopen ( mijn eigen band). Allemaal voor de Heer, Jippie.
Sorry, ik moest het even kwijt, oud zeer zullen we maar zeggen.

Ghislaine

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: april 14, 2003, 11:17:58 pm »
Vindt het echt te afschuwlijk voor woorden wat je daar schrijft Wilhelmina,je zou er bijna je geloof van verliezen.Als ik daar over nadenk dan lopen bij mij de rillingingen over mijn rug.Wat een griezels!!!E n ze hebben het maar over de duivel,als je je niet goed voelt is dat de duivel.Ja er zit wel systeem in,mensen bang maken en veel mensen zijn nou eenmaal goedgelovig en dan in de pan hakken.Is hier nou niks tegen te doen?Mensen worden gewoon misbruikt!!!Zal Zijlstra wel echt geloven?Of denkt hij dit is lucratieve handel?Wat mij weer opviel die avond dat ik erheen ging dat er allemaal dikke auto,s stonden,en toen de voorganger met zijn vrouw bij mij thuis kwam werd er gelijk geinspecteerd,zo van zo zo jullie wonen hier prachtig,en als jullie willen verkopen dan hoor ik het wel[zogenaamd een geintje ja ja]ja echt heel eng.Maar dan ben je bij mijn vriend in een goed straatje,die laat zich echt niet gek maken,met kop en kont wegwezen!!Later zei die voorganger nog weleens tegen mij doet die vriend van jou niks?Ik zie hem de hele dag kaarten als ik langs rij!!!!Ik dacht echt wat is dit??Wordt ik nu ook nog afgelegd?Heeeeeeeeel eng echt waar,
Groeten Ghislaine

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: april 14, 2003, 11:56:39 pm »

quote:

op 14 Apr 2003 21:50:10 schreef Wilhelmina:
 Klopt helemaal, als we spullen voor het kinderwerk nodig hadden, moesten we dat uit eigen zak betalen ( extra offer voor de Heer!) en de zelf bij elkaar gespaarde elektrische piano moesten we bij vertrek laten staan. Wat je eens in het koninkrijk van God gestopt had, mocht je nooit meer terug vragen. De video die ik privé maakte van onze eigen kinderen die muziek maakten, nam hij in beslag, en die mocht ik de week daarna voor 35.00 terugkopen ( mijn eigen band). Allemaal voor de Heer, Jippie.
Het is een vreselijk verhaal Wilhelmina, maar hoe christelijk is het om in het openbaar iemand zo zwart te maken met concrete voorbeelden en al?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: april 15, 2003, 01:49:56 pm »

quote:

op 14 Apr 2003 23:56:39 schreef Mezzamorpheus:
op 14 Apr 2003 21:50:10 schreef Wilhelmina:

Het is een vreselijk verhaal Wilhelmina, maar hoe christelijk is het om in het openbaar iemand zo zwart te maken met concrete voorbeelden en al?

Dat zij JZ ook altijd, raak de gezalfde des Heren niet aan.
Ik schrijf het op als waarschuwing, mensen doen namelijk vreemde dingen als ze genezen willen worden. Ik heb een spoor van vernieling gezien bij teveel lieve christenen, die nu ook allemaal "christelijk" hun mond houden. En zo gaat het maar door en door.
En neem van mij aan, de écht erge dingen staan niet op dit forum hoor, het was slechts een tipje van de sluier. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. En niet? Ook goed. Je kunt alleen nooit zeggen dat je het niet wist.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: april 15, 2003, 02:02:16 pm »

quote:

op 15 Apr 2003 13:49:56 schreef Wilhelmina:

Het gaat er niet om dat je 'de gezalfde des Heren' niet mag aanraken. Het gaat mij puur om het principe 'zwart maken' in het algemeen.

quote:

Ik schrijf het op als waarschuwing, mensen doen namelijk vreemde dingen als ze genezen willen worden. Ik heb een spoor van vernieling gezien bij teveel lieve christenen, die nu ook allemaal "christelijk" hun mond houden. En zo gaat het maar door en door.
En neem van mij aan, de écht erge dingen staan niet op dit forum hoor, het was slechts een tipje van de sluier. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. En niet? Ook goed. Je kunt alleen nooit zeggen dat je het niet wist.
[/i]
Tuurlijk zal ik er mijn voordeel mee doen, maar dat had ik ook kunnen doen zonder dat je concrete dingen had genoemd...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: april 15, 2003, 04:26:30 pm »

quote:

op 15 Apr 2003 14:02:16 schreef Mezzamorpheus:
op 15 Apr 2003 13:49:56 schreef Wilhelmina:

Het gaat er niet om dat je 'de gezalfde des Heren' niet mag aanraken. Het gaat mij puur om het principe 'zwart maken' in het algemeen.

Tuurlijk zal ik er mijn voordeel mee doen, maar dat had ik ook kunnen doen zonder dat je concrete dingen had genoemd...

Ik las eens een boek over mensen die het slachtoffer waren geweest van geestelijke manipulatie. De grootste klap kwam namelijk op het moment dat ze zich daaruit vrijgevochten hadden, en door "medechristenen"   nogmaals werden veroordeeld omdat het niet "geestelijk" zou zijn over deze zaken te praten.
Het klinkt heel heilig wat je op dit moment schrijft, maar ook jij manipuleert nu, om mensen te laten zwijgen over ernstige zaken die in christelijk Nederland keer op keer onder de mantel der liefde bedekt worden. En waar kunnen de slachtoffers terecht? "Christenen" manen te makkelijk tot "heilig" zwijgen. Dan hoeven ze er namelijk niets mee.