quote:
Hans B schreef op 30 april 2004 om 21:10:@ Roodkapje
1. Het avondmaal is ingesteld door Jezus Christus, net als de doop.
2. Het sacraments
begrip is ontstaan in de eerste helft van de middeleeuwen.
3. Rome plaatste de kerk en de priesters (de ambtsdragers) als noodzakelijke bemiddelende instantie tussen God en de gemeente
4. De Reformatie skipte veel sacramentele aanslibsels, hield alleen doop en avondmaal over plus het sakraments
begrip om na te denken over doop en avondmaal.
5. De Reformatie benadrukte dat niet ambtsdragers de bemiddelende instantie vormen tussen Christus en de gelovigen: het ambt van alle gelovigen
6. Als alle gelovigen ambtsdrager zijn, zijn er teveel ambtsdragers. Niet iedereen kan tegelijk een doop bedienen. Avondmaal is een gemeenschapsmaal, maar aan tafel kan er maar een tegelijk het woord voeren, anders wordt het een kakafonie. Daarom heeft de Reformatie, niet vanuit een tekort, maar vanuit een overvloed besloten bepaalde mensen speciaal aan te stellen voor bepaalde taken.
7. In de praktijk leidt deze keus toch helaas tot het idee dat de kerkelijke functionarissen een noodzakelijke tusseninstantie vormen; in de praktijk zijn we toch vaak terug bij af.

ad. 2
Dat is dus een Rooms gegeven, wat niet in de bijbel staat maar
erbij gevoegd is... ?
ad.3.
Goed gezegd, en jammer dat de reformatie hier niet
helemaal een einde aan maakte...
ad.4
Waarom is dat nog steeds een sacrament... =Genademiddel.... Alleen door Christus kom ik tot God...niet door een ander middel....zelfs niet door een maaltijd waaarbij ik aan de Heer denk... Ik
overdenk de genade....
En de doop is een uitbeelding van mijn geloof met Christus te zijn gestorven. Dus
wat het uitbeeldt is het genade
middel. Niet de uiterlijke handeling
van wat met mij is gebeurd....
ad.6
Is het dan moeilijk, om te zeggen wat de bijbel zegt in 1 Kor. 14: Dat alles in orde moet geschieden, dat de geesten der profeten aan de profeten onderworpen zijn... Dat je dus niet
moet spreken als je dat wil en er is net een ander aan het woord. Dan staat er bv. ook dat als er een ander opstaat de eersten moeten zwijgen..... etc.
2 of 3 mogen het woord voeren, maar om de beurt....
Als iedereen zou gaan praten aan de avondmaalstafel,
wil je dan niet graag jezelf horen.... Waarom zou het zo mis gaan?
Bovendien de ambten hebben niets te maken met het spreken tijdens de samenkomsten. Diakenen hebben een verantwoordelijkheid voor de weduwen bv. Dat is vooral buiten de samenkomsten. Oudsten hebben een leidende functie voor het geheel, de hele week door, niet noodzakelijkerwijs tijdens de samenkomsten; wel als er iets mis gaat bv. een dwaalleraar moet worden terchtgewezen. 1 Tim 5:17 maakt duidelijk dat niet alle oudsten ook het woord bedienen of onderricht geven. 1 Kor 14 maakt duidelijk dat er 2 of 3 profeten mogen spreken. Profeet zijn en oudste zijn hoeven niet samen te vallen.
Zoals we uitgelegd hebben, gaat het bij 'ons' in de samenkomst volgens het principe van 1 Kor. 14.
Iemand zei toen: Ja, maar jullie zijn een klein groepje....(20 broeders toen..) dan gaat dat wel goed...
Wacht maar eens tot die en die kerk volzit en er een paar
honderd mensen bij elkaar zijn....
Prompt was er een keer een meer
regionale samenkomst op een bepaalde dag....in de betreffende kerk.... En het ging niet fout dat nu plotseling er twee of drie mensen doorelkaar heen begonnen te spreken... etc.

Dus het is niet het aantal....
ad 7
Dit vind ik heel eerlijk opgemerkt.... het is heel jammer dat de praktijk in tegenspraak is met het goede beginsel..dat ieder gelijk is...