quote:
Hel… de plaats waar satan mensen eeuwig mag martelen?
Nog niet zo lang geleden, las ik een forumdiscussie over 'de hel'. In dit geval 'Gereformeerde Christenen' spraken over hun kerkleer, die aangeeft dat 'de hel de eeuwige martelplek van de duivel zou zijn, waar zondige mensen naartoe gaan'. Of hemel óf hel zou volgen op de dood…maar…is deze kerkleer wel bijbels…???
Leuk dat deze Hein Kuipers net vandaag (dit is gedateerd 29 april 2004) een site klaar heeft over dit onderwerp

Hij had ook al rondgekeken bij dit forum hoe gereformeerden over de hel denken….
Ik lees trouwens ook wel iets op deze site waarvan
ik me afvraag of er wel goed uit de bijbel wordt geciteerd….
quote:
Meteen volgend op de dood naar…?
Uit de Bijbelpassage waar Jezus aan het kruis tussen twee criminelen hangt en iets tegen één van hen iets zegt, halen de Gereformeerden (net als de Rooms-katholieken) dat Jezus belooft, dat iemand heden nog met hem [Jezus] in de hemel zal komen. Kortom: na het leven volgt er hemel of hel ('want Jezus zegt ut zelf!').
Helaas is deze Bijbeltekst verkeerd vertaald. Er staat namelijk: 'Heden zeg ik u: 'u zult bij mij in het paradijs zijn;'. Dus: er staat dat op enig moment de persoon naast Jezus bij Hem in het paradijs zal zijn en dat Jezus hem dat nu vertelt (als beslissing van een rechter!). En dat is dus beslist niet 'instant hemel' (of hel).
Ik weet niet wat voor bijbelvertaling Hein hiervoor heeft gebruikt, maar in mijn bijbel NBG vertaling staat gewoon:
Luc 23,43
En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
Volgens mij staat dat er ook bij de NBG van de ‘Gereformeerden’. Dit kan volgens de bijbel heel goed de hemel zijn. Zie hiervoor:
2 Kor. 12
2……dat die persoon
weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4
dat hij weggevoerd werd naar het paradijs. en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.
Ik ken alleen instant
koffie 
Maar hier lees ik dat je na je dood direct naar het Paradijs gaat, wat Jezus eigen woorden zijn, en wat door Paulus in 2 Kor. 12 de ‘derde hemel’ genoemd wordt. Deze uitleg staat letterlijk in de bijbel…
quote:
Alleen degenen die in Jezus én Geest zijn zullen dan blijven leven; de overigen zullen sterven en in het Gehenna van vuur belanden; de plek waar doden worden verbrand totdat zij geheel verteerd zijn (dus geen eeuwig lijden!). Het eeuwig vuur zal blijven als eeuwig symbool voor wat er plaatsgevonden heeft.
Wat ik vetgedrukt heb, heb jij er maar even bij bedacht... Ik lees het in ieder geval nergens.
quote:
Hebreeën 10:27 - Alle ongelovigen worden geoordeeld
' Men kan dan alleen maar in bange afwachting zijn van het oordeel en van de vuurgloed die de tegenstanders van God zal vernietigen'.
Ik weet niet hoe je aan het woord
vernietigen komt. Bij mij in de NBG staat dat “het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.” ,,,, De ziel kan niet sterven, itt wat jij zegt. Dit lees ik o.a. in
Mat 10,28
En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel.
Dan kun je gaan discusieren wat ‘verderven’ is…jij maakt ervan: Vernietigen, consumeren…. Dat is in ieder geval wat anders….. En ook in tegenspraak met andere tekstplaatsen die spreken over het eeuwige vuur.
quote:
Eindoordeel & vonnis voor de ongelovigen
De duivel zal met de zijnen vernietigd worden in een poel van vuur. Dus ook de ongelovigen (zij die niet geloven in Jezus en/of het zondigen niet wilden nalaten!) zullen ook in dit 'oordeelsvuur van God' geheel geconsumeerd worden.
Matt 25
41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten,
naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.
46 En dezen zullen heengaan
naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar
het eeuwige levenVraagje: Hier staat
eeuwige straf… Dat is volgens jou dus alleen een bepaalde tijdsperiode en niet
oneindig…
Hoe zit het dan met het eeuwige leven (vers 46) Is dat ineens
wel oneindig?
quote:
God is het, die Zijn Vuur zal doen neerdalen over hen die niet in Zijn Zoon geloven of bewust zijn doorgegaan met zondigen. Een vuur dat satan en zijn aanhangers zal vernietigen c.q. geheel zal consumeren (dus niet eeuwig zal pijnigen!).
Openb. 20
10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen
in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn,
en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.Ik weet niet wat er in jouw bijbel staat bij deze tekst uit Openbaring. Maar het is geheel in tegenspraak bij wat jij hierboven beweert.
Jij gaat de Gehenna
als vuilverbrandingsplaats letterlijk overnemen legt het dan op
de hel, poel des vuurs.
Op de vuurverbrandingsplaats blijft er niets over…
Dus concludeer jij dat dat met de hel of de poel des vuurs
ook zo is.
Terwijl er in Matt. 3: 12 volgens alle vindbare vertalingen
onuitblusbaar vuur wordt genoemd bij de verbranding......
Dit zeg jij dus in tegenstelling tot
wat er in de bijbel hierover staat.
Jij vind jouw eigen idee dus beter dan wat Gods woord duidelijk zegt.
Zo ook met de ziel, die volgens jou
geen eeuwig leven heeft. (Matt. 10: 28)
Leven =ziel volgens de bijbel…..we leven eeuwig bij God, of eeuwig zonder God….
Gen 9,4
Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.
Mark. 8
35 Want ieder, die
zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die
zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden. 36
Want wat baat het een mens de gehele wereld te winnen en aan zijn ziel schade te lijden? 37 Want wat zou een mens kunnen geven in ruil voor zijn leven?
Hand 2,27
omdat Gij
mijn ziel niet aan het dodenrijk zult overlaten, noch uw heilige ontbinding doen zien.
Heb 10,39
Doch wij hebben niets van doen met nalatigheid, die ten verderve leidt, doch met geloof,
dat de ziel behoudt.