Auteur Topic: Zin en onzin over hemel en hel...  (gelezen 8174 keer)

Joshua

• Bekijk profiel
Zin en onzin over hemel en hel...
« Gepost op: april 29, 2004, 01:05:20 pm »
Ik kwam een boekje en studie tegen dat o.a. gaat over 'de zin en onzin over de hel'.

Dit boekje voluit: Zin en onzin over dood, opstanding, hemel en hel van Martino Tomasi.
Gezien discussies hier vond ik het wel belangrijk om dit boekje te noemen.

Ik leerde op de volgende URL  http://www.sign2God.com/folders/hel/hel.html  het verschil kennen tussen 'sjeoel, tartanus en gehenna'; allemaal verschillende woorden die wij als verzamelnaam 'hel' kennen.  De studie wordt bijbels onderbouwd; net als het boekje overigens.

Jezus heeft het over 'Gehenna' en dat dat het lot van de ongelovigen of halstarrige zondaars zal zijn.  Het was héél apart om te lezen, dat 'Gehenna' geen 'plaats' is, maar een 'vernietigend vuur van God'.  

Dat is toch wel heel anders dan het 'traditionele' HEL-DOGMA....!

Misschien hebben jullie de grondteksten ook hierop nageslagen en zijn jullie tot dezelfde conclusies gekomen?   Ik vond de URL (hierboven) zeer de moeite waard.

Josh
Josh

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2004, 01:18:01 pm »
GL -> LB
[Prediker 7:29]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2004, 02:17:06 pm »

quote:

Joshua schreef op 29 april 2004 om 13:05:
Ik kwam een boekje en studie tegen dat o.a. gaat over 'de zin en onzin over de hel'.

Dit boekje voluit: Zin en onzin over dood, opstanding, hemel en hel van Martino Tomasi.
Gezien discussies hier vond ik het wel belangrijk om dit boekje te noemen.

Ik leerde op de volgende URL  http://www.sign2God.com/folders/hel/hel.html  het verschil kennen tussen 'sjeoel, tartanus en gehenna'; allemaal verschillende woorden die wij als verzamelnaam 'hel' kennen.  De studie wordt bijbels onderbouwd; net als het boekje overigens.

Jezus heeft het over 'Gehenna' en dat dat het lot van de ongelovigen of halstarrige zondaars zal zijn.  Het was héél apart om te lezen, dat 'Gehenna' geen 'plaats' is, maar een 'vernietigend vuur van God'.  

Dat is toch wel heel anders dan het 'traditionele' HEL-DOGMA....!

Misschien hebben jullie de grondteksten ook hierop nageslagen en zijn jullie tot dezelfde conclusies gekomen?   Ik vond de URL (hierboven) zeer de moeite waard.

Josh

Van de Gehenna zegt Jezus dit in Markus 9:
43 En indien uw hand u tot zonde verleidt, houw haar af. Het is beter, dat gij verminkt ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee handen ter helle vaart, in het onuitblusbare vuur, 44 [waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust. 45 En indien uw voet u tot zonde zou verleiden, houw hem af. Het is beter, dat gij kreupel ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee voeten in de hel geworpen wordt, 46 [waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust].47 En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met één oog het Koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt, 48 waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.

Bij dit  woordje hel, staat er in de grondtekst "Gehenna".
Ik vind het toch duidelijk dat er staat dat in de Gehenna de worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust
Duidelijk...als de worm niet sterft, waarom zou er aan de mens die in de Gehenna terecht komt wel een einde komen???
Gehenna was de vuilverbrandingsplaats buiten Jeruzalem...daar komt de naam vandaan....
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 02:21:54 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 29, 2004, 05:27:22 pm »
Gehenna betekent letterlijk 'dal van Hinnom' en daar werden dode kadavers van beesten verbrand, totdat ze 'op' en 'weg' waren. Hetzelfde geldt hier ook; als 'het lichaam is geconsumeerd door het vuur' zal het 'opgebrand zijn'.

Mattheüs 10:28 zegt overigens duidelijk, dat: 'lichaam en ziel in de Gehenna omkomen, maar nog beter:

Mattheus 3:12 'Niemand kan het geweld van dit vuur weerstaan; pas wanneer het zijn werk gedaan heeft (consumeren!) gaat het uit.

Kortom: geen eeuwig vuur, geen eeuwige kwelling.

En als al het kwade is verdwenen, maakt God alle dingen nieuw!!!!!
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 29, 2004, 05:28:21 pm »
Misschien hebben jullie de grondteksten ook hierop nageslagen en zijn jullie tot dezelfde conclusies gekomen? Ik vond de URL (hierboven) zeer de moeite waard.

Josh
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2004, 05:36:18 pm »
Marcus 9:43

quote:

En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
't Was wel leuk geprobeerd... Mattheus 3:12 gaat over het verbranden van kaf, niet over het Gehenna.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 05:37:55 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2004, 05:48:26 pm »
Roodkapje: het gaat over het einde. Het kaf wordt van het koren gescheiden en verbrand.
En daar komt 'Gehenna' ook wel vuur van Gehenna genoemd bij kijken.

Het vuur is niet te blussen, maar woedt zolang er dus 'verbrandingsmateriaal' is.  De kadavers van de doden die de 2e dood zijn gestorven nadat ze (1.000 jaar na de wederkomst van Jezus) zijn opgestaan en geoordeeld.

Eeuwig kent overigens meerdere betekenisssen in de Bijbel:
(Zoals de Vader:) altijd geweest en altijd zijn
(Zoals Jezus:)geboren en voortaan voor eeuwig levend
(Zoals met het vuur:) brandend totdat de stof geheel geconsumeerd is

Mattheus 3:12 'Niemand kan het geweld van dit vuur weerstaan; pas wanneer het zijn werk gedaan heeft (consumeren!) gaat het uit.

Kortom: geen eeuwig vuur, geen eeuwige kwelling.

En als al het kwade is verdwenen, maakt God alle dingen nieuw!!!!!
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 29, 2004, 06:14:43 pm »

quote:

Joshua schreef op 29 april 2004 om 17:48:
Roodkapje: het gaat over het einde. Het kaf wordt van het koren gescheiden en verbrand.
En daar komt 'Gehenna' ook wel vuur van Gehenna genoemd bij kijken.
Dat kun je wel zeggen, maar dat STAAT er gewoon niet. Het hele woord voor hel wordt niet genoemd. Zo kun je wel de hele bijbel naar je hand zetten, het elke keer zo uitleggen dat het in jouw straatje past. Het gaat er in de eerste plaats om om te kijken wat er staat.
Ik wil dit vers ook wel even quoten in het Grieks, als dit je niet overtuigt...

quote:

Mat 3:12  ου  το  πτυον  εν  τη  χειρι  αυτου  και  διακαθαριει  την  αλωνα  αυτου  και  συναξει  τον  σιτον  αυτου  εις  την  αποθηκην  το  δε  αχυρον  κατακαυσει  πυρι  ασβεστω
Het woord poor is betekent vuur of bliksem... niks hel. Het woord erna asbestos betekent onuitblusbaar.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2004, 06:18:18 pm »
Ook al zou je dit op het Gehenna betrekken dan staat er nog onuitblusbaar vuur, in alle vertalingen (SV, NBG, GNB, Griekse grondtekst) die ik geraadpleegd heb. De hel is permanent, niet tijdelijk.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 06:55:49 pm door Roodkapje »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 29, 2004, 07:01:06 pm »
Onuitblusbaar wil zeggen: niet te blussen.  Wij mensen kunnen dat vuur niet uitmaken of doven.

Maaaaaaaar....in Mattheus staat wél het volgende:

Kortom: hoewel het niet te blussen is, zal het uitgaan als alles is 'opgebrand' wat door God verbrand zal worden.

En daarna -zo zegt de Bijbel- zal God alles nieuw maken.  Het zondige en boze is weg en op, dus kan er nieuw gestart worden met nieuw.

Er zijn drie woorden die door ons met 'hel' vertaald worden. En Gehenna is daar één van.
De andere woorden:

1. Sheol of hades: betekent 'gemeenschappelijk graf'
2. Tartarus (voor demonen; gebonden bewustzijn)

De betekenis beschrijven van deze woorden doe je nav het gebruik in de Bijbel. En als wij gewoonweg geen andere woorden (synoniemen) hebben, dan kan je die ook niet gebruiken snap je?
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 07:02:00 pm door Joshua »
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2004, 07:08:31 pm »

quote:

Joshua schreef op 29 april 2004 om 19:01:
Onuitblusbaar wil zeggen: niet te blussen.  Wij mensen kunnen dat vuur niet uitmaken of doven.

Maaaaaaaar....in Mattheus staat wél het volgende:

Kortom: hoewel het niet te blussen is, zal het uitgaan als alles is 'opgebrand' wat door God verbrand zal worden.

En daarna -zo zegt de Bijbel- zal God alles nieuw maken.  Het zondige en boze is weg en op, dus kan er nieuw gestart worden met nieuw.

Er zijn drie woorden die door ons met 'hel' vertaald worden. En Gehenna is daar één van.
De andere woorden:

1. Sheol of hades: betekent 'gemeenschappelijk graf'
2. Tartarus (voor demonen; gebonden bewustzijn)

De betekenis beschrijven van deze woorden doe je nav het gebruik in de Bijbel. En als wij gewoonweg geen andere woorden (synoniemen) hebben, dan kan je die ook niet gebruiken snap je?
Goed hoor, je hebt jezelf overtuigd, maar ons niet.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2004, 07:10:28 pm »
Ten eerste: de tekst die jij quote als zijnde Mattheüs 3:12 lijkt in de verste verte niet op de variaties die in mijn Bijbels staan. Mag ik vragen uit welke vertaling dit komt? Want ik vind het nogal raar jouw Mattheüs 3:12 iets heel anders zegt dan bij mij in 4 vertalingen, waaronder de grondtekst in het Grieks. Je kunt wel doodleuk je eerste post herhalen, maar leg mij dan uit hoe het kan dat er in mijn vier vertalingen elke keer over een onblusbaar vuur wordt gesproken, terwijl jouw 'vertaling' dat niet noemt. Gebruik je een Bijbel of een parafrase (Het Boek)? Leg eerst maar uit hoe dat kan.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 29, 2004, 08:27:07 pm »
Het boek is het in elk geval niet:
"Hij staat klaar om het kaf van het koren te scheiden. Het koren zal Hij opslaan in de schuur. Maar het kaf zal Hij verbranden in een vuur dat nooit uitgaat."

Ik ben dus heel benieuwd welke vertaling het dan wel is...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2004, 08:50:24 pm »
In de link kwam ik sowieso een onnauwkeurigheid tegen:

de mens zou de roeach ingeblazen  hebben gekregen. Dit moet echter nishmat chajjiem zijn. Zegt dit ook wat over de rest van de nauwkeurigheid?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2004, 08:50:59 pm »

quote:

AVee schreef op 29 april 2004 om 20:27:
Het boek is het in elk geval niet:
"Hij staat klaar om het kaf van het koren te scheiden. Het koren zal Hij opslaan in de schuur. Maar het kaf zal Hij verbranden in een vuur dat nooit uitgaat."

Ik ben dus heel benieuwd welke vertaling het dan wel is...
Ik denk zijn eigen  ;)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 29, 2004, 08:57:59 pm »
Zijn er behalve NBG'51, Groot Nieuws, Statenvertaling, Het Boek, nog meer vertalingen gangbaar dan? Volgens mij hebben we ze bijna allemaal gehad. En bij geneen gaat het vuur uit.

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 29, 2004, 09:08:49 pm »
Ik heb er nog een paar gevonden:

quote:

12 (SVV)  Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.
12 (BOEK)  Hij staat klaar om het kaf van het koren te scheiden. Het koren zal Hij opslaan in de schuur. Maar het kaf zal Hij verbranden in een vuur dat nooit uitgaat."
12 (CANIS)  Hij heeft zijn wan in de hand, en Hij zal zijn dorsvloer zuiveren; de tarwe verzamelen in de schuur, maar het kaf verbranden in onuitblusbaar vuur.
12 (GNB)  Hij scheidt het kaf van het koren en veegt zijn dorsvloer aan; het koren slaat hij op in zijn schuur, maar het kaf verbrandt hij in onblusbaar vuur.’
12 (LEI)  Zijn wan is in zijn hand; hij zal zijn dorschvloer zuiveren, zijn graan in de schuur verzamelen, het kaf met onuitbluschbaar vuur verbranden.
12 (LU)  En hij heeft zijne wan in de hand; hij zal zijnen dorsvloer vegen, en de tarwe in zijne schuur vergaderen, maar het kaf zal hij verbranden met onuitbluschbaar vuur.
12 (NBG51)  De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.
12 (PALM)  Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren; en Hij zal de tarwe in Zijn schuur verzamelen, maar het kaf zal Hij met onuitblusbaar vuur verbranden!

't Is allemaal onuitblusselijk vuur.

We missen nog de "Willibrord vertaling", de NBV en de "nieuwe wereld vertaling").

Als het uit een bestaande vertaling komt gok ik op de laatste.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 29, 2004, 09:16:36 pm »
Als je het over de 'Gehenna" wilt hebben (omdat wij dat allemaal zo slordig met hel vertalen, ook als er een ander woord staat) Waarom gebruik je hiervoor dan een tekst waar het woord 'Gehenna" in de grondtekst niet eens voorkomt?

Dit snap ik niet zo.... :?

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 29, 2004, 09:18:54 pm »
Willibrod:
"De wan heeft hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur."

En in het gronings:
"Hai het zoadwaan in haand om t koorn zuver te schonen en veegt zien dörsvlouer aan; t koorn slagt E op in zien schuur, mor t kaf zel E opbranden mit vuur dat nooit oetgaait."
Ik snap het niet helemaal, maar ik denk te lezen dat het ook in groningen gewoon blijft branden dat vuur ;)
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 09:23:16 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 29, 2004, 10:03:10 pm »
Cool! Ik was ooit naar de islam getrokken omdat de hel daarin jannaham heet. (hemel=jannat)
dit bracht ik in verband met mijn aan hekserij doende moeder die mij in mijn jeugd iets heel ergs aangedaan heeft wat toch niemand gelooft. en wat ik zelf ook nauwelijks 100% herriner.
nu blijkt dat in het christendom er ook een gehenna is. je hoeft slechts een paar letters te veranderen, mijn ma heeft dezelfde naam als die ene meid die als man verkleed op last van gabriel, volgens de verhalen de fransen heeft geholpen tegen de engelsen, maar op de brandstapel geeindigd is, de bekende heilige.

(mits iemand de behoefte voelt te spotten met wat ik zeg houd het maar voor je, ik weet toch wel hoe het is om om dit soort dingen belachelijk gemaakt te worden en jullie hebben ook de waarheid niet in pacht. bvd. )
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 10:07:01 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 29, 2004, 10:10:29 pm »
Joeri, ik heb niet echt de behoefte te spotten met wat je zegt, maar het is wel erg vaag allemaal. Het ontgaat me volledig wat je duidelijk wilt maken, zou je je post iets meer kunnen toelichten?

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 29, 2004, 10:16:05 pm »
Het spijt me, ik ben ook heel vaag, ik snap mijn vage leven niet, en dat wat ik snap, is niet zo simpel in woorden uit te leggen.
als je een specifiekere vraag stelt, zal ik proberen te antwoorden
« Laatst bewerkt op: april 29, 2004, 10:16:49 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 29, 2004, 10:19:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 april 2004 om 21:16:
Als je het over de 'Gehenna" wilt hebben (omdat wij dat allemaal zo slordig met hel vertalen, ook als er een ander woord staat) Waarom gebruik je hiervoor dan een tekst waar het woord 'Gehenna" in de grondtekst niet eens voorkomt?

Dit snap ik niet zo.... :?
Me neither, daarom kwam ik ook met Marcus op de proppen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 29, 2004, 10:41:18 pm »

quote:

AVee schreef op 29 april 2004 om 21:18:
Willibrod:
"De wan heeft hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur."

En in het gronings:
"Hai het zoadwaan in haand om t koorn zuver te schonen en veegt zien dörsvlouer aan; t koorn slagt E op in zien schuur, mor t kaf zel E opbranden mit vuur dat nooit oetgaait."
Ik snap het niet helemaal, maar ik denk te lezen dat het ook in groningen gewoon blijft branden dat vuur ;)
Avee: dat klopt. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 29, 2004, 11:17:59 pm »

quote:

Hel… de plaats waar satan mensen eeuwig mag martelen?
Nog niet zo lang geleden, las ik een forumdiscussie over 'de hel'. In dit geval 'Gereformeerde Christenen' spraken over hun kerkleer, die aangeeft dat 'de hel de eeuwige martelplek van de duivel zou zijn, waar zondige mensen naartoe gaan'. Of hemel óf hel zou volgen op de dood…maar…is deze kerkleer wel bijbels…???

Leuk dat deze Hein Kuipers net vandaag (dit is gedateerd 29 april 2004) een site klaar heeft over dit onderwerp :)
Hij had ook al rondgekeken bij dit forum hoe gereformeerden over de hel denken….

Ik lees trouwens ook wel iets op deze site waarvan ik me afvraag of er wel goed uit de bijbel wordt geciteerd….

quote:

Meteen volgend op de dood naar…?
Uit de Bijbelpassage waar Jezus aan het kruis tussen twee criminelen hangt en iets tegen één van hen iets zegt, halen de Gereformeerden (net als de Rooms-katholieken) dat Jezus belooft, dat iemand heden nog met hem [Jezus] in de hemel zal komen. Kortom: na het leven volgt er hemel of hel ('want Jezus zegt ut zelf!').
Helaas is deze Bijbeltekst verkeerd vertaald. Er staat namelijk: 'Heden zeg ik u: 'u zult bij mij in het paradijs zijn;'. Dus: er staat dat op enig moment de persoon naast Jezus bij Hem in het paradijs zal zijn en dat Jezus hem dat nu vertelt (als beslissing van een rechter!). En dat is dus beslist niet 'instant hemel' (of hel).

Ik weet niet wat voor bijbelvertaling Hein hiervoor heeft gebruikt, maar in mijn bijbel NBG vertaling staat gewoon:
Luc 23,43  
En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Volgens mij staat dat er ook bij de NBG van de ‘Gereformeerden’. Dit kan volgens de bijbel heel goed de hemel zijn. Zie hiervoor:

2 Kor. 12
2……dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs. en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.

Ik ken alleen instant koffie :) Maar hier lees ik dat je na je dood direct naar het Paradijs gaat, wat Jezus eigen woorden zijn, en wat door Paulus in 2 Kor. 12 de ‘derde hemel’ genoemd wordt. Deze uitleg staat letterlijk in de bijbel…

quote:

Alleen degenen die in Jezus én Geest zijn zullen dan blijven leven; de overigen zullen sterven en in het Gehenna van vuur belanden; de plek waar doden worden verbrand totdat zij geheel verteerd zijn (dus geen eeuwig lijden!). Het eeuwig vuur zal blijven als eeuwig symbool voor wat er plaatsgevonden heeft.
Wat ik vetgedrukt heb, heb jij er maar even bij bedacht... Ik lees het in ieder geval nergens.

quote:

Hebreeën 10:27 - Alle ongelovigen worden geoordeeld
' Men kan dan alleen maar in bange afwachting zijn van het oordeel en van de vuurgloed die de tegenstanders van God zal vernietigen'.
Ik weet niet hoe je aan het woord vernietigen komt. Bij mij in de NBG staat dat “het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.” ,,,, De ziel kan niet sterven, itt wat jij zegt. Dit lees ik o.a. in
Mat 10,28  
En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel.

Dan kun je gaan discusieren wat ‘verderven’ is…jij maakt ervan: Vernietigen, consumeren…. Dat is in ieder geval wat anders….. En ook in tegenspraak met andere tekstplaatsen die spreken over het eeuwige vuur.

quote:

Eindoordeel & vonnis voor de ongelovigen
De duivel zal met de zijnen vernietigd worden in een poel van vuur. Dus ook de ongelovigen (zij die niet geloven in Jezus en/of het zondigen niet wilden nalaten!) zullen ook in dit 'oordeelsvuur van God' geheel geconsumeerd worden.

Matt 25
41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.
46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven

Vraagje: Hier staat eeuwige straf… Dat is volgens jou dus alleen een bepaalde tijdsperiode en niet oneindig
Hoe zit het dan met het eeuwige leven (vers 46) Is dat ineens wel oneindig?

quote:

God is het, die Zijn Vuur zal doen neerdalen over hen die niet in Zijn Zoon geloven of bewust zijn doorgegaan met zondigen. Een vuur dat satan en zijn aanhangers zal vernietigen c.q. geheel zal consumeren (dus niet eeuwig zal pijnigen!).

Openb. 20
10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

Ik weet niet wat er in jouw bijbel staat bij deze tekst uit Openbaring. Maar het is geheel in tegenspraak bij wat jij hierboven beweert.
Jij gaat de Gehenna als vuilverbrandingsplaats letterlijk overnemen legt het dan op de hel, poel des vuurs.
Op de vuurverbrandingsplaats blijft er niets over… Dus concludeer jij dat dat met de hel of de poel des vuurs ook zo is.
Terwijl er in Matt. 3: 12 volgens alle vindbare vertalingen onuitblusbaar vuur wordt genoemd bij de verbranding......
Dit zeg jij dus in tegenstelling tot wat er in de bijbel hierover staat.
Jij vind jouw eigen idee dus beter dan wat Gods woord duidelijk zegt.

Zo ook met de ziel, die volgens jou geen eeuwig leven heeft. (Matt. 10: 28)
Leven =ziel volgens de bijbel…..we leven eeuwig bij God, of eeuwig zonder God….

Gen 9,4  
Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.
Mark. 8
35 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, diezijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden. 36 Want wat baat het een mens de gehele wereld te winnen en aan zijn ziel schade te lijden? 37 Want wat zou een mens kunnen geven in ruil voor zijn leven?
Hand 2,27  
omdat Gij mijn ziel niet aan het dodenrijk zult overlaten, noch uw heilige ontbinding doen zien.
Heb 10,39  
Doch wij hebben niets van doen met nalatigheid, die ten verderve leidt, doch met geloof, dat de ziel behoudt.

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 30, 2004, 09:34:39 am »
Ze zeggen dat alles vergeven word behalve de heilige geest lasteren, dus alleen die zitten in de hel. wat verstaan jullie onder de HG lasteren?
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 09:34:46 am door Joeri »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 30, 2004, 09:38:30 am »
Zonde tegen de heilige geest wordt in het algemeen uitgelegd als het niet aanvaarden van de Heilige Geest. Dus doen alsof je Jezus niet nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 09:44:27 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 30, 2004, 11:42:18 am »
Gezien het feit dat de vruchten van de geest meestal genoemd worden vrede,zachtmoedigheid,geduld,vergeving,liefde etc interpreteer ik het zelf eerder als het ontkennen van liefde, dan ontkenning van jezus.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 11:42:26 am door Joeri »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 30, 2004, 04:56:08 pm »
Gelukkig probeer ik niemand te overtuigen :)  maar wel te informeren...

Er waren een aantal mensen die vinden, dat een God die toestond dat satan eeuwig mensen zou mogen martelen beslist geen barmhartige God is.
En in het verlengde daarvan 'eeuwig martelen in vlammen maar nu door God zelf' is ook niet echt barmhartig.

Gelukkig is het dus ook niet bijbels.  Niet rechtstreeks, niet taalkundig en niet volgens de Geest die in Gods Woord aangeeft wat er te gebeuren staat. Want de Geest zegt, dat na de totale consumptie van het kwaad de vlam ter nagedachtenis zal blijven branden.

En na de 'consumptie door het vuur' zal God alles weer nieuw maken.

En ja: www.sign2God.com heeft mijn grote interesse.  Iedere dag ben ik erop te vinden. En wat ik vind en krijg deel ik graag met anderen!
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 30, 2004, 05:04:29 pm »

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 16:56:
Gelukkig is het dus ook niet bijbels.  Niet rechtstreeks, niet taalkundig en niet volgens de Geest die in Gods Woord aangeeft wat er te gebeuren staat. Want de Geest zegt, dat na de totale consumptie van het kwaad de vlam ter nagedachtenis zal blijven branden.

Oh, zegt de Geest dat? Waar dan? Ik lees helemaal niks over totale consumptie in de Bijbel. En zeker niks over het blijven branden van een vlam ter nagedachtenis.

Ik zie het zo: je leest de Bijbel (wat er staat) en dat is het. Als je een theorie hebt, moet dat op meerdere plekken in de Bijbel (het liefst) ondersteund worden. Zelfs als je informatie doorkrijgt van de Heilige Geest (gave van profeteren) dan is het nooit zo dat de Geest je informatie geeft die tegenstrijdig is aan de Bijbel. Is dat wel zo, dan kun je vrij zeker zijn dat het niet van de Heilige Geest komt.

Het is niet verboden om aan de hand van de bijbel de gekste dingen te zeggen (dat doen veel mensen), maar de consequentie ervan is wel dat het onbijbelse dingen zijn die niet van God komen maar van de mens. En dit heeft dan dus niks met het christendom te maken.

Je mag me wel informeren, maar ik doe alleen iets met informatie die bijbels is. Dus met Bijbelteksten onderbouwd is.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 05:05:15 pm door Roodkapje »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 30, 2004, 09:55:35 pm »
Rood....stiertje,

Alles wat ik je verteld heb is bijbels. Ik heb inmiddels het boekje gekocht van Martino Tomasi en het laat precies zien in welke context de verschillende woorden in de Bijbel die wij als 'hel' vertalen worden gebruikt en wat dus de betekenis is.

Bovendien laat het stapsgewijs zien hoe dat ook precies (en ik zeg precies!) past in wat de Bijbel zegt hoe e.e.a. zal verlopen.

Gehenna = dal van Hinnom = plaats waar kadavers verband werden (totdat er niks meer over was).  Jezus zegt dat het zo zal zijn na het oordeel. Ook zegt de Bijbel, dat het vuur van God toch eeuwig zal branden en wel ter nagedachtenis aan wat heeft plaatsgevonden.  Niet door de mensen die eeuwig zullen lijden.

Bovendien: dan kan God nooit 'nieuw' beginnen. Gelukkig kan dat dus wel, want als al het kwade door de vlammen is geconsumeerd en opgebrand....dan zal God alles nieuw maken.

PS: God is geen eeuwige beul. En zijn Zoon Jezus beslist ook niet!
Josh

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 30, 2004, 10:22:27 pm »
Josh

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 30, 2004, 10:27:20 pm »

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 22:22:

a. Welke vertaling is dit?

b. Graag uitleg waarom deze vertaling anders is dan alle andere vertalingen.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 30, 2004, 10:38:51 pm »
Eerlijk wezen: weet niet welke vertaling; wellicht Urechtse. Essentie is echter, dat de NL-vertalingen én KJ-vertaling zegt: verbranden, dus niet branden.  'Burn up' dus niet burning.

Kortom: alles brandt op/verbrandt geheel.

KJ
12  His fan is in His hand, and He will thoroughly purge His threshing floor and gather His wheat into the garner; but He will burn up the chaff with unquenchable fire."

GNB
Hij scheidt het kaf van het koren en veegt zijn dorsvloer aan; het koren slaat hij op in zijn schuur, maar het kaf verbrandt hij in onblusbaar vuur.’

Simpelweg: de essentie van wat bedoelt wordt, komt in de gegeven vertaling beter uit de verf, maar in alle vertalingen staat dus datzelfde.

Maar niet alleen de vertaling vertelt of het klopt: ook het gebruik door Jezus verwijzend naar Gehenna en wat daar plaatsvond, geeft aan dat de uitleg en tekst klopt.
Geen verlakkerij dus!
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 10:40:22 pm door Joshua »
Josh

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 30, 2004, 10:46:56 pm »
Openbaring 14:11  En de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het merkteken van zijn naam ontvangt.

Als ze zouden 'verbranden' is deze tekst wel erg raar gesteld. "alle eeuwigheden, dag en nacht, geen rust". Bovendien geeft de Bijbel niet één maal een expliciete aanleiding tot het denken dat de eeuwige straf ooit op zou houden.

Kortom: als je zegt dat de eeuwige straf ooit ophoudt, dan is dat mijns inziens vooral iets in de Bijbel lezen wat je zelf wilt dat er staat. Of dat terecht is, is dan zeer de vraag.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 30, 2004, 10:48:27 pm »

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 22:38:
Eerlijk wezen: weet niet welke vertaling; wellicht Urechtse. Essentie is echter, dat de NL-vertalingen én KJ-vertaling zegt: verbranden, dus niet branden.  'Burn up' dus niet burning.

KJ
12  His fan is in His hand, and He will thoroughly purge His threshing floor and gather His wheat into the garner; but He will burn up the chaff with unquenchable fire."

GNB
Hij scheidt het kaf van het koren en veegt zijn dorsvloer aan; het koren slaat hij op in zijn schuur, maar het kaf verbrandt hij in onblusbaar vuur.’

Simpelweg: de essentie van wat bedoelt wordt, komt in de gegeven vertaling beter uit de verf, maar in alle vertalingen staat dus datzelfde.

Maar niet alleen de vertaling vertelt of het klopt: ook het gebruik door Jezus verwijzend naar Gehenna en wat daar plaatsvond, geeft aan dat de uitleg en tekst klopt.
Geen verlakkerij dus!
Waarom kan niemand hier jouw redenaties dan volgen?
In jouw versie heb je het onuitblusbare vuur ook maar weggelaten?
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2004, 11:54:05 am door Priscilla en Aquila »

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 30, 2004, 11:03:07 pm »

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 22:22:

quote:

Joshua schreef op 30 april 2004 om 22:38:

KJ

GNBt

Geen verlakkerij dus!

Utrechtse vertaling, nooit van gehoord.

Blijft over vraag b. “Graag uitleg waarom deze vertaling anders is dan alle andere vertalingen.”

Waarom wordt in de door jouw gebruikte vertaling gesproken van vuur dat uit gaat?
Alle andere vertalingen spreken van onuitblusselijke vuur (vuur dat je niet kunt blussen kan ook niet uitgaan).

N.B. vertalen is vertalen niet uitleggen. Een vertaling moet weergeven wat er in de grondtekst staat, niet uitleggen wat er, volgens de vertaler, bedoeld wordt.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2004, 11:03:21 pm door Pugna »

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 01, 2004, 01:22:19 am »
P&A: kennelijk is niemand van plan om iets te gaan zien.  Want bij velen hier staat de kerk en de kerkleer bovenaan.

Bij mij staat God door Jezus én Gods Woord (Bijbel) bovenaan.  En dus is bij mij niet 'afgeleide leer' uitgangspunt maar de volle waarheid!  En als je dan Gods Woord gaat bestuderen sta je open voor de waarheid.  En je hebt geen (kerk)vooroordeel.

Welke vertaling je ook neemt van Matt 3:12 ....de essentie is telkens hetzelfde. Iets verbrand geheel.  It burns up. Opgebrand. Weg. Over. Weg.

En als alle boze ellende totaal weg is: dan maakt God alles nieuw.  Ik citeer slechts uit de Bijbel.  En simpelweg ook uit het boekje van Tomasi. En ook Tomasi citeert uit de gehele Bijbel.  En wel in structuur van wat er te gebeuren staat, waaruit hij tevens haalt wat de drie betekenissen zijn van de woorden die wij samenvatten als 'hel' en waar Jezus naar verwijst (Gehenna) als wat na het oordeel zal volgen.

Misschien wel aardig om je 'kerkhorizon bijbels te verbreden':
Het boekje heet: 'zin en onzin over dood, opstanding, hemel en hel' van Martino Tomasi (ISBN 90-75186-02-9)
Josh

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 01, 2004, 02:06:11 am »
Veel punten (niet allemaal) die in onderstaande rijtje worden opgesomd, zie ik ook bij jou terug.
Door Marc Verhoeven.

Eeuwige straf of annihilatie?
Indien niet anders vermeld komen de Schriftaanhalingen uit de Statenvertaling 1977 ,
en voor het Grieks de Textus Receptus (Stephanus) 1550

De Bijbel leert dat goddelozen als bestemming een “eeuwige straf ” (Matt 25:46) of “eeuwig verderf” (2Thess 1:9) zullen krijgen. Na de fysieke dood houden zij niet op te bestaan, ze worden niet ‘ver-nietigd’ (annihilatietheorie). Eeuwige straf is reeds taalkundig niet anders te verstaan.

Maar velen trachten deze Bijbelse leer te ontkrachten, op de volgende manieren:

•   Door te zeggen dat de hel – in de betekenis van eeuwige straftoestand, waar pijn heerst – hele-maal niet bestaat.
•   Door te zeggen dat het vuur van de hel slechts symboliek is en dat er DUS geen pijniging is.
•   Door te zeggen dat de straftoestand niet eeuwig is maar tijdelijk.
•   Door stil te staan bij de schaduwen van het O.T. en het licht van het N.T. te negeren.
•   Door aan te nemen dat de klassieke opdeling van hemel en hel louter een heidens denkbeeld is.
•   Door de hel (Gehenna) louter als een beeld van de dood te aanzien, voor de Joden.
•   Door te beweren dat Paulus, de apostel der heidenen, nooit over de hel heeft gesproken.
•   Door de leer der alverzoening.
•   Door te leren dat de ziel niet onsterfelijk is maar sterfelijk.
•   Door te leren dat ‘eeuwige straf’ moet gezien worden als ‘eeuwige vernietiging’
•   Enz...

Een bepaalde sekte heeft in haar pseudo-bijbel de uitdrukking ‘eeuwige pijn of straf’ zelfs consequent vertaald met ‘eeuwige vernietiging’!  Maar niet alleen zij, ook anderen geloven in de ‘annihilatietheo-rie’, of de vernietigingsleer en dus dat de gestraften gewoon ophouden te bestaan.
De feiten liggen echter helemaal anders. Er zijn vele Bijbelse bewijzen voor het bestaan van een eeu-wigdurende straftoestand voor degenen die God verwerpen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 01, 2004, 02:11:15 am »
De Schrift nauwkeurig onderzoeken

De grondwoorden, die sommigen graag met ‘vernietiging’ wensen te vertalen, hebben niet zomaar altijd de betekenis van vernietiging. Vernietiging is volstrekt, absoluut, volkomen, terwijl bepaalde schriftplaatsen het eigenlijk hebben over ‘verloren gaan’ (2Kor 2:15; Joh 10:28; 2Kor 4:3; 2Thess 2:10); ‘verderven’ (Matt 10:28; Rom 9:22; 2Pe 3:7); ‘verdelgd’ (Psalm 92:8); ‘te niet doen’ (1Kor 6:13); ‘hun einde het verderf’ (Filip 3:19).
Zulke vertalingen doen geen afbreuk aan de werkelijke betekenis van de tekst.
In de Bijbel is dikwijls sprake van ‘verderf’, ‘vergaan’ en ‘verdelgd’, met betrekking tot landen, steden en volken, terwijl deze toch niet totaal vernietigd, uitgeroeid of uitgespeeld waren. Lees Exodus 10:7, Hosea 13:9, enz. Het gaat hier om een tijdelijke, betrekkelijke, relatieve vernietiging. Hier mag je niet het Nederlandse woord ‘vernietigen’ gebruiken vanwege de absoluutheid van dat woord. Beter vertaal je dan met ‘ondergang’, ‘vergaan’, enz.

Een nauwkeurige bestudering van de Schriftwoorden, waarvan sommigen veronderstellen dat zij ‘vernietiging’ of ‘verdwijning’ (ophouden te bestaan) betekenen, maakt duidelijk dat deze opvatting absoluut ongegrond is. Het Griekse woord ‘apollumi’ wordt dikwijls in het Nieuwe Testament gebruikt om aan te duiden dat een ding om een of andere reden niet meer geschikt is voor het normale gebruik waarvoor het bestemd was. Zo lezen we bvb. van de ‘oude zakken’ waarin ‘nieuwe wijn’ gedaan was: “Noch doet men nieuwe wijn in oude [leren] zakken; anders zo bersten de [leren] zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de [leren] zakken verderven [apolountai]” (zie Matt 9:17; Mark 2:22). Maar ook Joh 3:16 moet zo vertaald worden: “opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren [apolètai] gaat”.
Vergelijk Matt 10:6 – “Maar gaat veel meer heen tot de verloren [apolólota – zelfde grondwoord als in Joh 3:16!] schapen van het huis Israëls”. En eveneens Matt 15:24 – “Ik ben slechts gezonden tot de verloren [apolólota] schapen van het huis Israëls”. Ook in Matt 18:11 vinden wij hetzelfde woord: “om het verlorene [apolólos] te behouden”. In Lukas 15 hebben wij de gelijkenissen van het “verloren [apo-lólos, vs.4] schaap” en de “verloren [apolólós, vs.24] zoon”. Het zal voor ieder duidelijk zijn, dat noch het schaap, noch de zoon verloren was in de zin van annihilatie.

2Thess 1:9:
Zij zullen [tot] straf lijden het eeuwig verderf [olethron aiónon], van het aangezicht des Hee-ren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte.

Sommigen wensen hier ‘vernietiging’ te verstaan, omdat dit nu eenmaal in hun kraam past. In de Griekse tekst staat hier olethron aiónion, letterlijk: ‘verderf eeuwig’. Kan men dit nu vertalen met ‘eeuwige vernietiging’? Het Griekse woord olethron kan het volgende betekenen: verderf, onheil, ver-nietiging, ondergang, dood, nederlaag, bestraffing. Men moet het woord nemen dat in de bedoeling past. Zoals we reeds zagen kan het woordje ‘eeuwig’ niet met vernietiging in verband gebracht worden want vernietiging is éénmalig, in een punt van de tijd, en ‘[ver] van’ wijst op een verwijderde plaats die evenmin met vernietiging in verband kan gebracht worden. Vandaar: “eeuwig verderf”.

Met 2Thess 1:9 kan je beslist niet aantonen dat de goddeloze vernietigd zal worden. De tekst bewijst alleen dat de goddeloze voor eeuwig zal verloren gaan. Hij zal nooit het ware leven verkrijgen, in een ware verhouding tot God. Hij zal verwijderd worden, “[ver] van het aangezicht des Heeren”, zegt de tekst. Wat het detail van de straf precies inhoudt weet niemand, maar in die plaats van de straf zal men verstoken zijn van goddelijk licht en het zal er verschrikkelijk zijn. Als dat niet zo was, dan zou de Heer Jezus er niet zo erg voor gewaarschuwd hebben!

Hades en Gehenna

Het Griekse woord voor ‘hel’ is niet Hades maar Gehenna. Dit stamt af van het Hebreeuwse Ge-Hinnom – dal van Hinnom. Gehenna komt 12 maal voor in het Nieuwe Testament, waarvan 11 maal in de evangeliën bij monde van de Heer Jezus: Mt 5:22, 29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mk 9:43, 45, 47; Lk 12:5; Jk 3:6.
Het Griekse woord Hades, dat ‘dodenrijk’ betekent, komt 11 maal voor. Hades wordt in de NBG-Bijbel tien keer met ‘dodenrijk’ vertaald: Mt 11:23; 16:18; Lk 10:15; 16:23; Hd 2:27, 31; 1Ko 15:55b [‘dood’ (Gr. hades) moet hier ‘dodenrijk’ zijn]; Op 1:18; 6:8; 20:13, 14.
De Hades is, zoals gezegd, niet de hel. Voor de goddelozen is Hades, of het dodenrijk, een plaats van ‘voorarrest’ (geen vagevuur!) tot aan het definitieve laatste oordeel (Openb.20:11-15), maar voor de gelovigen betekent het een rustplaats in Gods gunst (niet de hoogste hemel).

Gehenna echter wordt in de NBG-Bijbel terecht overal met ‘hel’ vertaald. Het is de plaats van eeuwige straftoestand. We zullen hier wat verder over uitweiden.
In het Oude Testament was Ge-Hinnom de plaats waar aan de afgoden werd geofferd. Men wierp er dieren en zelfs kinderen in het vuur, zoals koning Achaz deed (2Kron 28:1,3). Het was er een vreselijk gejammer – “Daar zal wening zijn en knersing der tanden” (Matt 13:42). In Jezus’ tijd was het de vuil-nisbelt van Jeruzalem, en het vuur bleef er jarenlang branden en de rook steeg er steeds omhoog. Als het dal van Hinnom slechts het graf afbeeldde, dan zou de Heer Jezus eerder naar een begraafplaats hebben gewezen. De begraafplaatsen lagen noordelijk van Jeruzalem; het dal van Hinnom zuidelijk. De mensen zouden dat dan beter begrepen hebben, maar Hij deed dit niet. Hij wees niet naar iets wat leek op einde van bestaan. Hij wees naar het VUUR van Gehenna (Matt 5:22). Vuur, het beeld van straf.

Gehenna, of de hel, is beslist geen rustig en vredig graf. Zoek alle teksten met ‘Gehenna’ eens op:
Matt 5:22, 29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark 9:43, 45, 47; Lukas 12:5; Jakobus 3:6
Bij Markus 9 vertelde de Heer in de verzen 44, 46 en 48, dat het een plaats is waar “waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt”. Kunt u daar een vredig graf van maken? Is dat eenmalige vernietiging, zoals bij een executie? Dat niemand dwale!

Schriftplaatsen over de Hel, zonder dat die naam genoemd wordt

Er zijn ongeveer 140 plaatsen in het Nieuwe Testament, waar over de hel (Gehenna) wordt gesproken, zonder dat die naam genoemd wordt. Slechts een enkel voorbeelden:

Matt 3:12
Mt 3:12 Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.
Onuitblusbaar is het vuur! Zo eeuwig is de straf.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 01, 2004, 02:17:06 am »
Zo zie je maar weer dat je nooit de Bijbel vrij van bril kunt lezen.

"Bij mij staat God door Jezus én Gods Woord (Bijbel) bovenaan. En dus is bij mij niet 'afgeleide leer' uitgangspunt maar de volle waarheid!" (©Joshua, 2004).

Op zich mooi, maar je kunt de Bijbel nou eenmaal niet zonder 'bril' lezen. Je gaat nadrukken leggen. Jij bijvoorbeeld op het feit dat God 'opnieuw begint'. En daarmee redeneer je verder, "ja maar daar staat DUS ...."

Dat doet elke kerkleer. "Daar staat dit en die schreef dat en ja, die citeerde ook de Bijbel, dus.. "

Je ontkomt er nu eenmaal niet aan, of je moet rechtstreeks via God spreken.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 02:21:50 am door Zwever »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 01, 2004, 02:39:59 am »
Van sign2god: "Helaas is deze Bijbeltekst verkeerd vertaald. Er staat namelijk: 'Heden zeg ik u: 'u zult bij mij in het paradijs zijn;'. Dus: er staat dat op enig moment de persoon naast Jezus bij Hem in het paradijs zal zijn en dat Jezus hem dat nu vertelt (als beslissing van een rechter!). En dat is dus beslist niet 'instant hemel' (of hel)."

De bewuste tekst is Lucas 23:43 (NBG 51) "En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn."

Goed, het zal 'dus' wel aan de vertaling liggen. Grieks erbij dan maar. Letterlijk vertaald staat hier het volgende (in de griekse grammatica)

"en hij zeide tot hem voorwaar u ik zeg heden met mij gij zult zijn in het paradijs".

Nou, volgens mij staat hier precies hetzelfde als in de NBG. Dus hoe kómt die site erbij dat "het verkeerd vertaald is"?

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 01, 2004, 02:59:34 am »
Omdat dat zo is. En de check is het feit, dat de leer die de foute vertaling onderschrijft niet uitgaat van bijbelse opstandingen.

Instant-hemel of hel is niet bijbels. Jezus zelf gebruikt 'Gehenna' wat pas na 'Sheol' zal plaatsvinden.

1. Opstanding van de heiligen tijdens/na de wederkomst van Jezus+sterven goddelozen
2. 1.000 jarig rijk
3. na 1.000 jaar: opstanding satan's aanhangers+vrijlating satan+demonen
4. oordeel
5. vonnis (gehenna: allen worden in vuur geworpen en verbranden)
6. vuur blijft branden ter herinnering aan wat heeft plaatsgevonden
7. God maakt alles nieuw
Josh

Joeri

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 01, 2004, 09:15:43 am »
dat gehenna uitgerekend het heilige keer 12 voorkomt, zal ook wel iets te betekenen hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 09:15:52 am door Joeri »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 01, 2004, 11:04:58 am »

quote:

Oke, einde discussie.

Joshua

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 01, 2004, 12:11:02 pm »
Zwever:

Ik merk dat bij jou de vertaling 'leading is'; bij mij is dat de bijbelse context.
En daarmee bedoel ik dus 'omdat het zo is' (de context!).
Josh

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 02, 2004, 11:37:20 am »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 12:11:
Zwever:

Ik merk dat bij jou de vertaling 'leading is'; bij mij is dat de bijbelse context.
En daarmee bedoel ik dus 'omdat het zo is' (de context!).

Mag je dat even gaan uitleggen, want ik kijk ook naar de vertaling in de context, en ik lees toch hele andere dingen dan jij.

Ken je die anekdote van die Spookrijder?

Er rijdt een man over de A10.
Via z'n autoradio hoort hij dat er op de A10 een spookrijder is gesignaleerd.
"Hoezo één spookrijder?" roept de man verbaasd uit, "het zijn er honderden!"

Yerk

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 02, 2004, 12:35:32 pm »
"And many of them that sleep in the dust of the earth shall awake, some to everlasting life, and some to shame and everlasting contempt."
- Daniel 12:2

"The sinners in Zion are afraid; fearfulness hath surprised the hypocrites. Who among us shall dwell with the devouring fire?  Who among us shall dwell with everlasting burnings?"
- Isaiah 33:14

"And they shall go forth, and look upon the carcases of the men that have transgressed against me: for their worm shall not die, neither shall their fire be quenched; and they shall be an abhorring unto all flesh."
- Isaiah 66:24

"Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels."
- Matthew 25:41

"In flaming fire taking vengeance on them that know not God, and that obey not the gospel of our Lord Jesus Christ: Who shall be punished with everlasting destruction from the presence of the Lord, and from the glory of his power."
- 2 Thessalonians 1:8-9

"Therefore leaving the principles of the doctrine of Christ, let us go on unto perfection; not laying again the foundation of repentance from dead works, and of faith toward God, Of the doctrine of baptisms, and of laying on of hands, and of resurrection of the dead, and of eternal judgment.  And this will we do, if God permit."
- Hebrews 6:1-3

"Raging waves of the sea, foaming out their own shame; wandering stars, to whom is reserved the blackness of darkness for ever."
- Jude 13

"And if thine eye offend thee, pluck it out: it is better for thee to enter into the kingdom of God with one eye, than having two eyes to be cast into hell fire: Where their worm dieth not, and the fire is not quenched."
- Mark 9:47-48

"And these shall go away into everlasting punishment: but the righteous into life eternal."
- Matthew 25:46

"And the smoke of their torment ascendeth up for ever and ever: and they have no rest day nor night, who worship the beast and his image, and whosoever receiveth the mark of his name."
- Revelation 14:11

"And the devil that deceived them was cast into the lake of fire and brimstone, where the beast and the false prophet are, and shall be tormented day and night for ever and ever. And I saw a great white throne, and him that sat on it, From whose face the earth and the heaven fled away; and there was found no place for them. And I saw the dead, small and great, stand before God; and the books were opened: and another book was opened, which is the book of life: and the dead were judged out of those things which were written in the books, according to their works. And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them: and they were judged every man according to their works. And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death. And whosoever was not found written in the book of life was cast into the lake of fire."
- (Revelation 20:10-15)

Bron: www.myfortress.org (ik hoop dat die gast als bron de bijbel heeft gebruikt, anders ga ik em trappen)

Dit zegt de bijbel dus over de hel. De duivel is ook niet de baas in de hel, hij is slachtoffer.

Wat ik merkwaardiger vind, is dat er over de hel gediscussieerd wordt. God is gerechtigheid, hij heeft je gemaakt en zal ook over je lot beslissen. Ik geloof dat ik gered ben door Christus, zou dat niet zo zijn, dan vertrouw ik nog op de rechtvaardigheid van God. Als ik naar de hel gestuurd zal worden, zal ik het daarmee eens zijn, zoals eenieder die daarna toe gaat. Ik vraag mij dus af wat jullie motivatie is om over dit onderwerp te praten?

In Christus, Yerk
God sent people to find me, now I'm sent

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 02, 2004, 12:54:05 pm »

quote:

Joshua schreef op 01 mei 2004 om 02:59:
Omdat dat zo is. En de check is het feit, dat de leer die de foute vertaling onderschrijft niet uitgaat van bijbelse opstandingen.

Instant-hemel of hel is niet bijbels. Jezus zelf gebruikt 'Gehenna' wat pas na 'Sheol' zal plaatsvinden.

1. Opstanding van de heiligen tijdens/na de wederkomst van Jezus+sterven goddelozen
2. 1.000 jarig rijk
3. na 1.000 jaar: opstanding satan's aanhangers+vrijlating satan+demonen
4. oordeel
5. vonnis (gehenna: allen worden in vuur geworpen en verbranden)
6. vuur blijft branden ter herinnering aan wat heeft plaatsgevonden
7. God maakt alles nieuw

10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

eeuwigheden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 02, 2004, 01:12:52 pm »

quote:

Yerk schreef op 02 mei 2004 om 12:35:
Wat ik merkwaardiger vind, is dat er over de hel gediscussieerd wordt. God is gerechtigheid, hij heeft je gemaakt en zal ook over je lot beslissen. Ik geloof dat ik gered ben door Christus, zou dat niet zo zijn, dan vertrouw ik nog op de rechtvaardigheid van God. Als ik naar de hel gestuurd zal worden, zal ik het daarmee eens zijn, zoals eenieder die daarna toe gaat. Ik vraag mij dus af wat jullie motivatie is om over dit onderwerp te praten?

In Christus, Yerk

Zou dat niet zo zijn???
De bijbel is heel duidelijk.
Wie in mij geloofd heeft eeuwig leven.
Niks van ,,misschien,,

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

31 Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard? 36 Gelijk geschreven staat:
Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,
wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.  

En de duivel is geen slachtoffer.
Hij kiest zelf tegen GOD
Alleen door JEZUS