Auteur Topic: Verlos ons van de hypes  (gelezen 17025 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #150 Gepost op: mei 24, 2004, 01:56:44 am »
Dat vind jij... Ik vind de argumenten wel goed, heel goed zelfs.

Dus daarin zijn we het niet met elkaar eens... :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bela

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #151 Gepost op: mei 24, 2004, 09:08:26 am »
Ik kon me eigenlijk wel redelijk vinden in het stuk van Alwin Geluk. Soms lijkt het wel of je alleen meeteld als je meedoet aan de emmaeus cursus, of het boek leest doelgericht leven (zal best een goed boek zijn) of wat er allemaal nog meer is. Het lijkt soms of we zo het eeuwige leven kun nen verdienen.
Ik wil gewoon een meelevend christen zijn. Dat is vlgs mij meeleven met je naaste , kerk of buren, bijbelstudie en doen wat er voor je hand komt om te doen. En dan ben ik al druk genoeg!

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #152 Gepost op: mei 24, 2004, 11:12:49 am »
Tja en dat is denk ik ook een fout die veel mensen maken. Als iets wat in het artikel als "hype" wordt omschreven er is houden redelijk veel mensen zich er dus mee bezig... Dat wil alleen helemaal niet zeggen dat je er niet bij hoort als je je daar niet mee bezig houdt... dat je dan niet meetelt.... dat is grote onzin... Omdat die mensen over dat onderwerp dan niet mee kunnen praten praten ze zich aan dat ze niet meetellen. Aan de ene kant moet je zorgen dat ze dat gevoel niet krijgen, aan de andere kant moet je je dat ook niet gaan aanpraten.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #153 Gepost op: mei 24, 2004, 11:21:37 am »

quote:

Marnix schreef op 24 mei 2004 om 11:12:
Tja en dat is denk ik ook een fout die veel mensen maken. Als iets wat in het artikel als "hype" wordt omschreven er is houden redelijk veel mensen zich er dus mee bezig... Dat wil alleen helemaal niet zeggen dat je er niet bij hoort als je je daar niet mee bezig houdt... dat je dan niet meetelt.... dat is grote onzin... Omdat die mensen over dat onderwerp dan niet mee kunnen praten praten ze zich aan dat ze niet meetellen. Aan de ene kant moet je zorgen dat ze dat gevoel niet krijgen, aan de andere kant moet je je dat ook niet gaan aanpraten.

"die mensen"?
"ze"?

Het feit dat je het over "ze" hebt, geeft toch al aan dat ze blijkbaar niet bij jou horen? Geen grote onzin dus.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #154 Gepost op: mei 24, 2004, 12:25:02 pm »
Ik voel me niet aangesproken... ik ga ook niet met elke hyp emee... maar ik tel ook wel mee als ik met bepaalde hypes niet meedoe... Omdat ik me niet in Bela's uitspraak herken betrefk ik het dus ook niet op mezelf.

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #155 Gepost op: mei 24, 2004, 01:11:08 pm »

quote:

Marnix schreef op 24 mei 2004 om 12:25:maar ik tel ook wel mee als ik met bepaalde hypes niet meedoe...
Tja, ook ik weet dat wel. Maar ik zou ze niet de kost willen geven, die zich verplicht voelen om 'mee te gaan'. En om dat gevoel nou maar aan die mensen zelf te wijten ... vind ik een beetje egoistisch, en ook nogal goedkoop.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #156 Gepost op: mei 24, 2004, 03:37:36 pm »
Tja... ik vind het juist een argument om de "hypes" maar af te stoten omdat mensen die er niet aan meedoen zich buitengesloten zouden kunnen gaan voelen (dat is truowens ook maar 1 kant van het verhaal), het niet meedoen aan "hypes" kan er namelijk ook voor zorgen dat mensen zich buitengesloten voelen...

Ik denk dat je beter een oplossing kan zoeken waarbij je de "hypes" niet stopt... Maar wel er zorg voor draagt dat mensen zich niet buitengesloten voelen als ze er niet aan meedoen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #157 Gepost op: mei 24, 2004, 03:58:33 pm »
Natuurlijk moeten hypes gestopt worden. Die zijn per definitie een vertekening van de werkelijkheid. Leugenachtig dus. Wie wil dat nu in stand houden?

In plaats van langs elkaar heen te blijven praten kan beter naar een strategie gezocht worden om te bepalen of de grote aandacht die christelijke media aan bepaalde verschijnselen geven, terecht is of niet. Hoe weet je of iets een hype is of niet?

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #158 Gepost op: mei 24, 2004, 04:34:37 pm »
Dat weet je op een moment dat het begint niet omdat het afhangt of het blijft of niet en zo :)

Verder is de mediaaandacht niet zo verwonderlijk..... Dat heet NIEUWS.... dus daarin hebben ze ook veel oog voor nieuwe dingen... dat is in de niet-christelijke wereld zo, in de christelijke wereld ook... over nieuwe dingen is nog weinig geschreven, dat is interessant. De rest is namelijk al zoveel over geschreven dat het niet meer zo boeiend is.

Volgens mij maakt de media ergens ook vaak wel een hype van.... Er wordt veel ergens over geschreven omdat eht nieuwe is... en dan wordt het een hype genoemd omdat het zovaak in de media is. Na een poos is er genoeg overgeschreven en gaat de media op zoek naar iets nieuws... daardoor komt het betreffende onderwerp weinig mee rin het nieuws, en zeggen mensen gelijk: de hype is over.... de vraag is echter of niemand zich meer er mee bezig houdt.. of dat het gewoon wat minder mediaandacht krijgt bijvoorbeeld.

Verder ben ik het er niet mee eens dat hypes een vertekening van de werkelijkheid zijn, leugenachtige verschijnselen. Een hype is gewoon iets dat even populair is en daarna dat weer niet meer is... Dat wil echter niet zeggen dat het achterlijk is... hypes kunnen best leuke dingen betreffen... En waarom zou je als christen daar niet op in mogen springen? Kun je dan vast mensen mee bereiken... zonder dat je de boodschap van God tekort doet. Gods Geest kan hypes toch ook gebruiken?
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2004, 04:39:44 pm door Marnix »

xgnoom

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #159 Gepost op: mei 24, 2004, 04:42:58 pm »
Ik vind het een stemmingmakend artikel. De tegenstelling tussen hypes en structureel is denk ik niet zo hard als hier voorgesteld, verandering van spijs doet eten, niet alleen van brood zal de mens leven. Ik ben ervan overtuigd dat het evangelie dynamisch is en niet constant hetzelfde. Als het evangelie wel grijs klinkt dan is er iets mis, het lijkt me erg Bijbels om na te gaan wat er dan mis is (zelfonderzoek, berouw, bekering - basisbegrippen in je leven als christen).

Aan de andere kant kan je niet van het ene in het andere vallen als kerk zijnde. Maar als je als christen geroepen bent dan hoef je denk ik niet zo bang te zijn dat je de rode draad verliest, onderschat de werking van de Geest niet, waar we het van moeten hebben in de kerk. Volgens dit artikel moeten we het kennelijk vooral zelf goed regelen en aantoonbare positieve effecten van de hypes worden niet genoemd.

Als God mensen roept door 'hypes', zoals de Alpha-cursus, hoe kun je daar dan tegen zijn? Als mensen niet in de kerk komen is het kennelijk de eigen schuld van de mensen, kennelijk zijn zij te vlak, niet heilig genoeg, of anderszins nietwaardig iets van het evangelie mee te krijgen. Dit regeltje vond ik wel heel kwalijk:

quote:

Dat allerlei hypes ook onder christenen zo aanslaan, bewijst wel dat ook zij zijn aangestoken door het virus van de vervlakking dat door Nederland waart.

Zo praat je wel erg naar je conclusie toe.

Gelukkig is God genadig, als de kerk niet in staat is mensen te roepen, gaat God wel naar de mensen toe. Het succes van de hypes van nu zegt denk ik meer over de vlakheid van de kerk dan over de vlakheid van de mensen.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

xgnoom

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #160 Gepost op: mei 24, 2004, 05:01:22 pm »
Ik las laatst een aardig artikel in Trouw: Kerken verdwijnen, religiositeit blijft. Conclusie was oa dat evangelische kerken/gemeentes geen toekomst hebben vanwege gebrek aan structuur.

http://www.trouw.nl/relig...ikelen/1084339752463.html
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2004, 05:01:33 pm door xgnoom »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #161 Gepost op: mei 24, 2004, 08:26:37 pm »
Denk eerder dat de trouw verdwenen is en er nieuws blijft bestaan.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #162 Gepost op: mei 25, 2004, 12:20:01 am »
Hehe.

Mee eens Xgnoom... Ik vind die zin ook heel vervelend... Zorgen zogenaamde hypes als alpha, jeugdkerken, conferenties etc. voor vervlakking? Volgens mij is het vaak andersom, ze zorgen vaak juist voor diepgang of vernieuwing van christenen.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 12:20:18 am door Marnix »

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #163 Gepost op: mei 25, 2004, 12:45:48 am »

quote:

xgnoom schreef op 24 mei 2004 om 16:42:
verandering van spijs doet eten, niet alleen van brood zal de mens leven.
Ja, en brood en spelen en laten we eten en drinken want morgen sterven wij, enz. Zo ken ik er ook nog wel een paar.  :)

quote:

Maar als je als christen geroepen bent dan hoef je denk ik niet zo bang te zijn dat je de rode draad verliest, onderschat de werking van de Geest niet,
Juist daarom moet je niet te licht denken van mensen die aan al die hypes niet mee doen!

quote:

Volgens dit artikel moeten we het kennelijk vooral zelf goed regelen en aantoonbare positieve effecten van de hypes worden niet genoemd.
??? Vooral zelf goed regelen? Hoezo? Waar lees je dat? En waarom hebben hypes 'aantoonbare positieve effecten' en heeft 'het gewone werk' dat niet?

quote:

Als God mensen roept door 'hypes', zoals de Alpha-cursus, hoe kun je daar dan tegen zijn?
"God wil het!" ???

quote:

Als mensen niet in de kerk komen is het kennelijk de eigen schuld van de mensen, kennelijk zijn zij te vlak
En juist die mensen lopen mee in / maken deel uit van een hype. Zonder mensen geen hypes.

quote:

Het succes van de hypes van nu zegt denk ik meer over de vlakheid van de kerk dan over de vlakheid van de mensen.
De kerk, dat ben JIJ!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #164 Gepost op: mei 25, 2004, 10:06:13 am »

quote:

Peter schreef op 25 mei 2004 om 00:45:
[...]

Ja, en brood en spelen en laten we eten en drinken want morgen sterven wij, enz. Zo ken ik er ook nog wel een paar.  :)

Dit is natuurlijk geen uitwisseling van argumenten... Tenminste, hiermee geef je niet beargumenteerd weer waarom de uitdrukking die Marnix gebruikt hier niet gebruikt zou mogen worden.

quote:

[...]
Juist daarom moet je niet te licht denken van mensen die aan al die hypes niet mee doen!

En daarom moet je ook niet te zwaar oordelen over mensen die wel meedoen aan dingen die jij misschien een hype noemt.

quote:

[...]
??? Vooral zelf goed regelen? Hoezo? Waar lees je dat? En waarom hebben hypes 'aantoonbare positieve effecten' en heeft 'het gewone werk' dat niet?

Kijk -allebei- maar eens objectief naar het gedrag en handelen van mensen die aan 'hypes' meedoen.

quote:

[...]
"God wil het!" ???

Soms wil God het ja...

quote:

[...]
De kerk, dat ben JIJ!

Maar 'JIJ' moet wel op zo'n manier in je geloof gebouwd worden, dat je je dat geloof ook eigen kunt maken.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #165 Gepost op: mei 25, 2004, 11:04:50 am »

quote:

Precies! Doe ik ook niet ;) En andersom geldt het natuurlijk ook... We moeten elkaar niet oordelen op dat soort dingen!

quote:

Heeft iemand dat ergens gezegd dan, dat het gewone werk dat niet heeft? Ik denk dat God daar ook zeker doorheen werkt. Hij werkt door beiden heen, daarom moeten we "het gewone werk" niet onderschatten, en "de hypes" ook niet, God gebruikt ze beiden voor Zijn doel!

quote:

God wil het!" ???

God is er in aan het werk ja. Hij gebruikt die dingen ook!

quote:

De kerk, dat ben JIJ!
De kerk, dat zijn je gelovige broers en zussen met jou erbij :) Dus ook die mensen die je op die hype-activiteiten ontmoet. Tuurlijk ben JIJ ook deel van de kerk, maar dat is toch geen reden om niet naar bijvoorbeeld een cofnerentie te gaan?! Juist door dergelijke dingen kun je meer diepgang krijgen, en kun je "vlakheid" in de kerk voorkomen... tenminste, zo heb ik dat zelf wel ervaren.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 11:10:09 am door Marnix »

bela

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #166 Gepost op: mei 25, 2004, 11:30:53 am »
Citaat
Marnix schreef op 25 mei 2004 om 11:04:

God wil het
God is er in aan het werk ja. Hij gebruikt die dingen ook!

Het is gevaarlijk om dat te zeggen alsof wij zouden weten wat God wil , wat niet in zijn woord geopenbaard is.
Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke uitspraak.

God wil dat we naar zijn woord leven en zijn zijn beloftes aannemen.
God kan wel door zo'n "hype"werken maar dat hoeft nog niet.
Indien er iemand door de alpha tot geloof komt wil dat de cursus nog niet rechtvaardigen.
Volgens mij leren wij met de Dl dat God de mensen roept, hun hart bereidt maakt door de HG om zijn Zoon te aanvaarden als het enige offer voor onze zonden.
Ik ben het wel met jullie eens dat bepaalde zaken  zo je wilt hypes je kunnen helpen om meer zicht op God en zijn werk te krijgen, maar het moet niete zo zijn dat je ziel en zaligheid daarvan afhangt.
En als je niet zoveel zin hebt om met al die nw dingen in de kerk mee te doen moet het ook niet zo zijn dat mensen je niet meer zien staan, laat staan dat ze nog aan je vragen om wat werk in de kerk te doen. Volgens mij is het zowat een hype om in een commissie te zitten ;)

xgnoom

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #167 Gepost op: mei 25, 2004, 11:40:18 am »

quote:

Peter schreef op 25 mei 2004 om 00:45:
Als God mensen roept door 'hypes', zoals de Alpha-cursus, hoe kun je daar dan tegen zijn?
"God wil het!" ???

Beetje flauw om het zo te brengen, want ik zou hetzelfde kunnen zeggen van 'het moet 'gewoon', want God wil dat zo'. Als mensen tot geloof komen,zich bezig houden met geloof lijkt me dat wel iets wat God wil, ongeacht de manier waarop.

quote:

Als mensen niet in de kerk komen is het kennelijk de eigen schuld van de mensen, kennelijk zijn zij te vlak
En juist die mensen lopen mee in / maken deel uit van een hype. Zonder mensen geen hypes.

Waarom zijn mensen die meedoen met hypes per definitie oppervlakkig bezig?

quote:

De kerk, dat ben JIJ!

Amerikaanse positief-denken-kreet ;)

De laatste tijd heb ik wel wat twijfels over of de kerk wel verwoordt/wil verwoorden waar ik in geloof. Als ik inderdaad christen in de kerk wil zijn dan krijg ik al gauw argumenten als te modern, niet bijbels, gericht op het gevoel, evangelisch, vlak of wat niet al, het soort argumenten die nogal eens als discussie-blocker worden opgeworpen.
Dus dan is het cirkeltje rond: kenelijk ben ik een christen van een foute soort. Juist die gedachte die doorsijpelt bij bijv. het artikel waar het in dit topic om gaat, staat me erg tegen. Je komt ook niet echt verder met een goed-fout-discussie, in dit geval bestaat die tegenstelling wat mij betreft ook niet.

Structuur is belangrijk, maar hypes hoeven de structuur niet aan te tasten. Wat mij betreft kunnen hypes en het 'gewone' prima naast elkaar bestaan en elkaar zelfs versterken.

xgnoom

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #168 Gepost op: mei 25, 2004, 11:43:16 am »

quote:

bela schreef op 25 mei 2004 om 11:30:
Indien er iemand door de alpha tot geloof komt wil dat de cursus nog niet rechtvaardigen.

Het lijkt me wel een sterk argument pro...

quote:

Ik ben het wel met jullie eens dat bepaalde zaken  zo je wilt hypes je kunnen helpen om meer zicht op God en zijn werk te krijgen, maar het moet niete zo zijn dat je ziel en zaligheid daarvan afhangt.
Nee, die hangt niet af van de kerk, de alpha-cursus of wat dan ook, maar alleen van Jezus Christus.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 11:45:48 am door xgnoom »

bela

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #169 Gepost op: mei 25, 2004, 11:59:29 am »
Citaat
xgnoom schreef op 25 mei 2004 om 11:43:
[...]

.
Volgens mij leren wij met de Dl dat God de mensen roept, hun hart bereidt maakt door de HG om zijn Zoon te aanvaarden als het enige offer voor onze zonden.

God kan zo'n cursus gebruiken maar we doen nu net of we niet meer zonder zo'n cursus zouden kunnen
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 12:00:03 pm door bela »

xgnoom

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #170 Gepost op: mei 25, 2004, 12:17:03 pm »
Citaat
bela schreef op 25 mei 2004 om 11:59:

quote:

xgnoom schreef op 25 mei 2004 om 11:43:
[...]

.

God kan zo'n cursus gebruiken maar we doen nu net of we niet meer zonder zo'n cursus zouden kunnen

Dat laatste lijkt me nogal overdreven. Net als de kerk is de alpha-cursus slechts middel, geen doel. Het middel doet niets af aan de theologie, integendeel zou ik zeggen.

God roept mensen, inderdaad, oa door de alpha-cursus, naast een heleboel andere middelen.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 12:19:08 pm door xgnoom »

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #171 Gepost op: mei 25, 2004, 01:10:12 pm »

quote:

Het is gevaarlijk om dat te zeggen alsof wij zouden weten wat God wil , wat niet in zijn woord geopenbaard is.
Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke uitspraak.

Is dat zo? Is het ook gevaarlijk te zeggen dat God door de apostelen heen werkte in het nieuwe testament bijvoorbeeld? Tuurlijk niet. Aan de vruchten kun je het zien, en daar kijk is naar, en dan zie ik dat God aan het werk is door een Alpha-cursus, door jeugdkerken, door conferenties heen. Ik vind daar niks gevaarlijks aan.. voor mij zijn het zichtbare feiten.

quote:

God wil dat we naar zijn woord leven en zijn zijn beloftes aannemen.
Ik ben het wel met jullie eens dat bepaalde zaken zo je wilt hypes je kunnen helpen om meer zicht op God en zijn werk te krijgen, maar het moet niete zo zijn dat je ziel en zaligheid daarvan afhangt.
En als je niet zoveel zin hebt om met al die nw dingen in de kerk mee te doen moet het ook niet zo zijn dat mensen je niet meer zien staan, laat staan dat ze nog aan je vragen om wat werk in de kerk te doen. Volgens mij is het zowat een hype om in een commissie te zitten

Tja ik vind deze zwart-wit-discussie zo jammer, dat je gelijk roept: Ja maar het moet niet zo zijn dat je ziel en zaligheid er vanaf hangt, dat we niet zonder kunnen... Tuurlijk is dat in over het algemeen niet zo, maar dat zegt toch ook niemand? Het is net als wanneer iemand zegt: Ik vind spaggeti lekker.. en iemand anders dan zegt: Ja maar je kunt best zonder :) Tuurlijk kan dat, maar daarom hoeft je toch niet zonder te doen :)

quote:

Tuurlijk kan dat... maar nogmaals, het hoeft niet, dus waarom zouden we?! En die persoon die bij de Alpha-cursus echt tot geloof komt... Daarvoor gebruikt God dan wel de Alpha-cursus... zou die persoon ook tot geloof gekomen zijn als we hadden gezsegd: We moeten zelf terug naar de basis en ons daar maar niet mee bezig houden? Ik durf niet zomaar te zeggen: Ja anders was het ook vast wel goed gekomen... We hebben daarin een grote verantwoordelijkheid in wat en hoe we dingen doen. Ik ben als ik zoiets hoor dankbaar dat er bijvoorbeeld een Alpha-cursus is en dat God die gebruikt om mensen van Hem te leren.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 01:12:51 pm door Marnix »

bela

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #172 Gepost op: mei 25, 2004, 01:21:29 pm »
Ik vind het flauw van je Marnix dat je het een zwart-wit discussie noemt. Ik probeer genuanceerd te zijn en de goede zaken wel te zien van de "hot itmes"in het GKV kerkleven.
Maar ik probeer gelijk aan te dragen wat wij als belijdenisgeschriften hebben en wat we daarin in leren.
De kerk heeft deze belijdenisgeschriften niet voor niets.
Kijk ik ben ervan overtuigd dat als iemand door Alpha tot geloof komt God die persoon ook wel op een andere mannier in de kraag had kunnen grijpen. Dat is alles wat ik in mijn eerdere post probeerde aan te geven.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #173 Gepost op: mei 25, 2004, 02:20:50 pm »
Tja dat vind ik wat makkelijk gezegd: Iemand komt toch wel tot geloof als God dat wil... ik denk dat je dan onderschat welke verantwoordelijkheid hebben... Als we met z'n allen niks zouden doen zou niemand tot geloof komen... als we met z'n allen aan de slag gaan komen er mensen tot geloof. Het hangt zeker wel af van wat we doen!

Verder vind ik de discussie over het algemeen niet zwart-wit, alleen dat er reakties komen van: We doen of we niet zonder kunnen... daar gaat het volgens mij niet om, of we zonder kunnen of niet. Het gaat er om of we zonder moeten.

bela

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #174 Gepost op: mei 25, 2004, 02:26:16 pm »
Wat doe jij dan met de wetenschap van hst 1 en 2 Dl?
Als ik jou zo beluister niets.
Heb jij de getuigenis van Roodkapje gelezen. Niks Alpha maar Gods Geest. En dan heb je natuurlijk iets uiteindelijk nodig om je verder de weg cq de WEG te wijzen maar in princiepe geen alpha oid. Het hangt zeker niet vanons af of er iemand tot geloof komt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #175 Gepost op: mei 25, 2004, 02:32:39 pm »
Als ik het zo zie vinden o.a. Bela en Peter dat je 'niets' (van Alpha, conferenties etc. etc.) nodig hebt, maar dat het in uitzonderingsgevallen best goed zou kunnen zijn en vinden o.a. Marnix en xgnoom dat dingen als Alpha, conferenties etc. etc. in principe goed zijn, maar dat er ook 'rotte appels' tussen zitten en dat er ook soms mensen die verkeerd met 'dat soort dingen' omgaan. Zie ik het zo goed? Nu is het de kunst om allebei goede argumenten voor je standpunt te verzinnen. :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #176 Gepost op: mei 25, 2004, 02:37:07 pm »

quote:

bela schreef op 25 mei 2004 om 14:26:
Heb jij de getuigenis van Roodkapje gelezen. Niks Alpha maar Gods Geest. En dan heb je natuurlijk iets uiteindelijk nodig om je verder de weg cq de WEG te wijzen maar in princiepe geen alpha oid. Het hangt zeker niet vanons af of er iemand tot geloof komt.

Ahum. Wat probeer je hier nu eigenlijk te zeggen?

Je zegt namelijk dat Gods Geest het werk moet doen, maar dan kom je toch óók tot de conclusie dat mensen daarbij moeten hélpen ( "dan heb je natuurlijk iets uiteindelijk nodig"), maar in principe geen alpha.

Alpha is toch gewoon één van de duizenden manieren? Gods Geest werkt nou eenmaal heel vaak via mensen, daarom dóet Hij het wel, maar als wij niks deden zou er ook niks gebeuren.

Als die apostelen met pinksteren op hun gat waren blijven zitten had er waarschijnlijk een stúk minder gebeurd. Wij moeten aan de slag, en Gods Geest gaat voorop. Maar wij moeten dus wel volgen!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Sarah

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #177 Gepost op: mei 25, 2004, 02:38:23 pm »

quote:

Amen.

8)
Kheb ook nooit alpha gevolgd, nooit een kerk bezocht in mijn leven voordat ik ging geloven. Er is wel gebeden door christen in mijn klas.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 02:38:36 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #178 Gepost op: mei 25, 2004, 02:42:44 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 25 mei 2004 om 10:06:

[Juist daarom moet je niet te licht denken van mensen die aan al die hypes niet mee doen!]
En daarom moet je ook niet te zwaar oordelen over mensen die wel meedoen aan dingen die jij misschien een hype noemt.

Ik oordeel over niemand.

quote:

[En waarom hebben hypes 'aantoonbare positieve effecten' en heeft 'het gewone werk' dat niet?]
Kijk -allebei- maar eens objectief naar het gedrag en handelen van mensen die aan 'hypes' meedoen.
O? Dus mensen die in hypes meegaan zijn betere gelovigen of zo? Waaraan kun je dat dan zien?

quote:

Soms wil God het ja...
Zie dit topic.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #179 Gepost op: mei 25, 2004, 02:43:01 pm »

quote:

In Cor 3 : 5 staat :

Wat is dan Apóllos? Of wat is Paulus ?Dienaren door wie gij tot geloof gekomen zijt.

En verder :

Ik heb geplant en Apóllos heeft begoten, maar God gaf de wasdom.....

Dus Paulus en Apóllos deden wel degelijk iets, God geeft wasdom op óns werk.

Er staat óók : Gij zult mijn getuigen zijn.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #180 Gepost op: mei 25, 2004, 02:44:27 pm »

quote:

bela schreef op 25 mei 2004 om 13:21:
Kijk ik ben ervan overtuigd dat als iemand door Alpha tot geloof komt God die persoon ook wel op een andere mannier in de kraag had kunnen grijpen.

Ik ben ervan overtuigd dat als iemand door een kerkdienst tot geloof komt God die persoon ook wel op een andere manier in de kraag had kunnen grijpen.

Zo ook voor catechesatie

Zo ook voor een conferentie

Zo ook voor de Bijbel (!)

...

Er zijn 1000 manieren om mensen te bereiken met het evangelie. Toch wordt niet iedereen bereikt. Zeg dan niet dat één methode geen waarde heeft boven een andere; dat zou alleen maar gelden als uiteindelijk iedereen tóch wel in de kraag werd gegrepen.

Maar helaas...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #181 Gepost op: mei 25, 2004, 02:44:28 pm »

quote:

Je zegt namelijk dat Gods Geest het werk moet doen, maar dan kom je toch óók tot de conclusie dat mensen daarbij moeten hélpen ( "dan heb je natuurlijk iets uiteindelijk nodig"), maar in principe geen alpha.

Alpha is toch gewoon één van de duizenden manieren? Gods Geest werkt nou eenmaal heel vaak via mensen, daarom dóet Hij het wel, maar als wij niks deden zou er ook niks gebeuren.

Als die apostelen met pinksteren op hun gat waren blijven zitten had er waarschijnlijk een stúk minder gebeurd. Wij moeten aan de slag, en Gods Geest gaat voorop. Maar wij moeten dus wel volgen!

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #182 Gepost op: mei 25, 2004, 02:48:16 pm »

quote:

Zwever schreef op 25 mei 2004 om 14:37:
[...]

Amen. Als wij niks doen... gebeurt er ook niks. De Geest schakelt ons juist in... Vaak hebben we de neiging om te zeggen: God moet het doen... en ondertussen doen wij dan maar niks. Tja maar wij kunnen mensen niet bekeren... dat moet God doen... Nogmaals, dan onderschatten we onze verantwoordelijkheid. Jezus zegt niet: Ga heen, ik maak alle volken van mijn discipelen, en dan mogen jullie ze dopen... Hij zegt tegen de discipelen: Ga en maak hen tot mijn discipelen. Dat geeft aan welke verantwoordelijkheid Hij ons geeft... De oogst is wel groot... maar er zijn zo weinig arbeiders...

bela

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #183 Gepost op: mei 25, 2004, 02:49:32 pm »
Wat ik probeer te zeggen is dat God ons helemaal niet nodig heeft en nu lijkt het soms zo dat wij eerst aan het werk moeten voordat mensen tot geloof komen.
Ik dacht dat wij älleen maar" op deze aarde zijn om ons leven te leven tot Gods eer door Hem te loven en te prijzen. (vergeef me als dat niet zo is).
God laat zich bv ook kennen door het onderhouden van de natuur

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #184 Gepost op: mei 25, 2004, 02:50:22 pm »
Ahum. Gaat dit nog over hypes?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #185 Gepost op: mei 25, 2004, 03:04:14 pm »

quote:

Peter schreef op 25 mei 2004 om 14:50:
Ahum. Gaat dit nog over hypes?

Een hype is slechts een manier van mensen tot de Heer brengen die blijkbaar ergens succesvol is geweest.
Het feit dat mensen dat willen kopieren is dus eigenlijk het gevolg van hun verlangen om mensen tot de Heer te brengen. Niet verkeerd dus, want God ziet het hart aan.
Dat het niet altijd overal werkt heeft met cultuur, leeftijd of andere zaken te maken. En dan komen we erachter dat iets wat wel in Amerika werkte niet hier blijkt te werken.
Om te weten wat hier wél werkt, hebben we dus openbaring van de heilige Geest nodig en lef om dat dan ook uit te voeren.
Dan hoeven we niet meer een hype te volgen uit verweggistan, maar kunnen we gewoon vertrouwen op de leiding van de Heilige Geest. En juist dat wordt in veel kerken nog niet geleerd, en soms zelfs tegengewerkt.
En dan blijf je maar roepen dat dat God  geen hype nodig heeft, ons niet nodig heeft, en het slechts door de gewone kerkdiensten kan doen. Jammer dat daar allang  geen tot weinig echte onbekeerde mensen meer komen. Jammer dan?
Of toch zoeken naar nieuwe methoden om juist die mensen weer in de kerk te krijgen.
Zolang de mensen langs de kant van de weg nog niet genezen door jouw schaduw, en jij nog niet rondloopt en op zieken de handen legt en boze geesten uitdrijft, zul je je toevlucht moeten nemen tot een Alpha cursus, een jeugdkerk of een leuke aantrekkelijke conferentie. De praktijk leert dat daar toch nog altijd meer ongelovigen op af komen dan op een gewone zondagochtend dienst.
Vraag jezelf eens af, wanneer er voor het laatst iemand met jou naar een gewone kerkdienst is gekomen ( dat alleen al) en daardoor een levende relatie met de Heer heeft gekregen. Daar wordt je dan w.s. meteen stil van.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #186 Gepost op: mei 25, 2004, 03:48:51 pm »

quote:

Wat ik probeer te zeggen is dat God ons helemaal niet nodig heeft en nu lijkt het soms zo dat wij eerst aan het werk moeten voordat mensen tot geloof komen.
Ik dacht dat wij älleen maar" op deze aarde zijn om ons leven te leven tot Gods eer door Hem te loven en te prijzen. (vergeef me als dat niet zo is).
God laat zich bv ook kennen door het onderhouden van de natuur

God kan met een knip in zijn vinger iedereen in Hem laten geloven :) Toch wil Hij mensen gebruiken... Als alle christenen zich niet meer met niet-christenen bemoeien, denk je dan echt dat die mensen dan vanzelf wel tot geloof waren gekomen? Als de inzet van ons mensen niets uit zou maken, waarom zouden we dat dan toch moeten doen?

quote:

Het klopt wel. Maar als we leven tot Zijn eer maken we Hem ook groot door anderen over Hem te vertellen. En op die manier wil God weer mensen tot geloof brengen!
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 03:50:17 pm door Marnix »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #187 Gepost op: mei 25, 2004, 10:07:28 pm »
Paul,

1. Als God zegt dat het "zeer goed" is dan noem ik dat, als mens, perfect.

2. Ik merk dat je een fanatieke aanhanger bent van de alverzoeningsleer, ik heb daar in het verleden als zéér uitgebreid over gediscussieerd met allemaal voorstanders daarvan, dat schoot nooit op. Je reageert nu overigens ook offtopic, waardoor dit een discussie over aionen, bedelingen, de volheid van Jezus werk en de vrije wil van adam en eva dreigt te worden.

Doe dat maar in een ander topic waar mensen de moeite in willen steken :)

Deze reactie is uiteraard niet persoonlijk bedoelt, aangezien ik je voor de rest niet 'ken'.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #188 Gepost op: mei 26, 2004, 10:42:34 am »
En nu weer ontopic.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #189 Gepost op: mei 26, 2004, 01:36:03 pm »
enkele off-topic bijdrages over waarom wij hier op aarde zijn, verplaatst naar een nieuwe discussie: Waartoe zijn wij op aarde? (*afsplitsing van hype-topic). Hier graag verder over hypes.

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #190 Gepost op: mei 27, 2004, 10:34:58 am »
Ik las vandaag een ingezonden stuk in het ND over verlos ons van de hypes waar ik niks van snapte... misschien kan iemand het me uitleggen?

Er werd gesuggereerd dat de hypes, en extra aandacht voor de Geest en zo, een gevolg waren van gebrek aan kennis... Terwijl ik denk dat geloof een combinatie van kennis en gevoel is.... en de "hypes" zo opkomen omdat er teveel nadruk wordt gelegd op kennis en het gevoel daarom vaak ondersneeuwt....

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #191 Gepost op: mei 27, 2004, 10:37:56 am »
kun je even een linkje plaatsen Marnix?  :)
Bombus terrestris Reginae

Scholasticus

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #192 Gepost op: mei 27, 2004, 11:06:10 am »
Voorzover ik kan zien is het ingezonden op de website van het ND niet te raadplegen, dus geen linkje. Dan zou je het moeten overtypen, maar dat loont volgens mij de moeite niet.  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #193 Gepost op: mei 27, 2004, 11:26:10 am »
Bumblebee! Lees jij het ND niet?!?!? Bekeert u! ;)

Ik ga het artikel idd niet overtypen, vind ik verspilde moeite... Ik denk dat je zonder het artikel te lezen vast wel mijn vraag kunt beantwoorden ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #194 Gepost op: mei 27, 2004, 11:35:58 am »
Ik ben NOG luier, ik lees het ND wél maar dan moet ik wachten tot vanavond... en ik kon digitaal idd geen ingezondens vinden (dat klopte dus maar ja, iemand die er net achter is gekomen dat je een DVD kunt omdraaien hoef je niet al te hard te vertrouwen als het om dit soort dingen gaat) dus ik dacht als jij dat nou ff regelt  ;)

quote:

Marnix schreef op 27 mei 2004 om 10:34:
Ik las vandaag een ingezonden stuk in het ND over verlos ons van de hypes waar ik niks van snapte... misschien kan iemand het me uitleggen?

Er werd gesuggereerd dat de hypes, en extra aandacht voor de Geest en zo, een gevolg waren van gebrek aan kennis... Terwijl ik denk dat geloof een combinatie van kennis en gevoel is.... en de "hypes" zo opkomen omdat er teveel nadruk wordt gelegd op kennis en het gevoel daarom vaak ondersneeuwt....

Tja bedoelde de schrijver niet dat wanneer er minder aandacht uitgaat naar kennis, er meer aandacht uitgaat naar gevoel?

(Even in het midden houdend waar het equilibrium ligt en of we nu wel of niet naar één van beide kanten doorslaan en zo ja: welke)

Volgens mij is het een soort golfbeweging, "communicerende vaten", niet dat gebrek aan kennis extra aandacht voor gevoel veroorzaakt maar meer dat minder aandacht voor kennis gewoon altijd gepaard gaat meer aandacht voor gevoel...
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #195 Gepost op: mei 27, 2004, 12:22:07 pm »
Ok ik ga niet het hele artikel overtypen.... Ik ben ook lui en hoor je reaktie vanavond dan wel... verder ben je wel lief hoor, vat het niet persoonlijk op  :>

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #196 Gepost op: mei 27, 2004, 01:35:52 pm »
Hm mijn liefde voor je heeft mijn luiheid toch weten te overwinnen :D

Bij deze het artikel:

Hypes (12)

Het was voor mij een verademing een artikel als "Verlos ons van de hypes" tegen te komen in ons "christelijk betrokken" toch vaak evangelisch gedomineerde Nederlands Dagblad. Een compliment voor de schrijver! Het punt van de vervlakking en het ontbreken van echte kennis van het christelijk geloof zijn schrijnend en helaas niet alleen een teken van de huidige tijd. Dertig jaar geleden werd ik hierop al opmerkzaam gemaakt door een synodaal-gereformeerde predikant, in de plaats waar ik toen werkzaam was. Gebrek aan kennis - ja er zelfs niet in geinteresseerd in zijn. Mogelijk verklaard dat vandaag aan de dag ook de verstikkende hype, althans zo voel ik dat, van de wijze waarop over de Geest en het meer van de Geest wordt gesproken. Alles ljkt daarom te draaien. Dat er ook nog een Vader is, lijkt gemarginaliseerd te worden. Geest en de geestesgaven vullen mogelijk het gebrek aan kennis op.
Bij een geest voel ik iets, die zegt mij iets en dan heb ik geen kennis nodig. Bij dit gebrek aan kennis sluit naadloos aan het gebruik van opwekkingsliederen met hun zeer beperkte en oppervlakkige inhoud. Op de cadans van deze liederen, mede via mannen- en vrouwendagen van de EO, komen wij terecht bij de EO-kerk, het uiteindelijke doel van het streven van deze omroep.
Tegen deze achtergrond kan ik alleen maar de oproep van de schrijver ondersteunen: Iedereen op een sober dieet van alleen maar de bijbel. Kennis is van levensbelang, de rest is daaraan ondergeschikt, maar moet daar wel uit voortvloeien.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 02:21:45 pm door Marnix »

Peter

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #197 Gepost op: mei 27, 2004, 01:36:50 pm »

quote:

Marnix schreef op 27 mei 2004 om 11:26:
Ik ga het artikel idd niet overtypen, vind ik verspilde moeite... Ik denk dat je zonder het artikel te lezen vast wel mijn vraag kunt beantwoorden ;)
Als je het ingezonden net zo samenvat als het artikel van Geluk, dan ga ik toch echt eerst het ingezonden lezen!  ;)

/edit ah, ik zie dat het er al staat ... bedankt.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 01:43:53 pm door Peter »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #198 Gepost op: mei 27, 2004, 02:11:37 pm »
Wil de schrijver van die ND-ingezonden nu indirect beweren dat ze bij de EO geen kennis van de Bijbel hebben?

Een "EO-kerk", wat is dat dan? Alleen maar dansen voor de onbekende God?

Ik kan me nog wel herinneren dat ik bij EO-weekenden vroeger 2x per dag een stevige prak geestelijk voer kreeg. Wim Grandia, Martin Tensen, Jetteke Noordzij, Johan ter Beek, stuk voor stuk mensen met een behoorlijke hoeveelheid kennis (om nog maar niet te spreken van mensen als Andries Knevel, die gaat púúr voor de discussie). Deze reactie doet daar m.i. geen recht aan.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 02:14:17 pm door Zwever »

Marnix

• Bekijk profiel
Verlos ons van de hypes
« Reactie #199 Gepost op: mei 27, 2004, 02:21:22 pm »
Ik vind het zo ontzettend zwart-wit ook... Kennis en gevoel.... en die 2 tegenover elkaar zetten en tegen elkaar uitspelen... tradtionele kerkdienst is kennis.... en conferenties en jeugdkerken zijn gevoel...  alsof je daar niet een heleboel kennis meekrijgt...

Zijn die "hypes" een gevolg van een gebrek aan kennis? Volgens mij is het juist het gevolg van het teveel aandacht geven aan kennis en te weinig aandacht geven aan gevoel. Gevoel is meestal een gevolg van kennis zijn, daar ben ik het mee eens.... Maar als de kennis er wel is maar het gevolg daarvan, gevoel.... krijgt geen aandacht, dan kan ik me voorstellen dat mensen dat missen, juist omdat kennis tot gevoel zou moeten leiden in hun beleving. (en daar ben ik het helemaal mee eens).

Verder de kritiek op het ND (evangelisch gedomineerd?), de EO (schijnt volgens deze man een EO-kerk te willen oprichten :D) en de kritiek op opwekking (oppervlakkig en beperkt? Ik heb er door juist ontzettend veel troost van God gekregen de afgelopen tijd) ... Is totaal ongegrond en dus ook niet serieus te nemen.

Bumblebeeeeeeeeeeeee!!!! Je moet het wel lezen voor je thuis bent... ik heb het helemaal speciaal voor jou overgetypt hoor ;)
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2004, 02:29:09 pm door Marnix »