quote:
dingo schreef op 16 mei 2004 om 23:40:Kenmerk van een hype is dat het iets onbetrouwbaars is: het lijkt even belangrijk maar het blijkt vervolgens onbelangrijk en/of overdreven te zijn. Terwijl God van ons vraagt om Zijn betrouwbare getuigen te zijn in woord en daad.
En ik ben het goeddeels eens met dit argument uit het artikel:
Het volgen van alle hypes zuigt zoveel energie uit de kerken, dat voor echte verdieping steeds minder ruimte is. Het volgen van hypes, is eigenlijk het zoeken van steeds weer nieuwe prikkels. Dat houdt het geloof oppervlakkig.
Ik kan het hier voor een groot deel mee eens zijn.
Uit bovenstaande stukjes trek ik zelf twee conclusies:
1. Bij hypes moet je uit de buurt blijven.
2. Lang niet alle conferenties, stichtingen, evangelisatie-acties, cursussen en andere initiatieven kunnen als hype worden aangemerkt. Ze kunnen heel goed wél opbouwende elementen bevatten. Het is dus zaak het "kaf van het koren te scheiden".
Ik zeg absoluut niet dat ik daar de aangewezen persoon voor ben trouwens

Het is een beetje flauw (vast niet flauw bedoeld, maar zo kwam het een beetje op mij over) om Marnix aan te vallen op GodFashion omdat dat "toevallig zijn hobby is". Ten eerste vind ik hobby een denigrerende uitdrukking voor wat Marnix doet met GF, ten tweede heeft hij nog nooit tegen iemand gezegd dat hij/zij naar GF toe
moet.
Zo is Alpha mijn "hobby"

en stokpaardje.
Wat me opvalt aan mijn hobby is dat ik daardoor ook op de dagen dat ik niet met mijn hobby bezig ben, dichter bij God leef. Ik bid veel meer en lees dagelijks in de Bijbel, iets wat ik nu, nu ik even een tijdje geen Alpha doe, mis. Bovendien ga ik met véél meer motivatie naar mijn eigen kerk ook al zit ik dan anderhalf uur psalmen te zingen bij een orgel. En dit bedoel ik dus NIET negatief, integendeel! Ik geniet dan van de dienst! Natuurlijk zou dat altijd moeten maar ja... Dat is echt waar, als ik me door de week minder bezighoud met God ben ik 's zondagsmorgens een stuk minder gemotiveerd om mijn bed uit te klimmen.
Tja, en ben ik nu een zwakke gelovige? Waarschijnlijk wel want dat zijn we allemaal, maar inderdaad, af en toe zo'n happening zoals Gods Geest Werkt geeft mij echt een "geloofsboost" om het eens hip te zeggen.
Vergelijk het met een huwelijk. Er is niets mis mee om af en toe eens een weekendje samen weg te gaan om eens helemaal met zijn tweetjes te zijn. Het is mijn (als tien maanden getrouwde vrouw natuurlijk zéér beperkte

) ervaring dat het dan allemaal weer extra leuk is. Uiteraard gaat het de verkeerde kant op als die weekendjes in de plaats komen van het samen naar de supermarkt gaan, of als al je geld eraan op gaat, maar met mate en in de juiste vorm (het bezoek van een parenclub is niet de meest christelijke huwelijksoppepper denk ik) kan het juist een goede uitwerking hebben.
Zo moeten we denk ik ook tegen christelijke "hypes" aankijken.
In de juiste mate en op de juiste manier hebben ze een motiverende en opbouwende werking, waarbij deelnemers daarna juist met extra motivatie zich proberen als christen in het dagelijks leven op te stellen. Voor mij helpt het in ieder geval écht om niet alleen maar een zondagochtendchristen te zijn.