Auteur Topic: God Fashion deel II  (gelezen 13562 keer)

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #100 Gepost op: mei 24, 2004, 05:35:27 pm »

quote:

Zwever schreef op 24 mei 2004 om 15:29:
Eigenlijk vind ik beide partijen hier wel een beetje gelijk hebben.
Typisch voor een Zwever ;) Ik vind ook wel dat beide partijen goede argumenten aanbrengen. Alleen wat ik nog wil zeggen is dat de meeste engelse teksten van een vrij laag niveau zijn en grotendeels te begrijpen zijn, zelfs voor mensen met weinig kennis van de engelse taal. En het kan de tekst soms net iets anders op je over brengen als in het nederlands. Kortom argumenten genoeg voor en tegen, maar ik denk dat de praktijk moet uitmaken wat het beste is en niet theoretisch heen en weer gesmijt van niet-onderbouwde argumenten.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #101 Gepost op: mei 24, 2004, 11:58:11 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 24 mei 2004 om 15:46:
Dat is inderdaad de praktijk.
Maar het is de omgekeerde wereld. De muziek hoort in dienst te staan van de tekst en niet andersom.
Ik bedoel hier meer, een samensmelten van muziek, tekst, sfeer, hart, geloof, etc. Dat zou ik dan aanbidding kunnen noemen: een samenzijn met God.

Daarin is tekst maar één van de onderdelen, als je echt dicht bij God komt heb je soms niet eens meer zin om te zingen en zijn woorden niet eens genoeg, terwijl je nota bene een liedje aan het zingen bent.

In evangelische gemeenten willen ze daarom tijdens een aanbiddingsdienst nog wel eens een kakafonie aan geluiden hebben, dat mensen gewoon elk op hun eigen manier "bij God zijn" en dat willen uiten. De vele herhalingen in Opwekking zijn dus ook niet puur om de tekst altijd bedoeld, maar meer als aanleiding om God te aanbidden.

Bij psalmen e.d. ben je meer heel bewust een stuk tekst aan het zingen, bij sommige aanbiddingsliederen levert de tekst meer een "punt" aan om God over te prijzen of danken. Als je alleen de eerste manier gewend bent, snap je dus niet altijd dat je rustig 20x "Jezus is Heer" kan zingen zonder dement te zijn ;)
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2004, 11:59:36 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #102 Gepost op: mei 25, 2004, 12:17:49 am »
Ik voel me tijdens een dienst écht niet meer bij God dan erna hoor.

En dat 20 keer hetzelfde zingen vind ik frustrerend, geen enkele diepgang. Maar erover klagen doe ik maar niet teveel irl want ik luister ook weleens muziek van bands die soms tig keer hetzelfde refrein zingen, of ik zet mijn lied op repeat zodat ik hetzelfde lied wel 10 keer hoor achter elkaar.

Maarja je moet wat in je kerk he?
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 12:18:15 am door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #103 Gepost op: mei 25, 2004, 12:28:55 am »
Luisteren? Leren? :)

En Sarah, misschien verschilt dat per persoon. Ik voel bij bepaalde vieringen God vaak wel heel dichtbij wel God heel dichtbij (God zegt ook niet voor neits dat waar 2 of 3 zijn vergaderd in zijn naam Hij in hun midden is).... Dat merk ik soms echt... ik heb dat ook wel buiten diensten om.... Maar bij vieringen lgaat het, ook door de muziek, en omdat je bewust en heel direct bezig bent met God soms wel makkelijk... hm moeilijk onder woorden te brengen wat ik bedoel.

Wat het herhalen betreft, 20x is misschien wat overdreven... maar herhalen vind ik wel voordelen hebben... je kunt zelf steeds meer doordrongen raken van wat je zingt... Het is niet omdat God het graag vaker wil horen... of dat het na 1 keer nog niet echt tot Hem doordringt... maar vaak dringt het niet tot ons door :)

En kijk bijvoorbeeld eens naar Psalm 117, Psalm 118, Psalm 136... daar worden dingen ook een aantal keren herhaald.

Op de poll (sorry dat ik geen nederlandse term ervoor weet :)) op het GODfashion-forum over engelstalige muziek hebben tot nu toe 25 mensen gereageerd.

2 van hen (8 procent) geeft aan het liefst alleen maar in het engels te zingen.
5 van hen (20 procent) geeft aan dat het hen niet uitmaakt of de leideren in het nederlands of het engels zijn
17 van hen (68%) geeft aan dat ze het zoals het nu gaat, met af en toe een engels nummer erbij prima vinden gaan
1 van hen (4%) geeft aan het liefst helemaal geen engelse liederen te zingen.

Verder heeft nog niemand aangegeven niets van de engelse teksten te snappen / leren :)
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 12:34:54 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #104 Gepost op: mei 25, 2004, 12:51:17 am »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 00:28:
Op de poll (sorry dat ik geen nederlandse term ervoor weet :)) op het GODfashion-forum over engelstalige muziek hebben tot nu toe 25 mensen gereageerd.
Ja, geweldig idee. Ik ga ook een poll openen of we niet meer Bach moeten gaan zingen in de dienst.  Op het Bach-forum uiteraard.  |:(

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #105 Gepost op: mei 25, 2004, 09:15:49 am »
Peter, heb je alle posts wel goed gelezen?

Ik had wel zoiets verwacht Marnix, en degenen die op Godfashion posten zijn vaak wel 15 jaar of ouder, en de wat minder intelligente mensen komen misschien niet eens op dat forum :D

Ik voel me weleens goed als ik zing voor God maar ik zie dat niet als dichterbij God zijn. Als we met een groepje bidden ofzo maakt het me wel bewust dat we in Zijn naam vergaderd zijn dus dat Hij aanwezig is, maar dat geeft me vaak een onaangenaam gevoel ipv een goed gevoel. Maar gisteren zong een meisje in ons groepje met zo'n mooie zuivere stem, toen was ik wel bewust van God's goedheid dat hij zoiets iets moois geeft aan mensen en dat er door de zondeval heen toch nog zulke mooie dingen zijn waarvan je kunt genieten.

Misschien bedoel je ook wel zoiets... ?

En teksten herhalen is idd wel goed als het dan beter tot je doordringt... maar het ligt er meestal ook wel een beetje aan hoe het gezongen wordt: Gód is goed, God is góed.

Ik vind opwekkingsliederen vaak wat te ik-gericht.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 09:25:36 am door Sarah »

Outsidergirl

• doch gij zijt van Christus
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #106 Gepost op: mei 25, 2004, 09:16:11 am »
er was iemand op het GODfashion forum die dit zei:

Ik vind engelse teksten veel mooier.
Ze hebben voor mij meer betekenis.
soms dan vind ik bij nederlandse opwekkings liederen de teks zo wieinig zeggen.

en dat is wat mij ook altijd stoort... in het engels lijken de teksten veel mooier dan als je ze vertaald, maar ja, als ze vertaald zijn staat er eigenlijk precies hetzelfde en dan zijn ze net zo leeg... maar in het engels merk je dat minder. dus wat dat betreft kan je beter alleen maar in het engels zingen, lijkt het wat met inhoud ;) .
maar das voor de mensen die wat meer moeite hebben met engels ook zo zielig, dus als je 10 nr's hebt ofzo, 1 of 2 in het engels... das goed te doen.
'Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.' Fil. 1:21

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #107 Gepost op: mei 25, 2004, 10:18:58 am »

quote:

Peter schreef op 25 mei 2004 om 00:51:
[...]
Ja, geweldig idee. Ik ga ook een poll openen of we niet meer Bach moeten gaan zingen in de dienst.  Op het Bach-forum uiteraard.  |:(

Hallo, wat ben jij zuurpruimerig bezig zeg!  |:(
We hebben het hier over de vraag of er jongeren/GF-bezoekers zijn die moeite hebben met het Engels. Nou, kom maar eens met een ander voorstel hoe je dat aan de weet kan komen!  |:(

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #108 Gepost op: mei 25, 2004, 11:12:32 am »

quote:

Ja, geweldig idee. Ik ga ook een poll openen of we niet meer Bach moeten gaan zingen in de dienst. Op het Bach-forum uiteraard.

Ik zou je groot gelijk geven om dat te doen als ik eerst zou gaan lopen klagen dat de bezoekers van Bach-concerten die muziek eigenlijk helemaal niet mooi vinden :D Of dat Bach in het duits is en de bezoekers van de concerten dat vast niet snappen :D

Doet me denken aan een klantentevredenheidsonderzoek dat een bedrijf doet... ze bellen hun klanten op en vragen of ze tevreden zijn... en vervolgens roept er iemand als het resultaat goed is: "Jaaaaaaaa maar das ook logisch, want als ze niet tevreden zouden zijn zouden het je klanten niet zijn.... zo kan ik het ook"

:D

Die bezoekers zijn wel onze doelgroep Peter. Maar als jij een keer naar GODfashion komt wil ik wel vragen of ze een keer geen engelse nummers willen spelen, want blijkbaar zit je er toch wel erg mee.

quote:

Ik voel me weleens goed als ik zing voor God maar ik zie dat niet als dichterbij God zijn. Als we met een groepje bidden ofzo maakt het me wel bewust dat we in Zijn naam vergaderd zijn dus dat Hij aanwezig is, maar dat geeft me vaak een onaangenaam gevoel ipv een goed gevoel. Maar gisteren zong een meisje in ons groepje met zo'n mooie zuivere stem, toen was ik wel bewust van God's goedheid dat hij zoiets iets moois geeft aan mensen en dat er door de zondeval heen toch nog zulke mooie dingen zijn waarvan je kunt genieten.

Misschien bedoel je ook wel zoiets... ?

En teksten herhalen is idd wel goed als het dan beter tot je doordringt... maar het ligt er meestal ook wel een beetje aan hoe het gezongen wordt: Gód is goed, God is góed.

Ik vind opwekkingsliederen vaak wat te ik-gericht.

Hat gaat om je relatie met God... God wil toch dat JIJ van Hem houdt, Hij wil een relatie met jou! Als je dan zingt: Heer ik hou van u (bijvoorbeeld), dan ben je toch niet op jezelf gericht maar op God :)

Je geeft zelf aan dat Gods aanwezigheid vaak meer merkt in bidden dan in zingen... maar misschien zou je zingen dan wat meer biddend moeten doen. Zingen is bidden, aanbidden, praten met God en Hem dingen vertellen. En gaat er niet om dat iemand anders mooi zingt.... maar dat jij met God praat, Hem je hart geeft, dichtbij Hem bent. Dat is aanbidden... iets heel intiems tussen jou en God
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 11:27:56 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #109 Gepost op: mei 25, 2004, 12:41:37 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 11:12:
Hat gaat om je relatie met God... God wil toch dat JIJ van Hem houdt, Hij wil een relatie met jou! Als je dan zingt: Heer ik hou van u (bijvoorbeeld), dan ben je toch niet op jezelf gericht maar op God :)

Je geeft zelf aan dat Gods aanwezigheid vaak meer merkt in bidden dan in zingen... maar misschien zou je zingen dan wat meer biddend moeten doen. Zingen is bidden, aanbidden, praten met God en Hem dingen vertellen. En gaat er niet om dat iemand anders mooi zingt.... maar dat jij met God praat, Hem je hart geeft, dichtbij Hem bent. Dat is aanbidden... iets heel intiems tussen jou en God
Ik snap wat je bedoeld, ach we denken toch wel redelijk hetzelfde volgens mij he? En ik bedoel juist te zeggen dat het niets met m'n relatie met God te maken heeft. Ik vind het altijd fijn om christelijke muziek te horen of mee te zingen omdat het tot eer van God gemaakt is, door broeders en zusters dus, en daar verwonder ik me over. En ook dan is God in ons midden als je met meerderen bent in Zijn naam. Dat persoonlijke hoeft voor mij niet benadrukt te worden omdat het logisch is. Dat is het misschien. Door te zingen Ik hou van u... ja ik kan er gewoon echt helemaal níets mee. En voor mensen van buitenaf komt het juist sektarisch over wanneer iedereen dat zingt en handen in de lucht gooit etc. En daar kan ik me meer bij voorstellen... maarja ik ben maar een bezoeker en laat de oudsten de boel maar regelen daar heb ik toch niets mee te maken.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 12:56:55 pm door Sarah »

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #110 Gepost op: mei 25, 2004, 01:04:34 pm »
Waarom kun je er dan niks mee? Ervaar je zingen niet zo als bidden?

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #111 Gepost op: mei 25, 2004, 01:14:38 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 13:04:
Waarom kun je er dan niks mee? Ervaar je zingen niet zo als bidden?

Bij bidden ervaar ik niets en ik wil dat ook niet tot doel stellen, vandaar... snap je? Bij zingen idem dito. Een jaar geleden was ik op zondag na de dienst altijd heel blij en aan het einde van de week was dat weer weggezakt. Tegenwoordig is het altijd hetzelfde.

het is msg even persoonlijk geblaat maar ik kan het anders niet uitleggen.

Soms willen mensen heel fel gaan bidden vol overgave van emotie. Er is op een gegeven moment geen orde of structuur in het bidden (we bidden elke week een uurtje met jeugd uit verschillende gemeentes met verschillende gewoontes) en dan wordt het zo verwarrend. maarja dan denk ik weer, misschien heeft niet iedereen de gave voor het bidden etc. Als ik ook zo 'ervarend ga bidden' krijg ik juist een enorme strijd want dan heb ik het idee dat ik het zelf moet doen, maarja dan zegt men, je moet je laten leiden door de heilige Geest, maarja je hebt zelf toch ook nog je eigen wil enzo?

De geest vd profeet is onderworpen aan de profeet zegt Paulus toch, en de vrouwen moeten zwijgen in de gemeente, en laten zien dat ze de scheppingsorde handhaven.

Ik denk dat ik het wel moeilijk zou vinden maar wel meer op m'n gemak zou zijn als dit realiteit zou zijn. Maar volgens mij zouden die vurige gebeden van sommige vrouwen dan niet meer zijn en zou ik dat missen? volgens mij wel, want ik ben er vaak best door bemoedigd of vermaand.

Bidden en zingen alleen op m'n kamer ervaar ik als iets leuks tot eer van God, hij bewerkstelligt het ook in me dus dan is het toch goed he. Maar stille tijd houden kan ik niets mee, als ik ervoor kies om mezelf aan de kant te zetten met m'n "ik heb geen zin" houding ga ik meestal leren of huishouden doen ipv stille tijd houden terwijl dat wel vaak energie geeft om nuttige dingen te gaan doen.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 01:18:39 pm door Sarah »

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #112 Gepost op: mei 25, 2004, 02:00:40 pm »

quote:

Sarah schreef op 25 mei 2004 om 09:15:
Ik had wel zoiets verwacht Marnix, en degenen die op Godfashion posten zijn vaak wel 15 jaar of ouder, en de wat minder intelligente mensen komen misschien niet eens op dat forum :D

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 11:12:
Ik zou je groot gelijk geven om dat te doen als ik eerst zou gaan lopen klagen dat de bezoekers van Bach-concerten die muziek eigenlijk helemaal niet mooi vinden :D Of dat Bach in het duits is en de bezoekers van de concerten dat vast niet snappen :D
Sjonge, ik maak heel wat los zie ik. En ik word zelfs voor zuurpruim uitgemaakt (hoezo niet op de man spelen). Terwijl ik in feite niets anders zeg dan Sarah (zie hierboven).

Het punt is niet 'of de GF-bezoekers het wel mooi vinden' of zo. Dan kun je zo wel nagaan dat dat zo is. Waar het wel om gaat is dit:
1. Met Engels bereik je niet iedereen, terwijl GF pretendeert 'laagdrempelig' te zijn
2. Ik krijg de indruk, dat één van de redenenen waarom GF bestaat, is dat de 'gewone' dienst niet genoeg biedt en dat dus allerlei GF-elementen in de kerkdienst moeten worden opgenomen. Op DAT punt ga ik steigeren.

Voor de rest maakt het me echt niet uit wat GF zelf (intern) doet. Van mijn part zing je alles in het Engels.

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #113 Gepost op: mei 25, 2004, 02:15:41 pm »
Ik zei het op een andere manier 8-)

"Ik krijg de indruk, dat één van de redenenen waarom GF bestaat, is dat de 'gewone' dienst niet genoeg biedt en dat dus allerlei GF-elementen in de kerkdienst moeten worden opgenomen." Gebeurd dat bij jullie?

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #114 Gepost op: mei 25, 2004, 02:20:24 pm »

quote:

Sarah schreef op 25 mei 2004 om 14:15:
"Ik krijg de indruk, dat één van de redenenen waarom GF bestaat, is dat de 'gewone' dienst niet genoeg biedt en dat dus allerlei GF-elementen in de kerkdienst moeten worden opgenomen." Gebeurd dat bij jullie?
Nauwelijks, hoezo?

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #115 Gepost op: mei 25, 2004, 02:25:39 pm »

quote:

"en dat dus allerlei GF-elementen in de kerkdienst moeten worden opgenomen."

Elke zondag 1 engelse psalm :D

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #116 Gepost op: mei 25, 2004, 02:28:22 pm »

quote:

Bidden en zingen alleen op m'n kamer ervaar ik als iets leuks tot eer van God, hij bewerkstelligt het ook in me dus dan is het toch goed he. Maar stille tijd houden kan ik niets mee, als ik ervoor kies om mezelf aan de kant te zetten met m'n "ik heb geen zin" houding ga ik meestal leren of huishouden doen ipv stille tijd houden terwijl dat wel vaak energie geeft om nuttige dingen te gaan doen.

Tja op je kamer kan ook heel goed hoor :) Stille tijd vind ik wel belangrijk... om je op God te richten... vaak ben ik zo druk met vanalles en nogwat dat ik veel te weinig met God bezig ben. Bedankt voor het delen van je ervaringen!

En inderdaad, het gaat niet in de eerste plaats om je gevoel hoor. Je moet ook niet bidden om een bepaald gevoel te krijgen. Ik ervaar zelf dat dat gevoel alleen vanzelf komt, omdat ik dan dicht bij God ben en dat voelt gewoon ontzettend goed!

quote:

Sjonge, ik maak heel wat los zie ik. En ik word zelfs voor zuurpruim uitgemaakt (hoezo niet op de man spelen). Terwijl ik in feite niets anders zeg dan Sarah (zie hierboven).

Sarah zet er een :D achter... daaruit maak ik op dat het niet serieus is bedoeld. :)

quote:

Het punt is niet 'of de GF-bezoekers het wel mooi vinden' of zo. Dan kun je zo wel nagaan dat dat zo is. Waar het wel om gaat is dit:
1. Met Engels bereik je niet iedereen, terwijl GF pretendeert 'laagdrempelig' te zijn

Ik denk dat bijna iedereen er wel wat aan heeft... ik heb het tegendeel ook nog van niemand gehoord... niet iedereen snapt de teksten volledig maar ze leren er allemaal van... Zelfs al zou er eens een keer iemand de inhoud van een lied totaal niet bereiken, (wat volgens mij niet of nauwelijks gebeurt) dan wil dat niet zeggen dat hij/zij niets leert in de kerk, die overige liederen, het drama en de preek zijn dan nog wel leerzaam.

quote:

2. Ik krijg de indruk, dat één van de redenenen waarom GF bestaat, is dat de 'gewone' dienst niet genoeg biedt en dat dus allerlei GF-elementen in de kerkdienst moeten worden opgenomen. Op DAT punt ga ik steigeren.

Voor de rest maakt het me echt niet uit wat GF zelf (intern) doet. Van mijn part zing je alles in het Engels.
Tja, inhoudelijk biedt de gewone kerkdienst genoeg, de vraag is of het ook iedereen bereikt. Als je in de kerk ook aan kinderen en jongeren wil denken zul je ze ook aan moeten spreken toch? Dat wil niet zeggen dat de kerkdienst totaal moet veranderen... Maar waarom zou je niet eens ieen dramastukje door jongeren in de kerk laten doen wat aansluit bij de preek... of eens een keer een synthesizer neerzetten in plaats van een orgel... dan blijf je als kerkdienst hetzelfde bieden als je nu doet, alleen spreek je de jongeren misschien ook eens wat aan... Ik ben het er overigens mee eens dat de kerkdienst precies moet gaan als GODfashion, je zult ook rekening met andere groepen moeten houden...
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 02:38:27 pm door Marnix »

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #117 Gepost op: mei 25, 2004, 02:33:41 pm »
Maar dat ben je toch altijd als Gods geest in je woont?

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #118 Gepost op: mei 25, 2004, 02:40:20 pm »
Ik ervaar het niet altijd even sterk. Soms ben ik druk met vanalles... In de kerkdienst focus ik me echt op God.... Daarvoor gaf God toch ook een rustdag, om je daarin extra op Hem te richten... dat wil niet zeggen dat je dat doro de week niet moet doen overigens.

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #119 Gepost op: mei 25, 2004, 02:46:14 pm »
Hmz ja dat is wel waar ja. Je beleeft het echt als een dag om God te prijzen en te eren? Dat is goed. :)

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #120 Gepost op: mei 25, 2004, 03:00:42 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 14:28:
Sarah zet er een :D achter... daaruit maak ik op dat het niet serieus is bedoeld. :)
Nou, dat van mij ook niet, hoor :) Ik weet niet eens of er uberhaupt wel een Bach-forum is, haha :)

quote:

Ik denk dat bijna iedereen er wel wat aan heeft... ik heb het tegendeel ook nog van niemand gehoord
Blader nog eens terug in dit topic, zou ik zeggen.  |:(
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 03:00:58 pm door Peter »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #121 Gepost op: mei 25, 2004, 03:01:52 pm »
Waarom moet de kerkdienst veranderen, men kan toch ook gewoon vertrekken als men niet tevreden is. Misschien zelfs een eigen kerk op gaan zetten.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #122 Gepost op: mei 25, 2004, 03:36:14 pm »

quote:

Picardijn schreef op 25 mei 2004 om 15:01:
Waarom moet de kerkdienst veranderen, men kan toch ook gewoon vertrekken als men niet tevreden is. Misschien zelfs een eigen kerk op gaan zetten.

dan krijg je tig verschillende kerkjes, stel je voor dat het allemaal evangeliserende kerkjes zijn... plus dat Paulus toch ook ergens zei dat hij niet ging voortbouwen op andermans fundament? Ookal is dat Jezus.

Ok gaat nu niet echt meer op met al die kerkjes, maargoed.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #123 Gepost op: mei 25, 2004, 03:53:53 pm »

quote:

Nou, dat van mij ook niet, hoor  Ik weet niet eens of er uberhaupt wel een Bach-forum is, haha

Hehe zet er dan volgende keer ook ff een lach-smiley achter, dan snappen we dat het een grap is... met een hoofd-tegen-muur-bonk-smiley heb ik eerder het idee dat ik iets heel doms had gezegd

quote:

Blader nog eens terug in dit topic, zou ik zeggen.

Ja dat zijn allemaal mensen die niet naar jeugdkerken willen :) Trouwens, zelfs die hebben vast wel wat aan engelse muziek. Opvallen dat de kritiek juist van de mensen komt die nooit naar een jeugdkerk gaan :) We hebben trouwens wel eens een sing in, en soms zingt ons koepelkerkkoor. In beide gevallen wordt er nog wel eens in het engels, duits en latijn gezongen.... en daar heb ik nog nooit kritiek op gehoord, als of je daar niets aan zou hebben... Op school leerden we ook wel eens engelse en duitse christelijke liederen.... nooit een ouder gezien die kwam klagen... Daarom snap ik niet waarom het in de jeugdkerken opeens wel een probleem is. Kan iemand me dat toelichten?

quote:

Klopt... sommige mensen doen dat al, vertrekken... Mooi om te zien dat je daar totaal geen moeite mee hebt. Ik snap het overigens ook wel... rekening met anderen houden zou al helemaal van de zotte zijn he... het moet niet gekker worden. Ze moeten zich maar aanpassen... en als ze de kerk teleurgesteld vwaarwel zeggen... is dat hun eigen stomme fout...
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 03:58:59 pm door Marnix »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #124 Gepost op: mei 25, 2004, 04:14:35 pm »
Ik heb me wel eens afgevraagd waarom GODfashion niet op zaterdagavond zou kunnen.....
Heb je ook geen gezeur meer met mensen die vinden dat je je eigen dienst mist, al je er heen wil.... (En daar zit wat in)

Je krijgt dan het idee van de 'koffiebar' waar ik vroeger altijd te vinden was op zaterdagavond.
Dan hoef je ook niet meer te wringen in allerlei bochten om uit te leggen dat het een 'kerk' is, of juist 'niet een kerk' is... (Ik heb het idee dat dit namelijk altijd beantwoordt wordt op de manier waarop de vraagsteller het graag wil horen.. :) )
De ene keer: Nee, we zijn geen kerk...
De andere keer: Ja we zijn een jeugdkerk. (Ik weet nog niet hoe het nu ECHT is :) )

Als het op zatrerdagavond gebeurt, krijg je ook misschien minder kritiek op de 'vorm'. Omdat het dan niet als kerkdienst wordt gezien.

Maar ja, misschien wil de jeugd hun zaterdagavond als stapavond niet opgeven.....
Dat zou ik nu een mooie manier vinden/reden vinden om NIET te gaan stappen..... :)

Maar misschien vinden jullie dit wel een zeer vreemde gedachte, zou kunnen....
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 04:15:06 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #125 Gepost op: mei 25, 2004, 04:26:14 pm »
waarom GF ooit op zondag is begonnen weet ik niet...

maar in Assen willen we juist op zaterdagavond een jeugdkerk
de voordelen, je kunt fris,boeken/cd verkoop aan gaan bieden zonder commentaar
en je bent niet direct een concurent voor de middag of avonddiensten
alhoewel het wel betekent dat je de concurentie met het uitgaansleven aangaat
en er ook zaterdagavond nog regelamtig veel andere activiteiten te doen zijn, dus de vraag is of de medewerkers om de maand op zaterdag beschikbaar zijn
[JESUS]Life[/JESUS]

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #126 Gepost op: mei 25, 2004, 04:32:30 pm »
Ik kreeg net een mail van gemeente Jozua in Dordrecht die om de 2 maanden op zaterdagavond een grote praiseavond houdt, hier komen veel jongeren op af.

Redenen om het op zondag te doen is toch dat 'kerk' erin te houden volgens mij... anders wordt het weer een jeugdsoos waar er al genoeg van zijn. www.jeugdkerken.nl  btw

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #127 Gepost op: mei 25, 2004, 04:46:33 pm »

quote:

spacy schreef op 25 mei 2004 om 16:26:
waarom GF ooit op zondag is begonnen weet ik niet...

maar in Assen willen we juist op zaterdagavond een jeugdkerk
de voordelen, je kunt fris,boeken/cd verkoop aan gaan bieden zonder commentaar
en je bent niet direct een concurent voor de middag of avonddiensten
alhoewel het wel betekent dat je de concurentie met het uitgaansleven aangaat
en er ook zaterdagavond nog regelamtig veel andere activiteiten te doen zijn, dus de vraag is of de medewerkers om de maand op zaterdag beschikbaar zijn
Er wordt dus een echt 'offer' gevraagd... Mooi toch :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #128 Gepost op: mei 25, 2004, 04:48:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 mei 2004 om 16:14:
Dan hoef je ook niet meer te wringen in allerlei bochten om uit te leggen dat het een 'kerk' is, of juist 'niet een kerk' is... (Ik heb het idee dat dit namelijk altijd beantwoordt wordt op de manier waarop de vraagsteller het graag wil horen.. :) )
De ene keer: Nee, we zijn geen kerk...
De andere keer: Ja we zijn een jeugdkerk. (Ik weet nog niet hoe het nu ECHT is :) )

Het heet jeugdkerk, omdat het dan voor een buitenstaander duidelijk is dat het om christendom gaat. Als je het jeugdmeeting noemt ofzo, dan komen er heel veel mensen op af die dan eigenlijk teleurgesteld zijn als blijkt dat het om God en de kerk gaat. Duidelijkheid en eerlijkheid dus vooraf.

Voor mensen binnen de kerk kan het woord 'kerk' een betekenis hebben, waarbij ze de jeugdkerk gelijk associeren met hun eigen kerk. Mensen krijgen dan meteen bedenkingen, onterecht trouwens als ze eerst eens zouden navragen wat een jeugdkerk nou eigenlijk is. Maar voor die mensen is het goed om te weten dat het niet een kerk is zoals de gemeentes kerk zijn. Het is dus geen gemeente of aparte afscheiding/beweging.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 04:48:54 pm door Rusty1979 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #129 Gepost op: mei 25, 2004, 04:57:09 pm »

quote:

Sarah schreef op 25 mei 2004 om 16:32:
Ik kreeg net een mail van gemeente Jozua in Dordrecht die om de 2 maanden op zaterdagavond een grote praiseavond houdt, hier komen veel jongeren op af.

Redenen om het op zondag te doen is toch dat 'kerk' erin te houden volgens mij... anders wordt het weer een jeugdsoos waar er al genoeg van zijn. www.jeugdkerken.nl  btw
Als ik ergens van gruwde vroeger, was het wel de 'gereformeerde jeugdsoos' waar je verantwoord uitging omdat het gereformeerd heette....
Wat er nu gereformeerd aan was, weet ik nog steeds niet. Bestaat er gereformeerd bier, of gereformeerde sigaretten   of gereformeerde uitgaansmuziek :? Er kwam allemaal gereformeerde jeugd. Dat zal het zijn :) )

(Ik heb het nu over de 'synodale jeugdsoos' hoor, dus voelen jullie je niet aangevallen.. :) )

Rusty1979

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #130 Gepost op: mei 25, 2004, 04:59:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 mei 2004 om 16:57:
[...]

Als ik ergens van gruwde vroeger, was het wel de 'gereformeerde jeugdsoos' waar je verantwoord uitging omdat het gereformeerd heette....
Wat er nu gereformeerd aan was, weet ik nog steeds niet. Bestaat er gereformeerd bier, of gereformeerde sigaretten   of gereformeerde uitgaansmuziek :? Er kwam allemaal gereformeerde jeugd. Dat zal het zijn :) )

(Ik heb het nu over de 'synodale jeugdsoos' hoor, dus voelen jullie je niet aangevallen.. :) )
Wat een woord al niet kan losmaken...

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #131 Gepost op: mei 25, 2004, 05:03:02 pm »
wahaha ja... Elke kerk heeft meestal wel een ontmoetingsplaats voor jeugd in het weekend.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #132 Gepost op: mei 25, 2004, 05:45:28 pm »
P&A, bij deze de 2 meest gestelde vragen met daarop de visie van GODfashion zoals in ons, inmiddels al weer wat oudere infoboekje staat:

DE 10 MEEST GESTELDE VRAGEN

1. Zijn jullie nu een kerk of niet? Wat betekent ‘jongerenkerk’?

God Fashion is géén kerk, ook geen alternatief voor de kerk. Kerk ben je samen met jong én oud. Niet één avond per maand, maar zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag. Niet alleen een massale viering, maar ook kleinschalig naar elkaar omzien en op elkaar toezien. Wat jongeren het meest nodig hebben kan God Fashion ze niet bieden: een plek waar ze een geestelijk thuis vinden. Waar ze persoonlijk worden opgevangen, begeleid, toegerust, ingezet. God Fashion kan en wil dit allemaal niet waarmaken. Ze is geen kerk.
Waarom dan toch gekozen voor de naam jongerenkerk? Het duidelijkste antwoord op die vraag gaf die jongere, die in de kerk was opgegroeid maar al jaren ‘er niets meer aan deed’. Na een avondje God Fashion zei hij: “Als dit ook kerk is, wil ik weer eens over het geloof gaan nadenken.” Tussen de oren van deze jongen betekent het woord kerk zoiets als ‘samen geloven’, meer niet. Voor hem is dit een impuls om opnieuw te gaan nadenken over wat hij vroeger in de kerk heeft gehoord.
Daarnaast wil God Fashion een duidelijk signaal afgeven aan niet christelijke jongeren. Wanneer deze jongeren door hun vrienden uitgenodigd worden mee te gaan naar God Fashion, weten ze waar het om gaat. Geen vaag gedoe met een cryptische naam, maar duidelijke taal. “Een kerk,..  dus dat zal wel over God en Jezus gaan…”
Dat klopt.

2. Waarom op zondag en tijdens kerktijd, en niet op zaterdag?

Voor de meeste jongeren ligt het antwoord op deze vraag voor de hand: op zaterdag ga je uit. Naar de kerk gaan of andere bijeenkomsten die met het geloof te maken hebben, dat is meer iets voor de zondag. God Fashion wil geen alternatief voor ‘stappen’ zijn.
God Fashion wil jongeren laten voelen dat ze juist ook op zondag door de ‘kerk’ serieus genomen worden in wie ze zijn als mensen van deze tijd. Naar niet christelijke jongeren toe willen we zo duidelijk en eerlijk mogelijk zijn. De keus voor de zondag helpt daarbij. Een derde argument is, dat God Fashion hoopt dat de kerken serieuzer werk gaan maken van het overbruggen van de culturele kloof tussen de kerk en de leefwereld van de jongeren. Wanneer God Fashion voor haar 10 à 11 vieringen per jaar de zaterdag had gekozen, was door de kerken deze prikkel minder sterk gevoeld.

Toelichting op punt 2: Juist jongeren bji wie het geloof niet echt leeft, de jongeren die GODfashion wil prikkelen, wakker schudden... en de ongelovige jongeren... hebben op zondag meestal niet zoveel te doen. Op zaterdag gaan ze vaak voetballen, stappen etcetera... en als ze moeten kiezen tussen dat of een christelijke avond... kiezen ze vaak voor het laatste. Bij beide punten zijn er dus 2 groepen waar we rekening mee moeten houden: 1. De kerk en 2. De randkerkelijke en ongelovige jongeren... Die 2e groep heeft bij ons de allerhoogste prioriteit want die kennen Jezus niet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #133 Gepost op: mei 25, 2004, 06:11:39 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 25 mei 2004 om 16:59:
[...]

Wat een woord al niet kan losmaken...

Haha..... het is geen levensgrote frustratie hoor... Ik vroeg me altijd alleen maar af wat ze daar nou aan vonden, zo inhoudsloos....
(Maar uitgaan is onder gereformeerd vrijgemaakte jeugd ook zeer gewoon. Is de GKV in dat opzicht al opgeschoven naar de synodalen van de jaren 70/80??)

Maar ja, de koffiebar vonden zij natuurlijk veel te....
Fanatiek enzo.. :) Atijd maar over Jezus praten..... Dat doe je toch alleen in de kerk...
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2004, 06:12:56 pm door Priscilla en Aquila »

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #134 Gepost op: mei 25, 2004, 06:43:49 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 17:45:

2. Waarom op zondag en tijdens kerktijd, en niet op zaterdag?

Voor de meeste jongeren ligt het antwoord op deze vraag voor de hand: op zaterdag ga je uit. Naar de kerk gaan of andere bijeenkomsten die met het geloof te maken hebben, dat is meer iets voor de zondag. God Fashion wil geen alternatief voor ‘stappen’ zijn.

Waarom eigenlijk geen alternatief voor stappen? Lijkt me niet zo'n slechte eigenlijk...
Nu is GF voor sommigen een alternatief voor de kerk. Dat vind ik best jammer...

Dat iets wat met het geloof te maken heeft op zondag vind ik trouwens niet zo'n sterk argument. Volgens hoort dag van je leven met je geloof te maken te hebben, toch?

Marloes

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #135 Gepost op: mei 25, 2004, 07:17:16 pm »
Het aspect 'ontmoeten' wordt door jongeren toch vaak genoemd als reden om graag naar GF te gaan? Wat is het verschil met 'stappen'?
* Verder eens met Rianne. :)
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #136 Gepost op: mei 25, 2004, 07:37:48 pm »
Dat je bij GODfashion je medechristenen ontmoet en in de stad zatte jongeren? :)

quote:

Waarom eigenlijk geen alternatief voor stappen? Lijkt me niet zo'n slechte eigenlijk...
Nu is GF voor sommigen een alternatief voor de kerk. Dat vind ik best jammer...

Dat iets wat met het geloof te maken heeft op zondag vind ik trouwens niet zo'n sterk argument. Volgens hoort dag van je leven met je geloof te maken te hebben, toch?
Naar GODfashion in plaats van stappen is niet verkeerd. Maar we willen niet dat christelijke jongeren zeggen: Heej zullen we gaan stappen? Ja gaaf, waar zullen we heengaan? Naar de stad of naar GODfashion? Snap je... we willen een viering voor God houden... niet een uitgaansgelegenheid waar je puur voor je eigen lol heengaat.

Pugna

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #137 Gepost op: mei 25, 2004, 07:45:41 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 19:37:
Dat je bij GODfashion je medechristenen ontmoet en in de stad zatte jongeren? :)

[...]

Naar GODfashion in plaats van stappen is niet verkeerd. Maar we willen niet dat christelijke jongeren zeggen: Heej zullen we gaan stappen? Ja gaaf, waar zullen we heengaan? Naar de stad of naar GODfashion? Snap je... we willen een viering voor God houden... niet een uitgaansgelegenheid waar je puur voor je eigen lol heengaat.

En wat denk je dat ze op zondagavond doen?
Dan kiezen ze ook tussen de bar en God Fashion.  :w
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #138 Gepost op: mei 25, 2004, 09:02:07 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 mei 2004 om 19:37:

[...]

Inderdaad! Dus?
Wat wil je als christenjongere liever? GF is al begonnen op zondag avond, het is nu behoorlijk bekend... jongeren komen nog steeds wel als je het nu over zou zetten op zaterdagavond. Op dit moment wordt waarschijnlijk de vereniging ervoor overgeslagen. Wat is beter: een avond stappen overslaan of een vereniging?
Ik denk dat t goed zou zijn voro GF om binnenkort op de zaterdag over te stappen.

Pugna, ik hoop niet dat jongeren op zondagavond richting de bar gaan....  :?

Mart

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #139 Gepost op: mei 25, 2004, 09:10:52 pm »

quote:

Rianne schreef op 25 mei 2004 om 21:02:

Pugna, ik hoop niet dat jongeren op zondagavond richting de bar gaan....  :?

die jongeren waar godfashion voor bedoeld was (zoals marnix eerder zei die Jezus nog niet kennen) die jongeren gaan zondags ook gewoon stappen, dus wordt het alsnog een keuze tussen stappen of godfashion. Met andere woorden, zowel op zondag als op zaterdag heeft godfashion met concurrentie van het uitgaansleven te maken. Alleen op zondag is de concurrentie dubbel, want er zijn ook nog jongeren die kiezen tussen kerk of godfashion.. dus mi beetje vreemd argument om godfashion op zondag te doen..
want stappen gebeurt ook op zondag..

Zijnkind

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #140 Gepost op: mei 25, 2004, 09:18:25 pm »

quote:

Off topic: Ik vrees dat deze overweging bij menige kerkscheuring minstens net zo'n grote rol speelde als de (eventuele) "verschillen" in leer. Het "eigen stekkie" maken of behouden.

Back on-topic: Je kunt ook uit GODfashion vertrekken als je het niets vindt. Ik heb mijn bedenkingen bij diverse onderdelen maar zie duidelijk enthousiaste jongeren voor God bezig.
Wat zien de critici van GF als alternatief, ervan uitgaande dat de jeugd niet meer (voldoende) wordt aangesproken door en in de erediensten?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Sarah

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #141 Gepost op: mei 25, 2004, 09:35:07 pm »
Volgens mij hoort het ook bij de puberteit, schoppen tegen gezag, iets nieuws willen, en dan is er de mogelijkheid om samen met je leeftijdsgenoten, je vrienden, zonder je ouders, te zingen voor God. Radicale boodschap, bekeringsverhalen, allemaal van leeftijdsgenoten die ze begrijpen... weten hoe ze zich voelen...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #142 Gepost op: mei 25, 2004, 09:58:51 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 mei 2004 om 16:57:
Wat er nu gereformeerd aan was, weet ik nog steeds niet.

Anders ik wel!

Stomdronken jongeren, keiharde herrie en het had NIETS met de kerk te maken. Ja, was ook synodaal inderdaad.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #143 Gepost op: mei 25, 2004, 10:47:38 pm »

quote:

Mart schreef op 25 mei 2004 om 21:10:
dus mi beetje vreemd argument om godfashion op zondag te doen..
Vind ik ook. Je vraagt je af wat er dan in werkelijkheid achter zit ...
Hetzelfde met het woord 'dienst'/'viering'/'kerkdienst': eerst zegt men: het is geen dienst maar een 'viering'. Vervolgens heeft de 'voorganger' het tijdens zo'n viering het over een 'dienst' en dan zegt men: nou ja het is wel een dienst maar geen kerkdienst. Gooi het maar in m'n pet ...

Dit soort rookgordijnen wordt m.i. veroorzaakt door de spagaat waarin GF zichzelf dwingt: naar de 'buitenwacht' (ongelovige jongeren) wil men vooral voorkomen dat het beeld ontstaat van een 'kerk', want dat schrikt af.
Naar binnen toe (kerkjeugd) wil men een alternatief/concurrentie vormen voor de bestaande kerkdienst om zo het 'dode paard' te dwingen tot verandering. Daar zijn dus grote aantallen bezoekers ('eigen' kerkjeugd) voor nodig en die krijg je niet op zaterdagavond.

quote:

Zijnkind schreef op 25 mei 2004 om 21:18:
Wat zien de critici van GF als alternatief, ervan uitgaande dat de jeugd niet meer (voldoende) wordt aangesproken door en in de erediensten?

GF kan gewoon blijven bestaan maar richt je dan volledig op evangelisatie, pak op wat de kerken (inderdaad!) laten liggen. Dan kan het dus gewoon op een zaterdagavond en hoef je geen 'kerkje te spelen'.

/edit: Ik wil trouwens helemaal niet 'ervan uitgaan dat de jeugd niet meer (voldoende) wordt aangesproken door en in de erediensten'. Bij ons in de gemeente (en volgens mij in veel gemeenten) spelen dit soort frustraties maar bij een enkeling. De meerderheid van de jeugd zit helemaal niet te wachten op allerlei toeters en bellen. Wel willen ze aangesproken worden in de dienst en verlangen ze echtheid. Daar ligt de uitdaging.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 12:23:13 am door Peter »

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #144 Gepost op: mei 25, 2004, 11:11:48 pm »

quote:

Peter schreef op 25 mei 2004 om 22:47:
[...]

GF kan gewoon blijven bestaan maar richt je dan volledig op evangelisatie, pak op wat de kerken (inderdaad!) laten liggen. Dan kan het dus gewoon op een zaterdagavond en hoef je geen 'kerkje te spelen'.

Mee eens.
Gf is echt leuk, heel veel mensen worden erdoor aangesproken, GF doet veel goeds.
Alleen dat het op zondag is (waardoor veel jongeren de kerkdienst missen, omdat ze al onderweg naar Zwolle zijn) en dat het zichzelf een kerk noemt, dat vind ik jammer.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #145 Gepost op: mei 25, 2004, 11:51:59 pm »
een punt waarom denk ik door veel jeugdkerken de zondag de voorkeur heeft is denk ik ook uit praktische overweging

want als je een zaal nodig hebt van smiddag 12 tot savonds 12, welke sporthal is dan nog vrij op een zaterdag ?
en daarom denk ik dat op zondag de keus qua zaalruimte veel beter is en dus sneller voor de hand ligt
[JESUS]Life[/JESUS]

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #146 Gepost op: mei 26, 2004, 12:29:07 am »
Waarom lukt het andere jeugdkerken dan wel om de viering op zaterdag te houden?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #147 Gepost op: mei 26, 2004, 12:38:43 am »
Dat ligt aan de cultuur van de omgeving.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Hiedeen

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #148 Gepost op: mei 26, 2004, 10:44:50 am »
Probleem aan jeugdkerken op zondag is, is dat je je eigen gemeente-samenkomsten niet kan bezoeken. Je bent door God geplaatst in je eigen gemeente, die moet je dus niet gaan verlaten of inwisselen voor een jeugdkerk. Aanvulling is prima, maar vervanging is niet de bedoeling.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion deel II
« Reactie #149 Gepost op: mei 26, 2004, 12:02:18 pm »

quote:

En wat denk je dat ze op zondagavond doen?
Dan kiezen ze ook tussen de bar en God Fashion.

Jongeren gaan over het algemeen op zaterdag stappen... zondag doen ze vaak toch veel minder... Als ik op ons uitgaansplein kijk is het zaterdag stampvol... en zondag is het uitgestorven.

Pugna en Mart, ik moet jullie dus ongelijk geven. Als je jezelf wil overtuigen, ga dan eens op een zaterdagavond en op een zondagavond in het uitgaanscentrum kijken, dan zul je de verschillen zien.

quote:

Inderdaad! Dus?
Wat wil je als christenjongere liever? GF is al begonnen op zondag avond, het is nu behoorlijk bekend... jongeren komen nog steeds wel als je het nu over zou zetten op zaterdagavond. Op dit moment wordt waarschijnlijk de vereniging ervoor overgeslagen. Wat is beter: een avond stappen overslaan of een vereniging?
Ik denk dat t goed zou zijn voro GF om binnenkort op de zaterdag over te stappen.

Hm je hebt nog niet helemaal goed gelezen... Je bewering klopt als je je alleen maar op christenjongeren richt. Maar als je je ook op niet-christenen en randkerkelijke jongeren richt klopt het niet... die zouden denk ik veel minder komen dan.

quote:

Back on-topic: Je kunt ook uit GODfashion vertrekken als je het niets vindt. Ik heb mijn bedenkingen bij diverse onderdelen maar zie duidelijk enthousiaste jongeren voor God bezig.

Dat is het probleem juist... ze gaan daar niet van uit... en leggen het probleem bij de jongeren neer (die moeten zich maar aanpassen)... Daarom is GODfashion ook als initiatief buiten de kerk om gestart...

quote:

Vind ik ook. Je vraagt je af wat er dan in werkelijkheid achter zit ...
Hetzelfde met het woord 'dienst'/'viering'/'kerkdienst': eerst zegt men: het is geen dienst maar een 'viering'. Vervolgens heeft de 'voorganger' het tijdens zo'n viering het over een 'dienst' en dan zegt men: nou ja het is wel een dienst maar geen kerkdienst. Gooi het maar in m'n pet ...

Ehm er zit verschil tussen "dienst" en "kerk-dienst... het ene is een dienst als kerk... het andere is een dienst... God wordt er gediend... dus ik vind dat we het rustig zo mogen noemen.

quote:

Waarom lukt het andere jeugdkerken dan wel om de viering op zaterdag te houden?

Tuurlijk kan het... Maar ik zou de opkomstcijfers van niet christelijke en randkerkelijke jongeren wel eens willen vergelijken met die van GODfashion.

quote:

Probleem aan jeugdkerken op zondag is, is dat je je eigen gemeente-samenkomsten niet kan bezoeken. Je bent door God geplaatst in je eigen gemeente, die moet je dus niet gaan verlaten of inwisselen voor een jeugdkerk. Aanvulling is prima, maar vervanging is niet de bedoeling.
De meeste kerkdiensten (idd niet allemaal) beginnen rond half vijf... en de meeste jeugddiensten om 7 uur, half 8 of 8 uur. Vaak is er best de mogelijkheid 2 keer naar je eigen kerk te gaan... ik ken ook genoeg jongeren die dat doen... en boel anderen hebben die kans ook wel maar kiezen er voor om het niet te doen... Ze kunnen vaak hun eigen gemeente wel een 2e keer bezoeken...
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2004, 12:20:51 pm door Marnix »