quote:
Weet je wat me nu eigenlijk stoort in deze discussie!? De jongerenkerken worden o.m. op gericht omdat jongeren geen aansluiting vinden in de huidige kerkdiensten met taalgebruik wat ver-van-hun bedshow is. Over dat taalgebruik kan ik me iets voorstellen. Dan gaan ze notabene in de jeugdkerk ander onbegrijpelijk taalgebruik invoeren en als argument er is toch maar een heel klein deel dat geen engels begrijpt. Zo ondergraaf je je eigen argumententatie voor de jeugdkerken. En als het engels het beter kan verwoorden dan moeten wij een beetje beter ons best doen om het goed in het nederlands te verwoorden wat het belang van het geloof is, christus werk voor ons betekent , wat god allemaal voor ons doet en wat de heilige geest in ons hart bewerkt. Verzin daar dan eens hedendaagse nederlandse termen voor
Houdt toch gewoon eens rekening met degene die wat minder begaaft is als jullie zelf, de jongeren die GF bezoeken willen zelf toch ook graag dat er rekening met hun wordt gehouden!
Tijdens het plaatsen van dit berichtje merk ik aan me zelf dat ik heel boos wordt om jullie argumenten
Zucht... als jongeren dat nou eens anders gebruiken? Nogmaals, er wordt nauwelijks engels gepraat op sommige nummers na... Zou dat jongeren die bijna alleen maar aengelse muziek op de radio horen niet aanspreken? Dat jij beweert dat dat niet zo is geeft wel aan dat je je niet goed verplaatst in de ander maar van jezelf uitgaat, misschien zou je dat eens wat moeten veranderen. Ik heb nog nooit een jongere horen zeggen dat er te veel engels gebruikt zou worden bij GODfashion en hij/zij dat niet begrijpt. We houden rekening met onze doelgroep... en die heeft geen problemen met af en toe een engels nummer, sterker nog, ze vinden dat juist wel gaaf.
Verplaats je eens in de ander in plaats van van jezelf uit te gaan... dan zul je zien dat die 1 of 2 engelse nummers per viering voor jongeren helemaal geen probleem zijn... maar dat het voor jou alleen een probleem is... nou ja.. aangezien jij niet naar GODfashion gaat maakt dat dus niet uit... Het is dus onnodig dat je zo boos wordt, maak je niet druk!
quote:
Daar snap ik ook geen moer van. Hoe kan je je nou sowieso beter uitdrukken in je 2de taal ipv in je moedertaal? Maar de argumentatie dat iedereen onder de jeugd zo goed engels spreekt en verstaat is grote kolder. Ga maar een korte meditatie in het engels geven, dan haakt meer dan de helft af. Tuurlijk begrijpt men wel redelijk wat van het engels, maar meer dan matig/redelijk is het niet. Ik wil graag met de voorstanders van het engels de volgende uitdaging aangaan. Ga op zo'n avond eens mensen aanspreken in het engels en probeer een normaal gesprek met ze te voeren.... dan blijkt dat het niveau van het engels echt niet goed is. In elk geval niet goed genoeg om nuances uit te drukken en dergelijke. Ja ze zijn er wel, maar het is een minderheid.
Ik beweer niet dat er totaal geen engels gezongen mag worden, maar kom dan iig niet aan met onware argumentatie.
Ik schrijf wel eens... gedichten en songteksten. Heel vaak gebruik ik hiervoor de engelse taal, omdat ik daarin dingen beter kan uitdrukken... en het blijft je vaak ebter bij omdat je die vertaalslag maakt. Nogmaals, jongeren begrijpen donders goed wat ze zingen als ze iets in het engels zingen.
Nogmaals, ik vind de hele discussie met 1 slogan en 2 engelse nummers in een viering nogal overbodig. Daarnaast klopt je uitdaging niet helemaal... meelezen op de beamer helpt ook wel. Maar goed, ik zal een topic op het forum van GODfashion starten en daarin vragen of de jongeren moeite hebben met de engelse liederen, of ze begrijpen wat ze zingen etc.
Verder heeft Mart gelijk dat het ook te maken heeft met aansluiten bij de jongerencultuur... maar als dat inderdaad de jongerencultuur is... zal het op zo'n manier dus wel dichter bij kunnen komen omdat het bekend voor ze is... Dat is ook ons doel, jongeren op een eigentijdse, moderne, aansprekende manier het evangelie laten horen.
quote:
In feite creeer je in zo'n jongerenkerk ook weer een heel eigen cultuur met eigen regels en normen.. het gevaar is dan ook levensgroot dat op een gegeven moment het verschil tussen de cultuur van de gewone kerk en de cultuur van een jongerenkerk te groot wordt waardoor een uiteindelijk samengaan van beide culturen (wat toch door de oprichters als doel van de jongerenkerken werd genoemd) niet meer mogelijk is..
Hoewel jongeren door jeugdkerken zeker dichter bij God en ook bij de kerk kunnen komen... zal de kloof wat cultuur ebtreft door jeugdkerken niet worden gedicht. Dat kan niet zolang die verschillen zo groot blijven. Maar moet je dit de jeugdkerken verwijten, of de kerk, die niet met de tijd meegaat daar waar jongeren dat wel doen? Als de kerk die kloof inderdaad kleiner wil maken en rekening wil houden met de jongeren zullen er toch consessies gedaan moeten worden... zoals de jongeren dat ook zullen moeten doen, een kloof dichten moet van 2 kanten gebeuren, zodat je elkaar ergens in het midden vindt.