Auteur Topic: Gebed: aanbidding?  (gelezen 1811 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gebed: aanbidding?
« Gepost op: juli 06, 2004, 09:35:19 am »
De laatste tijd probeer ik mijn persoonlijk gebedsleven wat op te krikken  ;)  door 's morgens wat eerder op te staan om te bidden. Omdat gebed bepaald niet een sterke kant is van mij lees ik het boekje van Bill Hybels (te druk om niet te bidden) op aanraden van een vriendin. Ik vind het altijd heel gaaf hoe zij ongedwongen en ongekunsteld bidt, ook in "kringgebeden".

(Kringgebeden is trouwens helemáál een zwak punt, ik doe nooit een mond open, maar dat is het volgende punt. Eerst maar eens dit  ;)  )

Mijn vraag is de volgende. In alle boekjes of ze nou gereformeerd of evangelisch of wat dan ook zijn, staat dat een goed gebed begint met "aanbidding". Als voorbeeld staat er dan vaak de zinsnede: "Prijs God om wie Hij is" en dat soort dingen.

Nou heb ik moeite met het goed invullen van die "aanbidding".
Schuldbelijdenis, dankzegging en smeking lukt allemaal wel maar de "lofzang" niet.

Bij "prijs God om wie Hij is" krijg ik gevoelens van "prijs uw hond als hij zijn behoefte niet in huis doet" en dat soort dingen. Het voelt nogal belachelijk. Hoe kun je iemand prijzen om wie hij is? Ik snap het wel (God is prijzenswaardig om wie Hij is) maar hoe doe je dat concreet? Welke woorden gebruik je? Is het trouwens niet heel "onspontaan" om ervoor te gaan zitten en te zeggen: nu ga ik God prijzen? Is dat niet gemaakt en verplicht?

Vraag
Hoe vullen jullie het kopje "aanbidding" in in je persoonlijke gebed van alledag?

(dus geen gezamelijk gebed in kerkdiensten of kringgebeden of gezinsgebeden aan tafel, gewoon alleen jij en God, in je achterkamer enzo)
Bombus terrestris Reginae

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2004, 11:06:37 am »
Een manier om inspiratie op te doen is de psalmen te lezen. De dichters vinden altijd wel een reden om God te loven.
HarmW

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2004, 11:14:38 am »
Als je God prijst als verplichting kun je je tijd denk ik beter besteden :) Namelijk door je er in te gaan verdiepen waarom je Hem zou prijzen... Door te kijken en te ontdekken hoeveel Hij van je houdt, wat Hij voor je over heeft gehad en over heeft, ondanks dat je dat verdient. En door te bidden of Hij in je leven Zijn liefde voor jou ook echt wil laten merken. Als je dat merkt is Hem prijzen geen verplichting meer... Maar kun je niet anders... waar het hart vol van is loopt mond van over. Als je je mond van Hem wil laten overlopen moet je zorgen dat je hart vol van Hem is :) En daar wil Hij je graag bij helpen. Maar je kunt er zelf ook wat aan doen. Schrijf bijvoorbeeld voor je gaat bidden eens op papier op waarom je Hem zou prijzen, waaraan Hij dat verdiend heeft.

Wat de woorden betreft denk ik dat je gewoon mag zeggen wat je denkt... op jou manier.... God houdt van je zoals je bent dus je hoeft niet met allerlei mooie taal aan te komen... wees gewoon jezelf. Praat met God zoals je met een goede vriend zou praten... en bedenk daarbij hoe groot en heilig Hij is.

Daarnaast is aanbidden meer dan alleen prijzen... Als ik het me goed herinner betekent het woord letterlijk: Aan iemands voeten zijn.... Een leerling zat aan de voeten van zijn meester... en luisterde ook... Bidden is niet alleen praten... het is ook luisteren... en samen zijn, genieten van elkaars aanwezigheid.

Veel succes!

quote:

Een manier om inspiratie op te doen is de psalmen te lezen. De dichters vinden altijd wel een reden om God te loven.
Klopt. Wel moet je het dan wel persoonlijk maken... Uiteindelijk gaat het er niet om waarom anderen God loven... maar waarom jij dat zou doen... Maar de ervaringen van anderen, bijvoorbeeld de psalmdichters kunnen dan zeker leerzaam zijn.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 11:18:40 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2004, 11:16:00 am »
Bij aanbidding dank ik God om wat Hij geeft en hoe Hij altijd vor ons zorgt, voor het mooie weer, voor bewaring ('s avonds). Als er weer kindje geboren is in de gemeente wat gedoopt wordt . Gewoon dus de gewone dingen van het leven en daar dan Gods Hand in zien.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2004, 11:18:52 am »
Aanbidding qua muziek miss kan je dan gewoon een opwekkingsnummer zingen om God te aanbidden of zet de worship Cd van MWS op en zing mee bv ;)

miss handig om zo te beginnen
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2004, 11:40:10 am »

quote:

Bumblebee schreef op 06 juli 2004 om 09:35:
Vraag
Hoe vullen jullie het kopje "aanbidding" in in je persoonlijke gebed van alledag?

Hier hebben we afgelopen zondagavond een prachtige preek over gehad. De preek ging over het 'nut' en het 'waarom' van aanbidding. De dominee gebruikte het beeld van een stadion vol toejuichende supporters die hun favoriet 'naar een overwinning willen zingen.' Dat is aanbidding. Aanbidding is Onze Favoriet naar de overwinning schreeuwen, zingen en ondersteunen!

Concreet kan dat door God te prijzen voor:
- Zijn prachtige Schepping - Zijn geschiedenis met deze wereld - Kracht in het weer - Hulp aan mensen die het moeilijk hebben - Verhoring van gebeden

Ik probeer in mijn eigen gebed steeds weer nieuwe woorden hiervoor te vinden, om aan te geven hoe groot God is. Dat is best lastig en soms gaat dat beter dan anders.
Het beeld van een stadionmenigte helpt me wel om te zien wat voor kracht aanbidding heeft, zeker als je bedenkt dat we dat samen doen, met christenen over de hele wereld.

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 06, 2004, 04:36:13 pm »
Dag Bumblebee,

Als je God betrekt bij alle facetten van je leven - van je slechte slapen tot het blij zijn met nieuwe kleren - krijg je misschnien meer oog voor wat Hij voor je betekent. Dan zie je na verloop van tijd dat Hij achteraf de dingen beter wist dan jij, dat Hij je leven leidt en dat Hij letterlijk voor je zorgt en de regie in handen heeft.
Als je dat beseft maakt dat je enorm afhankelijk van Hem. Het enige wat je dan nog kan doen is je leven in zijn handen leggen. Vanuit die positie is het misschien wat 'logischer' om Hem te prijzen voor wie Hij is en wat Hij doet. Het heeft namelijk rechtstreeks met je eigen leven te maken en het heeft niet een 'slijm-gehalte'. Het wordt echt.

Dat heeft overigens niet direct met muziek of liederen te maken. Die kan je er wel voor gebruiken, maar aanbidding is een levensstijl waarin je je afhankelijk weet van Hem. Dat is wat je ouders vroeger 'God vrezen' noemden of 'God dienen'. Aanbidding is een beetje een modewoord, en je moet het even los zien van muziek.

Concreet is jouw vraag volgens mij: hoe kan ik op een natuurlijke manier God prijzen zonder dat het gemaakt over komt? Kan dat echt? Ik heb geprobeerd in het bovenstaande daar een antwoord op te geven. Laat me weten als het niet duidelijk is.

JsSmt

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2004, 04:37:50 pm »
k praat geloof ik Marnix een beetje na. Ach, dubbel is beter dan niets.

swirly

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 20, 2004, 04:20:13 pm »
Ik vind t altijd wel fijn om in mn gebed gewoon tegen God te zeggen hoe geweldig ik Hem vind! En dat ik het zo fijn vindt dat Hij alles aan kan, en zo groot is enz. Dat is al een vorm van aanbidding. Maar dat kan ook samen gaan met dankzegging. (bijv: Ik dank U voor Uw genade en grootheid, en dat U er altijd bent, wat bent U toch een geweldige Vader!)

En zoals al door iemand anders is gezegd (dacht ik...) kan aanbiddings muziek van bijv Michael W Smith ook helpen, soms zet ik gewoon zo'n CD op, en dan aanbid ik God met de muziek mee, bid tussendoor,  enz. De woorden en teksten in veel aanbiddings liedjes omschrijven zo goed wat ik God wil vertellen.

Maar ik denk dat God sowieso blij is als je bid, ookal heb je een andere volgorde ofzo :)

En dit heb ik ooit gelezen, en ben het hier ook wel mee eens:
En we aanbidden Hem niet voor Hem (Hij heeft dat niet nodig om te bestaan) maar wij mogen Hem aanbidden omdat dat verlangen gewoon in je zit, en omdat dat je enorm kan helpen dichter bij God te brengen enz.

xoxo renée <><
<><

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2004, 04:23:38 pm »
Nu ik heel veel bid merk ik dat ik echt alle zorgen, verdriet en piin bij Hem neer kan leggen. En ook mijn vreugde en blijdschap kan ik bij Hem neerleggen.
Het geeft een enorme rust om niet alles meer "zelf" te hoeven doen.
Hij zorgt voor me.
Het is echt heel bijzonder om te ontdekken dat een mens zich volledig mag overgeven aan God. En dat God dan vanzelf de leiding overneemt.

Iris  :)