Auteur Topic: Oproep tot reformatie  (gelezen 21694 keer)

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #50 Gepost op: februari 13, 2003, 08:32:46 pm »

quote:

op 13 Feb 2003 15:51:47 schreef Marloes:
Johannes 17: 20 "En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. "

Dus: die eenheid van christenen zou er moeten zijn opdat de wereld gelooft in Christus!

Ik citeer even uit een oud boek ('Liquidatie der reformatie' blz. 44):
Er staat niet: 'DAT'zij allen één zijn', doch: ÓPDAT'zij allen één zijn'. De eenheid staat niet voorop ('dat'), doch is een gevolg van de verbondenheid aan het Woord (daarom:opdat...) Niet de EENHEID is het eerste, doch de gehoorzaamheid aan het apostolische Woord. Daarom ook de vergelijking: Zoals WIJ één zijn. Het Hoofd der kerk gaf in Zijn gehoorzame onderwerping aan de Vader het voorbeeld van de ware eenheid: Vader, Ik kom om Uw wil te doen.

En op blz 45:
De leer van de pluriformiteit der kerk, die de kerk maakt tot een mystiek, onzichtbaar, platonisch lichaam van Christus, is eveneens te verwerpen. In feite is deze leer van vrijzinnige komaf, nivelleert de bestaande kerkmuren en confessies en laat ieder op zijn eigen manier zalig worden. Men kan hier van grote onverschilligheid ten opzichte van de kerk spreken. Van een strijd om het fundament der kerk is geen sprake meer.

En op blz 49:
Als men van een 'dienst aan de wereld' wil spreken - juist dán 'dient' men 'de wereld', indien het evangelie onvervalst wordt bewaard.

Is er iemand op dit forum die mij kan vertellen waarom deze woorden voor vandaag geen enkele waarde meer zouden hebben? Is het onschriftuurlijk wat heir wordt beweerd?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marloes

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #51 Gepost op: februari 13, 2003, 08:50:43 pm »

quote:

op 13 Feb 2003 20:32:46 schreef Jakolien:
Johannes 17: 20 "En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. "
Er staat niet: 'DAT'zij allen één zijn', doch: ÓPDAT'zij allen één zijn'. De eenheid staat niet voorop ('dat'), doch is een gevolg van de verbondenheid aan het Woord (daarom:opdat...) Niet de EENHEID is het eerste, doch de gehoorzaamheid aan het apostolische Woord. Daarom ook de vergelijking: Zoals WIJ één zijn.
Zou je willen uitleggen wat je bedoelt? Ik zit er al een tijdje op te puzzelen, maar ik kom niet verder dan het volgende, ik maak vetgedrukt waar je de zin als één zinsdeel zou moeten lezen:

ik zou de tekst als volgt willen samenvatten:
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

ik heb de indruk dat jij de tekst als volgt zou willen samenvatten:
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij geloven opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Jij zou het stukje die door hun woord in Mij geloven dus niet als tussenzin willen zien maar als deel van de hoofdzin?
[Prediker 7:29]

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #52 Gepost op: februari 13, 2003, 08:54:09 pm »
Is het niet erg eenvoudig: Allen die geloven dat Jezus Heer is, zijn één met elkaar?

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #53 Gepost op: februari 13, 2003, 09:02:04 pm »

quote:

op 13 Feb 2003 17:00:00 schreef Wiering:
Ik wil het nog wel scherper stellen: orthodoxe Calvinisten, waartoe ik mijzelf reken, zijn tegen een menselijk bedenksel als 'de GKV is de ware Kerk van Christus op aarde'. Was Calvijn hier maar...

U verzucht: Was Calvijn hier maar...
Ik begrijp dat niet goed. Calvijn was toch een kerkreformator, die heel goed begreep dat de kerk alleen écht kerk is wanneer ze de waarheid en de ware eenheid liefheeft?! En dat geldt nu ook voor de GKV!

Calvijn schreef in zijn 'Gesprek met Rome' (zijn antwoordbrief aan kardinaal Sadoletus, in 1539) oa. het volgende:
"Men is gewoon mij voor de voeten te werpen, dat ik mij van de kerk afgescheiden heb; doch wat dat betreft heb ik een goed geweten. Het is toch immers niet zo, dat hij voor een deserteur te houden is, die als hij ziet, dat de soldaten hun gelederen verlaten, daarom het vaandel van de veldheer weer omhoogheft en hen naar hun post terugroept?
Het voorbeeld der profeten stond mij voor ogen, die naar ik zag in zulke zware strijd gewikkeld waren met de priesters en profeten van hun eeuw, die ongetwijfeld onder het israëlistische volk de kerkelijke leiders waren! Maar Uw profeten worden toch niet als scheurmakers beschouwd, omdat zij de vervallen religie wilden herstellen en daarom zich uit alle macht tegen hun tegenstanders verzetten? Zij bleven juist bij de ware eenheid der kerk"....

Ik hoop dat wij op dit forum op een rustige over deze dingen van gedachten kunnen wisselen. Ik zou het ontzettend jammer vinden wanneer we elkaar met cynische en bijna vijandige reakteis om de oren gaan slaan.

Hartelijke groet,
Jakolien
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marloes

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #54 Gepost op: februari 13, 2003, 09:05:40 pm »
In het kort: Matthew Henry's Concise Commentary on the Whole Bible: -- Als je dit leest, heb je de kern te pakken
Johannes 17:21:
20 23 Our Lord especially prayed, that all believers might be as one body under one head, animated by one soul, by their union with Christ and the Father in him, through the Holy Spirit dwelling in them. The more they dispute about lesser things, the more they throw doubts upon Christianity. Let us endeavour to keep the unity of the Spirit in the bond of peace, praying that all believers may be more and more united in one mind and one judgment. Thus shall we convince the world of the truth and excellence of our religion, and find more sweet communion with God and his saints.

En als ik dit zo lees, en dit aanmerk als schriftuurlijk, dan lijkt mij inderdaad onschriftuurlijk wat in jouw boek beweerd wordt, of ik moet je verkeerd begrepen hebben.. Wat ook mogelijk is, zie mijn bovenstaande post.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2003, 09:32:47 pm door Marloes »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #55 Gepost op: februari 13, 2003, 09:07:04 pm »

quote:

[...]
Ik citeer even uit een oud boek ('Liquidatie der reformatie' blz. 44):
Er staat niet: 'DAT'zij allen één zijn', doch: ÓPDAT'zij allen één zijn'. De eenheid staat niet voorop ('dat'), doch is een gevolg van de verbondenheid aan het Woord (daarom:opdat...) Niet de EENHEID is het eerste, doch de gehoorzaamheid aan het apostolische Woord. Daarom ook de vergelijking: Zoals WIJ één zijn. Het Hoofd der kerk gaf in Zijn gehoorzame onderwerping aan de Vader het voorbeeld van de ware eenheid: Vader, Ik kom om Uw wil te doen.
Klopt wat je zegt. Eenheid bereik je door in God te geloven en je te verbinden met iedereen die Hem zoekt en daarmee zich dus ook wil houden aan Zijn Woord. Het hoort allemaal bij elkaar IMHO en je kan het niet uit elkaar trekken als het ware.

quote:

En op blz 45:
De leer van de pluriformiteit der kerk, die de kerk maakt tot een mystiek, onzichtbaar, platonisch lichaam van Christus, is eveneens te verwerpen. In feite is deze leer van vrijzinnige komaf, nivelleert de bestaande kerkmuren en confessies en laat ieder op zijn eigen manier zalig worden. Men kan hier van grote onverschilligheid ten opzichte van de kerk spreken. Van een strijd om het fundament der kerk is geen sprake meer.
Ik zie hierin geen argumenten staan waarom het zoeken naar eenheid buiten één kerk niet zou zijn toegestaan. Alleen een hoop mogelijke consequenties; waarvan de kans op gebeuren ook nog eens klein is als het mensen werkelijk om God gaat.

quote:

En op blz 49:
Als men van een 'dienst aan de wereld' wil spreken - juist dán 'dient' men 'de wereld', indien het evangelie onvervalst wordt bewaard.
Deze zin snap ik niet. :?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #56 Gepost op: februari 13, 2003, 09:20:19 pm »

quote:

op 13 Feb 2003 20:50:43 schreef Marloes:

Zou je willen uitleggen wat je bedoelt? Ik zit er al een tijdje op te puzzelen, maar ik kom niet verder dan het volgende, ik maak vetgedrukt waar je de zin als één zinsdeel zou moeten lezen:

ik zou de tekst als volgt willen samenvatten:
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

ik heb de indruk dat jij de tekst als volgt zou willen samenvatten:
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij geloven opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Jij zou het stukje die door hun woord in Mij geloven dus niet als tussenzin willen zien maar als deel van de hoofdzin?

Ja, zo ongeveer.
Christus bidt om een geestelijke eenheid in Zijn kerk! Niet een zichtbare eenheid van zoveel mogelijk mensen onder één dak staat voorop, maar hij bidt om een diepe eenheid in het ware geloof. Een eenheid die Hij vergelijkt met de eenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Een inniger verbondenheid bestaat er niet.

(P.S.  Ik ben nog een beetje onnozel op de computer misschien, maar hoe maak ik hier vetgedrukte letters?)

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #57 Gepost op: februari 13, 2003, 09:23:12 pm »
Citaat
op 13 Feb 2003 21:05:40 schreef Marloes:
In het kort: Matthew Henry's Concise Commentary on the Whole Bible: -- ...........

Sorry Marloes, mij engels is net zo slecht als mijn verstand van computers...

Marloes

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #58 Gepost op: februari 13, 2003, 09:31:56 pm »
Sorry... hmm... dan zal ik het later vertalen, of een NL vertaling zoeken, maar dan haal ik in elk geval dat lange stuk maar weg :)

Vetgedrukt doe je als volgt:
[ b ] je tekst [ / b ]  (en dan zonder spaties, dan wordt 't zo: je tekst )
Hier staat de FAQ die ook op het forum komt te staan binnenkort.  Met daarin onder andere een uitleg over de opmaakcodes die je kunt gebruiken.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2003, 09:37:44 pm door Marloes »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #59 Gepost op: februari 13, 2003, 09:33:24 pm »

quote:

op 13 Feb 2003 21:20:19 schreef Jakolien:
(P.S.  Ik ben nog een beetje onnozel op de computer misschien, maar hoe maak ik hier vetgedrukte letters?)
Hier staat de FAQ die ook op het forum komt te staan binnenkort. :) Met daarin onder andere een uitleg over de opmaakcodes die je kunt gebruiken.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #60 Gepost op: februari 13, 2003, 09:48:13 pm »
Ook in mijn weblog ga ik nog in op de advertentie van Reformanda van gisteren, volg daarvoor deze link http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=296&pageID=2
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #61 Gepost op: februari 13, 2003, 09:48:36 pm »
Oké, bedankt!
Maar eh... ik stop er mee voor vanavond.
Misschien kom ik hier morgen nog terug!

Groet,
Jakolien

pjotter

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #62 Gepost op: februari 13, 2003, 11:26:22 pm »
Tja wat is de Reformanda eigenlijk? Het lijkt wel een oppositiepartij. Nergens mee eens zijn en overal commentaar op geven. Volgens mij zijn ze eerder afbrekend dan opbouwend bezig. Zij zullen vast wel enkele punten hebben waar ik het ook wel mee eens ben maar de manier waarop lijkt mij niet de juiste.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2003, 12:29:43 am door pjotter »
Ze maken mij de pis niet lauw!

Peter

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #63 Gepost op: februari 13, 2003, 11:48:28 pm »
Ik vind het jammer om dit soort 'bijdragen' te lezen. Ik ben geen Reformanda-man, maar met dit soort stemmingmakerij schieten we niets op en komen we niet tot elkaar.
Waarom niet gewoon rustig naar elkaars argumenten luisteren en zoeken naar wat God van ons vraagt?

Gerard

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #64 Gepost op: februari 13, 2003, 11:58:15 pm »
Ik wil een ding kwijt.

Wat mij vandaag opviel, in gesprekken met Niet-Christenen en mede Christenen van andere kerkgenootschappen is dat zij absoluut niet begrijpen waar dit hele verhaal om draait.

Is dit nu ons visitekaartje naar buiten toe???????

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #65 Gepost op: februari 14, 2003, 12:56:34 pm »
Ad Jakolien;

Ik wil geenszins de Kerk van Christus aanvallen. Maar het is niet waar, het is gewoon simpelweg niet waar dat alleen in de GKV uitverkorenen gevonden worden. Dat is een vreemd ziekmakend soort sektarisme. Wilt u beweren, Jakolien, dat er in Afrika Christenen waarmee wij geen kerkverband hebben niet zalig worden? Wil jij de kerk zo op de rechterstoel des HEEREN plaatsen? Wil jij zodoende een nieuwe Stoel instellen?

Calvijn zegt in zijn Institutie (IV, 1,3) "Zoveel vermag het deelgenootschap aan de kerk, dat het ons houdt in Gods gemeenschap'. Kortom, ik wil die hele kerk niet afschaffen. "Verder is het...geenszins nodig...de kerk met eigen ogen te zien, of met handen te tasten, maar daardoor, dat ze IN HET GELOOF gelegen is,..  Ik kan niet anders concluderen dat de 'ware' kerk is de Kerk van Christus van de uitverkorenen. Dit is net zo'n mooi voorbeeld als de DL; we moeten in de kerk zitten, maar God heeft ons al dan niet al uitverkoren. Dat is niet met het verstand te rijmen, het lijkt veeleer een ziekmakend dogmatisch gegeven; maar het wil ons alleen maar behoeden voor menselijke hoogmoed.

God oordeelt de levenden en de doden. HIJ ALLEEN.
Ps. 111:10

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #66 Gepost op: februari 14, 2003, 01:08:29 pm »
(...)Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de wereld. Toch is zij met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof.

(...)

Wij geloven dat men nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware kerk is, omdat alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte kerk noemen. (...) De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen zijn deze: (...) Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden. (...) Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zih niet aan het juk van Christus onderwerpen (...)

(Aldus Guido de Brès, vert. en red. Dordrecht 1619, uit: Nederlandse Geloofsbelijdenis, art. 27-29)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #67 Gepost op: februari 14, 2003, 02:26:57 pm »

quote:

op 14 Feb 2003 12:56:34 schreef Wiering:
Ad Jakolien;

Ik wil geenszins de Kerk van Christus aanvallen. Maar het is niet waar, het is gewoon simpelweg niet waar dat alleen in de GKV uitverkorenen gevonden worden.

Geachte meneer Wiering, ik heb toch ook nergens beweerd dat alleen de Vrijgemaakten zalig zullen worden? Zoiets zal ik ook nóóit beweren!
God verkiest wie en waar Hij wil! Maar Hij wijst ons wél de weg waarlangs Hij door ons gediend wil worden.

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #68 Gepost op: februari 14, 2003, 02:33:09 pm »
Inderdaad Qohelet, zo spreekt onze belijdenis, en zó hebben we deze beaamd toen we belijdenis van ons geloof deden. Inclusief dit gedeelte:

quote:

op 14 Feb 2003 13:08:29 schreef Qohelet:
 (...) Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden. (...)
En verwerpen wij nog alles wat in strijd is met Gods Woord?

Sam

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #69 Gepost op: februari 14, 2003, 02:35:48 pm »
Ik hoor dat vaak 'Gods Woord'. Wie kan mij eens vertellen wat dat precies is?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #70 Gepost op: februari 14, 2003, 02:38:00 pm »

quote:

op 14 Feb 2003 14:35:48 schreef Sam:
Ik hoor dat vaak 'Gods Woord'. Wie kan mij eens vertellen wat dat precies is?
De bijbel, die onder andere hier online is te lezen. Men noemt dit zo omdat de bijbel woorden bevat waarvan christenen zeggen dat die woorden van God komen. :)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #71 Gepost op: februari 14, 2003, 02:38:15 pm »
Geef nu eens oude- en nieuw testamentische teksten aan waaruit blijkt dat de het merendeel van de vrijgemaakte kerk het helemaal bij het verkeerde eind heeft? En dat Reformanda het bij het goede eind heeft!
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #72 Gepost op: februari 14, 2003, 03:40:00 pm »
Misschien dan ook even bijbelteksten waaruit blijkt dat ik als Evagelisch meisje zéker verloren ga, als ik mij niet "bekeer' tot de GKV?:'(

Sam

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #73 Gepost op: februari 14, 2003, 03:40:35 pm »

quote:

De bijbel, die onder andere hier online is te lezen. Men noemt dit zo omdat de bijbel woorden bevat waarvan christenen zeggen dat die woorden van God komen.

Beste RamH,

Het vers waar het om gaat is Johannes 17: 20. Daar staat 'woord'. Ik heb de commentaren erop nageslagen en kom tot het volgende:

-Jezus spreekt hier tot zijn discipelen.
-De bijbel zoals wij die kennen was er toen nog niet.
-Met het woord wordt dus in eerste plaats het gesproken woord bedoeld dat de discipelen zullen richten tot allen die het goede nieuws ook maar willen horen.
-Deze daden van de discipelen inclusief de woorden van Jezus zijn beschreven in wat wij het nieuwe testament noemen. Dus wij mogen anderen ook over Jezus vertellen (gesproken woord). Of anderen mogen het woord zelf lezen (geschreven woord).
-Dus, het maakt voor de eenheid niet uit of je het hoord uit de mond van een discipel die bij Jezus was of dat je hoort door een gelovige of dat je leest zoals het is opgetekent in het nieuwe testament.

Tenslotte lijkt het mij onjuist om hier (of ergens anders) 'woord' op te schrijven met hoofdletter in de zin dat Jezus 'Gods Woord (Logos)' is zoals dat voorkomt in Johannes 1 (of de koran, maar dit even terzijde).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #74 Gepost op: februari 14, 2003, 03:58:51 pm »

quote:

op 14 Feb 2003 15:40:00 schreef Wilhelmina:
Misschien dan ook even bijbelteksten waaruit blijkt dat ik als Evagelisch meisje zéker verloren ga, als ik mij niet "bekeer' tot de GKV?:'(

Goed lezen Wilhelmina. Niemand hier zegt dat jij zéker verloren gaat als jij je niet 'bekeerd' tot de GKV. 'Zelfs' Jakolien niet. Nog maar een keer een citaat van haar dan:

"Geachte meneer Wiering, ik heb toch ook nergens beweerd dat alleen de Vrijgemaakten zalig zullen worden? Zoiets zal ik ook nóóit beweren!
God verkiest wie en waar Hij wil! Maar Hij wijst ons wél de weg waarlangs Hij door ons gediend wil worden."

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #75 Gepost op: februari 14, 2003, 04:06:52 pm »
Dus eigenlijk vinden we allemaal hetzelfde maar zijn we het over de uitwerking niet met elkaar eens. :'(
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #76 Gepost op: februari 14, 2003, 04:24:24 pm »
God wijst ons de weg waarlangs Hij gediend wil worden.

En dáár bots ik regelmatig tegen GKV ers. Zij beweren namelijk dat alleen zij weten wat de juiste weg is. Helaas. Ik weet dat God mijn hart aanziet, en weet dat ik mij dagelijks bekeer, én oprecht zoek naar Zijn wil in mijn leven.
Blijft dat een GKV er niet met mij mag avondmaal vieren. En dat is niet omdat ik zweetvoeten heb. Haha.:'(

Amber

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #77 Gepost op: februari 14, 2003, 04:30:12 pm »
Heb het gedebatteer beetje gevolgd. Heb zo de indruk dat het met name emotionele uitingen zijn van hetgeen ons hier ten deel valt. De geschiedenis is vol van herhalingen. Het lijkt wel alsof er een geest van onenigheid heerst op dit moment, niet alleen binnen de GKV, maar in Nedelrand en in de wereld. De een heeft meer gelijk dan de ander. En er zijn maar enkelen die beweren dat ze volledig gelijk hebben. Waarom gaan we eigenlijk uit van een consensus model: we worden het hier toch nooit eens, er zal altijd verschil van mening bestaan. Gelijkdenkenden in een materie als de huidige zijn alleen in een klooster te vinden, toch ? Waarom dus niet leren van elkaar in verdraagzaamheid en in broederschap ? Kijk eens naar de Gereformeerde Bonders in de Hervormde kerk. Die weten wat het is om appelerend te moeten zijn aan de rand van een woestijn. En kijk eens: zij bestaan nog steeds, langer dan de GKV en dat ondanks kritiek vanuit de GKV op andere kerkverbanden ...

gerhard

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #78 Gepost op: februari 15, 2003, 11:57:10 am »
We praten hier over de ware kerk.
Dit is de kerk gebouwd op het WOORD VAN ONZE HEERE.
De almachtige SCHEPPER van de Hemel en de Aarde.
De ware kerk wil zich volledig richten naar het WOORD VAN GOD.
En het woord van GOD gebied ons om dat te doen.
Als wij de synode besluiten goed en zorgvuldig lezen dan zien wij dat die besluiten
in sommige gevallen afwijken van dat woord VAN ONZE HEERE.
Vandaar de oproep tot reformatie.
Deze oproep is gedaan uit liefde voor de kerk VAN ONZE HEERE.

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #79 Gepost op: februari 15, 2003, 12:03:50 pm »
Jakolien, waar het mij om gaat is dat er een belachelijk soort arrogantie van de ware kerk gedachte uitgaat. Zullen we even realistisch worden?

Op de hele wereld zijn er ongeveer 1,2 miljard Christenen, en bovendien ook nog Joden. De GKV heeft ongeveer 120.000 leden. Dat is natuurlijk de ware kerk; hoe kan je eraan twijfelen?! Zeker, in elke (nou ja..) Nederlandse plaats is er ook maar 1 adres waar Christus Zijn gemeente verzamelt om 10.00 's Zondagsmorgens, de GKV. Wat een wonder toch!

Dat zweren bij het beeld der gereformeerde heiligen! Dat idiote, wereldvreemde wat hiervan uitgaat: WAKE UP! Dit is niets meer dan een soort sektarisme en volslagen oninteressant wat het Christelijk geloof betreft. Wat moet iemand dan die in Italie woont? Zou jij dan, als de rest van je familie Rooms is, honderden kilometers rijden voor een prot. kerk? Oh nee, natuurlijk niet, want dat kon wel eens een Anglicaanse kerk zijn! Waarschijnlijk zou je niet eens weten wat Protestanten eigenlijk zijn, laat staan gereformeerden, laat staan vrijgemaakten. Doet het er toe voor je Christen-zijn? Doet het ertoe als Jakobus schrijft: het ware geloof herkent men aan de VRUCHTEN?

Ik zou spontaan Rooms-Katholiek worden van dit soort discussies. Oh nee, want dan loop ik de Baals achterna terwijl ik moet behoren tot de schare van 6000 die hunnie knie niet bogen. Wat een idioot soort arrogantie. Dit kan ook alleen maar in Nederland...een land met honderden kerkgenootschappen. Bah.

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #80 Gepost op: februari 15, 2003, 12:15:09 pm »
Beste meneer Wiering,
Wat een bitterheid en cynisme gaat er van uw bijdrage uit!
Natúúrlijk is de zuiverheid van de kerk niet afhankelijk van de naam die ze draagt. In het ene land heet ze zus, in het andere zo. De Here overziet dat alles wel. Wíj zijn in óns land verantwoordelijk voor de keuze die wíj hier maken.

AJM

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #81 Gepost op: februari 15, 2003, 01:18:07 pm »
Hallo allemaal,

Ik vind dit een vreselijk discussie.  Veel emotie. Ik schaam me hiervoor. De buitenwereld snapt hier waarschijnlijk niets van. De ene Bijbeltekst na de andere vliegt over het forum.

De gemeente van Jezus Christus gaat, gelukkig, over kerkmuren heen. Hoe meer je in je leven andere christenen tegenkomt hoe meer je dat beseft. Dat maakt je nedering en blij!

En ik vier avondmaal met broeders en zusters in andere kerken die ook Jezus Christus als de enige zaligmaker erkennen.
Als ik daar uitgenodigd wordt om mee te doen en ik sla die uitnodiging af, dan getuigt dat van een hooghartige houding.

pjotr

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #82 Gepost op: februari 15, 2003, 02:45:22 pm »
We praten hier over de ware kerk.>we praten hier over een kerk die Gods Woord trouw wil bewaren
Dit is de kerk gebouwd op het WOORD VAN ONZE HEERE.>dit is de kerk die gebouwd is op het getuigenis van Jezus Christus
De almachtige SCHEPPER van de Hemel en de Aarde.> Die geleden heeft en gestorven is aan het kruis
De ware kerk wil zich volledig richten naar het WOORD VAN GOD.>deze kerk wil Christus volledig navolgen
En het woord van GOD gebied ons om dat te doen.> want door de Heilige Geest zijn we overtuigd dat Jezus' woorden waar zijn.
Als wij de synode besluiten goed en zorgvuldig lezen dan zien wij dat die besluiten
in sommige gevallen afwijken van dat woord VAN ONZE HEERE.> daarom aanvaarden we Jezus als Heer van de kerk die kwaad met goed vergold
Vandaar de oproep tot reformatie.>vandaar de oproep tot bekering
Deze oproep is gedaan uit liefde voor de kerk VAN ONZE HEERE. > Deze oproep is gedaan uit liefde voor de naaste

roel

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #83 Gepost op: februari 15, 2003, 09:52:16 pm »
waarom niet eerst de acta afgewacht en dan het gesprek aangaan met elkaar,
een gesprek wil toch meer dan spreken zijn, doch bovenal luisteren naar de ander

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #84 Gepost op: februari 16, 2003, 01:08:36 pm »
L.S.,

Ik ben het met nagenoeg alle standpunten van Reformanda eens. Ook ben ik het eens met alle stellingen die gedaan worden omtrent het wezen der kerk: deze heeft zich te buigen voor Gods Woord, en is een zogenaamd ziekenhuis m.i.: een plaats waar zondaren hun HEERE ontmoeten. Om voor Hem te buigen en te weten dat zij slechts uit de door Christus verdiende genade in ontmoeting mogen treden.

Maar waar ik een bloedhekel aan heb is dat de discussie, die immers over de hele oproep tot reformatie moet gaan, het direct weer gaat over de vraag 'is de GKV de ware kerk'. Laat ik het zo stellen: de GKV is een van de enige kerken die goed op weg is in Nederland. Maar dat betekent niet dat zij aan zichzelf meer mag toeschrijven dan ze is.

Laten we het nu eens hebben over de inhoudelijke oproep, want als de GVK werkelijk de ware kerk is, dat is a. die oproep niet nodig, b. moet ze erop reageren, omdat ze zich beseft dat ze niet helemaal de ware kerk is.
Laten we het bijvoorbeeld hebben over de liturgie of de Schriftkritiek. Zie ook de brieven in het ND.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #85 Gepost op: februari 16, 2003, 08:27:14 pm »
Amen!

Het is niet zo vruchtbaar om van je eigen kerk en haar directe verleden een karikatuur te maken waar je je tegen af kunt zetten, om vervolgens de mensen die wél met die kerk en de traditie verder willen die karikatuur voor de voeten te werpen. Dat gebeurt volgens mij wel in deze discussie.

Ik heb Reformanda niet horen roepen dat ze er bezorgd om zijn dat er niet meer geloofd wordt dat de GKv de enige ware kerk is, buiten dewelk geen heil te zoeken of te vinden zou zijn. Liever praat ik daarom door over de dingen die ze wél aankaarten.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #86 Gepost op: februari 16, 2003, 08:39:26 pm »
Amen too. Ik heb in de Oproep ook helemaal geen directe verwijzingen kunnen vinden hiernaar.

De Oproep wil m.i. helemaal niet de discussie oproepen of de GKV de ware kerk is. Dat is namelijk ook totaal niet interessant. Ik zou de voorstanders van dat theorema (Jakolien maar zeker ook anderen) wat je ermee opschiet als je dat zou zeggen. Wat heb je daaraan, als wij het zouden zeggen?

Wat ik zo goed vind aan de oproep is dat ze inhoudelijk, juridisch misschien wel niet zo juist is, en dat de letterknechten weer kunnen roepen dat de kritiek niet inhoudelijk of samenhangend is, maar dat er een betrokkenheid vanuit gaat van heb ik jou daar. Ik vind de kritiek inderdaad terecht, en dan vooral de geestelijke.

De geestelijke nood is namelijk al langer aan de gang, en komt nu pas tot uitdrukking ivm opwekking en schriftvisies e.d. We moeten gewoon gereformeerd blijven, nee, we moeten gewoon Christenen blijven zoals we altijd geweest zijn; daar schuilt de kracht van ons belijden. We moeten geen filosofische onzin in preken halen, we moeten niet allerlei moeilijke boeken over de Bijbel schrijven (en lezen!), we moeten gewoon de HEERE vrezen in heel ons leven. Klaar.

Als God spreekt, moeten de mensen zwijgen. Zo zie ik de oproep. Wie zijn hoofd buigt voor de Here, wordt door Hem opgeheven (Jakobus 4?). Het Woord is Waarheid.

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #87 Gepost op: februari 16, 2003, 08:41:43 pm »
na de (Jakolien en zeker ook anderen) moet ingevoegd worden "willen vragen". excuse me

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #88 Gepost op: februari 16, 2003, 11:41:16 pm »
Wiering,

Ik vind het wel bijzonder dat jij het hebt over een betrokkenheid 'van heb ik jou daar'. Van de meeste mensen tussen jouw en mijn leeftijd (studenten, zeg maar) hoor ik andere reacties. Reformanda klinkt volgens hen gauw te juridisch, te veel woord te weinig geest, teveel kerkorde, te weinig liefde voor de kerk.

Hoe kun je nu bereiken dat tussen de partijen (over én weer) mensen elkaars betrokkenheid onderkennen, begrijpen, accepteren, erkennen, respecteren, herkennen, waarderen? (Om maar eens een mooi 7 stappenplan te ontwerpen.)

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #89 Gepost op: februari 17, 2003, 09:48:56 am »
OK ik zal een poging doen.

1. Iedereen moet zich afvragen wat de relatie tussen hem en God precies is: de eerste zin der Institutie begint met zaken over zelfkennis en Godkennis: die zijn een. Dit is de belangrijkste vraag. De mens moet beseffen dat hij zondig is, en zijn verstand zeker ook. Wij kunnen God niet uit onszelf kennen, daarvoor moet Hij het voor het zeggen hebben.
2. Ten tweede hoort hierbij doodgewoon studie. Het is nodig dat kerkgangers minstens een keer per week bij elkaar komen, elke dag de Bijbel lezen, Zijn eigen Woord immers voor elke dag, en veel gebed: bidders worden verhoord.
3. Men moet kunnen beseffen waarom in de theologie sommige zaken zijn gelopen zoals ze zijn gelopen. In discussies over bijvoorbeeld liturgie komt het mij voor dat weinig mensen achtergrondkennis hebben over bepaalde zaken.
4. Mensen die geen 'zin' in studie, onderwijzing of praten over onze godsdienst hebben, hebben eigenlijk geen eerbied voor God. Ik vind dat praten tussen verschillende mensen met andere opvattingen belangrijk is. Heel belangrijk is overigens het gegeven dat de Waarheid NIET in het midden ligt, die ligt namelijk in de Bijbel.
5. Mensen die allerlei interessante praat hebben, zoals ik, moeten zich terdege beseffen dat praten alleen quatsch is. Als God spreekt (Genesis 1) gebeurt er direct wat. Spreken en doen moeten een zijn. Dus aan de vruchten herkent men het geloof.
6. Er moet voor geen enkel gezag ontzag zijn bij de ware kerkganger. Veel mensen zijn geneigd de dominee maar te geloven, of de Universiteit, of het Ned. Dagblad. Dat is wel goed, gezag moet er zijn. Maar gelooft men ook zelf wat daar staat? Let op: ik promoot geen opstand tegen het gezag om de opstand alleen, zie bijvoorbeeld mijn reacties rond de Opwekkig. Maar ik pleit wel voor een kritische houding omtrent theologische 'waarheden'. Wie zich namelijk afvraagt of iets waar is, zal moeten studeren, nee hij zal moeten luisteren daar Hem Die was en Die komt, de Herder en Leraar tegelijk, in Zijn Woord. Kortom: je bent weer bij punt 2.
7. De Heilige Geest zal de Kerk moeten bewaren.

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #90 Gepost op: februari 17, 2003, 12:04:30 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 09:48:56 schreef Wiering:
OK ik zal een poging doen.

1. Iedereen moet zich afvragen wat de relatie tussen hem en God precies is: de eerste zin der Institutie begint met zaken over zelfkennis en Godkennis: die zijn een. Dit is de belangrijkste vraag. De mens moet beseffen dat hij zondig is, en zijn verstand zeker ook. Wij kunnen God niet uit onszelf kennen, daarvoor moet Hij het voor het zeggen hebben.
2. Ten tweede hoort hierbij doodgewoon studie. Het is nodig dat kerkgangers minstens een keer per week bij elkaar komen, elke dag de Bijbel lezen, Zijn eigen Woord immers voor elke dag, en veel gebed: bidders worden verhoord.
3. Men moet kunnen beseffen waarom in de theologie sommige zaken zijn gelopen zoals ze zijn gelopen. In discussies over bijvoorbeeld liturgie komt het mij voor dat weinig mensen achtergrondkennis hebben over bepaalde zaken.
4. Mensen die geen 'zin' in studie, onderwijzing of praten over onze godsdienst hebben, hebben eigenlijk geen eerbied voor God. Ik vind dat praten tussen verschillende mensen met andere opvattingen belangrijk is. Heel belangrijk is overigens het gegeven dat de Waarheid NIET in het midden ligt, die ligt namelijk in de Bijbel.
5. Mensen die allerlei interessante praat hebben, zoals ik, moeten zich terdege beseffen dat praten alleen quatsch is. Als God spreekt (Genesis 1) gebeurt er direct wat. Spreken en doen moeten een zijn. Dus aan de vruchten herkent men het geloof.
6. Er moet voor geen enkel gezag ontzag zijn bij de ware kerkganger. Veel mensen zijn geneigd de dominee maar te geloven, of de Universiteit, of het Ned. Dagblad. Dat is wel goed, gezag moet er zijn. Maar gelooft men ook zelf wat daar staat? Let op: ik promoot geen opstand tegen het gezag om de opstand alleen, zie bijvoorbeeld mijn reacties rond de Opwekkig. Maar ik pleit wel voor een kritische houding omtrent theologische 'waarheden'. Wie zich namelijk afvraagt of iets waar is, zal moeten studeren, nee hij zal moeten luisteren daar Hem Die was en Die komt, de Herder en Leraar tegelijk, in Zijn Woord. Kortom: je bent weer bij punt 2.
7. De Heilige Geest zal de Kerk moeten bewaren.

Ik vind dat u e.e.a. mooi geformuleerd heeft!
Goed betoog!

Omdat u mij vroeg duidelijk te maken wat een discussie over 'ware kerk-zijn' waard is, wil ik u eerst dít vragen:
Als u in punt 7 zegt: "De Heilige Geest zal de Kerk moeten bewaren", wat gelooft en belijdt u dan over 'de' Kerk?
Is die Kerk zichtbaar of niet?
Schakelt de Heilige Geest ook mensen in als deformatie de kerk bedreigt?
Was het het werk van de Heilige Geest toen de kerk zich in 1944 vrijmaakte (mede n.a.v. de pluriformiteitsleer van Kuyper) en stuurde de Heilige Geest in 1967-1969 (toen dezélfde strijd over dezélfde leer gevoerd werd) ook de geschiedenis?
Ik ben benieuwd naar uw reaktie.

Gerben Oosterhuis

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #91 Gepost op: februari 17, 2003, 02:29:55 pm »
Verdrietig ben ik en boos bovendien!
Ik sluit mij geheel aan bij het ingezonden van meneer of mevrouw J. de Jong uit Houten vandaag in het ND.
Ik wil daar vervolgens aan toevoegen:

Houdt op! Stop met het benadrukken wat ons verdeelt! Stop met het verkrijgen van het gelijk! Schrijf geen brieven op hoge poten naar uw kerkenraad. Beleg geen vergaderingen waarin de interruptiemicrofoon als zwaard gehandteerd wordt. Zet geen boze brieven in de krant. Zet deze forumdiscussie stop.

`Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest. Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert.' (Rom. 14: 17-19)

De synode roept op tot verootmoediging. Terecht.
Zoek elkaar op in uw gemeente, praat met elkaar. Vier de gemeenschap der heiligen. Geniet van de veelkleurigheid van gaven en talenten.
Dit hebben wij niet van ons zelf. God geeft het ondanks onszelf.
Laten wij één zijn.

Dit is het wat God van u vraagt.

Gerben Oosterhuis

bengel

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #92 Gepost op: februari 17, 2003, 02:47:59 pm »
Vraagje:
Ik weet dat GKV ers uit principe niet met christenen uit andere kerken aan het avondmaal mogen, omdat er zo'n verdriet zou zijn over de "verdeeldheid" onderling.
Mogen jullie nu ook niet meer aan het avondmaal met de Reformanda? Of maken jullie nu een uitzondering?:'(

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #93 Gepost op: februari 17, 2003, 04:06:03 pm »
Eerst moest ik er om lachen.. zo erg is het al ik kan er niet eens meer boos om worden.

Ik weet niet hoe lang ik het zo nog uit houdt in die GKV...
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #94 Gepost op: februari 17, 2003, 04:43:51 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 12:04:30 schreef Jakolien:

Ik vind dat u e.e.a. mooi geformuleerd heeft!
Goed betoog!

Omdat u mij vroeg duidelijk te maken wat een discussie over 'ware kerk-zijn' waard is, wil ik u eerst dít vragen:
Als u in punt 7 zegt: "De Heilige Geest zal de Kerk moeten bewaren", wat 1. gelooft en belijdt u dan over 'de' Kerk?
2. Is die Kerk zichtbaar of niet?
3. Schakelt de Heilige Geest ook mensen in als deformatie de kerk bedreigt?
4. Was het het werk van de Heilige Geest toen de kerk zich in 1944 vrijmaakte (mede n.a.v. de pluriformiteitsleer van Kuyper) en stuurde de Heilige Geest in 1967-1969 (toen dezélfde strijd over dezélfde leer gevoerd werd) ook de geschiedenis?
Ik ben benieuwd naar uw reaktie.

OK daar gaan we dan, als u per se uitspraken wilt horen. Ik sluit me aan bij de mensen -in dit verband- die zeggen dat het niets uithaalt maar goed, het bouwt niet op.

1. 'de' kerk als aards gebouw bestaat niet. De kerk is voor mij een moeilijk begrip. Ik kom het niet tegen in de Bijbel, daar wordt alleen gesproken over de gemeenschap of gemeente der heiligen. Ik heb de geloofsbelijdenis er maar weer eens op nageslagen (29) en mij viel het volgende op: ...de valse kerk betreft, die schrijft aan zichzelf meer toe.. Kortom: Gods Woord is voor mij de richtlijn, waarnaast de kerk moet worden gelegd. De Kerk moet zich richten naar Gods Woord, alleen naar het Hoofd luisteren, de sacramenten goed onderhouden, maar wat mij steeds opvalt: alleen Christus als Hoofd erkennen. M.i. betekent dat dat wij niet uit kunnen maken wat Christus en de H. Geest in Zijn raadsbesluit allemaal vind over 'de' kerk.
2. Die kerk is zeker zichtbaar, maar je kunt niet zeggen dat 'de' kerk lijnrecht samenvalt met de GKV. Ook in andere kerken, ja zelfs buiten de kerken kunnen zaligen gevonden worden: de kerk is geen middelares.
3. De Heilige Geest schakeld zeker mensen in als de Kerk wordt bedreigd, Hij doorgrondt zelfs de diepten Gods. Maar dat wil niet zeggen dat je een lijn kunt trekken van Christus via Augustinus via Calvijn via Kuyper via Schilder naar onze kerken. Zeker, ik wil niets afdoen aan de GKV, een van de kerken die zich nog richt naar het Woord. Maar ik ga niet meedoen aan verketterij die daar direct bijhoort, naar andere kerken toe.
4. Het zou kunnen dat de GKV toen werden gestuurd door de Heilige Geest. Wat betreft 1944 geloof ik dat graag, maar wat betreft 1967 heb ik zo'n mijn twijfels. Ik geloof dat er tussen al de mensen die toen misschien terecht uit de kerk zijn gegooid ook een hoop zwaar gelovige gereformeerden inzaten. Ik vind derhalve ook dat we daar schuld over moeten belijden.

God is autonoom

Wat is nu uw reactie?

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #95 Gepost op: februari 17, 2003, 05:14:37 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 14:29:55 schreef Gerben Oosterhuis:
Verdrietig ben ik en boos bovendien!
Ik sluit mij geheel aan bij het ingezonden van meneer of mevrouw J. de Jong uit Houten vandaag in het ND.
Ik wil daar vervolgens aan toevoegen:

Houdt op! Stop met het benadrukken wat ons verdeelt! Stop met het verkrijgen van het gelijk! Schrijf geen brieven op hoge poten naar uw kerkenraad. Beleg geen vergaderingen waarin de interruptiemicrofoon als zwaard gehandteerd wordt. Zet geen boze brieven in de krant. Zet deze forumdiscussie stop.

`Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest. Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert.' (Rom. 14: 17-19)

De synode roept op tot verootmoediging. Terecht.
Zoek elkaar op in uw gemeente, praat met elkaar. Vier de gemeenschap der heiligen. Geniet van de veelkleurigheid van gaven en talenten.
Dit hebben wij niet van ons zelf. God geeft het ondanks onszelf.
Laten wij één zijn.

Dit is het wat God van u vraagt.

Gerben Oosterhuis

Ik word ook erg verdrietig van reakties zoals deze!
Je zult het ongetwijfeld goed bedoelen Gerben, maar je redeneert  zó oppervlakkig. Je 'predikt de vrede' terwijl er geen vrede is. Je zegt: "Laten we één zijn", maar wélke eenheid zoek je nu? Je zegt:"Praat met elkaar", maar waarover zouden we volgens jou moeten praten? Als je tegelijk zegt: "Stop met het benadrukken wat ons verdeelt", dan begin ik te vermoeden dat je een eenheid wilt beleven daar waar geen ware eenheid (meer) is.
We moeten ons inderdaad verootmoedigen. We moeten schuld belijden tegenover de Here. We dreigen elkaar kwijt te raken omdat we het spoor der waarheid zijn kwijtgeraakt. ( 1 Tim. 6:5, 2 Tim. 2:18) En WIE doen we daar het meest verdriet mee?

Johan V.

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #96 Gepost op: februari 17, 2003, 05:14:51 pm »
Geneesheer, genees u zelf

Met diep verdriet in Christus heb ik de oproep tot bekering in het Nederlands
Dagblad gelezen. Zeker, er is reden tot zorg binnen de Gereformeerde Kerken
Vrijgemaakt.

Ik heb gehoord dat sommigen onder u zich op de borst slaan in de veronderstelling
dat zij rechtvaardig voor God staan. Wie heeft u blind gemaakt? Bent u dan
vergeten wat de apostel schrijft in Romeinen 3?

Gelijk geschreven staat:
Niemand is rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die
verstandig is, niemand die God ernstig zoekt; allen zijn afgeweken, tezamen
zijn zij onnut geworden;
Er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.
Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder
hun lippen; hun mond is van vloek en bitterheid vol;
Snel zijn hun voeten om bloed te vergieten, verwoesting en ellende zijn op
hun wegen, en de weg des vredes kennen zij niet. De vreze Gods staat hun
niet voor ogen.
(Rom 3:10-18)

Weet dan dit broeders en zusters dat Christus niet gekomen is voor hen die
gezond zijn;
Hij hoorde het en zei: Zij, die gezond zijn hebben geen heelmeester nodig,
maar zij die ziek zijn. Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid
wil ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen,
maar zondaars.
(Matt. 9:12,13)

Niemand rechtvaardig voor God, en wij allen derven de heerlijkheid Gods.

Waar blijft het roemen dan? Het is uitgesloten. (Rom 3: 27a). Maar;

Wie roemt, roeme in de Here (1 Kor 1:31). Verootmoedigd u voor Hem.

U zegt dat u Christus navolgt. Doet u dat in dienstbaarheid en niet om te
heersen? Dit is uw opdracht: Dat u elkaar lief hebt;
Weest niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben. (Rom 13:8)
Want;
De gezindheid van de Geest is leven en vrede (Rom 8:6b),
en;
Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en onderlinge opbouwing bevordert
en breek niet ter wille van de spijs het werk Gods af.
(Rom 14:19, 20a)

God is niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
U bent vrijgekocht met het kostbare bloed van onze Here Jezus Christus, en
die gekruisigd. Wat betekent dit voor u? Bent u vrijgekocht van het slavenjuk
van de zonde, en werpt u zich onder het juk van de wet?
Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden,
waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het
geloof in Jezus Christus.
(Rom 3:21,22a).
U weet toch dat de wet zonde doet kennen. U weet toch dat door de wet wij
allen strafwaardig voor God worden. God zoekt ons hart, niet onze offerdienst.
Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild,
noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden.
Doch daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik, om uw wil te doen.
(Hebr.
10:8,9a)

Wil God hier mee zeggen, dat hoewel u vrijgekocht bent van de zonde en de
wet dat u zich een dwangbuis moet aantrekken? Heeft God zelf de inrichting
van onze eredienst voorgeschreven? Tot op zekere hoogte zeker. Maar met deze
basisregel dat Hij uw hart zoekt. Zoekt hem dan ook met uw hart, niet met
uw regels. Zoekt hem met uw leven en niet met uw voorschriften.

Leeft als wedergeboren christenen in Zijn koninkrijk. Niet pas straks, maar
nu al in dit leven. Laat uw leven een afspiegeling zijn van Christus in liefde
voor elkaar en tot Hem. Laat u zich toch niet verleiden tot het oordelen
van de ander.
Daarom bent u, o mens, wie u ook bent, niet te verontschuldigen, wanneer
u oordeelt. Want waarin u een ander oordeelt, veroordeelt u uzelf; want u,
die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen.
Wij weten echter, dat het oordeel Gods onpartijdig gaat over hen, die zulke
dingen bedrijven.
Rekent u wellicht hierop, o mens, die oordeelt over hen die zulke dingen
doen, en ze zelf doet, dat u het oordeel Gods ontgaan zult?
Of veracht u de rijkdom van Zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en lankmoedigheid,
en beseft u niet, dat de goedertierenheid Gods u tot boetevaardigheid leidt?

(Rom 2:1-4)
En;
Laten wij dan niet langer elkaar oordelen, maar komt liever tot dit oordeel:
Uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven
(Rom 14:13)

De context van dit laatste vers is het gedeelte waarin de apostel schrijft
over het wel en niet eten van bepaalde gerechten. Een les in verdraagzaamheid.
Iedereen heeft de opdracht overtuigd te zijn van wat hij doet, en wat hij
eet.
Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.
Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het
om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en
ook hij dankt God
. (Rom 14:5b,6)

Zou de God van de vrede hier ook het liedboek mee bedoelen? Denk er aan dat
Hij uw hart wil, en uw hele leven. Maar of God nu wel,of niet het liedboek
goedkeurt voor hen die Hem daarvoor danken. Uw opdracht blijft elkaar geen
aanstoot of ergernis te geven maar de vrede van Christus te zoeken.

En om die vrede van Christus te vinden, roept Hij u ook samen als Zijn gemeente.
Om Hem te leren kennen naar waarheid. Daarvoor hebt u Dienaren des Woords
ontvangen. Ontvangt hen ook in de naam van God. Ook hij zal verantwoordelijkheid
moeten afleggen.
Komt u in de kerk om elkaar te bekritiseren, of komt u luisteren naar het
Woord van God? U mag dan wel van uw voorganger eisen dat hij u ook de volle
rijkdom van het evangelie laat zien. U mag verwachten dat hij u de Genade
van onze Here Jezus Christus, zijn liefde, zijn ontferming, zijn barmhartigheid
en dienstbetoon aan u openbaar maakt. Maar God is ook rechtvaardig, en u
mag ook niet blind zijn voor Zijn straf, zijn toorn.
Gemeente zijn. Dat is iets moois. Het is een heilige gemeenschap. Dankt God
onophoudelijk voor Zijn wijsheid dat Hij zich een kerk wil bouwen. Leer in
te zien dat u niet zonder gemeente kunt. U hebt elkaar nodig. Bemoedig elkaar,
vermaan elkaar en bid voor elkaar zodat u staande mag blijven in de verzoeking.

De God nu van de Vrede, die onze Here Jezus, de grote herder van de schapen
door het bloed van een eeuwig verbond heeft teruggebracht uit de dood, bevestige
u in alle goed, om Zijn wil te doen, terwijl Hij aan ons doe, wat in Zijn
ogen welbehagelijk is door Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid in alle
eeuwigheid. Amen. Ik vermaan u, broeders, houdt mij dit woord van vermaning
ten goede
. (Hebr. 13:21,22a)

Genade en Vrede zij u van Hem, die is, en die was en die bezig is weer te
komen.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #97 Gepost op: februari 17, 2003, 07:21:39 pm »
Amen, hier ben ik het helemaal mee eens.

Op dit forum wordt ik enigzins gedwongen om mij uit te spreken omtrent het wezen der kerk. Ik doe dat graag, en ik verwijt ook niemand die mij dat vraagt, ik vraag zelf ook veel aan mensen.

Maar wat mij in deze discussie opvalt is dat er veel over onnutte of minder belangrijke dingen wordt gediscussierd. Ik vind zaken als hoe staan we tegenover Gods Woord erg belangrijk, hoe zijn we een goede gemeente, maar zaken als de ware kerk vind ik echt passe.

Dat echter laat onverlet dat er dingen zijn die uitgesproken moeten worden, zoals Jakolien ook zegt. Er is geen broederlijke gemeenschap als er dingen omwille van de lieve vrede niet uitgesproken mogen worden. Jakolien: als je gewoon geen zin hebt om te reageren om mijn ware kerk verhaal snap ik dat wel, ik hoop dat je tot de conclusie bent gekomen dat het misschien wel enigzins waar is, maar niet opbouwend.

Ik stel voor dat we wat structuur gaan aanbrengen, en om het program stuk voor stuk te bediscussieren. Het eerste punt is:

" In veel plaatselijke kerken wordt steeds openlijker toegestaan om ongehoorzaam te zijn aan de geboden van de Here. Dit is het gevolg van de secularisatie op allerlei gebied. Zo komt de praktijk van de zondagsrust door eigen invulling steeds minder onder het beslag van Gods vierde gebod om op de dag van de Here te rusten en zijn grote daden te gedenken. Hierdoor doen wij af van de dienst aan Hem en doen we Hem zelf tekort. "

Graag uw reacties alleen hierover.

brt

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #98 Gepost op: februari 17, 2003, 07:53:48 pm »

quote:

de praktijk van de zondagsrust door eigen invulling steeds minder onder het beslag van Gods vierde gebod om op de dag van de Here te rusten en zijn grote daden te gedenken

2 zaken wrijven (al wat langer...)
. zondag==sabbath, of toch niet;
. gevolg: hoe je met de zondag omgaat: Rusten of iets anders

Is dit het probleem? Dan snap ik de conclusie niet.

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #99 Gepost op: februari 17, 2003, 08:38:02 pm »
Ik zie het als volgt:

De Zondag is momenteel geen sabbath, of wel: de meningen zijn verdeeld. Calvijn zelf vindt het bijgelovigheid wanneer 'men hecht aan de orde der dagen en hun nummering'. Zo zie ik het eigenlijk ook een beetje:

De HEERE laat duidelijk zien dat Hij een dag apart zet. M.i., omdat het gebod van God Zelf al twee keer 'de zevende dag' zegt, moet de Zondag vervangen worden door de sabbat. Ook al zegt de theologie en de rest van de kerk van niet; het gebod moeten wij meer gehoorzamen dan mensen, ondanks allerlei zaken als verbondsvisies e.d. Waarom nemen wij de andere geboden ondanks onze geboden dan wel letterlijk?

Echter, in de hele zaak vind ik het dienen van God en bij Zijn daden stilstaan, en met de gemeente onder het Woord op te gaan belangrijker dan dat bovenstaand ineens doorgevoerd wordt. Daarom zie ik de reden van Reformanda in dat de heiliging meer aandacht moet krijgen.