Auteur Topic: kerk zijn in buitenland (Noorwegen, ...., .....)  (gelezen 2205 keer)

Maarten

• Bekijk profiel
kerk zijn in buitenland (Noorwegen, ...., .....)
« Gepost op: oktober 29, 2003, 03:02:58 pm »
Onlngs heb ik een baan aangeboden gekregen in Noorwegen (Oslo). Een belangrijk punt bij het overwegen om al dan niet te gaan is, behalve de onzekere arbeidsperspectieven in NL voor mij, of we daar kerkelijk en qua (basis)scholen 'uit de voeten kunnen'. Als je nog geen Noors kent, is dat lastig uit te vinden, de informatie die de verschillende website geven zijn vaak alleen in het Noors met soms een beetje tekst in het Engels. Via een forum voor Nederlands die naar Noorwegen zijn verhuisd of dat gaan of overwegen te doen, heb ik een oproep geplaatst, maar kennelijk zijn er nauwelijks tot geen christenen uit NL die de stap hehben genomen. Daarom hoop ik eigenlijk een beetje dat iemand op dit forum zelf in Noorwegen woont, heeft gewoond of dat iemand een kennis heeft oid die mij meer info zou kunnen verschaffen.

Hier op dit forum reageren is natuurlijk prima  - een mailtje naar maarten.van.loon@freeler.nl is ook zeer welkom.

P.S. @mod: ik wist niet goed waaronder dit topic te plaatsen. Ook kan ik me voorstellen dat er misschien wel behoefte is aan een plek binnen het forum voor dit soort dingen.
Maarten van Loon

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2003, 06:38:52 pm »
Ik als mod vind dat je een prima keuze hebt gemaakt om hem in dit forum te plaatsen, maar er zijn ook wel andere plaatsen waar hij kan passen.

Mijn broer werkt van tijd tot tijd ook in Noorwegen, en bezoekt daar dan ook de kerk. Ik zal bij hem eens vragen hoe en wat... dus.. je hoort nog van me :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2003, 07:57:51 pm »
Kun je je niet aanmelden voor 1-11 bij het CWI? Die hebben dan een voorlichtingsdag emigreren Scandinavië, met gasten daarvandaan die een en ander presenteren.

/ edit
ik zie net dat ze al vol zitten; maar misschien heeft het CWI (vroeger Arbeidsbureau) wel meer info voor je, adressen enzo..
[Prediker 7:29]

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 29, 2003, 09:43:17 pm »

quote:

op 29 Oct 2003 19:57:51 schreef Marloes:
Kun je je niet aanmelden voor 1-11 bij het CWI? Die hebben dan een voorlichtingsdag emigreren Scandinavië, met gasten daarvandaan die een en ander presenteren.

/ edit
ik zie net dat ze al vol zitten; maar misschien heeft het CWI (vroeger Arbeidsbureau) wel meer info voor je, adressen enzo..

De meer zakelijke kant gaat wel lukken, denk ik. Afgezien daarvan en
het gegeven dat die dag al volgeboekt is, is het maar de vraag of het CWI ook kan helpen bij kerkkeuze en gerelateerde schoolkeuze ???
Maarten van Loon

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 29, 2003, 09:45:22 pm »
Zij hebben wel adressen van inburgerinstanties denk ik, en die kunnen je wel weer verder helpen waarschijnlijk.

Misschien heeft het CWI zelf ook wel goede adviezen, maar ergens betwijfel ik dat :D

/ edit
waarschijnlijk ken je deze site al, toch de links nog (ik kan deze berichtjes evt deleten): http://www.kvasir.no/c/rel/christ/.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2003, 09:57:32 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 29, 2003, 10:32:52 pm »
Maarten,
Het is voor jou een geweldige uitdaging om een baan in een ander land aan te nemen. Wie droomt daar nu niet van?
Zelf heb ik die uitdaging ook gehad, maar was toen niet in de positie dat er een gezin bij betrokken was.
Jij vindt het lastig, zo begrijk ik.
Overweeg het gastlid blijven van je thuisgemeente. De Lutherse Kerk in Noorwegen is een echte volkskerk en ik denk ook niet meer betrouwbaar in het bijbelvast zijn. Probeer wel wekenlijks naar de kerk te gaan en houd daarnaast op vaste tijden een (t)huisdienst. Nodig daarbij buren uit wanneer je de taal beter kent en probeer daar zo aan evangelisatie te doen.
Mocht dat werk uitgroeien dan heb je een thuisgemeente om op terug te vallen.
Probeer ook na te denken over de tijd dat jou kinderen vragen gaan stellen over het geloof. Moet je dan blijven of terugkeren.

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2003, 02:32:34 pm »
Maarten
heb je het al bij de deputaten BBK geprobeerd?
http://www.gkv.nl/main.as...235&intTreeviewID=795

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2004, 05:24:40 pm »
Een kleine update: we hebben inderdaad besloten naar Noorwegen te gaan en inmiddels woon ik er zelf al sinds half April. mijn gezin in eind Mei verhuisd. Tzt wil ik wel eens wat schrijven over het kerkelijk leven hier en de christelijke school waar onze kinderen naar toe gaan.

Voor wie overweegt ook naar Noorwegen te gaan en/of nadere informatie wil: je kunt ons altijd mailen.
Maarten van Loon

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 14, 2004, 05:31:10 pm »
Dit is ook toevallig, ik ben precies net op Internet aan het zoeken wanneer het toeristische hoogseizoen in Noorwegen valt. Kan het niet echt vinden. Wij willen er misschien heen dit jaar op vakantie, maar niet in de allerdrukste periode.

Misschien kun jij me helpen?   :*)
Bombus terrestris Reginae

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 14, 2004, 05:43:18 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 14 juli 2004 om 17:31:
Dit is ook toevallig, ik ben precies net op Internet aan het zoeken wanneer het toeristische hoogseizoen in Noorwegen valt. Kan het niet echt vinden. Wij willen er misschien heen dit jaar op vakantie, maar niet in de allerdrukste periode.

Misschien kun jij me helpen?   :*)

Eigenlijk bedoelde ik niet de vakantieganger  :9 toen ik onze ' diensten' aanbood.

Maar goed, de Noren zijn iha in Juli met vakantie. Omdat vaak beide ouders werken en in juli de kinderopvang gesloten is, is juli de logische maand om dan maar op vakantie te gaan. Per 1 augustus gaat iedereen hier weer aan het werk :)

Wat het toeristische hoogtepunt voor buitenlandse vakantievierders in Noorwegen betreft: geen idee.

P.S. Ik heb gezocht of ik ergens een gebruikerslijst kan vinden, om daar je emailadres op te pikken - want dit is wel erg off-topic - maar ik krijg 'm niet te pakken ....
Maarten van Loon

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 14, 2004, 05:56:13 pm »
Hee leuk een Noorwegen-weblog! :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 15, 2004, 09:55:50 am »

quote:

Maarten schreef op 14 juli 2004 om 17:43:
P.S. Ik heb gezocht of ik ergens een gebruikerslijst kan vinden, om daar je emailadres op te pikken - want dit is wel erg off-topic - maar ik krijg 'm niet te pakken ....

Bedankt! Mooi zo want we gaan in Augustus is nu het plan.

Ik heb 'm volgens mij wel openbaar gemaakt... momentje je kunt trouwens bij m'n profiel komen door op mijn naam te klikken.
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 15, 2004, 09:59:55 am »

quote:

Bumblebee schreef op 15 juli 2004 om 09:55:
[...]

Bedankt! Mooi zo want we gaan in Augustus is nu het plan.

Ik heb 'm volgens mij wel openbaar gemaakt... momentje je kunt trouwens bij m'n profiel komen door op mijn naam te klikken.

offtopic:niet de meest linkse, maar in het stukje "Door Bumblebee", wat ook kan is door op http://forum.gkv.nl/templates/gkv/images/icons/profile.gif te klikken.
Pinkeltjefan

Tientje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 03, 2004, 11:05:15 am »
Hoi Maarten,

Je topic is al oud en misschien heb je allang wat gevonden, maar ik kom nu pas op het forum kijken en deze topic trok toch erg mijn aandacht.
Zelf ben ik van plan binnen enkele jaren te verhuizen naar Zweden. En ook ik zit met 'het kerkbezoek'. En zou dus graag willen weten of er meerdere christen wonen. Ik weet dat bijna iedereen daar ingeschreven staat bij een kerk, maar de meeste mensen gaan zelden tot nooit naar de kerk.
Ik heb een plan om in Zweden (Scandinavië) een soort zending op te zetten, al heb ik nog geen enkel idee hoe dat vorm zou moeten krijgen.. daarvoor is het idee te prill.. Niet om het gereformeerde geloof op te dringen, maar puur om elkaar als christenen bij elkaar te halen dmv diensten en andere georganiseerde dingen. Ik zoek in ieder geval mensen die dit plan met mij willen realiseren. Tips hoe dit op te zetten zijn dan ook erg hard nodig!!
Misschien heb je inmiddels meer informatie of heb je zelf interesse.. of iemand anders hier..

Groetjes,
Martine
Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij!