quote:
op 27 Nov 2003 02:00:06 schreef Qohelet:
Overigens, als studiemateriaal voor de onlangs gehouden "ontmoeting bezwaarden en anderen" heb ik een overzicht geproduceerd dat je kunt vinden in het bijbehorende topic; E-line is zo vriendelijk geweest de boel op haar site te zetten. Ik heb geprobeerd daar achter de symptomen te zoeken naar basale discussies. Niet alleen (maar ook) op het hermeneutische vlak. Mijn vraag aan jou: als je het dan zo belangrijk vindt om naar de diepte af te steken, vertel dan eens of dat materiaal aan je wensen voldoet, en zo niet, waarom niet.
Ik heb je discussiestuk gelezen. Een nuttige inventarisatie van een paar hot items en de meest gebruikte argumenten over en weer.
In een aantal weergaves schemert je eigen positie door, en dat roept meteen vragen op.
De prediking.
"De predikant spreekt niet meer met gezag". Maar wat zou dat voor gezag moeten zijn, en wat zijn evt. de grenzen ervan?
"De predikanten leren hun preek te schrijven vanuit een persoonlijke meditatie op de tekst i.p.v. vanuit een exegetische analyse." Dit is een misverstand. In het preekvoorbereidingsschema in Kampen worden drie componenten onderscheiden: exegetische analyse (wat staat er en wat betekent dat?), persoonlijk-meditatieve overdenking (wat heeft God mij hier te zeggen?) en pastorale reflectie (wat kan ik de gemeente hiermee zeggen?). Het is expliciet
niet de bedoeling om die componenten van elkaar los te maken. Zou jij willen beweren dat een dominee in het voorbereiden van z'n preek zonder een van deze drie kan?
"Drohbotschaft" naast "Frohbotschaft": ik vind het gevaarlijk om dit zomaar naast elkaar te zetten. In het evangelie komen ze geïntegreerd naar ons toe, al is het niet makkelijk om precies onder woorden te brengen hóe ze geïntegreerd zijn. Maar een simpele tweeslag (evenals belofte - eis) doet aan de bijbel geen recht.
"Narratieve vertelling i.p.v. heilshistorische uiteenzetting". Grappig: het zou kunnen dat heilshistorie op zichzelf narratief is. Mag het ook nog een keer zo zijn dat je verschillende taal- en tekstvormen kunt kiezen voor het doorgeven van Gods boodschap?
Schriftkritische invloeden
"Kampen" presenteert een visie op hermeneutiek ?! Nee, een paar mensen die iets met Kampen te maken hebben (gehad) starten op onderdelen een discussie die vaak wel iets met hermeneutiek te maken heeft.
De Bruijne stemt in met Loonstra - dan heb je z'n artikelen wel slecht gelezen. De Bruijne geeft een preciesere, beperktere invulling aan metaforie, en bepleit metaforische uitleg op geheel andere gronden dan Loonstra.
Doedens: Genesis 1 mythisch? Ook hier weer een vertekening. De literaire compositie staat centraal in de uitleg van Doedens. Maar hij maakt er geen mythe van, integendeel: volgens Doedens is Gen. 1 juist polemisch tégen de oud-oosterse mythen.
Hermeneutiek
Je geeft wel een heel magere invulling van het hermeneutisch probleem. Bovendien signaleer je een aantal uitwassen (bijbel persen in onze context, beperkt zicht op de relevantie van de bijbel) die niet centraal met hermeneutisch besef samenhangen. Daarmee maak je het jezelf te gemakkelijk om, door het oproepen van angst- en onderbuikgevoelens, te waarschuwen tegen de "nieuwere theologie".