quote:
op 17 Feb 2003 23:52:25 schreef Johan V.:
Verstaat gij wat u leest.
Vanuit wetenschappelijk oogpunt lijken dingen soms niet te kloppen. Andere beloften lijken misschien niet altijd even werkelijk te worden in ons leven.
Door de tijd heen is er veel kritiek geuit op de Bijbel, sterker nog, op God. Of dit nu Quellengeschichte is, of historisch-letterlijk, mythisch en allegorisch is maakt in feite niet uit.
Het geeft des te meer aan hoe wij als mensen geneigd zijn zelf bij God weg te lopen. Het zelf beter te weten dan wat Hij ons verteld.
Waarom ziet men de wetenschap en de kritiek op bijvoorbeeld het ethisch onderwijs van de bijbel als een uiting van de neiging om bij God weg te lopen?
Mensen die dit zeggen geloven niet in God, maar in de bijbel.
Wat ik bedoel is dit: omdat ik in God geloof en Hem eer aan wil doen, móet ik de bijbel wel aan de kant doen, omdat het van begin tot eind vol gedachten van de primitieve mens staat, gedachten die God in de mond gelegd worden, maar in werkelijkheid de ware Schepper van het universum geen eer aan doen. Het ontbreekt de bijbel aan een overduidelijk goddelijk stempel, en dit is een logische, redelijke eis die we moeten stellen aan een geschrift dat door moet gaan voor 'Gods Woord'. Indien het dit had, zou ik de bijbel eer aan doen, en ieder ander mens met denkvermogen. Maar indien het tegen mijn eerlijk denken ingaat en onmogelijk met het wereldbeeld van de moderne mens in overeenstemming te brengen is, kán ik niet anders dan mijn eerlijke conclusies daaruit te trekken.
Mijn weglopen is geen hooghartigheid; de bijbel dichtdoen doe ik om het gesprek dat God misschien met mij kan hebben, in leven te houden, niet om Hem af te schrijven.
Mensen die de bijbel ten koste van alles in eer willen houden doen er dan ook alles voor; de meest absurde redeneringen:
Wetenschap zegt zus, maar bijbel zo, dus wetenschap is fout. In de 19e eeuw opperden sommigen dat God wellicht de dinosaurusbotten en fossielen in de grond had gestopt om ons te beproeven! Eerlijk gelovig denken?
Moet je echt geloven dat God even een paar keer het zonnestelsel stil liet staan of terugdraaide om een oorlog te laten winnen of een koning een teken te geven? Wees een slaaf van je geloof of wees eerlijk. Ik zie geen andere mogelijkheden.
Een mens leest duizend en één onrechtvaardige dingen in de bijbel, maar de bijbel is Gods onfeilbaar woord, dús is het allemaal rechtvaardig enz. Geloof je echt dat Elia zo even vuur uit de hemel bestelde toen er 1000 soldaten kwamen om hem vriendelijk te verzoeken voor de koning te verschijnen?
Jezus doet de belofte ten tijde van zijn generatie terug te komen, maar komt niet. Dús moeten we de belofte anders interpreteren om de bijbel toch maar gelijk te geven. Gods beloften komen tenslotte altijd uit (maar zelfs dit wordt niet in de bijbel onderwezen, zoek maar eens uit met wat over de priester Eli gezegd werd). Is dit eerlijkheid?
In het Oude Testament is God een God van oorlog, veelvuldig herhaalde uitspraak, in het Nieuwe is Hij opeens de God van vrede. Ja, ja, lijm ze maar mooi aan elkaar. Je moet er wel vanaf de dag dat je in de kerk als baby gedoopt werd voor in de kerk gezeten hebben om zulke dingen te kunnen aanvaarden.
Onze moderne tijd vereist dit denken:
De God die miljarden sterren en sterrennevels geschapen heeft kan niet gevangen worden in een primitief geschrift dat duizenden jaren oud is, onze ziel en zaligheid laat afhangen van een bijzonder slecht gedocumenteerde gebeurtenis, geloof in een verhaal, onnoemlijk veel verhalen die volkomen tegen ons beter weten in gaan.
God heeft allerminst mensen nodig die beweren de enige en unieke en onveranderlijke waarheid in pacht te hebben.
Mensen die ons in een primitieve wereld laten leven, vol bloedwraak, satans en duivels doen God bepaald geen eer aan.
Mensen die God bijgelovig dan weer wel en dan weer niet aktief op aarde zien werken hebben blijkbaar geen idee van God; soms laat Hij gelovige mensen een verloren portemonnaie vinden of een rijbewijs halen, op een andere dag laat Hij er een paar miljoen in een concentratiekamp sterven; hoewel we in zo'n vreemde wereld leven zien deze gelovigen zich genoodzaakt elke dag maar over Hem en zijn zegeningen uit te weiden. Is er ook maar iets kinderachtigers te bedenken?
Mensen die tot slot een mens ook nog eens tot God en schepper van dit universum verheffen, doen aan gezond denken bepaald geen verdienste.
En wanneer deze gelovigen niettegenstaande de gruwelijke geschiedenis die hun godsdienst achter zich heeft, nog het lef hebben deze 'goede boodschap' aan de gehele wereld te verkondigen als enige oplossing voor de mensheid, dan sta ik volkomen verbijsterd te kijken en vraag ik me af: Hoe is dit mogelijk?
Begrijpt men dan werkelijk niet dat Gij zult u van God geen gesneden beeld maken in ONZE tijd van kennis betekent: Gij zult u geen fantasiën scheppen over Mij en over uzelf?
Gij zult niet weten wie Ik ben, wat u bent en wat er van u wordt; maar Ik zal u er voor eeuwig naar laten zoeken. DAT is de enige oprechtheid en godsdienst van ons modern bestaan.
Wanneer worden gelovigen eerlijk in hun denken?