quote:
Maarten schreef op 07 september 2004 om 09:42:@P&A: zo langzamer wordt me jullie positie een beetje duidelijk. Als ik tenminste goed begrepen heb, zeggen jullie dus:
- in het NT is er geen verbond zoals ttv het OT
- doop alleen op basis van wedergeboorte/geloof - hoe je het noemen wilt. Daarbuiten geen 'zaligheid'.
- daarom geen kinderdoop, want bij kinderen is nog geen sprake van wedergeboorte
Jullie hebben in een aantal posts het exclusieve karakter van ons behoud in Christus benadrukt: door wedergeboorte. Nu zal ik dat in algemene zin niet ontkennen, maar ik herinner mij een eerdere postwisseling waarin het ging om de positie van de kinderen: volgens de gereformeerde leer geheiligd in hun gelovige ouder(s) - verbond, volgens 'jullie' niet. Maar het staat me bij dat jullie wel geloven dat jong gestorven kinderen bij de Here zijn. En zelfs kinderen van ongelovigen. Is dat dan niet in strijd met het exclusieve karakter van ons behoud/zaligheid door wedergeboorte?
Je snapt wel waar ik heen wil, neem ik aan

? Is er voor de kinderen een sluiproute (vanuit de Bijbel uiteraard

), dan ontkracht dat in zekere mate de 1+1=2 redenering die jullie over de wedergeboorte houden. Maw bestaat er niet de mogelijkheid dat jullie te 'logisch' zijn in jullie redeneringen? Om een voorbeeld te noemen: als ergens door Jezus wordt gezegd dat je alleen zalig kunt worden als je wedergeboren bent, dan bedoelt hij dat dit voor
iedereen geldt, volwassenen en kinderen. Omdat Hij er geen uitzondering bij noemt,
is er dus ook geen uitzondering. Niet voor de kinderen, maar ook bijv. niet voor de Joden - om maar eens een dwarsstraat te noemen.
het exclusieve karakter van ons behoud in Christus benadrukt: door wedergeboorte....zoals Maarten ons typeert.
Ja, ieder moet wedergeboren worden. Maar dan is de vraag:
Hoe wordt je wedergeboren... door water en Geest. (Johannes 3) En dan staat daar verderop:
opdat een ieder die gelooft.... Persoonlijk geloof. Er staat niet: Opdat een ieder waarvan de ouders geloven....
Dit is nu het 'verschil' met hoe je in het OT bij het 'natuurlijke' volk van God hoorde. Maar daar was 'tot het volk van God behoren', beperkt tot dat speciale volk Israel. MAAR: Dat zei dus alleen wat over tot dit aardse volk horen. Het zei nog niet iets over het 'behouden zijn voor de eeuwigheid'... Daarvoor had je het geloof van Abraham nodig..... (Want besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, wordt er uitgelegd in het NT....)
Als een Israëliet niet in de God van zijn Vaderen geloofde, maar wel was besneden, hielp het nog niets.
Daarom zegt Jezus ook in de evangeliën geregeld tegen de Joden dat ze een verkeerd geslacht zijn. Waar geen geloof werd gevonden. En dan hielp het niet dat ze van nature zaad van Abraham waren. Daar beriepen ze zich op.
Geen kerk –wel gelovigen- vanaf AdamDe wedergeboorte is dus waardoor je in
deze tijd behouden bent; je wordt dan een kind van God. Hier ligt een achterliggend 'probleem' wat nu boven water waardoor ook verwarring ontstaat. Maar wat heel belangrijk is in dit onderwerp.
Nl.: Wij geloven dat niet ieder later 'in de eeuwigheid' dezelfde positie zal hebben. De
gelovigen vanaf Adam, zijn allen ‘gered’ op grond van het offer van de Here Jezus. Maar later zullen er verschillende groepen van gelovigen zijn met verschillende posities in de hemel en op de nieuwe aarde, want niet ieder is in dezelfde ‘tijd’ tot geloof gekomen.
Niet ieder behoort later bijvoorbeeld bij
'de Gemeente van Christus'. Deze wordt in deze tijd na het kruis, gevormd uit de heidenen (voornamelijk)
Dit is wat er staat in Rom. 9-11...door de val van Israël is het heil tot de heidenen gekomen. En de positie van de Gemeente, als
hemels volk, speciaal bezit van de Here Jezus (Johannes 17: Zij die Gij Mij gegeven hebt...) was in het NT een geheimenis.
En deze 'genadetijd' wordt je door geloof automatisch wedergeboren en bij de Gemeente gevoegd. De bruid van Christus....
Wij zijn in Hem uitverkoren
vóór de grondlegging der wereld, (Ef. 1: 4) niet om een aards koninkrijk te bevolken zoals Israël, maar we zijn al burgers van een rijk in de hemelen. Filp. 3: 20.
De
gelovigen uit het OT worden behouden
op grond van hun geloof in de komst van HET zaad, de Messias.... (Rom 3,30
Indien er namelijk één God is, die de besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en de onbesnedenen door het geloof.)
Of ze door dat geloof in iets wat nog
toekomst was, zijn wedergeboren, dat denk ik niet omdat dat door de inwoning van de heilige Geest
pas na Pinksteren mogelijk is.. (de Geest was er nog niet omdat Jezus nog niet verheerlijkt was)
Het
Joodse volk wat bij de wederkomst tot geloof komt, hoort ook niet bij het lichaam. Maar is het volk waar Christus koning over wordt. Zij beërven het koninkrijk ‘dat voor hen bereid is
van de grondlegging der wereld af.’ Matt. 25: 34 (duidelijk anders dan de gemeente waar staat:
voor de grondlegging der wereld.)
Zo kun je van
alle babies/kleine kinderen die nog geen keus zouden kunnen maken qua leeftijd, zeggen dat ze behouden zijn. Maar omdat ze niet wedergeboren zijn (denken we omdat ze niet de Geest inwonend hebben) zijn ze geen lid van het Lichaam. Op de nieuwe aarde is er denk ik genoeg plek voor hen. (Over dit punt staat niet veel in de bijbel, we kunnen op grond van wat we
wel weten, denken dat het zo zou kunnen zijn.) De positie van deze babies is enigszins hetzelfde voor de babies van
ongelovigen.
In de gereformeerde visie, worden alle mensen
in de eeuwigheid als een groep met dezelfde positie gezien. We zijn allemaal gelovigen….. Iedereen zal dan op de nieuwe aarde leven. Maar wie leeft er dan in de nieuwe hemel? Of heeft in ieder geval daar zijn woning?
Dat wordt duidelijk gezegd tegen de discipelen, dat de Heer ons plaats bereidt in het Vaderhuis. En als dat klaar is, zal Hij komen om ons tot Zich te nemen, opdat wij mogen zijn waar Hij is.
En dat is een andere plek dan de nieuwe aarde…..
om de positie van de kinderen: volgens de gereformeerde leer geheiligd in hun gelovige ouder(s) - verbond, volgens 'jullie' niet.Maar vind je dan dat ze al behouden zijn? Ik vind ook dat de kinderen geheiligd zijn in de ouders…. Zoals de ongelovige man geheiligd is in zijn vrouw, en de ongelovige vrouw geheiligd is in de broeder. 1 Kor. 7: 14.
Ik weet niet of je dat nu
geheiligd in Christus moet noemen: De ongelovige man is toch ook niet
behouden omdat zijn vrouw
wel gelooft?
Zo zijn de kinderen ook niet automatisch behouden, maar ‘apart gezet’ is geheiligd….op het terrein van het Koninkrijk.
Dit schreef ik daar eerder over:
Zo gauw aan mijn kinderen enige verantwoordelijkheid gegeven kan worden om een keus te maken qua leeftijd, zijn ze NIET binnenboord...... tenzij ze Jezus aanvaard hebben.
En die leeftijdsgrens ligt er niet als ze 15 zijn..... Maar al veel eerder wordt van hen geloof gevraagd. Van af het moment dat ze dat kunnen begrijpen, wordt van hen gevraagd (natuurlijk op het niveau van hen leeftijd) om de Heer aan te nemen. (Als je ouder bent kun je daar meer van begrijpen, dan wanneer je jong bent,,,)
En dat is geen schema... Ieder die gelooft staat er. En als er kinderen zijn die heel jong zijn, kan God dat hart beoordelen....
Babies en kinderen die nog niet de leeftijd hebben om aangesproken te worden een keuze te maken…. (en dat kan al heel jong) zal God behouden – denken wij omdat we geloven dat God rechtvaardig, barmhartig,.. is. Dit zien wij ook op grond van het zondoffer. De Here Jezus is gestorven voor de zonde, ook voor de zonden.
Dit kan dus ook gelden voor de kinderen
ook van ongelovigen, die er nog geen besef van hebben ..(de onbewuste zonden/de schuld)
Zie ook mijn opmerking over babies/kleine kinderen bij het vorige punt.